Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Champagnetrip 2018
20-05-2018, 09:27 PM
Bericht: #1
Champagnetrip 2018
Vrijdag stond onze jaarlijkse Champagnetrip op het programma, met twee "huizen van vertrouwen" en 1 te ontdekken domein. Hierbij een kort verslag:

1. Henriet-Bazin: Hier al vaak besproken door mij en anderen. Als je al klant bent heb je nog recht op de oude tarieven en die zijn nog steeds meer dan fair: 16,5 € voor de uitstekende basiscuvée bv. Nieuwigheid was de 100% Pinot Meunier: heel lekker ! Dit domein blijft voor mij een aanrader, voor de P/Q, maar ik weet niet of je er als nieuwe klant makkelijk binnen geraakt. Qua degustatie kan het wel beter, vind ik: je krijgt 3 à maximum 4 champagnes te proeven, terwijl het gamma een stuk uitgebreider is en dat is toch wat spijtig.

2. Alfred Tritant: Ons tweede "huis van vertrouwen". Hier is de ontvangst een stuk volkser, maar ook jovialer en authentieker (door de moeder van de wijnmaker, Jean-Luc Weber). Ze hebben hier heel het gamma, alsook de etiketten wat vernieuwd, maar wat blijft is nog steeds de schitterende kwaliteit aan fatsoenlijke prijzen. Hier krijgen we wél heel het gamma te proeven en mogen onszelf nog bijschenken terwijl onze (aanzienlijke) bestelling wordt klaargemaakt. Alle cuvées zijn goed, en worden meestal gemaakt van 2/3 pinot noir en 1/3 chardonnay, meestal met druiven van 3 opeenvolgende oogstjaren. Uitzonderingen zijn de millésimes (2012 in dit geval) en hun schitterende Blanc de Blancs: aan 37€ wel prijzig, maar ook zeer mooi. De rest van het gamma blijft grotendeels onder de 20€. De kelder is ook zeker een bezoekje waard. Ook dit blijft een absolute aanrader, maar ik weet dat ze al eventjes geen nieuwe klanten aanvaarden.


Over de middag even gestopt in Epernay. Vermits het de vorige jaren altijd stressen was om op tijd het resto uit te zijn voor de volgende afspraak, kozen we voor een snelle hap bij Prestige Burgers, wat blijkbaar een zijproject is van de plaatselijke slager. Uitstekende burgers en supersnelle service, dus als je in Epernay bent en het moet rap gaanapplaus

3. Pertois-Lebrun: Ik vroeg hier een tijd geleden naar tips voor de Côte des Blancs en kreeg er heel wat, waarvoor dank ! Ik heb alle domeinen aangeschreven die jullie hebben getipt, maar sommigen antwoorden gewoon niet (Gimmonet o.a.), anderen antwoorden dat ze geen bezoeken/rechtstreekse verkoop meer doen (Montcuit). Uit de antwoorden die ik gekregen heb koos ik uiteindelijk voor Pertois-Lebrun op basis van TN's op het forum, reviews/quoteringen, gamma en prijs.

We werden ontvangen door één van de broers die enthousiast over het domein vertelt dat ze een aantal jaren geleden van een tante overnamen: 10 ha wijngaard (exclusief Chardo natuurlijk) waarvan ze het grootste deel van de opbrengst nog verkopen via negoce, maar het is wel degelijk de bedoeling om het aandeel eigen productie stelselmatig op te krikken. Ze gaan voor een eigen, elegante stijl, waarbij ze werken met hun beste geselecteerde druivenmateriaal, lage dosages (2,5 à 4 g), lange rusttijden "sur lattes" (4 tot 8 jaar) en waarbij ze, in tegenstelling tot de meeste anderen, liefst werken met druiven uit 1 oogstjaar, ook voor hun "non vintage"-champagnes, "om de eigenheid van het oogstjaar te laten spreken", zegt hij.

We krijgen hier helaas maar 3 van de 5 Champagnes uit het gamma te proeven, de rest is (bijna) uitverkocht. De 'Instant Brut' is de zeer mooie basiscuvée (volledig van 2012 gemaakt). Ondanks de zeer lage dosage toch zeer evenwichtig. Fris maar zeker niet schraal en mooie mineraliteit in de afdronk. I like applaus
"Exaltation" en de Millésime 2009 bevestigen de stijl en de kwaliteit, maar zijn krachtiger en complexer.

Ik kan alleen maar al het goede bevestigen wat er hier tot nu toe over dit domein geschreven is, dus zeker een bezoekje waard.

Het was een mooie dag en de voorraad is weer (rijkelijk) aangevuld Slurp
20-05-2018, 09:44 PM
Bericht: #2
RE: Champagnetrip 2018
Citaat:.....anderen antwoorden dat ze geen bezoeken/rechtstreekse verkoop meer doen (Montcuit).
Sad Sad
Dave, Henriet-Bazin en/of Alfred Tritant hebben die ook een versie Extra Brut of Brut Nature?
Indien zo, dan ga ik je wellicht eens ne service vragen.Blush

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
20-05-2018, 10:10 PM
Bericht: #3
RE: Champagnetrip 2018
(20-05-2018 09:44 PM)don quichotte schreef:  
Citaat:.....anderen antwoorden dat ze geen bezoeken/rechtstreekse verkoop meer doen (Montcuit).
Sad Sad
Dave, Henriet-Bazin en/of Alfred Tritant hebben die ook een versie Extra Brut of Brut Nature?
Indien zo, dan ga ik je wellicht eens ne service vragen.Blush

H-B heeft Extra Brut in Blanc de Blancs en Blanc de Noirs én een Millésime 2009 in Brut Nature. Bij Tritant slechts 1 Extra Brut, geen Brut Nature.

Jij hebt me ook al vaak een plezier gedaan hé, Don, dus laat maar weten. Maar we gaan natuurlijk wel pas volgend jaar terug hé...


Ga naar locatie: