Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Expensive wine is for suckers !
05-08-2015, 09:15 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-08-2015 om 09:17 AM door Venne.)
Bericht: #1
Expensive wine is for suckers !
Yes or No ? :-)

http://vinepair.com/wine-geekly/a-bunch-...-bullshit/

en het beeldmateriaal
https://www.youtube.com/watch?v=mVKuCbjFfIY

Leuke comments :-)

Wine is sunlight , held together by water !
05-08-2015, 10:07 AM
Bericht: #2
RE: Expensive wine is for suckers !
Deze reactie vond ik wel goed

"A lot of kids would prefer a hot dog over a filet mignon and we all know what's in hot dogs. The point is people will choose what they're used to and if someone is used to drinking a single dimensional cheap wine they'll still prefer it even if you gave them a $100 bottle. "

Dat is ook de reden waarom ik genoeg goedkope (maar lekkere) wijn liggen heb om te openen wanneer "niet-wijnkenners" langs komen.
Trouwens, ik ben redelijk zeker dat, wanneer ik pakweg Venne drie flessen voorschotel, hij die van 50 euro er wel zal uithalen.
Tenzij het drie Bordeaux 2010 zijn natuurlijk ;-)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
05-08-2015, 10:51 AM
Bericht: #3
RE: Expensive wine is for suckers !
(05-08-2015 10:07 AM)vinejo schreef:  Dat is ook de reden waarom ik genoeg goedkope (maar lekkere) wijn liggen heb om te openen wanneer "niet-wijnkenners" langs komen.

Klopt - niets hatelijker dan iemand die een glas Mouton aan zijn lippen zit en alles naar binnen gulpt en dan antwoordt .... bwa, niet slecht Angry.

When in doubt ... drink Pomerol !
05-08-2015, 11:36 AM
Bericht: #4
RE: Expensive wine is for suckers !
(05-08-2015 10:07 AM)vinejo schreef:  ...........................................

Dat is ook de reden waarom ik genoeg goedkope (maar lekkere) wijn liggen heb om te openen wanneer "niet-wijnkenners" langs komen.Trouwens, ik ben redelijk zeker dat, wanneer ik pakweg Venne drie flessen voorschotel, hij die van 50 euro er wel zal uithalen.
Tenzij het drie Bordeaux 2010 zijn natuurlijk

I' ll remember this.Wink
Ik weet na zoveel jaren van niet te pretenderen tot het zogezegd clubje van de wijnkenners te behoren.Blush

En wat betreft flessen van meer dan 50 Euro, die ik in mijn kelder heb liggen, gekocht tijdens de laatste 5 jaar, die kan je op twee handen tellen.
Dat wil niet zeggen dat ik er geen heb die nu een "zo gezegde waarde" hebben van een veelvoud van 50 Euro.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
05-08-2015, 12:38 PM
Bericht: #5
RE: Expensive wine is for suckers !
Bordeaux 2010 doen we nog niet open hé :-)
Koppeke erbij houden, concentratie en wat spuwen... anders loopt het mis :-)

Wine is sunlight , held together by water !
05-08-2015, 06:35 PM
Bericht: #6
RE: Expensive wine is for suckers !
(05-08-2015 10:51 AM)Mathijs81 schreef:  
(05-08-2015 10:07 AM)vinejo schreef:  Dat is ook de reden waarom ik genoeg goedkope (maar lekkere) wijn liggen heb om te openen wanneer "niet-wijnkenners" langs komen.

Klopt - niets hatelijker dan iemand die een glas Mouton aan zijn lippen zit en alles naar binnen gulpt en dan antwoordt .... bwa, niet slecht Angry.

Of nog erger: een half glas laat staan...
05-08-2015, 07:50 PM
Bericht: #7
RE: Expensive wine is for suckers !
da is toch nie zo erg marc :-)
Of het moet een "ze" geweest zijn met Chanel 15 en cheap lipstick :-)

Wine is sunlight , held together by water !
05-08-2015, 08:33 PM
Bericht: #8
RE: Expensive wine is for suckers !
(05-08-2015 07:50 PM)Venne schreef:  da is toch nie zo erg marc :-)
Of het moet een "ze" geweest zijn met Chanel 15 en cheap lipstick :-)

Chanel 15 is die al op de markt .... het jaar is nog niet uit, snelle oogst Tongue

Grts

In blind, we trust Cool
05-08-2015, 10:50 PM
Bericht: #9
RE: Expensive wine is for suckers !
(05-08-2015 08:33 PM)fleer schreef:  
(05-08-2015 07:50 PM)Venne schreef:  da is toch nie zo erg marc :-)
Of het moet een "ze" geweest zijn met Chanel 15 en cheap lipstick :-)

Chanel 15 is die al op de markt .... het jaar is nog niet uit, snelle oogst Tongue

Grts

Big Grin

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
05-10-2015, 06:53 PM
Bericht: #10
RE: Expensive wine is for suckers !
Voor mijn niet zo gesofistikeerde kameraden hier ga ik binnenkort eens een experimentje doen met enerzijds een aantal TestAankoop-beste kopen en anderzijds een paar grands crus classés van de Médoc. Door elkaar en blind... Twee dingen moeten blijken: het kan toch niet zijn dat je een aantal wijnen van drie, vier euro aanbeveelt als zijnde De Beste Koop (toegegeven, daarom niet de beste wijn uit de test, maar toch koopwaardig qua P/Q). Of toch? En je moet er toch met twee vingers in de neus de twee grote, dure kleppers uithalen en ze bovendien nog de beste van de vloot vinden ook. Of niet? To be continued.
05-10-2015, 08:36 PM
Bericht: #11
RE: Expensive wine is for suckers !
(05-10-2015 06:53 PM)Jordaens schreef:  Voor mijn niet zo gesofistikeerde kameraden hier ga ik binnenkort eens een experimentje doen met enerzijds een aantal TestAankoop-beste kopen en anderzijds een paar grands crus classés van de Médoc. Door elkaar en blind... Twee dingen moeten blijken: het kan toch niet zijn dat je een aantal wijnen van drie, vier euro aanbeveelt als zijnde De Beste Koop (toegegeven, daarom niet de beste wijn uit de test, maar toch koopwaardig qua P/Q). Of toch? En je moet er toch met twee vingers in de neus de twee grote, dure kleppers uithalen en ze bovendien nog de beste van de vloot vinden ook. Of niet? To be continued.

Benieuwd. Links en recht is er altijd wel eentje die verbaasd, zowel in positieve als negatieve zin. Maar door de band genomen... Of toch niet? Cool
05-10-2015, 10:07 PM
Bericht: #12
RE: Expensive wine is for suckers !
(05-10-2015 08:36 PM)Fre schreef:  
(05-10-2015 06:53 PM)Jordaens schreef:  Voor mijn niet zo gesofistikeerde kameraden hier ga ik binnenkort eens een experimentje doen met enerzijds een aantal TestAankoop-beste kopen en anderzijds een paar grands crus classés van de Médoc. Door elkaar en blind... Twee dingen moeten blijken: het kan toch niet zijn dat je een aantal wijnen van drie, vier euro aanbeveelt als zijnde De Beste Koop (toegegeven, daarom niet de beste wijn uit de test, maar toch koopwaardig qua P/Q). Of toch? En je moet er toch met twee vingers in de neus de twee grote, dure kleppers uithalen en ze bovendien nog de beste van de vloot vinden ook. Of niet? To be continued.

Benieuwd. Links en recht is er altijd wel eentje die verbaasd, zowel in positieve als negatieve zin. Maar door de band genomen... Of toch niet? Cool

Interessant experiment, maar dan zou ik toch niet de wijnen van test aankoop nemen. Die geven ook punten omdat de chemische samenstelling volgens de normen is, etc Geef toe, wie van ons ligt daar nu van wakker? Tongue

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
05-10-2015, 10:20 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-10-2015 om 10:21 PM door don quichotte.)
Bericht: #13
RE: Expensive wine is for suckers !
(05-10-2015 08:36 PM)Fre schreef:  
(05-10-2015 06:53 PM)Jordaens schreef:  Voor mijn niet zo gesofistikeerde kameraden hier ga ik binnenkort eens een experimentje doen met enerzijds een aantal TestAankoop-beste kopen en anderzijds een paar grands crus classés van de Médoc. Door elkaar en blind... Twee dingen moeten blijken: het kan toch niet zijn dat je een aantal wijnen van drie, vier euro aanbeveelt als zijnde De Beste Koop (toegegeven, daarom niet de beste wijn uit de test, maar toch koopwaardig qua P/Q). Of toch? En je moet er toch met twee vingers in de neus de twee grote, dure kleppers uithalen en ze bovendien nog de beste van de vloot vinden ook. Of niet? To be continued.

Benieuwd. Links en recht is er altijd wel eentje die verbaasd, zowel in positieve als negatieve zin. Maar door de band genomen... Of toch niet? Cool

Of toch niet?Rolleyes
Welke conclusie trek je uit die beruchte blinde proeverij met de Reignac Grand Vin rouge?
Deze laatste is dan wel geen Test-Aankoop wijn.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
06-10-2015, 03:21 AM
Bericht: #14
RE: Expensive wine is for suckers !
Ik koos de "bestekopen" van Test-Aankoop, omdat die me al jaren intrigeren. Ze sturen me telkenjare hun boekje, waar ik uit laksheid niet meer van af geraak en daar staan de meest merkwaardige dingen in. Tot nu toe heb ik me daar zelden of nooit door laten leiden, precies omdat ze zo'n typische normen hanteren: zit er wel 75 cl in een fles van 75 cl, is het aangegeven alcoholgehalte wel juist, zijn de volatiele sulfieten niet te hoog (dat laatste is wel van belang bij intensieve inname). Nochtans zou hun smaakproef doorslaggevend zijn.

Hun grootste zwakte is m.i. dat ze de druivensamenstelling niet geven, tenzij die op het frontetiket staat.

Ooit kocht ik uit nieuwsgierigheid een Bulgaarse cabernet sauvignon, die beste van de test was geworden. Dit bleek een "onwijn" te zijn, vaag te herkennen als CS, die nergens pijn deed, maar nauwelijks meer was dan gekleurd water met dertien of veertien procent alcohol erin.

Verder heeft dit natuurlijk een hoog sociologisch belang, vermits de minder met wijn vertrouwde landgenoot meestal wijnen koopt van minder dan vijf euro de fles. We zullen zien.


Ga naar locatie: