Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alcoholpercentages
22-02-2017, 10:50 AM
Bericht: #1
Alcoholpercentages
In dit artikel wordt de vraag gesteld over de rol van alcohol in het bewaarpotentieel van een wijn :

http://www.decanter.com/learn/how-to/sto...m=referral

Interessanter vind ik het antwoord van de (Amerikaanse) wijnmaker die zegt dat de norm voor alcohol tussen 14,25 en 14,75 ligt... Zegt toch veel over de visie op wijn aan de andere kant van de oceaan. Alhoewel je die hoge percentages hier helaas ook vaak terug vindt...

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
22-02-2017, 04:26 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-02-2017 om 04:26 PM door Vinogan(s).)
Bericht: #2
RE: Alcoholpercentages
Ik lees dit anders: het woord 'norm' interpreteer ik niet als het niveau waarnaar men streeft, maar eerder als het % wat op vandaag gangbaar, 'normaal' is qua alcohol - door klimaatopwarming en rijper / later plukken.

Dit heeft dus imo weinig met visie te maken, maar is eerder een gegeven. (Kan natuurlijk naar beneden door ofwel onrijp te plukken ofwel door met spitstechnologie er terug alcohol uit te halen :-) )

De wijnmaker werkt voor Jackson Family Wines, gelegen in Californië...
22-02-2017, 04:41 PM
Bericht: #3
RE: Alcoholpercentages
(22-02-2017 04:26 PM)Vinogan(s) schreef:  Ik lees dit anders: het woord 'norm' interpreteer ik niet als het niveau waarnaar men streeft, maar eerder als het % wat op vandaag gangbaar, 'normaal' is qua alcohol - door klimaatopwarming en rijper / later plukken.

Dit heeft dus imo weinig met visie te maken, maar is eerder een gegeven. (Kan natuurlijk naar beneden door ofwel onrijp te plukken ofwel door met spitstechnologie er terug alcohol uit te halen :-) )

De wijnmaker werkt voor Jackson Family Wines, gelegen in Californië...

Rijper/later plukken is toch een keuze van de wijnmaker? Voor mij heeft dit heel veel met visie te maken, bvb ook de keuze van de druiven. Wie plant er nu pinot noir in California? Voor hen is dat ok omdat zij toch meer naar jammy wijnen neigen, maar dat is dus de visie waarover ik het had, en waar je als wijnmaker veel invloed op hebt : aankoop van nieuwe wijngaarden (koelere plaatsen zoeken), druiven aanpassen aan klimaat (betekent voor mij dat het merendeel van de pinot daar niet juist ingeplant staat), en keuzes in het proces (inderdaad vroeger plukken, wat voor mij niet noodzakelijkerwijze onrijp betekent).

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
22-02-2017, 05:17 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-02-2017 om 05:24 PM door Vinogan(s).)
Bericht: #4
RE: Alcoholpercentages
(22-02-2017 04:41 PM)Olivier schreef:  
(22-02-2017 04:26 PM)Vinogan(s) schreef:  Ik lees dit anders: het woord 'norm' interpreteer ik niet als het niveau waarnaar men streeft, maar eerder als het % wat op vandaag gangbaar, 'normaal' is qua alcohol - door klimaatopwarming en rijper / later plukken.

Dit heeft dus imo weinig met visie te maken, maar is eerder een gegeven. (Kan natuurlijk naar beneden door ofwel onrijp te plukken ofwel door met spitstechnologie er terug alcohol uit te halen :-) )

De wijnmaker werkt voor Jackson Family Wines, gelegen in Californië...

Rijper/later plukken is toch een keuze van de wijnmaker? Voor mij heeft dit heel veel met visie te maken, bvb ook de keuze van de druiven. Wie plant er nu pinot noir in California? Voor hen is dat ok omdat zij toch meer naar jammy wijnen neigen, maar dat is dus de visie waarover ik het had, en waar je als wijnmaker veel invloed op hebt : aankoop van nieuwe wijngaarden (koelere plaatsen zoeken), druiven aanpassen aan klimaat (betekent voor mij dat het merendeel van de pinot daar niet juist ingeplant staat), en keuzes in het proces (inderdaad vroeger plukken, wat voor mij niet noodzakelijkerwijze onrijp betekent).

Een wijnmaker moet inderdaad keuzes maken, waaruit zijn visie spreekt.

Maar heel veel Europese wijnen zitten ook aan 14% of hoger - zoals je zelf zegt. Delen die wijnmakers dan ook allemaal dezelfde visie? Ik denk dat het niet zo zwart/wit is allemaal.

Alcohol% lijkt me een gevolg van een combinatie van factoren, maar is denk ik geen doel op zich. Pinot noir wordt gepland in Cali omdat het verkoopt :-) , dat is nu niet echt een visie op de wijn zelf te noemen maar eerder op de $$$ :-)
22-02-2017, 07:27 PM
Bericht: #5
RE: Alcoholpercentages
(22-02-2017 05:17 PM)Vinogan(s) schreef:  
(22-02-2017 04:41 PM)Olivier schreef:  
(22-02-2017 04:26 PM)Vinogan(s) schreef:  Ik lees dit anders: het woord 'norm' interpreteer ik niet als het niveau waarnaar men streeft, maar eerder als het % wat op vandaag gangbaar, 'normaal' is qua alcohol - door klimaatopwarming en rijper / later plukken.

Dit heeft dus imo weinig met visie te maken, maar is eerder een gegeven. (Kan natuurlijk naar beneden door ofwel onrijp te plukken ofwel door met spitstechnologie er terug alcohol uit te halen :-) )

De wijnmaker werkt voor Jackson Family Wines, gelegen in Californië...

Rijper/later plukken is toch een keuze van de wijnmaker? Voor mij heeft dit heel veel met visie te maken, bvb ook de keuze van de druiven. Wie plant er nu pinot noir in California? Voor hen is dat ok omdat zij toch meer naar jammy wijnen neigen, maar dat is dus de visie waarover ik het had, en waar je als wijnmaker veel invloed op hebt : aankoop van nieuwe wijngaarden (koelere plaatsen zoeken), druiven aanpassen aan klimaat (betekent voor mij dat het merendeel van de pinot daar niet juist ingeplant staat), en keuzes in het proces (inderdaad vroeger plukken, wat voor mij niet noodzakelijkerwijze onrijp betekent).

Een wijnmaker moet inderdaad keuzes maken, waaruit zijn visie spreekt.

Maar heel veel Europese wijnen zitten ook aan 14% of hoger - zoals je zelf zegt. Delen die wijnmakers dan ook allemaal dezelfde visie? Ik denk dat het niet zo zwart/wit is allemaal.

Alcohol% lijkt me een gevolg van een combinatie van factoren, maar is denk ik geen doel op zich. Pinot noir wordt gepland in Cali omdat het verkoopt :-) , dat is nu niet echt een visie op de wijn zelf te noemen maar eerder op de $$$ :-)

In regio's zoals Languedoc lijkt het me inderdaad logisch dat daar hogere alcoholpercentages zijn, maar dan zijn de druiven er ook wel aangepast en valt de alcohol mij meestal niet op.
Maar neem nu het geval van bordeaux. Als er zelfs in een jaar als 2013 14% in de wijnen zit, dan heeft dat wel met keuzes/visie te maken, denk ik. Een visie die toch wel deels beinvloed zal zijn door een bepaalde Amerikaanse recensent Wink Die evolutie is gebeurd op een tijdspanne van 10-15 jaar? Het klimaat verandert ook niet zo snel he Smile
Maar je hebt gelijk dat het niet allemaal zwart/wit is. Alleen heb ik bij Amerikaanse wijnen nog nooit een fles gehad waarvan ik dacht : hier zit een mooie fraicheur in. Maar ik geef toe dat ik niet veel Amerikaanse wijn drink. Net omwille van...

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
26-02-2017, 11:30 PM
Bericht: #6
RE: Alcoholpercentages
Kijk maar uit, in Bourgogne hebben ze in 2014 ook zowel wit als rood met meer dan 14% alcohol geproduceerd, daar zit soms wat turbospul tussen... . Anderzijds heb je mooie wijnen in de US zoals Au Bon Climat of Calera die rond de 13.5-14% alcohol schommelen, ook voor pinot noir, en die geven je misschien de fraicheur die je zoekt.

Soit, het komt eigenlijk neer op wat je probeert te bereiken in het kader waarin je moet werken. Ik las onlangs een artikel van een MW waarvan me de naam even ontglipt, die stelde dat de overdreven focus in de US op fenolische rijpheid mee aan de relatief hoge alcoholpercentages ligt. Wijnmakers keken te eng en verloren de balans uit het oog. Dit kan betekenen dat een wijn technisch gezien een hoek af heeft, maar dat hij als geheel wel beter werkt. Hij wist ook nog te zeggen dat er een link was met de onderstokken die worden gebruikt en misschien niet helemaal geschikt zijn in de huidige klimatologische toestand, maar daarvoor zal ik het toch eerst eens moeten terugvinden...

Ik vind het dan ook een beetje straf dat de wijnmaker in het Decanter-artikel juist stelt dat alles rond balans draait, maar dan tegelijkertijd stelt dat 14.5% perfect acceptabel is in dit geval, iets waar ik toch serieus mijn twijfels bij heb, alleszins als het op Bordelese druiven aankomt. En als hij dan ook nog beweert dat zonnige regio's wijnen met meer bewaarpotentieel opleveren, denk ik dat hij nog nooit buiten California is geweest en dat Decanter in hun Q&A sectie toch wat meer aandacht aan hun 'experts' moet besteden Rolleyes.
27-02-2017, 11:31 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-02-2017 om 11:32 AM door wvd.)
Bericht: #7
RE: Alcoholpercentages
(26-02-2017 11:30 PM)Kupers schreef:  Kijk maar uit, in Bourgogne hebben ze in 2014 ook zowel wit als rood met meer dan 14% alcohol geproduceerd, daar zit soms wat turbospul tussen... . Anderzijds heb je mooie wijnen in de US zoals Au Bon Climat of Calera die rond de 13.5-14% alcohol schommelen, ook voor pinot noir, en die geven je misschien de fraicheur die je zoekt.

Soit, het komt eigenlijk neer op wat je probeert te bereiken in het kader waarin je moet werken. Ik las onlangs een artikel van een MW waarvan me de naam even ontglipt, die stelde dat de overdreven focus in de US op fenolische rijpheid mee aan de relatief hoge alcoholpercentages ligt. Wijnmakers keken te eng en verloren de balans uit het oog. Dit kan betekenen dat een wijn technisch gezien een hoek af heeft, maar dat hij als geheel wel beter werkt. Hij wist ook nog te zeggen dat er een link was met de onderstokken die worden gebruikt en misschien niet helemaal geschikt zijn in de huidige klimatologische toestand, maar daarvoor zal ik het toch eerst eens moeten terugvinden...

Ik vind het dan ook een beetje straf dat de wijnmaker in het Decanter-artikel juist stelt dat alles rond balans draait, maar dan tegelijkertijd stelt dat 14.5% perfect acceptabel is in dit geval, iets waar ik toch serieus mijn twijfels bij heb, alleszins als het op Bordelese druiven aankomt. En als hij dan ook nog beweert dat zonnige regio's wijnen met meer bewaarpotentieel opleveren, denk ik dat hij nog nooit buiten California is geweest en dat Decanter in hun Q&A sectie toch wat meer aandacht aan hun 'experts' moet besteden Rolleyes.

ABC en Calera, die ging ik ook citeren. Ik zou ook Saintsbury in Carneros vermelden, iets "Europeser" misschien. En buiten Californië zijn er bijzonder mooie Pinot's te vinden in Oregon en misschien ook wel in New York, maar daarover later meer... ;-)


Ga naar locatie: