Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Domaine Berthet-Bondet in Château-Chalon
03-11-2017, 12:35 PM
Bericht: #1
Domaine Berthet-Bondet in Château-Chalon
Château-Chalon 2002 - Domaine Berthet-Bondet

Ik heb vanmorgen mijn neus nog eens in de lege fles gestoken. Ik ken geen enkele wijn die zoveel karakter blijft tonen in zijn aroma, zelfs als er geen drup meer in de fles zit. Dat blijft heerlijk geuren, dat is Vin Jaune, in dit geval zefs Château-Chalon. Gisterenavond geopend bij enkele kazen. En wat combineer je dan het best bij Comté?
Heerlijk aroma van vers gekraakte walnoten met een steeds kruidige ondertoon van curry en specerijen. Mooie oxidativiteit in combinatie met ziltige zuren. Voor de liefhebbers van dit type wijn. Misschien is er nog wel ergens iemand onder onze leden die dit kan pruimen. Berthet-Bondet is voor mij een must in de kelder. En voor de antiquairs onder ons: je kan dit kopen voor je kleinkinderen.


Bijlagen Afbeeldingen
   
03-11-2017, 01:25 PM
Bericht: #2
RE: Domaine Berthet-Bondet in Château-Chalon
(03-11-2017 12:35 PM)FRANCISPICCART schreef:  Château-Chalon 2002 - Domaine Berthet-Bondet

Ik heb vanmorgen mijn neus nog eens in de lege fles gestoken. Ik ken geen enkele wijn die zoveel karakter blijft tonen in zijn aroma, zelfs als er geen drup meer in de fles zit. Dat blijft heerlijk geuren, dat is Vin Jaune, in dit geval zefs Château-Chalon. Gisterenavond geopend bij enkele kazen. En wat combineer je dan het best bij Comté?
Heerlijk aroma van vers gekraakte walnoten met een steeds kruidige ondertoon van curry en specerijen. Mooie oxidativiteit in combinatie met ziltige zuren. Voor de liefhebbers van dit type wijn. Misschien is er nog wel ergens iemand onder onze leden die dit kan pruimen. Berthet-Bondet is voor mij een must in de kelder. En voor de antiquairs onder ons: je kan dit kopen voor je kleinkinderen.

Sherry heeft dat ook wel. Ik heb ooit flessen een jaar open gehad en dan vergeleken met een pas geopende. Er was wel verschil, vooral qua intensiteit van aroma en wat minder in de smaak, maar de "oude" was toch nog erg goed en dat vond ik heel straf.
03-11-2017, 02:04 PM
Bericht: #3
RE: Domaine Berthet-Bondet in Château-Chalon
(03-11-2017 01:25 PM)wvd schreef:  
(03-11-2017 12:35 PM)FRANCISPICCART schreef:  Château-Chalon 2002 - Domaine Berthet-Bondet

Ik heb vanmorgen mijn neus nog eens in de lege fles gestoken. Ik ken geen enkele wijn die zoveel karakter blijft tonen in zijn aroma, zelfs als er geen drup meer in de fles zit. Dat blijft heerlijk geuren, dat is Vin Jaune, in dit geval zefs Château-Chalon. Gisterenavond geopend bij enkele kazen. En wat combineer je dan het best bij Comté?
Heerlijk aroma van vers gekraakte walnoten met een steeds kruidige ondertoon van curry en specerijen. Mooie oxidativiteit in combinatie met ziltige zuren. Voor de liefhebbers van dit type wijn. Misschien is er nog wel ergens iemand onder onze leden die dit kan pruimen. Berthet-Bondet is voor mij een must in de kelder. En voor de antiquairs onder ons: je kan dit kopen voor je kleinkinderen.

Sherry heeft dat ook wel. Ik heb ooit flessen een jaar open gehad en dan vergeleken met een pas geopende. Er was wel verschil, vooral qua intensiteit van aroma en wat minder in de smaak, maar de "oude" was toch nog erg goed en dat vond ik heel straf.

Ik vind vin jaune dan toch veel mooier en complexer dan (droge) sherry. Veel vineuzer ook.
Francis, ik ben ook fan, wijn ooit een van 1969 gedronken, was subliem.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
03-11-2017, 02:54 PM
Bericht: #4
RE: Domaine Berthet-Bondet in Château-Chalon
Citaat:Misschien is er nog wel ergens iemand onder onze leden die dit kan pruimen.

Hangt er bij wat van af. Als het puur de oxidatieve nootjes zijn die erin zitten, is het bij mij toch moeilijk om het echt graag te drinken. Maar als er wat meer in zit, zoals die currytoets die je vermeldt, en wat gedroogde abrikoosjes, dan is het al heel ander verhaal.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
03-11-2017, 03:57 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-11-2017 om 05:24 PM door wvd.)
Bericht: #5
RE: Domaine Berthet-Bondet in Château-Chalon
(03-11-2017 02:04 PM)vinejo schreef:  
(03-11-2017 01:25 PM)wvd schreef:  
(03-11-2017 12:35 PM)FRANCISPICCART schreef:  Château-Chalon 2002 - Domaine Berthet-Bondet

Ik heb vanmorgen mijn neus nog eens in de lege fles gestoken. Ik ken geen enkele wijn die zoveel karakter blijft tonen in zijn aroma, zelfs als er geen drup meer in de fles zit. Dat blijft heerlijk geuren, dat is Vin Jaune, in dit geval zefs Château-Chalon. Gisterenavond geopend bij enkele kazen. En wat combineer je dan het best bij Comté?
Heerlijk aroma van vers gekraakte walnoten met een steeds kruidige ondertoon van curry en specerijen. Mooie oxidativiteit in combinatie met ziltige zuren. Voor de liefhebbers van dit type wijn. Misschien is er nog wel ergens iemand onder onze leden die dit kan pruimen. Berthet-Bondet is voor mij een must in de kelder. En voor de antiquairs onder ons: je kan dit kopen voor je kleinkinderen.

Sherry heeft dat ook wel. Ik heb ooit flessen een jaar open gehad en dan vergeleken met een pas geopende. Er was wel verschil, vooral qua intensiteit van aroma en wat minder in de smaak, maar de "oude" was toch nog erg goed en dat vond ik heel straf.

Ik vind vin jaune dan toch veel mooier en complexer dan (droge) sherry. Veel vineuzer ook.
Francis, ik ben ook fan, wijn ooit een van 1969 gedronken, was subliem.

Ohlala! Dat is een boude uitspraak. Als je dat denkt, dan denk ik dat je nog geen echt mooie sherry's tegengekomen bent. Qua Fino zou ik dan alvast eens een Valdespino Inocente proberen, dat verandert je kijk op de zaak wel. En als je naar de oudere sherry's gaat, daar is weinig beters hoor! Ik zou zeggen, probeer eenmaal in je leven een Coliseo, dat vergeet je van z'n leven niet meer. Kochten we indertijd voor 370Bfr. en we vonden dat toen veel geld... Komt nu enkel in halfjes aan....147,85€ en dan mag je blij zijn als je enkele flesjes mag kopen...
Philippe Stuyck, toch wel een heel erg doorproefd man vind dat de mooiste wijn die hij in zijn rijk besprenkeld leven dronk. Maar ook bvb. de Olososo Don Gonzalo is zalig en ik hou enorm van de iets zoete versie, Solera 1842, beide tot nog toe nog redelijk betaalbaar.
Maar akkoord, dan zijn we dan al een heel eind verwijderd van het smaaktype van Vin Jaune.


Ga naar locatie: