Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Domaine des Vignes du Maynes, Macon
01-07-2014, 06:37 AM
Bericht: #1
Domaine des Vignes du Maynes, Macon
Het domein bestaat al sinds 910, Mayne is afkomstig van moines, de kloosterlingen Benedictijnen van de bekende overlevende van de Franse revolutie, de abdij van Cluny) plantten de eerste wijnstokken.
In 1954 was de grootvader van Julien een van de pioniers die biologisch begon te werken - hij wou de gifstoffen die hij in de oorlog had leren kennen (mosterdgas, agent orange) niet gebruiken in de wijngaarden. In de jaren 90 was de vader zelfs 1 van de oprichters van de federatie die het biolabel uitreikt.
In 2001 nam Julien het domein over, ondertussen 6,6 ha groot (+ 4 ha in negoce). Hij werkt ondertussen quasi biodynamisch.

We begonnen met twee crémants, de rosé was fris en fruitig, de millesime 2002 (100% chardonnay) die net was gedegorgeerd had een schitterende balans, brioche, complex, was beter dan vele Champagnes (18 euro)

Macon Villages 2013 - tropisch fruit (mango), echter mooi fris gehouden door de zuurtjes . 87

Saint Veran Clos du Chateau 2012 Minder frivool, ernstiger en complex, boter, een wijn die een trage fermentatie van een jaar kreeg. 2 gram zwavel na de malo en 1 gram na bottelen. Extreemweinig dus.
Voor dit perceel werden traag rijpende klonen uitgezocht waardoor de aciditeit op niveau blijft. Gezien de klimaatopwarming zeer belangrijk. 91

Julien Guillot Pouilly Fumé 2011
Meer biodynamisch qua geur, rijp, wat reductief, mineraal 88

Aragonite - niet geproefd wegnes uitverkocht - kalkkristallen
Les Chassagnes - idem - wijn van jonge stokken die men door gaten van 50cm te boren in de grond plantte, bodem van harde kalk. Slechts 2 op 3 stokken overleven hun geboorte...

Vignes de Maynes, Macon Cruzille cuvee 910, 2012
Gemaakt volgens aloude methode - alle druiven samen in de pers (selecteren, apart vinifieren, macereren,.. werd pas gedaan vanaf +- 1200, dit domain stamt uit 910) -->gemaakt van chardonnay, pinot en gamay...
Leuke wijn ( rosé-kleur), wel duur, 20 euro) 88

Ultimatum Climat, Chenas 2012
Julien heeft ook 1 ha in Chenas, speciaal uitgezocht op zijn noordelijke ligging om de wijn op hetzelfde moment van zijn wijnen in Maçon te kunnen vinifieren. Mooie gamay, 89

Bourgogne Cuveé Auguste 2012
Gemaakt van pinot fin (de fijnste pinot variëteit die ook in de Grand Crus van de Cote d or gebruikt wordt): Een nobele wijn, ware finesse, fluwelig, smelt in de mond. Ondanks de prijs (30 euro) toch een flesje van gekocht... 93

We eindigden nog met schitterend zachte Marc de Bourgogne (2001) en een hemelse Fine de Bourgogne...

Leuk:
Vince vroeg van een bepaalde wijn wanneer ie best wordt gedronken, " Vers 11 heures, 11 h 30" was het antwoord.

Het zwavelgebruik wordt beperkt toegepast naar ervaring: de wijnbouwer schenkt van elke barrique een glaasje uit en drinkt gedurende drie dagen telkens een slokje. Op die manier bepaalt hij hoe stabiel de respectievelijke cuvees zijn.
Wel biodynamisch dus, echter niet fanatiek.

Fantastisch toffe kerel, voor wie in de buurt is een ware aanrader om een bezoekje te brengen.

Foto s staan hier
http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/ar...26469.html

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
01-07-2014, 11:40 AM
Bericht: #2
RE: Domaine du vigne du mayne, Maçon
Plezant, Jo, om je wijntrip zo te kunnen volgen.
Zo zijn we er precies zelf een beetje bij (terwijl we toch gewoon aan het werk zijn...)
02-07-2014, 01:04 AM
Bericht: #3
RE: Domaine du vigne du mayne, Maçon
(01-07-2014 11:40 AM)Marc schreef:  Plezant, Jo, om je wijntrip zo te kunnen volgen.
Zo zijn we er precies zelf een beetje bij (terwijl we toch gewoon aan het werk zijn...)

Merci Marc Smile
Vandaag niet op t net geraakt, nu wel maar ga eens de nieuwssites afschuimen om te zien stoefen op onze Rode Duivels.. .!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
02-07-2014, 03:40 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-07-2014 om 09:18 AM door koen.)
Bericht: #4
RE: Domaine des Vignes du Maynes, Mâcon
Vreemd, was er 100% zeker van dat ik hier al een tijdje geleden over gepost had ... een terroir dat nooit een druppel chemie gezien heeft, schitterend. Heb thuis de Aragonite en Manganite liggen.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
02-07-2014, 07:40 PM
Bericht: #5
RE: Domaine du vigne du mayne, Maçon
Citaat:Vince vroeg van een bepaalde wijn wanneer ie best wordt gedronken, " Vers 11 heures, 11 h 30" was het antwoord.

schitterend! Smile

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
03-07-2014, 08:53 AM
Bericht: #6
RE: Domaine du vigne du mayne, Maçon
Hey Jo, die 910 is toch een geweldig lekkere fles wijn hé!
Beneden ligt nog wat 2011 denk ik.
Koen, en de Auguste niet? :-)

Wine is sunlight , held together by water !
03-07-2014, 11:38 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-07-2014 om 09:18 AM door koen.)
Bericht: #7
RE: Domaine des Vignes du Maynes, Mâcon
Ken geen Auguste ... zou me dood verschieten moest die in mijn kelder liggen Big Grin

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
03-07-2014, 04:36 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-07-2014 om 09:19 AM door koen.)
Bericht: #8
RE: Domaine des Vignes du Maynes, Mâcon
Zeg Jo ... je spuwt toch wel genoeg? .. er staan drie fouten in de domein naam "Domaine des Vignes du Maynes" Cool

Ofwel is je schermpje te klein of je vingers te dik Big Grin

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
04-07-2014, 12:16 AM
Bericht: #9
RE: Domaine des Vignes du Maynes
(03-07-2014 04:36 PM)koen schreef:  Zeg Jo ... je spuwt toch wel genoeg? .. er staan drie fouten in de domein naam "Domaine des Vignes du Maynes" Cool

Ofwel is je schermpje te klein of je vingers te dik Big Grin

Big Grin
Klein scherm + eigenlijk te weinig tijd (moet nog 13 domeinen bespreken.. Rolleyes )

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
22-07-2014, 03:55 PM
Bericht: #10
RE: Domaine des Vignes du Maynes, Macon
Schitterend domein, prijzig maar absoluut de extra inspanning waard. Ik kwam enkele wijnen al tegen op Cru Bio bij de Belgische invoerder (Oenologic) en ontmoette later de wijnmaker op RWA waar hij helaas wel enkel zijn witte wijnen bijhad (de zeer kleine selectie rood was al verdwenen na de eerste dag). Goed om te horen dat het een tof bezoek was, had er toen ook een toffe babbel mee en het staat op mijn to-do lijstje als ik eens in de Bourgogne ben!
25-07-2014, 10:40 AM
Bericht: #11
RE: Domaine des Vignes du Maynes, Macon
Manganite 2009, Macon-Cruzille. Gamay à petits grains. Diepe neus, mineraal, rood fruit, bacon, geroosterd ... hier blijf je aan ruiken. Ook de mond is dik in orde, veel fruit, opnieuw iets mineralig en heel wat materie met fraicheur. Een fles die je op je eentje met veel gemak leeg maakt 90

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
31-01-2015, 01:33 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-01-2015 om 01:34 PM door Venne.)
Bericht: #12
RE: Domaine des Vignes du Maynes, Macon
Cuvée 910 2011
Mooi fris rood fruit , stevige aciditeit (die 2de dag stuk minder was maar stoorde zeker niet) en 'bleft lank hange' !
Ondanks de vlotte drinkbaarheid toch nog een bodempke kunnen behouden en dag twee was alles wat meer versmolten en in beter evenwicht.
Schone pinot noir, en wa speciaal met die chardo erbij :-)

Wine is sunlight , held together by water !
18-05-2015, 11:26 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-05-2015 om 11:27 AM door koen.)
Bericht: #13
RE: Domaine des Vignes du Maynes, Macon
Aragonite 2009, denk dat ik mijn vorige fles een 2 jaar geleden gedronken heb en hier zit voorwaar een mooie evolutie in. Het bioneuzeke is wat kalmer geworden, nog wat appeltjes maar het is vooral de citrus die op de voorgrond speelt. Mineraal, gerookt, wat toast. Ook de mond een citrisbasis, stevige aciditeit (love it) zit mooi in elkaar en lichte bitter in de afdronk. Enorme fraicheur. Yes een paar trapkes hoger als de eerste fles, door de evolutie of is het flesvariatie? You never know for sure ... maar dit was genieten 92

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
17-09-2016, 11:31 AM
Bericht: #14
RE: Domaine des Vignes du Maynes, Macon
Pouilly Fuissé 2011, 13%vol
biodynamisch geurtje, zoals Jo reeds bovenaan omschreef.
Rijp en alcoholisch, maar fris als een hoentje.
In de mond een verrassende chardonnay, door die rijpe toetsen, zelfs peer, maar heel fijne mooie zuurtjes over de volledige lengte.
Blind zou ik dit wellicht ergens in de Rhône geplaatst hebben (marsanne/roussanne).
Kan nog een aantal jaren mee but who know's how long.

score 89+

Vince

"there must be a reason why some people have such unhealthy obsessions about burgundy"
17-09-2016, 12:49 PM
Bericht: #15
RE: Domaine des Vignes du Maynes, Macon
(17-09-2016 11:31 AM)Vince schreef:  Pouilly Fuissé 2011, 13%vol
Blind zou ik dit wellicht ergens in de Rhône geplaatst hebben (marsanne/roussanne).

Kan ik me heel goed voorstellen.
Chardonnay kan je zowel naar (rijpe) chenin als naar witte St Joseph leiden...;-)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
17-03-2018, 12:53 AM
Bericht: #16
RE: Domaine des Vignes du Maynes, Macon
(01-07-2014 06:37 AM)vinejo schreef:  Het domein bestaat al sinds 910, Mayne is afkomstig van moines, de kloosterlingen Benedictijnen van de bekende overlevende van de Franse revolutie, de abdij van Cluny) plantten de eerste wijnstokken.
In 1954 was de grootvader van Julien een van de pioniers die biologisch begon te werken - hij wou de gifstoffen die hij in de oorlog had leren kennen (mosterdgas, agent orange) niet gebruiken in de wijngaarden. In de jaren 90 was de vader zelfs 1 van de oprichters van de federatie die het biolabel uitreikt.
In 2001 nam Julien het domein over, ondertussen 6,6 ha groot (+ 4 ha in negoce). Hij werkt ondertussen quasi biodynamisch.



Saint Veran Clos du Chateau 2012 Minder frivool, ernstiger en complex, boter, een wijn die een trage fermentatie van een jaar kreeg. 2 gram zwavel na de malo en 1 gram na bottelen. Extreemweinig dus.
Voor dit perceel werden traag rijpende klonen uitgezocht waardoor de aciditeit op niveau blijft. Gezien de klimaatopwarming zeer belangrijk. 91

Deze wijn 4 jaar later geschonken aan 3 wino s.
Vince zat onmiddellijk in de Macon, chapeau.
De wijn was heel intens en rijp in de neus, in de mond heel zacht en evenwichtig, rijp ook wel maar de zuurtjes houden het wel fris genoeg. Verbazend jong nog. 90

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
22-04-2018, 11:04 AM
Bericht: #17
RE: Domaine des Vignes du Maynes, Macon
Mâcon Cruzille, Aragonite 2012

biodynamische stijl in de positieve zin: loepzuiver.
De wijn lijkt wat oxidatief in de neus, maar is dit niet. Mineralige impressie. Deed mij aromatisch wat denken aan een Savennière, maar met meer zuren in de mond. Heel mooie lengte. Dit moet toch van het mooiste zijn in de Mâcon village AOC . Ik begrijp niet waarom dit domein bvb op lapassionduvin amper besproken wordt. Volgens mij zit de biodynamie daar voor iets tussen en houden die mannen hun adresjes onder akolieten en onder de radar. Alhoewel, Vanspauwen heeft dit domein ooit in de marge (!) vermeld en bewierookt.

Score: 90+

Vince

"there must be a reason why some people have such unhealthy obsessions about burgundy"
28-07-2022, 02:51 PM
Bericht: #18
RE: Domaine des Vignes du Maynes, Macon
(01-07-2014 06:37 AM)vinejo schreef:  Bourgogne Cuveé Auguste 2012
Gemaakt van pinot fin (de fijnste pinot variëteit die ook in de Grand Crus van de Cote d or gebruikt wordt): Een nobele wijn, ware finesse, fluwelig, smelt in de mond. Ondanks de prijs (30 euro) toch een flesje van gekocht... 93

Acht jaar later heb ik dit flesje gekraakt met Fre.
En Auguste maakte het volkomen waar.
Wat een legerité, wat een finesse.
Schítterend.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)


Ga naar locatie: