Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Idee om wijnwebwinkel te starten
13-08-2013, 03:08 PM
Bericht: #1
Idee om wijnwebwinkel te starten
Beste allemaal,

Sinds enige weken zit ik helaas werkloos thuis en het valt niet mee om weer aan een nieuwe baan te komen.
Daarom ben ik ook aan het bekijken of ik misschien niet iets voor mij zelf kan beginnen? Ondernemen zit mij namelijk wel in het bloed.

Aangezien ik deze vakantie wederom in de Rhône ben geweest en weer een aantal Domains bezocht heb, kwam ik met het idee om misschien een webwinkel te starten die gespecialiceerd is in alleen (Zuid) Rhône wijnen uit de bekende dorpen: Visan / Cairanne / Rasteau / Vacqueyras / Gigondas / Chateauneuf du pape.

Denken jullie dat dit eventueel vatbaar kan zijn om mijn brood mee te verdienen?
14-08-2013, 11:37 AM
Bericht: #2
RE: Idee om wijnwebwinkel te starten
Er zijn reeds heel wat webwinkels, maar het web biedt natuurlijk ook vele potentiële klanten. De selectie van de wijnen zal volgens mij belangrijk zijn (RP / JR / WS / ...) die P/K goed zitten. De mogelijkheid om de wijnen bij u thuis op te halen biedt een extra, denk ik. Levertijd is m.i. belangrijk en hangt samen met de stock (serieuze investering).
Als je de plannen doorvoert, alle succes met dit initiatief !
14-08-2013, 02:03 PM
Bericht: #3
RE: Idee om wijnwebwinkel te starten
Overleg misschien ook met uw boekhouder wat fiscaal het voordeligste is. Best eens kijken of je mischien een bvba zou moeten oprichten om je aansprakelijkheid niet nodeloos in het gedrang te brengen.
14-08-2013, 03:21 PM
Bericht: #4
RE: Idee om wijnwebwinkel te starten
Risky business in deze niche ! Laat staan de zware concurrentie met andere verkoopsites....ik zou het persoonlijk niet zien zitten maar ik wil jou natuurlijk niet ontmoedigen !

Buvez du vin et vivez joyeux !
14-08-2013, 10:31 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-08-2013 om 10:40 PM door Vin1.)
Bericht: #5
RE: Idee om wijnwebwinkel te starten
(14-08-2013 11:37 AM)dakur schreef:  Er zijn reeds heel wat webwinkels, maar het web biedt natuurlijk ook vele potentiële klanten. De selectie van de wijnen zal volgens mij belangrijk zijn (RP / JR / WS / ...) die P/K goed zitten. De mogelijkheid om de wijnen bij u thuis op te halen biedt een extra, denk ik. Levertijd is m.i. belangrijk en hangt samen met de stock (serieuze investering).
Als je de plannen doorvoert, alle succes met dit initiatief !

Bedankt voor de tips.

Er zijn idd al heel veel wijnwebwinkels, maar geen wijnwinkels die gespecialiceerd zijn in (Zuid) Rhône wijnen?
Het is natuurlijk maar de vraag of de pontentiele klant zit te wachten op een website waar je een selectie leuke P/K Rhône wijnen kan kopen?

Hoeveel zou er in de stock geinvesteerd moeten worden denk jij?
En hoeveel soorten (Zuid) Rhones zou ik moeten aanbieden om interessant te zijn?
(14-08-2013 02:03 PM)Jean schreef:  Overleg misschien ook met uw boekhouder wat fiscaal het voordeligste is. Best eens kijken of je mischien een bvba zou moeten oprichten om je aansprakelijkheid niet nodeloos in het gedrang te brengen.

Bedankt voor de tip !
(14-08-2013 03:21 PM)doc schreef:  Risky business in deze niche ! Laat staan de zware concurrentie met andere verkoopsites....ik zou het persoonlijk niet zien zitten maar ik wil jou natuurlijk niet ontmoedigen !

De laatste jaren zijn er inderdaad veel wijnwebwinkels uit de grond gestampt.
Om ook met een pakket met o.a. wereldwijnen aan te komen is naar mijn mening zinloos. Daarom mijn gedachten (om mij te onderscheiden) om mij te richten op een gebied in Frankrijk waar je voor je geld een hele knappe wijn kan kopen (Als je goed zoekt) naar mijn mening. En dat is naar mijn mening de Zuid-Rhône.
De grote vraag is echter of de potentiele kopers (waaronder jullie) zitten te wachten op een website waar je een leuke selectie wijnen kan kopen uit de Visan / Cairanne / Rasteau / Vacqueyras / Gigondas / Chateauneuf du pape.

Denk dan aan wijnen zoals:

Rabasse-Charavin
Escaravailles
Jubain
Roche
Monardière
Montvac
14-08-2013, 11:09 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-08-2013 om 11:10 PM door doc.)
Bericht: #6
RE: Idee om wijnwebwinkel te starten
Ik moet oprecht zeggen dat ik de laatste jaren geen grote Zuidelijke Rhône-fan meer ben. Maar dat heeft te maken met persoonlijke voorkeur. Al moet ik er bij zeggen dat er werkelijk heel mooie wijntjes te vinden zijn die wel passen in mijn smaakprofiel. Ik zoek vooral wijnen met friste, finesse, mineraliteit. Geen flabby gedoe...misschien nuanceer ik dit te weinig maar het blijft persoonlijk hè...Wink

Buvez du vin et vivez joyeux !
14-08-2013, 11:14 PM
Bericht: #7
RE: Idee om wijnwebwinkel te starten
(14-08-2013 11:09 PM)doc schreef:  Ik moet oprecht zeggen dat ik de laatste jaren geen grote Zuidelijke Rhône-fan meer ben. Maar dat heeft te maken met persoonlijke voorkeur. Al moet ik er bij zeggen dat er werkelijk heel mooie wijntjes te vinden zijn die wel passen in mijn smaakprofiel. Ik zoek vooral wijnen met friste, finesse, mineraliteit. Geen flabby gedoe...misschien nuanceer ik dit te weinig maar het blijft persoonlijk hè...Wink

Ik begrijp het. Gezien je smaakprofiel zou bijv. de Cairanne van Berthet-Rayne wel eens naar jou hart kunnen zijn. Deze heb ik afgelopen zomer geproeft en voldoet mijn inziens goed aan jouw verwachting. Maar goed, dat even terzijde. Laten we on-topic blijven of een Rhône-wijnwebwinkel een kans tot leven kan hebben?
14-08-2013, 11:35 PM
Bericht: #8
RE: Idee om wijnwebwinkel te starten
(14-08-2013 11:14 PM)Vin1 schreef:  
(14-08-2013 11:09 PM)doc schreef:  Ik moet oprecht zeggen dat ik de laatste jaren geen grote Zuidelijke Rhône-fan meer ben. Maar dat heeft te maken met persoonlijke voorkeur. Al moet ik er bij zeggen dat er werkelijk heel mooie wijntjes te vinden zijn die wel passen in mijn smaakprofiel. Ik zoek vooral wijnen met friste, finesse, mineraliteit. Geen flabby gedoe...misschien nuanceer ik dit te weinig maar het blijft persoonlijk hè...Wink

Ik begrijp het. Gezien je smaakprofiel zou bijv. de Cairanne van Berthet-Rayne wel eens naar jou hart kunnen zijn. Deze heb ik afgelopen zomer geproeft en voldoet mijn inziens goed aan jouw verwachting. Maar goed, dat even terzijde. Laten we on-topic blijven of een Rhône-wijnwebwinkel een kans tot leven kan hebben?

Het zal dan wel heel erg in depth moeten gaan zu. Een aantal eigen troeven moet je zeker hebben om je even buiten concurrentie te kunnen plaatsen. Prijs-setting, persoonlijke toets, eigen ervaringen ter plaatse, vlotte levering... maar ik ken niks van marketing en heb er professioneel ook weinig notie van.
Hier in de buurt was er een sommelier die terecht geloofde in Loire-niche, maar na een paar jaar moest hij toch z'n gamma fel uitbreiden en stoppen met enkel Loire.
Ik blijf het een heel moeilijke uitdaging vinden, Vin1.

Buvez du vin et vivez joyeux !
14-08-2013, 11:41 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-08-2013 om 11:47 PM door Innesto.)
Bericht: #9
RE: Idee om wijnwebwinkel te starten
Surf misschien ook eens naar http://www.superiore.de of google eens naar Lutz Heimrich, de man achter deze succesvolle online wijnaanbieder.

"Superiore" is wat mij betreft een referentie op het vlak van Italiaanse wijnen en het voorbeeld bij uitstek van hoe je kwaliteitswijn kan aanbieden en verkopen via het net.

Je zal dan wel enkele persberichten vinden waarin Lutz Heimrich zijn visie over wijnverkoop via het internet uit de doeken doet. Hij wil vooral geen retailer genoemd worden maar een vakhandelaar die online verkoopt. Hij geeft wel duidelijk aan dat, hoewel hij in theorie hetzelfde doet als de zelfstandige detailhandelaar, wijn online verkopen een heel andere business is. Daar je geen persoonlijk contact hebt met je (potentiële) klanten dien je toch heel andere accenten te leggen als wijnaanbieder via het internet. Heimrich is er ook van overtuigd dat je moet focussen op één van beiden, zeker als je de zaken goed wilt aanpakken.
14-08-2013, 11:50 PM
Bericht: #10
RE: Idee om wijnwebwinkel te starten
(14-08-2013 11:41 PM)Innesto schreef:  Surf misschien ook eens naar http://www.superiore.de of google eens naar Lutz Heimrich, de man achter deze succesvolle online wijnaanbieder.

"Superiore" is wat mij betreft een referentie op het vlak van Italiaanse wijnen en het voorbeeld bij uitstek van hoe je kwaliteitswijn kan aanbieden en verkopen via het net.

Je zal dan wel enkele persberichten vinden waarin Lutz Heimrich zijn visie over wijnverkoop via het internet uit de doeken doet. Hij wil vooral geen retailer genoemd worden maar een vakhandelaar die online verkoopt. Hij geeft wel duidelijk aan dat, hoewel hij in theorie hetzelfde doet als de zelfstandige detailhandelaar, wijn online verkopen een heel andere business is. Daar je geen persoonlijk contact hebt met je (potentiële) klanten dien je toch heel andere accenten te leggen als wijnaanbieder via het internet. Heimrich is er ook van overtuigd dat je moet focussen op één van beiden, zeker als je de zaken goed wilt aanpakken.

Thanks, daar ga ik mij zeker even in verdiepen !
15-08-2013, 12:28 AM
Bericht: #11
RE: Idee om wijnwebwinkel te starten
De enige zal je alvast niet zijn ( hoewel die sedert kort ook afgestapt zijn van het 'enkel Rhone' idee...)

http://www.rrrhone.be/

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
15-08-2013, 12:37 AM
Bericht: #12
RE: Idee om wijnwebwinkel te starten
(15-08-2013 12:28 AM)vinejo schreef:  De enige zal je alvast niet zijn ( hoewel die sedert kort ook afgestapt zijn van het 'enkel Rhone' idee...)

http://www.rrrhone.be/

Dit sluit misschien wel wat aan bij mijn gevoel hierover...

Buvez du vin et vivez joyeux !
15-08-2013, 12:39 AM
Bericht: #13
RE: Idee om wijnwebwinkel te starten
uh ja idd. Ik zit echter wel in Nederland.
15-08-2013, 12:44 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-08-2013 om 12:46 AM door doc.)
Bericht: #14
RE: Idee om wijnwebwinkel te starten
(15-08-2013 12:39 AM)Vin1 schreef:  uh ja idd. Ik zit echter wel in Nederland.

Of dit verschil uitmaakt is de vraag natuurlijk. Ik zou je echt willen steunen Vin1, maar als ik op m'n gevoel af ga, blijf ik wel m'n twijfels hebben. Ik wens je uiteraard alle succes toe !!!

Buvez du vin et vivez joyeux !
15-08-2013, 12:46 AM
Bericht: #15
RE: Idee om wijnwebwinkel te starten
(15-08-2013 12:37 AM)doc schreef:  
(15-08-2013 12:28 AM)vinejo schreef:  De enige zal je alvast niet zijn ( hoewel die sedert kort ook afgestapt zijn van het 'enkel Rhone' idee...)

http://www.rrrhone.be/

Dit sluit misschien wel wat aan bij mijn gevoel hierover...

Maar je moet ergens beginnen toch. Maar misschien niet zo zeer de Rhône uit willen dragen als webwinkel maar meer een webnaam die een grotere doelgroep aan zal spreken. Dat je begint met een mooi en betaalbaar Rhône pakket is dat een ander verhaal.
Er is namelijk een grotere groep in Nederland die weinig weet van wijn en drinkt omdat dit bij een gelegenheid "hoort".
Die zal eerder geintereseerd raken bij een naam als lekkerewijnen.nl of betaalbarekwaliteitswijnen.nl
Om maar wat te noemen.
15-08-2013, 11:52 AM
Bericht: #16
RE: Idee om wijnwebwinkel te starten
(15-08-2013 12:39 AM)Vin1 schreef:  uh ja idd. Ik zit echter wel in Nederland.

Nederland... dan heb je met http://www.rhonevaluewines.eu toch al één te duchten concurrent met een zéér mooi aanbod. Voeren o.a. Domaine Ruffinatto in, één van de wijnen die ik vroeger bij Pasqualinno erg kon smaken. Daarnaast heel wat bekende en minder bekende toppers uit de Rhône en Provence.
15-08-2013, 12:17 PM
Bericht: #17
RE: Idee om wijnwebwinkel te starten
(15-08-2013 11:52 AM)Innesto schreef:  
(15-08-2013 12:39 AM)Vin1 schreef:  uh ja idd. Ik zit echter wel in Nederland.

Nederland... dan heb je met http://www.rhonevaluewines.eu toch al één te duchten concurrent met een zéér mooi aanbod. Voeren o.a. Domaine Ruffinatto in, één van de wijnen die ik vroeger bij Pasqualinno erg kon smaken. Daarnaast heel wat bekende en minder bekende toppers uit de Rhône en Provence.

Ja dat is inderdaad een mooie site met een mooi aanbodSad
15-08-2013, 07:20 PM
Bericht: #18
RE: Idee om wijnwebwinkel te starten
Weet niet van NL maar denk dat er in België ook niet echt veel mensen aan het wachten zijn op een Zuidelijke-Rhone aanbod. Oudbollig en al.

De zaak zou eventueel kunnen lukken moest je er Provence en Languedoc bijnemen, maar dan blijft nog de vraag of je er echt van kan leven. Ik zou me er niet aan wagen.
15-08-2013, 09:33 PM
Bericht: #19
RE: Idee om wijnwebwinkel te starten
Al eens een paar rekeningetjes gemaakt? Hoeveel wijn je moet verkopen om nog iets over te hebben om van te leven na belastingen, kan al snel een antwoord geven op je vraag. Om nog maar te zwijgen over opstartkosten, zoals goede website, stock, magazijn, etc

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
15-08-2013, 09:51 PM
Bericht: #20
RE: Idee om wijnwebwinkel te starten
In elk geval is het altijd als je iets begint investeren (geld, energie, tijd) voor iets opgebouwd hebt wat winstgevend is.
15-08-2013, 11:20 PM
Bericht: #21
RE: Idee om wijnwebwinkel te starten
Op zich geen slecht idee, ik ben sinds kort ook als zelfstandige gestart en moest ik wat meer wijnervaring hebben had ik dit misschien ook in overweging genomen.

Praktisch gezien had ik al wel over wat dingen nagedacht, oa de investering... Als je wijnen snel wil kunnen leveren moet je stock hebben. Die stock moet je kunnen bewaren (denk aan plaats en klimatisatie). Heb je een markt ervoor? Dode stock brengt niet op en kost je geld om te bewaren. 6 flessen in huis halen en verkopen wil zeggen nieuwe stock halen. Wat doe je met grote bestellingen? Snel even voorbij Lyon rijden kost ook een handjevol geld (auto, onderhoud, peage) en teveel stock in huis halen dan riskeer je dode stock. Zorgen voor goede afspraken ivm verzending op de domeinen lijkt me dan op zen plaats. Maar 12 flesjes laten opsturen lijkt me dan ook niet de moeite.

Wil je niet ontmoedigen, zeker niet! Als je dat allemaal ziet zitten en er oplossingen voor weet, ga ervoor! Wie niet waagt, niet wint he ;-) Wou je gewoon even mijn visie erop meegeven :-)
Ik heb dan toch maar gekozen om iets te doen met een minimum aan investering, en idd een (e)bvba zoals Jean zegt.

My 2 ct's

Ps
als je hem opstart, ik ben fan! Ik hou nogal van Rhone :-)

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere
16-08-2013, 06:42 PM
Bericht: #22
RE: Idee om wijnwebwinkel te starten
(15-08-2013 12:39 AM)Vin1 schreef:  uh ja idd. Ik zit echter wel in Nederland.

In Nederland is rhone value wines vrij goed gekend. http://www.rhonevaluewines.eu/

My tastes are simple, I am easily satisfied with the best.
Winston Churchil
15-09-2014, 11:34 PM
Bericht: #23
RE: Idee om wijnwebwinkel te starten
Wat ik mij afvraag: wat doet iemand die beginnend wijnhandelaar is en bijvoorbeeld geen ideale kelder heeft? Waar stockeer je alles? Bij kennissen (met het risico dat de helft weg is :-))? 2 of 3 wijnkasten? Een pand/kelder/garage/... huren?
16-09-2014, 07:27 AM
Bericht: #24
RE: Idee om wijnwebwinkel te starten
(15-09-2014 11:34 PM)Hellas schreef:  Wat ik mij afvraag: wat doet iemand die beginnend wijnhandelaar is en bijvoorbeeld geen ideale kelder heeft? Waar stockeer je alles? Bij kennissen (met het risico dat de helft weg is :-))? 2 of 3 wijnkasten? Een pand/kelder/garage/... huren?

De kinderkamer barricaderen, zoals ik Blush

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
16-09-2014, 09:05 AM
Bericht: #25
RE: Idee om wijnwebwinkel te starten
(15-09-2014 11:34 PM)Hellas schreef:  Wat ik mij afvraag: wat doet iemand die beginnend wijnhandelaar is en bijvoorbeeld geen ideale kelder heeft? Waar stockeer je alles? Bij kennissen (met het risico dat de helft weg is :-))? 2 of 3 wijnkasten? Een pand/kelder/garage/... huren?

Ik heb zelf het risico niet genomen. Maar je zal anders inderdaad een box ergens moeten huren. Wel laag inpandig zodat je geen of minder last hebt van temperatuurschommelingen. Let er anders op dat het wel goed Geïsoleerd is.
Een kelder is natuurlijk helemaal perfect dan.
16-09-2014, 12:56 PM
Bericht: #26
RE: Idee om wijnwebwinkel te starten
Ja, ik heb zelf geen ambitie om iets op te starten, bij het lezen van deze thread gewoon aan het nadenken gegaan over het 'logistieke' gedeelte enzo :-)
16-09-2014, 01:52 PM
Bericht: #27
RE: Idee om wijnwebwinkel te starten
En iets wat ik ook hier wil van af geraken is het volgende.
Alle wijnen die ik koop op websites koop ik in het buitenland. (Frankrijk, Duitsland, Italië)
En hoe zou dat komen? Vraag het antwoord maar eens aan onze politiekers.
Ze denken er zelfs aan de accijnzen en BTW nog eens te verhogen.
Met gevolg, mijn aandeel in de rode betalingsbalans van België is daar niet vreemd aan. huhuh

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)


Ga naar locatie: