Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kjostmis, en 't zal geen biestmelk zijn
23-12-2015, 09:37 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-12-2015 om 09:38 PM door TheWineVet.)
Bericht: #1
kjostmis, en 't zal geen biestmelk zijn
Aperitief:
the usual, ik mocht niet te speciaal doen van de vrouw, want de schoonouders komen ook en die lusten net iets meer dan Jezus in zijn kribbe. Dus iets met saumon fumé, foie gras, warme hapjes en slakken. Served with Rochet-Bocart Brut

Voorgerecht:
hyperklassiek, maar eigenlijk nog maar zelden gegeten en nooit echt goed bevonden. Tijd om zelf het heft in handen te nemen voor paling in 't groen. Maar frisgroen, hé!! Ons vader brengt de witte mee,maar stiekem hoop ik op de Chablis grand cru 'les preuses' 2007 van N&G Fèvre We'll see...

Dan butternutpompoen-wortelsoep met grijze garnalen.

Hoofdgerecht:
zelfgeschoten hazenrug met zalf van butternutpompoen (hij moest op, hé), geglaceerde zilveruitjes, witloof, pied de moutons en zelfgekweekte cornes de gattekes uit den oven.
Daarbij eerst een Faustino 1 2004 die ik daarnet in den delhaize tegenkwam in promo.
Daarna (de eerste fles zal wel al leeg zijn voordat den haas klaar is Blush) BIJ den haas Bandol La Suffrene 2009. Ik dacht eerst aan den 2006 van JP, maar dat gaat te speciaal zijn voor sommigen La Suffrene is wat toegankelijker.

Dessert:
coupe brésilienne met zelfgemaakt vanille-ijs en zelfgemaakte caramelsaus en slagroom van kastanjes.

Wat daarna uit de kelder komt, weet men nooit wijn wijn wijn wijn wijn wijn wijn wijn

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
23-12-2015, 09:41 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-12-2015 om 09:44 PM door Mathijs81.)
Bericht: #2
RE: kjostmis, en 't zal geen biestmelk zijn
Ik ga op verplaatsing en neem mee .... goeie Champagne ( J.Charpentier ) en Smith Haut Lafitte ® 1995 Slurp
Anders geeft mijn zusjelief weer iets ondrinkbaar uit de wereldwinkel, dus daarom ben ik maar zelfvoorzienend !

Mathijs

When in doubt ... drink Pomerol !
23-12-2015, 09:53 PM
Bericht: #3
RE: kjostmis, en 't zal geen biestmelk zijn
(23-12-2015 09:41 PM)Mathijs81 schreef:  Ik ga op verplaatsing en neem mee .... goeie Champagne ( J.Charpentier ) en Smith Haut Lafitte ® 1995 Slurp
Anders geeft mijn zusjelief weer iets ondrinkbaar uit de wereldwinkel, dus daarom ben ik maar zelfvoorzienend !

Mathijs

Daarom dat ik het thuis doe. En zaterdag bij ons vader, dus ook geen probleem. cheers

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
24-12-2015, 12:59 AM
Bericht: #4
RE: kjostmis, en 't zal geen biestmelk zijn
(23-12-2015 09:37 PM)TheWineVet schreef:  ..............................
Voorgerecht:
hyperklassiek, maar eigenlijk nog maar zelden gegeten en nooit echt goed bevonden. Tijd om zelf het heft in handen te nemen voor paling in 't groen. Maar frisgroen, hé!! Ons vader brengt de witte mee,maar stiekem hoop ik op de Chablis grand cru 'les preuses' 2007 van N&G Fèvre We'll see...

............................

Wel TheWineVet; paling in het groen is een van mijn favorieten en ik weet dat niet iedereen dit lust.

Mijn wederhelft bereid zelf de saus met allemaal verse groenten.
Een groetensaus waar ook "veldzuring of zuring" in wordt verwerkt en in de lente plukken we deze van de jonge plantjes in het wild. (in mijn jeugd noemden we dit "zurkel").

Nu in december is dat zuring van plantjes in bloempotjes.
Toch een advies: in de bereiding van de saus gebruikt mijn echtgenote dezelfde witte wijn als die we er bij drinken.
En dat is dikwijls een Muscadet Sèvre et Maine sur Lie ; vb Clos Les Montys Muscadet Sèvre-et-Maine Domaine Huchet (< 10 Euro)
Een wijn waarvan de aciditeit in balans is met de aciditeit van de zuring.
Persoonlijk zou ik daar nooit een wijn bij geven waar de eik lagering dit subtiel smaakpallet zou verstoren.
Maar ik weet niet of de eik smaak in deze wijn Chablis grand cru 'les preuses' dominerend is.
Ik geef niet graag commentaar over combinaties wijn/gerecht omdat ik daar nog minder van af weet dan over wijn zelf.
Meestal zal ik me daarvan onthouden omdat dit zo sterk afhankelijk is van de bereidingswijze van het gerecht waarbij de verwante smaken van saus bv veel belangrijker kunnen zijn.

N.B.
Mijn echtgenote kwam me daar juist te informeren dat ze altijd wat verse gesneden blaadjes kan missen van haar "zuring" plantjes.Wink


Bijlagen Afbeeldingen
   

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
25-12-2015, 05:46 PM
Bericht: #5
RE: kjostmis, en 't zal geen biestmelk zijn
(24-12-2015 12:59 AM)don quichotte schreef:  
(23-12-2015 09:37 PM)TheWineVet schreef:  ..............................
Voorgerecht:
hyperklassiek, maar eigenlijk nog maar zelden gegeten en nooit echt goed bevonden. Tijd om zelf het heft in handen te nemen voor paling in 't groen. Maar frisgroen, hé!! Ons vader brengt de witte mee,maar stiekem hoop ik op de Chablis grand cru 'les preuses' 2007 van N&G Fèvre We'll see...

............................

Wel TheWineVet; paling in het groen is een van mijn favorieten en ik weet dat niet iedereen dit lust.

Mijn wederhelft bereid zelf de saus met allemaal verse groenten.
Een groetensaus waar ook "veldzuring of zuring" in wordt verwerkt en in de lente plukken we deze van de jonge plantjes in het wild. (in mijn jeugd noemden we dit "zurkel").

Nu in december is dat zuring van plantjes in bloempotjes.
Toch een advies: in de bereiding van de saus gebruikt mijn echtgenote dezelfde witte wijn als die we er bij drinken.
En dat is dikwijls een Muscadet Sèvre et Maine sur Lie ; vb Clos Les Montys Muscadet Sèvre-et-Maine Domaine Huchet (< 10 Euro)
Een wijn waarvan de aciditeit in balans is met de aciditeit van de zuring.
Persoonlijk zou ik daar nooit een wijn bij geven waar de eik lagering dit subtiel smaakpallet zou verstoren.
Maar ik weet niet of de eik smaak in deze wijn Chablis grand cru 'les preuses' dominerend is.
Ik geef niet graag commentaar over combinaties wijn/gerecht omdat ik daar nog minder van af weet dan over wijn zelf.
Meestal zal ik me daarvan onthouden omdat dit zo sterk afhankelijk is van de bereidingswijze van het gerecht waarbij de verwante smaken van saus bv veel belangrijker kunnen zijn.

N.B.
Mijn echtgenote kwam me daar juist te informeren dat ze altijd wat verse gesneden blaadjes kan missen van haar "zuring" plantjes.Wink
Merci voor de aangeboden zurkel, maar ik had er genoeg Wink Goeie, oude Muscadet had zeker een optie geweest. Het kwam zelfs niet in me op. Qua wijn heb ik er 2 restjes wit ingekapt, kwestie van de ijskast te ledigen en niet teveel te verspillen. In de 'preuses' overheerst de eik zeker niet.Eigenlijk overheerst bij N & G Fèvre nooit het hout, is me al opgevallen. Dit zijn altijd zeer terroirgerichte mineralige wijnen. Hij had er denk ik wel perfect bij gegaan, maar ons vader had andere wijn mee voor bij de paling. Sancere d'antan 'Terroir de silex' 2011 van H. Bourgeois. Top! En ging er wonderwel bij met de stevige zuren en weinig hout.

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
25-12-2015, 09:53 PM
Bericht: #6
RE: kjostmis, en 't zal geen biestmelk zijn
Nog een Shiraz-Cabernet "Johann" van Jacobs Creek 2001 gedronken: mooi op dronk met perfecte zuren om die snoeperigheid in toom te houden. 91

Deze morgen bij het ontbijt Rochet-Bocart Blanc de blancs 2007. Lekker hoor! 90-91

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)


Ga naar locatie: