Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
deur wijnkelder
13-05-2015, 11:12 AM
Bericht: #1
deur wijnkelder
Onze wijnkelder staat via een open doorgang (+/- 90 cm breed en 200 cm hoog) in contact met de kelderruimte waar de stookketel staat.
De temperatuur in de zomer is er +/- 15°. Maar in de winter, als de stookketel aanstaat, stijgt de temperatuur tot 20°. Wij zouden daarom een deur tussen beide ruimtes willen plaatsen.
Weet iemand in welk materiaal de deur best is (hout, glas, ...)? Kan deze best bijkomend geïsoleerd worden? Of is een gewone binnendeur goed genoeg om de warmte die de ketel afgeeft buiten te houden?
13-05-2015, 11:37 AM
Bericht: #2
RE: deur wijnkelder
Fijne binnenkomer.

Als je zeker wil zijn, plak je toch gewoon wat isolatiewol tegen de binnendeur?
13-05-2015, 12:11 PM
Bericht: #3
RE: deur wijnkelder
Dat is wat men noemt met de deur (of net niet) in huis vallen. Wink
Wat ik zou doen is een gewone deur plaatsen en deze eventueel beplakken met een isolatieplaat.

My tastes are simple, I am easily satisfied with the best.
Winston Churchil
13-05-2015, 12:31 PM
Bericht: #4
RE: deur wijnkelder
Hangt er vanaf hoe den "trek" binnenkomt in uwe kelder hé :-)

Wine is sunlight , held together by water !
13-05-2015, 01:45 PM
Bericht: #5
RE: deur wijnkelder
Begroeting (beste wijnliefhebbers)

Korte voorstelling (ik ben sesa en ben sedert een tijdje met wijn bezig)

Vraag (moet ik een deur?)

Gepaste afsluiting (alvast bedankt!)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
13-05-2015, 01:58 PM
Bericht: #6
RE: deur wijnkelder
Ach, 't is tenminste geen wijnhandelaar die allesbehalve subtiel zijn eigen zaak als "klant" aanprijst.

Antwoord op de vraag: ik denk dat een gewone houten deur al enig verschil zal maken. Glas liijkt me minder evident. Ik denk dat glas sneller de warmte zal overdragen.
13-05-2015, 02:02 PM
Bericht: #7
RE: deur wijnkelder
(13-05-2015 01:58 PM)Corto schreef:  ik denk dat een gewone houten deur al enig verschil zal maken.

Meer moet dat idd niet zijn. Dit vermijdt vooral de schommelingen (die veel nefaster zijn dan de 20 c°)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
13-05-2015, 03:39 PM
Bericht: #8
RE: deur wijnkelder
Excuceer vinejo (en andere wijnliefhebbers)!
Met vertraging alvast dit:
- ik hou vooral van Italiaanse wijn
- mijn wijnkelder is niet echt groot - er zijn slechts een dertigtal (ook niet echt dure) flessen
- toch probeer ik de juiste omstandigheden voor mijn kelder te creëren - vandaar mijn 'deurvraag'
- en nee (wees gerust), ik heb noch van ver, noch van kortbij iets te maken met wijnhandel
Tenslotte: alvast geweldig bedankt voor jullie reacties Wink
13-05-2015, 04:05 PM
Bericht: #9
RE: deur wijnkelder
(13-05-2015 03:39 PM)sesa schreef:  Excuceer vinejo (en andere wijnliefhebbers)!
Met vertraging alvast dit:
- ik hou vooral van Italiaanse wijn
- mijn wijnkelder is niet echt groot - er zijn slechts een dertigtal (ook niet echt dure) flessen
- toch probeer ik de juiste omstandigheden voor mijn kelder te creëren - vandaar mijn 'deurvraag'
- en nee (wees gerust), ik heb noch van ver, noch van kortbij iets te maken met wijnhandel
Tenslotte: alvast geweldig bedankt voor jullie reacties Wink

thumbsup!

Ge moogt blijven! Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
13-05-2015, 06:48 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-05-2015 om 06:51 PM door bowmore.)
Bericht: #10
RE: deur wijnkelder
Aan dertig flessen zou ik geen deur vuilmaken maar een kleine wijnkoelkast kopen. Indien toch dan het beste je brander en de leidingen extra isoleren dat zal je verbruik nog ten goede komen.
13-05-2015, 06:53 PM
Bericht: #11
RE: deur wijnkelder
(13-05-2015 06:48 PM)bowmore schreef:  Aan dertig flessen zou ik geen deur vuilmaken maar een kleine wijnkoelkast kopen.

Ik heb ook ooit maar 30 flessen gehad, zo'n 10-tal jaar geleden.....nu net geen 600 Slurp

Ik bedoel maar: 't kan geen kwaad om te investeren in de toekomst Cool

En zo'n wijnfrigo wordt toch altijd te klein heb ik begrepen.
13-05-2015, 10:08 PM
Bericht: #12
RE: deur wijnkelder
(13-05-2015 11:12 AM)sesa schreef:  Onze wijnkelder staat via een open doorgang (+/- 90 cm breed en 200 cm hoog) in contact met de kelderruimte waar de stookketel staat.
De temperatuur in de zomer is er +/- 15°. Maar in de winter, als de stookketel aanstaat, stijgt de temperatuur tot 20°. Wij zouden daarom een deur tussen beide ruimtes willen plaatsen.
Weet iemand in welk materiaal de deur best is (hout, glas, ...)? Kan deze best bijkomend geïsoleerd worden? Of is een gewone binnendeur goed genoeg om de warmte die de ketel afgeeft buiten te houden?

als de temperatuurschommeling slechts 5°C is, heb je volgens mij geen enkel probleem...

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
14-05-2015, 08:13 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-05-2015 om 08:20 AM door Smaakatleet.)
Bericht: #13
RE: deur wijnkelder
gewone schilderdeur (3mm hout, 34mm lucht, 3mm hout + 5% van oppervlak omvat versteving) => U = 1.04 W/m²K

gewone schilderdeur vol van Pur (lambda ongeveer gelijk aan lucht) => U = 0.7 W/m²K

gewone schilderdeur met 1cm pur aan gekleefd => U = 0.7 W/m²K

Maar met de speling onderaan de deur krijg je altijd wel wat warmte door he.
Dus met een gesloten kader zou het eigenlijk nog beter moet zijn.


Er zijn ook volle kern deuren daar vond ik niet zoveel info over terug .
Een klein bedankje tevens aan ---> http://www.bouwinfo.be/

En wat drinkt u graag van wijn ?
Ik las al Italiaans maakt het uit welke streek of gewoon zolang het maar uit Italië komt ?
14-05-2015, 08:38 AM
Bericht: #14
RE: deur wijnkelder
- apero - vermentino di gallura - Sardinië - zeer lekker en toch onderschat
- rood - Frankrijk - St-Emilion grand cru classé - wel vaak te duur (vind ik)
- rood Italië - te veel om op te noemen - Valpolicella, Chianti (beide classico), Barbaresco, Barbera d'Asti, vino nobile di Montepulciano, Amarone della Valpolicella - en uiteraard Barolo (voor mij beter dan rode Bordeaux)
16-05-2015, 09:23 PM
Bericht: #15
RE: deur wijnkelder
(13-05-2015 06:53 PM)Dave schreef:  
(13-05-2015 06:48 PM)bowmore schreef:  Aan dertig flessen zou ik geen deur vuilmaken maar een kleine wijnkoelkast kopen.

Ik heb ook ooit maar 30 flessen gehad, zo'n 10-tal jaar geleden.....nu net geen 600 Slurp

Ik bedoel maar: 't kan geen kwaad om te investeren in de toekomst Cool

En zo'n wijnfrigo wordt toch altijd te klein heb ik begrepen.

+1

Heb ook ooit zo'n frigo gekocht voor 30 of 36 flessen, ik woonde toen op een appartement.
Er stond meer naast dan er in. Gelukkig hebben we gebouwd en was kelder een vereiste.


Ga naar locatie: