Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Een champagnetrip: verslag van enkele bezoeken aan wijnbouwers
07-04-2014, 06:34 PM
Bericht: #1
Een champagnetrip: verslag van enkele bezoeken aan wijnbouwers
Naar jaarlijkse gewoonte brengen we enkele dagen door in de champagnestreek. We bezoeken steeds enkele wijnbouwers met het doel de keldervoorraad een beetje op punt te houden.
Champagne Godmé in Verzenay
Eerste kennismaking met deze wijnbouwer die biodynamisch werkt. Het resultaat mag er zijn. De Brut Réserve is een toonvoorbeeld van hoe een basiscuvée van een champagnehuis moet zijn. Fris, lichtvoetig en toch vol en aangenaam in de mond. Veel chardonnay in deze cuvée wat niet zo evident is voor een huis in Verzenay. Godmé bezit echter ook wijngaarden in Villers-Marmery en Villedommage. Prachtige champagne voor het aperitief (dosering 7 gr./l - €15). De Blanc de Blancs komt van wijngaarden in Villers-Marmery. Licht, fruitig met citrustoetsen. Prachtige moussevorming. Zeer goed als aperitief (dosering 7 gr./l - €16.50).
De Extra Brut Grand Cru was voor mij de topper wat we hier geproefd hebben. 40% chardonnay en 60% pinot noir en minstens 5 jaar "sur lattes". Zeer complex en verfijnd. Expressieve vineuze neus die fijn evolueert in het glas. Prachtige aperitief maar kan verder ingezet worden bij fijne visgerechten.
Fallet-Gourron in Avize
Vroeger gekend als Fallet-Prévostat maar kan ook etiket Michel Fallet dragen. Is echter zoals misschien geweten allemaal dezelfde champagne.
Mevrouw Fallet, een flinke tachtiger, ontving ons op vrijdag 21 maart. Ze vertelde ons dat haar echtgenoot wat aan de beterhand was maar hij kan niet meer tussenkomen in het champagneproces. De flessen die al jaren in de kelder liggen worden elders gedegorgeerd maar mevrouw doet nog steeds het onthaal, zolang ze nog kan, zegt ze ons. Wie nog wat voorraad wil gaan halen raad ik aan om dat te doen. Tijdens ons bezoek stopten er enkele heren aan de deur die haar zaak wilden opkopen omdat ze vernomen hadden dat de gezondheidstoestand van Meneer Fallet niet meer toeliet dat hij nog champagne maakte. De heren werden door mevrouw resuluut doorgestuurd. Het was echter niet de eerste maal dat ze dergelijk bezoek aan de deur kreeg vertelde ze ons.
De champagne nu. Die is wel van een andere orde. Zoals geweten is er slechts één champagne die echter gedoseerd wordt als brut met 6 gr. of als extra brut met 4 gr. Dit heeft zoveel materie dat je denkt een rijpe Meursault met belletjes te drinken. We prefereren de Extra Brut omdat de 7 jaar "sur lattes" hun werk doen. Deze champagne hoeft geen hoge dosering en zou zelfs als Brut Nature mogen gemaakt worden denk ik. Let wel op: de oxidatieve stijl maakt hem niet voor iedereen zo toegankelijk. Je houdt er van of niet. Voor mij is het top. Als je dit soort champagne nog elders wil proeven dan zou ik Christian Bourmault in hetzelfde dorp Avize aanraden. Dezelfde stijl heb ik ongeveer teruggevonden in zijn Extra Brut "Lettre à Terre".
De brut of de extra brut van Fallet is een assemblage van 2004 en 2005 en de prijs is nog steeds €18.
Champagne Guy Brunot in Dizy
Ik wilde dit huis eens even bezoeken omdat ik ergens gelezen had dat de prijzen hier zeer interessant waren en dat de kwaliteit toch vrij behoorlijk was. Champagne Brunot is een betrekkelijk kleine Récoltant-Manipulant met ongeveer 20.000 flessen jaarlijks. De Brut Grande Réserve is gemaakt met 1/3 van elke druif en heeft 3 jaar keldering achter de rug. De smaak is rond met toetsen van honing, rijpe appel en brioche. Goede aperitief (dosering 8 gr./l en € 12.90). De Brut Nature is dezelfde champagne maar dan zonder dosering. Door de 3 jaar kelder rijp genoeg en voor mij iets meer diepgang. Dezelfde prijs als de Brut.
De andere champagnes die we proefden waren de Blanc de Blancs (€ 14.50), de Prestige (€16.80) en de Rosé (15.60), allemaal correct maar voor mij wat hoog gedoseerd aan 12 gr./l en dit is goed merkbaar in de smaak.
Champagne Robert Moncuit in Le Mesnil-sur-Oger
Opgelet niet verwarren met Pierre Moncuit in hetzelfde dorp. Robert Moncuit heeft al zijn wijngaarden in Le Mesnil-sur-Oger. Als je de streek wat kent dan weet je dat hier zowat de meest mineralige champagnes gemaakt worden. De Brut is een assemblage van 2010 met vins de réserve van 2009, chardonnay uiteraard. De reservewijnen liggen op Bourgognevaten. In de Brut die we proefden was de vatlagering nog zeer goed waarneembaar. Ook zeer mineralig, citrus, amandel (dosering 8 gr./l - €18). De Extra Brut is een assemblage van 5 opeenvolgende jaren vanaf 2006. Bijzonder mooi gemaakt, een toppunt van evenwicht waar fruit, bloemigheid en mineraliteit in perfecte harmonie zijn (dosering 2 gr./l en €20).
De Grande Cuvéé 2007 is in feite een Vieilles Vignes. Amandel, pain grillé, honing, mineralteit, nog steeds frisse citrus die in het glas evolueert naar rijper fruit zoals appel en peer (dosering 6 gr./l en €28).
In dit dorp zijn we gaan eten in restaurant Le Mesnil. De wijnbouwer had ons een plaatsje gereserveerd.. De kwaliteit is uitstekend. Vanaf de maand mei ergens wil het het champagnehuis Robert Moncuit een soort Bistrot openen in het plaatselijke oude stationsgebouw wat recht tegenover het domein gelegen is. Als de kwaliteit van het eten in zijn Bistrot van hetzelfde gehalte gaat zijn als zijn champagnes dan wordt dit een aanrader. Zeer vriendelijke ontvangst.
Champagne Guy Larmandier in Vertus
Hier hebben we de Cuvée Perlée Blanc de Blancs geproefd. Een specialiteit van het huis. Een champagne met een lagere druk in de fles van ong. 4 bar ipv de gebruikelijke 6 bar. Dit geeft een zeer fijne mouse en een lichte fijnere pareling in het glas. De champagne is weergaloos. Zeer fijn en zacht, romig, amandel, nootjes en honing. Een aanrader voor mensen die dikwijls wat problemen hebben met het prikkelende koolzuur van een pas geopende fles (dosering 12gr./l en €18.30). De Cramant Grand Cru is hier fenomenaal. Cramant is zeker één van de betere champagnegemeenten voor chardonnay. Iets minder mineraliteit dan Le Mesnil-sur-Oger maar wel honing, broodkruim, pompelmoes, peer en amandel. Ik prefereer de Extra Brut versie die € 19.10 kost. Mevrouw Larmandier is een kranige zeventiger die voor een geweldige ontvangst zorgt.
Champagne R.H. Coutier in Ambonnay
De Brut Tradition is van 80% Pinot Noir en 20% Chardonnay. Alle wijngaarden liggen in Ambonnay Grand Cru. De dosering is hier voor alle champagnes 6gr./l. Ik vind de kwaliteit uitstekend en de prijzen zijn "très sage". De Brut Tradition is een mooie aperitiefchampagne. Fris, harmonieus, en zit goed in elkaar voor maar € 15.60.
De Brut Rosé van Coutier was de beste Rosé die ik geproefd heb op onze champagnetrip. Hier een volledig andere assemblage dan de Brut Tradition, 52% pinot noir en 48 % chardonnay met toevoeging van Ambonnay Rouge. Rosé champagne vind ik altijd wat moeilijk en je proeft meer slechte dan goede. Goede Rosé maken is een echte kunst en wel, hier is het gelukt! Deze is lichtvoetig, fris met rode besjes en framboos. Een aanrader voor €17.70.
Champagne J. Charpentier in Villers-sous-Châtillon
Het huis maakt zeker 12 verschillende champagnes. Voor elk wat wils zou ik zeggen. De ontvangst is uiterst vriendelijk. Je kan alles proeven en de prijzen variëren tussen de €14 en €30 voor een Pinot Meunier Vieilees Vignes op hout gevinifieerd.
Hier zou ik gaan voor de Extra Brut gemaakt van 50% Meunier en 50% Pinot Noir. Rijp fruit, honing, peperkoek. Zeer levendige champagne met lage dosering van 3 gr./l aan €16.
De Prestige Brut is een assemblage van 60% Pinot Noir met 20 % chardonnay en 20% Pinot Meunier ( 8gr./l - €16.50). De belletjes mogen wat fijner maar de smaak is correct. Vooral rijpe appel, brioche, pain grillé.
De Blac de Blancs is van meer dan behoorlijke kwaliteit en is uiteraard veel fruitiger van stijl dan deze uit de Regio des Blancs.

En nu maar "en route". Van 7 tot 9 juni is het trouwens PINIQUE CHEZ LE VIGNERON INDEPENDANT. Veel wijnbouwers zetten dan hun deuren open en geven gratis degustaties.
07-04-2014, 06:49 PM
Bericht: #2
RE: Een champagnetrip: verslag van enkele bezoeken aan wijnbouwers
Bedankt voor je verslag! En welkom op dit forum...
07-04-2014, 08:20 PM
Bericht: #3
RE: Een champagnetrip: verslag van enkele bezoeken aan wijnbouwers
Knap en zeer interessant verslag, Francis, thank you !
(Ook ooit in Le Mesnil gegeten, heel lekker en betaalbaar (en zeker de Champagnes)..

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
08-04-2014, 08:13 AM
Bericht: #4
RE: Een champagnetrip: verslag van enkele bezoeken aan wijnbouwers
Oeioei, bijna gedaan bij Fallet... Spijtig. Misschien toch rap een nog een bezoekske plannen.

Le Mesnil is inderdaad super !
08-04-2014, 09:23 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-04-2014 om 09:24 AM door Benz.)
Bericht: #5
RE: Een champagnetrip: verslag van enkele bezoeken aan wijnbouwers
Ben ik blij dat ik eind vorig jaar nog een bezoekje bracht aan Fallet-PrévostatWink.
Dit moet je echt gezien hebben, leuk dorpje ook Avize!

Save water drink wine!
08-04-2014, 12:41 PM
Bericht: #6
RE: Een champagnetrip: verslag van enkele bezoeken aan wijnbouwers
Het is natuurlijk zo dat er bij Fallet nog heel wat jaren liggen te rijpen in de kelder. Dus zolang de mevrouw het nog aankan om de klanten te ontvangen zal er nog wel verkrijgbaar zijn.
08-04-2014, 01:25 PM
Bericht: #7
RE: Een champagnetrip: verslag van enkele bezoeken aan wijnbouwers
Het probleem is of ze zelf nog wel enkele jaren kan blijven werken. De laatste keer dat ik daar was, toch al een tijdje geleden zei ze dat het toch allemaal niet gemakkelijk was, haar handen stonden ook krom van de jicht.

Heeft ze het met jullie over haar opvolging gehad? Ik had gehoord dat een kleinkind het domein ging overnemen maar kan me hierin vergissen. Alleszins is het maar te hopen dat het in de familie blijft, niet dat het dezelfde weg op gaat als René Collard (alles x3 of x4 zelfs na zijn overlijden).
08-04-2014, 05:55 PM
Bericht: #8
RE: Een champagnetrip: verslag van enkele bezoeken aan wijnbouwers
Neen, ze heeft enkel gezegd dat haar 2 dochters arts waren in Reims en de zaak niet konden overnemen.Ze heeft niets gezegd over een kleinkind. Ze liet haar flessen nu elders degorgeren en etiketteren. Na een jaar ging ze evalueren of ze hierover tevreden was en indien niet namen ze gewoon iemand anders. Dus als het van haar af hing ging ze nog niet stoppen maar je zag dat alles toch wat moeizamer verliep door de leeftijd.
Misschien heb je gelijk en probeert ze alles te rekken tot een kleinkind eventueel zou overnemen. Ik weet het niet. Ze zei ons wel dat ze al verscheidene malen iemand aan de deur gehad had met de vraag om te verkopen. Die man man was er nu weer toen we daar waren maar hij mocht er niet in. Hij is weggegaan en zei dat hij nogmaals zou terugkomen. Dus de druk ligt hoog.
09-04-2014, 01:15 PM
Bericht: #9
RE: Een champagnetrip: verslag van enkele bezoeken aan wijnbouwers
(07-04-2014 06:34 PM)FRANCISPICCART schreef:  Naar jaarlijkse gewoonte brengen we enkele dagen door in de champagnestreek. We bezoeken steeds enkele wijnbouwers met het doel de keldervoorraad een beetje op punt te houden.
Champagne Godmé in Verzenay

Godmé is één van mijn lievelingschampagne, dit weekend nog een millésime 2002 gedronken Slurp
We gaan daar al jaren, zijn vooral populair in Amerika, ze hebben onlangs met 2 champagnes 93/100 gekregen in de wine spectator --> het zou wel eens tot prijsstijgingen kunnen leiden.

My tastes are simple, I am easily satisfied with the best.
Winston Churchil
11-04-2014, 04:36 PM
Bericht: #10
RE: Een champagnetrip: verslag van enkele bezoeken aan wijnbouwers
Knap verslag man.... Volgende reisje ligt al vast:-)

Wine is sunlight , held together by water !
11-04-2014, 11:27 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-04-2014 om 11:32 PM door don quichotte.)
Bericht: #11
RE: Een champagnetrip: verslag van enkele bezoeken aan wijnbouwers
(07-04-2014 06:34 PM)FRANCISPICCART schreef:  ....................................
Champagne Robert Moncuit in Le Mesnil-sur-Oger
Opgelet niet verwarren met Pierre Moncuit in hetzelfde dorp. Robert Moncuit heeft al zijn wijngaarden in Le Mesnil-sur-Oger. Als je de streek wat kent dan weet je dat hier zowat de meest mineralige champagnes gemaakt worden. De Brut is een assemblage van 2010 met vins de réserve van 2009, chardonnay uiteraard. De reservewijnen liggen op Bourgognevaten. In de Brut die we proefden was de vatlagering nog zeer goed waarneembaar. Ook zeer mineralig, citrus, amandel (dosering 8 gr./l - €18). De Extra Brut is een assemblage van 5 opeenvolgende jaren vanaf 2006. Bijzonder mooi gemaakt, een toppunt van evenwicht waar fruit, bloemigheid en mineraliteit in perfecte harmonie zijn (dosering 2 gr./l en €20).
....................

Het verbaast me dat de Extra Brut een assemblage is van 5 opeenvolgende jaren vanaf 2006.
Ik ken dit domein daar ik er al meermaals de Extra Brut heb gekocht. Mijn wederhelft is namelijk verliefd op de Extra Brut van dit huis.
Ik heb er na 2006 ( Ik check dit) nog deze Extra Brut gekocht die een assemblage waren van 2 jaargangen waarvan 1 jaargang 80% …90 % voor zijn deel nam. Dus bijna een millésimé.

Zie ook een vroegere reactie van deze wijn op dit forum.
http://www.vinejo.freebb.be/thread-1262-...t#pid15245

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
13-04-2014, 01:33 PM
Bericht: #12
RE: Een champagnetrip: verslag van enkele bezoeken aan wijnbouwers
De gewone brut is een assemblage van 2 jaargangen met een dosering tussen 4 en 8 gr die bepaald wordt door de wijnmaker.
De extra brut is een totaal andere wijn bij Moncuit. Dikwijls is de extra brut een brutversie met een lagere dosering bij de meeste champagnehuizen. Dit hier niet het geval. Het is de wijnmaker zelf die me de informatie gaf over de assemblage van de jaargangen vanaf 2006 voor de extra brut. Het staat zelfs op de rugetiketten. De dosering kan hier ook variëren tussen 0 en 4 gr/l.


Ga naar locatie: