Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BYOW
12-12-2016, 09:57 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-12-2016 om 10:00 AM door Dc.)
Bericht: #1
BYOW
Jaarlijks komen we samen met 4 vrienden, samen kopen we regelmatig wijn.
Thema is meestal bring your own wine en uiteraard liefst iets dat de rest niet heeft (is iets moeilijker aangezien we regelmatig samen kopen).

1) Nals Margreid - Baron Salvadori Gewürztraminer 2008 uit Alto Adige (mijn inbreng).
Mooie gerijpte gewürztraminer. Niets zoet aan. Een wijn die wel schreeuwt om eten.
Aparte "instapper"

2) Petit Pittacum 2015. 100% mencia uit Bierzo. Rood fruit, kers en iets stinky. Neus gaf alleszins meer voldoening dan de mond...

3) La Rioja Alto - Vina Arana Reserva 2008 (mijn inbreng). 36 maanden houtrijping gehad.
Je herkent de klasse van de betere broer de 904.
Redelijk lichte kleur. Rood fruit, vanille, koffie, karamel en een beetje kaneel.
Zeer mooie en lange afdronk. Werd beter op de avond en stond toch al 2-3 open voor serveren.
P/Q zeer mooi op internet Wink

4) Kanonkop Cabarnet Sauvignon 1994
Eerder deze week al voorgeproefd met 1 van de 4 leden om te zien of we hem konden serveren. Toen goed bevonden en deze keer weer! Uit vorige TN: tertiare aroma's. Beetje liquoreus, truffel, bosgrond, grafiet.

5) Poggio al Tesoro Bolgheri Superiore Sondraia 2012
Hier op het forum al eens besproken. 2-3u karaf voor het proeven.
Voor mij nog te jong maar je merkt het potentieel.
Richting paarse kleur.
Rijp fruit, wat groening van de cabarnet.
Veel tanines nog, goede structuur maar grijpt je meteen bij de b*llen.
Dit heeft nog tijd nodig, al vonden sommigen hem nu al top...

6) Bosque de Matasnos 2011 - Ribera
Rijp (zwart) fruit, kruiden, beetje vanille.
Volle wijn, lange afdronk.
Ook weer iets te jong voor mij, maar zeer mooi!

Daarna nog wat porto genuttigd.
Lekker wijnen en goed gezelschap, wat wil je nog meer?
Niets, alleen zonde dat als je de volgende dag wakker wordt met buikgriep...
12-12-2016, 10:22 AM
Bericht: #2
RE: BYOW
Citaat:alleen zonde dat als je de volgende dag wakker wordt met buikgriep

dat zal van die Petit Pittacum geweest zijn Wink

Jullie hebben het aantal flessen bewonderenswaardig laag gehouden!

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
12-12-2016, 10:27 AM
Bericht: #3
RE: BYOW
(12-12-2016 10:22 AM)Olivier schreef:  
Citaat:alleen zonde dat als je de volgende dag wakker wordt met buikgriep

dat zal van die Petit Pittacum geweest zijn Wink

Jullie hebben het aantal flessen bewonderenswaardig laag gehouden!

Dat moet hem geweest zijn.

Van de flessen schoot wel niets meer over...Tongue. Dat was ook wat de bedoeling. Als je dan aan 10 flessen ofzo zit, heb je een probleem (ik toch alleszinsTongue)
12-12-2016, 10:35 AM
Bericht: #4
RE: BYOW
(12-12-2016 09:57 AM)Dc schreef:  Jaarlijks komen we samen met 4 vrienden, samen kopen we regelmatig wijn.
Thema is meestal bring your own wine en uiteraard liefst iets dat de rest niet heeft (is iets moeilijker aangezien we regelmatig samen kopen).

1) Nals Margreid - Baron Salvadori Gewürztraminer 2008 uit Alto Adige (mijn inbreng).
Mooie gerijpte gewürztraminer. Niets zoet aan. Een wijn die wel schreeuwt om eten.
Aparte "instapper"

2) Petit Pittacum 2015. 100% mencia uit Bierzo. Rood fruit, kers en iets stinky. Neus gaf alleszins meer voldoening dan de mond...

3) La Rioja Alto - Vina Arana Reserva 2008 (mijn inbreng). 36 maanden houtrijping gehad.
Je herkent de klasse van de betere broer de 904.
Redelijk lichte kleur. Rood fruit, vanille, koffie, karamel en een beetje kaneel.
Zeer mooie en lange afdronk. Werd beter op de avond en stond toch al 2-3 open voor serveren.
P/Q zeer mooi op internet Wink

4) Kanonkop Cabarnet Sauvignon 1994
Eerder deze week al voorgeproefd met 1 van de 4 leden om te zien of we hem konden serveren. Toen goed bevonden en deze keer weer! Uit vorige TN: tertiare aroma's. Beetje liquoreus, truffel, bosgrond, grafiet.

5) Poggio al Tesoro Bolgheri Superiore Sondraia 2012
Hier op het forum al eens besproken. 2-3u karaf voor het proeven.
Voor mij nog te jong maar je merkt het potentieel.
Richting paarse kleur.
Rijp fruit, wat groening van de cabarnet.
Veel tanines nog, goede structuur maar grijpt je meteen bij de b*llen.
Dit heeft nog tijd nodig, al vonden sommigen hem nu al top...

6) Bosque de Matasnos 2011 - Ribera
Rijp (zwart) fruit, kruiden, beetje vanille.
Volle wijn, lange afdronk.
Ook weer iets te jong voor mij, maar zeer mooi!

Daarna nog wat porto genuttigd.
Lekker wijnen en goed gezelschap, wat wil je nog meer?
Niets, alleen zonde dat als je de volgende dag wakker wordt met buikgriep...

Gelukkig hield de alcohol de griep nog net op tijd tegen ;-)
Dat van diezelfde flessen herken ik wel. Ik selecteer er zelfs mijn flessen op die ik wil schenken, probeer te memoriseren wie welke fles ook kocht (maar dit wordt moeilijker met de jaren Rolleyes )
En qua aantal flessen...ik herinner me dat, toen we met Waltzing Tannine begonnen, er telkens een fles of 6-7 op tafel kwam, met eventueel nog een Sauternes of Porto achteraf.
Ondertussen is het gemiddelde bij WT 12-13 flessen.
En op sommige tastings gaat het eerder richting 20... ---> echt grondig elke wijn proeven en bespreken wordt dan wel heel moeilijk... Maar goed, dat is ook niet altijd de bedoeling Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)


Ga naar locatie: