Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Luneau-Papin
27-11-2013, 11:51 PM
Bericht: #1
Luneau-Papin
Vanavond weer eens de VV Muscadet S&M gedronken. Wat een knappe, frisse, pure, krokante, elegante, evenwichtige wijn. Discrete neus met zilte toets, in de mond zoals gezegd de pure harmonie. Topwijn van een modale druif voor amper 10 euro.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
04-01-2014, 01:16 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-01-2014 om 01:35 AM door don quichotte.)
Bericht: #2
RE: Luneau-Papin
(27-11-2013 11:51 PM)vinejo schreef:  Vanavond weer eens de VV Muscadet S&M gedronken. Wat een knappe, frisse, pure, krokante, elegante, evenwichtige wijn. Discrete neus met zilte toets, in de mond zoals gezegd de pure harmonie. Topwijn van een modale druif voor amper 10 euro.

Was dit de VV Muscadet S&M Domaine Pierre de La Grange?

Deze is inderdaad zeer mooi en die wordt opmerkelijk gekenmerkt door zijn zuivere puurheid over gans de lijn. Er is niets in die wijn die maar iets storend is.Daarom geef ik deze wijn > 90.
Eergisteren zo'n flesje van 2012 ontkurkt. Toen ik gisterenavond in de frigo de fles er terug ging uithalen was er nog amper een half glas in.
Madame vond hem ook zeer goed en had den eerste avond ook stiekem haar best gedaan.Rolleyes


Bijlagen Afbeeldingen
   

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
04-01-2014, 01:44 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-01-2014 om 01:46 AM door doc.)
Bericht: #3
RE: Luneau-Papin
Off topic,...heb je ook enige ervaring met Pépière, Don ? Moet je zeker 's proberen...zit wat meer op het fruit in vgl met Ecu.

http://www.vinejo.freebb.be/thread-946.h...pi%C3%A8re

Buvez du vin et vivez joyeux !
28-06-2014, 07:31 PM
Bericht: #4
RE: Luneau-Papin
Bij Portovino stonden vandaag 3 Muscadets van Luneau-Papin op de proeftafel:

Les Pierres Blanches 2012 (op Gneiss-bodem)
Fijn floraal in de neus, mooi evenwicht met veel materie. Iets romig, afdronk met wat lengte en zuiverheid.
L d'Or 2011 (op graniet bodem)
Mineraal, iets zitlig, wat meer zuren, grotere lengte, mooi, al iets meer evolutie.
Terre de Pierre 2012 (Serpentinite bodem):
Expressieve neus, bijna naar het exotische, licht maar met veel finesse in de mond, klein bittertje in de afdronk.

Zelfde wijnmaker, zelfde filosofie (conversie naar biologisch, wilde gisten, op beton, lang verblijf sur lie...) en toch 3 verschillende wijnen.
We gaan toch nog in "terroir" moeten geloven.
28-06-2014, 08:11 PM
Bericht: #5
RE: Luneau-Papin
Vandaag eveneens een Muscadet de Sevre-et-Maine sur lie van Luneau-Papin gedronken : Pierre de le Grange 2012

Zeer knappe, toegankelijke wijn met impressies van wit fruit, mineraliteit en floraliteit. In de mond goede spanning zonder te hoog in zuren te gaan. Aan 7,5 € p/k een topper 88

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
28-06-2014, 09:02 PM
Bericht: #6
RE: Luneau-Papin
Waar koop je dat, Carl?
28-06-2014, 09:21 PM
Bericht: #7
RE: Luneau-Papin
Via een goede wijnvriend aangekocht bij Holar en Isca te Hoeilaart. Maar wordt bij verschillende handelaars aangeboden (Champstore Tienen doet dit bvb ook).

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
01-07-2014, 05:52 PM
Bericht: #8
RE: Luneau-Papin
Domein is ook te koop via 1j1v (wachten op de mailing uiteraard) en bij Portovino in Maldegem. Ik ben een laaiende fan van Luneau-Papin.
01-07-2014, 07:58 PM
Bericht: #9
RE: Luneau-Papin
(01-07-2014 05:52 PM)Johan_Vdd schreef:  Domein is ook te koop via 1j1v (wachten op de mailing uiteraard) en bij Portovino in Maldegem. Ik ben een laaiende fan van Luneau-Papin.

Je bent niet alleen een laaiende fan Luneau-Papin.
1Jour1Vin is mijn hofleverancier voor deze wijn.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
02-07-2014, 03:23 PM
Bericht: #10
RE: Luneau-Papin
Die Pierre de la Grange is inderdaad een topwijn voor een modest budget .... een vaste waarde in de kelder

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
04-07-2014, 09:27 AM
Bericht: #11
RE: Luneau-Papin
Vandaag op 1j1v dus ...
13-08-2014, 08:50 PM
Bericht: #12
RE: Luneau-Papin
Recentelijk wat wijnen gekocht van het domein Luneau-Papin bij 1J1V. En vandaag kwamen er mosseltjes thuis op tafel. Nu ben ik nooit een Muscadetliefhebber geweest vanwege het gebrek aan kwaliteit maar omdat ik op dit forum toch al goeie dingen gelezen had van dit domein dacht ik, allée vooruit! "Les Pierres Blanches 2012".
Een fantastische ervaring. Dit is toch wel werkelijk een mooie wijn. Fris, floraal, vol, mooie ingetogen zuurtjes, finesse, mineraliteit: kortom een echt hele lekkere wijn bij de schaaldiertjes. Een echte aanrader, bedankt forum!
13-08-2014, 09:18 PM
Bericht: #13
RE: Luneau-Papin
(13-08-2014 08:50 PM)FRANCISPICCART schreef:  Recentelijk wat wijnen gekocht van het domein Luneau-Papin bij 1J1V. En vandaag kwamen er mosseltjes thuis op tafel. Nu ben ik nooit een Muscadetliefhebber geweest vanwege het gebrek aan kwaliteit maar omdat ik op dit forum toch al goeie dingen gelezen had van dit domein dacht ik, allée vooruit! "Les Pierres Blanches 2012".
Een fantastische ervaring. Dit is toch wel werkelijk een mooie wijn. Fris, floraal, vol, mooie ingetogen zuurtjes, finesse, mineraliteit: kortom een echt hele lekkere wijn bij de schaaldiertjes. Een echte aanrader, bedankt forum!

applaus wijn

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
13-08-2014, 09:49 PM
Bericht: #14
RE: Luneau-Papin
(13-08-2014 08:50 PM)FRANCISPICCART schreef:  Recentelijk wat wijnen gekocht van het domein Luneau-Papin bij 1J1V. En vandaag kwamen er mosseltjes thuis op tafel. Nu ben ik nooit een Muscadetliefhebber geweest vanwege het gebrek aan kwaliteit maar omdat ik op dit forum toch al goeie dingen gelezen had van dit domein dacht ik, allée vooruit! "Les Pierres Blanches 2012".
Een fantastische ervaring. Dit is toch wel werkelijk een mooie wijn. Fris, floraal, vol, mooie ingetogen zuurtjes, finesse, mineraliteit: kortom een echt hele lekkere wijn bij de schaaldiertjes. Een echte aanrader, bedankt forum!

Het is me een genoegen dat je deze wijn kon appreciëren.

Mijn bestelling van Luneau-Papin bij 1J1V is nooit toegekomen. (zie mijn reactie onder 1jour1vin) Sad

Alles wat ik al gedronken heb van de verschillende cuvées van Luneau-Papin heeft me nog nooit ontgoocheld.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
15-02-2015, 07:08 PM
Bericht: #15
RE: Luneau-Papin
Pierre de la Grange 2013
Mooie muscadet die fris, fruitig en mooie zuurtjes heeft.... en zeker voor die prijs .
Gink schoon bij de mosselen.

Wine is sunlight , held together by water !
15-02-2015, 07:30 PM
Bericht: #16
RE: Luneau-Papin
amai, elke dag mossels?
15-02-2015, 07:52 PM
Bericht: #17
RE: Luneau-Papin
(15-02-2015 07:08 PM)Venne schreef:  Pierre de la Grange 2013
Mooie muscadet die fris, fruitig en mooie zuurtjes heeft.... en zeker voor die prijs .
Gink schoon bij de mosselen.

Die van mij zijn allemaal op.
En mijn laatste bestelling bij 1Jour1Vin is onderweg gecrasht.
Heb daarbij niets te verwijten aan 1Jour1Vin. De verantwoordelijkheid lag bij het transport.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
16-02-2015, 10:15 AM
Bericht: #18
RE: Luneau-Papin
Zat ook een beetje witte wijn id mosselsaus eh :-)

Wine is sunlight , held together by water !
16-03-2015, 11:01 PM
Bericht: #19
RE: Luneau-Papin
Vandaag in het glas wit van Domaine Pierre Luneau-Papin - Semper Excelsior 2009
Terwijl ik de Excelsior 2007 een grootse wijn vond is deze 2009 een ontgoocheling. Weinig zeggend in geur, aanzet en middenpallet. De afdronk wordt gekenmerkt door een te strenge bitterheid.
Een onevenwichtige wijn.

Prijsklasse 14,70 Euro
Herkomst : 1Jour1Vin

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
04-11-2015, 09:10 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-11-2015 om 10:46 PM door FRANCISPICCART.)
Bericht: #20
RE: Luneau-Papin
Luneau-Papin "Terre de Pierre" 2013

Mijn laatste fles van dit domein deze avond opengetrokken. Dadelijk bij het openen wist ik het al, KURK! En geen klein beetje. Toch nog open in de frigo gezet en hopen op een mirakel morgen. Maar het gaat niet goed komenAngry
Dan maar een Oostenrijkse Sauvignon van Weingut Fidesser gedronken. Was jammer genoeg geen vervanging voor een topmuscadet zoals Luneau-Papin.
06-11-2015, 10:09 AM
Bericht: #21
RE: Luneau-Papin
(04-11-2015 09:10 PM)FRANCISPICCART schreef:  Luneau-Papin "Terre de Pierre" 2013

Mijn laatste fles van dit domein deze avond opengetrokken. Dadelijk bij het openen wist ik het al, KURK! En geen klein beetje. Toch nog open in de frigo gezet en hopen op een mirakel morgen. Maar het gaat niet goed komenAngry
Dan maar een Oostenrijkse Sauvignon van Weingut Fidesser gedronken. Was jammer genoeg geen vervanging voor een topmuscadet zoals Luneau-Papin.

Altijd balen... deze week ook eentje met kurk, Ferrand CH9 2006 Sad

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
13-01-2016, 09:53 PM
Bericht: #22
RE: Luneau-Papin
Domaine Luneau-Papin L d'Or 2014

Dankzij dit forum heb ik dit gewoonweg schitterende domein Luneau-Papin leren kennen. Wat voor geweldige wijnen worden hier gemaakt! Hoe meer ik van dit domein drink hoe zotter ik er van wordt. Vandaag voor het eerst de cuvée L d'Or gedronken en dit is waarschijnlijk wel de meest ziltige uit het geproefde gamma. Heel expressief met veel bloemen, ook wat citrus maar natuurlijk dan die mineraliteit. "Granite" staat op het etiket, en dat heb je geweten. Wat rokerigheid, zelfs wat licht petroleum, echt terroir dus! Komt dat allemaal uit dit simpel druifje de Melon de Bourgogne. Ja, dit domein haalt wel het beste uit deze druif waar zoveel rommel van gemaakt wordt.


Bijlagen Afbeeldingen
   
13-01-2016, 10:08 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-01-2016 om 10:28 PM door don quichotte.)
Bericht: #23
RE: Luneau-Papin
(13-01-2016 09:53 PM)FRANCISPICCART schreef:  Domaine Luneau-Papin L d'Or 2014

Dankzij dit forum heb ik dit gewoonweg schitterende domein Luneau-Papin leren kennen. Wat voor geweldige wijnen worden hier gemaakt! Hoe meer ik van dit domein drink hoe zotter ik er van wordt. Vandaag voor het eerst de cuvée L d'Or gedronken en dit is waarschijnlijk wel de meest ziltige uit het geproefde gamma. Heel expressief met veel bloemen, ook wat citrus maar natuurlijk dan die mineraliteit. "Granite" staat op het etiket, en dat heb je geweten. Wat rokerigheid, zelfs wat licht petroleum, echt terroir dus! Komt dat allemaal uit dit simpel druifje de Melon de Bourgogne. Ja, dit domein haalt wel het beste uit deze druif waar zoveel rommel van gemaakt wordt.

Blij van dit te lezen. Het doet altijd plezier van wijnen die je zelf goed vindt dat anderen deze ook kunnen apprecieren.

In de kartonnekes van 1Jour1Vin geleverd 22 december zaten terug een aantal fleskes van Luneau-Papin.
Naast de Pierres Blanches 2014 ook de L d'Or 2014. cheers

EDIT:
Als je deze wijnen van Luneau Papin kan appreciëren dan moet je ooit ook eens de Landron Muscadet Sèvre-et-Maine Haute Tradition proeven.
Daar sta je stil van. Het prijskaartje is wel opmerkelijk hoger.
Voor de 2011 betaalde ik 16 Euro. Deze staat nu weer op het aanbod van 1jour1Vin ( Morgen laatste dag) aan dezelfde prijs.
Off topic
Wat ook opmerkelijk is dat 1jour1Vin een ganse reeks wijnen aanbiedt van Tenuta delle Terre Nere aan de prijzen van Superiore.de.
Maar; alles is er bijna van uitverkocht. Zeer vreemd voor de chauvinistische Fransen. watte

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
13-01-2016, 10:41 PM
Bericht: #24
RE: Luneau-Papin
(13-01-2016 10:08 PM)don quichotte schreef:  Blij van dit te lezen. Het doet altijd plezier van wijnen die je zelf goed vindt dat anderen deze ook kunnen apprecieren.

In de kartonnekes van 1Jour1Vin geleverd 22 december zaten terug een aantal fleskes van Luneau-Papin.
Naast de Pierres Blanches 2014 ook de L d'Or 2014. cheers

EDIT:
Als je deze wijnen van Luneau Papin kan appreciëren dan moet je ooit ook eens de Landron Muscadet Sèvre-et-Maine Haute Tradition proeven.
Daar sta je stil van. Het prijskaartje is wel opmerkelijk hoger.
Voor de 2011 betaalde ik 16 Euro. Deze staat nu weer op het aanbod van 1jour1Vin ( Morgen laatste dag) aan dezelfde prijs.
Off topic
Wat ook opmerkelijk is dat 1jour1Vin een ganse reeks wijnen aanbiedt van Tenuta delle Terre Nere aan de prijzen van Superiore.de.
Maar; alles is er bijna van uitverkocht. Zeer vreemd voor de chauvinistische Fransen. watte

OK. Ga eens een flesje Landron bestellen om te vergelijken.
Dat ze Tenuta della Terre Nere aanbieden verwondert me feitelijk ook. Maar heb dit eens tussen enkele Bourgognes gestoken en veel clubleden om de tuin geleid. Ze hebben dus toch wel een neus voor kwaliteit die Fransen.
14-01-2016, 12:22 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-01-2016 om 12:26 AM door Fre.)
Bericht: #25
RE: Luneau-Papin
(13-01-2016 10:08 PM)don quichotte schreef:  
(13-01-2016 09:53 PM)FRANCISPICCART schreef:  Domaine Luneau-Papin L d'Or 2014

Dankzij dit forum heb ik dit gewoonweg schitterende domein Luneau-Papin leren kennen. Wat voor geweldige wijnen worden hier gemaakt! Hoe meer ik van dit domein drink hoe zotter ik er van wordt. Vandaag voor het eerst de cuvée L d'Or gedronken en dit is waarschijnlijk wel de meest ziltige uit het geproefde gamma. Heel expressief met veel bloemen, ook wat citrus maar natuurlijk dan die mineraliteit. "Granite" staat op het etiket, en dat heb je geweten. Wat rokerigheid, zelfs wat licht petroleum, echt terroir dus! Komt dat allemaal uit dit simpel druifje de Melon de Bourgogne. Ja, dit domein haalt wel het beste uit deze druif waar zoveel rommel van gemaakt wordt.

Blij van dit te lezen. Het doet altijd plezier van wijnen die je zelf goed vindt dat anderen deze ook kunnen apprecieren.

In de kartonnekes van 1Jour1Vin geleverd 22 december zaten terug een aantal fleskes van Luneau-Papin.
Naast de Pierres Blanches 2014 ook de L d'Or 2014. cheers

EDIT:
Als je deze wijnen van Luneau Papin kan appreciëren dan moet je ooit ook eens de Landron Muscadet Sèvre-et-Maine Haute Tradition proeven.
Daar sta je stil van. Het prijskaartje is wel opmerkelijk hoger.
Voor de 2011 betaalde ik 16 Euro. Deze staat nu weer op het aanbod van 1jour1Vin ( Morgen laatste dag) aan dezelfde prijs.
Off topic
Wat ook opmerkelijk is dat 1jour1Vin een ganse reeks wijnen aanbiedt van Tenuta delle Terre Nere aan de prijzen van Superiore.de.
Maar; alles is er bijna van uitverkocht. Zeer vreemd voor de chauvinistische Fransen. watte

Met Olivier tijdens het Salon des vignerons in Rijsel ook Landron bezocht. De basiscuvées konden maar weinig bekoren. De top cuvées waren inderdaad ok zeker voor een Muscadet, maar daar moest je al gauw 16 EUR voor neertellen, wat dan weer geen 'deal' was.
14-01-2016, 12:32 AM
Bericht: #26
RE: Luneau-Papin
(13-01-2016 09:53 PM)FRANCISPICCART schreef:  Domaine Luneau-Papin L d'Or 2014

Dankzij dit forum heb ik dit gewoonweg schitterende domein Luneau-Papin leren kennen. Wat voor geweldige wijnen worden hier gemaakt! Hoe meer ik van dit domein drink hoe zotter ik er van wordt. Vandaag voor het eerst de cuvée L d'Or gedronken en dit is waarschijnlijk wel de meest ziltige uit het geproefde gamma. Heel expressief met veel bloemen, ook wat citrus maar natuurlijk dan die mineraliteit. "Granite" staat op het etiket, en dat heb je geweten. Wat rokerigheid, zelfs wat licht petroleum, echt terroir dus! Komt dat allemaal uit dit simpel druifje de Melon de Bourgogne. Ja, dit domein haalt wel het beste uit deze druif waar zoveel rommel van gemaakt wordt.
Op Delectable werden recent (december 2015) de 1999 en 1989 (!!) van deze wijn gescoord. 1999 kreeg 8.9, de 1989 was goed voor een slordige 9.3!
Ik wist dat deze wijn wat kon ouderen, maar 26 jaar?
29-01-2016, 09:21 AM
Bericht: #27
RE: Luneau-Papin
Pierres Blanches 2013. Fris wit fruit, wat ziltigheid.
Smaakte zeer goed bij de mosselen.

De L's probeer ik wat te laten liggen. De basis cuvées van Luneau-Papin zoals de Pierres Blanches "moet" ik echter regelmatig aanvullen.
29-01-2016, 11:11 AM
Bericht: #28
RE: Luneau-Papin
In reactie op Marc, een tijdje geleden kwam ik onderstaand tastingverslag van de wine doctor tegen:

Citaat:The Côtes de Grandlieu: A Twenty-Year Celebration

Lying just to the west of the more familiar Muscadet Sèvre et Maine appellation, which is by far the largest of the three subregional appellations in the Muscadet region, we find the vineyards of Muscadet Côtes de Grandlieu. Although simple maps tend to suggest that the two regions are comparable in size, nothing could in fact be further from the truth. The vineyards of Muscadet Sèvre et Maine cover about 8,000 hectares (although this is itself a figure which has changed greatly in recent years, there having been a collapse since 2008 when the area planted to vines was more like 13,000 hectares). Within the confines of the Muscadet Côtes de Grandlieu, however, there are barely 300 hectares planted up. This is a relatively small appellation, whichever way we look at it.

It is perhaps unsurprising, therefore, that the vignerons of this tiny subregion of the Muscadet vineyard seem to have a strong sense of identity. They first proposed the creation of their subregional appellation as long ago as 1955, a request they reiterated in 1979. The gestation of French appellations is not a hurried process though (just look at the long overdue births of the new Muscadet crus communaux appellations for a modern-day example), and it was not until 1994 that they were finally rewarded with the Muscadet Côtes de Grandlieu appellation. The decree was signed off in December that year, their first vintage being 1995. To celebrate the passing of twenty vintages since this moment several of the more prominent domaines recently got together to put on a tasting of wines from the appellation. I was delighted to be invited.

The vignerons chose to present a wide range of vintages. I felt it would be most interesting to focus on the older wines, and so these dominate my notes presented on page two of this report. First, though, I thought it would be only appropriate to look at the appellation in a little more detail.

The Côtes de Grandlieu

The focus of the appellation is the Lac de Grand Lieu, a contender for the title of France's largest lake (the winner depends on the season, as the Lac de Grand Lieu almost doubles in size during the winter). The lake and its associated nature reserve lie directly southwest of Nantes. The majority of the vineyards of the Muscadet Côtes de Grandlieu appellation are located on the slopes of the lake, those that are not can be found on the banks of several rivers which either feed or drain the lake. The feeding rivers include the Ognon (coming from the northeast), the Boulogne (from the southeast) and the Logne (a tributary of the Boulogne, coming in from the south). Thirdly, there are some vineyards along the length of the Acheneau, the river which drains the lake (leaving to the northwest) and which then empties into the Loire, just a few kilometres before it reaches the Atlantic. The vineyards are therefore spread over nineteen different communes of the Loire-Atlantique and the Vendée. They constitute the westernmost outpost of all the Muscadet appellations.

As far as terroir goes, the bedrock here has the same origins as the rest of the Muscadet region, being entirely volcanic and metamorphic in origin, not at all surprising as the entire region sits on the Massif Armoricain. Rocks such as schist and micaschist therefore predominate, along with amphibolite and less common metamorphic forms. Around the shores of the Lac de Grand Lieu there are of course large expanses of very sandy soils, along with some patches of gravel or clay, and it seems reasonable to expect this to have some impact on the style of the wines. Having said that, vines dig their roots deep, and it seems to me that soil experts believe that it is the deeper soils and bedrock that really determine the terroir of a particular site. In addition, in my visits to the Muscadet Sèvre et Maine appellation I have found many soils here to be very sandy also (like those above), so in this Muscadet Côtes de Grandlieu is perhaps not so special.

As a consequence I have never been convinced that the geology of the Muscadet Côtes de Grandlieu appellation is any different to any of the other Muscadet appellations, but the topography of the region, in particular the proximity of the lake, and the more western location, does have an impact on the vines and wines. Both the Lac de Grandlieu and the nearby Atlantic ensure the climate is maritime, very mild in winter, relatively protected from frost, and moderate in the summer, with less chance of extreme heat or severe drought. The very flat and open nature of the landscape may also contributes to the style of wine made here, as the vines are exposed to the fresh, salt-laden winds blowing in off the Atlantic. The best examples from the Côtes de Grandlieu vineyards are often more pungent with mineral, saline and iodine notes, brighter and more breezy than many of their more serious Sèvre et Maine counterparts. They are, perhaps, the perfect wines for oysters.

As for viticulture and vinification, this follows broadly the same rule as it does elsewhere in the Muscadet region. Fermentation in subterranean cuve is the norm, and bottling off the lees during the year following the harvest is enough to win the accolade of sur lie. Most wines are of course bottled and sold young but even here, as elsewhere in the Muscadet region, there is a penchant for aging the wines, sometimes in bottle but increasingly in cuve, on the lees, often for many years. Perhaps the most notable domaine in this respect is Domaine du Haut Bourg, run by the talented Choblet brothers, Nicolas and Hervé, where the Signature cuvée sees at least five years sur lie before bottling, and the Origine cuvée double that, the wine passing ten years sur lie before it sees the inside of a bottle. I was not surprised to find both these cuvées present at this tasting, and nor was I surprised to find them showing very well.

Muscadet Côtes de Grandlieu: Tasting the Wines

In fact the wines of Domaine du Haut Bourg dominated the older vintages, and they were present in both styles, long-lees aged (generally for five or more years) and traditional wines bottled off the lees the year following the harvest. The former have the straight Muscadet Côtes de Grandlieu appellation, whereas the latter are eligible for the slightly grander Muscadet Côtes de Grandlieu sur lie appellation. If that seems the wrong way round then you have not misunderstood; the wines that spend longest on the lees are not permitted to use sur lie on the label, a curious foible of the Muscadet appellation regulations.

I was tempted to arrange my notes in two groups to highlight the differences between the long-lees aged wines and the traditional sur lie wines, because as we reached the older vintages in particular it seemed to me that the former showed better then the latter. This is not surprising from my previous experience with lees-aged, cru communal style wines, and it is also logical; a wine that spends a decade on the nourishing lees, protected by them from oxidation, before bottling, is almost bound to taste superior to a wine that has spent twelve years in bottle, subject to the slow oxygen transmission permitted by the cork. Nevertheless it is not a golden rule, and over the years I have encountered many examples from this and other Muscadet appellations of traditional sur lie wines that tasted superb at ten or more years of age, and some of the sur lie wines below did the same. For that reason, I have left my notes in vintage order, but have been careful to note which were traditional, and were left on the lees for a long time.



There were many good finds here, not least the wines from Nicolas Choblet (pictured above) of Domaine du Haut Bourg but also one of my other favourite Côtes de Grandlieu names, Domaine des Herbauges. Some names, however, were less familiar, and these were good discoveries. In particular I should try to find out more about Domaine du Demi Boeuf, the wines of which showed very nicely. (3/3/15)

The Côtes de Grandlieu: Tasting Notes

The following wines were tasted at the 2015 Salon des Vins de Loire, in the company of a number of the relevant vignerons. A number of young and old vintages were available for tasting, I chose to focus on the older vintages, starting at 2010 and working backwards. Click to locate stockists.

2010

Domaine du Haut Bourg Muscadet Côtes de Grandlieu Signature 2010: This has spent 51 months sur lie. A perfumed, sherbet-tinged, delicately minerally nose here, lightly lifted by this vein. The palate follows a similar style, being fresh, poised, with a bright, lightly floral character. There is texture here, a nicely poised substance on the palate, with a good minerally undercurrent to it, as well as energy and freshness. That little floral note persists at the edges. Grippy and poised. Good. 16.5/20

2009

Eric Chevalier Muscadet Côtes de Grandlieu sur lie Clos de la Butte 2009: A traditional bottling off the lees, the year after harvest. A very fresh, open, lightly mineral style, with a little note of white flowers, acacia, a little whitecurrant too, as well as some brioche development at the edges. The palate has a fresh energy, a lightly bitter grip, with supple texture showing in the middle. Perfumed, with delightfully fresh acidity for the vintage, a surprisingly ethereal substance, and only a very early evolution as far as I can see. There is potential here. 16/20

Domaine du Haut Bourg Muscadet Côtes de Grandlieu Signature 2009: This has spent 39 months sur lie. A very open, perfumed nose to this cuvée, very floral in character, very expressive too. Lightly mineral in character. Lovely saline notes around the edge, just what Muscadet Côtes de Grandlieu should be. The palate has a reserved texture, but builds through the middle, showing substance here, with energetic acid backbone and plenty of vigour. Lots of backbone here. This is very good. 16.5/20

2007

Christian Jaulin Muscadet Côtes de Grandlieu sur lie 2007: A traditional bottling off the lees, the year after harvest. A richer polish to the colour than some. The nose is moving towards the desiccated fruit character of age that I really enjoy, laced with a little preserved lemon, a face cream character too. It still feels delicate and open though. The palate has a very perfumed character, with a lightly polished texture representing the evolution in bottle I think, and a bright, floral twist to the flavour. Still packed with fresh character, and clearly going places. 16.5/20

2006

Domaine du Haut Bourg Muscadet Côtes de Grandlieu Signature 2006: This has spent 36 months sur lie. A vibrant, exuberant minerally character here, lots of fresh energy, also a pretty, white flower note. There is a very fine polish to the palate, with a fine-boned seam of saline minerals running through it, underneath a preserved lemon, floral fruit character. A very taut style, quite grippy in the mouth still, with lots of energy. This still feels very youthful and seems set to develop further. 16.5/20

2005

Domaine des Herbauges Muscadet Côtes de Grandlieu L'Expressionel 2005: This has spent 32 months sur lie. A lightly brioche-tinged nose here, with a firm, stony, granitic character underneath, crunchy and fresh. The palate has a lightly creamed-fruit character at the start, showing a fresh style reminiscent of preserved lemon, with plenty of energetic acidity, and this leads into a long, cleansing, pithy finish. This is holding up very nicely. 16/20

Domaine du Demi Boeuf Muscadet Côtes de Grandlieu sur lie 2005: A traditional bottling off the lees, the year after harvest. A nicely evolved nose here, all face cream and vanilla flower, with a slightly desiccated fruit character, perhaps a little early brioche richness coming in too. The palate shows a gentle polish, with a vibrant energy to it, a fresh and lightly granitic minerality, with a firm, cleansing finish. This is quite long and minerally, and shows a lovely composition overall. This has years ahead of it. 16.5/20

2003

Domaine du Demi Boeuf Muscadet Côtes de Grandlieu sur lie Sensation 2003: A traditional bottling off the lees, the year after harvest. A deeply characterful style on the nose, such lovely citrus fruit purity, very expressive, with white flowers and face cream, such energy and confidence. The palate has a supple seam of citrus fruits, lightly polished, with a desiccated lemon fruit, and a very fine, poised character through the middle. Fresh, but evolved, with a delightful grip and poise. Very good indeed. 17/20

2002

Domaine du Haut Bourg Muscadet Côtes de Grandlieu Origine 2002: This has spent 120 months sur lie. A wonderfully presented minerally core on the nose, and a delicate face cream backbone, with vanilla flower scents. The palate is very relaxed, poised and yet confident, showing a gentle texture, but still very correct through the middle, with a very fine seam of floral minerality. Some real grip in the finish here. So elegantly presented, and still so youthful. 17/20

2000

Domaine du Haut Bourg Muscadet Côtes de Grandlieu 2000: This has spent 120 months sur lie. This is the cuvée now called Origine. This has an obvious lees-aged nose, with a floral, vanilla, face cream character, and lightly desiccated, minerally and energetic fruits behind. The palate has an impressive start, showing elegant poise and confidence, with gently desiccated fruit concentration, vibrant minerality, and a floral, elegant aromatic note. There is a firm, almost flinty, matchsticky finish to it. Impressive. 17.5/20

1998

Domaine du Haut Bourg Muscadet Côtes de Grandlieu sur lie 1998: A traditional bottling off the lees, the year after harvest. Quite a polished, lightly golden hue here. Really advanced development too though, a huge difference to the wines just tasted (although these were long-lees aged wines, and there is also a five year difference between this and the previous traditional sur lie wine). Notes of brioche, much more exotic though, toasted almonds, grilled golden orchard fruit. The palate follows on in the same character, with a richly nutty seam running through the wine, with baked pear, although it remains vigorous, energetic, with a fresh acidity. This is fascinating to taste although a large part of this interesting complexity seems related to oxidation. 15/20

1997

Domaine du Haut Bourg Muscadet Côtes de Grandlieu sur lie 1997: A traditional bottling off the lees, the year after harvest. A polished, golden appearance. This has a very pure nose, with lightly roasted orchard fruit character, concentrated but evolving in a very pure, harmonious fashion. The palate is just as I hoped, with a lightly luscious twist, polished, with a soft weight of fruit, backed up by richer notes of frangipane. A rather appealing, citrus depth to it, some preserved lemon fruits, with a fine energy and grip. Long finish. An impressive wine and evidence that it is not just the long-lees aged cuvées that can shine with age. 17/20

1996

Domaine du Haut Bourg Muscadet Côtes de Grandlieu 1996: This has spent 60 months sur lie. This is another wine showing an oxidative development on the nose, the fruit taking a backseat and giving way to scents of Brazil nut and driftwood. The palate has a lightly honeyed, toasty character at first which is fresh, and has appeal, but behind that is the same nutty character as on the nose. It is quite appealing in terms of its energy, but this is another wine that is aging in a very oxidative fashion. It still has a very fine vigour, and it also boasts a clean, energetic finish, but this isn't going to go anywhere from here. 14.5/20

Domaine de Demi Boeuf Muscadet Côtes de Grandlieu sur lie 1996: A traditional bottling off the lees, the year after harvest. A much cleaner hue that some of the other older wines which show a mire golden development. A rich, lemon gold. Remarkably fresh, full of lifted fruit, preserved lemons, some rather matchsticky edges, and certainly a fresh, vivacious, chalky minerality. The palate has a supple presence, showing some very lifted fruit, a surprisingly polished and elegant texture, with some mineral laced lemon-citrus fruit. Lots of freshening acidity here, but there is texture and elegant balance too. A lovely poise and confidence at this age. An impressive wine. 16.5/20
29-01-2016, 07:25 PM
Bericht: #29
RE: Luneau-Papin
Interessant, Peter, bedankt hiervoor.
Veel wordt dus bepaald door hoe lang de wijn op de droesem heeft gelegen.
Toch ongelooflijk hoe lang die witte wijnen dan bewaard kunnen blijven.
Zou ik wel eens willen proeven, zo'n oude Muscadet.

Edit: Perswijn schreef er vorig jaar ook over:
http://www.perswijn.be/artikel/oude-jaar...ssend-mooi
09-02-2016, 12:42 AM
Bericht: #30
RE: Luneau-Papin
Op het Salon des Vins de Loire ontmoette ik Pierre-Marie Papin en kreeg ik de kans om het volledige gamma van de wijnen van dit domein te proeven. Ik ga hier niet al mijn notes posten maar ik was zeer onder de indruk van de diversiteit en de frisse mineraliteit die in alle wijnen te vinden was. Een van de hoogtepunten van mijn weekend was ongetwijfeld een kleine verticale van L dOr, zowat hun visitekaartje door de jaren heen en in recente jaargangen aan een belachelijke prijs verkrijgbaar. De TNs spreken hopelijk voor zichzelf...

2014 - clean, waterige intensiteit van fris fruit in de neus, niet direct thuis te brengen maar gaat hier toch wel duidelijk op citrus, welfde trend in aanwet maar wint aan gras over de hele lijn, komt heel mooi afgelijnd over, zeer lang in de finish
2010 - duidelijke evolutie merkbaar, iets krachtiger, geconcentreerder maar heel stevig vooruitgestuwd door wijn zuren, enorm strak maar heel dragend
2005 - komt jonger over dan 10, duidelijker op fruit, uitgeklede indruk in de mond, mineraliteit maar verbazend fruitige intensiteit in afdronk
2002 - hele mooie neus, ook weer uitgeklede indruk maar meer gras, bijna rijk mondgevoel, toont toch zeer veel finesse over wijn lijn maar eindigt op kracht, zeer open
1982 - zeer geel, kleur van jonge biochenin, heel intens in de neus, gekonfijt fruit, rieslingintense mineraliteit, sappig, ongelofelijk clean maar eindigt dan plots weer op fruit, prachtig!


Ga naar locatie: