Welkom, gast!

• 4
  • 5
Wijnreis doorheen Médoc
02-11-2014, 02:48 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-11-2014 om 11:36 PM door Benz.)
Bericht: #1
Hallo,
Vrijdag 24 Oktober vertrokken we met onze Camper richting mijn favoriete wijnstreek de Médoc. Zaterdag avond daar aangekomen en overnacht in Macau. Zondagmorgen een wandeling gemaakt langs enkele grote en minder grote kastelen o.a. Cantemerle, La Lagune, Maucamps, Priban enz. Zondagavond een terrasje gedaan langs de Garonne en gezien dat we konden overnachten op het domein van Chateau Beau Rivage (Bordeaux Supérieur) van Christine Nadalié die ook Chateau Clos la Bohéme (Haut-Médoc Cru Bourgeois) bezit. Maandagmorgen kregen we een rondleiding op het domein en in de kelder alsook een degustatie van hun wijnen. Chateau Beau Rivage werkt ook volledig biologisch. Zeer mooie wijntjes voor zeer schappelijke prijzen. Mijn eerste karton wijn was binnenWink. Vervolgens na de degustatie maandagmiddag onze weg verder gezet richting, jawel, Margaux. Langsheen Chateau Dauzac, Siran, Desmirail, Prieuré-Lichine (één van mijn favoriete Margaux wijnen) Palmer, wat een schitterend kasteel zeg, om recht tegenover Palmer en vlak naast Rauzan-Segla een bezoekje te brengen aan Chateau Rauzan-Gassies. Waarom juist deze, omdat dit mijn eerste grote wijn was die ik ooit kocht Wink. Om 14 uur 30 werden we zeer vriendelijk ontvangen op Chateau Rauzan-Gassies door Mevr. Anie . We mochten nog even wachten op het terrasje van dit schitterende domein. Ik zou het nog vergeten te zeggen maar het is hier inmiddels een mooie 25°C. Even later komt Anie naar ons toe om een rondleiding te geven door hun kelders, de privé kelder is indrukwekkend mooi. Anie is een zeer vriendelijke en enthousiaste mevrouw die vol passie over haar domein praat en ook ons dochtertje laat kleuren en spelen tijdens de degustatie. We krijgen 3 verschillende wijnen in het glas die allemaal eigendom zijn van deze familie. Chateau Bel-Orme Cru Bourgeois Haut-Médoc 2009. Charmante fruitige soepele wijn door zijn 60% Merlot.
Daarna Chateau Croizet-Bages Pauillac 2008 in het glas, wat een schitterende wijn. Mooie neus zwart fruit en wat kruiden, in de mond een mooie ronde evenwichtige wijn met een schitterende afdronk. Deze wijn is er een om nu al volop van te genieten. Dan als laatste Rauzan-Gassies 2008 in het glas. Een rijke machtige complexe wijn met een lange afdronk, je proeft wel meteen dat deze wijn nog veel te jong is en nog een 5 tal jaartjes nodig heeft om op zijn top te komen. Na deze degustatie was het tijd om naar de shop te gaan en weer enkele centjes lichter te worden Wink. Daarna hebben we nog een grote wandeling gemaakt langs, jawel, Chateau Margaux zelf. Ook nog Dufort-Vivens, Lascombes, Malescot, Ferriére, Marquis de Terme enz. Daarna met onze Camper richting Listrac-Medoc gereden om te overnachten op het domein van Chateau Cap Leon Veyrin. De familie Meyre is al aan hun 6de generatie toe en bezitten ook Chateau Bibian Haut-Médoc en Chateau Julien Haut-Médoc. Je kan er ook een kamer met ontbijt nemen, de kamers zijn zeer mooi en zeer proper het zijn ook zeer vriendelijke mensen. Na het lekkere ontbijt tijd voor de rondleiding in de grote prachtige kelders van het Chateau en de degustatie. We krijgen van elke Chateau van hun één glas wijn te proeven. Hier worden zeer mooie wijnen gemaakt voor zeer leuke prijzen!! Na het middagmaal buiten op het domein aan onze camper (26°C) vertrekken we richting Saint-Julien. Vlak bij het binnenrijden van Saint-Julien even gestopt bij het indrukwekkende Chateau Beychevelle. Vervolgens verder gereden naar onze volgende camperplaats, achter de grote mooie kerk van Saint-Julien bevind zich een mooie plaats in de natuur vlak aan de Gironde. Dan onze fietsen uitgeladen en een mooie fietstocht langsheen Chateau Léoville-Poyferré, Talbot, Lagrange, Leoville-Barton, Gruaud-Larose, Saint-Pierre en Ducru-Beaucaillou om daarna terug naar onze camperplaats te rijden voor het avondmaal. Ook maar meteen eens een fles Champagne open gedaan om maar eens iets anders te drinken dan wijn. Om daarna toch maar meteen weer een fles wijn open te doen Smile. De volgende dag, woensdag, reden we verder door naar Pauillac. Net bij het verlaten van Saint-Julien en het binnenrijden van Pauillac bevinden zich de indrukwekkende kastelen van Chateau Pichon-Longueville en Pichon Longueville Comtesse de Lalande. Vervolgens verder gereden naar het Maison du Tourisme et du vin de Pauillac. Daar ook een leuk terrasje meegepakt langs de Gironde. Vandaar vertrokken we richting Saint-Estephe het laatste prestigieuze dorpje van de Médoc. Bij het verlaten van Pauillac liggen Chateau Lafite-Rothschild en Chateau Mouton-Rothschild. Net daar achter bij het binnenrijden van Saint-Estephe ligt het wondermooie kasteel Clos d'Estournel. Nu rijden we verder door naar Chateau Tour des Termes (Cru-Bourgeois) in Péz iets voorbij het bekende Les Ormes de Pez om er een bezoek te brengen aan dit Chateau. We worden meteen vriendelijk ontvangen door een lieve dame, een bezoek aan de kelders is helaas niet mogelijk omdat ze er volop aan het werken zijn. Maar we krijgen wel veel uitleg en mogen er 2 wijnen proeven. Ook wat Tour des Termes 2009 gekocht op het Chateau. Het was ondertussen woensdag avond en aangezien we, een dag vroeger dan voorzien, de grote streken van de Médoc gezien hadden besloten we om richting Libourne te rijden om een bezoek te brengen aan het mooie dorpje Saint-Emilion. Ik had een klein Chateau gevonden op nog geen 5km van het stadje Saint-Emilion. Chateau Gerbaud ligt in Saint-Pey-d'Armens, hier konden we overnachten op het domein tussen de wijngaarden, prachtig!! Donderdag ochtend wat wijn gekocht op het Chateau en daarna het dorpje Saint-Emilion gaan bezoeken. Schitterend dorp dat zich op een heuvel bevind. Onze camper onderaan geparkeerd aan het station van Saint-Emilion om vervolgens te voet onze weg verder te zetten berg op naar het dorp. Meteen aan de linkse kant Chateau La Gaffeliere en een beetje verder, jawel, Chateau Ausone!! Het is een schitterend dorpje met de ene grote wijnwinkel naast de andere, het ene terras naast het andere, prachtige restaurantjes enz. Er zijn ook heel veel toeristen vanuit de hele wereld. Ben zeer tevreden dat we dit schitterend dorpje als extraatje konden bezoeken! Daarna werd het stilaan tijd om huiswaarts te keren van een mooie wijnreis doorheen men favoriete wijnstreek Médoc en Libourne.
Dit weer bij aankomst 23°C en bij vertrek 30°C dat maakt het zo mooi en dat maken we misschien nooit meer mee. Wat een vakantie!! Nu ooit nog eens Pomerol bezoeken want daar hadden we de tijd niet meer voorWink

02-11-2014, 04:09 PM
Bericht: #2
(02-11-2014 02:48 PM)Benz schreef:  Hallo,
Vrijdag 24 Oktober vertrokken we met onze Camper richting mijn favoriete wijnstreek de Médoc. Zaterdag avond daar aangekomen en overnacht in Macau. Zondagmorgen een wandeling gemaakt langs enkele grote en minder grote kastelen o.a. Cantemerle, La Lagune, Maucamps, Priban enz. Zondagavond een terrasje gedaan langs de Garonne en gezien we daar konden overnachten op het Chateau Beau Rivage (Bordeaux Supérieur) van Christine Nadalié die ook Chateau Clos la Bohéme (Haut-Médoc Cru Bourgeois) bezit. Maandagmorgen kregen we een rondleiding op het domein en in de kelder alsook een degustatie van hun wijnen. Chateau Beau Rivage werkt ook volledig biologisch. Zeer mooie wijntjes voor zeer schappelijke prijzen. Mijn eerste karton wijn was binnenWink. Vervolgens na de degustatie Maandagmiddag onze weg verder gezet richting jawel Margaux. Langsheen Chateau Dauzac, Siran, Desmirail, Prieuré-Lichine (één van mijn favoriete Margaux wijnen) Palmer wat een schitterend kasteel zeg om recht tegenover Palmer en vlak naast Rauzan-Segla een bezoekje te brengen aan Chateau Rauzan-Gassies. Waarom juist deze, omdat dit mijn eerste grote wijn was die ik ooit kocht Wink. Om 14 uur 30 werden we zeer vriendelijk ontvangen op Chateau Rauzan-Gassies door Mevr. Anie . We mochten nog even wachten op het terrasje van dit schitterende domein. Ik zou het nog vergeten te zeggen maar het is hier inmiddels een mooie 25°C. Even later komt Anie naar ons toe om een rondleiding te geven door hun kelders, de privé kelder is indrukwekkend mooi. Anie is een zeer vriendelijke en enthousiaste Mevrouw die vol passie over haar domein praat en ook ons dochtertje laat kleuren en spelen tijdens de degustatie. We krijgen 3 verschillende wijnen in het glas die allemaal eigendom zijn van deze familie. Chateau Bel-Orme Cru Bourgeois Haut-Médoc 2009. Charmante fruitige soepele wijn door zijn 60% Merlot.
Daarna Chateau Croizet-Bages Pauillac 2008 in het glas. Wat een schitterende wijn. Mooie neus zwart fruit en wat kruiden, in de mond een mooie ronde evenwichtige wijn met een schitterende afdronk. Deze wijn is er een om nu al volop van te genieten. Dan als laatste Rauzan-Gassies 2008 in het glas. Een rijke machtige complexe wijn met een lange afdronk, je proeft wel meteen dat deze wijn nog veel te jong is en nog een 5 tal jaartjes nodig heeft om op zijn top te komen. Na deze degustatie was het tijd om naar de shop te gaan en weer enkele centjes lichter te worden Wink. Daarna hebben we nog een grote wandeling gemaakt langs jawel Chateau Margaux zelf. Ook nog Dufort-Vivens, Lascombes, Malescot, Ferriére, Marquis de Terme enz. Daarna met onze Camper richting Listrac-Medoc gereden om te overnachten op Chateau Cap Leon Veyrin. De familie Meyre is al aan hun 6de generatie toe en bezitten ook Chateau Bibian Haut-Médoc en Chateau Julien Haut-Médoc. De kamers zijn zeer mooi en zeer proper het zijn ook zeer vriendelijke mensen. Na het lekkere ontbijt tijd voor de rondleiding in de grote prachtige kelders van het Chateau en de degustatie. Krijgen van elke Chateau van hun één glas wijn te proeven. Hier worden zeer mooie wijnen gemaakt voor zeer leuke prijzen!! Na het middagmaal buiten op het domein aan onze camper (26°C) vertrekken we richting Saint-Julien. Vlak bij het binnenrijden van Saint-Julien even gestopt bij het indrukwekkende Chateau Beychevelle. Vervolgens verder gereden naar onze volgende camperplaats achter de grote mooie kerk van Saint-Julien bevind zich een mooie plaats in de natuur vlak aan de Gironde. Dan onze fietsen uitgeladen en een mooie fietstocht langsheen Chateau Léoville-Poyferré, Talbot, Lagrange, Leoville-Barton, Gruaud-Larose, Saint-Pierre en Ducru-Beaucaillou om daarna terug naar onze camperplaats te rijden voor het avondmaal. Ook maar meteen eens een fles Champagne open gedaan om maar eens iets anders te drinken dan wijn. Om daarna toch maar meteen weer een fles wijn open te doen Smile. De volgende dag woensdag reden we verder door naar Pauillac. Net bij het verlaten van Saint-Julien en het binnenrijden van Pauillac bevinden zich immers de indrukwekkende kastelen van Chateau Pichon-Longueville en Pichon Longueville Comtesse de Lalande. Vervolgens verder gereden naar het Maison du Tourisme et du vin de Pauillac. Daar ook een leuk terrasje meegepakt langs de Gironde. Vandaar vertrokken we richting Saint-Estephe het laatste prestigieuze dorpje van de Médoc. Bij het verlaten van Pauillac liggen immers Chateau Lafite-Rothschild en Chateau Mouton-Rothschild. Net daar achter bij het binnenrijden van Saint-Estephe ligt het wondermooie kasteel Clos d'Estournel. Nu rijden we verder door naar Chateau Tour des Termes (Cru-Bourgeois) in Péz iets voorbij het bekende Les Ormes de Pez om er een bezoek te brengen aan dit Chateau. Worden meteen vriendelijk ontvangen door een lieve dame, een bezoek aan de kelders is helaas niet mogelijk omdat ze er volop aan het werken zijn. Maar we krijgen wel veel uitleg en mogen er 2 wijnen proeven. Ook wat Tour des Termes 2009 gekocht op het Chateau. Het was ondertussen woensdag avond en aangezien we al de grote streken van de Médoc gezien hadden een dag vroeger dan voorzien besloten we om richting Libourne te rijden om een bezoek te brengen aan het mooie dorpje Saint-Emilion. Ik had een klein Chateau gevonden op nog geen 5km van het stadje Saint-Emilion. Chateau Gerbaud ligt in Saint-Pey-d'Armens, hier konden we overnachten op het domein tussen de wijngaarden prachtig!! Donderdag ochtend wat wijn gekocht op het Chateau en daarna het dorpje Saint-Emilion gaan bezoeken. Schitterend dorp dat zich op een heuvel bevind. Onze camper onderaan geparkeerd aan het station van Saint-Emilion om vervolgens te voet onze weg verder te zetten berg op naar het dorp. Meteen aan de linkse kant Chateau La Gaffeliere en een beetje verder jawel Chateau Ausone!! Het is een schitterend dorpje met de ene grote wijnwinkel naast de andere het ene terras naast het andere, prachtige restaurantjes enz. Er zijn ook heel veel toeristen vanuit de hele wereld. Ben zeer tevreden dat we dit schitterend dorpje als extraatje konden bezoeken! Daarna werd het stilaan tijd om huiswaarts te keren van een mooie wijnreis doorheen men favoriete wijnstreek Médoc en Libourne.

Zalig verslag, Benz, ik krijg het zelf warm van je enthousiasme! Smile
(Wist niet dat Croizet Bages van Rauzan Gassies was, wist wel dat dit Chateau op de goeie weg is (na jaren afgeschreven te zijn door RP)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
03-01-2015, 04:06 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-01-2015 om 04:43 PM door Benz.)
Bericht: #3
RE: Wijnreis doorheen Médoc
Onder het moto beter laat dan nooit, hier enkele foto's van onze Médoc reis Wink

03-01-2015, 04:11 PM
Bericht: #4
RE: Wijnreis doorheen Médoc
Doet me met weemoed terug denken aan mijn reis in de regio ( September 2014 ).
Van zodra het verlof is goedgekeurd, boek ik terug twee weken in September 2015.

When in doubt ... drink Pomerol !
03-01-2015, 04:23 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-01-2015 om 04:44 PM door Benz.)
Bericht: #5
Hier nog wat foto's Wink

En omdat we iets vroeger dan voorzien de hele Médoc streek gezien hadden was er nog wat tijd om Saint-Emillion en Pomerol te bezoeken.