Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kaas-wijn combinaties
21-01-2011, 12:43 PM
Bericht: #1
Kaas-wijn combinaties
In een andere discussie ergens op het forum was men bezig over kaas/wijn combinaties. Vinejo vroeg om de discussie daar te stoppen en eventueel ergens anders een kaas/wijn topic op te starten. Et voila bij deze Smile

Wat zijn voor jullie de beste pairings? Welke type van wijn (streek, land, druif, opvoeding, ...) past het best bij welk type van kaas? Welke combinaties zijn "not done"?

Vraag is trouwens ook een beetje opportunistisch, heb binnenkort een kaas/wijn avondje Tongue
21-01-2011, 01:00 PM
Bericht: #2
RE: Kaas-wijn combinaties
Münster met Gewurztraminer blijft een topcombinatie.
21-01-2011, 01:06 PM
Bericht: #3
RE: Kaas-wijn combinaties
Pittige kaas met een goeie spätlese of auslese (zoet/zuur).
Mariage parfait voor mij is comté met een savagnin uit de jura. En des te beter de kwaliteit van beiden , des te hemelser!
21-01-2011, 04:23 PM
Bericht: #4
RE: Kaas-wijn combinaties
stilton met oude port blijft een favoriet
herve kaas met sauternes

bij kaas heb ik liever bierSmile

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
21-01-2011, 06:45 PM
Bericht: #5
RE: Kaas-wijn combinaties
Hier een bijzonder interessant artikel met en ware schat aan informatie mbt het onderwerp:

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/ar...-wijn.html

Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
21-01-2011, 09:11 PM
Bericht: #6
RE: Kaas-wijn combinaties
een mooie frisse goed gemaakte pinot blanc heeft me onlangs ferm verbaasd tijdens een kaasschotel. Het was van Weingut Dürnberg. Paste goed met hard (van structuur) zacht (van smaak) kazen. Zachte sterke kazen lieten zich heerlijk vergezellen met de Eiswein van hetzelfde wijnhuis. Ik probeer rode wijn meer en meer te vermijden met kaas. Heb gemerkt dat veel Italiaanse wijnen niet aan de sterke smaak van Italiaanse wijnen kunnen tippen, of zeer bitter uitvallen. De kazen geven vaak een te grote boost aan rode wijn, waardoor het veel elegantie verliest en meer bommekes worden (voor diegene die het lusten, go ahead) maar over echte samenhang vind ik een betere harmonie met wit.
22-01-2011, 01:20 AM
Bericht: #7
RE: Kaas-wijn combinaties
Vieux Comté - okkerneuten - Goeie Savagnin
nog wat kaas om te spelen met wijn : Beaufort d'été , Moelleux du revard en Bleu de gex
idd vooral wit toch en doenkel bie! :-)

Wine is sunlight , held together by water !
22-01-2011, 10:58 AM
Bericht: #8
RE: Kaas-wijn combinaties
ben de naam van de kaas kwijt maar was er eentje uit de champagne met champagne gemaakt (en wat druiven) geserveerd met een 1999 millésimé-champagne was anders ook een voltreffer

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
23-01-2011, 01:28 PM
Bericht: #9
RE: Kaas-wijn combinaties
Ik ben Saint Félicien van L'étoile du Vercors op een dikke geroosterde boterham met een Westmalle Dubbel aan het combineren: heerlijk!
http://www.fromageries-etoile.com/gammes...licien.php

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
04-04-2011, 03:49 PM
Bericht: #10
RE: Kaas-wijn combinaties
een Rivesaltes , liefst ambre, met onze Achelse blauwe
22-02-2012, 07:45 PM
Bericht: #11
RE: Kaas-wijn combinaties
Wij deden het experiment, we gingen met een fles Riesling (droog) naar een Kaasmeester. Wittmann Riesling Trocken 2008 met 4 suggesties... De ene al wat meer geslaagd dan de andere.
http://vriendenvanderiesling.wordpress.c...-hendrikx/
Gaan we zeker nog eens herhalen...
22-02-2012, 08:50 PM
Bericht: #12
RE: Kaas-wijn combinaties
(22-02-2012 07:45 PM)Marc schreef:  Wij deden het experiment, we gingen met een fles Riesling (droog) naar een Kaasmeester. Wittmann Riesling Trocken 2008 met 4 suggesties... De ene al wat meer geslaagd dan de andere.
http://vriendenvanderiesling.wordpress.c...-hendrikx/
Gaan we zeker nog eens herhalen...

Interessant experiment, ik onthou de conclusie !

Buvez du vin et vivez joyeux !
23-02-2012, 12:46 AM
Bericht: #13
RE: Kaas-wijn combinaties
Hint begrepen... Wink


Ga naar locatie: