|
Reisje
|
|
07-07-2025, 07:44 PM
|
|||
|
|||
|
Reisje
We trekken dit jaar nog is naar Portugal. Zo'n mooi land, zo'n fijne mensen, zo'n lekkere keuken en zoveel druivensoorten en terroirs te ontdekken. Al moet ik toegeven dat het me niet goed lukt op vakantie om er veel van te onthouden.
Vorig jaar Garrafeira Imperial ontdekt in Lissabon, niet garaffeira national maar een kleinschaliger winkel met meer passie. Heerlijke wijntjes gekocht voor tijdens het verblijf. Dit jaar dus terug maar ook richting Sesimbra voor een weekje. Kent er iemand in de buurt van Sesimbra rode wijn domeintjes de moeite om te bezoeken? Goede wijn behoeft geen krans, enkel een groot vol glas met glans. |
|||
|
11-07-2025, 08:08 AM
|
|||
|
|||
|
RE: Reisje
Je zit daar niet ver van Bacalhoa, een groot domein dat heel veel verschillende wijnen maakt. Van de wijn herinner ik me niet zoveel, behalve een 10 jaar oude Moscatel (versterkte witte wijn) die echt zeer goed was.
Maar los van de wijn is dit een prachtig domein om te bezoeken met een oud paleis, en een wat bizar maar leuk kunstmuseum erbij. Is de uitstap op zich al waard. En als je kinderen hebt, kan je in de buurt dolfijnen gaan spotten
Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov) |
|||
|
11-07-2025, 07:05 PM
|
|||
|
|||
(11-07-2025 08:08 AM)Olivier schreef: Je zit daar niet ver van Bacalhoa, een groot domein dat heel veel verschillende wijnen maakt. Van de wijn herinner ik me niet zoveel, behalve een 10 jaar oude Moscatel (versterkte witte wijn) die echt zeer goed was.Ik ken het huis van een merlot/cabernet sauvignon blend (Quinta da Bacalhôa Tinto) die hier destijds zeer gesmaakt werd, Het is al lang geleden, maar ik zie dat ze hem nog steeds produceren, met hetzelfde etiket. |
|||
|
13-07-2025, 06:37 PM
|
|||
|
|||
(11-07-2025 07:05 PM)johan schreef:(11-07-2025 08:08 AM)Olivier schreef: Je zit daar niet ver van Bacalhoa, een groot domein dat heel veel verschillende wijnen maakt. Van de wijn herinner ik me niet zoveel, behalve een 10 jaar oude Moscatel (versterkte witte wijn) die echt zeer goed was.Ik ken het huis van een merlot/cabernet sauvignon blend (Quinta da Bacalhôa Tinto) die hier destijds zeer gesmaakt werd, Het is al lang geleden, maar ik zie dat ze hem nog steeds produceren, met hetzelfde etiket. Dank je, dat huis herinner ik me ook van de reis vorig jaar. Witte Catarina was huis wijn in ons visrestaurantje in t kustdorpje waar we toen waren. Ging er fris vlot binnen bij een verse vis boven de kolen, smaakte ook wel goed. Isbprecies echt wel een hele grote onderneming daar... Goede wijn behoeft geen krans, enkel een groot vol glas met glans. |
|||
|
12-09-2026, 09:38 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op Gisteren om 11:30 AM door Rooie.)
|
|||
|
|||
|
Verslagje van het reisje 2025 staat onder de topic van Luis Pato.
Dit jaar was het plan hetzelfde, wijn was niet het hoofddoel maar wel erg mooi meegenomen in een land als Portugal. Niet te geloven hoeveel goede wijn en hoe gemakkelijk die te vinden is, ook in het laagste segment. De doordeweekse huiswijn in een klein lokaal Portugees vis restaurantje aan 12 euro per fles, is vele malen hoger dan de huiswijn hier. De Garraferia van vorig jaar is blijkbaar verhuisd naar een kleiner gebouw, dus snel een andere gevonden in hartje Lissabon: Estado d'Alma https://garrafeiraestadodalma.pt/en/. Grote keuze rood, wit, porto, madeira en sterke dranken. Het viel me op dat er heel wat oudere jaargangen te vinden waren, ook uit Frankrijk. Personeel was ook erg toegankelijk en ook wijnliefhebbers. Nog een paar flessen mee naar huis genomen, daarover later meer maar plan was om de dagen dat we buiten Lissabon waren, te kunnen proeven. De line up over een 10-tal dagen, enkel rood. Luis pato velhas vinhas 2009 (halfje) 100% Baga Niet lang moeten twijfelen toen ik deze zag staan aan 17 euro, langer gesukkeld met de kurk er uit te prutsen maar gelukt en op wat gruis dat door het zeefje glipte, toch alles dik in orde met de wijn. Gebrek aan ervaring en halfjes hebben precies een kleinere kurk... Donker rood met baksteen tot bruine rand, zwarte kers in de neus met vanille en iets van kaneel en kruidnagel. In de mond zoete pruim en kers met kruiden en vanille. Krachtige en lange smaak. In het begin ook wat bosgrond en champignon met leer en tabak. Spanning is er ook met mooie zuurtjes. Duidelijk ook nog tannines maar niet storend of drogend. Zou erg goed passen bij wild, stoofpotje van everzwijn of zelfs haas bv. Doet wat denken aan nebbiollo en oudere Saint Esteph maar zeker nog niet stoffig, wel springlevend. D.n.m.c. 2024 100% baga, Baraida, Filipa Pato, William Wouters In de garraferia voorgesteld als een zeer toegankelijke baga al perfect te drinken onder vrienden met wat fijne vleeswaren, glou glou bedoel je? Ja hoor, helemaal zegt de man. Mijn wantrouwen bij het horen van baga 2024 en drink klaar in één zin (of fles) was helemaal onterecht. Licht robijn rood, doorschijnend, neus van aardbeienijs en in de mond ook aardbei, kers en granaatappel, eerder zoet als honing nectar maar toch met een zuurtje en kruidige kick in de nasmaak. Heel fijn zacht mondgevoel ook en 12%, meer moet dat niet zijn op een terrasje met zicht op de oceaan. Manuel Jose Colares colheita 1997 100% Ramisco Baksteenrood met bruine schakeringen, donkerbruin en erg doorzichtig. Dit is geen jonge knaap zoveel is duidelijk. Eerder gesloten neus met wat bosfruit en anijs in de verte. In de mond erg fris en licht, meer rood fruit en minerale toetsen, opnieuw anijs, nog wat leer, mooie zuren 3en duidelijk erg zilt. Ongewoon voor rode wijn, toch in mijn beperkte ervaring. Tanines zijn er nog maar versmolten na wat lucht zeker. Droog maar met aangename zilte nasmaak die lang aanhoudt in combinatie met het fruit dat op het eind wat bitterder wordt. Speciaal, mooi bij deze temperaturen en slechts 11%. Niets bij gegeten maar dit past perfect bij gegrilde vis of ander lekkers uit de zee. Doet ergens denken aan Rossese uit Ligurië maar zachtere zuren en minder fruitig. Er zit ook ergens wat nebiollo in, de kleiige ondergrond onder de zandige bovenlaag zal er wel voor iets tussen zitten samen met de ongetwijfeld erg oude stokken. Deze ook op aanraden van we garraferia toen ik vroeg naar Colares, uitstekend om kennis te maken met deze druif zei hij, goedkoopste uit het aanbod en kijk de man had gelijk. 20 euro voor en fles die net geen 30 jaar oud is, erg mooi. Voor mij de ontdekking van allemaal, ook de madeira rode wijnen maar daar hadden we er al eerder van geproefd en goed bevonden. Eerlijk denk ik niet dat de Colares in België niet hetzelfde zouden smaken, locatie en weer zijn niet hetzelfde, volgende reis zeker meer van verkennen. Ook erg fijn om te zien dat er ook aan lage alcohol percentages echt wel erg smaakvolle en complexe wijnen gemaakt kunnen worden met veel gastronomisch potentieel aan erg schappelijke prijzen. Julia Kemper 2019 Dao 50% Touriga Nacional; 25% Tinta Roriz; 15% Alfrocheiro; 10% Jaen Fijn fruitig fris wijntje, niks mis mee, knapperig rood blauw blauw zwart fruit. Ook de kleur is donker rood tot zwart met blauw schakeringen in de rand. Er zit een verfijnd zuur bittertje in de nasmaak, citroen zeste. Aanvankelijk wat te warm in het glas maar na even luchten en een korte frigo kuur helemaal op de afspraak. Wel nog eerder jong maar al goed te genieten bij de apero of lichte kost. Doet ergens wat aan pinot noire denken. Ik leerde dit huis kennen op een blinde proeverij eerder dit jaar van Porto Vinho uit Tremelo, daar proefden we de 2014, niet te geloven dat deze 12 jaar oud was en nog zo goed in form en lekker. Dit huis moet toch wel bij het beste wat de Dao te bieden heeft. Julia Kemper reserva 2012 Dao Touriga Nacional, Tinta Roriz, Alfrocheiro, Jaen 24 maanden hout Stevige wijn met een zacht gul hartje. Donker robijn rood met lichte en doorschijnende rand. Zoete kers, bosfruit en kruiden in de neus, de bis geur is fris als in dennen of spar bos, speciaal. Deze smaken ook in de mond, in golfjes kersen en blauw en zwart fruit zoetig met kruidnagel en mediterrane kruiden, tijm en marjolein. Ook het dennenbos is terug te vinden, een speciale frisheid en kruidigheid. Er is ook iets dat aan chocolade dot denken maar heel licht, ook wat ziltigheid. Tannines zijn er nog zeker en duidelijk ook, niet storend maar toch een eet wijn. Rood vlees en een bbq zouden hier niet bij mis staan. Voor mij echt een topper, kracht kruiden omhullen rijp fruit. Voor 25 euro moeilijk te kloppen als je geduld hebt ;-) Chão de sal tinto Tinta negra, madeira Licht rood doorschijnend echt erg licht met een paar kleine belletjes aan de rand, mooie gloed. Kers en rode bes in de neus ook bij de aanzet in de mond, erg zoet en zacht, bloemsuiker en aardbei, daarna een fijn fris zoet zuurtje waarvan de fijne zuren blijven hangen en het zoet fruit blijft op de achtergrond. Erg lekker en smaakvol, lange nasmaak en heerlijk bij de scheermessen met look en kruiden. 11,5 % lichtvoetig dus maar wel een smaakbommetje. Atlantis tinto 2022 Tinta negra, Madeira Licht robijnrood erg licht doorschijnend en met een paar belletjes aan de rand. Frisse minerale neus met rode bes. Ook in de mond erg licht maar smaakvol fruitig met rijpe rode bes, framboos en granaatappel. Verfijnd zuurtje en iets rokerig, ook iets van steranijs, invloed van de vulkaanbodem zekers. Fijne tannines en net genoeg structuur, kort op oud hout gelegen waarschijnlijk. De invloed van de oceaan ook op te merken door een frisse ziltigheid. Mooi wijntje bij temperaturen rond de 30. Doet wat denken aan een lichte bojo of Spätburgunder, een fijne 12%. Charles Noellat Auxey Duresses 2014 Pinot Noir Deze opgemerkt bij het huiswerk op de site van de wijnhandel in Lissabon. Blijkt de kleinzoon die de merknaam van het prestigieuze domein uit de jaren 60/70 opnieuw op de markt brengt. De wijngaarden van destijds heeft hij niet meer, eigenlijk heeft hij gewoon geen eigen wijngaarden. Er worden vaten geselecteerd die dan gebotteld en verkocht worden onder dit merk. Van de geschiedenis van de merknaam wist ik niet veel tot Werner me op weg hielp. In elk geval 22 euro voor een bourgogne uit 2014 leek me sowieso een erg klein risico. De kurk was slechts erg licht en kort verkleurd, geen idee dus wanneer er gebotteld is, geen details op de fles, ook geen idee over de vinificatie en hoelang en op welk hout of in welke condities de wijn bewaard werd na oogsten. Eigenlijk zelfs niet eens of het uberhaupt om 2014 gaat of de locatie. Soit ze geven op de website wel aan zorgvuldig te selecteren enz. Enfin proeven en we zien wel... Duidelijk bourgogne in de neus, rijp rood fruit met aardse mineraliteit. De kleur ook mooi robijn donker rood licht doorschijnend met een lichte bruinige gloed aan de rand. In de mond wordt de neus bevestigd, rijpe aardbei, rode bes en framboos met een aardse ondertoon, licht zoetje en zuurtje en wat mineraliteit, ijzer misschien, hint van vanille en misschien ook wat kruiden van ver, heel ver. Naar het eind toe ook duidelijk boschampignon in het aardse. Smaakt in elk geval goed en evenwichtig, je merkt ook dat er al wat rijping is want de smaken zijn versmolten en afgerond. Duidelijk ook nog goede tannines. Ben geen bourgogne kenner maar dit bevalt me wel, dit kan zo mee aan tafel bij wat gevogelte, vederwild of zacht rundsvlees. Zeker voor deze prijs mooi. Doet ook goed om opnieuw wat meer op vertrouwd terrein te komen. Portugal vind ik absoluut een heel boeiend wijnland met veel afwisseling en diversiteit maar het blijft toch moeilijk met die vele druivensoorten, melanges en de diverse vinificatie technieken die ze in onze buurlanden gebruiken. Gewoon fijn land Portugal met vriendelijke mensen als je een beetje uit de toeristische centra je ogen en neus open doet. Goede wijn behoeft geen krans, enkel een groot vol glas met glans. |
|||
|
Gisteren, 07:22 PM
|
|||
|
|||
(12-09-2026 09:38 PM)Rooie schreef: Verslagje van het reisje 2025 staat onder de topic van Luis Pato. Bedankt voor t zalige verslag en de prachtige foto ;-) Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans) |
|||
|
Gisteren, 07:52 PM
|
|||
|
|||
Citaat: Bedankt voor t zalige verslag en de prachtige foto ;-) +1 En tof dat je ook een fan bent van Baga, ik kan dat ook erg pruimen, maar al lang dat ik er nog een gedronken heb. Ik met me er nog eens enkele aanschaffen van Filipa Pato, topwijnen! Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov) |
|||
|
|