|
Champagne 2025
|
|
12-12-2025, 01:14 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-12-2025 om 01:15 PM door Rik Martens.)
|
|||
|
|||
|
Champagne 2025
Traditioneel doen we wat flessen champagne/schuimwijn open in december. Deze keer was niet anders.
Alvast een foto, met een opvallend detail dat jullie zeer zeker meteen opvalt. Welbewust, om proefondervindelijk vast te stellen wat ik al vermoedde. Men tuinde er met volle overgave in. Tot besluit, net als vorig jaar een overheerlijke Taylor's met een stukje Stilton. Ideaal. |
|||
|
13-12-2025, 01:16 PM
|
|||
|
|||
RE: Champagne 2025
(12-12-2025 01:14 PM)Rik Martens schreef: Traditioneel doen we wat flessen champagne/schuimwijn open in december. Deze keer was niet anders. Welk jaar was de Vargellas? WVD |
|||
|
13-12-2025, 01:44 PM
|
|||
|
|||
|
Met een betere fotograaf had je "1991" kunnen lezen...
Winespectator noemt de port van dat jaar "racy, harmonieus and rich". Ik zou daar in het geval van de Quinta de Vargellas eigenlijk nog "beschaafd" aan toevoegen, wat dat ook moge betekenen. |
|||
|
13-12-2025, 02:54 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-12-2025 om 02:54 PM door wvd.)
|
|||
|
|||
(13-12-2025 01:44 PM)Rik Martens schreef: Met een betere fotograaf had je "1991" kunnen lezen... Daar heb ik ook nog enkele flessen van liggen. Mijn enige Vargellas helaas. Naar mijn smaak een echt schitterende Port, die nu pas echt op dronk is! Wou dat ik er meer had.... WVD |
|||
|
14-12-2025, 09:55 PM
|
|||
|
|||
|
1. Champagne Voirin-Jumel "Blanc de Blancs" Grand Cru Brut
Chardonnay 100% Dosage 5g/l Voirin-Jumel, Cramant. Patrick, Julie, Pauline Père et Filles. N.M. 12% Vol - Boir 36.95 euro Vijfde generatie familiebedrijf in de Côtes des Blancs. 90% van de druiven in de Côtes des Blancs is Chardonnay. Oog: helder, vol tot intens bleekgeel, goeie parel Neus: intens, oogstappel, citroen, abrikoos (bij afdronk) zoet fruit, gist, biscuit, beetje kruidig, likeurachtig. Mond: goed evenwicht tussen molligheid en zuren, met nadruk op het oogstappeltje. Goede lengt, 3 sec. We doen het eens anders, we geven punten op 5 voor oog resp. neus en op 10 voor smaak. Mijn score: 3-3-8 = 14/20 Allen samen: 97/140 of 13.86/20 Hoog-laag: 15-12.5 Grand cru gemeenten: Ambonnay Avize (Côtes des Blancs) Aÿ Beaumont-sur-Vesle Bouzy Chouilly (Côtes des Blancs)(enkel voor de druif Chardonnay) Cramant (Côtes des Blancs) Le Mesnil-sur-Oger (Côtes des Blancs) Louvois Mailly Oger (Côtes des Blancs) Oiry (Côtes des Blancs) Puisieulx Sillery Tours-sur-Marne Verzenay Verzy De meeste van deze dorpen liggen in de Montagne de Reims, gevolgd door de Vallée de la Marne. Opvallend is het plaatsje Chouilly, dat alleen een Grand Cru-status heeft gekregen voor de druif Chardonnay. Dit heeft te maken met de bodem, die met name geschikt is voor Chardonnay. Er zijn 38 Premier Cru dorpen 2. Champagne Mumm Cordon Rouge Brut 45% Pinot Noir, 30% Chardonnay, 25% Pinot Meunier van minstens 100 crus G.H. Mumm, Reims. N.M. 12.5%Vol - Delhaize 34.99 euro “Cordon Rouge” sinds 1876. Oorspronkelijk een zijden lint, in navolging van de linten van de Légion d’Honneur en de Ordre de Saint Louis. Familie von Mumm heeft al in 1761 een wijnhandel in Keulen. Ze starten in 1827 een zaak in Reims. In 1852 neemt Georges Hermann Mumm de leiding van het bedrijf, dat sindsdien G.H. Mumm & Cie heet. Sinds 2005 maakt Mumm deel uit van de groep Pernod-Ricard, door de overname van Allied Domecq. De kelders van Mumm, met een gangenstelsel van 25 km en een museum zijn een toeristische trekpleister. Oog: helder en vol, citroengeel. Bij mijn weinig bubbels. We zijn het er min of meer over eens dat de belletjes te maken hebben met de toestand van het glas. Neus: eerst Chaumes/WC-blokjes/klamme sokken, wel intense geur. daarna meer en meer veldbloemen, pompelmoes, nectarine, citroen/limoen, brood, boter, wat kruiden. Na de Chaumes een frisse wijn met licht fruit. Mond: mooi evenwicht, wat neutraal, citroen in de afdronk, mouthwatering, maar beetje belegen (veel Mijn score: 3-2.5-7 =12.50/20 Allen: 92/140 of gemiddeld 13.14/20 Hoog-laag: 16-11 3. Klein Constantia Blanc de Blancs brut Cap Classique 2020 Wine of Origin Constantia 100% Chardonnay Estate Wine Klein Constantia Winery 12%Vol - De Kok 28.95 euro Wijnproductie sinds 1685. Alles werd verwoest door phylloxera in de XIXde eeuw. Opgestart werd pas opnieuw in 1980. In 2011 nam een groep de Winery over. Deze bestaat uit leden van BXR group, hoofdkwartier in Amsterdam, maar ook van Bruno Prats van Cos d’Estournel en Hubert de Boüard van Angélus. “Vonkelwijn” Oog: helder, intens strogeel tot geelgoud, bij mij goeie bellen Neus: vol tot intens, heidebloesem, citrooen, oogstappeilen, deeg, anijs, vermouth, verleidelijke, gedistingeerde geur. Parfum. Mond: harmonieus, iets meer zoet, eindigt op appel. Voor zowat iedereen een champagne Mijn score: 14.5/20 Allen: 84.5/120 (één score vergeten opschrijven) of gemiddeld 14.08/20 Hoog-laag: 15-12 4. Champagne Moët & Chandon brut impérial Chardonnay 20 à 30%, Pinot Noir 30 à 40%, Pinot Meunier 30 à 40% Dosage 7g/l, 20 à 30% reservewijn Moët & Chandon, Epernay. N.M. 12,5% Vol - Delhaize 41.44 euro Eigendom van LVMH, gecontroleerd door Bernard Arnault Opgericht in 1743 door de wijnhandelaar Claude Moët Oog:helder, vol tot intens, bleekgeel met tranen Neus: intens eerst wat metalig, wat gesloten, komt open met wit steenfruit, appelspijs, overrijpe pompelmoes, snoeihout, brood, blijft wat terughoudend. Mond: evenwicht tussen molligheid en zuren, harmoenieus, met een bittertje in de staart. goede lengte. Mijn score: 3-3-8 = 14 Allen: 97.5/140 of gemiddeld 13.93/20 Hoog-laag: 15.5-11 5. Champagne Taittinger brut 40% Chardonnay, 35% Pinot Noir, 25% Pinot Meunier Verschillende crus, verschillende jaargangen Taittinger, Reims. N.M. 12,5%Vol - Delhaize 44.99 euro Taittinger is een familie-eigendom. Met een kleine onderbreking tussen 2005 en 2006. Oog: helder, intens, strogeel, goeie bellen (bij mij) Neus: intens, eerst wat gesloten en metalig, dan witte bloemen, limoen/citroen, appeltjes, ananas, fris fruit, honing, mineralig, finesserijjk, wat bescheiden. Mond: zuren en molligheid in evenwicht, harmonie, goede lengte Iemand opperde riesling ( ), er was nog wel hier en daar twijfel of het wel champagne was. Dat is gek, want eerdere jaren, o.m. tussen de betere cava’s kwam deze Taittinger er als beste uit.Mijn score: 3.5-3-8.5= 15 Allen: 103/140 of gemiddeld 14.71/20 Hoog-laag: 15.5-14 6. Champagne Voirin-Jumel "Blanc de Blancs" Grand Cru Brut Chardonnay 100% Dosage 5g/l Voirin-Jumel, Cramant. Patrick, Julie, Pauline Père et Filles N.M. 12% Vol - Boir 36.95 euro Vijfde generatie familiebedrijf in de Côtes des Blancs Oog: helder en intens bleekgeel/strogeel, goede bubbels Neus: intens,iets floraals, oogstappel, citroen, gist, pistolet, kruidje, rijk en finesserijk. Mond: goed evenwicht tussen molligheid en zuren, harmonieus, appeltje en bittertje en heel fris. Goede lengte. Mijn score: 3-3-7.5= 13.5 Allen: 118/140 of gemiddeld 16.86/20 Hoog-laag: 20-13.5 Experiment geslaagd in diverse richtingen geslaagd. - Niemand had het echt door, dat de Klein Konstantia geen champagne was. - Niemand had door dat de eerste en de laatste champagne dezelfde waren (uit dezelfde doos) Meer nog, de laatste kwam gewoon als beste uit de proeverij, de eerste kwam pas vierde binnen. Conclusie? Geen idee, misschien moet men eerst even de acquired taste van champagne oppakken, alvorens hem te appreciëren? Of komt er alras enige stemming in het gezelschap en een idee van “laat maar aanrukken”, zodat je probleemloos op een goedkope prosecco zou kunnen overschakelen, zonder opstandige reacties? Eén variabele had ik in elk geval niet in de hand: de flessen stonden buiten, wegens geen plaats in de koelkast. Buiten was het gewoon vijf graden warmer dan men op 10 december zou mogen eisen. Naarmate de avond vorderde werd het kouder en de wijnen werden steeds frisser naar het einde toe; Dat kan het verschil in score tussen 1 en 6 ook deels verklaren. De score 1. wijn 6, 16.86/20 2. wijn 5, 14.51/20 3. wijn 3, 14.08/20 4. wijn 4, 13.93/20 5. wijn 1, 13.86/20 6. wijn 2, 13.14/20 0. Taylor’s Quinta de Vargellas Vintage Port 1991 Bottled in 1993 Taylor, Flatgate & Yeatman, Vila Nova de Gaia 19,86%Vol - Jordaens 37,60 euro (handel ca 85 à 130 euro) Deze werd als vanzelfsprekend begeleid door een stukje Stilton en een gedroogde abrikoos. Alleen G. kreeg wat meer abrikozen, omwille van zijn onoverwinnelijke afkeer van kaas. Nota’s hebben noch Mady, noch ik gemaakt, we herinneren ons een prachtige rijpe vintage port van één van de mooiste percelen in de Dourovallei. Rijp fruit, kruiden, rozijnen, etc. Gelukkig heb ik nog twee flessen want de drinking window hieronder hoeft niet aan te zetten tot reppen. “Diep rood, met een smalle steenrode rand. Rijk, rijp, zwartebessenconfituur, elegante florale en kruidige toetsen. Rond en vol in de mond met stevige tannine en goed volume. Eindigend op pruim en kers. Drinking window: 1995-2025 Very dark colour, opaque core, delicate bright rim. On the nose attractive minerality, inviting fresh wild berry confit, tobacco nuances, an intense bouquet. Elegant, black berry fruit, subtle nuances of iodine, fine tannins that have already rounded out well, it has a powerful finish with a pleasant savouriness on the finish. (Falstaff) Meer dan honderd druivensoorten (castas) zijn toegelaten in de portproductie, maar slechts vijf worden algemeen gebruikt (Tinta Barroca, Tinto Cão, Tinta Roriz (Tempranillo), Touriga Francesa, en Touriga Nacional, waarbij deze laatste de voornaamste is) De druiven voor porto komen bij wet uit de Dourostreek, De geproduceerde wijn wordt versterkt door toevoeging van een neutrale druivenlikeur, de aguardente, die de gisting stopt en restsuiker oplevert, waarbij het alcoholgehalte een boost krijgt. De winter van 1990-91 was overwegend droog tot begin januari, toen er zware regenval was tot in maart. Ook april was nat en de bloei begon in mei, toen was het warm en droog. De zomer was heet en droog, de bloemzetting was excellent wat resulteerde in overvloedig fruit aan de wijnranken. Warme dagen en koele nachten verzekerden lange fermentatie met uitstekende kleurextractie. Suikergehalte was boven normaal en steeg inderdaad in de loop van het wijnjaar. Regen viel er op 29 september, maar door de droogte van de grond, kwam het water niet in het wortelsysteem terecht, waardoor er geen kleurverdunning optrad. De oogst kon worden verdergezet op 30 september in voorbeeldige omstandigheden. 1991 was een verdeeld declaratiejaar. Taylor's besloot om hun klassieke vintage port niet te declareren. The greatest Vargellas ever made. Wonderful life ahead of it. Score 95/100 (Suckling). (nota’s van vorig jaar) |
|||
|
15-12-2025, 02:57 PM
|
|||
|
|||
|
Wat ook opviel is, dat de geproefde champagnes binnen een redelijke marge vallen, nooit ver van de 14/20, dat de Taittinger, die enkele euro's meer kost, weer eens erg goed scoorde en de doorsnee, ouderwetse basischampagnes Mumm en Moët het net iets minder goed deden.
Met dit gegeven rijst bij mij alweer de vraag, is het verantwoord om zich te buiten te gaan aan champagnes van 200,300,400 en meer euro's de fles, terwijl we voor gemiddeld 40 euro per fles de avond perfect konden ronden? En ja, in de glorydays heb ik ook Dom Perignan, de speciale cuvées van Egry-Ouriet, van Salon en van Agrappart, de Belle Epoques en hoe ze verder ook mogen heten in opmerkelijke volumes tot mij genomen, dus een beetje vergelijken kan ik nog wel, ik ben intussen toch een beetje de Michael Broadbent van Roepzaal Jordaens geworden. |
|||
|
15-12-2025, 07:27 PM
|
|||
|
|||
|
Wat een verslag, waarvoor dank Rik!
Ik ga het nog es herlezen si... Live your life to the fullest, because it only happens once... |
|||
|
15-12-2025, 09:56 PM
|
|||
|
|||
Citaat: Niemand had door dat de eerste en de laatste champagne dezelfde waren (uit dezelfde doos) Meer nog, de laatste kwam gewoon als beste uit de proeverij, de eerste kwam pas vierde binnen. Dat is inderdaad wel een groot verschil. Maar het is hier al eerder gezegd. De plaats van een wijn in de volgorde van een degustatie maakt een groot verschil. Zeker als er gescoord moet worden. Bij de eerste zullen er waarschijnlijk veel gedacht hebben : dat is de opwarmer. Terwijl ze bij de laatste misschien wel de beste verwachten. Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov) |
|||
|
19-12-2025, 06:35 PM
|
|||
|
|||
(14-12-2025 09:55 PM)Rik Martens schreef: 1991 was een verdeeld declaratiejaar. Taylor's besloot om hun klassieke vintage port niet te declareren. Dat deden ze omdat ze meer geloofden in 1992 en er werden toen nooit 2 Vintage jaren na mekaar gebracht, maar 1991 is in ieder geval een topjaar. Nu, de Taylor's 1992 is een monument van een Port en mijns inziens nog veel te jong. Ik denk nu eens van mijn 1977 te proeven. Het probleem daar is: ik heb er maar 1 van...
WVD |
|||
|
23-12-2025, 10:36 PM
|
|||
|
|||
(19-12-2025 06:35 PM)wvd schreef:(14-12-2025 09:55 PM)Rik Martens schreef: 1991 was een verdeeld declaratiejaar. Taylor's besloot om hun klassieke vintage port niet te declareren. Ik deel met jou dat de Taylor's 1992 inderdaad nog te jong is. Ik heb ze nu 2 keer geproefd, maar buiten veel kracht en intensiteit, nog niet echt genot. |
|||
|
24-12-2025, 05:53 PM
|
|||
|
|||
(23-12-2025 10:36 PM)BramC schreef:Dat is mijns inziens dan ook het probleem met Taylor's. Het is een stijl natuurlijk en ik hou er wel van. De meeste van mijn Vintage Ports proef ik zo eens na een jaar of 15 - 20, maar bij Taylor's maak je daar, in de grote jaren toch, best 25 à 30 van en dan blijken ze inderdaad nog echt te jong. Ze hebben wel zowat het eeuwige leven, maar ik helaas niet...(19-12-2025 06:35 PM)wvd schreef:(14-12-2025 09:55 PM)Rik Martens schreef: 1991 was een verdeeld declaratiejaar. Taylor's besloot om hun klassieke vintage port niet te declareren. Dus, buiten wat Vargellas, heb ik amper Taylor's liggen. De stalgenoot Fonseca vind ik interessanter en ook van hun laatst verworven merk Croft heb ik al van heel veel flessen genoten. Daar ben ik echt wel fan van, altijd goed zonder teveel tralala. WVD |
|||
|
|

), er was nog wel hier en daar twijfel of het wel champagne was. Dat is gek, want eerdere jaren, o.m. tussen de betere cava’s kwam deze Taittinger er als beste uit.