Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Help me nog eens.
18-05-2014, 01:22 PM
Bericht: #1
Help me nog eens.
Volgende vrijdag doe ik opnieuw een kleine introductiedegustatie voor enkele vrienden en familieleden.
Deze keer: witte wijnen. Pretty basic, dus de onvermijdelijke sauvignon, chardonnay en riesling liggen voor de hand en alvast al vast. Een vierde, logische lijkt me viognier (Condrieu). Dus moet ik er nog twee hebben.
En ik kan niet kiezen... Grüner Veltliner? Albariño? Viura? Garganega? Pinot Grigio? Furmint? Malvasia? Malvoisie (of is dat ook Viura/Macabeo?)? Ugni Blanc? Een witte châteauneuf leek me wel wat, maar het opzet was om in de mate van het mogelijke binnen de monocépages te blijven. En dan vermijd ik nog eens de niche der blancs de noir...
Heeft er iemand recentelijk een witte eye-opener ontmoet, die ik binnen dit en een paar dagen kan kopen in de buurt van Mortsel?

Dank voor de steun.
18-05-2014, 04:07 PM
Bericht: #2
RE: Help me nog eens.
Voor witte monocépages vind je zeer mooie dingen in Spanje, als La Buena Vida in Mol nog doenbaar is zou ik daar zeker eens binnenspringen voor de Forjas del Salnes wijnen uit Rias Baixas. Iets duurder (tot 20 euro) maar onwaarschijnlijk mooi, werd hier compleet door omver geblazen op degustaties. De Godello van Celler Rouro is ook heel mooi, frisheid, mineraliteit en toch een mooie punch, zeer de moeite.

Iets dichter in de buurt voor jou waarschijnlijklijk is Young Charly. Ik ken niet heel veel van hun gamma, maar de wijnen van Planeta zijn interessant, een groot deel Sicily-only druiven, dus zeker interessant. Het zijn op zich niet de meest aparte wijnen, maar prijs-kwaliteit zeer ok en verrassend door hun zuiders doch fris karakter. Ze hebben ook Elena Walch in hun gamma, waar onder andere een zeer aparte gewurztraminer tussen zit.
18-05-2014, 07:31 PM
Bericht: #3
RE: Help me nog eens.
(18-05-2014 04:07 PM)Kupers schreef:  Voor witte monocépages vind je zeer mooie dingen in Spanje, als La Buena Vida in Mol nog doenbaar is zou ik daar zeker eens binnenspringen voor de Forjas del Salnes wijnen uit Rias Baixas. Iets duurder (tot 20 euro) maar onwaarschijnlijk mooi, werd hier compleet door omver geblazen op degustaties. De Godello van Celler Rouro is ook heel mooi, frisheid, mineraliteit en toch een mooie punch, zeer de moeite.

Iets dichter in de buurt voor jou waarschijnlijklijk is Young Charly. Ik ken niet heel veel van hun gamma, maar de wijnen van Planeta zijn interessant, een groot deel Sicily-only druiven, dus zeker interessant. Het zijn op zich niet de meest aparte wijnen, maar prijs-kwaliteit zeer ok en verrassend door hun zuiders doch fris karakter. Ze hebben ook Elena Walch in hun gamma, waar onder andere een zeer aparte gewurztraminer tussen zit.

Denk mss ook eens aan een vermentino (witte Corsica, Bellet of Italiaanse versies)... Of een grenache blanc uit Collioure...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
18-05-2014, 10:13 PM
Bericht: #4
RE: Help me nog eens.
chenin?

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
18-05-2014, 11:02 PM
Bericht: #5
RE: Help me nog eens.
Thanks guys.
Chenin, dacht ik eerst ook aan. Maar ik heb al een Loirewijn. Steen? Maar dan een topper. Namen? En die Grenache blanc is ook een goed idee., natuurlijk.
19-05-2014, 08:21 AM
Bericht: #6
RE: Help me nog eens.
Bij La Buena Vida hebben ze inderdaad enkele mooie wijnen, hebben een paar Verdejo's onder de 10 euro die best lekker zijn. Vooral de Flor de Vetus vind ik lekker.

Eventueel eens passerden bij Magnus wijnen, ook best mooie zaken tegen schappelijke prijzen te vinden (Is basiscuvee van Leplan-Vermeersch geen Grenache Blanc?)
19-05-2014, 09:25 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-05-2014 om 09:31 AM door Corto.)
Bericht: #7
RE: Help me nog eens.
Een Assyrtiko uit Santorini (bv. van Sigalas) kan ook erg de moeite waard zijn.
En de Alvarinho's van Anselmo Mendez (bv. de Muros Antigos Alvarinho en de Alvarinho Contacto) vind ik zeer mooi.
19-05-2014, 09:35 PM
Bericht: #8
RE: Help me nog eens.
De Populist was precies wel enthousiast over deze chenin:

http://www.vinejo.freebb.be/thread-2107.html

Roeland over dit domein :

http://www.vinejo.freebb.be/thread-1161.html

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
24-05-2014, 04:26 PM
Bericht: #9
RE: Help me nog eens.
Bon, het werd dus: Godello uit Bierzo (tof), Bourgogne van Jadot (heel mooi), Sancerre van Vacheron (grote wijn, had zelf niet door dat het "gewoon" sauvignon blanc was), Condrieu van Pichon (de beste, de duurste ook, natuurlijk), Riesling van Trimbach (standaard om het nog maar eens over "pétrôle" te hebben), Gewurztraminer van Mittnacht (heel droog, fijne wijn, maar ik had iets meer restsuiker kunnen gebruiken als afsluiter).... Allemaal, voor het gemak, bij Magnus in Kontich gaan halen. Nogmaals dank voor de diverse tips.


Ga naar locatie: