Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oetker's pizza's en massawijn
31-08-2013, 11:04 AM
Bericht: #1
Oetker's pizza's en massawijn
Een zeer verhelderend artikel in de Standaard over het enorme succes van Oetkerpizza's geeft volgens mij inzicht in het succes van gestandaardiseerde wijn (type Jacob's Creek). De kunst volgens Oetker's fabrieksmanager Husch is om alles wat in de pizza aan het artisanale doet denken, weg te werken. Zo moet de pizza overal exact dezelfde hoogte hebben, de andere worden met de hand van de band gehaald. De 7 salamisneetjes moeten bij elke pizza exact op dezelfde plaats liggen: werknemers schuiven ze op de juiste plaats als ze verkeerd liggen. De pizza moet PERFECT gestandaardiseerd zijn, elke pizza ziet er net hetzelfde uit en precies daardoor verkoopt hij. Uit marktonderzoek blijkt dat mensen artisanalere diepvriespizza's willen, biopizza's, vetarme pizza's, maar wat blijkt: ze kopen ze NIET. Ze kopen vooral pizza's die er telkens opnieuw EXACT hetzelfde uitzien. Wat mensen zeggen en wat ze doen, hun gedrag, ligt ver uit elkaar. Om dit te weten moet je geen psycholoog zijn, marketing weet dat al lang.

In een vorige Facebookpost en twitternavraag vonden vele mensen het grote gevaar voor de kwaliteit van de wijn de STANDAARDISATIE. Wel, dat is wellicht precies het grote geheim van massaverkoop van wijnen. Een Chardonnay smaakt naar Chardonnay, Cabernet naar Cabernet, Merlot naar Merlot, het succes van monocépages (én vooral dergelijke voorspelbare druivenrassen)! Daarnaast nog een beetje verhaal maar niks dat doet vermoeden dat er iets onvoorspelbaars in de fles zal zitten. Oetkers heeft ook zijn verhaal: wat ethische projecten, gebruikt echte kaas, minder zout et cetera. Dat hun pizza's niet echt gezond zijn, daar doen ze niet flauw over, je moet er maar niet teveel eten ("Duitsers eten maar gemiddeld 3 kilo pizza's, so, what's the problem"). En consumenten vallen daar niet over.

Argumenteren dat massawijn niet gezond is, niet artisanaal is, niet bio is: de consument zal knikken en zijn karretje ermee vullen. De wijnindustrie is tegenwoordig pérfect in staat om te bieden wat de consument wil, lekkere standaardwijn, én voor geen geld.

Dit betekent volgens mij niet dat mensen bij de Italiaan geen artisanale pizza's meer eten of deze niet meer weten te waarderen. Maar ook niet dat mensen door de diepvriespizza's naar het betere werk worden gelokt, dat ze van de GB de pizzeria binnenstappen. Het zijn twee soorten pizza's, twee verschillende circuits van pizzaverkoop, twee benaderingen.

Net zo bij de wijn. Twee manieren van benaderen: 1) de massawijnen waarbij het gevaar reëel is dat ze door de wetten van de markt té goedkoop worden (Oetker toont aan dat een massaproduct te goedkoop maken, niet per se leidt tot meer verkoop, integendeel, cf Jacobs Creek). 2) de artisanale of kwaliteitswijnen waarbij door dezelfde wetten van de markt ("luxeproduct, schaarste, meer vraag dan aanbod, ...") het gevaar dreigt dat ze véél te duur worden.

Oetker bestrijdt de waarde van de artisanale pizza niet, waarom zouden de producenten van artisanale pizza's Oetker gaan bestrijden? Het zal geen effect hebben op de verkoopscijfers (dus: vanuit de eigen sterkte vertrekken).

En zo is het ook bij de wijn.

Overgenomen van https://www.facebook.com/stefaan.soenen


Ga naar locatie: