Welkom, gast!

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Salon "Les vins de terroir et produits régionaux"
17-10-2013, 01:15 PM
Bericht: #1
Salon "Les vins de terroir et produits régionaux"
1 tot 4 november te Seclin "Parc de la Ramie" nabij Rijsel.
Op een goed half uurtje bollen van bij mij.
Ooit eens naartoe geweest en moet gezegd, toch wel de moeite!
Vooral franse wijnen (kleine boerkes en grote wijnhuizen) en hun nevenactiviteiten zoals foie gras, truffels, enz...
Eten, eten dat ik daar gedaan heb!!! Onvoorstelbaar. Bij elke degustatie werden wij met warme en koude hapjes overdonderd!
De moeite om eens te bezoeken.
17-10-2013, 04:40 PM
Bericht: #2
RE: Salon "Les vins de terroir et produits régionaux"
Wat is de toegangsprijs ? Op voorhand reserveren ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
17-10-2013, 06:09 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-10-2013 om 06:23 PM door shiraz.)
Bericht: #3
(17-10-2013 04:40 PM)doc schreef:  Wat is de toegangsprijs ? Op voorhand reserveren ?

De toegang is gratis, je kan een vrijkaart aanvragen via de site.
Het is niet nodig te reserveren. De beurs van Seclin is eigenlijk het kleine broertje van de grote wijnbeurs in Lille.
Gaat 2 maal per jaar door (voor- en najaar)
http://www.vins-de-terroir.com/plan.php?...&langue=Nl
Ik koop er champagne van Sourdet Diot. Ook intressant is --> http://www.vins-de-terroir.com/vignerons...gneron=481

My tastes are simple, I am easily satisfied with the best.
Winston Churchil
17-10-2013, 06:11 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-10-2013 om 06:13 PM door doc.)
Bericht: #4
(17-10-2013 06:09 PM)shiraz schreef:  De toegang is gratis, je kan een vrijkaart aanvragen via de site.
het is niet nodig te reserveren. De beurs van Seclin is eigenlijk het kleine broertje van de grote wijnbeurs in Lille

thank you voor de info, ik heb vorig jaar ook al eens stilgestaan bij deze beurs maar toen niet kunnen gaan. Dit jaar gaat ook niet zo makkelijk worden. Maar ik doe het zeker eens in de toekomst ! Btw ik ben nu een Pinot Blanc 2010 van Kientzler aan het proeven. Fris, wit steenfruit, zuurkes. Mooi als aperooke !

Buvez du vin et vivez joyeux !
19-10-2013, 02:34 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-10-2013 om 02:36 PM door Stievie.)
Bericht: #5
(17-10-2013 06:09 PM)shiraz schreef:  
(17-10-2013 04:40 PM)doc schreef:  Wat is de toegangsprijs ? Op voorhand reserveren ?

De toegang is gratis, je kan een vrijkaart aanvragen via de site.
Het is niet nodig te reserveren. De beurs van Seclin is eigenlijk het kleine broertje van de grote wijnbeurs in Lille.
Gaat 2 maal per jaar door (voor- en najaar)
Ik koop er champagne van Sourdet Diot. Ook intressant is --> http://www.vins-de-terroir.com/vignerons...gneron=481

En gratis parking...
Voor wie graag wil, ik heb een uitnodiging voor twee personen over. Stuur me gerust een privébericht met adresgegevens en ik stuur ze op.
01-04-2014, 09:18 PM
Bericht: #6
Het salon gaat dit voorjaar door op 25-28 april. Kan iemand me vertellen of dit de moeite is? Hierbij een overzicht van de standhouders. Niet direct namen met faam maar misschien wel ontdekkingen die jullie me kunnen aanraden?
http://www.vins-de-terroir.com/vignerons...idSalon=31
01-04-2014, 09:27 PM
Bericht: #7
Haut-Plantade is een zeer mooie Pessac-Léognan, was vroeger zowat de huiswijn bij mijn grootouders en blijft zeer mooi, domein kiest er bewust voor kleinschalig en onafhankelijk te blijven, wat zich ook toont in mooie wijnen ,et aardig wat potentieel voor de toekomst.

Voor de rest veel onbekende wijnmakers om te ontdekken moet je maar denken Wink
01-04-2014, 10:07 PM
Bericht: #8
(01-04-2014 09:18 PM)Fre schreef:  Het salon gaat dit voorjaar door op 25-28 april. Kan iemand me vertellen of dit de moeite is? Hierbij een overzicht van de standhouders. Niet direct namen met faam maar misschien wel ontdekkingen die jullie me kunnen aanraden?

Beaujolais : Domaine des Marrans
Champagne : Henriet
Savoie (staat in de lijst bij Jura) : Carrel
Provence : Suffrene
Sud Ouest : Cauhapé/Mas del Perié
Loire : Joguet

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
01-04-2014, 11:01 PM
Bericht: #9
(01-04-2014 10:07 PM)carl schreef:  
(01-04-2014 09:18 PM)Fre schreef:  Het salon gaat dit voorjaar door op 25-28 april. Kan iemand me vertellen of dit de moeite is? Hierbij een overzicht van de standhouders. Niet direct namen met faam maar misschien wel ontdekkingen die jullie me kunnen aanraden?

Beaujolais : Domaine des Marrans
Champagne : Henriet
Savoie (staat in de lijst bij Jura) : Carrel
Provence : Suffrene
Sud Ouest : Cauhapé/Mas del Perié
Loire : Joguet
En Fruitière Vinicole de Pupillin. We hebben daarvan de Cremant geproefd op de cursus. Naast een Champagne Grand Cru, en een meerderheid was overtuigd dat de Cremant de Champagne was.
De Sud Ouest lijkt me interessant om te ontdekken.

Wanneer ga je naar Seclin, Fre?
Staat ook op mijn agenda... Naast nog een stuk of wat degustaties die ik al genoteerd heb en ik-moet-dringend-het-huis-aan-kant-krijgen-want-de-week-nadien-komen-de-bezetters klusjes.
02-04-2014, 04:28 PM
Bericht: #10
Mas del Périe in de Sud-Ouest (Cahors). Vorig weekend toevallig gedronken bij Jo. Was heel mooi! Verrassend toegankelijk en fris voor Cahors.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
02-04-2014, 04:44 PM
Bericht: #11
(02-04-2014 04:28 PM)Olivier schreef:  Mas del Périe in de Sud-Ouest (Cahors). Vorig weekend toevallig gedronken bij Jo. Was heel mooi! Verrassend toegankelijk en fris voor Cahors.

Inderdaad (ondanks het licht gecontamineerd neusje) - is een "natuurlijke wijn" trouwens, Proef de Passie verdeelt 'm.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
03-04-2014, 09:11 PM
Bericht: #12
[/quote]

Wanneer ga je naar Seclin, Fre?
Staat ook op mijn agenda... Naast nog een stuk of wat degustaties die ik al genoteerd heb en ik-moet-dringend-het-huis-aan-kant-krijgen-want-de-week-nadien-komen-de-bezetters klusjes.
[/quote]

Nog geen idee. Zal beetje in functie m'n bouw zijn...
27-10-2015, 10:04 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-10-2015 om 10:04 PM door Fre.)
Bericht: #13
Komend weekend weeral van datte: La Suffrene komt, alsook Magnien (maar is wel Stéphane. Maar krijgt bb goede beoordelingen op LPDV).

http://www.vins-de-terroir.com/accueil_s...idSalon=32

Zou eigenlijk al m'n budget willen opsparen voor eind november. De toppers uit Bourgogne & Bandol die daar langs komen...Slurp
28-10-2015, 11:04 PM
Bericht: #14
(27-10-2015 10:04 PM)Fre schreef:  Komend weekend weeral van datte: La Suffrene komt, alsook Magnien (maar is wel Stéphane. Maar krijgt bb goede beoordelingen op LPDV).

Zou eigenlijk al m'n budget willen opsparen voor eind november. De toppers uit Bourgogne & Bandol die daar langs komen...Slurp

Ferraton komt naar hier. Zalige hermitage van gedronken! Prijzig wel...

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
29-10-2015, 10:47 PM
Bericht: #15
(28-10-2015 11:04 PM)Olivier schreef:  
(27-10-2015 10:04 PM)Fre schreef:  Komend weekend weeral van datte: La Suffrene komt, alsook Magnien (maar is wel Stéphane. Maar krijgt bb goede beoordelingen op LPDV).

Zoals zo vele hermitages zeker. Ik las in één van je posts dat de St Joseph wel best ok is. Misschien eens proberen?
29-10-2015, 11:53 PM
Bericht: #16
(29-10-2015 10:47 PM)Fre schreef:  

Zoals zo vele hermitages zeker. Ik las in één van je posts dat de St Joseph wel best ok is. Misschien eens proberen?

Yep, de st joseph zat voor mij qua kwaliteit heel dicht bij de hermitage, en de prijs is iets minder pijnlijk Wink

Wanneer ga je naar Seclin?

30-10-2015, 12:05 AM
Bericht: #17
(29-10-2015 11:53 PM)Olivier schreef:  
(29-10-2015 10:47 PM)Fre schreef:  

Yep, de st joseph zat voor mij qua kwaliteit heel dicht bij de hermitage, en de prijs is iets minder pijnlijk Wink

Wanneer ga je naar Seclin?

Als ik ga, zou t zaterdagvoormiddag zijn. Weekend zit tjokvol dus hoop ik er te geraken.
30-10-2015, 10:01 AM
Bericht: #18
Zaterdag lukt voor mij dan weer niet. Misschien ga ik zondag wel eens.

02-11-2015, 12:03 AM
Bericht: #19
Vandaag langs geweest. Toegekomen om 17u, en dat was er aan te zien aan de standhouders. De meesten hadden het echt al wel gehad tegen dan en waren karig met de uitleg... Begrijpelijk, zou daar zelf niet willen staan van 10u00 tot 20u00. Maar voor de klant is het ook niet zo prettig om bij iemand te proeven die er geen zin in heeft... Soit.
Heb mij op de bourgognes gesmeten. En het cliché van de dure zure wijnen werd voor een deel toch weer bevestigd. Heb er redelijk wat gedronken die ik ronduit slecht vond! Ik vind het jammer dat ik het moet zeggen, maar helaas... Ik begon al ferm ontmoedigd te worden, totdat ik bij Domaine Joannet kwam. Enkel de rode gedronken, maar wat een wijnen! De Pernand Vergelesses 2013 (villages) is aan 12,30€ een echt koopje... De Premier Cru Les Fichots 2012 is de finesse van een 1er cru aan 18€, wat nog altijd betaalbaar is voor dit soort wijnen. En de Vosne ROmanée 2013 kost al 27€, maar is pure zijde... Prachtige wijnen!
Andere mooie vondst in Bourgogne was het Châteaux de Prémeaux. Niet alles vond ik goed, maar de Pommard 2013 was mooi, en vooral de Nuits Saint Georges 1er Cru les Argillières 2012 is een juweeltje. Finesse, elegantie. Klasse. Kost ook wel 30€, maar dat is voor een goede 1er cru uit Nuits St Georges eigenlijk nog te doen. Ze hadden helaas maar één fles meer...
En tenslotte is in de bourgognes ook David Renaud de moeite gebleken. Domain uit Irancy, dat heel soepele, lichte pinots maakt, maar zeer aantrekkelijk, op het fruit. En ook aan aantrekkelijke prijzen!
Snel nog bij Ferraton langs geweest om hun noordelijke rhones te proeven. Ze hadden helaas maar een selectie bij, en niet de wondermooie Ermitage Le Méal. Maar wel hun andere, Les Miaux 2010. Ik vond dit ook zeer mooi! En is toegankelijker dan ik dacht. Volgens de verkoper was hij tot een paar maand geleden nog een stuk geslotener. Mooie afsluiter van mijn bezoek.

02-11-2015, 10:08 AM
Bericht: #20
(02-11-2015 12:03 AM)Olivier schreef:  Vandaag langs geweest. Toegekomen om 17u, en dat was er aan te zien aan de standhouders. De meesten hadden het echt al wel gehad tegen dan en waren karig met de uitleg... Begrijpelijk, zou daar zelf niet willen staan van 10u00 tot 20u00. Maar voor de klant is het ook niet zo prettig om bij iemand te proeven die er geen zin in heeft... Soit.
Heb mij op de bourgognes gesmeten. En het cliché van de dure zure wijnen werd voor een deel toch weer bevestigd. Heb er redelijk wat gedronken die ik ronduit slecht vond! Ik vind het jammer dat ik het moet zeggen, maar helaas... Ik begon al ferm ontmoedigd te worden, totdat ik bij Domaine Joannet kwam. Enkel de rode gedronken, maar wat een wijnen! De Pernand Vergelesses 2013 (villages) is aan 12,30€ een echt koopje... De Premier Cru Les Fichots 2012 is de finesse van een 1er cru aan 18€, wat nog altijd betaalbaar is voor dit soort wijnen. En de Vosne ROmanée 2013 kost al 27€, maar is pure zijde... Prachtige wijnen!
Andere mooie vondst in Bourgogne was het Châteaux de Prémeaux. Niet alles vond ik goed, maar de Pommard 2013 was mooi, en vooral de Nuits Saint Georges 1er Cru les Argillières 2012 is een juweeltje. Finesse, elegantie. Klasse. Kost ook wel 30€, maar dat is voor een goede 1er cru uit Nuits St Georges eigenlijk nog te doen. Ze hadden helaas maar één fles meer...
En tenslotte is in de bourgognes ook David Renaud de moeite gebleken. Domain uit Irancy, dat heel soepele, lichte pinots maakt, maar zeer aantrekkelijk, op het fruit. En ook aan aantrekkelijke prijzen!
Snel nog bij Ferraton langs geweest om hun noordelijke rhones te proeven. Ze hadden helaas maar een selectie bij, en niet de wondermooie Ermitage Le Méal. Maar wel hun andere, Les Miaux 2010. Ik vond dit ook zeer mooi! En is toegankelijker dan ik dacht. Volgens de verkoper was hij tot een paar maand geleden nog een stuk geslotener. Mooie afsluiter van mijn bezoek.
Uiteindelijk dan toch niet geraakt. Zaterdagochtend mijn nieuwe koersfiets in bestelling gegeven en dat nam meer tijd in beslag dan gedacht (opmetingen en zo). Maar da's voor een ander forum Smile

Was ook van plan om er Bourgognes te spotten maar zal voor binnen een 3-tal weken zijn op het Salon DVI. Stond ook op mijn verlanglijstje: Domaine des Marrans. Daar niet langs geweest?

Ga naar locatie: