Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Examen oral privé
21-11-2017, 05:25 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-11-2017 om 02:07 PM door TheWineVet.)
Bericht: #1
Examen oral privé
Na 4 lessen hadden mijn pupillen (zijnde mijn madam, haar broer en schoonbroer, enkele vrienden en een moeder van 1 vd vrienden) nood aan een mondeling examen, met zeer liquide vragen.
Opzet was dat ieders 1 fles van ong. 20€ meebracht, een monocépage van 1 van voorgaande lessen en dat dan blind werd geproefd door de rest, maar dus ook door mezelf (viel dat effe tegenBlush)
Met 8 personen zijnde, verwacht je dus 8 flessen. Maar ze zijn al zo verdorven als ikzelf (wie bij den hond slaapt...) en we zijn dus geëindigd om 5u 's morgens met 16 lege flessen...
Mijn notities zijn verloren geraakt, hoe zou het toch komen, maar ik probeer allesop een rijtje te zetten:
1. Sancerre 2016 Dom. Vacheron: Chablis-stijl, maar wat te licht om zo beroemd te zijn. Ik werd hier niet zo happy van.
2. Rully 1cru 'Les cloux' 2015 Dom. de Belleville: Top! Exotisch, wat geconfijte ananas, vol, knap zuur.Heart
3. Muscat Wolfberger NV: een typische muscatneus, maar te licht in zuur om goed te zijn (was een tussendoortje van m'n schoonbroer die onlangs naar ginder was geweest)
4. Baglio del Cristo Di Campobello Laudari chardonnay: Bourgondisch aandoende Chardonnay, knappe wijn, totaal niet aan Sicilië gedacht
5. Chablis Vendangeur Masqué 2015? Mooie, duidelijke Chablis, maar ik dacht aan 1cru ipv van village. Redelijk rijp en rond.
6. Pouilly-Loché Clos des rocs Monopole 2014: Een beetje caramel in de neus, maar qua mondgevoel een toppertje. Moest de neus frisser zijn, kocht ik er van bij.
7. Chassagne-Montr. VV rouge Marc Colin 2011: eerst een gekurkte, maar gelukkig had de meerderheid dat door. Dezelfde had ik al klaarstaan en deze kwam goed voor de dag, zij het niet top. Gesloten fase m.i.. Spijtig
8. Barolo 2011 Cossetti: Een bordelese Barolo, gelukkig al van 's morgens open. Was blijkbaar enkele uren ervoor totaal onaantrekkelijk, maar tijdens de degustatie top!Heart
9. Barbera d'alba ANDREA OBERTO - SAN GIUSEPPE 2014: Fraicheur, complexiteit. PQ topwijn!! Beste Barbera tot nu toe gedronken, samen met die van CavallottoHeart
10. St-Joseph 'esprit de granit' Cave de Tain 2014: knappe, stevige, maar toch frissen Syrah. Ik verschoot van de producent. Weliswaar van granietbodem. En dat verschil proefde je met de volgende, toevallig ook van de Coop de tainHeart
11. Cornas 2014 Cave de Tain Grand classique: duidelijk minder dan de vorige, niettemin mooi.
12. Barolo Tenute Nerano 2013: deze kwam als een echte tanninerijke Barolo over. Maar het duurde tot zaterdag vooraleer de wijn eigenlijk drinkbaar werd. Niet de top, presteerde onevenwichtig tov de Cossetti.

Dan maar de kelder ingedoken, want 't examen was voorbij en dat moest gevierd wordenhuhuh

13. Pax Russian River Valley 2006: Een syrah van topkwaliteit. Presteert al jaren op hetzelfde niveau, veroudert precies niks... 95+HeartHeart
Dit was de laatste, hoor... Maar zoals het goede studenten beaamt, hebben ze nooit genoeg...
14. Merindoc Shiraz 2005 (Australië): misschien toch een beetje teveel gebrande espressobonen, komt precies al wat minder als wijn over na een jaartje extra kelderrust... Begint TOP en gaat dan lichtjes over de climax.
15. Piuze Chablis 'terroir de la chapelle' 2016: Magnifieke, zij het niet de goedkoopste Chablis. Presteert wel op 1cru-niveau!
16. St-Véran 2014 'le vallon' M. Couturier: kan mooi mee na al dat geweld in de fles en rond de tafel...

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
21-11-2017, 07:00 PM
Bericht: #2
RE: Examen oral privé
(21-11-2017 05:25 PM)TheWineVet schreef:  Na 4 lessen hadden mijn pupillen (zijnde mijn madam, haar broer en schoonbroer, enkele vrienden en een moeder van 1 vd vrienden) nood aan een mondeling examen, met zeer liquide vragen.
Opzet was dat ieders 1 fles van ong. 20€ meebracht, een monocépage van 1 van voorgaande lessen en dat dan blind werd geproefd door de rest, maar dus ook door mezelf (viel dat effe tegenBlush)
Met 8 personen zijnde, verwacht je dus 8 flessen. Maar ze zijn al zo verdorven als ikzelf (wie bij den hond slaapt...) en we zijn dus geëindigd om 5u 's morgens met 16 lege flessen...
Mijn notities zijn verloren geraakt, hoe zou het toch komen, maar ik probeer allesop een rijtje te zetten:
1. Sancerre 2016 Dom. Vacheron: Chablis-stijl, maar wat te licht om zo beroemd te zijn. Ik werd hier niet zo happy van.
2. Rully 1cru 'Les cloux' 2015 Dom. de Belleville: Top! Exotisch, wat geconfijte ananas, vol, knap zuur.
3. Muscat Wolfberger NV: een typische muscatneus, maar te licht in zuur om goed te zijn (was een tussendoortje van m'n schoonbroer die onlangs naar ginder was geweest)
4. Baglio del Cristo Di Campobello Laudari chardonnay: Bourgondisch aandoende Chardonnay, knappe wijn, totaal niet aan Sicilië gedacht
5. Chablis Vendangeur Masqué 2015? Mooie, duidelijke Chablis, maar ik dacht aan 1cru ipv van village. Redelijk rijp en rond.
6. Pouilly-Loché Clos des rocs Monopole 2014: Een beetje caramel in de neus, maar qua mondgevoel een toppertje. Moest de neus frisser zijn, kocht ik er van bij.
7. Chassagne-Montr. VV rouge Marc Colin 2011: eerst een gekurkte, maar gelukkig had de meerderheid dat door. Dezelfde had ik al klaarstaan en deze kwam goed voor de dag, zij het niet top. Gesloten fase m.i.. Spijtig
8. Barolo 2011 Cossetti: Een bordelese Barolo, gelukkig al van 's morgens open. Was blijkbaar enkele uren ervoor totaal onaantrekkelijk, maar tijdens de degustatie top!
9. Barbera d'alba ANDREA OBERTO - SAN GIUSEPPE 2014: Fraicheur, complexiteit. PQ topwijn!! Beste Barbera tot nu toe gedronken, samen met die van Cavallotto
10. St-Joseph 'esprit de granit' Cave de Tain 2014: knappe, stevige, maar toch frissen Syrah. Ik verschoot van de producent. Weliswaar van granietbodem. En dat verschil proefde je met de volgende, toevallig ook van de Coop de tain
11. Cornas 2014 Cave de Tain Grand classique: duidelijk minder dan de vorige, niettemin mooi.

rest is voor straks...


Heavy, maar toch al een mooie degustatie! Benieuwd naar de rest. Fijn om lezen dat de Rully zo knap overkwam. Zeer interessante P/K-appellatie.
Van Andrea Oberto verschiet ik niet, die kan wel lekkere wijnen maken.
En de Cave de Tain staat wel bekend als één van de betere coöperatieven in Frankrijk. Ooit geweest en ik vond het dik in orde.
Tussen de beschrijving van nr. 11 en nr. 16 ben je waarschijnlijk nog een hoofdpijnpilletje moeten gaan nemenWink
21-11-2017, 07:38 PM
Bericht: #3
RE: Examen oral privé
Citaat:Tussen de beschrijving van nr. 11 en nr. 16 ben je waarschijnlijk nog een hoofdpijnpilletje moeten gaan nemen

Of efkes puke

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
22-11-2017, 02:09 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-11-2017 om 02:10 PM door TheWineVet.)
Bericht: #4
RE: Examen oral privé
(21-11-2017 07:38 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Tussen de beschrijving van nr. 11 en nr. 16 ben je waarschijnlijk nog een hoofdpijnpilletje moeten gaan nemen

Of efkes puke
Niets puke. 3 urekes geslapen en dan mijn jachtkleren in voor 5 uur. Er is uiteindelijk 19 liter water binnengegoten...
(21-11-2017 07:00 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(21-11-2017 05:25 PM)TheWineVet schreef:  Na 4 lessen hadden mijn pupillen (zijnde mijn madam, haar broer en schoonbroer, enkele vrienden en een moeder van 1 vd vrienden) nood aan een mondeling examen, met zeer liquide vragen.
Opzet was dat ieders 1 fles van ong. 20€ meebracht, een monocépage van 1 van voorgaande lessen en dat dan blind werd geproefd door de rest, maar dus ook door mezelf (viel dat effe tegenBlush)
Met 8 personen zijnde, verwacht je dus 8 flessen. Maar ze zijn al zo verdorven als ikzelf (wie bij den hond slaapt...) en we zijn dus geëindigd om 5u 's morgens met 16 lege flessen...
Mijn notities zijn verloren geraakt, hoe zou het toch komen, maar ik probeer allesop een rijtje te zetten:
1. Sancerre 2016 Dom. Vacheron: Chablis-stijl, maar wat te licht om zo beroemd te zijn. Ik werd hier niet zo happy van.
2. Rully 1cru 'Les cloux' 2015 Dom. de Belleville: Top! Exotisch, wat geconfijte ananas, vol, knap zuur.
3. Muscat Wolfberger NV: een typische muscatneus, maar te licht in zuur om goed te zijn (was een tussendoortje van m'n schoonbroer die onlangs naar ginder was geweest)
4. Baglio del Cristo Di Campobello Laudari chardonnay: Bourgondisch aandoende Chardonnay, knappe wijn, totaal niet aan Sicilië gedacht
5. Chablis Vendangeur Masqué 2015? Mooie, duidelijke Chablis, maar ik dacht aan 1cru ipv van village. Redelijk rijp en rond.
6. Pouilly-Loché Clos des rocs Monopole 2014: Een beetje caramel in de neus, maar qua mondgevoel een toppertje. Moest de neus frisser zijn, kocht ik er van bij.
7. Chassagne-Montr. VV rouge Marc Colin 2011: eerst een gekurkte, maar gelukkig had de meerderheid dat door. Dezelfde had ik al klaarstaan en deze kwam goed voor de dag, zij het niet top. Gesloten fase m.i.. Spijtig
8. Barolo 2011 Cossetti: Een bordelese Barolo, gelukkig al van 's morgens open. Was blijkbaar enkele uren ervoor totaal onaantrekkelijk, maar tijdens de degustatie top!
9. Barbera d'alba ANDREA OBERTO - SAN GIUSEPPE 2014: Fraicheur, complexiteit. PQ topwijn!! Beste Barbera tot nu toe gedronken, samen met die van Cavallotto
10. St-Joseph 'esprit de granit' Cave de Tain 2014: knappe, stevige, maar toch frissen Syrah. Ik verschoot van de producent. Weliswaar van granietbodem. En dat verschil proefde je met de volgende, toevallig ook van de Coop de tain
11. Cornas 2014 Cave de Tain Grand classique: duidelijk minder dan de vorige, niettemin mooi.

rest is voor straks...


Heavy, maar toch al een mooie degustatie! Benieuwd naar de rest. Fijn om lezen dat de Rully zo knap overkwam. Zeer interessante P/K-appellatie.
Van Andrea Oberto verschiet ik niet, die kan wel lekkere wijnen maken.
En de Cave de Tain staat wel bekend als één van de betere coöperatieven in Frankrijk. Ooit geweest en ik vond het dik in orde.
Tussen de beschrijving van nr. 11 en nr. 16 ben je waarschijnlijk nog een hoofdpijnpilletje moeten gaan nemenWink
Nikske kater, veel gespuwd. Ik leer blijkbaar bij...

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)


Ga naar locatie: