Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oude Rieslings uit de schatkamer van de populist
02-02-2014, 06:46 PM
Bericht: #1
Oude Rieslings uit de schatkamer van de populist
Gisterenavond maar al te graag ingegaan op de uitnodiging van de populist om samen met enkele andere wijnliefhebbers wat Rieslingkelderschatten aan het nodige proefonderzoek te onderwerpen. Vergezeld van verschillende soorten geitenkaas van kaasaffineur Elsen (Leuven) en een superlekkere quiche van Convento Food (eveneens uit Leuven).
Weingut Melsheimer Reiler Mullay-Hofberg Riesling Trocken 2008 : Lichte gouden schijn, gele pruim-marmelade, sinaasappel, licht rokerig, ananas, hoge zuurgraad, meer citrus, middelange afdronk. 87+
Weingut Melsheimer Reiler Mullay-Hofberg Riesling Brut Mosel 2008 (Sekt) : Appel, lactisch, honigtoets, fijne neus, zoete drop (anijs), ananas, veel mousse, licht bittertje, vineus, lang. 88
Hans Wirsching Iphöfer Julius-Echter-Berg Silvaner Spätlese Trocken 2003 (als buitenbeentje) : Champignon, stopverf, aards, kruidig, toast, sinaasappel, droog als was het finosherry, geoxideerde appel, alcoholisch. 87
Weingut Peter Lauer Schönfels Riesling Fass 11 Trocken Saar 2007 : Petrolé, peer, frisse appel, brede stijl, te jong, fruitige aanzet, lange afdronk, kruidig, alsof je in een rijpe perzik zou bijten. 89-91+
Weingut Dr. Bürklin-Wolf - Wachenheimer Gerümpel Riesling Trocken Pfalz 2002 : Gouden kleur, kaaskorst, abrikoos, rabarber, honingtoets, voldoende body, mooie fruisheid. 90
Petaluma Clare Valley Riesling 2000 (iedereen verwonderd, "is dit Australisch? heu". : Kruidig, honing, strakkere stijl, snoeprige rondheid, mooie zuren, licht bittertje. 89
Weingut Van Volxem Wiltinger Gottesfuss Riesling Spätlese Mosel 1990 : Firne, geconfijte ananas, boenwas, boeket, lichte rondheid nog aanwezig, evenwichtig, kandijsuiker. 91
Weingut Herrenberg-Bert Simon Serrig Würtzberg Riesling Auslese Goldkapsel Saar 1995 : Boenwas, kinnekessuiker, champignon, citrus, goede frisheid, lichte zoete impressie. Grote wijn 93+
Weingut Mönchhof Robert Eymail Erdener Prälat Riesling Auslese Mosel 1990 : Firne, kruidig, zoetheid, mankeert wat precisie, schiet iets meer door naar het zure register. 90
Weingut Alois Hahn Kröver Steffensberg Riesling Auslese Mosel 1976 : Firne, olieachtig, gedroogde abrikozen, nootjes, mooie bittere toets, evenwichtig. Mooi verouderd. 91-92
Beau Séjour-Becot Saint-Emilion 2004 : Dit was mijn eigen fles en deze viel ietwat tegen. Ik had hem 4 uur tervoren een halfuur gekarafeerd en nadien terug in de fles gegoten. Medicinaal, teer, donker fruit, smaakprofiel komt hoegenaamd niet meer overeen met de wijn voor karafage en lijkt in de verste verte niet meer op een Saint-Emilion. Dit lijkt wel een Zuiderse Syrah of Carignan. Naderhand meer tertiaire aroma’s zoals champignon en onderhout. 85
Domaine de la Rectorie Coté Mer Collioure 2012 : Kersenyoghurt, kruidig, natuurlijke wijnmaakstijl. 89+

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
02-02-2014, 06:49 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-02-2014 om 06:49 PM door doc.)
Bericht: #2
RE: Oude Rieslings uit de schatkamer van de populist
Waw ! Super-tasting zeg !!! Wou dat ik dichter woonde ...

Buvez du vin et vivez joyeux !
02-02-2014, 07:06 PM
Bericht: #3
RE: Oude Rieslings uit de schatkamer van de populist
Alweer piekfijne nota's, Carl. Bedankt!
02-02-2014, 10:52 PM
Bericht: #4
RE: Oude Rieslings uit de schatkamer van de populist
Nu ook op onze blog:

http://vriendenvanderiesling.wordpress.c...ing-leeft/
Met foto's en al... Smile
11-08-2015, 10:11 PM
Bericht: #5
RE: Oude Rieslings uit de schatkamer van de populist
Gisterenavond nogmaals mogen aanschuiven aan de Riesling-dis ten huize De Populist. Samen met enkele andere liefhebbers (Marc, Rudi, Peter D en Gerd) ben ik nogmaals tot de vaststelling gekomen dat Riesling ongelooflijk interessant en divers blijft en dat we er eigenlijk nog altijd zeer weinig van kennen Wink .

1. Apostelhoeve Riesling Brut 2012 ( Nederland) : groene noten, citrus, stoffig, rubber, mooie mousse, fruitig in de mond zonder te zoet te worden, fruitella, niet overdreven veel zuren, vlezig, licht chemische toets, pompelmoesbitters, eerder speciaal dan lekker. 84
2. Martinborough Vinyard Jackson Block 2003 (Nieuw-Zeeland) : Petrol, floraal, eerder rijke stijl in de mond, mooie citruszuurtjes, gebak, perzik, citrusschil, grassig, 89
3. Joel Gott Riesling 2011 (Washington) : Nog jong, exotisch fruit, gerookt, mirabellen, licht bittertje, frisse zuurtjes, heel fijne geurtjes, subtiel, balans is juist, mandarijntjes, 90
4. Jozef Dockner ried Leithen 2013 (Kremstal) : Snoeperig, kruidenbonbons, anijs, appelsien, vettig, warme gloed achteraan in de keel, kandijsuiker, peperig, ok maar niet top, veel smaak, Geuezegevoel op de afdronk, ontzuurt? 85
5. PJ Kuhn Quarzit 2006 (Rheigau) : Gistend fruit, gerookt, mestkar, turnpantoffels, ananas, banaan, kiwi, compacte stijl in de mond, vooral zuren in de mond maar verder eerder weinig, biodynamisch, vuursteen, wijn die de meningen wat verdeelt, iets minder mijn ding hoewel ik van dit domein al heel mooie dingen gedronken heb. 86
6. Kunstler Kostheim Weiss Erd GG 2012 (Rheingau) : Geparfumeerde neus, aquarius, citrus, tonic, veel fruit, groene appel, sappig, toegankelijk, blauwe bes, bittertje, primair fruit, peperig, ijle neus, 87+
7. Martin Mullen Traben Trarbacher Huhnerberg Riesling Spatlese Trocken 2008 (Mozel) : citroenschil, broodkorst, kruidigheid, stoofappeltjes, malolactische omzetting, zeer droog, directe wijn, romigheid, complexe wijn, 92+ / 30 euro op domein
8. Clemens Busch Pundericher Marienburg Fahrlay Terassen 2009 (Moezel) : Honing, kweepeer, kokos, kaaskorst, noten, overrijpe appels, caramel, zeer geëvolueerd qua stijl, mooie wijn. 91
9. Martin Mullen Traben Trarbacher Huhnerberg Spatlese Trocken 2012 (Moezel) : Zuiver, fijne citrus, fijnkruidig, grassig, witte perzik, veel zuren in de mond, sappig evenwel, mineraal, lange afdronk, precisie. 91
10. Martin Mullen Krover Paradies Kabinett Trocken 2014 (Moezel) : blauwe bes, slechts 10° alcohol, rijpe zuren, sappig, vlezigheid. 85
11. Werner Trittenheimer Apotheke Auslese 2005 (Moezel) : Exotisch fruit, papaya, nectarine, saffraan, zuren bieden degelijk weerwerk, 92
12. Hahn Krover Letterlay Auslese 1983 (Moezel) : evolutie, oud leer, koffie, natte gazetten, fantastisch mondgevoel, heel evenwichtig in de mond, gekonfijte citrus, 93+
13. Bert Simon Serriger Wurtzberg Auslese 1990 (Saar) : Kaaskorst, aardse toets, natte gazetten, amandel, rijpe citrus, plantaardige toets, niet overdreven hoog in restsuiker, 91

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
12-08-2015, 08:59 AM
Bericht: #6
RE: Oude Rieslings uit de schatkamer van de populist
Interessante degustatie!
Kregen jullie de wijnen elk apart in die volgorde?
Of werden ze in duo s uitgeschonken?
---> waren de niet-Duitse blind herkenbaar?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
12-08-2015, 01:57 PM
Bericht: #7
RE: Oude Rieslings uit de schatkamer van de populist
Apart, blind en in deze volgorde.
Nee Jo, we konden de niet-Duitse niet herkennen.
Enkel bij de Oostenrijker hadden we sterke vermoedens
12-08-2015, 02:37 PM
Bericht: #8
RE: Oude Rieslings uit de schatkamer van de populist
(12-08-2015 01:57 PM)Marc schreef:  Apart, blind en in deze volgorde.
Nee Jo, we konden de niet-Duitse niet herkennen.
Enkel bij de Oostenrijker hadden we sterke vermoedens

OK, als zelfs jij en andere rieslingfreaks (waaronder Gerd die riesling door de aders heeft stromen) ze niet kunnen onderscheiden dan moeten we er niet mee inzitten dat we het ook niet weten Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
12-08-2015, 03:03 PM
Bericht: #9
RE: Oude Rieslings uit de schatkamer van de populist
Na deze positieve notities en Stefaan zijn lovende commentaren op facebook zou ik Markus Molitor toch graag eens een bezoekje brengen, mooie degustatie!
12-08-2015, 06:49 PM
Bericht: #10
RE: Oude Rieslings uit de schatkamer van de populist
Je mag uiteraard bezoeken wie je wil, Peter, maar over Markus Molitor zie ik niks staan... Martin Mullen daarentegen is inderdaad een aanrader...
(12-08-2015 03:03 PM)Kupers schreef:  Na deze positieve notities en Stefaan zijn lovende commentaren op facebook zou ik Markus Molitor toch graag eens een bezoekje brengen, mooie degustatie!

Voor wie nieuwsgierig is naar die Facebook commentaren: als Stefaan de lijst heeft afgewerkt bundel ik alles samen in een blogartikel op de alom bekende Riesling-blog. Voorzien van de nodige foto's en zo.
Ik zal het hier aankondigen als het online staat.
12-08-2015, 07:08 PM
Bericht: #11
RE: Oude Rieslings uit de schatkamer van de populist
Oei, was net aan het denken welke fles het vanavond zou worden en zat dus al daar met mijn gedachten Wink.
12-08-2015, 09:08 PM
Bericht: #12
RE: Oude Rieslings uit de schatkamer van de populist
Apostelhoeve was dus een "mooie" duitse riesling?
Luc schonk mij ooit eens een riesling..... uit NY ?:-) die was moeilijk thuis te brengen
Geweldige druif!

Wine is sunlight , held together by water !
12-08-2015, 09:53 PM
Bericht: #13
RE: Oude Rieslings uit de schatkamer van de populist
Martin mullen was echt een ontdekking vooral de ongewilde malolactische 2008 stak er boven uit . Alles in het vierkantje. Ben blij dat ik binnen 10 dagen in de moezelregio ben.
12-08-2015, 10:20 PM
Bericht: #14
RE: Oude Rieslings uit de schatkamer van de populist
Populist,

En geen enkele Riesling uit den Elzas.Sad
Hoe kwam dat?

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
12-08-2015, 10:27 PM
Bericht: #15
RE: Oude Rieslings uit de schatkamer van de populist
(12-08-2015 10:20 PM)don quichotte schreef:  Populist,

En geen enkele Riesling uit den Elzas.Sad
Hoe kwam dat?

Omdat de mooiste in uw kelder liggen Don.
12-08-2015, 11:09 PM
Bericht: #16
RE: Oude Rieslings uit de schatkamer van de populist
voor de eer en glorie van de elzas zal ik volgende keer zorgen :-)
13-08-2015, 08:56 AM
Bericht: #17
RE: Oude Rieslings uit de schatkamer van de populist
(12-08-2015 11:09 PM)peter schreef:  voor de eer en glorie van de elzas zal ik volgende keer zorgen :-)
Ik kijk ernaar uit!
18-08-2015, 06:55 PM
Bericht: #18
RE: Oude Rieslings uit de schatkamer van de populist
(12-08-2015 06:49 PM)Marc schreef:  Voor wie nieuwsgierig is naar die Facebook commentaren: als Stefaan de lijst heeft afgewerkt bundel ik alles samen in een blogartikel op de alom bekende Riesling-blog. Voorzien van de nodige foto's en zo.
Ik zal het hier aankondigen als het online staat.

Belofte maakt schuld:

hierbij het overzichtsartikel van deze proeverij!

https://vriendenvanderiesling.wordpress....stus-2015/

Dank aan Carl en aan de populist voor de nota's...


Ga naar locatie: