Welkom, gast!


Peiling: uit hoeveel verschillende landen heb je wijn liggen?
1
2
3-4
5-7
8-10
11-15
16-25
25+
[Resultaten weergeven]
 
 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
# landen
24-02-2015, 01:37 AM
Bericht: #1
# landen
uit hoeveel verschillende landen heb je wijn liggen in je kelder?

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
24-02-2015, 07:37 AM
Bericht: #2
RE: # landen
Ik verschiet er zelf van Smile
24-02-2015, 10:20 AM
Bericht: #3
RE: # landen
Ik ben al blij dak aan 3 geraakSmile.
Maar kheb een excuus, want ben nog maar begonnen met mn kelder en kben nog op ontdekkingWink

Live your life to the fullest, because it only happens once...
24-02-2015, 10:27 AM
Bericht: #4
RE: # landen
13, daarbij 9 landen waarvan ik minder dan 10 flessen heb Smile

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
24-02-2015, 01:20 PM
Bericht: #5
RE: # landen
(24-02-2015 10:27 AM)carl schreef:  13, daarbij 9 landen waarvan ik minder dan 10 flessen heb Smile

Hier 11 twee ervan zelf maar 1 fles Cool
24-02-2015, 01:47 PM
Bericht: #6
RE: # landen
al uit een 17-tal landen wijn geproefd, maar nu tot mijn grote verbijstering maar uit 5 landen wijn liggen, dus voor de deelnemers aan de tasting zaterdag, echt ver moet je het dus niet gaan zoeken Wink

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
24-02-2015, 01:48 PM
Bericht: #7
RE: # landen
5, eigenlijk zelfs maar vier als ik er rekening mee houd dat Luxemburg eigenlijk wordt vertegenwoordigd door twee flessen Smile
24-02-2015, 02:25 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-02-2015 om 02:27 PM door 33S.)
Bericht: #8
RE: # landen
Hier 6, maar van 2 landen (Griekenland en Spanje) heb ik maar 1 fles. Was deze wel vergeten en had wat te rap op 4 geklikt Blush

87% van de wijn die ik heb liggen komt uit Italië, weliswaar verspreid over 18 vd 20 regio's aldaar. Enkel uit Ligurië en Molise heb ik momenteel niets liggen. Dus kom me niet vertellen dat ik geen variatie in de kelder heb. Er is bijvoorbeeld een groot verschil tussen wijnen uit pakweg Puglia en Valle d'Aosta.

Er is nog veel in Italië dat ik nog niet geproefd heb, en zolang mijn nieuwsgierigheid naar die wijnen groter blijft, heb ik geen ambitie om het geweer te herschouderen.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
24-02-2015, 02:36 PM
Bericht: #9
RE: # landen
voor mij 10 landen.
Landen met 1...3 flesjes tel ik niet mee.( België, Luxenburg, Griekenland, Oostenrijk, Verenigde Staten)

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
24-02-2015, 02:41 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-02-2015 om 02:44 PM door Vinogan(s).)
Bericht: #10
RE: # landen
5: in volgorde van grootte IT, FR, GE, AUT en ES, waarvan enkel laatste 1 fles (schaamfles dus) en 95% uit eerste land (verspreid over maar 6 regio's, zwaartepunt duidelijk toscane - wat een verrassing...)
24-02-2015, 02:57 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-02-2015 om 02:59 PM door Kris G.)
Bericht: #11
RE: # landen
eigenlijk maar 4 landen waar ik een beetje keuze heb, maar bv. uit Italië heb ik wel een divers aanbod liggen, het aanbod Italië zal groter worden tov Frankrijk (lees bdx Wink ), die tendens is nu al even bezig, aandeel Spanje is aan het verkleinen, daar voorkeur voor Tempranillo gebaseerde wijnen en die vind je toch niet zo gemakkelijk scherp geprijsd vind ik, ook bij 1j1v is het aanbod daar de laatste tijd zo goed als onbestaande (wel regelmatig eens RP95+ wijnen van 5 €, maar onder de 96 is het toch maar brol natuurlijk Wink )

moeilijke oefening : ik ben begonnen met 99% bdx en op zich niet slecht : bdx ken ik daardoor wel redelijk goed, maar je mag er niet blijven plakken vind ik : eens je een basis hebt moet je de rest van het wijngebeuren ook eens verkennen en dan leer je wel wat je ligt en wat je minder bevalt, eens je dat weet kan je dan focussen, ik heb nu het gevoel dat mijn focus nog iets te ruim ligt, ik zou graag wat meer detailkennis hebben van Italië bv. : enorm veel druivenrassen daar Wink Toscane begint al een beetje te gaan, Piëmonte vind ik heel moeilijk op p/k gebied, wat jammer is want zowel Barbera als Nebbiolo liggen me wel

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
24-02-2015, 04:29 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-02-2015 om 08:49 PM door Benz.)
Bericht: #12
RE: # landen
Hier voor 90% Bordeaux (Médoc en Libourne), voor de rest een beetje Italië (Toscane, Brolio), Spanje (vooral Tempranillo druif), Chili (Casillero del Diablo Reserva Privada en Almaviva) en Zuid-Afrika (Rust en Vrede). Wink

Save water drink wine!
24-02-2015, 05:34 PM
Bericht: #13
RE: # landen
Hier 2 landen maar. Frankrijk en Italie
24-02-2015, 08:06 PM
Bericht: #14
RE: # landen
1. Frankrijk (maar quasi geen Bordeaux, vnl. Rhone, Loire, Provence, Languedoc-Roussillon en Jura (mijn absolute favoriet in wit))
2. Spanje
3. Duitsland (> 95 % Riesling)
4. Italië

en dan verscheidene landen (in willekeurige volgorde) met slechts een aantal flessen:
5. Portugal
6. Griekenland
7. Zuid-Afrika
8. Australië
9. N-Z
10. Libanon
11. Oostenrijk
12. Slovenië
13. Argentinë (voor de rest: Zuid-Amerika quasi niets, gat in mjn cultuur)
14. USA

Filip R
24-02-2015, 10:25 PM
Bericht: #15
RE: # landen
Interessante topic ... Eerste telling 18, ben een curieuzeneus hé ... Of beter heb een curieuzetong ;-)

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
25-02-2015, 09:43 AM
Bericht: #16
RE: # landen
(24-02-2015 02:57 PM)Kris G schreef:  eigenlijk maar 4 landen waar ik een beetje keuze heb, maar bv. uit Italië heb ik wel een divers aanbod liggen, het aanbod Italië zal groter worden tov Frankrijk (lees bdx Wink ), die tendens is nu al even bezig, aandeel Spanje is aan het verkleinen, daar voorkeur voor Tempranillo gebaseerde wijnen en die vind je toch niet zo gemakkelijk scherp geprijsd vind ik, ook bij 1j1v is het aanbod daar de laatste tijd zo goed als onbestaande (wel regelmatig eens RP95+ wijnen van 5 €, maar onder de 96 is het toch maar brol natuurlijk Wink )

moeilijke oefening : ik ben begonnen met 99% bdx en op zich niet slecht : bdx ken ik daardoor wel redelijk goed, maar je mag er niet blijven plakken vind ik : eens je een basis hebt moet je de rest van het wijngebeuren ook eens verkennen en dan leer je wel wat je ligt en wat je minder bevalt, eens je dat weet kan je dan focussen, ik heb nu het gevoel dat mijn focus nog iets te ruim ligt, ik zou graag wat meer detailkennis hebben van Italië bv. : enorm veel druivenrassen daar Wink Toscane begint al een beetje te gaan, Piëmonte vind ik heel moeilijk op p/k gebied, wat jammer is want zowel Barbera als Nebbiolo liggen me wel

Zoals bij veel startende wijnfanaten: overwegend Franse wijnen maar gelukkig niet enkel Bxd. Alle streken zijn vrij goed vertegenwoordigd. Doordat ons 3e jaar focust op de landen buiten Frankrijk, toch ook andere landen aan het ontdekken: Oostenrijk, Duitsland, Italië,... Andere niet Europese landen trekken me minder aan, behalve dan Nieuw-Zeeland, maar daar blijven toppers vaak bestemd voor binnenlandse consumptie of export naar kapitaalkrachtige buurlanden (Australië & Azië)
26-02-2015, 11:45 PM
Bericht: #17
RE: # landen
7: Frankrijk voert bij mij de boventoon, met name Bordeaux, Zuid-West en Rhone voor rood en Loire en Bourgogne voor wit. Dan natuurlijk Duitsland met zijn vele mooie rieslings en Portugal met heel veel mooie vintage ports. Dan Italië, Oostenrijk en Nieuw-Zeeland en een héél klein beetje Spanje.
27-02-2015, 12:17 AM
Bericht: #18
RE: # landen
1 Spanje ongeveer 70%
2 Frankrijk 15%
3 en 4 Italie en Zuid Afrika elk 5%
In totaal acht landen.

Ik denk dat deze verhouding in de toekomst zo zal blijven.

Grts

In blind, we trust Cool
27-02-2015, 02:11 AM
Bericht: #19
RE: # landen
(27-02-2015 12:17 AM)fleer schreef:  1 Spanje ongeveer 70%
2 Frankrijk 15%
3 en 4 Italie en Zuid Afrika elk 5%
In totaal acht landen.

Ik denk dat deze verhouding in de toekomst zo zal blijven.

Grts

Wel fleer, als je zich daarin goed voelt, waarom niet?
Maar ik denk dat als je wijnliefhebber zal blijven evolueren en je voorkeur voor bepaalde smaken toch zal veranderen.

Ik had eens graag in je wijnkeldertje willen kijken in het jaar 2025.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
27-02-2015, 02:30 PM
Bericht: #20
RE: # landen
9 landen

40% Frankrijk
21% Italië
19% Portugal
10% Spanje
7% Duitsland
% of minder: Chili, Australië, Bulgarije, Argentinië

In de toekomst, zie ik het percentage Frankrijk wel nog zakken, Portugal en Duitsland nog stijgen en Spanje stabiel blijven of zelfs nog zakken ...

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)
28-02-2015, 03:50 PM
Bericht: #21
RE: # landen
(27-02-2015 02:11 AM)don quichotte schreef:  
(27-02-2015 12:17 AM)fleer schreef:  1 Spanje ongeveer 70%
2 Frankrijk 15%
3 en 4 Italie en Zuid Afrika elk 5%
In totaal acht landen.

Ik denk dat deze verhouding in de toekomst zo zal blijven.

Grts

Wel fleer, als je zich daarin goed voelt, waarom niet?
Maar ik denk dat als je wijnliefhebber zal blijven evolueren en je voorkeur voor bepaalde smaken toch zal veranderen.

Ik had eens graag in je wijnkeldertje willen kijken in het jaar 2025.

In 2025 waarschijnlijk nog meer Spaans, misschien iets meer Zuid- Afrika, Australia zou ook leuk zijn maar dat hangt dan af van de prijs van de importeurs en die is momenteel niet zo goed.

Grts

In blind, we trust Cool
28-02-2015, 04:35 PM
Bericht: #22
RE: # landen
(28-02-2015 03:50 PM)fleer schreef:  
(27-02-2015 02:11 AM)don quichotte schreef:  
(27-02-2015 12:17 AM)fleer schreef:  1 Spanje ongeveer 70%
2 Frankrijk 15%
3 en 4 Italie en Zuid Afrika elk 5%
In totaal acht landen.

Ik denk dat deze verhouding in de toekomst zo zal blijven.

Grts

Wel fleer, als je zich daarin goed voelt, waarom niet?
Maar ik denk dat als je wijnliefhebber zal blijven evolueren en je voorkeur voor bepaalde smaken toch zal veranderen.

Ik had eens graag in je wijnkeldertje willen kijken in het jaar 2025.

In 2025 waarschijnlijk nog meer Spaans, misschien iets meer Zuid- Afrika, Australia zou ook leuk zijn maar dat hangt dan af van de prijs van de importeurs en die is momenteel niet zo goed.

Grts

Misschien heb je tegen dan wel Frankrijk ontdekt! Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
02-03-2015, 12:28 AM
Bericht: #23
RE: # landen
8 landen
Spanje en Italië vertegenwoordigen wel 90 % van mijn 'kelder'.
04-03-2015, 01:36 PM
Bericht: #24
RE: # landen
Vooral Frankrijk (Bordeaux, maar ook Elzas, Rhone en Roussillon). Voor de rest Italië, Spanje en af en toe eens Portugal.


Ga naar locatie: