|
La Botte - Genk
|
|
02-06-2026, 02:45 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-06-2026 om 02:46 PM door BartS.)
|
|||
|
|||
|
La Botte - Genk
Afgelopen zaterdag diner met 4 in La Botte (*) Genk, restaurant van de Njam chef Peppe. Het was de tweede maal dat we er waren (eerste keer dateert nog van pré-corona tijden). In deze periode werd het restaurant grondig vernieuwd, de wijnkaart serieus bijgewerkt en ontving Peppe eindelijk zijn verdiende eerste ster.
We gaan het proza achterwege laten, maar hieronder korte impressie. Op zaterdagavond wordt enkel de "menu degustazione" geserveerd. Geen probleem, daar kwamen we toch voor: Menù Degustazione Eerst drie hapjes: eentje met kaviaar, eentje met tomaat-parmezaan en eentje met olijf. Alles op sterrenniveau. Dames een glas Ca del Bosce Franciacorte en de heren negroni. Meteen de wijnkaart gevraagd (zeer mooi boek!) en de sommelier gesproken. Wij doen immers de aangepaste wijnen en extra fles rood ![]() Beetje kijken in wijnkaart. Veel Italiaans uiteraard. Alle topdomeinen. Prijzen zijn soms ok, soms zeer hoog. Welke extra fles rood zal het worden. Gasparo, sommelier en broer van, raadt enkele flessen aan en zegt dan "kom gewoon mee naar de wijnkamer". Wij mee, beetje kijken, beetje keuvelen met Gasparo. Hij raadt ons uiteindelijk de Burlotto Barolo 2021 (jongste jaargang van de meer dan 10 die er lagen) aan. Ik krijg al schrik, want dit is geen goedkope wijn en met jonge Barolo... ik ken dat. Maar hij is zeker van zijn zaak. 5 minuten later karafeert hij de wijn in een zeer mooie Riedel karaf. Krullingen, krommingen. Ik moet het thuis niet hebben, maar het past wel hier op de een of andere manier. Tijd voor de gerechten (die allemaal op goed tempo volgen (belangrijk!): Tartare Piemontese Handgesneden Fassone-filet, Balsamico Giusti, Fiori di radicchio, Parmigiano Reggiano Wijn: Roero Arneis, Bruno Giacosa, 2025 (Piëmonte) De Arneis druif is niet meteen gekend om zeer geraffineerde wijnen of weelderige boeketten. Ook hier niet geval, maar wel frissen neus met wat witte vruchten, bloesems, wat amandel. Beetje zesty zelfs. Ging mooi bij de tartare. Die was geweldig. Goed begin. Lasagna Napoletana Ragù van Toscaanse salsiccia & rundsbavette, Demi-glace van Siciliaanse tomaten, Gerookte provola, Basilicum Wijn: Susucaru Rosso, Frank Cornelissen, 2024 (Sicilia) Natuurwijn. Funky. Meer kan ik niet zeggen. Brett aanwezig. Blind kan je dit plaatsen zowat overal ter wereld... zolang het maar natuurwijn is. Is dit slecht? Nee. Stel je bij de lasagne vooral geen lasagne voor. Was gedeconstrueerd zoals dat dan heet. Zeer intens van smaak. Risotto Ricci di Mare Zee-egel, Amandel, Gekonfijte citroen Wij: Le Ocche verdicchio dei Castelli di Jesi Classico, Fattoria San Lorenzo, 2023 (Marche) Verdicchio vind ik nu echt eens zo een typische Italiaanse druif. Ik vind ze een typerend amandel-bitterje hebben in de afdronk. Ook deze. Dit was zeker een van de betere die ik al dronk. Gerecht was top. Zij die al zee-egel hebben gegeten weten waarover ik het heb. Aan de anderen: ga dat ontdekken! Er is niets beters. Deze portie was klein. De porties van alle wijnen waren aan de (zeer) ruime kant. Nu is het tijd om toch al eens een glaasje Burlotto 2021 te nuttigen. De neus... snuffelen. Echt een prachtige Nebbiolo neus. Niets ingetogen, gaf zich volledig. Verleidelijk. Rozenblaadjes, thee, rode vruchten, beetje leder. Heel heel veel. De mond... zijdezacht. Met een kick van knappe tannine. Een van de beste Barolo die ik al dronk. Agnello Lamsfilet, ’Nduja, Morieljes, Kikkererwten, Jus van Marsala Florio De wijn was hier normaal Corte del Lupo - Ca'del Bosco Langhe. Maar we kregen iets anders. Dit moest blind geproefd van Gasparo. De neus... nog knapper dan de Barolo, maar in hetzelfde straatje. Dus vrij zeker dat het nebbiolo was. Maar dit was frisser, eleganter, nog bourgondischer. En die neus... een parfum waarin je je kon verliezen. Het bleek ARPEPE Valtellina Superiore Sassella Riserva Nuova 2018 te zijn. Dan toch nebbiolo, enfin soort van ![]() Twee geweldige wijnen bij een geweldig gerecht van lam. Dat was de perfectie. Meer dan 1 ster waard. En dan de surprise van de avond: de jonge zaalmedewerker kwam de rest van de fles ARPEPE (toch zeker nog 70% gevuld) brengen en zei dat deze door Gasparo aangeboden werd. Geen grap. Heel het team, beide broers voorop, lopen over van gastvrijheid. En geen Amerikaanse "how are you doing? you look great! let's hug" gastvrijheid. Maar gemeend! Of fantastische comedia del arte. Hospitality met grote "H". PS: de dames kregen in plaats van rood, Pieropan Calvarino 2021. Toevallig dronk ik vorige week zelfde fles maar van 2019. Die was groots. TN volgt. Rabarbaro Fior di latte-ijs, Rabarber, Boekweit, Pistache Wijn: Moscatto Dello Zucco - Diego Cusamano - Sicilie Geen herinneringen meer aan althans toch geen betrouwbare.Afsluiten met gebakjes en paar limoncello's. Uiteraard. Top-avond. Top-restaurant. Komen we terug? Ja graag, hoe rapper, hoe liever |
|||
|
02-06-2026, 03:19 PM
|
|||
|
|||
|
RE: La Botte - Genk
Mooi verslag! Klinkt geweldig
Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen |
|||
|
02-06-2026, 04:31 PM
|
|||
|
|||
RE: La Botte - Genk
(02-06-2026 02:45 PM)BartS schreef: Afgelopen zaterdag diner met 4 in La Botte (*) Genk, restaurant van de Njam chef Peppe. Het was de tweede maal dat we er waren (eerste keer dateert nog van pré-corona tijden). In deze periode werd het restaurant grondig vernieuwd, de wijnkaart serieus bijgewerkt en ontving Peppe eindelijk zijn verdiende eerste ster. Aha, dan toch iemand hier op het forum die een mooie Nebbiolo kan appreciëren... ![]() Beide producenten reken ik bij mij absolute favorieten. Heb wat Burlotto in de kelder, maar ik wacht liever even langer. En in Valtellina vind je bij de meest elegante Nebbiolo's en Ar.Pe.Pe hoort zeker bij de allerbeste producenten, misschien zelfs de nr1 voor mij! WVD |
|||
|
02-06-2026, 04:42 PM
|
|||
|
|||
|
RE: La Botte - Genk
Zalig verslag, merci!
Zocht even die ARPEPE Valtellina Superiore Sassella Riserva Nuova op, dacht wie weet, een topwijn aan betaalbare prijs in de winkel…? Hm. Viel beetje tegen. ;-) Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans) |
|||
|
02-06-2026, 08:09 PM
|
|||
|
|||
|
RE: La Botte - Genk
Fijne avond, ook om te lezen :-)
Limburgse gastvrijheid wordt hoog gehouden,.mooi zo! Vorige keer bij Licata deze ook geproefd, Susucaru Rosso, Frank Cornelissen, 2024, en zeker niet slecht, erg lekker herinner ik me, heerlijk mineraal. Alleen lijkt het me bij de lasagna al ragu geen super combi. Zou het eerder bij wat anti pasti of lichte kost zien. Goede wijn behoeft geen krans, enkel een groot vol glas met glans. |
|||
|
02-06-2026, 11:30 PM
|
|||
|
|||
RE: La Botte - Genk
(02-06-2026 04:42 PM)vinejo schreef: Zalig verslag, merci! Ar.Pe.Pe is vermoedelijk ook de duurste producent in Valtellina. Er zijn nog een pak,.veelal kleine, top producenten, maar wie al eens van Chiavenna naar Tirano karde en de wijngaarden zag, begrijpt dat het geen regio is waar goedkope wijnen kunnen vandaan komen. Ik vind er in ieder geval al zeer lekkere, elegante wijnen tussen € 25 en €40. WVD |
|||
|
03-06-2026, 07:15 AM
|
|||
|
|||
RE: La Botte - Genk
(02-06-2026 04:31 PM)wvd schreef: Aha, dan toch iemand hier op het forum die een mooie Nebbiolo kan appreciëren... Ik had laatst een Barolo Pernanno Riserva 2013 van Sobrero Francesco, die smaakte me ook erg goed. Begon heel mooi op dronk te komen. Wel echt een mond vol, maar prachtige aroma's en smaken. Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen |
|||
|
03-06-2026, 09:33 AM
|
|||
|
|||
|
RE: La Botte - Genk
Merci voor het verslagje! Klinkt heerlijk. Jammer dat het wat ver is voor mij.
Over die Susucaro, ik had die op mijn radar staan om bij gelegenheid eens te kopen, maar nu ben ik al weer minder enthousiast nu ik jouw ervaring lees. Ik las nochtans dat Cornelissen al een tijdje minder extreem werkt. Maar misschien was het vroeger nog erger
Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov) |
|||
|
03-06-2026, 01:54 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-06-2026 om 01:55 PM door Corto.)
|
|||
|
|||
RE: La Botte - Genk
(02-06-2026 04:42 PM)vinejo schreef: Zalig verslag, merci! Ik heb net hetzelfde gedaan. ;-) Bedankt voor het uitgebreide verslag, Bart. Zeer interessant! Ook heel attent dat het ruime restant van die Ar.Pe.Pe nog werd aangeboden. |
|||
|
03-06-2026, 03:17 PM
|
|||
|
|||
RE: La Botte - Genk
(03-06-2026 07:15 AM)Sur la Table schreef:(02-06-2026 04:31 PM)wvd schreef: Aha, dan toch iemand hier op het forum die een mooie Nebbiolo kan appreciëren... Een 2013 die al wat op dronk is? Dat is goed nieuws want ik had het donkere vermoeden dat 2013 voor de heel lange baan ging zijn. Wij drinken nu stilaan alles tot 2011 en alle voorgaande jaren, met toch nog wat geduld voor de beste Barolo 2010 en 2008. WVD |
|||
|
|


