Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Degustatie betaalbare Médoc en Haut-Médoc
21-05-2015, 09:18 PM
Bericht: #1
Degustatie betaalbare Médoc en Haut-Médoc
Gisteren was het weer de derde woensdag van de maand en dan komen we telkens met onze leden van de wijnclub samen rond een degustatiethema. Nu was het de bedoeling om enkel betaalbare Médocs en Haut-Médocs te proeven die niet duurder waren dan € 15.
We proefden 7 wijnen die allemaal aangekocht werden vrij vlug na het op de markt komen.

Château Panigon 2010 - Médoc - Cru Bourgeois
Samenstelling: CS 45% - M 50% - Petit Verdot 5%
Jonge paarse kleur, geen overconcentraat. Tamelijk gesloten neus, met moeite wat rood fruit. Ook wat groene vegetale toetsen, wat leder, wat laurier. Sappig in de aanzet. Een zekere kruidigheid, wat kersen en rode bessen. Goede ondersteuning van het hout. Nadien wat mokka die uitgesprokener wordt na enige verluchtingstijd in het glas. Mooie starter.

Château Paloumey 2008 - Haut-Médoc - Cru Bourgeois
Samenstelling: CS 58% - M 40% - CF 2%
Klein beetje merkbare evolutie in de kleur. Dadelijk wat gebrande toetsen. Wat braambessen, cassis, ceder, opgelegde kersen. Stevige tannines, lichtjes groenig en vrij uitdrogend. Dit is een correcte wijn maar helemaal geen charmeur.

Château Preuillac 2008 - Médoc - Cru Bourgeois
Samenstelling: M 67% - CS 30% - 3% CF
Zelfde jaargang als vorige wijn maar ditmaal weinig of geen merkbare evolutie. Jonge paarse kleur, smalle rand, mooi concentraat. Vrij gesloten, strenge neus. Toch wat kruidigheid, laurier en een beetje getoast.
Stevige tannines maar sappig. Bramen en zwarte kersen. Mooi verweven hout, zwarte chocolade. Fijne evenwichtige wijn.

Château Reverdi 2005 - Listrac - Cru Bourgeois
Zeer geconcentreerde wijn. Lichte evolutie maar nog steeds prachtige kleur voor een wijn van deze leeftijd.
In de neus vrij gesloten bij aanvang. Dan braambessen, wat animale impressies, wat leder en een beetje vanille van het hout.
Nog tanninerijk, maar wel wat afgeronde tannines. Een fruitkorf, ook wat rozijntjes. Zeer aangenaam deze wijn!

Château Cambon La Pelouse 2009 - Haut-Médoc - Cru Bourgeois
Samenstelling: M 54% - CS 42% - Petit Verdot 4%
Heel donker van kleur en mooi geconcentreerd. Discrete neus met cassis, vanille, iets vegetaal en ook wat zuivelgeuren.
Erg krachtig in smaak, zeer smaakvol, superrijpe bramen. Wat ceder, beetje kruidigheid. Heel pittige wijn die verder wat getoaste aroma's lost.

Sarget de Gruaud Larose 2009 - Saint Julien - (2de wijn Gruaud Larose)
Samenstelling: CS 54% - M 26% - CF 13% - Petit Verdot 7%
Zeer donker maar geen overconcentraat. In de neus wat leder en ceder. Beetje gerookt en gebrand. Redelijk wat houtdominantie, minder fruit. Wat groenigheid, getoast, cassis. Te weinig body voor het aanwezige hout, iets te mager.

Château Colombier-Mompelou 2005 - Pauillac - Cru Bourgeois Supérieur
Samenstelling: CS 65% - M 25% - CF 5% - Petit Verdot 5%
Lichte evolutie maar nog steeds mooie kleur. Eerste neus geeft weinig vrij. Ook weinig fruit en een beetje vegetaliteit. In de mond gekookt fruit, rabarber. In de afdronk branderigheid. Wijn is over zijn hoogtepunt en is een beetje teleurstellend.

Conclusie: Château Panigon was top voor zijn prijs (€ 9,99), Reverdi was top voor zijn bewaarbaarheid (€ 13,10) en Preuillac had misschien het meest finesse (€ 13,89.
22-05-2015, 12:03 AM
Bericht: #2
RE: Degustatie betaalbare Médoc en Haut-Médoc
(21-05-2015 09:18 PM)FRANCISPICCART schreef:  Gisteren was het weer de derde woensdag van de maand en dan komen we telkens met onze leden van de wijnclub samen rond een degustatiethema. Nu was het de bedoeling om enkel betaalbare Médocs en Haut-Médocs te proeven die niet duurder waren dan € 15.
We proefden 7 wijnen die allemaal aangekocht werden vrij vlug na het op de markt komen.

Château Panigon 2010 - Médoc - Cru Bourgeois
Samenstelling: CS 45% - M 50% - Petit Verdot 5%
Jonge paarse kleur, geen overconcentraat. Tamelijk gesloten neus, met moeite wat rood fruit. Ook wat groene vegetale toetsen, wat leder, wat laurier. Sappig in de aanzet. Een zekere kruidigheid, wat kersen en rode bessen. Goede ondersteuning van het hout. Nadien wat mokka die uitgesprokener wordt na enige verluchtingstijd in het glas. Mooie starter.

Château Paloumey 2008 - Haut-Médoc - Cru Bourgeois
Samenstelling: CS 58% - M 40% - CF 2%
Klein beetje merkbare evolutie in de kleur. Dadelijk wat gebrande toetsen. Wat braambessen, cassis, ceder, opgelegde kersen. Stevige tannines, lichtjes groenig en vrij uitdrogend. Dit is een correcte wijn maar helemaal geen charmeur.

Château Preuillac 2008 - Médoc - Cru Bourgeois
Samenstelling: M 67% - CS 30% - 3% CF
Zelfde jaargang als vorige wijn maar ditmaal weinig of geen merkbare evolutie. Jonge paarse kleur, smalle rand, mooi concentraat. Vrij gesloten, strenge neus. Toch wat kruidigheid, laurier en een beetje getoast.
Stevige tannines maar sappig. Bramen en zwarte kersen. Mooi verweven hout, zwarte chocolade. Fijne evenwichtige wijn.

Château Reverdi 2005 - Listrac - Cru Bourgeois
Zeer geconcentreerde wijn. Lichte evolutie maar nog steeds prachtige kleur voor een wijn van deze leeftijd.
In de neus vrij gesloten bij aanvang. Dan braambessen, wat animale impressies, wat leder en een beetje vanille van het hout.
Nog tanninerijk, maar wel wat afgeronde tannines. Een fruitkorf, ook wat rozijntjes. Zeer aangenaam deze wijn!

Château Cambon La Pelouse 2009 - Haut-Médoc - Cru Bourgeois
Samenstelling: M 54% - CS 42% - Petit Verdot 4%
Heel donker van kleur en mooi geconcentreerd. Discrete neus met cassis, vanille, iets vegetaal en ook wat zuivelgeuren.
Erg krachtig in smaak, zeer smaakvol, superrijpe bramen. Wat ceder, beetje kruidigheid. Heel pittige wijn die verder wat getoaste aroma's lost.

Sarget de Gruaud Larose 2009 - Saint Julien - (2de wijn Gruaud Larose)
Samenstelling: CS 54% - M 26% - CF 13% - Petit Verdot 7%
Zeer donker maar geen overconcentraat. In de neus wat leder en ceder. Beetje gerookt en gebrand. Redelijk wat houtdominantie, minder fruit. Wat groenigheid, getoast, cassis. Te weinig body voor het aanwezige hout, iets te mager.

Château Colombier-Mompelou 2005 - Pauillac - Cru Bourgeois Supérieur
Samenstelling: CS 65% - M 25% - CF 5% - Petit Verdot 5%
Lichte evolutie maar nog steeds mooie kleur. Eerste neus geeft weinig vrij. Ook weinig fruit en een beetje vegetaliteit. In de mond gekookt fruit, rabarber. In de afdronk branderigheid. Wijn is over zijn hoogtepunt en is een beetje teleurstellend.

Conclusie: Château Panigon was top voor zijn prijs (€ 9,99), Reverdi was top voor zijn bewaarbaarheid (€ 13,10) en Preuillac had misschien het meest finesse (€ 13,89.

Mooi, Chateau Preuillac is P/K een echte TOPPER cheers

Save water drink wine!
22-05-2015, 01:48 AM
Bericht: #3
RE: Degustatie betaalbare Médoc en Haut-Médoc
Je beschrijving van de Colombier 2005 is zeer herkenbaar... Was ooit wel redelijk goed maar mijn laatste twee flessen ontgoochelden ook fel.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
22-05-2015, 12:25 PM
Bericht: #4
RE: Degustatie betaalbare Médoc en Haut-Médoc
Interessant leesvoer over voor mij grotendeels onbekende betaalbare bdx!
22-05-2015, 01:50 PM
Bericht: #5
RE: Degustatie betaalbare Médoc en Haut-Médoc
(22-05-2015 12:25 PM)Dc schreef:  Interessant leesvoer over voor mij grotendeels onbekende betaalbare bdx!

inderdaad, ook veel onbekende namen voor mij. Nu niet dat ik zo veel van bordeaux ken.
Interessant leesvoer cheers

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
22-05-2015, 02:12 PM
Bericht: #6
RE: Degustatie betaalbare Médoc en Haut-Médoc
Panigon scoorde inderdaad goed, ook hier http://www.vignoblesdelarose.com/wp-cont...canter.pdf en dat voor 7.99€ in de FAV Cora!

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
22-05-2015, 07:19 PM
Bericht: #7
RE: Degustatie betaalbare Médoc en Haut-Médoc
(22-05-2015 02:12 PM)koen schreef:  Panigon scoorde inderdaad goed, ook hier http://www.vignoblesdelarose.com/wp-cont...canter.pdf en dat voor 7.99€ in de FAV Cora!

Ja, alle wijnen, buiten Château Reverdi, kwamen inderdaad van de Cora. Als ik daar even terug naar surf dan merk ik dat deze "kleine" maar toch lekkere Bordeauxwijntjes in feite nauwelijks in prijs verhoogd zijn. Inderdaad een superprijs voor Panigon.
Reverdi kwam van een wijnhandel in Diest, wijnen De Bleek. Ik merk dat ik de samenstelling van deze wijn vergeten was maar er zat 50% M en 50% CS in.
22-05-2015, 08:40 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-05-2015 om 12:08 AM door don quichotte.)
Bericht: #8
RE: Degustatie betaalbare Médoc en Haut-Médoc
(22-05-2015 07:19 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(22-05-2015 02:12 PM)koen schreef:  Panigon scoorde inderdaad goed, ook hier http://www.vignoblesdelarose.com/wp-cont...canter.pdf en dat voor 7.99€ in de FAV Cora!

Ja, alle wijnen, buiten Château Reverdi, kwamen inderdaad van de Cora. Als ik daar even terug naar surf dan merk ik dat deze "kleine" maar toch lekkere Bordeauxwijntjes in feite nauwelijks in prijs verhoogd zijn. Inderdaad een superprijs voor Panigon.
Reverdi kwam van een wijnhandel in Diest, wijnen De Bleek. Ik merk dat ik de samenstelling van deze wijn vergeten was maar er zat 50% M en 50% CS in.

@ Koen,
Goed geheugen. Wink
@ FRANCISPICCART,
Voor mij geen onbekende wijnen.
Ik herinner me niet meer wanneer ik mijn laatste fles Domaine La Campina kocht in de CORA maar wel mijn laatste fles wijn. Rolleyes

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)


Ga naar locatie: