Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Firriato, Sicilia
24-01-2014, 09:32 AM
Bericht: #1
Firriato, Sicilia
Woensdag de Chiaramonte 2011 gedronken, wat een heerlijke wijn! Gemaakt van 100% Nero d Avola. Een gelaagd aroma van specerijen en fruit, een verkwikkend mondgevoel met munt en chocoladetoetsen, een mooie afdronk met zoethout...
Aan 10 euro bij Matthijs een koopje voor mij.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
28-01-2014, 03:47 PM
Bericht: #2
RE: Firriato, Sicilia
Firriato is voor mij één van de tophuizen in Sicilië. Ondekt vorige zomer. Dronk de Harmonium 08 (100% Nero d'Avola) en Ribeca 08 (sinds die jaargang 100 lokale perricone-druif). Beiden zeer goed en met voldoende aciditeit om de frisheid te bewaren, hoewel het alcoholpercentage rond de 15% bedraagt.
28-01-2014, 05:21 PM
Bericht: #3
RE: Firriato, Sicilia
De Etna Rosso van dit wijnhuis is ook een aanrader (11€ ong.)
Deze wijn komt uit het oosten van Sicilië vlakbij de etna, en gemaakt van nerello mascalese en nerello cappuccio.
Donkerpurpere kleur, donker fruit, specerijen. Een kruidige wijn met aardse toetsen. Top voor mij.
28-01-2014, 05:49 PM
Bericht: #4
RE: Firriato, Sicilia
Ik dronk ooit die Etna Rosso 2011 en die viel mij persoonlijk wat tegen in vergelijking met de Etna Rosso's van Terre Nere en Tenuta di Fessina. Waarschijnlijk werd het eindoordeel wel wat beïnvloed door de verwachtingen. Was verre van een slechte wijn natuurlijk.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
10-02-2014, 06:24 PM
Bericht: #5
RE: Firriato, Sicilia
(28-01-2014 05:49 PM)33S schreef:  Ik dronk ooit die Etna Rosso 2011 en die viel mij persoonlijk wat tegen in vergelijking met de Etna Rosso's van Terre Nere en Tenuta di Fessina. Waarschijnlijk werd het eindoordeel wel wat beïnvloed door de verwachtingen. Was verre van een slechte wijn natuurlijk.

Zelf heb ik er nog geen andere gedronken Etna Rosso's .
Een tijdje terug deze geproefd op een degustatie en ik was er enthousiast over.
Met als resultaat dat ik vlug een flesje meenam naar huis .
Dit weekend ze gekraakt en op 3 dagen uitgedronken .
Mijn verwachtingen lagen te hoog , de herinnering was mooier dan de tweede ervaring ...
Al de tweede keer dat ik dit meemaak met een wijn die ik voorheen proefde op een degustatie.
Wat me wel duidelijk is dat beide wijnen waarin ik "teleurgesteld" was bij het opnieuw drinken .
Dat ik deze telkens op het einde van de degustatie had geproefd en al relatief wat alcohol binnen heb tegen die tijd.
Mss int vervolg niet alles doorslikken , want krijg het gevoel dat "den drank" mijn kritisch aspect versoepelt Wink . Kom da tegen Big Grin .

Maar goe de wijn was nie slecht op zen beste weliswaar vandaag... ( na 3 dagen )
het fruitige gedeelte ging vooral naar kersjes toe en zat echt wel goe in zuurtjes , wat kruidigheid ook de afdronk was ok .
Maar niet de hoogvlieger die ik meende het zou zijn ...
10-02-2014, 06:35 PM
Bericht: #6
RE: Firriato, Sicilia
(28-01-2014 03:47 PM)Vinogan(s) schreef:  Firriato is voor mij één van de tophuizen in Sicilië. Ondekt vorige zomer. Dronk de Harmonium 08 (100% Nero d'Avola) en Ribeca 08 (sinds die jaargang 100 lokale perricone-druif). Beiden zeer goed en met voldoende aciditeit om de frisheid te bewaren, hoewel het alcoholpercentage rond de 15% bedraagt.

Heb hier nog de Harmonium 07 liggen, maar heb geen flauw idee wanneer ik die moet opentrekken .... nu dus?

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
10-02-2014, 07:11 PM
Bericht: #7
RE: Firriato, Sicilia
(10-02-2014 06:24 PM)gertjeuh schreef:  
(28-01-2014 05:49 PM)33S schreef:  Ik dronk ooit die Etna Rosso 2011 en die viel mij persoonlijk wat tegen in vergelijking met de Etna Rosso's van Terre Nere en Tenuta di Fessina. Waarschijnlijk werd het eindoordeel wel wat beïnvloed door de verwachtingen. Was verre van een slechte wijn natuurlijk.
Dat ik deze telkens op het einde van de degustatie had geproefd en al relatief wat alcohol binnen heb tegen die tijd.
Mss int vervolg niet alles doorslikken , want krijg het gevoel dat "den drank" mijn kritisch aspect versoepelt Wink . Kom da tegen Big Grin .

thumbsup Ik denk dat ik vanaf nu de minst goede wijn op het einde van een degustatie ga steken ;-)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
10-02-2014, 07:26 PM
Bericht: #8
RE: Firriato, Sicilia
Citaat:Mss int vervolg niet alles doorslikken

Op degustaties heb ik toch ook geleerd om te spuwen. Anders geraak je, letterlijk, niet ver ...

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
10-02-2014, 09:21 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-02-2014 om 09:23 PM door Smaakatleet.)
Bericht: #9
RE: Firriato, Sicilia
(10-02-2014 07:11 PM)vinejo schreef:  
(10-02-2014 06:24 PM)gertjeuh schreef:  
(28-01-2014 05:49 PM)33S schreef:  Ik dronk ooit die Etna Rosso 2011 en die viel mij persoonlijk wat tegen in vergelijking met de Etna Rosso's van Terre Nere en Tenuta di Fessina. Waarschijnlijk werd het eindoordeel wel wat beïnvloed door de verwachtingen. Was verre van een slechte wijn natuurlijk.
Dat ik deze telkens op het einde van de degustatie had geproefd en al relatief wat alcohol binnen heb tegen die tijd.
Mss int vervolg niet alles doorslikken , want krijg het gevoel dat "den drank" mijn kritisch aspect versoepelt Wink . Kom da tegen Big Grin .

thumbsup Ik denk dat ik vanaf nu de minst goede wijn op het einde van een degustatie ga steken ;-)

Hihi dit lijkt me een uitstekend idee , zeker als ik zo blijf "proeven" Big Grin
(10-02-2014 07:26 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Mss int vervolg niet alles doorslikken

Op degustaties heb ik toch ook geleerd om te spuwen. Anders geraak je, letterlijk, niet ver ...


Ik zeg ja en mijn verstand ook Olivier.
Maar mijn hart en droge keel vinden het doodzonde Big Grin.

Ach het eeuwige conflict tussen mijn gezonde hart en mijn irrationele geest Wink .
11-02-2014, 09:54 AM
Bericht: #10
RE: Firriato, Sicilia
(10-02-2014 06:35 PM)koen schreef:  
(28-01-2014 03:47 PM)Vinogan(s) schreef:  Firriato is voor mij één van de tophuizen in Sicilië. Ondekt vorige zomer. Dronk de Harmonium 08 (100% Nero d'Avola) en Ribeca 08 (sinds die jaargang 100 lokale perricone-druif). Beiden zeer goed en met voldoende aciditeit om de frisheid te bewaren, hoewel het alcoholpercentage rond de 15% bedraagt.

Heb hier nog de Harmonium 07 liggen, maar heb geen flauw idee wanneer ik die moet opentrekken .... nu dus?

Volgens mij wel.
12-02-2014, 04:56 PM
Bericht: #11
RE: Firriato, Sicilia
vorig jaar nog het domein bezocht... zeer leuke wijn maar er zijn er betere op sicilie

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
12-02-2014, 06:11 PM
Bericht: #12
RE: Firriato, Sicilia
(12-02-2014 04:56 PM)jazzper schreef:  vorig jaar nog het domein bezocht... zeer leuke wijn maar er zijn er betere op sicilie

Enkele tips?
18-02-2014, 09:32 PM
Bericht: #13
RE: Firriato, Sicilia
Heb van dit huis de Santagostino Rosso Baglio Soria 2010 liggen, maar ga deze toch nog eventjes laten liggenWink

Save water drink wine!
12-11-2014, 09:27 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-11-2014 om 09:28 PM door Benz.)
Bericht: #14
RE: Firriato, Sicilia
Vanavond van dit huis de Santagostino Baglio Soria 2010 in het glas. Deze wijn is gemaakt van 50% Nero D'Avola en 50% Syrah druiven. Fles 2 tal uurtjes op voorhand geopend. Robijnrode kleur, de neus vooral rood fruit en wat lichte kruiden. In de mond een vrij zachte iets wat zoete wijn met wat kruiden en vanille en fluweelzachte tannines. Afdronk ok. 88 cheers

Save water drink wine!
18-12-2014, 11:51 PM
Bericht: #15
RE: Firriato, Sicilia
Vanavond de Harmonium 2007 open getrokken.
Deed het fantastisch bij de haas (op karkas gebraden en de botten vervolgens een uur lang laten trekken voor een heerlijke jus.)
Mooie neus, goed op dronk, maar kan m.i. ook nog even mee. Krachtige wijn (15%), mooi donker en rood fruit (heeft zelfs iets zoetigs), ook wat kruidigheid en een hele lange afdronk.
Ik moet dit niet iedere dag drinken, maar bij een mooi stukje wild gaat dit fantastisch.
Indertijd gekocht bij Specital La Vinotheque in Luik, maar volgens mij bestaat die zaak niet meer. De Chiaramonte heb ik later nog bij Ronaldi in Duitsland gekocht (6,75=koopje!), maar die voert hem helaas niet meer.
25-04-2015, 09:33 PM
Bericht: #16
RE: Firriato, Sicilia
Le Sabbie dell'Etna Rosso 2012

direct na openen al een prachtig neusje met hopen rood fruit, lichtjes confituré. Na tijdje open meer complexiteit, met wat fumé, as, ceder, wat floraal, en redelijk kruidig ook. In de mond ook weer zeer fruitig en kruidig, de zuren geven mooie fraicheur maar zijn niet scherp of agressief. Tannines zijn duidelijk aanwezig. Mooie afdronk ook met het hout dat hier terug komt! Mag gerust iets koeler geschonken. Aan nog geen 10€ is dit zéér mooi... De vergelijking met bourgogne dringt zich toch op. Deze wijn heeft iets rijper fruit en is wat kruidiger, maar heeft voor de rest toch veel gemeen met een mooie, fijne bourgogne. Behalve de prijs... I like!

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
26-04-2015, 01:57 AM
Bericht: #17
RE: Firriato, Sicilia
(25-04-2015 09:33 PM)Olivier schreef:  Le Sabbie dell'Etna Rosso 2012

direct na openen al een prachtig neusje met hopen rood fruit, lichtjes confituré. Na tijdje open meer complexiteit, met wat fumé, as, ceder, wat floraal, en redelijk kruidig ook. In de mond ook weer zeer fruitig en kruidig, de zuren geven mooie fraicheur maar zijn niet scherp of agressief. Tannines zijn duidelijk aanwezig. Mooie afdronk ook met het hout dat hier terug komt! Mag gerust iets koeler geschonken. Aan nog geen 10€ is dit zéér mooi... De vergelijking met bourgogne dringt zich toch op. Deze wijn heeft iets rijper fruit en is wat kruidiger, maar heeft voor de rest toch veel gemeen met een mooie, fijne bourgogne. Behalve de prijs... I like!

Welke druif Olivier?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
26-04-2015, 08:45 AM
Bericht: #18
RE: Firriato, Sicilia
Zou nerello mascalese moeten zijn
26-04-2015, 08:03 PM
Bericht: #19
RE: Firriato, Sicilia
(26-04-2015 08:45 AM)Vinogan(s) schreef:  Zou nerello mascalese moeten zijn

Klopt. Er zit ook nerello cappuccio in, maar er staat niet op in welke verhoudingen. Doorgaans zit die laatste er maar voor een vijftal percent in want voornamelijk toegevoegd voor de kleur.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
26-04-2015, 08:23 PM
Bericht: #20
RE: Firriato, Sicilia
(26-04-2015 08:03 PM)Olivier schreef:  
(26-04-2015 08:45 AM)Vinogan(s) schreef:  Zou nerello mascalese moeten zijn

Klopt. Er zit ook nerello cappuccio in, maar er staat niet op in welke verhoudingen. Doorgaans zit die laatste er maar voor een vijftal percent in want voornamelijk toegevoegd voor de kleur.

Volledig akkoord! Ik ken toevallig de "Etna Rosso" van Tenuta della Terre Nere, nog zo een goed domein. Inderdaad een verhouding van 95% nerello mascalese en 5% nerello cappuccio.
En ook akkoord met de stelling dat je hier veel Bourgogneliefhebbers mee om de tuin kunt leiden. Toch fantastisch voor dergelijke Zuidelijke wijnen.
26-04-2015, 08:46 PM
Bericht: #21
RE: Firriato, Sicilia
(26-04-2015 08:23 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(26-04-2015 08:03 PM)Olivier schreef:  
(26-04-2015 08:45 AM)Vinogan(s) schreef:  Zou nerello mascalese moeten zijn

Klopt. Er zit ook nerello cappuccio in, maar er staat niet op in welke verhoudingen. Doorgaans zit die laatste er maar voor een vijftal percent in want voornamelijk toegevoegd voor de kleur.

Volledig akkoord! Ik ken toevallig de "Etna Rosso" van Tenuta della Terre Nere, nog zo een goed domein. Inderdaad een verhouding van 95% nerello mascalese en 5% nerello cappuccio.
En ook akkoord met de stelling dat je hier veel Bourgogneliefhebbers mee om de tuin kunt leiden. Toch fantastisch voor dergelijke Zuidelijke wijnen.

Ik heb die Terre Nere ook liggen. Die zal er binnenkort ook wel eens aangaan. Heel erg benieuwd!

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
27-04-2015, 10:34 AM
Bericht: #22
RE: Firriato, Sicilia
Volgens het web 20% cappucio.

"Wine Grapes" Authors Jancis, Julia, and José mention that a local grower says Cabernet is to Merlot as Nerello Mascalese is to Nerello Cappuccio, implying that Cappuccio is a bit plumper and softer while Mascalese rocks the guts and tannins to keep a wine upright.

http://drinks.seriouseats.com/2013/05/ca...rapes.html
27-04-2015, 07:41 PM
Bericht: #23
RE: Firriato, Sicilia
(27-04-2015 10:34 AM)Vinogan(s) schreef:  Volgens het web 20% cappucio.

"Wine Grapes" Authors Jancis, Julia, and José mention that a local grower says Cabernet is to Merlot as Nerello Mascalese is to Nerello Cappuccio, implying that Cappuccio is a bit plumper and softer while Mascalese rocks the guts and tannins to keep a wine upright.

http://drinks.seriouseats.com/2013/05/ca...rapes.html

cheerio cheers

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
03-05-2015, 07:26 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-05-2015 om 07:28 PM door El Nicho.)
Bericht: #24
RE: Firriato, Sicilia
Etna Rosso 2011
Etna
Nerello Mascalese (80%) / Nerello Cappucio (20%)
14% alcohol

Gekocht bij Semprevino, Mechelen (11,70 Euro)

Pop & Pour : had ie duidelijk geen zin in, dus de karaf in voor een 3+uur en ondertussen een Acustic geopend (zie andere, kleine TN)

Heel mooie, expressieve neus, jong rood fruit, kruidig ... heel kruidig,
gember, kruidnagel, citroengras, aziatische specerijen, ijzervijlsel.

Qua smaak volgt ie de neus niet echt : hier donker fruit, bramen, citrus (bloedappelsienen), wat boter, noten, hout ietsje aggressief in het midden, tannines plakken nog lichtjes, mooie zuurtjes ... zeker in de afdronk.

Er zit veel potentieel in deze wijn maar met deze fles kwam het er niet ten volle uit, de stukjes vormden geen mooi geheel.
Jammer want een eerder gedronken fles (eind 2013) kon me zéér bekoren ... moeilijke fase zeker ?

Had op papiertje ook geschreven dat Nerello zo een typische, herkenbare druif is ... een wat stevigere & kruidigere versie van Pinot. Is altijd leuk te lezen dat voorgangers dat hier ook schrijven, ben ik dus volmondig mee eens.

Score : 86
07-11-2015, 10:58 AM
Bericht: #25
RE: Firriato, Sicilia
Santagostina Baglio Soria 2011

De afgelopen dagen deze wijn gedronken. Gebruikte druiven zijn Nero d'Avola en Syrah. Met 14,5% een behoorlijk stevige wijn. Maar ook lekker sappig, vol, veel zoet rood fruit, redelijke afdronk. Doet het goed bij stevige gerechten. De Chiaramonte en Harmonium (100% Nero d'Avola) bevallen mij echter toch beter. Heb die (en een paar andere) nu besteld bij Vinoscout (eerste bestelling hier, dus afwachten hoe het gaat) in Duitsland.
07-11-2015, 11:49 AM
Bericht: #26
RE: Firriato, Sicilia
(07-11-2015 10:58 AM)Monique schreef:  Santagostina Baglio Soria 2011

De afgelopen dagen deze wijn gedronken. Gebruikte druiven zijn Nero d'Avola en Syrah. Met 14,5% een behoorlijk stevige wijn. Maar ook lekker sappig, vol, veel zoet rood fruit, redelijke afdronk. Doet het goed bij stevige gerechten. De Chiaramonte en Harmonium (100% Nero d'Avola) bevallen mij echter toch beter. Heb die (en een paar andere) nu besteld bij Vinoscout (eerste bestelling hier, dus afwachten hoe het gaat) in Duitsland.

Ik ben fan, zowel van de Santagostina als de Harmonium (en ook de Ribeca)
04-12-2015, 11:29 AM
Bericht: #27
RE: Firriato, Sicilia
Santagostina Baglio Soria 2012

Nog redelijk jong, kan nog wel wat hebben.
Eraan begonnen na 1 uur open te staan. Pas na 2 uur opening kwam hij open en op het einde van de avond pas echt op zijn plooi.

Warme, volle wijn. Sappig, rood fruit en licht kruidig. Kan het zoete dat Monique aanhaalt wel terug vinden.
Lekker
02-08-2016, 01:50 PM
Bericht: #28
RE: Firriato, Sicilia
Ribeca 2007

Afgelopen weekend de Ribeca 2007 gedronken. Stond in mijn lijst bij de "moet op" categorie, maar deze kan nog zeker een paar jaartjes mee. Heerlijke volle, ronde fruitige wijn, maar liefst 14,5%. Ik vond hem nog heel fris, zeker niet op zijn eind, deed het goed bij de Côte à L'os op de bbq.
24-02-2017, 11:11 PM
Bericht: #29
RE: Firriato, Sicilia
(25-04-2015 09:33 PM)Olivier schreef:  Le Sabbie dell'Etna Rosso 2012

direct na openen al een prachtig neusje met hopen rood fruit, lichtjes confituré. Na tijdje open meer complexiteit, met wat fumé, as, ceder, wat floraal, en redelijk kruidig ook. In de mond ook weer zeer fruitig en kruidig, de zuren geven mooie fraicheur maar zijn niet scherp of agressief. Tannines zijn duidelijk aanwezig. Mooie afdronk ook met het hout dat hier terug komt! Mag gerust iets koeler geschonken. Aan nog geen 10€ is dit zéér mooi... De vergelijking met bourgogne dringt zich toch op. Deze wijn heeft iets rijper fruit en is wat kruidiger, maar heeft voor de rest toch veel gemeen met een mooie, fijne bourgogne. Behalve de prijs... I like!

De 2014 in het glas, en deze bevalt mij beter dan de Etna Rosso 2011 destijds. En als we dan toch vergelijken: naar mijn bescheiden mening ook beter dan de hier al bejubelde Etna Rosso van Nicosia.

TN hierboven is herkenbaar. Geen top Etna Rosso, maar een lekker en boeiend glas wijn voor 10 euro. Wat meer Nerello Capuccio dan in de meeste Etna wijnen, maar dit bevordert zeker het drinkplezier. Ik val in herhaling, maar jaargang 2014 is echt top in Sicilië.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
25-02-2017, 12:04 AM
Bericht: #30
RE: Firriato, Sicilia
(24-02-2017 11:11 PM)33S schreef:  
(25-04-2015 09:33 PM)Olivier schreef:  Le Sabbie dell'Etna Rosso 2012

direct na openen al een prachtig neusje met hopen rood fruit, lichtjes confituré. Na tijdje open meer complexiteit, met wat fumé, as, ceder, wat floraal, en redelijk kruidig ook. In de mond ook weer zeer fruitig en kruidig, de zuren geven mooie fraicheur maar zijn niet scherp of agressief. Tannines zijn duidelijk aanwezig. Mooie afdronk ook met het hout dat hier terug komt! Mag gerust iets koeler geschonken. Aan nog geen 10€ is dit zéér mooi... De vergelijking met bourgogne dringt zich toch op. Deze wijn heeft iets rijper fruit en is wat kruidiger, maar heeft voor de rest toch veel gemeen met een mooie, fijne bourgogne. Behalve de prijs... I like!

De 2014 in het glas, en deze bevalt mij beter dan de Etna Rosso 2011 destijds. En als we dan toch vergelijken: naar mijn bescheiden mening ook beter dan de hier al bejubelde Etna Rosso van Nicosia.

TN hierboven is herkenbaar. Geen top Etna Rosso, maar een lekker en boeiend glas wijn voor 10 euro. Wat meer Nerello Capuccio dan in de meeste Etna wijnen, maar dit bevordert zeker het drinkplezier. Ik val in herhaling, maar jaargang 2014 is echt top in Sicilië.

Veel dank voor je...999ste post 33S! applaus

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)


Ga naar locatie: