Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Frankrijk 3
23-12-2018, 05:10 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-12-2018 om 05:15 PM door Jordaens.)
Bericht: #1
Frankrijk 3
Traditioneel wat schuimwijn op het einde van het jaar en verder nog wat wit, zodat degenen die geen rood verdragen ook eens kunnen meedoen...

0. Blanquette de Limoux Brut Le Moulin

A.C. - Méthode traditionnelle
Domaine J. Laurens, La Digne d’Aval
90% Mauzac, 10% Chardonnay
12% Vol - Magnus, Deurne € 10,98

Kristalhelder en vol bleekgeel met fijne belletjes.
Gematigd tot vol aroma met acacia, citroen, pompelmoes, passievrucht en verse ananas, wat hooi.
Evenwichtig in de mond, vrij kort. Een redelijke aperitiefwijn, maar duidelijk niet opgewassen tegen wat komen ging.

1. Champagne Extra Brut Minéral 2009
Grand Cru
Blanc de Blancs (Chardonnay Vieilles Vignes)
Agrapart & Fils, Avize (RM)
12% Vol - Dirk Grandry Oelegem €69,15

Deze extra brut grand cru komt van twee wijngaarden (Bionnes in Cramant en Champbouton in Avize) met hetzelfde geologische profiel: een dunne bovenlaag die nauwelijks de onderliggende kalk bedekt. Dégorgement twee maanden voor de release en dosage maximum 3 gram per liter.

Kristalheldere, intense kleur van lichtgeel goud, fijn parelend.
Intense aroma’s van oogstappelen, boterkoeken, hooi en/of gemaaid gras, naar het einde wat noterig, het woord “oxo” viel even.
In de mond een gewaagd evenwicht tussen belegen en fris, waarbij de harmonie het haalt, redelijke lengte.

2. Schorpion Chardonnay Brut 2012

Vlaamse mousserende kwaliteitswijn - Méthode Traditonnelle
Wilfried Schorpion, Vliermaal
12% Vol - Bij Schorpion, 22,17

Heldere, intense bleekgele kleur met kleine belletjes.
Vol tot intens aroma met volop stoofappelen en citrusvruchten, rijpe kiwi en verse ananas, maar ook gesmolten boter. Fijne, versmolten aroma’s.
Harmonieus in de mond, met veel frisheid en een goede lengte.
Het ultieme alternatief voor champagnes.

3. Riesling Brandluft 2016
A.C. Alsace
100% Riesling (Ecocert)
M.O. - Dom. Emile Boeckel, Mittelbergheim
13% Vol. - Comptoir des Vins, Wavres, €12,20 + verzending €0,71

Helder en intens, citroengeel.
Vol tot intense geur met ananas, abrikoos, citroen, pompelmoes, iets mineraligs, ijzerkruid, wat honing en met volle teugen mazout (die langzamerhand wat wegdeemstert, maar nooit weg is).
Fijn, typisch en harmonieus in de mond met een goede lengte. Een lekkere riesling, klaar om te drinken.

4. Saint-Joseph Lyséras blanc 2017

A.C.
Yves Cuilleron, Chavanay
Marsanne-Roussanne
13,5% Vol - 1Jour1Vin : €18.5 + verzending €1,9833

Heldere, intense geelgouden kleur met dikke tranen.
Merkwaardige neus met rozen en guimauves, limoen, een beetje hout, kruiden, honing en een toetsje vegetaal, lindebloempjes.
Zeer harmonieus n de mond met een goede lengte en een smaak, net als het aroma, die niet meteen met iets anders te vergelijken valt, eindigend op een houtimpressie en een fruitbittertje.

5. Viognier 2017

A.C. Grignan-les-Adhémar
100% Viognier
Domaine de Montine, Grignan
1Jour1Vins €10.9 + Verzending €1,9833

Heldere intense lichte gouden kleur, mooie tranen.
Vol tot intense geur met een eerste indruk van margrieten, perzik en ananassnoep, pompelmoes en citroen, een beetje hout, anijs en honing. Een heel fijn, maar ook weelderig arooma.
De smaak blinkt uit in finesse en harmonie, met een goede lengte. Een zeer mooie wijn om nu te drinken of om nog enkele jaren van te profiteren.

In 2010 veranderde de naam van de A.C. Coteaux du Tricastin in Grignan-les-Adhémar.
De appellatie beslaat 1361 hl.

In 2008 worden honderd werknemers van de kerncentrale van Tricastin “licht besmet” door radioactieve stof. Dat was de definitieve aanleiding om de A.C. van naam te doen veranderen.

6. Ch. Guiraud 2003

A.C. Sauternes
1e Cru Classé
65% sémillon, 35% sauvignon (stokken 35-40 jaar oud)
130.000 flessen aan 18 hl/ha
13,4% Vol - Via Winesearcher geraamd: €40,66

Heldere, intense kleur, heel substantieel met dikke tranen, oud goud
Diep aroma met abrikoos, honing, geconfijte vijg,babelute en iets wat in consensus “afgezabberde orangettes” (niet pejoratief) werd genoemd.
Een goed evenwicht tussen molligheid en zuren. Erg lang.

Agriculture Biologique sinds 2011 (toegepast sinds 1996)

Geen verrassingen, behalve (voor mij toch) de Saint-Joseph. Als je deze nog nooit geproefd hebt, dan heb je zoiets m.i. nog nooit geproefd (...). Dit is een aromabom en de smaak volgt.
24-12-2018, 10:57 AM
Bericht: #2
RE: Frankrijk 3
Cuilleron maakt imo prachtige wijnen, maar deze blijven altijd wat onderbelicht. Lyseras is een klassieker bij mijn vader, die een zwak heeft voor de wijnen van de Noordelijke Rhone, en kan ook mooi ouderen, waarbij hij iets van zijn aromatische uitbundigheid verliest.

De Lyseras is regelmatig in korting in Chai et Bar in Ukkel, denk dan rond de 15-16 euro.

Vond je de Agrapart zijn prijs waard?
24-12-2018, 02:19 PM
Bericht: #3
RE: Frankrijk 3
(24-12-2018 10:57 AM)Kupers schreef:  Cuilleron maakt imo prachtige wijnen, maar deze blijven altijd wat onderbelicht. Lyseras is een klassieker bij mijn vader, die een zwak heeft voor de wijnen van de Noordelijke Rhone, en kan ook mooi ouderen, waarbij hij iets van zijn aromatische uitbundigheid verliest.

De Lyseras is regelmatig in korting in Chai et Bar in Ukkel, denk dan rond de 15-16 euro.

Vond je de Agrapart zijn prijs waard?

Mooie wijnen en inderdaad wat onderbelicht. Voor ons liefhebbers misschien een geluk... maar 15 euro voor de Lyseras? Das war einmal... Ik betaalde bij mijn vertrouwde handelaar 21,50 euro, normale prijs aldaar 23,50 dacht ik.
24-12-2018, 02:29 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-12-2018 om 02:29 PM door Jordaens.)
Bericht: #4
RE: Frankrijk 3
De Agrapart... Zelf heb ik mijn champagne liever wat jeugdiger. Deze was wellicht al wat te lang geleden gebotteld. Het is een grote wijn, daar niet van, maar in deze degustatie ging mijn voorkeur zonder meer naar de Schorpion. Aan een derde van de prijs, dan is het antwoord gauw gegeven.
24-12-2018, 02:37 PM
Bericht: #5
RE: Frankrijk 3
(24-12-2018 02:29 PM)Jordaens schreef:  De Agrapart... Zelf heb ik mijn champagne liever wat jeugdiger. Deze was wellicht al wat te lang geleden gebotteld. Het is een grote wijn, daar niet van, maar in deze degustatie ging mijn voorkeur zonder meer naar de Schorpion. Aan een derde van de prijs, dan is het antwoord gauw gegeven.

Dat wil ook wel iets zeggen over de kwaliteit van de schuimwijnen van Schorpion, niet!
24-12-2018, 06:12 PM
Bericht: #6
RE: Frankrijk 3
Viel dat op?


Ga naar locatie: