Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wat we zelf doen, doen we beter: eigen wijngaard dus!
26-09-2015, 05:52 PM
Bericht: #1
Wat we zelf doen, doen we beter: eigen wijngaard dus!
Op vraag van opperhoofd Jo, wat uitleg over mn uit de hand gelopen experiment. Nadat ik samen met eerdervermeld opperhoofd was afgestudeerd In Suze, zat ik met vele vragen. We weten nu hoe een wij zou moeten smaken, maar waarom smaakt een wijn zoals ie smaakt!
Syntra kwam met een antwoord in de vorm van de toen nieuwe opleiding wijnbouwer/wijmaker. Ikke gevolgd en geslaagd. Toen zat ik met de vraag: dit is theorie, wat met de praktijk. Aangemoedigd door de hoofd docent, ikke aan de slag in een aan mij toegewezen hoekje in de tuin: zo'n 120 stokken, met pinot noir (variant frue burgunder), cabernet dorsa en pinot blanc. Aangevuld met wat Leon millot. En we waren vertrokken: grond voorbereiden, stokken kopen in Duitsland, palen steken, kabels spannen, the whole nine yards. En dan maar bewerken he, drie jaar voor het eerste resultaat (2013)
Ondertussen tot de conclusie gekomen dat tè kleine hoeveelheden de zaak bemoeilijken, en een klein lapje gekocht op een zuidhelling. Veel gezwoegd, en ook daar aangeplant met dezelfde cepages, zij het met spatburgunder ipv frueburgunder. En voila, daar stond ik dan.... Aangeplant in 2013.
Ondertussen met vallen en opstaan al veel bijgeleerd, maar we zijn er nog lang niet. Eerste wijn met eigen druiven valt goed mee, maar er moet bijgeschaaft worden. Ik weet waar, dus ik heb mijn werk nog...
26-09-2015, 09:33 PM
Bericht: #2
RE: Wat we zelf doen, doen we beter: eigen wijngaard dus!
Interessant! Is er een technische reden waarom je duitse klonen van pinot noir neemt of eerder uit persoonlijke voorkeur? Aldeneyck gebruikt ook een duitse kloon trouwens. En vind die heel lekker Smile

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
27-09-2015, 07:33 AM
Bericht: #3
RE: Wat we zelf doen, doen we beter: eigen wijngaard dus!
Heel interessant ! Hou ons op de hoogte van de vorderingen !
27-09-2015, 09:56 AM
Bericht: #4
RE: Wat we zelf doen, doen we beter: eigen wijngaard dus!
De meeste Belgische wijnbouwers halen hun plantgoed in Duitsland. Zowel omwille van nabijheid als omwille van de klimatologische gelijkenissen hier.
Zoals ik al zei, in mijn tuin staat de fruburgunder (pinot noir die toch enkele weken eerder rijp is), en in Houwaart staat Spatburgunder (of toch een van de talloze klonen ervan). Voor deze laatste heb ik gekozen voor een los-trossige kloon om de kans op rot te verkleinen.
De reden dat in mijn tuin fruburgunder staat is omdat ik deze heb overgenomen van een collega die er teveel had aangekocht.
27-09-2015, 12:50 PM
Bericht: #5
RE: Wat we zelf doen, doen we beter: eigen wijngaard dus!
Veel succes ermee Peter, ik kom zeker eens een kijkje nemen!

Wine is sunlight , held together by water !


Ga naar locatie: