Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
avondje rechteroever
17-12-2017, 02:38 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-12-2017 om 02:58 PM door claret.)
Bericht: #1
avondje rechteroever
Aperitief: Lidl challenge.
De Lidl huischampagne (13.5 euro) werd blind tov. Cremant de Bourgogne (6.99 euro) gezet. Deze laatste is hier al enkele malen ter sprake gekomen.

Wijn 1: Vineuze neus, rijp. In de mond vol en zoet. Beetje platte bubbels. Weinig punch. Mist fraîcheur.
Cremant.

Wijn 2: Discreter in de neus. Frisser en minder zoet in de mond. Levendigere bubbels. Al bij al mager beestje. Wrange afdronk.
Champagne.

Wijn 1 werd door 3 van de 5 personen als beter beschouwd. Wijn 2 werd door 4 van de 5 personen als de champagne herkend. Vooral de levendigheid van de bubbels gaven de champagne weg.

Rechteroever Bdx
7 Bdx rechteroevers werden blind gedronken. 1-2u op voorhand open gedaan, niet gedecanteerd. Eerst werden alle wijnen blind gedronken zonder ze te onthullen. Daarna werden ze nogmaals gedronken en werd het etiket onthuld. Enkele (zeer) korte impressies:

Wijn 1: Discrete neus. Weinig fruit. Luxueus, mooi verweven hout. Duister. Hard in de mond. Alcoholisch, hoekig. Vol. Te jong?
La Confession 2009, St Emilion GC.

Wijn 2: Redelijk open in de neus. Meer getoast hout. Linkeroever gevoel. Cab Franc? Zoete kruidigheid. Fijn. Zacht in de mond. Beetje dun. Mooi, zacht. Elegant.
Trilogie Le Pin 2007/2008, Pomerol.

Wijn 3: Heel mooie neus met mooi rood fruit. Zoete specerijen. Vol, gelaagd. In de mond krachtig, doch elegant. Gelaagd. Mooi in evenwicht. Veel body, romig, sappig. Top.
Vrai Canon Bouché 2008, Fronsac.

Wijn 4: Mooie kwaliteit hout. Elegant en fris. Subtiel. Hard en dun in de mond. Waterig. Mist fruit. Alcoholisch, hoekig.
Berliquet 2008, St Emilion GC.

Wijn 5: Elegant, fris. Truffel. Mooi fruit. Volume en evenwicht in de mond. Veel fruit en materie. Heel mooi. Gelaagd. Nog veel marge.
Croix St. Georges 2009, Pomerol.

Wijn 6: Vlezig. Mooi rood en zwart fruit. Expressief. Rijp. Zoete kruidigheid. Gelaagd in neus en mond. In de mond heel mooi fruit. Jong. Big wine. Min of meer WOTN.
D'Aiguilhe 2008, Castillon.

Wijn 7: Vlezig. Bacon. Fijne, subtiele neus. Scherp en wrang in de mond. Moeilijk fase? Komt dit goed?
Corbin Michotte 2009, St Emilion GC.

Enkele conclusies
* Rechteroever 2008 is mooi op dit moment maar heeft nog marge.
* 2009 is nog niet klaar en lijkt (nog?) niet de charmeur die we er allemaal in zagen/zien.
* Moeilijk, zoniet onmogelijk voor een middelmatig pallet (waartoe ik mezelf reken) om een Pomerol van een St Emilion of een satelliet te onderscheiden.
* d'Aiguilhe bevestigt alweer. Een in-your-face stijl, maar o zo mooi gedaan.
* Goede wijnbouwers in de satellieten (d'Aiguilhe, Vrai Canon Bouché, Cruzelles, Montlandrie, Dalem, La Vieille Cure, Cap de Faugeres, de l'A, Joanin Becot, Fontenil, Jean Faux, ... ik kan hier blijven gaan) leveren topkwaliteit en kunnen wedijveren met wijnen van een veelvoud van hun prijs uit St Emilion en Pomerol.
17-12-2017, 05:45 PM
Bericht: #2
RE: avondje rechteroever
(17-12-2017 02:38 PM)claret schreef:  Aperitief: Lidl challenge.
De Lidl huischampagne (13.5 euro) werd blind tov. Cremant de Bourgogne (6.99 euro) gezet. Deze laatste is hier al enkele malen ter sprake gekomen.

Wijn 1: Vineuze neus, rijp. In de mond vol en zoet. Beetje platte bubbels. Weinig punch. Mist fraîcheur.
Cremant.

Wijn 2: Discreter in de neus. Frisser en minder zoet in de mond. Levendigere bubbels. Al bij al mager beestje. Wrange afdronk.
Champagne.

Wijn 1 werd door 3 van de 5 personen als beter beschouwd. Wijn 2 werd door 4 van de 5 personen als de champagne herkend. Vooral de levendigheid van de bubbels gaven de champagne weg.

Rechteroever Bdx
7 Bdx rechteroevers werden blind gedronken. 1-2u op voorhand open gedaan, niet gedecanteerd. Eerst werden alle wijnen blind gedronken zonder ze te onthullen. Daarna werden ze nogmaals gedronken en werd het etiket onthuld. Enkele (zeer) korte impressies:

Wijn 1: Discrete neus. Weinig fruit. Luxueus, mooi verweven hout. Duister. Hard in de mond. Alcoholisch, hoekig. Vol. Te jong?
La Confession 2009, St Emilion GC.

Wijn 2: Redelijk open in de neus. Meer getoast hout. Linkeroever gevoel. Cab Franc? Zoete kruidigheid. Fijn. Zacht in de mond. Beetje dun. Mooi, zacht. Elegant.
Trilogie Le Pin 2007/2008, Pomerol.

Wijn 3: Heel mooie neus met mooi rood fruit. Zoete specerijen. Vol, gelaagd. In de mond krachtig, doch elegant. Gelaagd. Mooi in evenwicht. Veel body, romig, sappig. Top.
Vrai Canon Bouché 2008, Fronsac.

Wijn 4: Mooie kwaliteit hout. Elegant en fris. Subtiel. Hard en dun in de mond. Waterig. Mist fruit. Alcoholisch, hoekig.
Berliquet 2008, St Emilion GC.

Wijn 5: Elegant, fris. Truffel. Mooi fruit. Volume en evenwicht in de mond. Veel fruit en materie. Heel mooi. Gelaagd. Nog veel marge.
Croix St. Georges 2009, Pomerol.

Wijn 6: Vlezig. Mooi rood en zwart fruit. Expressief. Rijp. Zoete kruidigheid. Gelaagd in neus en mond. In de mond heel mooi fruit. Jong. Big wine. Min of meer WOTN.
D'Aiguilhe 2008, Castillon.

Wijn 7: Vlezig. Bacon. Fijne, subtiele neus. Scherp en wrang in de mond. Moeilijk fase? Komt dit goed?
Corbin Michotte 2009, St Emilion GC.

Enkele conclusies
* Rechteroever 2008 is mooi op dit moment maar heeft nog marge.
* 2009 is nog niet klaar en lijkt (nog?) niet de charmeur die we er allemaal in zagen/zien.
* Moeilijk, zoniet onmogelijk voor een middelmatig pallet (waartoe ik mezelf reken) om een Pomerol van een St Emilion of een satelliet te onderscheiden.
* d'Aiguilhe bevestigt alweer. Een in-your-face stijl, maar o zo mooi gedaan.
* Goede wijnbouwers in de satellieten (d'Aiguilhe, Vrai Canon Bouché, Cruzelles, Montlandrie, Dalem, La Vieille Cure, Cap de Faugeres, de l'A, Joanin Becot, Fontenil, Jean Faux, ... ik kan hier blijven gaan) leveren topkwaliteit en kunnen wedijveren met wijnen van een veelvoud van hun prijs uit St Emilion en Pomerol.
Dé manier om grote huizen te duiden op hun te hoge prijssetting...

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
17-12-2017, 08:08 PM
Bericht: #3
RE: avondje rechteroever
(17-12-2017 02:38 PM)claret schreef:  Aperitief: Lidl challenge.
De Lidl huischampagne (13.5 euro) werd blind tov. Cremant de Bourgogne (6.99 euro) gezet. Deze laatste is hier al enkele malen ter sprake gekomen.

Wijn 1: Vineuze neus, rijp. In de mond vol en zoet. Beetje platte bubbels. Weinig punch. Mist fraîcheur.
Cremant.

Wijn 2: Discreter in de neus. Frisser en minder zoet in de mond. Levendigere bubbels. Al bij al mager beestje. Wrange afdronk.
Champagne.

Wijn 1 werd door 3 van de 5 personen als beter beschouwd. Wijn 2 werd door 4 van de 5 personen als de champagne herkend. Vooral de levendigheid van de bubbels gaven de champagne weg.

Rechteroever Bdx
7 Bdx rechteroevers werden blind gedronken. 1-2u op voorhand open gedaan, niet gedecanteerd. Eerst werden alle wijnen blind gedronken zonder ze te onthullen. Daarna werden ze nogmaals gedronken en werd het etiket onthuld. Enkele (zeer) korte impressies:

Wijn 1: Discrete neus. Weinig fruit. Luxueus, mooi verweven hout. Duister. Hard in de mond. Alcoholisch, hoekig. Vol. Te jong?
La Confession 2009, St Emilion GC.

Wijn 2: Redelijk open in de neus. Meer getoast hout. Linkeroever gevoel. Cab Franc? Zoete kruidigheid. Fijn. Zacht in de mond. Beetje dun. Mooi, zacht. Elegant.
Trilogie Le Pin 2007/2008, Pomerol.

Wijn 3: Heel mooie neus met mooi rood fruit. Zoete specerijen. Vol, gelaagd. In de mond krachtig, doch elegant. Gelaagd. Mooi in evenwicht. Veel body, romig, sappig. Top.
Vrai Canon Bouché 2008, Fronsac.

Wijn 4: Mooie kwaliteit hout. Elegant en fris. Subtiel. Hard en dun in de mond. Waterig. Mist fruit. Alcoholisch, hoekig.
Berliquet 2008, St Emilion GC.

Wijn 5: Elegant, fris. Truffel. Mooi fruit. Volume en evenwicht in de mond. Veel fruit en materie. Heel mooi. Gelaagd. Nog veel marge.
Croix St. Georges 2009, Pomerol.

Wijn 6: Vlezig. Mooi rood en zwart fruit. Expressief. Rijp. Zoete kruidigheid. Gelaagd in neus en mond. In de mond heel mooi fruit. Jong. Big wine. Min of meer WOTN.
D'Aiguilhe 2008, Castillon.

Wijn 7: Vlezig. Bacon. Fijne, subtiele neus. Scherp en wrang in de mond. Moeilijk fase? Komt dit goed?
Corbin Michotte 2009, St Emilion GC.

Enkele conclusies
* Rechteroever 2008 is mooi op dit moment maar heeft nog marge.
* 2009 is nog niet klaar en lijkt (nog?) niet de charmeur die we er allemaal in zagen/zien.
* Moeilijk, zoniet onmogelijk voor een middelmatig pallet (waartoe ik mezelf reken) om een Pomerol van een St Emilion of een satelliet te onderscheiden.
* d'Aiguilhe bevestigt alweer. Een in-your-face stijl, maar o zo mooi gedaan.
* Goede wijnbouwers in de satellieten (d'Aiguilhe, Vrai Canon Bouché, Cruzelles, Montlandrie, Dalem, La Vieille Cure, Cap de Faugeres, de l'A, Joanin Becot, Fontenil, Jean Faux, ... ik kan hier blijven gaan) leveren topkwaliteit en kunnen wedijveren met wijnen van een veelvoud van hun prijs uit St Emilion en Pomerol.

Leuke degustatie en beschrijvingen, thanks!
Ik kan trouwens al je conclusies alleen maar onderschrijven (ook die van de verrassend gesloten fase van de 2009s)
Toch nog één kleine opmerking: ik zou de wijnen óf de dag ervoor geopend hebben, ofwel een uur of twee gedecanteerd.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
17-12-2017, 09:35 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-12-2017 om 09:36 PM door don quichotte.)
Bericht: #4
RE: avondje rechteroever
(17-12-2017 02:38 PM)claret schreef:  * Goede wijnbouwers in de satellieten (d'Aiguilhe, Vrai Canon Bouché, Cruzelles, Montlandrie, Dalem, La Vieille Cure, Cap de Faugeres, de l'A, Joanin Becot, Fontenil, Jean Faux, ... ik kan hier blijven gaan) leveren topkwaliteit en kunnen wedijveren met wijnen van een veelvoud van hun prijs uit St Emilion en Pomerol.

Met de wijnen in het rood heb ik ervaring uit menig jaar.
Daar krijg je mijn volledige support voor.
Vrai Canon Bouché heeft een zeer mooie bewaarwijn gemaakt in 2007.
Gekocht aan een spotprijs (< 10€) en heb er nog 6 van.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
18-12-2017, 09:46 PM
Bericht: #5
RE: avondje rechteroever
(17-12-2017 02:38 PM)claret schreef:  Aperitief: Lidl challenge.
De Lidl huischampagne (13.5 euro) werd blind tov. Cremant de Bourgogne (6.99 euro) gezet. Deze laatste is hier al enkele malen ter sprake gekomen.

Wijn 1: Vineuze neus, rijp. In de mond vol en zoet. Beetje platte bubbels. Weinig punch. Mist fraîcheur.
Cremant.

Wijn 2: Discreter in de neus. Frisser en minder zoet in de mond. Levendigere bubbels. Al bij al mager beestje. Wrange afdronk.
Champagne.

Wijn 1 werd door 3 van de 5 personen als beter beschouwd. Wijn 2 werd door 4 van de 5 personen als de champagne herkend. Vooral de levendigheid van de bubbels gaven de champagne weg.

Lidl aperitief.
Ik mocht de crémant al enkele keren proeven, en kan zeggen dat deze goed is, maar ik begrijp de hype ook niet... maar wel correct voor z'n 6.99 euro. Maar ik verdenk Lidl ervan dat niet alle loten hetzelfde zijn... Zij teren op het succes van 1 proeverij, en is al een paar keer uitverkocht geweest, dus bijvullen maar, ook al is de wijn niet exact hetzelfde... zou ik denken.

de huischampagne, tijdelijk zelfs te koop aan 9.99. Ook geproefd, en is inderdaad redelijk schraal (wat wil je voor die prijs?). Wel fris, geen overdosage, was mijn indruk. Kurk heel elastisch, dus nog zeer vers, weinige tijd geleden gedegorgeerd. Ik meende dat ie zelfs wat uit evenwicht was hierdoor. Verdient een herkansing, al verwacht ik niet veel hiervan. Maar ik zou niet zeggen dat de 'Pol Gardere' (Colruyt herkomst maar toch wat duurder) beter is, integendeel zelfs! Dus de Lidl kwaliteit is in dit segment best OK. Goed voor als je volk over de vloer krijgt die kickt op champagne maar er toch niets van kent dus....

Op basis van mijn ervaring zou ik toch de crémant verkiezen op dit moment...
19-12-2017, 12:34 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-12-2017 om 12:36 PM door bowmore.)
Bericht: #6
RE: avondje rechteroever
Vrai Canon Bouché 2008, Fronsac is een topper. Had er 24 van. Allemaal waren ze over de jaren heen even goed. Aankkoopprijs in 2012 in Auchan 12.90€
19-12-2017, 02:12 PM
Bericht: #7
RE: avondje rechteroever
(19-12-2017 12:34 PM)bowmore schreef:  Vrai Canon Bouché 2008, Fronsac is een topper. Had er 24 van. Allemaal waren ze over de jaren heen even goed. Aankoopprijs in 2012 in Auchan 12.90€

Voor 100% mee eens
Anders had ik geen verklaring dat ik daar zeker 10 jaargangen van heb liggen.Rolleyes

De 1995 is nu nog perfect
Toch een opmerkelijke prijsstijging: de 2006 betaalde ik 8.25€; de 2010 al 19.99€

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)


Ga naar locatie: