Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Guillot-Broux
11-01-2015, 10:54 PM
Bericht: #1
Guillot-Broux
Ontdekking op een recente degustatie bij Divino in Dendermonde.

Het domein was een van de eersten die organisch gecertificeerd waren in de Mâcon" Het wordt momenteel gerund door drie broers. Één van hen, Emmanuel, is historicus en is op zoek naar de "oude" terroirs, gronden die honderden jaren geleden beroemd waren voor hun wijnen maar sindsdien vergeten zijn. Dit stelt hem in staat om bijvoorbeeld bossen voor een prikje te kopen, te rooien en aan te planten met een wijngaard, de redenering zijnde dat er een reden moet zijn waarom verhalen over deze wijngaarden tot op heden bestaan.

Mâcon-Cruzilles - Les Genièvrières 2012
In eerste instantie boter, beetje eik die wat overweldigend naar voor komt. In de mond rijpe citrus, het type wat je vaak tegenkomt in de midden-oosterse keuken en je steeds een licht gevoel in je hoofd geeft. Gaat mooi verder en hier is het gevoel van eik meer in balans. Lichter en vooral ontzettend mineraal naar de afdronk, duurt ontzettend lang, toont net voldoende punch in het begin ter ondersteuning maar ongelofelijk zacht.

Helaas verliest het middenstuk iets van punch op dag twee, maar dag een is zo mooi dat ik ga proberen het domein te bezoeken bij een toekomstig tripje naar de Bourgogne.
04-02-2017, 07:08 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-02-2017 om 09:38 PM door TheWineVet.)
Bericht: #2
RE: Guillot-Broux
Macon-Cruzille rood 2015: nog gesloten neus, komt een beetje open na walsen. De meer ronde pinot-neus zoals ik die herken uit Givry van Salomon. Maar ook zoals die van de Gevrey 1cru van Guillard. Voorlopig een mooie wijn, die deze avond wel zal loskomen...
100% gamay lees ik nu, dat verklaart de rondeur wel. De beste gamay tot nu toe voor mij, al wist ik dus niet dat 't gamay was. Heeft toch veel pinot kenmerken.
Mezelf verrast. 89

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
09-02-2017, 06:41 PM
Bericht: #3
RE: Guillot-Broux
"Les Molières" wit 2015: proefflesje gekocht. Wijngaard van tachtig jaar oud.
P&P: Neus heeft een minieme muscattoets, wat kenmerkend is over de jaargangen heen. Zeker niks storend aan. Ook wat conference erin. Alles fijn gevinifieerd. Geen hout terug te vinden. In de mond zinderende zuurtjes, veel (terugkomende muscat en peertjes) smaak, exotisch. Minerale achtergrond. Fijne wijn. Natuurlijke vinificatie, dat ruik je wel, maar voor een van de eerste keren overtuigd hierdoor... Rest in karaf voor vanavond. 89+
Kost 20.4€ wel, maar ja, donderdag is terug drankdag cheers

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
10-02-2017, 08:50 AM
Bericht: #4
RE: Guillot-Broux
(09-02-2017 06:41 PM)TheWineVet schreef:  "Les Molières" wit 2015: proefflesje gekocht. Wijngaard van tachtig jaar oud.
P&P: Neus heeft een minieme muscattoets, wat kenmerkend is over de jaargangen heen. Zeker niks storend aan. Ook wat conference erin. Alles fijn gevinifieerd. Geen hout terug te vinden. In de mond zinderende zuurtjes, veel (terugkomende muscat en peertjes) smaak, exotisch. Minerale achtergrond. Fijne wijn. Natuurlijke vinificatie, dat ruik je wel, maar voor een van de eerste keren overtuigd hierdoor... Rest in karaf voor vanavond. 89+
Kost 20.4€ wel, maar ja, donderdag is terug drankdag cheers
De voor mij dan toch atypische muscattoets was er 's avonds volledig uit.Ongegronde vrees dat de wijn 's avonds nog atypischer ging worden, wat je toch regelmatig hebt met natuurlijke wijnen. Kwam meer in balans, enorm op het fijne fruit van perzik, peer, ... Een afdronk die af is. Zindert wat na. Benieuwd wat dit binnen enkele jaren gaat geven. En wat het laatste derde in de fles nog gaat geven de volgende dag.

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
10-02-2017, 06:38 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-02-2017 om 06:39 PM door TheWineVet.)
Bericht: #5
RE: Guillot-Broux
(10-02-2017 08:50 AM)TheWineVet schreef:  
(09-02-2017 06:41 PM)TheWineVet schreef:  "Les Molières" wit 2015: proefflesje gekocht. Wijngaard van tachtig jaar oud.
P&P: Neus heeft een minieme muscattoets, wat kenmerkend is over de jaargangen heen. Zeker niks storend aan. Ook wat conference erin. Alles fijn gevinifieerd. Geen hout terug te vinden. In de mond zinderende zuurtjes, veel (terugkomende muscat en peertjes) smaak, exotisch. Minerale achtergrond. Fijne wijn. Natuurlijke vinificatie, dat ruik je wel, maar voor een van de eerste keren overtuigd hierdoor... Rest in karaf voor vanavond. 89+
Kost 20.4€ wel, maar ja, donderdag is terug drankdag cheers
De voor mij dan toch atypische muscattoets was er 's avonds volledig uit.Ongegronde vrees dat de wijn 's avonds nog atypischer ging worden, wat je toch regelmatig hebt met natuurlijke wijnen. Kwam meer in balans, enorm op het fijne fruit van perzik, peer, ... Een afdronk die af is. Zindert wat na. Benieuwd wat dit binnen enkele jaren gaat geven. En wat het laatste derde in de fles nog gaat geven de volgende dag.
Na 24u het laatste (grote) glas. Deze wijn blijft makkelijk overeind; Vermits 1 glas ruim niet voldoende is voor mij en mijn eega (met alleen een evakusknipoog ), in de kelder de Combettes van dit domein gaan halen om er naast te zetten....

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
10-02-2017, 08:40 PM
Bericht: #6
RE: Guillot-Broux
"les combettes" blanc 2015: komt traditioneler over dan de Molières. Minder wit fruit, meer hout dat doorbreekt. Totaal niet opvallend, maar als je vergelijkt met bovenstaande, dan merk je lichtjes het verschil. Toegankelijker, een zeer mooie afdronk, maar minder dan de Molières. Van beide wat kopen en een jaar of 4 wegleggen voor de volgende fles, lijkt me...
Zondag nr 3 van de witte, nl de grote Clos de la Mollepierre 2015

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
11-02-2017, 12:14 AM
Bericht: #7
RE: Guillot-Broux
De echte liefhebber is bezig... proeven, vergelijken, en vooral..niet kijken op een fleske meer of minder Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
11-02-2017, 09:25 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-02-2017 om 09:28 AM door TheWineVet.)
Bericht: #8
RE: Guillot-Broux
(11-02-2017 12:14 AM)vinejo schreef:  De echte liefhebber is bezig... proeven, vergelijken, en vooral..niet kijken op een fleske meer of minder Wink
Typisch februari, dan drink ik altijd meer...
Trouwens, deze fleskes gekocht om het verschil tussen allen te kunnen proeven. Dan moet je er echt niet teveel tijd tussen laten. Het zijn vaak die kleine verschillen, die je na enkele dagen tussen 2 wijnen laten niet echt kan proeven (herkennen)

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
11-02-2017, 03:17 PM
Bericht: #9
RE: Guillot-Broux
Dan toch deze middag al de "Clos de la Mollepierre" 2015 opengetrokken. Duidelijk de betere van de 3, maar springt er in prijs ook wel 50% over (30.4€). En dat voor een Macon'ke...
Maar qua neus en smaak, ook al is hij nog piepjong, al straffen toebak. Alchohol maar 12.7%, terwijl de Combettes er 14% had.
Dit is meer een Meursault 1cru-type. Spijtig genoeg ook aan de prijs van een Meursault. Prachtige vet-zuur-balans, afdronk blijft lang na. Perfectionistisch en zal binnen een 5-tal jaren volgens mij bij het betere Meursault 1cru-type gaan horen, en dan wordt de prijs-kwaliteit wel veel beter. Een piepjonge wijn is nooit zo goed als hij gaat worden na rijpen. De meeste bourgognes van deze prijsklasse (winkelprijs!) laten zich zo kort na bottelen meestal niet zien, zijn potdicht. Deze niet...belooft dus veel goeds! 90+

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
12-02-2017, 11:21 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-02-2017 om 11:28 AM door TheWineVet.)
Bericht: #10
RE: Guillot-Broux
(11-02-2017 03:17 PM)TheWineVet schreef:  Dan toch deze middag al de "Clos de la Mollepierre" 2015 opengetrokken. Duidelijk de betere van de 3, maar springt er in prijs ook wel 50% over (30.4€). En dat voor een Macon'ke...
Maar qua neus en smaak, ook al is hij nog piepjong, al straffen toebak. Alchohol maar 12.7%, terwijl de Combettes er 14% had.
Dit is meer een Meursault 1cru-type. Spijtig genoeg ook aan de prijs van een Meursault. Prachtige vet-zuur-balans, afdronk blijft lang na. Perfectionistisch en zal binnen een 5-tal jaren volgens mij bij het betere Meursault 1cru-type gaan horen, en dan wordt de prijs-kwaliteit wel veel beter. Een piepjonge wijn is nooit zo goed als hij gaat worden na rijpen. De meeste bourgognes van deze prijsklasse (winkelprijs!) laten zich zo kort na bottelen meestal niet zien, zijn potdicht. Deze niet...belooft dus veel goeds! 90+
Jawaddedadde! Gisterenavond nog een glas ingeschonken en wat een schitterende evolutie! Ik sprak over een Meursault 1cru gehalte en heb meer dan gelijk. Dit zou wel eens kunnen evolueren naar een Corton-Charlemagne-gehalte met de jaren. Licht exotisch fruit, boterke, nutty, en een bangelijke vet-zuur-structuur!! Afdronk die bijna een minuut in de mondhoeken blijft hangen... Er schiet nog een halve fles over, gewoon de stop erop en in de frigo. Deze middag opnieuw proeven, hopelijk houdt hij zich aan z'n status die hij net van mij kreeg Slurp 92+
En dat allemaal met stokken van maar 5 jaar oud!

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
12-02-2017, 10:35 PM
Bericht: #11
RE: Guillot-Broux
Heel tof dat je ze zo allemaal op rij hebt geproefd! Ik denk dat ik ook eens een fles uit de kelder meeneem de volgende keer dat ik bij mijn vader ben. Clos de la Mollepierre 2015 heb ik zelf nog nooit geproefd, is dit de topwijn van het domein? Meen een paar jaar terug ergens een Nederlandstalige blog hierover te hebben gelezen, maar vind het momenteel niet meteen terug.
12-02-2017, 10:38 PM
Bericht: #12
RE: Guillot-Broux
(12-02-2017 10:35 PM)Kupers schreef:  Heel tof dat je ze zo allemaal op rij hebt geproefd! Ik denk dat ik ook eens een fles uit de kelder meeneem de volgende keer dat ik bij mijn vader ben. Clos de la Mollepierre 2015 heb ik zelf nog nooit geproefd, is dit de topwijn van het domein? Meen een paar jaar terug ergens een Nederlandstalige blog hierover te hebben gelezen, maar vind het momenteel niet meteen terug.
De topper is de "le clos". Kost wel 60€... Maar net de rest mollepierre geproefd en is echt wel top. 30€ is veel, maar het is de gok naar de toekomst waard. Zou er 1cru op staan, dan zou iedereen hem kopen. Ik ga er alleszins voor...

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
15-02-2017, 11:30 AM
Bericht: #13
RE: Guillot-Broux
Aha, dat was het Smile. Ik heb ook het artikel waarnaar ik hierboven refereerde teruggevonden:

http://puurenzuiver.blogspot.be/2014/04/...x.html?m=1


Ga naar locatie: