Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tour Haut Caussan Médoc
11-02-2010, 08:40 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-02-2010 om 02:13 PM door Kris G.)
Bericht: #1
Tour Haut Caussan Médoc
net de 2003 ontkurkt (in 2 stukken aaarggl > die sommelier van de Collishop is toch niet zo praktisch 1234) van deze Cru Bourgeois Supérieur (in zo verre die klassering nog bestaat natuurlijk Wink), eerst enkele scores : 4 sterren in Decanter, 90 van RP en 88 van WS
een blend van 50% Cabernet Sauvignon en 50% Merlot : mooie wisselwerking tussen het fruit en de tannines, ik vind hem goed gemaakt (ik heb ook niet de indruk dat de wijn/druiven "overhit" is geweest, wat ik bij veel 2003 wel al heb gehad), lange afdronk met helemaal op het einde ervan nog een leuke verrassing, dus zit wel goed en ook P/Q een hele hoge score, mijn persoonlijke score : 88-89 Smile
11-02-2010, 08:55 PM
Bericht: #2
RE: Tour Haut Caussan Médoc
Heb ook een kist 2003 liggen, sluit me volledig aan bij nota hierboven. Mijn scores hiervoor waren blijkbaar twee keer 89
11-02-2010, 09:51 PM
Bericht: #3
RE: Tour Haut Caussan Médoc
Eén van de allerbeste prijs-kwaliteitswijnen uit de Médoc!
13-02-2010, 06:21 PM
Bericht: #4
RE: Tour Haut Caussan Médoc
Inderdaad, zie ook
http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/po...anoy-en-co
18-04-2010, 12:00 AM
Bericht: #5
RE: Tour Haut Caussan Médoc
Vanmiddag voor mijn bezoek ook een Tour Haut Caussan 2003 opengetrokken.
Erg mooie en smakelijke wijn, zalig gebeuren !
Ongelooflijk sterk, zou zelfs naar score van 90 neigen.
Zeker gezien de belachelijke prijs !
Toppertje (prijs/kwaliteit he) !
26-11-2010, 11:43 PM
Bericht: #6
RE: Tour Haut Caussan Médoc
Tour Haut Caussan 2006
Eerste dag: redelijk gesloten neus, wat peper, zwart fruit, mineraal. In de mond onmiddellijk zeer verleidelijk, strak, evenwicht, complex.
Tweede dag wat ontgoochelend, hout komt wat boven (vanille), minder boeiend. Verder afgebleven dus, een jonge Bordeaux kan rare sprongen maken.
Derde dag: Inderdaad, alweer een heel andere wijn. Een open neus met rood(!) fruit, framboos, aardbei, cuberdons , bloemetjes, grafiet, laurier. Hééérlijk aroma.
In de mond eerst sappig en soepel, vanaf het midden komen tannines opzetten die licht bitter en wat drogend eindigen. Maar daar maalt de ware Bordeaux-liefhebber niet om.
't Is als een prachtige film met een minder happy ending (dat er wel komt in de sequel).

Heer, vergeef de mensen die met Bordeaux lachen, zij weten niet wat ze doen.. angel

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
27-11-2010, 01:49 AM
Bericht: #7
RE: Tour Haut Caussan Médoc
Klinkt goed en uitnodigend om zelf eens te ontdekken! Slurp

waar kochten jullie deze flesjes en tegen welke prijs?
zijn ze nog te verkrijgen?

alvast bedankt
27-11-2010, 11:04 AM
Bericht: #8
RE: Tour Haut Caussan Médoc
Kwam van Auchan, wijnfestival, dacht 10,95 euro*.
Ik vermoed dat de Wijnzolder nog wat 1999 liggen heeft.
VanHende voerde die vroeger ook in (wel wat duurder daar)

* met dank aan mijn leverancier uit het Kortrijkse Big Grin

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
28-11-2010, 02:36 AM
Bericht: #9
RE: Tour Haut Caussan Médoc
(26-11-2010 11:43 PM)vinejo schreef:  Tour Haut Caussan 2006
Eerste dag: redelijk gesloten neus, wat peper, zwart fruit, mineraal. In de mond onmiddellijk zeer verleidelijk, strak, evenwicht, complex.
Tweede dag wat ontgoochelend, hout komt wat boven (vanille), minder boeiend. Verder afgebleven dus, een jonge Bordeaux kan rare sprongen maken.
Derde dag: Inderdaad, alweer een heel andere wijn. Een open neus met rood(!) fruit, framboos, aardbei, cuberdons , bloemetjes, grafiet, laurier. Hééérlijk aroma.
In de mond eerst sappig en soepel, vanaf het midden komen tannines opzetten die licht bitter en wat drogend eindigen. Maar daar maalt de ware Bordeaux-liefhebber niet om.
't Is als een prachtige film met een minder happy ending (dat er wel komt in de sequel).

Heer, vergeef de mensen die met Bordeaux lachen, zij weten niet wat ze doen.. angel

Als dit zo fantastisch is , wil ik mij nog bekeren, kun je ook lezen als "beekeren"
Smile

Buvez du vin et vivez joyeux !
28-11-2010, 02:16 PM
Bericht: #10
RE: Tour Haut Caussan Médoc
Als ik alle bovenstaande commentaren lees denk ik dat mijn mening over deze wijn aan herziening toe is.

Ik dronk deze wijn in de jaren zeventig en tachtig maar ben nooit sterk onder de indruk ervan geweest.
Sinds die jaren heb ik deze niet meer gedronken.( moet dit wel nog even checken)

Heeft men op het domein actueel een andere aanpak in vergelijking met de vroegere decennia?

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
28-11-2010, 03:09 PM
Bericht: #11
RE: Tour Haut Caussan Médoc
de 2003 is me toch ook goed bevallen, ik heb nog 2 flessen bijgekocht, zit P/K wel goed
29-11-2010, 02:51 PM
Bericht: #12
RE: Tour Haut Caussan Médoc
Bedankt voor de tip in de tijd Vinejo. Kocht de laatste drie beschikbare flesjes van 2006 in Auchan. thumb

Nu nog wat geduld hebben...
29-11-2010, 06:27 PM
Bericht: #13
RE: Tour Haut Caussan Médoc
Graag gedaan Jurgen. Hoop nu wel dat hij je zal meevallen...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
29-11-2010, 11:52 PM
Bericht: #14
RE: Tour Haut Caussan Médoc
Haha, bijna niets gekocht bij Sylvies, maar wel
12 fleskes Tour Haut Caussan 2003 en ook 6 magnums van de 2005

Heerlijk !
29-11-2010, 11:54 PM
Bericht: #15
RE: Tour Haut Caussan Médoc
En wat heb je betaald Jan?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
30-11-2010, 11:04 AM
Bericht: #16
RE: Tour Haut Caussan Médoc
2 keer hetzelfde
iets van 12.5 Eur per fles (magnums dus 25 Eur dan)
05-12-2010, 09:23 PM
Bericht: #17
RE: Tour Haut Caussan Médoc
nog nen 2003 opengetrokken (thank you Jan) : echt wel mooie wijn, 1e slok viel wa tegen, maar na tijdje in het glas wist ik hem weer heel goed te waarderen, echt wel indrukwekkende afdronk voor zo'n budgetwijn en geen negatieve typische 2003-invloeden, toch opnieuw 88-89 score
31-12-2010, 11:58 AM
Bericht: #18
RE: Tour Haut Caussan Médoc
THC 2000 (WT bij Gerten)
Natte bladeren, bos, champignons, zwart fruit, witte peper, mineraal, evenwicht, hoge zuren op t eind. Ik dacht aan een wijn in de categorie Lagrange. 91/100

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
09-01-2011, 12:18 PM
Bericht: #19
RE: Tour Haut Caussan Médoc
Heeft er iemand zicht op het bewaarpotentieel van deze wijn (2003). Zoek wat flesjes uit 2003 die goed bewaren en toch betaalbaar zijn. Zou er een 12-tal willen, maar mag van verschillende wijnen zijn (liefst zelf...)
Deze komt dankzij lovende commentaar zeker en vast in aanmerkingSlurp

Tips dus steeds welkom...
10-01-2011, 11:30 AM
Bericht: #20
RE: Tour Haut Caussan Médoc
Ik heb in 't weekend nog een 2003 gedronken. Komt nog zeer krachtig uit de hoek. Ik geef die nog een jaar of 3-5, maar wederom met in het achterhoofd dat ik mijn wijne liever voor dan na hun hoogtepunt drink.
10-01-2011, 12:47 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-01-2011 om 12:47 PM door Mt.)
Bericht: #21
RE: Tour Haut Caussan Médoc
Ik heb nog 5 flesjes '99 liggen en die zullen niet snel voor de bijl gaan. Uitstellen en dan zal dit een juweeltje zijn.
Doet mij dus denken aan de SM '99 van deze zomer. Toch sterk dat we dit enigszins met elkaar kunnen vergelijken!

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
18-05-2012, 08:56 PM
Bericht: #22
RE: Tour Haut Caussan Médoc
M'n laatste fles 1999
Meer moet je mij niet geven, na een lekker dineetje in een 'gewoon' weekend...
Zo'n mooi geëvouleerde Bdx is echt genieten, daar word ik content van...
Aroma's van groene paprika, nat bos, cassis, gebak, beetje drop en ceder ook en de geur van gazetten die je terugvindt op een 20 jaar vergeten zolder...
In de mond, een fijne herfst-Bdx met oa. milde rozijntjes en later toch nog frisse zuren.
Die kan nog enkele jaren mee

Dzju, de fles is wel snel leeg... Dat heb je toch wel steeds hé, met die verdomd lekkere, onmiskenbare Bordeau'tjes...

Bibere humanum est, ergo bibamus.
18-05-2012, 09:09 PM
Bericht: #23
RE: Tour Haut Caussan Médoc
(18-05-2012 08:56 PM)Bert schreef:  M'n laatste fles 1999
Meer moet je mij niet geven, na een lekker dineetje in een 'gewoon' weekend...
Zo'n mooi geëvouleerde Bdx is echt genieten, daar word ik content van...
Aroma's van groene paprika, nat bos, cassis, gebak, beetje drop en ceder ook en de geur van gazetten die je terugvindt op een 20 jaar vergeten zolder...
In de mond, een fijne herfst-Bdx met oa. milde rozijntjes en later toch nog frisse zuren.
Die kan nog enkele jaren mee

Dzju, de fles is wel snel leeg... Dat heb je toch wel steeds hé, met die verdomd lekkere, onmiskenbare Bordeau'tjes...

I like a Bordofiel like you ;-)
Oude gazetten op zolder, kan me daar echt wel iets bij voorstellen, dacht vandaag nog bij ruiken aan een Bourgogne van 1985 aan de geur van een oud boek !
THC 1999, heb gelukkig nog wat flesjes liggen (moet me niet haasten veronderstel ik?)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
18-05-2012, 09:20 PM
Bericht: #24
RE: Tour Haut Caussan Médoc
Ja, die ouwe gazetten, da's voor mij een verhaal apart. Een herinnering van toen ik een jaar of 8 was. Of hoe bepaalde beelden & geuren een mens kunnen bijblijven....

Als ik nog flesjes liggen had, zou ik ze opendoen tussen nu ( Big Grin we want more) en 2-3 jaar

Bibere humanum est, ergo bibamus.
18-05-2012, 10:57 PM
Bericht: #25
RE: Tour Haut Caussan Médoc
(18-05-2012 08:56 PM)Bert schreef:  M'n laatste fles 1999
Meer moet je mij niet geven, na een lekker dineetje in een 'gewoon' weekend...
Zo'n mooi geëvouleerde Bdx is echt genieten, daar word ik content van...
Aroma's van groene paprika, nat bos, cassis, gebak, beetje drop en ceder ook en de geur van gazetten die je terugvindt op een 20 jaar vergeten zolder...
In de mond, een fijne herfst-Bdx met oa. milde rozijntjes en later toch nog frisse zuren.
Die kan nog enkele jaren mee

Dzju, de fles is wel snel leeg... Dat heb je toch wel steeds hé, met die verdomd lekkere, onmiskenbare Bordeau'tjes...

Doet me denken aan dat cursiefje " De laatste fles" van Louis Verbeek.
Die fles was wel wat ouder.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
18-05-2012, 11:00 PM
Bericht: #26
RE: Tour Haut Caussan Médoc
http://www.vinejo.freebb.be/thread-735-p...ml#pid7112

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
18-05-2012, 11:51 PM
Bericht: #27
RE: Tour Haut Caussan Médoc
(18-05-2012 11:00 PM)vinejo schreef:  http://www.vinejo.freebb.be/thread-735-p...ml#pid7112

Jo,

Je hebt een bijzonder goed geheugen.thumbsup

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
18-05-2012, 11:59 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-05-2012 om 12:01 AM door doc.)
Bericht: #28
RE: Tour Haut Caussan Médoc
(18-05-2012 11:51 PM)don quichotte schreef:  
(18-05-2012 11:00 PM)vinejo schreef:  http://www.vinejo.freebb.be/thread-735-p...ml#pid7112

Jo,

Je hebt een bijzonder goed geheugen.thumbsup

Ik heb daar toen enorm van genoten, bedankt om het linkje nog 's te posten, ik print het morgen zeker en vast uit om nooit meer uit het oog te verliezen. thank you Don

@Venne, waar staat het stukje poëzie dat jij eens postte, was ook zo ontroerend, plak ook nog 's linkje als je wil ....

Buvez du vin et vivez joyeux !
06-05-2013, 10:22 PM
Bericht: #29
RE: Tour Haut Caussan Médoc
Een mooi Bordeauxtje. Château Tour Haut-Caussan 2001. Geen groot oogstjaar, maar wel een magnum, lang gekoesterd in mijn schoonvader's kruipkeldertje. Geen massale concentratie en geen duizelingwekkende diepte, eerder lichtheid, verteerbaarheid, een zekere eenvoud in de beste zin van het woord. 50% Merlot, 50% Cabernet Sauvignon, 1 jaar barriques, maar een kleine hoeveelheid nieuwe eik. Maar de geur en de smaak zijn zo genuanceerd, zo écht en ongekunsteld. Dit wekt van alles op. Een mooie fase in het rijpingsproces: de tertiaire noten steken de kop op met champigon en kreupelhout, maar het fruit is nog sappig aanwezig met vooral cassis. Eikaroma's zijn subtiel aanwezig: wat rokerigheid, chocolade, amandel. Uiteraard het typische potloodslijpsel, twee keer draaien met de potloodslijper, niet te veel dus. Leuk zijn de verfrissende en verlichtende zuren en vooral de vegetale geur van verse bladeren, het doet mij denken aan bladeren van braamstruiken die je tussen je vingers wrijft. Ik zoek tegenwoordig niet zozeer kracht in wijn, eerder subtiliteit en vooral: verrassing, karakter, eigenzinnigheid, creatie eerder dan imitatie. Deze 2001 is voor mij op zijn hoogtepunt: hij vertoont een evenwicht tussen de primaire (fruit, zelfs wat bloemen), secundaire (versmolten houtaroma's, gerookt) en tertiaire geur- en smaakaroma's (humus...). Deze wijn is wat Bordeaux voor mij moet zijn en je vindt het nergens anders op die manier. Deze memorabele smaakervaring is de reden dat ik middelmatig geprijsde Bordeaux (Citran, Cambon la Pélouze, Caronne St Gemme, Charmail, Puygueraud et cetera) probeer te bewaren. Heerlijk drinken.
06-05-2013, 11:15 PM
Bericht: #30
RE: Tour Haut Caussan Médoc
(06-05-2013 10:22 PM)de populist schreef:  Een mooi Bordeauxtje. Château Tour Haut-Caussan 2001. Geen groot oogstjaar, maar wel een magnum, lang gekoesterd in mijn schoonvader's kruipkeldertje. Geen massale concentratie en geen duizelingwekkende diepte, eerder lichtheid, verteerbaarheid, een zekere eenvoud in de beste zin van het woord. 50% Merlot, 50% Cabernet Sauvignon, 1 jaar barriques, maar een kleine hoeveelheid nieuwe eik. Maar de geur en de smaak zijn zo genuanceerd, zo écht en ongekunsteld. Dit wekt van alles op. Een mooie fase in het rijpingsproces: de tertiaire noten steken de kop op met champigon en kreupelhout, maar het fruit is nog sappig aanwezig met vooral cassis. Eikaroma's zijn subtiel aanwezig: wat rokerigheid, chocolade, amandel. Uiteraard het typische potloodslijpsel, twee keer draaien met de potloodslijper, niet te veel dus. Leuk zijn de verfrissende en verlichtende zuren en vooral de vegetale geur van verse bladeren, het doet mij denken aan bladeren van braamstruiken die je tussen je vingers wrijft. Ik zoek tegenwoordig niet zozeer kracht in wijn, eerder subtiliteit en vooral: verrassing, karakter, eigenzinnigheid, creatie eerder dan imitatie. Deze 2001 is voor mij op zijn hoogtepunt: hij vertoont een evenwicht tussen de primaire (fruit, zelfs wat bloemen), secundaire (versmolten houtaroma's, gerookt) en tertiaire geur- en smaakaroma's (humus...). Deze wijn is wat Bordeaux voor mij moet zijn en je vindt het nergens anders op die manier. Deze memorabele smaakervaring is de reden dat ik middelmatig geprijsde Bordeaux (Citran, Cambon la Pélouze, Caronne St Gemme, Charmail, Puygueraud et cetera) probeer te bewaren. Heerlijk drinken.

Om het zoontje van een ander forumlid te citeren: "Boempatat!" Klop erop.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)


Ga naar locatie: