Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wijntrip Portugal
18-10-2013, 03:26 PM
Bericht: #1
Wijntrip Portugal
Belofte maakt schuld en hier komt dus het beloofde verslag van mijn wijntripje naar Portugal (19-22 september). Verwacht geen gedetailleerde TN's want naar goede gewoonte ben ik mijn notities kwijtgespeeld Smile of eerder Sad...

Dag 1: DAO regio. Zeer mooie, ietwat ruwere regio die mij een beetje deed denken aan de Luberon (qua ruwheid). Wat opvalt zijn de (soms zeer grote) granietblokken die je overal ziet liggen en ook duidelijk van invloed zijn op de wijnen (mineraliteit)
Bezoek aan Alvaro Castro van Quinta de Saes and Quinta de Pelleda. Zowat de referentie van de Dao en maker van schitterende wijnen. Zijn wijngaarden liggen iets hoger aan de voet van de Sierra de Estrela (iets koeler klimaat). Wat ik kenmerkend vindt aan al zijn wijnen is de fraicheur en elegantie. We dronken zowat alles van zijn hogere gamma met een kleine vertikale van de Quinta de Saes Estagio Prolongado. Deze wijnen zijn wat mij betreft uitmuntend qua P/K (17 Euro). Nog veel beter natuurlijk zijn Quinta da Pelleda wijnen maar dan spreken we al van meer dan het dubbele. Ook in wit vind ik zijn wijnen trouwens zeer geslaagd: de Quinta de Saes van Reserva Branco is top voor zijn prijs (13 Euro), de Primus van Quinta de Pelleda is een pak duurder en in wit de top van het gamma (maar heeft wat meer meer jaartjes nodig om tot volle ontplooing te komen).

Tussendoor snel 2 wijntjes geproefd van Pedra Cancela van Joao Gouveia (rood was minder, wit was wel geslaagd).
's Avonds diner met wijnen verzorgd door het team van Quinta dos Carvalhais. Carvalhais is eigendom van Sogrape wat zowat het grootste wijnbedrijf is van Portugal. Ze zijn eigenaar van Mateus, Sandeman, Offley, ... maar ook van het prestigieuze Casa Ferreirinha (producent van icoon wijn Barca Velha) in de Douro. Net zoals Casa Ferreirinha wilden ze ook een hoogwaardig wijndomein in de Dao en dat is Carvalhais geworden. En dat is duidelijk gelukt: zeer mooi uitgebalanceerd gamma met de Duque de Viseu als instappers (wit en rood, +/- 8 Euro) en in wit vond ik de Colheita en Colheita Seleccionada (via rijping van 30 maanden op oude vaten wordt een gecontroleerde oxidatie gezocht) zeer geslaagd. Van rood en rest van de avond herinner ik me niet meer veel buiten dat ik ze lekker vond...Blush

Ah ja, we begonnen de dag met een Espumante van Ataide Semedo uit de Bairrada regio (hij was bij Alvaro Castro aan het helpen tijdens de pluk). Zeer kleine productie volgens de Methode Traditionnelle, 12 maanden sur lattes en voor 15 Euro een topper! Heeft hier thuis al regelmatig op tafel gestaan, nog niemand tegen gekomen die dit niet zeer lekker vind!

In een volgende post: dag 2 met de Douro, wat mij betreft de mooiste wijnregio die ik al bezocht!

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)
18-10-2013, 05:35 PM
Bericht: #2
RE: Wijntrip Portugal
(18-10-2013 03:26 PM)nco schreef:  Belofte maakt schuld en hier komt dus het beloofde verslag van mijn wijntripje naar Portugal (19-22 september). Verwacht geen gedetailleerde TN's want naar goede gewoonte ben ik mijn notities kwijtgespeeld Smile of eerder Sad...

Dag 1: DAO regio. Zeer mooie, ietwat ruwere regio die mij een beetje deed denken aan de Luberon (qua ruwheid). Wat opvalt zijn de (soms zeer grote) granietblokken die je overal ziet liggen en ook duidelijk van invloed zijn op de wijnen (mineraliteit)
Bezoek aan Alvaro Castro van Quinta de Saes and Quinta de Pelleda. Zowat de referentie van de Dao en maker van schitterende wijnen. Zijn wijngaarden liggen iets hoger aan de voet van de Sierra de Estrela (iets koeler klimaat). Wat ik kenmerkend vindt aan al zijn wijnen is de fraicheur en elegantie. We dronken zowat alles van zijn hogere gamma met een kleine vertikale van de Quinta de Saes Estagio Prolongado. Deze wijnen zijn wat mij betreft uitmuntend qua P/K (17 Euro). Nog veel beter natuurlijk zijn Quinta da Pelleda wijnen maar dan spreken we al van meer dan het dubbele. Ook in wit vind ik zijn wijnen trouwens zeer geslaagd: de Quinta de Saes van Reserva Branco is top voor zijn prijs (13 Euro), de Primus van Quinta de Pelleda is een pak duurder en in wit de top van het gamma (maar heeft wat meer meer jaartjes nodig om tot volle ontplooing te komen).

Tussendoor snel 2 wijntjes geproefd van Pedra Cancela van Joao Gouveia (rood was minder, wit was wel geslaagd).
's Avonds diner met wijnen verzorgd door het team van Quinta dos Carvalhais. Carvalhais is eigendom van Sogrape wat zowat het grootste wijnbedrijf is van Portugal. Ze zijn eigenaar van Mateus, Sandeman, Offley, ... maar ook van het prestigieuze Casa Ferreirinha (producent van icoon wijn Barca Velha) in de Douro. Net zoals Casa Ferreirinha wilden ze ook een hoogwaardig wijndomein in de Dao en dat is Carvalhais geworden. En dat is duidelijk gelukt: zeer mooi uitgebalanceerd gamma met de Duque de Viseu als instappers (wit en rood, +/- 8 Euro) en in wit vond ik de Colheita en Colheita Seleccionada (via rijping van 30 maanden op oude vaten wordt een gecontroleerde oxidatie gezocht) zeer geslaagd. Van rood en rest van de avond herinner ik me niet meer veel buiten dat ik ze lekker vond...Blush

Ah ja, we begonnen de dag met een Espumante van Ataide Semedo uit de Bairrada regio (hij was bij Alvaro Castro aan het helpen tijdens de pluk). Zeer kleine productie volgens de Methode Traditionnelle, 12 maanden sur lattes en voor 15 Euro een topper! Heeft hier thuis al regelmatig op tafel gestaan, nog niemand tegen gekomen die dit niet zeer lekker vind!

In een volgende post: dag 2 met de Douro, wat mij betreft de mooiste wijnregio die ik al bezocht!

thank you Nico voor dit boeiende verslag! Ik hou ook erg van de fraicheur en zuurtjes in Portugese wijnen.
Zijn de besproken wijnen ergens in België verkrijgbaar? (Ik bedoel, heb je er weet van, je hoeft je niet de pleuris te zoeken op google Wink )

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
18-10-2013, 07:42 PM
Bericht: #3
RE: Wijntrip Portugal
Bij Jeuris, de reis was met zijn wijnclub Smile

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)
24-10-2013, 02:07 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-10-2013 om 03:03 PM door nco.)
Bericht: #4
RE: Wijntrip Portugal
Dag 2: DOURO. Alomgekend voor de Port wijnen en sinds een paar decennia ook meer en meer voor zijn stille wijnen. Ik zei het al in mijn vorig berichtje maar de Douro is met voorsprong de mooiste wijnregio die ik bezocht: geweldig golvende wijnregio mooi doormidden gespleten door de majesteuze Douro en zijn zijrivieren.
's morgens bezoek aan Jorge Moreira en Poeira domein. Jorge is wijnmaker bij een vijftal verschillende quinta's maar Poeira (sinds 2001) is volledig zijn eigen baby. Zijn wijngaarden liggen wonderlijk mooi in Vale de Mendiz aan een zijrivier van de Douro (Rio Pinhao). Er liggen hier ook de wijngaarden van gekende port huizen zoals Noval, Taylor's, Niepoort, etc. Het uitzonderlijke aan Jorge's wijngaard is dat ze noordelijk geörienteerd is en dus vanaf 2 uur in de namiddag in de schaduw ligt. Daarnaast overbrugt ze een hoogteverschil van enkele honderd meters (laagst punt gelegen op 150 meter). Beide zorgen ervoor dat zijn verschilldende druivenrassen optimaal kunnen rijpen. Het gamma van Jorge is simpel van opzet: instap met Dusty (etiket met een plumeau), middenklasse (maar zeer, zeer goed) met Po de Poeira (etiket met stofdoek) en top met de Poeira reeks (etiket met stofzuigerkabel, klintk raar maar zeer stijlvolle etiketten). Zeer mooi en lekker gamma, van instap tot de topwijnen. De druiven worden hier trouwens, zoals op nog veel plaatsen in Portugal, nog met de voeten geplet in betonnen kuipen (lagares). We hebben het met ons groepke zelf mogen doen, zeer leuke ervaring!


In de namiddag deden we een boottocht op de Douro, evenwel vergezeld door Olga Martins van Lavradores de Feitoria (Olga is trouwens ook de vrouw van Jorge). Lavradores de Feitoria is, sinds 2010, een samenwerking van 15 Douro domeinen. De meeste verkochten vroeger hun druiven (aan porthuizen), nu worden hun druiven gebruikt om onder begeleiding van Dirk Niepoort meer toegankelijke Douro wijnen op de markt te brengen. En dat is het ook, fruitig en frisse wijnen in de prijsklasse tussen 7 en 13 Euro. De topper van het gamma is de Meruge en dat is dan weer een knaller.
Moest je ooit in de buurt zijn, zeker een boottocht doen en zeker zwembroek meebrengen want een duikje in de Douro (in ons geval tussen het proeven van de wijntjes) is een aanrader!

De dag sloten we in stijl af met een bezoek aan Quinta de Napoles van Dirk Niepoort (aan de Tedo, een andere zijrivier van de Douro). Geweldig mooi gelegen weer, zeer moderne quinta die mooi in het landschap geïntegreerd is (google maar eens Quinta de Napoles). Ook mooi om het contrast te zien met Poeira: daar was alles kleinschalig met zijn bijhorende charmes, Quinta de Napoles daarentegen huisvest een groot, ultramodern, indrukwekkend wijnbedrijf. We kregen een zeer uitgebreide rondleiding in de kelder met tal van barreltastings (Redoma, Coche, ports, etc). Wat opviel is dat, ondanks de grootte van het bedrijf, Niepoort nog constant bezig is met allerhande kleine projectjes om dingen uit te proberen en het spannend te houden (in de kelder zag je barrels in alle maten en vormen, vele micro cuvées van maar een paar vaten...).
Tijdens het diner passeerden tal van zijn wijnen de revue, de meesten ben ik spijtig genoeg al vergeten (samen met mijn notities). Wat me zeker nog bijbleef: een zeer lekkere Redoma (vintage?), en twee zeer straffe ports. Een magnum Tawny van 1974 en een vintage port van 2011. Deze laatst was nog niet op de markt en zal ook lichtjes boven mijn budget liggen (zou ergens rond de 200 Euro zijn) maar man wat was dit goddelijk lekker!

Next: dag 3 met een bezoek aan Marta Soares (Casal Figueiras) en Lisboa!

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)
24-10-2013, 04:18 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-10-2013 om 04:26 PM door koen.)
Bericht: #5
RE: Wijntrip Portugal
Ik geniet er van .... op naar dag 3

Alleen ik had voor vanavond ne fiefs 1999 gepland maar nu twijfel ik aan ne Quinta do Crasto, reserva old vines 2005 .... ie wie wa weg

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
24-10-2013, 05:53 PM
Bericht: #6
RE: Wijntrip Portugal
(24-10-2013 04:18 PM)koen schreef:  Ik geniet er van .... op naar dag 3

Alleen ik had voor vanavond ne fiefs 1999 gepland maar nu twijfel ik aan ne Quinta do Crasto, reserva old vines 2005 .... ie wie wa weg

Om welk uur moest ik alweer daar zijn? Beide zijn goed voor mij cheers

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)
24-10-2013, 06:23 PM
Bericht: #7
RE: Wijntrip Portugal
Heb enkele jaren geleden een Niepoort tasting meegemaakt.....wat me daarvan is blijgebleven is dat men de groene steeltjes mee verwerkt om de wijn meer frisheid te geven (elders doet men juist het tegenovergestelde)
Ik had niet dat wow gevoel maar heb toen 2 flessen Redoma gekocht om binnen 10j het effect te kunnen ervaren, de flessen worden geleverd in een kartonnen kokertje....
Wat Porto betreft, heb hier een fles colheita 1998 openstaan p/k niet te evenaren, top.

In blind, we trust Cool
24-10-2013, 09:19 PM
Bericht: #8
RE: Wijntrip Portugal
Knap verslag Nico. Lijkt me een zeer leuke reis geweest te zijn. Ik kijk uit naar de derde dag.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
25-10-2013, 12:11 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-10-2013 om 12:12 AM door doc.)
Bericht: #9
RE: Wijntrip Portugal
thank you Nico voor het uitgebreide verslag. Ik waan me in Portugal ! Te weinig gekend eigenlijk die Portugese wijnen ! De weinige Portugese wijnen die ik proefde blonken uit in friste.

Buvez du vin et vivez joyeux !
27-10-2013, 09:11 AM
Bericht: #10
RE: Wijntrip Portugal
Citaat:De weinige Portugese wijnen die ik proefde blonken uit in friste.

Het blijft toch een beetje zoeken in portugal. Toch ook veel wijnen die iets gestoofds hebben, vooral bij touriga nacional. Maar zeker ook al mooie dingen gedronken.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
28-10-2013, 10:11 AM
Bericht: #11
RE: Wijntrip Portugal
(27-10-2013 09:11 AM)Olivier schreef:  Het blijft toch een beetje zoeken in portugal. Toch ook veel wijnen die iets gestoofds hebben, vooral bij touriga nacional. Maar zeker ook al mooie dingen gedronken.

Kan ik alleen maar beamen, het is niet dat ze daar alleen maar goede wijnen maken (maar dat zal wel van toepassing zijn op elk land/streek). Zeker in Alentejo (maar ook in Douro) moet je goed zien wat je koopt want daar is het zeer warm... Dao is een beetje een natuurlijk amfitheater (afgeschermd door bergketens) waardoor het daar altijd ietsje frisser is...

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)
28-10-2013, 11:37 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-10-2013 om 11:38 AM door nco.)
Bericht: #12
RE: Wijntrip Portugal
A picture says more than a thousand words...

Beide foto's getrokken in de Douro. Betreffende de foto met de tafel op: rechts zie je de Poeira wijngaard, aan de tafel proefden we zijn wijnen. A tasting with a view Exclamation


Bijlagen Afbeeldingen
       

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)
28-10-2013, 11:46 AM
Bericht: #13
RE: Wijntrip Portugal
(28-10-2013 11:37 AM)nco schreef:  A picture says more than a thousand words...

Beide foto's getrokken in de Douro. Betreffende de foto met de tafel op: rechts zie je de Poeira wijngaard, aan de tafel proefden we zijn wijnen. A tasting with a view Exclamation

1 woord:

Wooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooow !!!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
28-10-2013, 11:47 AM
Bericht: #14
RE: Wijntrip Portugal
(28-10-2013 11:37 AM)nco schreef:  A picture says more than a thousand words...

Beide foto's getrokken in de Douro. Betreffende de foto met de tafel op: rechts zie je de Poeira wijngaard, aan de tafel proefden we zijn wijnen. A tasting with a view Exclamation

Prachtig !!!

In blind, we trust Cool
28-10-2013, 04:06 PM
Bericht: #15
RE: Wijntrip Portugal
(18-10-2013 03:26 PM)nco schreef:  Belofte maakt schuld en hier komt dus het beloofde verslag van mijn wijntripje naar Portugal (19-22 september). Verwacht geen gedetailleerde TN's want naar goede gewoonte ben ik mijn notities kwijtgespeeld Smile of eerder Sad...

Amaai, wat een plezier om te lezen zeg!! En dat voor iemand die zijn notities is kwijtgespeeld! Tongue
28-10-2013, 06:51 PM
Bericht: #16
RE: Wijntrip Portugal
Amai dit is echt aangenaam om te lezen en dan nog eens foto's erbij .
Bedankt om dit hier te delen en dan nog zo uit gebreid .
Kijk uit naar dag drie !
30-10-2013, 04:26 PM
Bericht: #17
RE: Wijntrip Portugal
Dag 3: Casal Figueira, veel en lekker seafood en Lisboa!

Op dag 3 bezochten we 's morgens Marta Soares van Casal Figueira (een uurtje boven Lisboa aan de kust in Vermelha). In 2009 ontdekte Marta tijdens een wandeling met haar man Antonio een paar wijngaarden met de "vergeten" druif Vital (Antonio, die wijnmaker was, maakte dan al een rode wijn op basis van Touriga Nacional & Syrah). De eigenaars gebruikten de druiven enkel om er een eenvoudige witte wijn voor eigen gebruik van te maken want door de lage alcoholgraad brachten ze te weinig op bij verkoop aan de coöperatieve.
Ze wisten de eigenaars te overtuigen om de percelen aan hen te verhuren, maar spijtig genoeg overleed Antonio onverwacht tijdens de oogst van 2009.
Niettemin zette Marta door (in combinatie met haar andere bezigheden als kunstenares en docent) en ze maakte nu een schitterende, pure witte wijn van de Vital druif. Als je met haar praat merk je duidelijk een passie/obsessie voor die Vital druif. In dat opzicht doet ze me een beetje denken aan Elizabeth Foradori (met haar passie voor de Teroldego druif in Alto Adige).

Het contrast kon haast niet groter: na de grootsheid van Niepoort, het ultra kleinschalige van Marta. Je kan ook niet zeggen dat we haar domein of kelder bezochten, het was eerder een groot uitgevallen garage. Je moet ze trouwens ook niet proberen te bezoeken want er is nergens een bord of pijl te vinden. Maar dat kleinschalige (Marta produceert per jaar een 6000 flessen) charmeerde des te meer: het was geweldig om te zien hoe zij met zeer beperkte middelen op een zeer creatieve manier wijn maakt (volledig biodynamisch, zonder toegevoegde gisten en een minimum aan sulfiet).

Na het bezoek aan Marta werden we verwacht in het lokale (en enige) café ter plekke voor de lunch. We verwachtten een simpele lunch (gezien de setting) maar dat bleek even anders uit te draaien: lieftst 7 gangen (of waren het er 8?) passeerden er de revue, de ene nog lekkerder dan de andere. De café eigenaar bleek een begenadigd kok te zijn die elke donderdag zelf zijn vis ging vangen in de zee. Zo passeerden er oa zeer lekker venusschelpen en grote krab. We zaten trouwens gewoon op straat te eten (tafeltjes even op straat gezet) want de groep was te groot om binnen te zitten. Nog nooit op zo'n leuk "terras" gezeten :-)

Tijdens de lunch passeerde ook nog Rui Reguinga van het gelijknamige domein. Rui heeft sinds 2005 zijn eigen wijngaarden (daarvoor werkte hij als oenoloog voor andere domeinen) in de Alentejo regio .De Alentejo staat bekend als een warme regio maar Rui wist een unieke perceel op 700m hoogte te bemachtigen (met zeer oude stokken, tot 100 jaar oud). De hoogte van de wijngaard zorgt voor een koelere omgeving en dus een meer geleidelijke rijping van zijn druiven. Hij maakt er op zeer kleine schaal (enkele duizenden flessen) zijn Terrenus wijnen (zowel wit als rood): vrij krachtige wijnen met een duidelijke fraicheur en een stevige terroir toets. Zeer goed!

's Avonds hadden we dan diner in Lissabon. Tijdens het diner werden we vergezeld door Tiago Teles. Tiago Teles was al jaren met wijn bezig en schreef onder meer een paar wijngidsen. Hij wou echter zelf wijn maken in bijberoep (in de loop van de avond kwamen we tot de vaststelling dat we beiden bij dezelfde multinational werken...). In 2012 mocht hij gebruik maken van een paar wijngaarden in de Bairrada regio (met tal van druivenrassen zowel internationaal als lokaal). Zijn eerste botteling, "Gilda" is een blend van Merlot, Castelão en Tinto Cão. Het is een hele lichte, frisse wijn met slechts 12,5% alcohol (dankzij de koele invloed van de Atlantische oceaan). Een Beaujolais in Portugal als het ware :-)

Coming up dag 4 (en laatste dag) met een bezoek aan Casal Santa Maria in de heuvels van Syntra.

Bedankt trouwens voor alle leuke reacties!

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)
30-10-2013, 08:42 PM
Bericht: #18
RE: Wijntrip Portugal
Er komt ook nog een vierde dag? Je hebt het daar duidelijk naar je zin gehad, Nico. En je maakt me meer en meer jaloers Wink

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
30-10-2013, 09:20 PM
Bericht: #19
RE: Wijntrip Portugal
Het blijft een fantastisch verhaal, en het blijft maar komen. Ik hoop ook op een Dag 4...
31-10-2013, 08:06 AM
Bericht: #20
RE: Wijntrip Portugal
Leest als een trein! Naast een goede proever ook een benadigd schrijver. Bedankt hiervoor!
31-10-2013, 02:34 PM
Bericht: #21
RE: Wijntrip Portugal
Na de 4de dag zal het helaas gedaan zijn... Ik had exact hetzelfde gevoel op het einde van de reis :-)

Carl, ieder op zijn beurt jaloers, ik was jaloers toen ik het verslag las van je Bdx trip :-)

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)
01-11-2013, 10:26 AM
Bericht: #22
RE: Wijntrip Portugal
Dit is watertanden voor mij op een bedje van jaloezie . Weliswaar de gezonde en gegunde vorm ervan Smile .

Dag 4 zegt u ? Ben er klaar voor .
07-11-2013, 06:01 PM
Bericht: #23
RE: Wijntrip Portugal
Dag 4 en helaas de laatste dag...

We begonnen de dag met een bezoek aan Casal Santa Maria (gelegen in de heuvels rond Sintra, ten noorden van Lisboa) met de meest westelijke wijngaard van Europa. Oorsporonkelijk waren de eigenaars vooral met paarden bezig. Door omstandigheden is men hier mee moeten stoppen en heeft men zich gestort op het aanplanten van wijngaarden. Het domein heeft een zeer mooie tuin met zicht op de Atlantische oceaan waarin de wijngaarden verwerkt zijn. De wijngaarden staan mooi in vakjes, vroeger waren dit de paardeweiden (in de vroegere stallen lagen nu de barriques, zie foto)

De heuvels rond Sintra hebben een zeer specifieke zandbodem (Colares genaamd). De lokale Ramisco druif is één van de weinige druivenrassen die niet geënt is op een Amerikaanse onderstok (dankzij de zandbodems kan de phyloxera druifluis hier niet overleven). Langs de andere kant ware deze Colares wijnen niet echt toegankelijk wegens de zeer hoge zuurtegraad. Het klimaat is hier immers opvallend koel (het wordt er zelden warmer dan 26°, behalve de dag dat wij er waren :-)). Daarom werd er bij de aanplant van de nieuwe wijngaarden vooral gekozen voor druiven die minder gebruikelijk zijn voor de regio maar wel goed gedijen in koelere klimaten: Sauvignon blanc, Alvarinho, Chardonnay, Pinot Noir, ... De wijnen die we proefden waren allen zeer goed (allen tussen de 12 en 15 Euro, P/K top) en hadden allen een mooie frisheid (en sommige ook een duidelijke ziltigheid). De Sauvignon blanc deed me denken aan een goeie SB uit de Loire. De pinot noir kregen we spijtig genoeg niet te proeven ook al is die naar verluidt zeer lekker...

We proefden ook 2 vatstalen SB uit 2 verschillende wijngaarden met exact dezelfde SB kloon: de ene lag laag op de heuvel tot bijna letterlijk aan de voet van de oceaan, de andere lag een 200 tal meter hoger. De wijnen konden haast niet meer verschillen, de ene was strak met klassieke Loire aromas, de andere was duidelijk veel tropischer en weelderiger. Als je de 2 blendde, kreeg je een prachtig gelaagde wijn met een complexiteit die geen van beide apart had. Interessant!

Na het bezoek aan Casal Santa Maria was het tijd voor lunch with a view: op de rotsen direct aan de Atlantisch oceen. Na een laatste keer heerlijke vis (venusschelpjes, zeebaars in zoutkorst) ging het helaas richting luchthaven and ... back to reality! Maar wel met een rugzak vol met schitterende ervaringen, mijn gedachten dwalen nog dikwijls af :-)


Bijlagen Afbeeldingen
       

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)
07-11-2013, 06:48 PM
Bericht: #24
RE: Wijntrip Portugal
Zelfs mijn gedachten zijn nu aan 't afdwalen en mijn smaakpapillen zijn uitermate geprikkeld. Schitterend verslag ... thanks

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
08-11-2013, 12:52 AM
Bericht: #25
RE: Wijntrip Portugal
(07-11-2013 06:48 PM)koen schreef:  Zelfs mijn gedachten zijn nu aan 't afdwalen en mijn smaakpapillen zijn uitermate geprikkeld. Schitterend verslag ... thanks

Idem dito hier... thank you

(Blijkbaar zijn er wel meer wijndomeinen die paard en druiven combineren in Portugal.)

(En in die Sintra-heuvels, gafen ze daar ook avondles?)
Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
08-11-2013, 09:17 AM
Bericht: #26
RE: Wijntrip Portugal
(08-11-2013 12:52 AM)vinejo schreef:  (En in die Sintra-heuvels, gafen ze daar ook avondles?)
Wink

Weet ik niet, ik was er 's ochtends Tongue. Het is alleszins een mooie plaats om les te volgen Wink

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)
01-01-2014, 09:00 PM
Bericht: #27
RE: Wijntrip Portugal
(24-10-2013 02:07 PM)nco schreef:  Dag 2: DOURO. Alomgekend voor de Port wijnen en sinds een paar decennia ook meer en meer voor zijn stille wijnen. Ik zei het al in mijn vorig berichtje maar de Douro is met voorsprong de mooiste wijnregio die ik bezocht: geweldig golvende wijnregio mooi doormidden gespleten door de majesteuze Douro en zijn zijrivieren.
's morgens bezoek aan Jorge Moreira en Poeira domein. Jorge is wijnmaker bij een vijftal verschillende quinta's maar Poeira (sinds 2001) is volledig zijn eigen baby. Zijn wijngaarden liggen wonderlijk mooi in Vale de Mendiz aan een zijrivier van de Douro (Rio Pinhao). Er liggen hier ook de wijngaarden van gekende port huizen zoals Noval, Taylor's, Niepoort, etc. Het uitzonderlijke aan Jorge's wijngaard is dat ze noordelijk geörienteerd is en dus vanaf 2 uur in de namiddag in de schaduw ligt. Daarnaast overbrugt ze een hoogteverschil van enkele honderd meters (laagst punt gelegen op 150 meter). Beide zorgen ervoor dat zijn verschilldende druivenrassen optimaal kunnen rijpen. Het gamma van Jorge is simpel van opzet: instap met Dusty (etiket met een plumeau), middenklasse (maar zeer, zeer goed) met Po de Poeira (etiket met stofdoek) en top met de Poeira reeks (etiket met stofzuigerkabel, klintk raar maar zeer stijlvolle etiketten). Zeer mooi en lekker gamma, van instap tot de topwijnen. De druiven worden hier trouwens, zoals op nog veel plaatsen in Portugal, nog met de voeten geplet in betonnen kuipen (lagares). We hebben het met ons groepke zelf mogen doen, zeer leuke ervaring!


In de namiddag deden we een boottocht op de Douro, evenwel vergezeld door Olga Martins van Lavradores de Feitoria (Olga is trouwens ook de vrouw van Jorge). Lavradores de Feitoria is, sinds 2010, een samenwerking van 15 Douro domeinen. De meeste verkochten vroeger hun druiven (aan porthuizen), nu worden hun druiven gebruikt om onder begeleiding van Dirk Niepoort meer toegankelijke Douro wijnen op de markt te brengen. En dat is het ook, fruitig en frisse wijnen in de prijsklasse tussen 7 en 13 Euro. De topper van het gamma is de Meruge en dat is dan weer een knaller.
Moest je ooit in de buurt zijn, zeker een boottocht doen en zeker zwembroek meebrengen want een duikje in de Douro (in ons geval tussen het proeven van de wijntjes) is een aanrader!

De dag sloten we in stijl af met een bezoek aan Quinta de Napoles van Dirk Niepoort (aan de Tedo, een andere zijrivier van de Douro). Geweldig mooi gelegen weer, zeer moderne quinta die mooi in het landschap geïntegreerd is (google maar eens Quinta de Napoles). Ook mooi om het contrast te zien met Poeira: daar was alles kleinschalig met zijn bijhorende charmes, Quinta de Napoles daarentegen huisvest een groot, ultramodern, indrukwekkend wijnbedrijf. We kregen een zeer uitgebreide rondleiding in de kelder met tal van barreltastings (Redoma, Coche, ports, etc). Wat opviel is dat, ondanks de grootte van het bedrijf, Niepoort nog constant bezig is met allerhande kleine projectjes om dingen uit te proberen en het spannend te houden (in de kelder zag je barrels in alle maten en vormen, vele micro cuvées van maar een paar vaten...).
Tijdens het diner passeerden tal van zijn wijnen de revue, de meesten ben ik spijtig genoeg al vergeten (samen met mijn notities). Wat me zeker nog bijbleef: een zeer lekkere Redoma (vintage?), en twee zeer straffe ports. Een magnum Tawny van 1974 en een vintage port van 2011. Deze laatst was nog niet op de markt en zal ook lichtjes boven mijn budget liggen (zou ergens rond de 200 Euro zijn) maar man wat was dit goddelijk lekker!

Next: dag 3 met een bezoek aan Marta Soares (Casal Figueiras) en Lisboa!

Alright, thanks! Ik wist dat ik er ergens iets van gelezen had. Onze volgende zomervakantie zal Matosinhos worden (vlakbij Porto).

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere
07-02-2014, 12:36 PM
Bericht: #28
RE: Wijntrip Portugal
Dit jaar trek ik naar Portugal met de wagen. Onderweg stop ik nog in Bordeaux en de Rias Baixas, maar da's voor een ander topic.

Kunnen jullie me interessante adresjes in de Douro & Vinho Verde aanbevelen om te proeven & in te slaan? Ook leuke adresjes voor overnachting of zelfs leuke plekjes om te eten zijn meer dan welkom. Op die manier kunnen we onze stops wat beter plannen. Alvast bedankt!
07-02-2014, 12:42 PM
Bericht: #29
RE: Wijntrip Portugal
(07-02-2014 12:36 PM)Fre schreef:  Dit jaar trek ik naar Portugal met de wagen. Onderweg stop ik nog in Bordeaux en de Rias Baixas, maar da's voor een ander topic.

Kunnen jullie me interessante adresjes in de Douro & Vinho Verde aanbevelen om te proeven & in te slaan? Ook leuke adresjes voor overnachting of zelfs leuke plekjes om te eten zijn meer dan welkom. Op die manier kunnen we onze stops wat beter plannen. Alvast bedankt!

Quinta do Vallado in Douro. Wel nogal modern van stijl, maar ik vind dat wel eens lekker.
07-02-2014, 02:44 PM
Bericht: #30
RE: Wijntrip Portugal
(07-02-2014 12:36 PM)Fre schreef:  Dit jaar trek ik naar Portugal met de wagen. Onderweg stop ik nog in Bordeaux en de Rias Baixas, maar da's voor een ander topic.

Kunnen jullie me interessante adresjes in de Douro & Vinho Verde aanbevelen om te proeven & in te slaan? Ook leuke adresjes voor overnachting of zelfs leuke plekjes om te eten zijn meer dan welkom. Op die manier kunnen we onze stops wat beter plannen. Alvast bedankt!

Interessante Douro domeinen: Lavradores de Feitoria, Niepoort, Poeira van Jorge Moreira, Casa Ferreirinha (hun Esteva en Grande Vinha wijnen, respectievelijk 9 en 15 Euro, hebben een gigantisch bewaarpotentieel, dronk onlangs tot 20 jaar ourde exemplaren die nog schitterend mooi waren), etc etc. Zeker ook boottocht op de Douro (wij zijn ingescheept in Pinhao) en alleen al met de auto rondrijden is daar genieten. Wij hebben geslapen in Hotel Folgosa (in Folgosa) en dat was dik in orde (mooi gelegen naast de Douro).

Vinho Verde: zeker Anselmo Mendes en Soalheiro proberen!

Alleen, informeer op voorhand of je ze kan bezoeken. Ik was daar in September samen met importeur Kris Jeuris (en dan gaan natuurlijk alle deuren open), maar ik had niet zo direct het gevoel dat ze gewoon zijn om bezoekers te ontvangen zonder afspraak (but I could be wrong).

Bekijk eventueel ook de reistips op de website van wijnhuis Jeuris (tips voor resto's, hotels, bezienswaardigheden etc)

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)


Ga naar locatie: