Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
gazettenpraat
09-09-2016, 08:44 PM
Bericht: #1
gazettenpraat
http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/a...nnen.dhtml

wordt vervolgd

My tastes are simple, I am easily satisfied with the best.
Winston Churchil
10-09-2016, 12:30 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-09-2016 om 12:55 AM door don quichotte.)
Bericht: #2
RE: gazettenpraat
(09-09-2016 08:44 PM)shiraz schreef:  http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/a...nnen.dhtml

wordt vervolgd

Heb dat ook eens bekeken Shiraz en had onmiddellijk mijn bedenkingen.

Mijn geloofwaardigheid in de persoon Sepideh Sedaghatnia als wijndeskundige is niet hoog. Wanneer je in je eigen zaak aan je cliënteel wijnen aanbied die onevenwichtig zijn of nog jaren moeten verouderen omwille van een overschot aan tannines dan heb ik wel voor bekeken.
Maar Sepideh komt graag in de publieke belangstelling en dit is haar dan ook gegund.
Dat Frank Van der Auwera zich aan dat soort spel waagt verbaast me wel een beetje.

Maar toen ik de eerste vraag las moest ik wel met men ogen even draaien:

Welke rode wijn gemaakt van onderstaande druif kan ook bij visgerechten geserveerd worden? (Het antwoord vind je in Het Laatste Nieuws van zaterdag 10 september)
O Merlot
O Malbec
O Gamay
O Cabernet sauvignon


Een wijn mag volgens mij de fragiele; delicate smaak van een verse vis nooit overdonderen en een goedgemaakte Merlot, Malbec, Gamay of Cabernet Sauvignon gaan de specifieke smaak van iedere vis in de schaduw stellen. En ik geloof al lang niet meer in de complementaire smaken van een wijn t.a.v. het hoofdbestanddeel van een gerecht als de wijnsmaak dominant is in het gebeuren.
Als er morgen ne gast is die bv zeewolf of zalm wil geserveerd krijgen met een saus op basis van een lichte fruitige Beaujolais is dat zijn zaak en hem zeker gegund maar daar zal je me niet als supporter bij vinden.

Onlangs nog in een gerenommeerd restaurant geweest in Vaalbeek. Daar werd geen rode maar de El Ricon de Nekeas een Spaanse witte Chardonnay geschonken; veel te veel eik die de slibtong (die dan nog niet vers was) overschaduwde. Dit kan volgens mij niet.
Maar zoals je weet: "Des goûts et des couleurs........."

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
15-12-2018, 10:25 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-12-2018 om 10:51 PM door shiraz.)
Bericht: #3
RE: gazettenpraat
https://www.hln.be/nina/nina-kookt/topso...TE#paywall

Blijkbaar werkt de link niet meer --->

1. Alsace Grand Cru Kaefferkopf ‘Henri Ehrart’
«Bij krab en langoustines »
«Een zachte florale neus met vooral een boeket van acacia en honing, samen met wat appelsienzeste — typisch voor een riesling uit de Elzas. De aanzet in de mond is zacht — vooral peren strelen de tong — terwijl er toch ook wat florale tonen opduiken. Minder geschikt als aperitief, maar mooie begeleider bij schaal- en schelpdieren, vooral langoustines en krab. Hun zoete toetsen passen wel bij deze ‘Elzasser’.»
• Alsace (Frankrijk)
• 2016
• 12,5%
• Druif: riesling
• Aldi
• 7,99 euro

2. Sancerre
«Heel elegant»
«Bescheiden, minder expressief aromaboeket, met vooral gele appelen, peren en in de verte ook een tikje citrus. De smaak start zacht, met minder grassigheid, maar vooral fruit dat in de mond opduikt, met zestes van citroen. Het vervolg is sappig, evenwichtig en met voldoende lange afdronk. Zeker niet mis. Minder exotische, maar toch heel elegante sancerre.»
• Loire (Frankrijk)
• 2017
• 12,5%
• Druif: sauvignon blanc
• Delhaize
• 12,99 euro

3. Bicos Albariño
«Lente in het glas»
«Wat een aromatisch boeket. In putje winter lijkt dit lente in het glas met overdaad aan bloesems van kruis- en andere kleine besjes, appel en peer. De neus verleidt op en top, waarna het frisse feest een vervolg krijgt in de mond. Krokant, sappig met mooie citroenzuren die de zijkant van de mond strelen. Ideaal als aperitief of bij het begin van de feestavond geserveerd bij wat oesters of schaal- en schelpdieren.»
• Rias Baixas (Spanje)
• 2017
• 12,5%
• Druif: albariño
• Makro
• 7,89 euro

4. Château des Fines Roches
«Bij rosbief»
«Erg kruidige neus met een mooi evenwicht tussen specerijen en vol fruit. Dit aromaboeket kan me echt charmeren en dat geldt ook voor het vervolg in de mond. Eerst duikt een mooi bittertje op, gevolgd door wat kruidige accenten, overgoten met voldoende fraîcheur. De alcohol is hier ook niet te opdringerig aanwezig, wat bij een witte châteauneuf-du-pape vaak het geval durft te zijn. Dit is een witte wijn met gastronomische allures die perfect past bij fazant en zelfs kalfsvlees en rosbief.»
• Châteauneuf-du-Pape (Frankrijk)
• 2017
• 13,5%
• Druif: grenache blanc, clai­rette, bourboulenc, roussanne
• Colruyt
• 15,59 euro

Andere toppers uit het wijnrek

1. Château Villelongue
«Iets te jong»
«Oei, deze neus toont zich meteen wat rubberachtig en heeft eerst lucht nodig om te ademen — beter karaferen dus. Nadien haal je er met wat moeite aroma’s van aards fruit als kweepeer uit, terwijl die de mond eerst fris opleukt en nadien wat ‘filmend’ inpakt met laagjes van amandel, frangipane en boterigheid. Niet slecht, maar iets te jong. Wie de fles toch opent, kan die naast witloof uit de oven zetten.»
• Limoux (Frankrijk)
• 2017
• 13,5%
• Druif: chardonnay
• Colruyt
• 7,99 euro

2. Chablis Simonnet-Febvre
«Alleen als aperitief»
«Typische chablisaroma’s — dus van chardonnay zonder houtrijping — met aroma’s van appel, citrus en in de verte wat witsteenfruit en een tikje pompelmoes. Sappige aanzet in de mond en ook het vervolg heeft voldoende fraîcheur. Niet te complex, met ook een vrij korte afdronk. Alleen te gebruiken als aperitief of bij een charcuteriebordje.»
• Chablis, Bourgogne (Frankrijk)
• 2016
• 12,5%
• Druif: chardonnay
• Makro
• 13,99 euro

3. Sancerre ‘La Côte Blanche’ Nicolas Carlin
«Fraîcheur»
«De neus is citrusgedreven, met vooral aroma’s van pompelmoes, pas gemaaid gras, kiwi, limoen, passievrucht en grannysmithappel. Heel veel fraîcheur, ook in de mond met eerst een frisse aanzet, gevolgd door voldoende evenwichtige zuren en zelfs een licht bittertje van pompelmoes op de tong. Tegelijk duikt ook wat stenige mineraliteit op. Een goedgemaakte sancerre die ideaal is als aperitief.»
• Loire (Frankrijk)• 2017
• 13%
• Druif: sauvignon blanc
• Lidl
• 11,49 euro

4. Azevedo Vinho Verde
«Te weinig voor de feesttafel»
«Bescheiden neus waarin toch wat bloesems en appels opduiken — maar net iets te weinig parfum. De start in de mond is wel vlot, maar algauw duikt wat wrangheid op, samen met wat stoffigheid op de tong. De frisheid blijft wat achterwege. Gewoon té eenvoudig, te ‘weinig’ voor de feesttafel.»
• Vinho Verde (Portugal)• 2017
• 11,5%
• Druif: loureiro, alvarinho
• Carrefour Market & Hyper
• 6,49 euro

5. Altano Douro ‘Symington Family Estate’
«Iets te vegetaal»
«Heel verrassend frisse neus met vooral aroma’s van citrus en grassigheid — dit zou haast een sauvignonwijn kunnen zijn. Op de tong proef je opnieuw een mix van groene kruiden en citrus, waardoor deze wijn net iets te vegetaal smaakt. Van een ‘douro’ verwacht ik iets meer complexiteit en minder fraîcheur dan hier het geval is.»
• Douro (Portugal)
• 2014
• 13%
• Druif: malvasia fina, moscatel galego, viosinho, rabigato
• Delhaize
• 6,99 euro

6. Saint-Véran
«Bij het betere gevogelte»
«Een volle, ronde neus met vooraan aroma’s van vooral meloen, abrikoos, perzik en zelfs een tikje mango. In de mond valt meteen de volle body op, met een ronde smaak die wel door voldoende zuren wordt ondersteund. Zeker niet mis en bruikbaar als passe-partout die je bij het betere gevogelte kan serveren: van hoevekip tot fazant en — waarom niet? — een feestelijke vol-au-vent.»
• Saint-Véran, Bourgogne (Frankrijk)
• 2017
• 12,5%
• Druif: chardonnay
• Lidl
• 7,49 euro

7. Chablis 1er Cru ‘Louise Dubois’
«Veel diepgang»
«Opvallend veel diepgang in de zuivere neus: meteen dringt de pompelmoes de neusgaten binnen, gevolgd door aroma’s van citrus en nat krijt. In de smaak duiken opnieuw de citrusvruchten op, met een zuivere body en een opvallend lange afdronk. Heel lekker bij een kreeft of een gebakken visje.»
• Chablis, Bourgogne (Frankrijk) • 2017
• 13%
• Druif: chardonnay
• Aldi
• 14,99 euro

8. ‘Les Adrets’ Chignin-Bergeron
«Heel complex»
«Heel leuke volrijpe neus met flarden van mango, peer, kweepeer, rode appel. Alleen al dit aromaboeket verraadt een bepaalde complexiteit. In de mond vechten sappige, zachte en fruitige accenten gebalanceerd om de aandacht. Interessante wijn — alleen jammer dat de afdronk direct wegvalt. Een stijl voor verderop in het menu bij bijvoorbeeld een vispannetje of vis met zoetere garnituur als pompoen.»
• Savoie (Frankrijk)• 2015
• 12,5%
• Druif: rousssanne
• Carrefour Hyper
• 15,79 euro

Rode wijnen uit de supermarkt
Absolute aanraders

1. Brunello di Montalcino
«Zeer verfijnd»
«Vrij gesloten maar toch elegante neus met aroma’s van kleine rode bessen, aardse truffel, opgelegde pruimen en zelfs een schilfertje chocolade. In de mond toont deze wijn zich zeer verfijnd met fragiele tannines, voldoende zuren en sappigheid. Deze wijn mag gerust bij fazant, rund en kalf met aardse garnituur zoals champignonsaus.»
• Brunello di Montalcino (Italië)
• 2013 • 14%
• Druif: sangiovese
• Aldi
• 17,99 euro

2. La Baume
«Supermooi»
«Een supermooie fles die niet zal misstaan op de feesttafel. Een even mooie neus met ‘peperigheid’, kruidnagel, wat chocolade en pruimen — niet jammy, maar kruidig. De smaak van peper komt terug in de mond, ondersteund door zwart fruit. De tannines zijn zacht, maar vrij kruidig. Interessant, charmant wijntje.»
• Pays d’Oc (Frankrijk)
• 2017 • 14%
• Druif: merlot
• Makro
• 7,89 euro

3. Château Padarnac
«Opstoot van jewelste»
«Heel zachte neus met vooral aroma’s van bramen en zwarte kersen, samen met pruimen, met ook nog wat ceder, vanille, kaneel en kruidnagel. In de mond krijg je echt een opstoot van jewelste, maar op een geslaagde manier. De sappigheid, structuur en alcohol zijn mooi in elkaar verweven en passen mooi bij hert en everzwijn. Al hangt er wel een stevig prijskaartje aan deze fles.»
• Pauillac, Bordeaux
• 2015 • 13%
• Druif: cabernet sauvignon, merlot
• Colruyt
• 18,95 euro

4. Casato dei Medici Riccardi
«Mooi gebalanceerd»
«Een intens peperige, kruidige neus, die meteen een lichtjes hoger alcoholgehalte verraadt. De mond is al even zwoel en krachtig, met een karaktervolle ruggengraat waarin de volle, romige tannines mooi samenvallen met de peperigheid en de toetsen van kersen, bramen, zoethout en vanille. Zeer mooi gebalanceerd.»
• Bolgheri (Italië)
• 2014 • 13,5%
• Druif: cabernet sauvignon, merlot, petit verdot
• Lidl (online)
• 15,99 euro

1. Le Viole
«Makkelijk te drinken»
«Deze wijn heeft zijn naam niet gestolen: in de neus welmen vooral viooltjes op, met nog wat plaats voor andere aroma’s van cuberdon, frambozen en kersen. De mond is heel fruitgedreven, met als resultaat een zachtzoet accent, wat deze wijn makkelijk te drinken maakt. Zoek het niet te ver voor gerechten: iets met charcuterie of tomatensaus past hier perfect bij.»
• Puglia (Italië) • 2016
• 13%
• Druif: nero di troia
• Aldi
• 5,99 euro

2. Costero Syrah Reserva
«Easy drinking»
«Achter de zwoele neus schuilen vooral bramen, zwarte kersen, zoethout, drop en in de verte wat viooltjes. In de mond is dit een op en top kerstwijn: vol en rond, ‘puissant’ en romig. Tegelijk merk je dat deze wijn uit een Zuid-Amerikaans land komt. Ondanks het volle én krachtige karakter ontbreekt toch wel wat lengte. Al blijft dit een ‘easy drinking’-wijn die bij heel wat mensen in de smaak zal vallen en het best bij stoofpotjes past.»
• Leyda Valley (Chili) • 2015
• 13,5%
• Druif: syrah
• Carrefour Market & Hyper
• 9,19 euro

3. Viña Pomal Crianza
«Neus is niet mijn ding»
«Oei, die neus is echt mijn ding niet, met voorop geparfumeerde muskus, met een beetje zwarte peper. In de mond duikt de smaak van granaatappel en klein rood fruit op, wat je niet meteen van een riojawijn verwacht. Nog altijd jeugdig, met tannines die niet helemaal ontplooid zijn, al blijft er nog voldoende fruit aanwezig op de tong.»
• Rioja (Spanje) • 2015
• 14%
• Druif: tempranillo
• Carrefour Market & Hyper
• 12,40 euro

4. Valpolicella Ripasso
«Plezante sappigheid»
«Bij een ‘ripasso’-wijn werden de druiven vóór de vinificatie eerst wat ingedroogd. Waardoor de neus vooral geurt naar gedroogde rozijnen, samen met drop, pruimen en zelfs wat speculoos en peperkoek. De aanzet in de mond is zacht en vlot, met veel fruit, gevolgd door plezante sappigheid én tannines. Past perfect bij ossobuco of gerechten met een (wat zurige) tomatensaus.»
• Verona (Italië) • 2016
• 13%
• Druif: corvina veronese, rondinella, molinara
• Colruyt
• 8,85 euro

5. Santa Cristina
«Allemansvriend»
«Toffe, zwoele neus met aroma’s van kersen, vanille en wat ceder. Het vervolg in de mond is even plezant: zacht en fruitgedreven, zonder dat de mooie, niet al te agressieve tannines zouden ontbreken. Een allemansvriend die je niet bij stevig wild moet serveren, maar wel zijn plaats heeft bij (lichte) tussengerechten met rund of kalf. Zeker voor deze prijs een goede koop.»
• Toscana (Italië) • 2016
• 13%
• Druif: sangiovese
• Delhaize
• 7,99 euro

6. Château Guibeau ‘Jean Fleury’
«Verrassend krachtig»
«Erg florale stijl van neus, met vooral aroma’s van rozen, samen met wat opgelegde kersen. De mond daarentegen is verrassend krachtig. Met opstootjes van peperigheid (met dank aan de cabernet sauvignon), kersen, cederhout, vanille. Een stevige wijn.»
• Saint-Emilion, Bordeaux (Frankrijk) • 2015
• 14%
• Druif: merlot, cabernet sauvignon, cabernet franc
• Delhaize
• 11,99 euro

7. Château Millet Graves
«Bij stevig stuk rood vlees»
«Verleidelijke neus met mix van zwarte kersen, maar ook de aroma’s van rokerige sigarenkistjes en cederhout. De smaak in de mond is stevig, maar sappig. De tannines wringen niet tegen, maar waaieren mooi open. Al blijft dit een wijn waar een stevig stuk rood vlees bij nodig is, zoals een gegrilde steak, everzwijn of hert.»
• Graves, Bordeaux (Frankrijk) • 2015
• 13%
• Druif: cabernet franc, cabernet sauvignon, merlot
• Makro
• 11,99 euro

8. Señorial Reserva
«Geen Spaanse furie»
«Een karaktervol geurboeket met aroma’s van drop, zoethout, vanille, opgelegde kersen. In de mond verrast de sappigheid — sappiger dan verwacht — met correcte zuren, versmolten tannines en voldoende fruit. Maar tegelijk mis ik het karakter, de Spaanse furie, die van je een Rioja Reserva mag verwachten.»
• Rioja (Spanje) • 2012
• 13,5%
• Druif: tempranillo
• Lidl
• 6,99 euro

My tastes are simple, I am easily satisfied with the best.
Winston Churchil
16-12-2018, 11:15 AM
Bericht: #4
RE: gazettenpraat
Als iemand de vraag stelt : kan rode wijn bij vis, dan is dat zonder twijfel een vraag naar de grenzen van het mogelijke, naar het kleuren buiten de lijntjes. Dat mag. Maar dat neemt niet weg dat m.i. de beste combinaties met vis en schelpdieren voor 95% met witte wijn zijn.

Dit gezegd zijnde kies ik zelf meestal een wijn naar de goesting van het moment, wars van wat er op tafel komt (of toch min of meer). Zit er teveel tannine in de wijn om goed te zijn voor het kalfslapje, dan schenk ik wat meer water in...
19-12-2019, 11:29 AM
Bericht: #5
RE: gazettenpraat
Een zeer uitgebreide en gedetailleerde proeverij van schitterende champagnes (verborgen pareltjes) door een top wijnkenner:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191217_04771461
20-12-2019, 03:31 PM
Bericht: #6
RE: gazettenpraat
Bedankt voor de video.ik kon het gemakkelijk begrijpen dankzij de ondertitels.ik ben verbaasd om de gebruikte glazen te zien, er zijn zo mooie champagneglazen, bij Lehmann Glass bijvoorbeeld, de Lallement en de Jamesse zijn mijn favorieten.

Van harte.
Thierry Debaisieux
20-12-2019, 06:36 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-12-2019 om 06:38 PM door FRANCISPICCART.)
Bericht: #7
RE: gazettenpraat
(19-12-2019 11:29 AM)Corto schreef:  Een zeer uitgebreide en gedetailleerde proeverij van schitterende champagnes (verborgen pareltjes) door een top wijnkenner:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191217_04771461

Wat zoet, fruitig en fel bruisend. Dat zijn inderdaad de kenmerken van een topchampagne woeha
(20-12-2019 03:31 PM)Thierry Debaisieux schreef:  Bedankt voor de video.ik kon het gemakkelijk begrijpen dankzij de ondertitels.ik ben verbaasd om de gebruikte glazen te zien, er zijn zo mooie champagneglazen, bij Lehmann Glass bijvoorbeeld, de Lallement en de Jamesse zijn mijn favorieten.

Ik gebruik ook steeds de Lehmann Jamesse Thierry. Niet zo duur en uitstekend.
21-12-2019, 11:07 AM
Bericht: #8
RE: gazettenpraat
(19-12-2019 11:29 AM)Corto schreef:  Een zeer uitgebreide en gedetailleerde proeverij van schitterende champagnes (verborgen pareltjes) door een top wijnkenner:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191217_04771461

Nu ook eens bekeken. Tenenkrullend...

Komt ook verdacht als publireportage over, eigenlijk.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
21-12-2019, 07:41 PM
Bericht: #9
RE: gazettenpraat
"Wat zoet, fruitig en fel bruisend", daar hou ik ook van, maar dan wel in een kelkglas van Westmalle.

Veilingmeester N.V. Jordaens
21-12-2019, 09:06 PM
Bericht: #10
RE: gazettenpraat
Ik kreeg vooral de krul van hoe ze haar glas vasthield Gek?

When in doubt ... drink Pomerol !


Ga naar locatie: