Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Leuven-Brussel revisited
25-11-2015, 03:42 PM
Bericht: #1
Leuven-Brussel revisited
Leuven Brussel bij mij

Koen, filip, venne, don quichotte, dave

1. Champagne Veuve Fourny premier cru extra-Brut millesime 2009 : Huis uit Vertus (Cote des Blancs) dat nog sterk op zuren inzet. brioche, rijpe appel, proeft jong, rijpe citrus, blauwe bes. 90
2. Meyer Fonne Wineck Schlossberg Gc 2010 (Elzas) : Petrol, licht mineraal, sappig, licht oxidatief, vettige toets die afgedekt wordt door zuren, sinaasappel, rijke stijl die elegant blijft, gebrand 91+
3. Von Winning Grainhubel 2010 (Pfalz) : Controversieel domein uit de Pfalz dat zijn wijnen in (gebruikt) nieuw hout opvoedt. Floraal, licht petrole, mandarijn, licht bittertje, minder snel herkenbaar als riesling, blauwe bes, ondersteunende zuren, spek, evenwichtig, lange afdronk, ananas, 91
4. Sylvain Bock L'equilibriste 2013 (VdF) :Wijnmaker uit de buurt van de Ardèche. Gerookt, perzik, troebel, rijpe appel, amandel, gebrande caramel, vuursteen, abrikozen op d afdronk, velletjes van walnoten, zure room, pompelmoesbitter, chardonnay uit zuiden van Frankrijk 88
5. Am Stein Silvaner Vinz 2010 (Franken) : Deze silvaner is uitgeroepen door Gault Millau tot beste Silvaner van 2010 en dit domein heeft recent de award ontvangen voor beste witte wijn-collectie van Duitsland in die andere gids Eichelmann. Rijpe neus, licht herbale toets, Walnoten, pompelmoes op de afdronk, ietwat monotoom, blijft sterk doorgaan over de ganse lijn, monolitisch, long distance runner. 89+
6. Villa Bucci Riserva 2009 (Marche) : Tophuis uit de Marche voor wit. Honing, nootjes, caramel, gerookt, italiaans, amandel, citrus, 90
7. Lageder Lowengang 2010 (sudtirol) : Biodynamist uit alto Adige. Lactisch, chardonnaygevoel, gerookt, abrikozen, wilde toets, nog veel te jong. 90
8. Chidaine Les Bournais 2008 (Montlouis) : Kweepeer, tomatenconcentraat, neus stoot momenteel een beetje af, mond is een ander verhaal, floraal, frisse zuren, body, ananas, exotisch, 89 maar ik geef 92 voor het mondgevoel :-)
9. Brignot La Combe 2004 (VdT de France) : Cultwijn uit de topstreek Jura. Oxidatief, okkernoot, goede fraicheur, Jura?, doet verlangen naar een volgend glas, kaaskorst, mooi uitgerijpt, papaya, brede schouders, 92
10. Domaine du Cros vieilles vignes 2009 (Marcillac) : Vaandedrager uit de appelatie met wijnen die wat op Cabernet Franc gelijken. Onrijpe neus, floraal, paprika, krieken, wordt zachter met opwarmen, op zijn punt gekomen. 87
11. Poujeaux 1990 (Moulis) : Ik had deze wijn voorzien maar blijkbaar had mijn gulle schenker van een tijdje terug het idee om deze wijn ook te openen. We hebben het uiteindelijk bij deze ene fles gehouden en nr 13 in de plaats van de 2e Poujeaux geopend. Geëvolueerde kleur, onderhout, gekookte groenten, vleesjus, tertiaire fase, krieken, ijzer, goede fraicheur, knap. 90
12. Fontenil 1989 (fronsac) : Domein uit Fronsac onder leiding van wijngoeroe Michel Rolland. Tannines, oxo, blauwe bes, licht vegetaal, snoeperig, nog te jong! 89
13. Faugeres 1996 (St Emilion) : Backbencher die jaar na jaar gedegen kwaliteit aflevert. Zwart Fruit, kruidig, tannines komen nog een beetje op, sappig, zoethout, houttoets, kan nog een tijdje mee. 89+
14. Ampelaia Alicante 2014 (Costa toscane) : Zijprojectje van Elisabeth Foradori uit Toscane. Bojo novo, rood fruitig, floraal, zuurtjes, jura poulsard, vlezigheid, uiteindelijk blijkt het grenache, veel drinkplezier, 88
15. Dom. Olivier 1er cru Beaurepaire 2008 (Santenay) : P/k-domein uit Bourgogne dat al jaren vast in het gamma van Colruyt klassewijnen zit. Blauwe bessen, kruidigheid, komt zacht binnen, licht tannineus nog, eveneens een plezierwijn met iets meer structuur, vrij hoge zuren, vlezigheid, pinot noir. 88
16. Huber Sommerhalde GG 2011 (Baden) : Recentelijk (vorig jaar) overleden Cultwijnmaker van Spät- en andere burgunders uit Baden. Zoete kruiden, gesloten op de neus, creozoot, zacht in de mond met veel zuren en nog behoorlijk veel tannines, bosbessen, veel toekomst, romige toets. 92
17. Castello Sonnino Sanleone 2003 ( Toscane) : De populist zal niet blij zijn dat ik deze fles zonder hem gedronken heb. Bordeaux-blend met voornamelijk Merlot, snoeperig, rijp, tannines zijn nog aanwezig, veel fruit, nog te jong 89
18. Igler Ab Ericio 2009 (Burgenland) : Topwijn van het domein bestaande uit 40 % Blaufränkisch, 30 % Zweigelt en 30 % Merlot. Sinaasappelschil, fijne neus, chocolade, complex, bramen, nog behoorlijk tannineus, lactisch, kersenyoghurt, 92
19. Aalto 2007 (Ribera del Duero) : Topper in wording. Kruidig, compact, tannineus, zwart fruit, fijne zuurtjes, gekookte groenten, powerwijn, nog een lange weg te gaan. 90
20. Contino Vina del Olivo 2003 (Rioja) : Domein dat zich tussen de klassieke en de moderne Riojastijl bevindt. In het begin een beetje een Vreemde neus, tertiair, stalgeur, rozijntjes, plakaatverf, gekookte groenten, uitgerijpt, pruim, munt op de afdronk wat voor een mooie , 91
21. Chateau Broustet 2001 (Sauternes) : Geëvolueerde kleur, Botritys, geconfijt fruit, mooie zuren. 92

Nogmaals dank aan alle proevers voor de leuke avond en de mooie aanvullingen. Hopelijk mogen we dit gauw nog eens doen.
25-11-2015, 06:59 PM
Bericht: #2
RE: Leuven-Brussel revisited
Citaat:12. Fontenil 1989 (fronsac) : Domein uit Fronsac onder leiding van wijngoeroe Michel Rolland. Tannines, oxo, blauwe bes, licht vegetaal, snoeperig, nog te jong! 89

Oei, oei,

Dan gaat mjne Fontenil 2009 en 2010 mij overleven.Wink

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
25-11-2015, 07:34 PM
Bericht: #3
RE: Leuven-Brussel revisited
Waw knappe proeverij !
Een mens zou er goesting van krijgen cheers.
25-11-2015, 09:37 PM
Bericht: #4
RE: Leuven-Brussel revisited
Alweer een fantastische avond, met dank aan gastheer en meesterverslaggever, Carl, en de medeproevers voor de fijne sfeer én prachtige wijnen.
25-11-2015, 10:10 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-11-2015 om 10:11 PM door carl.)
Bericht: #5
RE: Leuven-Brussel revisited
(25-11-2015 06:59 PM)don quichotte schreef:  
Citaat:12. Fontenil 1989 (fronsac) : Domein uit Fronsac onder leiding van wijngoeroe Michel Rolland. Tannines, oxo, blauwe bes, licht vegetaal, snoeperig, nog te jong! 89

Oei, oei,

Dan gaat mjne Fontenil 2009 en 2010 mij overleven.Wink

Precies alsof je dat nog niet wist, don Wink

Mooi dat we dit toch eens mochten proeven op leeftijd
(25-11-2015 09:37 PM)Dave schreef:  Alweer een fantastische avond, met dank aan gastheer en meesterverslaggever, Carl, en de medeproevers voor de fijne sfeer én prachtige wijnen.

Jij bent bedankt, Dave dat je je toch vrij hebt willen maken om ons te vervoegen en serieus wat slaap hebt willen inleveren terwijl je bezig bent met je Roemeense badkamer Wink

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
27-11-2015, 10:43 AM
Bericht: #6
RE: Leuven-Brussel revisited
(25-11-2015 03:42 PM)carl schreef:   14. Ampelaia Alicante 2014 (Costa toscane) : Zijprojectje van Elisabeth Foradori uit Toscane. Bojo novo, rood fruitig, floraal, zuurtjes, jura poulsard, vlezigheid, uiteindelijk blijkt het grenache, veel drinkplezier, 88

Ik wist niet dat dit domein nu van Fordaori was. Eerder dit jaar maakte ik kennis met deze wijnen op RAW en daar werden ze voorgesteld door ene Zwitserse dame. Prijs-kwaliteit soms niet helemaal ok, maar qua drinkplezier onklopbaar.
28-11-2015, 01:52 PM
Bericht: #7
RE: Leuven-Brussel revisited
@Kupers , het is een samenwerkingsverband tussen Elisabetta en Giovanni Podini. Enkele weken geleden heeft de dochter van Elisabetta me 3 Ampleia wijnen laten proeven. Zéér hoog gelegen wijngaarden en vooral Grenache (Kepos en Alicante) en Cabernet Franc (Ampleia).
Frisse wijnen en mooi hoe die druiven daar tot uiting komen.

Wine is sunlight , held together by water !
29-11-2015, 06:31 PM
Bericht: #8
RE: Leuven-Brussel revisited
(28-11-2015 01:52 PM)Venne schreef:  @Kupers , het is een samenwerkingsverband tussen Elisabetta en Giovanni Podini. Enkele weken geleden heeft de dochter van Elisabetta me 3 Ampleia wijnen laten proeven. Zéér hoog gelegen wijngaarden en vooral Grenache (Kepos en Alicante) en Cabernet Franc (Ampleia).
Frisse wijnen en mooi hoe die druiven daar tot uiting komen.

Ik vond deze alleszins fantastisch, maar geen idee van de prijs....
29-11-2015, 07:05 PM
Bericht: #9
RE: Leuven-Brussel revisited
(29-11-2015 06:31 PM)Dave schreef:  
(28-11-2015 01:52 PM)Venne schreef:  @Kupers , het is een samenwerkingsverband tussen Elisabetta en Giovanni Podini. Enkele weken geleden heeft de dochter van Elisabetta me 3 Ampleia wijnen laten proeven. Zéér hoog gelegen wijngaarden en vooral Grenache (Kepos en Alicante) en Cabernet Franc (Ampleia).
Frisse wijnen en mooi hoe die druiven daar tot uiting komen.

Ik vond deze alleszins fantastisch, maar geen idee van de prijs....

22 euro! Ik heb ze vandaag geproefd op Vini Birre Ribelli, waar zowel Foradori als Ampeleia aanwezig waren. Zoals eerder aangehaald een heel mooi gamma, vooral de cabernet franc is de moeite waard, net zoals de Ampeleia 2011, enorm veel potentieel maar nu al een heel leuke fraicheur.


Ga naar locatie: