Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
indrinkerij
02-04-2017, 10:50 PM
Bericht: #1
indrinkerij
een nieuwe woonst moet ingezegend worden uiteraard. En daarvoor een aantal wino's uitgenodigd! Met als resultaat een zalige namiddag...

1. Gimonnet, Cuvée Fleuron 2009 1er Cru, Blancs de Blancs, Champagne

mooi, fris neusje, wat toast, appel, redelijk strak. In de mond een mooie mousse, fraicheur, elegant. Mooie champagne!

2. Le Roc des Anges, Iglesia Velle 14, Roussillon

een 100% grenache gris, maar daar was niemand opgekomen, want een fris, subtiel neusje, met wat mineraliteit, citroen, na wat open staan kwam er meer peer bij kijken. In de mond ronder dan de mond deed vermoeden, maar met toch redelijk wat zuren. Qua intensiteit echter vrij bescheiden, waardoor deze wijn een eerder verlegen indruk maakte, terwijl je bij zuiders wit net het omgekeerde verwacht.

3. Pouilly Fuissé 2015, La Roche, Verget

een zeer geparfumeerde neus, met exotisch fruit, en toch een vleugje mineraliteit, en hout dat er redelijk duidelijk door kwam. In de mond vrij rijp, en rond, zuurtjes ietwat aan de lage kant. Tienne had deze meegepakt omwille van de discussie op het forum over witte bourgogne 2015 en bij deze hebben we direct zelf kunnen oordelen. Voor mij bevestigt het het beeld dat 2015 expressief en rijp is, maar eerder op molligheid dan fraicheur zit.
Ik had toevallig een andere Pouilly Fuissé van Jacques Saumaize, La Maréchaude 2013 open staan in de frigo en heb die er eens naast gezet (tweede dag wel). Deze wijn viel op door zijn geëvolueerd karakter, honing in de neus en in de afdronk. Heel erg verschillend en toch twee keer Pouilly Fuissé.

4. Nuits St Georges, Les Cailles 1er Cru 2013, Domaine Gille

een wijn die ik geproefd had in Lille en toen zeer onder de indruk was. Bij openen deze morgen zeer ééndimensionaal. Enorm ontgoocheld. Gelukkig toch meer open gekomen tegen de proeverij. Met rijp rood fruit, mineraliteit, rokerigheid. In de mond datzelfde rijpe rode fruit, mooie zuren. Rond de tafel twijfelde men of dit Duits was. Niet iedereen was overtuigd. Ikzelf heb deze als stijl wel graag en was al tevreden dat dit zich beter toonde dan deze morgen. Maar toch bracht deze wijn niet helemaal wat ik ervan verwachtte.

5. Barbaresco Riserva, Asili 2011, Produttori del Barbaresco

een vrij expressieve neus met kers, leer, as. In de mond rijpe kersen, mooie zuren, stevige tannines naar het einde toe, maar rijp. Ondanks de stevige structuur, toch redelijk toegankelijk. Een barbaresco die zijn klasse laat tonen. Kan uiteraard nog lang mee, maar liet zich nu al met plezier soldaat maken.

6. Château Camensac 1990, Haut-Médoc

edel neusje, leer, mineraliteit, bos, ceder, koffie, complex. In de mond zelfs nog rood fruit, wat tannines maar zacht, fris, evenwichtig. Bordeaux op dronk, hoe vaak moet het nog gezegd worden, een plezier voor het mondepitheel.

7. Mas la Plana 2010, Penedès, Spanje

in de neus vond ik dat er continuiteit was met de vorige wijn. Rijper, maar toch een bordeaux-toets, met opnieuw die ceder, de koffie, cassis, zoethout. In de mond zeer evenwichtig, zwart fruit, zachte tannines, goede zuren. Echter geen bordeaux, maar een Spaanse cabernet sauvignon. Mooi, en door deductie op Spanje uitgekomen, maar toch heel veel fraicheur voor Spaanse wijn, hoor! Klasse.

8. Château Canon 2014, St Emilion, 1er Grand Cru Classé B

een rijpe neus met redelijk wat kers, ceder. In de mond had ik meer complexiteit dan in de neus met kers, ceder, mooie zuren, zoethout, rijpe tannines en een lange afdronk. Zeer mooie wijn, maar de rijpheid bracht mij niet direct naar Bordeaux. Toch van genoten!

9. Le Champ des Murailles 2012, Corbières Boutenac
10. Cuvée Or 2012, Ollieux Romanis, Corbières Boutenas

ging de eerste niet schenken, maar hoe vaak drink je twee Boutenacs van hetzelfde jaar naast mekaar. En dan eigenlijk nog van dezelfde eigenaar. Was een mooie vergelijking, want ondanks het feit dat er veel gelijkenissen waren, had de eerste wijn meer fraicheur in de mond, dan de Cuvée Or. Die laatste had dan wel weer een complexere neus, meer zwart fruit, een mooi geïntegreerde houttoets en kruidigheid. Meningen verdeeld aan de tafel over welke de beste was. Maar het is duidelijk dat Corbières Boutenac toch fantastische prijs/kwaliteit kan leveren.

11. Le Général 2008, Lanzerac, Stellenbosch, Zuid-Afrika

ceder, zwart fruit, braambes, vanille. In de mond vrij rijp maar evenwichtig, nog aanwezige, maar rijpe tannines op het einde. Eerst werd bordeaux geopperd aan tafel, dan Zuid-Afrika, en dan zelfs pinotage. Straf! want inderdaad 20% pinotage, naast 50% cabernet sauvignon, 20% syrah en 10% mourvèdre. Rijp en toch elegant. Voor mij mooi op dronk nu.

12. Pintas 2006, Douro, Wine and Soul, Portugal

een zeer rijke en rijpe neus, met zwarte kers, maar toch een zekere finesse. In de mond hetzelfde beeld van rijp fruit, maar toch een zekere ingehoudenheid, rijpe tannines, goede zuren. Er wordt aan een top chateauneuf gedacht, maar het is een Portugese topper. Druiven niet gekend, want field blend (alles door elkaar geblend). Rijp en fijn!

Bij de kaasjes kwamen nog

13. Noblesse du Temps 2012, Jurançon, Domaine de Cauhapé

een rijke neus met exotisch fruit, wat saffraan, honing. In de mond datzelfde rijpe fruit maar tegelijk mooie zuren. Dat laatste gaf aan dat dit geen Sauternes was. Maar wat dan wel... Geen Jurançon werd geopperd. En toch, maar dan van een heel goed domein, Cauhapé. Ik heb dit graag omdat dit meer zuren heeft dan de meeste Sauternes en iets levendiger is.

14. Rivesaltes Ambré 2000, Cazes

Een oxidatief neusje uiteraard, maar niet alleen nootjes, ook wat caramel en heel rijk en mooi qua neus. In de mond heel weelderig, rijp. Meer warmte want versterkte wijn. Misschien een betere compagnon met een dessert dan met kazen. Desalniettemin mooi.

Zeer leuke, gezellige namiddag beleefd, met dank aan iedereen voor de mooie wijnen en het goede gezelschap. Gilbert die de koers wint. Iedereen content Smile        

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
02-04-2017, 11:20 PM
Bericht: #2
RE: indrinkerij
Proficiat met uw nieuwe woonst

My tastes are simple, I am easily satisfied with the best.
Winston Churchil
03-04-2017, 07:42 AM
Bericht: #3
RE: indrinkerij
(02-04-2017 11:20 PM)shiraz schreef:  Proficiat met uw nieuwe woonst

Thanks! cheers

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
03-04-2017, 11:55 AM
Bericht: #4
RE: indrinkerij
Schone degustatie Oli! Veel variëteit!

Ik verschiet een beetje van 't feit dat Les Cailles van Gille minder presteerde. Verdoeme, een half jaar terug was die zo mooi en edel. We moeten 'm nog een paar jaartjes gunnen, lijkt me.

Proficiat met je nieuwe stek trouwens. De Pinte wordt stilaan het epicentrum voor zuipschuiten, euh ik bedoel wijnliefhebbers...
03-04-2017, 12:00 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-04-2017 om 12:01 PM door TheWineVet.)
Bericht: #5
RE: indrinkerij
1. Gimonnet, Cuvée Fleuron 2009 1er Cru, Blancs de Blancs, Champagne
Het duurde even voor de brioche erdoor kwam, maar na wat opwarmen werd dit duidelijk een millesime champagne voor mij: ik schatte 2006 of 2008. Mooie, vineuze Champagne waar ik wel van hou. 90

2. Le Roc des Anges, Iglesia Velle 14, Roussillon
Hij pakte me niet... De zuren van een Chablis of Muscadet, maarhet ontbrak hem aan body. Wordt dit beter binnen 15 jaar? That's the questionRolleyes 86-87

3. Pouilly Fuissé 2015, La Roche, Verget
Ik dacht eerst aan een oudere Pessac, owv de ananas die me opviel. Heel veel rijp en exotisch fruit. Na een 5-tal minuten kwam de Chardonnay boven en verdween de Sauvignon. Heel mooie Fuissé: 90

4. Nuits St Georges, Les Cailles 1er Cru 2013, Domaine Gille
Duidelijk pinot. Een village? Bleek een 1cru, maar te weinig body om dit waard te zijn. Enorm zacht, mooie zuurtjes, mooie Bourgogne, dat wel. Lekker hoor! 88

5. Barbaresco Riserva, Asili 2011, Produttori del Barbaresco
Oh, zeker een jaar of 10-12 oud. NOT! Mooie evolutie al. Knappe wijn, voor mij WOTN. 92

6. Château Camensac 1990, Haut-Médoc
Majesteuze neus, de mond iets minder. Duidelijk Bdx van een rijp en groots jaar. 90

7. Mas la Plana 2010, Penedès, Spanje
Rijp zwart fruit, rondeur, concentratie, koffie. Mooie Cabernet! Blij hiervan nog 5 flessen te hebben. Blijft ook van z'n gat geven! 91

8. Château Canon 2014, St Emilion, 1er Grand Cru Classé B
Oh, duidelijk N-Rhone. Weeral NOT. Dan toch maar blijven bij Syrah. NOT again. Ik kon hier geen Bdx van maken, laat staan zoveel merlot. Rijpe finesse, veel lichter dan ik van jonge Bdx verwacht. Deed wel wat denken qua finesse aan de L'if 2014 onlangs, maar die had meer concentratie en staat voor mij dus toch nog een trap hoger. Benieuwd hoe dit evolueert binnen 15 jaar, omdat dit nu al zo goed drinkt. 91

9. Le Champ des Murailles 2012, Corbières Boutenac
10. Cuvée Or 2012, Ollieux Romanis, Corbières Boutenas
Het duurde even voor ze mooi open kwamen. Uiteindelijk vond ik de eerste de beste. De cuvée d'or vond ik iets te warm, te alcholisch. De eerste compenseerde dit veel beter.
90 voor de eerste, 89 voor de 2de

11. Le Général 2008, Lanzerac, Stellenbosch, Zuid-Afrika
Ceder, zwart fruit, braambes, vanille. Bdx neusje met zachtere, overzeese smaken. Heb deze indertijd al eens gedronken en deze presteerde op hetzelfde mooie niveau. 91

12. Pintas 2006, Douro, Wine and Soul, Portugal
Mooie, rijpe tannines en smaken, veel concentratie, warmte. Een echte maaltijdwijn. 91+
Bij de kaasjes kwamen nog

13. Noblesse du Temps 2012, Jurançon, Domaine de Cauhapé
Een Sauternes-neus maar een vlakkere afdronk. Ik ontbreekte dat bittertje, wat meer body. Maar ja, kan je een Jurancon vergelijken met een Sauternes? Ik denk het niet. Het is gewoon moeilijk om dit niet te doen. 89

14. Rivesaltes Ambré 2000, Cazes
Bangelijke neus, zoals Olivier hem beschreef. Wat zuren te weinig om te blijven plakken misschien? Maar ook hier weer niet te vergelijken met een Madeira of Sherry, natuurlijk. 90

Ik miste wel Greg (de coureur hé) aan de finish...

Een paar "nieuwigheden" geproefd, die de horizonten weeral verbreden. Goed gegeten en gedronken, geen kater en goede buren. Wat wil een mens nog meer?
Bedankt voor alles, Olli!

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
03-04-2017, 12:23 PM
Bericht: #6
RE: indrinkerij
8. Château Canon 2014, St Emilion, 1er Grand Cru Classé B
Oh, duidelijk N-Rhone. Weeral NOT. Dan toch maar blijven bij Syrah. NOT again. Ik kon hier geen Bdx van maken, laat staan zoveel merlot. Rijpe finesse, veel lichter dan ik van jonge Bdx verwacht. Deed wel wat denken qua finesse aan de L'if 2014 onlangs, maar die had meer concentratie en staat voor mij dus toch nog een trap hoger. Benieuwd hoe dit evolueert binnen 15 jaar, omdat dit nu al zo goed drinkt. 91
----------------------------------------------------------------------------

Een wijn die de laatste tijd hoge toppen scheert, 2015 was 'en primeur' niet te verkrijgen voor de gewone man!
Flessen om te koesteren.

Proficiat met je nieuwe woonst Olivier!

Grtz

In blind, we trust Cool
03-04-2017, 12:26 PM
Bericht: #7
RE: indrinkerij
Ook van mijn kant felicitaties!
Veel verschillende stijlen van wijnen , toppie !
03-04-2017, 03:43 PM
Bericht: #8
RE: indrinkerij
Heel veel dank aan Olivier voor de heerlijke zondagnamiddag!
Lekker gerechtje ook, van Jamie, jawel, Oliver Wink

De Champagne was superfijn en complex, knap van Bert dat ie hier onmiddellijk een millesimé in zag.

Puilly Fuissé, beide mooie wijnen maar niet mijn favoriete chardonnay-expressie.

Zelf was ik ook nogal ontgoocheld in de Iglesia van Roc des Anges, zou een knappe muscadet kunnen geweest zijn maar moet dubbel zoveel kosten- Confused Te weinig persoonlijkheid.

De Gille Nuits St G was oké maar zeker geen premier cru niveau, zelfs eerder niveau van een gewone (maar wel lekkere) Villages voor mij.(of een Ahr spatburgunder ;-) )

Asili Barbaresco: herkenbaar nebiollo maar dan in goede zin. Heelijk aroma, zacht en complex, wel met de typische nebiollo tannines op t eind.

Camensac 1990: Alweer een bewijs dat je minder dure Bordeaux moet kopen in topjaren. En dat Bordeaux gewoon zalig kan zijn als je hem op dronk drinkt. Merci Johan!

De Mas la Plana was een openbaring voor mij. Wat een schitterende wijn. Zo mooi in balans, fris en complex. Viva cabernet en Winevet Wink

Chateau Canon2014, tja, ik vond die vergelijkbaar met zowel Trilogie als L if. Echt dezelfde stijl. Ongelooflijk lang in de mond. Fleer, inderdaad, heb deze gekocht tijdens de hype rond de 2015 omdat ik aanvoelde dat het de laatste maal was dat deze wijn nog aan een "redelijke" prijs zou te kopen zijn.. Voor mij zeker 93+

De twee Languedocs waren beiden onweerstaanbaar. Heerlijk frisse kruidigheid, vond persoonlijk de tweede (Ollieux Romanis) nog een stuk klassevoller (en zeker niet te zwaar volgens mij, op geen enkel moment storende alcohol- maar goed, ik ben ook ingeënt he Big Grin )

Le General, daar zaten we al gauw bij Z Afrika hoewel de inotiol-factor te verwaarlozen was. Mooie, krachtige wijn, zeer veel materie, nog veel toekomst.

Pintas, wel wel, Portugal bevestigt alweer (hoewel, blijkbaar een van de duurdere uit de streek toch). Heel mooie kruidigheid alweer, zo mooi ingebed in verfrissende zuurtjes. Deed ons aan een topper uit de Zuidelijke Rhone denken. Zeer rijke maar perfect evenwichtig wijn.

Beide zoete wijnen kon ik echt wel smaken, zeker bij de lekkere kazen die erbij werden geserveerd.

We kunnen alleen maar hopen dat Olivier zo snel mogelijk opnieuw verhuist (liefst binnen een straal van 3 km) zodat we kunnen uitkijken naar de volgende indrinkerij!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
03-04-2017, 04:02 PM
Bericht: #9
RE: indrinkerij
Citaat:We kunnen alleen maar hopen dat Olivier zo snel mogelijk opnieuw verhuist (liefst binnen een straal van 3 km) zodat we kunnen uitkijken naar de volgende indrinkerij!

volgend jaar word ik 40. Ik zal veel wijn nodig hebben om daar bovenop te geraken. Tongue

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
03-04-2017, 08:01 PM
Bericht: #10
RE: indrinkerij
Vanavond nog enkele restjes aan herproeven. De Cuvee Or van Ollieux Romanis toont zich nu fijner en eleganter dan gisteren. Mooi!
Maar ik ben ferm onder de indruk van hoe de Lanzerac nog verbeterd is. Volledig versmolten nu, elegant, complex. Dit is nu echt top! Ga mijn laatste flesje nog wat laten liggen hiervan.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
03-04-2017, 08:30 PM
Bericht: #11
RE: indrinkerij
(03-04-2017 12:00 PM)TheWineVet schreef:  Ik miste wel Greg (de coureur hé) aan de finish...

Een paar "nieuwigheden" geproefd, die de horizonten weeral verbreden. Goed gegeten en gedronken, geen kater en goede buren. Wat wil een mens nog meer?
Bedankt voor alles, Olli!

Misschien niet gemist geweest, maar het is duidelijk dat ik iets gemist heb ! Smile .

Maar op de eerste foto is duidelijk te zien dat ik in geest erbij was !
03-04-2017, 08:40 PM
Bericht: #12
RE: indrinkerij
(03-04-2017 08:30 PM)gertjeuh schreef:  
(03-04-2017 12:00 PM)TheWineVet schreef:  Ik miste wel Greg (de coureur hé) aan de finish...

Een paar "nieuwigheden" geproefd, die de horizonten weeral verbreden. Goed gegeten en gedronken, geen kater en goede buren. Wat wil een mens nog meer?
Bedankt voor alles, Olli!

Misschien niet gemist geweest, maar het is duidelijk dat ik iets gemist heb ! Smile .

Maar op de eerste foto is duidelijk te zien dat ik in geest erbij was !

Nog 3 weken. Wrijf uw kuiten maar al in... allé, ik zal de mijn al inwrijven.

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
03-04-2017, 08:55 PM
Bericht: #13
RE: indrinkerij
(03-04-2017 08:40 PM)TheWineVet schreef:  
(03-04-2017 08:30 PM)gertjeuh schreef:  
(03-04-2017 12:00 PM)TheWineVet schreef:  Ik miste wel Greg (de coureur hé) aan de finish...

Een paar "nieuwigheden" geproefd, die de horizonten weeral verbreden. Goed gegeten en gedronken, geen kater en goede buren. Wat wil een mens nog meer?
Bedankt voor alles, Olli!

Misschien niet gemist geweest, maar het is duidelijk dat ik iets gemist heb ! Smile .

Maar op de eerste foto is duidelijk te zien dat ik in geest erbij was !

Nog 3 weken. Wrijf uw kuiten maar al in... allé, ik zal de mijn al inwrijven.

That's the spirit !


Ga naar locatie: