Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
halve 100/2 met vooraf lekkere stuff uit Toscane
31-10-2015, 10:21 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-11-2015 om 12:20 AM door Kris G.)
Bericht: #1
halve 100/2 met vooraf lekkere stuff uit Toscane
1. Ronco Calino Francia Corta Brut
mooie ingetogenheid, kleine aangename bubbels

2. Giacomo Mori Chianti Classico Riserva 2010

fijn, typische Sangiovese, elegant, niet de zuren van een Brunello, iets roder van kleur ook dan een Brunello, score 90

3. Marchese Antinori Chianti Classico Riserva 2008
voor mij een verrassende ervaring, veel minder geëvolueerd dan mijn Superiore flessen thuis, zacht, bittertje in de afdronk maar een heel mooi en lang midden palet, score 90

4. Castello di Ama Chianti Classico (hulplijn voor jaartal graag)

stevig, niet in balans, zeker in de afdronk was dit merkbaar, wel fruit, maar dat past niet in het plaatje, score 87

5. Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello Pianrosso 2006

eerst een ongecontroleerd projectiel, maar met wat extra zuurstof kwam er beterschap, nog hard, heeft nog minstens 5 jaar kelderrust nodig, maar of dit ooit top wordt is twijfelachtig, score 89+

6. Ried Kart Weingut Hans Igler 2008
100% CS, fris fruit, super in balans, fijn, score 91

7. Perlato del Bosco Tua Rita 2008

mooi gedoseerd fruit, in balans, sappig, score 89

8. Guidalberto 2008
heel stevig, komt open en toegankelijker in het glas, klasse, mooi in balans met prominente zuren, score 90

9. Il Pino di Biserno 2008
iets te bitter, mist wat authenticiteit maar wel mooi gemaakt, score 88

10. Rosso di Poggio di Sotto 2011

heel lichte kleur, cassis, licht gevoel in de mond, weinig tannines, score 88

11. Guado al Tasso Bolgheri 2007

balans, zwart fruit, ook een diepe zwarte kleur, mooie zuren, score 92

12. Ferraton Père et Fils Ermitage 2005

zoals zovele wijnen deze pm mooi in balans maar mist een tik fraîcheur om echt subliem te zijn, score 91

13. Clos de la Vieille Eglise Pomerol 2012
hele prominente zuren die de frisheid geven, komt super jong over, komt in balans met wat zuurstof, maar heeft nog tijd nodig, score 89

14. Preta 2011
porto neus (thank you Steven), nog te jong, blend van Touriga Nacional, Alicante en Aragonez, ik vond hem licht oxidatief, score 87

15. Fuligni Brunello 2001
vanaf hier was mijn mond redelijk kapot geproefd moet ik toegeven > sorry Blush was te fijn om correct te oordelen

16. Finca Dofi 2004
mooi in balans, zacht en fijn, deze kon ik bizar genoeg wel nog deftig proeven Smile score 92

17. Alion Ribera 2011
veel te jong, NR

18. Hosanna Pomerol 2006
mijn eerste Hosanna, maar ik kon hem jammer genoeg niet correct beoordelen

dikke merci aan Steven voor de ontvangst en de interessante line up, ik vond het super om eens zoveel Italiaanse top blind te kunnen proeven, en ook thanks aan de medetasters voor de meegebrachte flessen en het leuke en aangename gezelschap cheers

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
01-11-2015, 10:38 AM
Bericht: #2
RE: halve 100/2 met vooraf lekkere stuff uit Toscane
(31-10-2015 10:21 PM)Kris G schreef:  1. Ronco Calino Francia Corta Brut
mooie ingetogenheid, kleine aangename bubbels

2. Giacomo Mori Chianti Classico Riserva 2010

fijn, typische Sangiovese, elegant, niet de zuren van een Brunello, iets roder van kleur ook dan een Brunello, score 90

Dit is geen classico maar uit de 'gewone' chianti subzone. Min of meer onze 'huiswijn'. Was bedoeld als benchmark voor wat volgde.

3. Marchese Antinori Chianti Classico Riserva 2008
voor mij een verrassende ervaring, veel minder geëvolueerd dan mijn Superiore flessen thuis, zacht, bittertje in de afdronk maar een heel mooi en lang midden palet, score 90


Kon er niet aan weerstaan om er deze tussen te steken na een aantal conversaties op het forum (niet Olivier? )
4. Castello di Ama Chianti Classico (hulplijn voor jaartal graag)

stevig, niet in balans, zeker in de afdronk was dit merkbaar, wel fruit, maar dat past niet in het plaatje, score 87


Was 2006. Was me ervan bewust dat dit een 'risicofles' was. Castello di Ama heeft bij mij een reputatie beet van underachiever en deze fles bewees dit (weer). Blij dat het panel dit eigenlijk bevestigt - dan ligt het dus niet aan mij Smile Voor het zo gehypete jaar 2006 niet op niveau, en alzeker niet in lijn met de reputatie van het huis (die ik dus helemaal niet snap).
5. Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello Pianrosso 2006

eerst een ongecontroleerd projectiel, maar met wat extra zuurstof kwam er beterschap, nog hard, heeft nog minstens 5 jaar kelderrust nodig, maar of dit ooit top wordt is twijfelachtig, score 89+

Ook dit was een risico - jonge brunello uit 2006. Had hier ook gemengde commentaren over gelezen en op CT wordt beweerd dat hij al op dronk is. Dat leek toch niet het geval, jammer genoeg. Wou dit wel per se eens naast de Ama zetten uit hetzelfde jaar, vandaar. Hij was beter, maar opnieuw niet in lijn met wat je zou verwachten uit 2006...

6. Ried Kart Weingut Hans Igler 2008
100% CS, fris fruit, super in balans, fijn, score 91


De piraat, en eigenlijk vrij snel ontmaskerd. Bedoeld als verrassing, en dat was het ook. Fijner en eleganter dan verwacht zelfs. Een zeer aangename verrassing
7. Perlato del Bosco Tua Rita 2008

mooi gedoseerd fruit, in balans, sappig, score 89

Minder op pure power dan de vorige flessen die ik er van dronk. 50/50 sangio/cs. Mooie wijn, zoals gezegd een beetje gemis aan karakter, een beetje 'oppervlakkige' schoonheid, maar t blijft wèl een schoontje Smile

8. Guidalberto 2008
heel stevig, komt open en toegankelijker in het glas, klasse, mooi in balans met prominente zuren, score 90

Heeft zijn herkansing na de gekurkte fles bij een vorige ebriosi goed gegrepen. 60/40 cs/merlot

9. Il Pino di Biserno 2008
iets te bitter, mist wat authenticiteit maar wel mooi gemaakt, score 88


Van het nieuwe gehypete domein van de broers Antinori. Het domein zou op termijn de nieuwe Ornellaia moeten worden, en deze de nieuwe Le Serre... Wou per se deze eens naast de guidalberto zetten (uit hetzelfde jaar). Bij deze komt de 40%cf voor mij duidelijk naar voren. Internationaal, hard aan gewerkt door Michel Rolland. Voor mij is het prijsverschil tussen beide niet echt verantwoord.

10. Rosso di Poggio di Sotto 2011

heel lichte kleur, cassis, licht gevoel in de mond, weinig tannines, score 88

Modern, geen houtinlvoed, biodynamie. Heel lichte stijl. 89

11. Guado al Tasso Bolgheri 2007

balans, zwart fruit, ook een diepe zwarte kleur, mooie zuren, score 92


Zwart fruit, grafiet, potlood, anijs na walsen? (toen het gesprek over pastis ging) Met wat hulp zaten we zeer snel in Bolgheri, dan obv blend gegokt op Le Serre Nuove, maar we zaten wat hoger 91

12. Ferraton Père et Fils Hermitage 2005

zoals zovele wijnen deze pm mooi in balans maar mist een tik fraîcheur om echt subliem te zijn, score 91

Animaal, schoon rond, heel toegankelijk, syrah, lekker! 91

13. Clos de la Vieille Eglise Pomerol 2012
hele prominente zuren die de frisheid geven, komt super jong over, komt in balans met wat zuurstof, maar heeft nog tijd nodig, score 89

Fruit, zuren, iets te jong. Hier was ik wel lost in space. Bleek het dus gewoon BDX te zijn. 70/30 merlot/cf. 89

14. Preta 2011
porto neus (thank you Steven), nog te jong, blend van Touriga Nacional, Alicante en Aragonez, ik vond hem licht oxidatief, score 87

Pure porto (neus) Wink, 'funky'. Verrassend. 21% tempranillo (aragonez). Moeilijk te scoren. Straks eens kijken hoeveel % alcohol om te kijken hoever hij van porto verwijderd zit Wink

15. Fuligni Brunello 2001
vanaf hier was mijn mond redelijk kapot geproefd moet ik toegeven > sorry Blush was te fijn om correct te oordelen

Mooie 'oudere' brunello op dronk. Na die te jonge pianrosso wou iker toch eentje op dronk tussen ook. Fuligni brunello heeft me nog nooit ontgoocheld - en ook nu niet. Noordelijke deel van appellatie, pianrosso is zuidelijker (castelnuove del abbate)

16. Finca Dofi 2004
mooi in balans, zacht en fijn, deze kon ik bizar genoeg wel nog deftig proeven Smile score 92

Ik heb hier maar 1 woord genoteerd: schoon! 92

17. Alion Ribera 2011
veel te jong, NR

Vond dit toch al genietbaar. Ook hier weer maar 1 woord: toppertje Cool De vrouw vond dit geweldig - heeft het laatste van de fles na afloop nog soldaat gemaakt Rolleyes 91(+?)

18. Hosanna Pomerol 2006
mijn eerste Hosanna, maar ik kon hem jammer genoeg niet correct beoordelen

Ook niets meer formeel genoteerd, hier toch van genoten. Wel geen score genoteerd...

dikke merci aan Steven voor de ontvangst en de interessante line up, ik vond het super om eens zoveel Italiaanse top blind te kunnen proeven, en ook thanks aan de medetasters voor de meegebrachte flessen en het leuke en aangename gezelschap cheers

Deel had eigenlijk 2 thema's: 1 sangiovese (1e 4 rode) en 2: 2008 met cabernet in verschillende mates.

Eigenlijk hebben al mijn flessen zich min of meer gedragen zoals ik gedacht had. De 'risico's' waren idd een risico en de verrassingen waren verrassend.

Ben dus eigenlijk een tevreden man.

Dank aan iedereen voor de aanwezigheid en de inzet in deel 2om hier een hele mooie tasting overall van te maken!
01-11-2015, 12:29 PM
Bericht: #3
RE: halve 100/2 met vooraf lekkere stuff uit Toscane
Cabernet in en mét verschillende mates... ;-)
Toffe proeverij!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
01-11-2015, 02:38 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-11-2015 om 02:43 PM door Mathijs81.)
Bericht: #4
RE: halve 100/2 met vooraf lekkere stuff uit Toscane
Ook dit was een zeer aangename tasting - gezien het leeuwendeel Italië laat ik dan liever mijn commentaren achterwege.
Gezien dit totaal mijn ding niet is, zou het oneerlijk zijn om deze mij onbekende wijnen onterecht af te breken.

Bedankt aan de gastheer voor de mooie selectie wijnen die op tafel kwamen en aan iedereen voor een leuke namiddag !

Mathijs

When in doubt ... drink Pomerol !
01-11-2015, 08:01 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-11-2015 om 08:04 PM door shiraz.)
Bericht: #5
RE: halve 100/2 met vooraf lekkere stuff uit Toscane
1. Ronco Calino Francia Corta Brut
In de neus wat gist en brioche, fijne mousse, mooie aciditeit, bloemig, floraal

2. Giacomo Mori Chianti Classico Riserva 2010
licht rode kleur, rood fruit, kers, lichte houttoets, mooi zuurtje

3. Marchese Antinori Chianti Classico Riserva 2008
mooi fruit + mooie taninnes

4. Castello di Ama Chianti Classico 2006
Fruit +++ , verbeterd na een tijdje in het glas, korte afdronk

5. Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello Pianrosso 2006
kers, taninnes +++, hint van eucalyptus, groenig hout, nog te jong

6. Ried Kart Weingut Hans Igler 2008
mooi fruit, fris , mooie zuren, elegante wijn Slurp

7. Perlato del Bosco Tua Rita 2008
Fruitig, sappige wijn, mooi in balans

8. Guidalberto 2008
mooie minerale wijn, mooie zuren , blij om hem eens te proeven , staat al een tijdje op mijn verlanglijstje Slurp

9. Il Pino di Biserno 2008
chocolade, zoetige toets te jong

10. Rosso di Poggio di Sotto 2011
heeeel lichte kleur, deed in eerste instantie, qua kleur, wat aan pinot noir denken, niet echt mijnen dada

11.Guado al Tasso Bolgheri 2007
zwart fruit, kruidnagel, vleesje

12. Ferraton Père et Fils Hermitage 2005
beter na een tijdje in het glas, licht rokerig

13. Clos de la Vieille Eglise Pomerol 2012
koffie, fruit, mooie balans, gerookt vlees,nog wat te jong

14. Preta 2011
voor mij iets teveel porto nuances

15. Fuligni Brunello 2001
mooie zuurtjes, minerale wijn

16. Finca Dofi 2004
mooie wijn

17. Alion Ribera 2011
mooie wijn, maar veel te jong, beter na een tijdje in het glas

18. Hosanna Pomerol 2006
rijk, gestructureerde maar elegante wijn; s'avonds nog en glas gedronken, pruimen, chocolade Slurp

Met dank aan Steven voor een mooie line-up, de rest van de groep voor de mooie flessen en aan de madam van Steven voor het brood en de opkuis

My tastes are simple, I am easily satisfied with the best.
Winston Churchil
01-11-2015, 10:09 PM
Bericht: #6
RE: halve 100/2 met vooraf lekkere stuff uit Toscane
Steven, bedankt voor de gastvrijheid en de mooie selectie wijnen.

Guidalberto Toscane 2008 was de nr1 van het eerste gedeelte.

Verder onthoud ik de Ferraton Père et Fils Hermitage 2005, Fuligni Brunello 2001, Finca Dofi 2004 en de Alion 2011

De Bordeaux wijnen moeten voor de Spanjaarden komen, een aandachtspuntje voor de volgende keer ... maar hoe lossen we dit op als we blind proeven.

Grts.

In blind, we trust Cool
01-11-2015, 11:33 PM
Bericht: #7
RE: halve 100/2 met vooraf lekkere stuff uit Toscane
Ook van mij nog een dikke merci aan Steven voor deze tasting en de mooie selectie uit zijn kelder!
Van de Sangioveses van Steven die we gedronken hebben vond ik de Marchese Antinori veruit de beste. Fris, elegant, complex. Ook de Brunello 2001 van Fuligni vond ik heel mooi omdat die zo mooi op dronk was. Wat me bij veel van de Sangioveses trouwens opviel was een mineralige, ik benoemde het als een metalige, toets in de neus. Interessant en leerrijk om er zoveel op een rijtje te proeven.
De verrassing was des te groter dat de sangiovese van Peter (hopelijk kom je ook eens een kijkje nemen op het forum Wink ) volledig anders was van stijl! Ik dacht blind aan een pinot noir... Deze Poggio di Sotto was heel licht, elegant, fruitig, fragiel. Ik hou hier wel van.
Van de andere Italianen vond ik de Guado al Tasso heel mooi, en ook de Il Pino di Biserno. Fijne en nobele wijnen.
Leuk om blind de Ermitage Le Méal 2005 te proeven, want hiervan al de 2004 gedronken. Opnieuw top!
Twee Spanjaarden en tweemaal top : de Finco Dofi was tof om opnieuw te proeven, want bij Fleer vond ik hem te jong. Nu perfect op dronk en veel fijner en complexer. De Alion was voor mij de WOTN. Jong, maar heeft alles! En nu zelfs al supermooi. Spanje - Olivier : 2 - 0
De Hosanna 2006 was heel verrassend. Blind zat ik bij bordeaux-blend, maar niet bordeaux... Dat het een 2006 was maakte het nog verrassender. Heel rijp fruit, heel expressief. Mooi! Dag en nacht verschil met de Clos de la Vieille Eglise, ook Pomerol, maar veel meer op finesse. Inderdaad nog jong, tannines mogen nog wat zachter, maar ziet er goed uit voor de toekomst.
De Preta was ook weer een leuke wijn uit Portugal. Heeft in totaal een 10 uur in karaf gezeten, als ik me goed herinner? Maar het resultaat was mooi.

Consistent op zeer hoog niveau! I liked it Smile

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
02-11-2015, 10:24 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-11-2015 om 11:38 AM door Vinogan(s).)
Bericht: #8
RE: halve 100/2 met vooraf lekkere stuff uit Toscane
Nog wat aftermath opmerkingen:

- Geen enkele fles heeft het overleefd tot zondag Blush met wat extra hulp is alles die avond nog 'opgekuist'.

De flessen die ik nog proefde: de Perlato bij een pizzake was goed, Fuligni bleef zeer mooi - de Guado ook en was 'klassieker' dan de Il Pino, waar de cf in de blend heel hard doorkwam, terwijl de castello di Ama z'n vreemde zelf bleef. De andere flessen zelf niet meer herproefd...

- De vrouw kon de Poggio di Sotto ook goed smaken;

- Inderdaad straf: 2 spaanse flessen en beide echt top. Waar zijn die zware met hout doortimmerde wijnen uit de clichés naartoe? Er zijn geen zekerheden meer Wink

- De boutade is: 'Antinori maakt geen slechte wijnen'. Ik begin ervan overtuigd te raken dat hier een grond van waarheid inzit (de marchese en de guado beiden zéér goed zaterdag) - onder voorbehoud wel van de il bruciato hier besproken opt forum :-) (heb deze ook nog niet geproefd)

- Ook nogmaals dank voor de gekregen flessen. Op het moment zelf was ik ook met andere dingen bezig, dus niet veel aandacht aan (kunnen) geven Rolleyes Heb gezien dat er een Rhone flesje bij is dat hier recent opt forum werd besproken - zal dit binnen enkele jaren eens openen - conform de richtlijnen hier gegeven (naast een toscaanse syrah uit hetzelfde jaar Wink ). De chianti zal niet lang gesloten blijven en de spanjaard ben ik heel hard over aant denken om die met de feestdagen eens te openen met mn broer - kijken wat ie zegt (z'n italie fixatie is namelijk nog veel groter dan de mijne...)
17-11-2015, 12:47 PM
Bericht: #9
RE: halve 100/2 met vooraf lekkere stuff uit Toscane
Momenteel Guidalberto 2012 te verkrijgen met korting bij Delhaize en 2013 bij Xtrawine. (bij Xtrawine tot Woensdag)

Grts

In blind, we trust Cool
17-11-2015, 01:21 PM
Bericht: #10
RE: halve 100/2 met vooraf lekkere stuff uit Toscane
(17-11-2015 12:47 PM)fleer schreef:  Momenteel Guidalberto 2012 te verkrijgen met korting bij Delhaize en 2013 bij Xtrawine. (bij Xtrawine tot Woensdag)

Grts

Fleer, van mij mag je gerust de prijzen daarbij zetten met hun normale of adviesprijs erbij.Wink

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
17-11-2015, 01:39 PM
Bericht: #11
RE: halve 100/2 met vooraf lekkere stuff uit Toscane
(17-11-2015 01:21 PM)don quichotte schreef:  
(17-11-2015 12:47 PM)fleer schreef:  Momenteel Guidalberto 2012 te verkrijgen met korting bij Delhaize en 2013 bij Xtrawine. (bij Xtrawine tot Woensdag)

Grts

Fleer, van mij mag je gerust de prijzen daarbij zetten met hun normale of adviesprijs erbij.Wink

Xtrawine wint Smile

Xtra: afgerond 26,7 € + verzending (+- 1,5 €) = 28,20
Delhaize: +- 33,90 € maar enkel indien je 6 flessen neemt Confused

Tiens, geraakt er iemand uit Limburg z'n oudere jaargangen misschien niet kwijt? Tongue
17-11-2015, 06:57 PM
Bericht: #12
RE: halve 100/2 met vooraf lekkere stuff uit Toscane
(17-11-2015 01:39 PM)Vinogan(s) schreef:  .................................

Tiens, geraakt er iemand uit Limburg z'n oudere jaargangen misschien niet kwijt? Tongue

Mooi bekeken Fleer.applaus
Zo ver had ik deze keer nog niet nagedacht.
Weet jij hoe intensief die samenwerking nog is?

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
18-11-2015, 10:51 AM
Bericht: #13
RE: halve 100/2 met vooraf lekkere stuff uit Toscane
(17-11-2015 06:57 PM)don quichotte schreef:  
(17-11-2015 01:39 PM)Vinogan(s) schreef:  .................................

Tiens, geraakt er iemand uit Limburg z'n oudere jaargangen misschien niet kwijt? Tongue

Mooi bekeken Fleer.applaus
Zo ver had ik deze keer nog niet nagedacht.
Weet jij hoe intensief die samenwerking nog is?

Kan ik niet met zekerheid zeggen; ik vind geen deftige info meer terug opt net.

Zoals ik me herinner, wordt een deel van het aanbod (en soms ook wijnen die ze zelf niet aanbieden maar van producenten in hun portefeuille - bv. de Ser Lapo CC riserva van Fonterutoli) ook via de website van Delhaize aangeboden. Ik heb precies wel de indruk (maar kan me vergissen) dat het vroeger wel meer wijnen waren dan nu.

Volgens de info te vinden op dit forum Cool (http://www.vinejo.freebb.be/printthread.php?tid=399) zouden deze wijnen voor dezelfde prijs worden aangeboden (post Roeland V uit begin 2012)...

Dit is echter niet meer waar Rolleyes de 'normale' prijs van deze Guidalberto zit bv. +- 5,5 € hoger bij delhaize: 42,40 € ipv 36,97 €... Ook de prijs van de nobile van valdipiatta is (voor promo) hoger.

Het kan natuurlijk ook zijn dat Delhaize zelf van de wijnen af wil - ik weet niet wie deze stock in beheer heeft - veel van de 'exclusief online' wijnen van delhaize die in promo zijn nu betreffen niet de recentste jaargang en komen van licata.


Ga naar locatie: