Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Philippe Milan - Santanay 1e cru La Comme
22-10-2014, 09:58 PM
Bericht: #1
Philippe Milan - Santanay 1e cru La Comme
Deze cuvée uit 2010 over 2 dagen gedronken.

Eerste dag nog vol rood fruit. Wijn nog niet helemaal in evenwicht. Nog iets teveel zuren en een bittertje op 't einde die toch even blijft hangen. Wel typische pinot elementen aanwezig om het (op termijn) een zeer aangename en genietbare wijn van te maken.

Dag 2 (niet vacuüm, gewoon met kurk in de kast gezet) toont veel meer kruiden in de neus, zoals peper (!) en kruidnagel. De 'blast' aan rood fruit is wel wat weg. Het wordt allemaal iets minder uitbundig maar een stuk spannender. De wijn is op en daarmee is alles gezegd: je blijft zin hebben in deze wijn, ook na enkel glazen. Krijgt van mij toch 88-89punten (op basis van wat ie dag 2 liet tonen).

Nog even laten liggen vooraleer de volgende fles wordt aangesneden. Benieuwd hoe deze zal evolueren...
02-01-2017, 07:57 PM
Bericht: #2
RE: Philippe Milan - Santanay 1e cru La Comme
We zijn meer dan 2 jaar later en nog 's een flesje opgedaan. Mijn voorlaatste. Shit, mijn voorlaatste. Want toch schoon geëvolueerd. De zuren zijn al een stuk getemperd. Al hetgeen je verwacht van een Bourgondische PN. Bij de fazant (en vooral de uitgesproken wildsaus) viel ie wel wat weg. Te licht dus al maaltijdbegeleider maar een PN die je best gewoon alleen in je zeker opsloebert.
28-04-2018, 07:55 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-04-2018 om 07:56 AM door Fre.)
Bericht: #3
RE: Philippe Milan - Santanay 1e cru La Comme
Laatste fles van 6 (vd Santenay 1cru 2010) en eigenlijk nu pas op dronk. Typische pinot neus van rode bosvruchten, bos en wat kreupelhout. Fijn mondgevoel. De zuren zijn eindelijk geïntegreerd. Nog steeds vrij lichte wijn. Iets meer materie had 'm naar een hoger niveau getild. Opvallend was dat de wijn zich in de neus wat begon te sluiten en ook in de mond viel ie wat weg. Benieuwd wat dat straks gaat geven.
28-04-2018, 08:41 AM
Bericht: #4
RE: Philippe Milan - Santanay 1e cru La Comme
(28-04-2018 07:55 AM)Fre schreef:  Laatste fles van 6 (vd Santenay 1cru 2010) en eigenlijk nu pas op dronk. Typische pinot neus van rode bosvruchten, bos en wat kreupelhout. Fijn mondgevoel. De zuren zijn eindelijk geïntegreerd. Nog steeds vrij lichte wijn. Iets meer materie had 'm naar een hoger niveau getild. Opvallend was dat de wijn zich in de neus wat begon te sluiten en ook in de mond viel ie wat weg. Benieuwd wat dat straks gaat geven.

Toch meteen een mooi Bourgogneneusje, ik dacht zelfs aan iets van Legros (Cote de Nuits dus). Fijn ook in de mond, bijzonder elegant. Na een kwartiertje kreeg de wijn een serieus dipje, maar een nieuwe slok uit de fles kon ons weer bekoren. Inderdaad perfect op dronk. Toch een wijnbouwer om te passeren in mindere jaren vermoed ik.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
28-04-2018, 08:36 PM
Bericht: #5
RE: Philippe Milan - Santanay 1e cru La Comme
(28-04-2018 08:41 AM)vinejo schreef:  
(28-04-2018 07:55 AM)Fre schreef:  Laatste fles van 6 (vd Santenay 1cru 2010) en eigenlijk nu pas op dronk. Typische pinot neus van rode bosvruchten, bos en wat kreupelhout. Fijn mondgevoel. De zuren zijn eindelijk geïntegreerd. Nog steeds vrij lichte wijn. Iets meer materie had 'm naar een hoger niveau getild. Opvallend was dat de wijn zich in de neus wat begon te sluiten en ook in de mond viel ie wat weg. Benieuwd wat dat straks gaat geven.

Toch meteen een mooi Bourgogneneusje, ik dacht zelfs aan iets van Legros (Cote de Nuits dus). Fijn ook in de mond, bijzonder elegant. Na een kwartiertje kreeg de wijn een serieus dipje, maar een nieuwe slok uit de fles kon ons weer bekoren. Inderdaad perfect op dronk. Toch een wijnbouwer om te passeren in mindere jaren vermoed ik.
Op dag 2 schakelt hij een versnelling hoger. Zeer mineraal, toetsen van grafiet en framboos. Bij de aanzet ben je wat teleurgesteld (zoals gisteren), maar dan kom er in het middenstuk toch een fruitmandje opzetten, die wat meer volume geeft. De ontbrekende puzzel gisteren. Verder ook ondersteund door zuren in balans. Lichte droogtrekking op 't einde.


Ga naar locatie: