Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
2009 - Topjaar?
14-08-2010, 12:44 PM
Bericht: #1
2009 - Topjaar?
http://www.hln.be/hln/nl/3804/Belgie/vid...jnen.dhtml

Ok klimatologisch is het een goed jaar geweest in Bordeaux. Zou de wijn zo exclusief goed zijn? Want het is de laatste 2-3 jaar dat ze steeds zeggen: DIT WORDT EEN TOPJAAR!

Michel Rolland had wel een interessant interview gegeven, waar hij melde dat zelf op een slecht jaar, tegenwoordig goede wijnen gemaakt kunnen worden dankzij de nieuwe vinificatietechnieken. Met de technieken van 20 jaar geleden was 2008 een echte flop geweest.

Interessant om over na te denken. Ik vrees dat 2009 overroepen wordt. Zeker als ze het nu al beginnen te roepen. Niemand weet hoe zo een wijn binnen 20 jaar gaat evolueren.
14-08-2010, 11:25 PM
Bericht: #2
RE: 2009 - Topjaar?
Hoop dat dat een terugslag zal geven op de prijzen ook, binnen een paar jaar....
15-08-2010, 02:29 PM
Bericht: #3
RE: 2009 - Topjaar?
Ik heb alleszins geen primeur gekocht.

1. Bordeaux heeft inderdaad nog nooit zoveel publiciteit gemaakt. Wordt de luchtbel kunstmatig in leven gehouden?
2. Op wijncritici zoals Parker kan met niet meer voortgaan. Hij krijgt al jaren kritiek, maar in 2008 gaf hij overdreven scores, om de prijzen een beetje omhoog te halen.
3. Bordeaux-wijnmakers verkopen liever hun wijn aan Oosterlingen die hem mengen met cola dan aan (trouwe) wijnliefhebbers die hun werk appreciëren. Toegegeven, men doet veel voor geld. Maar als de terugslag er zal zijn (als die ooit komt), zullen de trouwe wijnliefhebbers van toen niet overgeschakeld zijn op andere gebieden (zoals dat nu al goed bezig is)?
4. Quid met de opwarming van de aarde? Zullen de wijnen in hete jaren lang bewaren? In 2003 hadden we zo een jaar, en deze wijnen beginnen goed op dronk te komen... Beetje vroeg, na zeven jaar misschien, maar de wijnen worden gemaakt om te consumeren, en niet om te blijven liggen.
15-08-2010, 10:50 PM
Bericht: #4
RE: 2009 - Topjaar?
Ik heb het toch gewaagd om een paar zaakjes te bestellen in primeur.

Effect van de Aziaten vooral te zien op de wijnen pakweg boven 20 a 25 Euro, zogezegd de "betere" (zal wel meestal zo zijn).

Ik ben dus gegaan voor bescheiden chateaus a la Malescasse, Beaumont en Chasse Spleen, wijnen die ik in oudere jaargangen altijd erg heb kunnen apprecieren (P/Q gezien), uiteraard een ander niveau van wijn dan de echte toppers.

Normaal zouden die wijnen (rond de 10 a 15 Euro per fles) toch heel erg goed moeten zijn... we leven op hoop, nog slechts 1,5 jaar wachten :-)
16-08-2010, 10:14 AM
Bericht: #5
RE: 2009 - Topjaar?
Op een degustatie van Cru Classés en andere Grand vins de Bordeaux in Sint Amands vond ik Chasse Spleen toch ook een goede wijn vergelijkend met de prijs die je voor andere soms moet betalen.
16-08-2010, 10:33 AM
Bericht: #6
RE: 2009 - Topjaar?
Bordeaux 2009 is een hype, dat weten we allemaal. Net als voorgaande jaren ben ik dit jaar opnieuw naar de Bordeauxstreek geweest en heb verschillende vatstalen geproefd, waaronder een tweetal te hebben beschreven op dit forum. Wat mij opviel was dat 2009 geen homogeen jaar was, maar dat er wel veel pareltjes tussenzitten vooral bij de linkeroever. Nochtans moet ik zeggen dat La Conseillante een enorme positieve indruk heeft nagelaten (rechteroever). Voor vele chateaux (vooral duurdere) is het echt wel een super jaar. Doch 2005 was homogener. Of het prijskaartje dat er aan vasthangt gerechtvaardigd is? Voor mij alvast niet. Nochtans waren vele chateaux in geen tijd uitverkocht (althans wat te koop was).
Het is wel zo dat men in Bordeaux enorm aan het moderniseren is en dat er steeds betere en betere wijnen gemaakt worden. Wees gerust het zal niet stoppen na 2009.
Waar men vroeger in mindere jaren minder goede wijn hadden, zal men nu toch nog goede wijn maken (bij de top en subtop).


"2. Op wijncritici zoals Parker kan met niet meer voortgaan. Hij krijgt al jaren kritiek, maar in 2008 gaf hij overdreven scores, om de prijzen een beetje omhoog te halen."

Dit is wel fout. De prijzen stonden in 2008 al vast alvorens Parker met zijn punten kwam. Een fout die men in Bordeaux niet meer zal maken daar de punten in 2008 beter waren dan verwacht en dus de prijzen voor hun te laag waren .

Zelf heb ik ook vele 2008 vatstalen geproefd en stond ik bij sommige toch wel versteld van de kwaliteit. Er zitten hier toch wel heel mooie wijnen bij. Als je dan de prijs vergelijkt met 2009....
--------------------------------------------------------------------------------
" Effect van de Aziaten vooral te zien op de wijnen pakweg boven 20 a 25 Euro, zogezegd de "betere" (zal wel meestal zo zijn)."
Vooral bij wijnen vanaf 150 euro
16-08-2010, 01:24 PM
Bericht: #7
RE: 2009 - Topjaar?
(16-08-2010 10:33 AM)Pat Leoville schreef:  ..............................
--------------------------------------------------------------------------------
" Effect van de Aziaten vooral te zien op de wijnen pakweg boven 20 a 25 Euro, zogezegd de "betere" (zal wel meestal zo zijn)."
Vooral bij wijnen vanaf 150 euro

Of dat het nu vanaf 100...150....of 200 Euro is doet niet veel ter zake voor mij.( dit betaal ik toch niet)Gek?
Het zijn wel de zogenaamde top Châteaux en sommige Crus Bourgeois die van deze prijshouse profiteren en die nog geen 2% van de Bordeaux productie vertegenwoordigen.
Op dit ogenblik zit in Frankrijk bij de producenten van Bordeaux; Bordeaux superieur ... en een aantal Crus Bourgeois en in de kleinhandel een (te) grote stock van de laatste jaren wat een druk zou kunnen uitoefenen op de prijzen van 2009 van deze wijnen.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
16-08-2010, 01:41 PM
Bericht: #8
RE: 2009 - Topjaar?
Jan Vg schreef:Effect van de Aziaten vooral te zien op de wijnen pakweg boven 20 a 25 Euro, zogezegd de "betere" (zal wel meestal zo zijn).
Pat Leoville reageert:Vooral bij wijnen vanaf 150 euro.

Don schreef:Of dat het nu vanaf 100...150....of 200 Euro is doet niet veel ter zake voor mij.( dit betaal ik toch niet)
Pat Leoville schreef:Of het prijskaartje dat er aan vasthangt gerechtvaardigd is? Voor mij alvast niet.


Ga naar locatie: