Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Beef Wellington met Bourgogne 1er cru's
16-11-2020, 02:51 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-11-2020 om 03:05 PM door Sur la Table.)
Bericht: #1
Beef Wellington met Bourgogne 1er cru's
Afgelopen zaterdag uitgenodigd bij een bevriend stel die van koken houden. Hij appte mij donderdag, zal ik weer eens voor jullie koken? Aangezien de agenda meestal leeg is tegenwoordig door alle restricties was dit een welkome verrassing en dit werd dan ook meteen met JA beantwoord.

Vrijdag kreeg ik te horen dat hij zin had om een keer Beef Wellington te maken. Een klassieker wat ik al tijden niet heb gegeten en een heerlijk herfst gerecht in mijn ogen. En dit weekend was het toch echt herfst hier, goede match.

Regel jij de wijn, krijg ik te horen. Natuurlijk, ik doe niet liever en zij houden er ook erg van dus dan is het leuk om uit te pakken. Ik had al een tijdje geen echt volle bourgognes gedronken en aangezien het vorige etentje begeleid werd door Bordeaux leuk het mij leuk een paar mooie Bourgognes mee te nemen.

Uiteindelijk kwam ik uit de schatkamer met:

1) Beaune 1er Cru Les Vignes Franches 2009 - Domaine Yves Girardin, Santenay

Vrij groot domein voor Bourgogne begrippen, maar toch ben ik altijd blij met hun wijnen. Een iets toegankelijkere stijl, wat de wijnen in hun jeugd altijd al erg plezierig maakt om te drinken. Niet alle appelations zijn goed, maar de meeste wel. Zowel in rood als in wit. De Beaune 1er cru is echter de stevigste rode van hun, en heeft wel wat jaren nodig om echt mooi te worden.

2) Volnay 1er Cru Vielles Vignes 2010 - Domaine Jean-Claude Cluzeaud, Volnay
Geen wijngaard aanduiding want de druiven zijn afkomstig van 2 verschillende kleine stukjes wijngaard. Wel echt oude stokken.

Dit is een lief klein domein in Volnay waar een jonge jongen sinds een paar jaar de boel heeft overgenomen van Pa en Ma. Enkele witte maar meest rode wijnen. Erg leuk adres voor mij, aangezien we ongeveer dezelfde leeftijd zijn. Prachtige klassieke stijl met wat meer houtgebruik en veel aardse tonen in de wijn. Wel echt bewaarwijnen. Een mooie ontdekking enkele jaren geleden.

3) Volnay 1er Cru Santenots 2011 - Domaine Rebourgeon-Mure, Pommard

Mooi adres in Pommard met schitterende kelder. Maakt ook echt goede rode Bourgognes in de klassieke stijl die jaren kunnen en soms ook moeten liggen. Ook weer niet groot, met ook hier een jonge jongen die de zaak in komt bij vader. Mooi dat er continuïteit is.

Ik heb (nog) weinig Cote de Nuit wijnen, vandaar deze selectie uit de Cote de Beaune. 3 verschillende wijnmakers die ik al een tijdje ken dus leuk om zo even dit niveau naast elkaar te proeven nu de wijnen al een tijdje in mijn opslag verblijven.

Terwijl mijn kameraad het eten afrondt open ik de wijnen om te kijken hoe het met ze is en of er geen kurk of andere nare verrassingen tevoorschijn komen.

De Beaune uit 2009, meteen al die heerlijke Bourgogne neus. Een vleugje hout, rood fruit en wat rode biet achtige aardse aroma's. Dit belooft nu al een mooie avond te worden. In de smaak ook zacht rood fruit, fijn hout, nog redelijk aanwezige tannines en zuren wat hem heerlijk fris houdt en structuur geeft. Prachtige mondvullende afdronk, niets is storend, alles mooi in harmonie met elkaar. Moeilijk om alles te beschrijven, weinig tijd en het is zo mooi in elkaar verweven. Nog niet op zijn hoogtepunt denk ik, gelukkig nog meer flesjes liggen.

De volnay 2010. Hele andere neus, meer hout en veel aarde geuren. Wel weer echt bourgogne en ik kan dit ook zeer waarderen. Wat kruidigheid en de aarde tonen doen me denken aan wat andere groente als pastinaak of knolselderij. Ik weet het niet zo goed, maar het is genieten. Ook de bosgrond zoals die in de herfst is vinden we hier in terug. Zeer compleet. De smaak is wat zachter en voller dan de beaune. Zachtere tannine en zachtere zuren, een mooie donkere fruit (cassis?) smaak komt naar boven. Erg fijn en zo goed als perfect op dronk denk ik. Ook in de geur komt er al meer fruit naar boven. De afdronk is lang met wat zachte bitters en toch weer fruit. Mooi.

De volnay 2011 is heel andere koek. Heel fris en fruitig, alsof ie net in de fles zit. Fruitbom in de neus, framboosjes en net geplukte kersen die ik in de zomer bij mijn buurman koop herken ik. Deze wijn kan duidelijk nog jaren mee. In de smaak hoog in het zuur en wederom zeer fruitig. Erg lekker. Ook de tannines zijn nog behoorlijk streng. Ik kan dat wel hebben en vind het dan ook erg lekker. Top wijn, nog 5 flessen liggen en die blijven voorlopig dicht want dit gaat alleen maar mooier worden.

Het eten was goed gelukt, ik zal zo nog wat foto's plaatsen hieronder. De wijnen konden alle 3 goed bij de maaltijd. Er viel er niet eentje tussenuit. De Volnay 2011 werd zelfs ook goed drinkbaar bij dit smaakvolle gerecht. Een goed huwelijk noemde de kok het en we waren dan ook beide zeer tevreden over ons aandeel in de avond.

Nog afgesloten met wat romige kazen, gelukkig waren ze romig want dit botste niet met de wijnen.

Dat was een fijne avond!
Foto van de wijnflessen
Foto 1 van de beef
Foto 2 van de Beef, mooi gelukt.


Bijlagen Afbeeldingen
           

Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen
16-11-2020, 03:34 PM
Bericht: #2
RE: Beef Wellington met Bourgogne 1er cru's
(16-11-2020 02:51 PM)Sur la Table schreef:  Het eten was goed gelukt, ik zal zo nog wat foto's plaatsen hieronder.

Bedankt voor de mooie foto's! Ik krijg zin om het ook eens te proberen klaar te maken ...
16-11-2020, 05:10 PM
Bericht: #3
RE: Beef Wellington met Bourgogne 1er cru's
'sur la table' mogen we met zo'n smakelijke foto wel letterlijk nemen.
welkom Simon!

Vince

"there must be a reason why some people have such unhealthy obsessions about burgundy"


Ga naar locatie: