Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Canada
25-02-2017, 12:50 PM
Bericht: #1
Canada
Liet ik me bij onze vorige bijeenkomst toch ontvallen dat er in Canada ook wijn wordt gemaakt, zeker... Enfin, bref. Weet er iemand een adres, iets dichter bij huis dan London, Ontario, waar ze Canadese wijn verkopen? Liefst geen ice wine, maar verder geen restricties (Riesling, Sangiovese, Spätburgunder, Vidal, whatever). Eeuwige dankbaarheid zal u vanzelfsprekend ten deel vallen.
25-02-2017, 01:17 PM
Bericht: #2
RE: Canada
(25-02-2017 12:50 PM)Jordaens schreef:  Liet ik me bij onze vorige bijeenkomst toch ontvallen dat er in Canada ook wijn wordt gemaakt, zeker... Enfin, bref. Weet er iemand een adres, iets dichter bij huis dan London, Ontario, waar ze Canadese wijn verkopen? Liefst geen ice wine, maar verder geen restricties (Riesling, Sangiovese, Spätburgunder, Vidal, whatever). Eeuwige dankbaarheid zal u vanzelfsprekend ten deel vallen.

Ja man, dat wordt een moeilijke, vrees ik! Ben benieuwd of hier iets te vinden is...

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
25-02-2017, 04:35 PM
Bericht: #3
RE: Canada
Ja, 'k denk het ook. Heb een paar flessen besteld op een Duitse site. Spannend. Mission Hill (niet onbekend), hopelijk redelijke kwaliteit, want in elk geval duur genoeg...
25-02-2017, 06:14 PM
Bericht: #4
RE: Canada
Ik vind alvast dit:

http://altavina.be/nl/wijnen/per-land/canada

In mijn zoektocht naar wereld-riesling had ik nog een handelaar gevonden, maar ik vind die coordinaten niet direct terug. Ik zal nog even verder zoeken...
25-02-2017, 06:54 PM
Bericht: #5
RE: Canada
Bij Mig's World Wines ( Charleroisesteenweg 43, 1060 Brussel) vind je Riesling, Chardonnay, Merlot en Pinot Noir uit Canada.
26-02-2017, 12:18 PM
Bericht: #6
RE: Canada
Hartelijk dank, daar kan ik al wel wat mee. Als ik dat dan al kan bestellen, dan kom ik al een eind verder in een confrontatie tussen Canada en de bekende Europese klassiekers met syrah, pinot noir, riesling, merlot, ice wine, eiss wein, vin de glace...
27-02-2017, 11:50 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-02-2017 om 12:06 PM door MH.)
Bericht: #7
RE: Canada
Jammer genoeg blijven de lekkere wijntjes veelal in eigen land of als je geluk hebt eventueel in USA.

Ben er dit jaar geweest en heb de voornaamste wijnstreek Okanagan Valley gedaan.

In europa zijn ze zeer moeilijk of niet te vinden. Gelukkig heb ik een paar flesjes kunnen meebrengen.

Op Mission Hill hebben we gedineerd, prachtig zicht! Imposante winery met veel grote bouwwerken. Wijnen zijn OK, maar veelal overpriced, zelfs in CA zelf. Betere P/Q kan je bij Cedar Creek & Quail's gate vinden. Deze maken heerlijke Pinot noir.
Naast Mission Hill bezochten we o.a. Tantalus, Quail's gate, Cedar Creek & Summerhill Pyramid winery.

Voor de beste Riesling van heel Canada moet je bij Tantalus zijn. Hun Tantalus old vine Riesling is de topper en kan naast de paradepaardjes van DE staan, gewoon hemels!
Ook noemenswaardig is Laughing Stock. Hun bdx blend 'Portfolio' en hun Syrah zijn zeker het proberen waard. Ook LaStella maakt heerlijke wijntjes en bvb ook een 'SuperTuscan', Fortissimo genaamd:-)

Veel succes in het vinden van deze wijnen. Je mag ons altijd op de hoogte houden van welke wijnen je gevonden hebt. Altijd interessant:-)

Enjoy
30-11-2017, 09:50 PM
Bericht: #8
RE: Canada
Heb ik nooit meer de line up van gepubliceerd... Terwijl het toch een erg interessante degustatie was: Canada vs Europa. Als ik de proefnotities terugvind zet ik de heleboel vooralsnog in "degustaties"...

1. Cave Spring Pinot Noir 2014
Niagara Peninsula - VQA Niagara Escarpment
86% Pinot Noir, 14% Gamay
Cave Springs Cellars, Jordan Ontario
13% Vol - Migs World Wines, Brussel, € 16,30

2. Sancerre (rood) 2013
A.C.
Domaine Vacheron, Sancerre
12,5% - Magnus Kontich, 23,85 euro.

Stephen Tanzer over de rode van Vacheron: licht, helder, rose. rode bes, kers en sinaasappelschil, doorweven met mineralen. Excellente helderheid en een zachte, florale nuance. Strak en scherp gefocust, intense aalbessen en bittere kersen die verbreden bij opschudden. Het minerale komt terug in de afdronk, die goed gedefinieerd en standvastig is (91 punten).



3. Jackson-Triggs Estate Merlot Reserve 2013
VQA Niagara Escarpment
Jackson-Triggs Winery, Niagara-on-the-Lake, Ontario en Oliver, British Columbia
13,5% Vol - Migs World Wines, Brussel, € 14,21

4. Ch. de Francs Les Cerisiers 2014
A.C. Francs - Côtes de Bordeaux
90% Merlot, 10% Cabernet Sauvignon
14,5% Vol - Colruyt € 9,52 (rode prijs)



5. Copa Santa 2012
Terroir de la Méjanelle
A.C. Coteaux du Languedoc
Domaine Clavel, Assas
85% Syrah, Grenache, Mourvèdre
14% Vol - Magnus € 15,89

6. Mission Hill Family Estate Syrah 2010
Select Lot Collection
VQA Okanagan Valley B.C.
13,5% Vol - Genuss7.de GmbH, Schönaich, € 31,99 (incl Versand)

Deze Mission Hill ben ik op dit ogenblik opnieuw aan het drinken. Grote syrah! Heel intense, donkere kleur, fijne neus met veel rijp fruit en wat hout. Heel evenwichtig in de mond met zachte tannines, net niet "zoet" en eindigend op kriekskes.

7. 2013 Trittenheimer Apotheke Riesling Auslese Goldkapsel
Deutscher Qualitätswein Mosel
Gutsabfüllung, Weingut Ansgar Clüsserath, Trittenheim
8% Vol - Vinikus & Lazarus, Merchtem - € 27,50 (50 cl)

8. Mission Hill Family Estate Ice Wine Vidal Reserve 2013
VQA Okanagan Valley B.C.
100% Vidal
8% Vol -Genuss7.de GmbH, Schönaich, € 49,99 (37,5 cl, incl Versand)
14-04-2018, 08:42 PM
Bericht: #9
RE: Canada
Quails' Gate - Pinot Noir 2015

Mijn wijnvrienden weten dat ik een pinot noir liefhebber ben. Dus hier komt af en toe, als er op verplaatsing gegaan wordt, wel eens iets speciaal binnen. Na een vakantietje in Canada werden er wat flesjes tussen de handdoeken en de washandjes gemoffeld en zo kwam deze Quails' Gate hier in Hasselt terecht.
En dit is wel serieus goed materiaal! Smokey, spicy maar toch vooral Pinot! Sappige bigarreau kersen, met aardse tonen, wat ceder, wat leder en wat wat subtiel eikevat gebruik. Zit heel goed in de zuren. Stond een beetje versteld van deze wijn. Doet héél noordelijk aan, fris en pinot noir herkenkenbaar. Afgesloten met schroefdop en de kwaliteit boet zeker niet in.


Bijlagen Afbeeldingen
       


Ga naar locatie: