Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Le Soula, Coteaux de Fenouillèdes, Roussillon
25-02-2011, 01:21 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-02-2011 om 01:30 AM door Roeland V.)
Bericht: #1
Le Soula, Coteaux de Fenouillèdes, Roussillon
Deze avond in restaurant Couvert Couvert in Heverlee als witte wijn met mijn echtgenote een fles leeggedronken van de Le Soula, Coteaux de Fenouillèdes, blanc, 2001. Heb zelf nog flessen liggen van de 2004.

Ter inleiding: subliem, adembenemend...

Deze wijn is het paradepaardje van niemand minder dan Gérard Gauby, de wijnpaus uit de Roussillonstreek. Ik heb hem in 2007 bezocht en werd hartelijk ontvangen op het (verbazingwekkend) kleine domein.

Nog verbazingwekkende frisse diepe citroen(!)gele kleur [is dit écht 2001 watte?]
Rokerige geuraanzet, gevolgd door een intense mineraliteit. Strak en jong geurprofiel, heel verrassend.

Beendroge smaakaanzet, gevolgd door tintelende mineralen (zelfs wat vuursteenachtig/silex).
Deze mineralige toetsen gaan perfect hand in hand met het heel lichte houttoetske dat je terugvindt, en het licht oxidatieve aan de wijn (dit is de wijnmaakstijl, NIET de veroudering).
Bijzonder lange afdronk. Schitterend.

Research leerde me net dat deze wijn gemaakt werd met een opbrengst van, hou u vast, .... 12 hl/hct !!!!!

Het is een blend van grenache blanc (40 %) sauvignon (30 %), Marsanne en Roussanne (20 %) en ten slotte chenin blanc (10 %).

(94/100)

zie hier voor een volledige info-fiche.

Dit is één van de beste/meest complexe witte wijnen uit de talloze honderden die ik me sinds lange tijd kan herinneren.

We hebben deze wijn gedronken gedurende onze drie voorgerechten
( - gemarineerde sint-jakobsnoten, rapen en bergamot
- een wilde vis : inktvis en gerookte prei
- bretoense langoestiene, tapioca en consommé met saké )

en de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat hij te krachtig was voor het eerste voorgerecht en wat vloekte. De twee volgende voorgerechten waren qua combinatie schitterend.

De mooie avond werd nadien nog verdergezet met een heel mooie fles Roda I Reserva Rioja, 2004 en nadien een glas 5 years old Madera Malmsey-Boal en ten slotte voor mij nog een glas speciale cask strength Ardbeg wiskey van Islay.

En nu, goed gevuld, ga ik in mijn beddebakske ...
25-02-2011, 12:28 PM
Bericht: #2
RE: Le Soula, Coteaux de Fenouillèdes, Roussillon
Thienpont heeft een Soula Blanc, maar niet dezelfde cuvée (vdpays). Als hij echter het niveau haalt van degene die jij dronk mss een koopje aan 23 €?
"Een wijn die is samengesteld uit Grenache Blanc, Sauvignon, Marsanne en Chenin Blanc met gisting op nieuwe-eiken kuipen en gedurende 15 maanden op vat bewaard"

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
25-02-2011, 12:30 PM
Bericht: #3
RE: Le Soula, Coteaux de Fenouillèdes, Roussillon
Zéééér interessante note Roeland, als ik het lees, perfect m'n smaak, ik ga er zeker eens verder naar zoeken.... Bedankt. Opbrengst is inderdaad ad minimum ! Kostprijs ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
25-02-2011, 03:44 PM
Bericht: #4
RE: Le Soula, Coteaux de Fenouillèdes, Roussillon
Ik denk dat veel van die witte zuidelijke zoals Gauby, Simone, Trévallon, Grange dP, enz. veel te vroeg gedronken worden en zo nooit hun complexiteit en volle genot verwerven. Jammer dat ik er niet bij was om die 2001 eens te proeven. Zal dan toch eens m'n Simonneke 94 moeten open trekken.

Buvez du vin et vivez joyeux !
25-02-2011, 10:53 PM
Bericht: #5
RE: Le Soula, Coteaux de Fenouillèdes, Roussillon
Blijkbaar is de blend over de jaren wat aangepast :

2007 Le Soula Blanc Vin de Pays des Côtes Catalanes

89 points Wine Spectator: "Vibrant and rich, offering loads of rich pear, apple and apricot flavors that take on rich tropical fruit and spice notes. The buttery finish lingers, with plenty of toasty notes. Drink now through 2015." (Web only, 2010) 89-90 points Robert Parker: "Tasted from tank, the 2007 Soula white – a blend of Sauvignon Blanc, Grenache Blanc, Grenache Gris, and Vermentino, among others – offers peppermint-like pungency, grapefruit and lime zest, sage, and apricot on the nose. Zesty, pungent, saline, peppery, and faintly bitter on the palate, it makes for an invigorating tonic with family resemblance to both the Eastern Loire and Wachau. This finishes with sap and sheer sass, as well as intriguingly shimmering mineral suggestions, and will at the very least prove fascinating for the next 12-18 months, during which it would serve well to whet your appetite, or for that matter to wake you in the middle of the night. (Only the Sauvignon portion of this wine is permitted to go through malo-lactic transformation, in contrast with the approach Gauby takes with his estate whites.)" 14% abv.

Buvez du vin et vivez joyeux !
26-02-2011, 12:08 AM
Bericht: #6
RE: Le Soula, Coteaux de Fenouillèdes, Roussillon
Vinejo en Dr Magoo:

de appellatie van Le Soula is gewijzigd over de jaren: vroeger (bv.2001) was het nog een Vin de Pays des Coteaux des Fenouillèdes, maar nu is de wijn een Vin de Pays des Côtes Catalanes geworden.
Ook de blend is idd licht gewijzigd.
Op de site van het domein (http://www.le-soula.com) vindt je al de info van elk (!) jaar sinds 2001 van alle cuvees. Leerzaam.
26-02-2011, 01:08 AM
Bericht: #7
RE: Le Soula, Coteaux de Fenouillèdes, Roussillon
Stevig avondje:-) maar de roda zal wel een fles"je" geweest zijn:-)
Wie was sommelier?

Wine is sunlight , held together by water !
26-02-2011, 03:53 PM
Bericht: #8
RE: Le Soula, Coteaux de Fenouillèdes, Roussillon
t was een 50 cl van diene Roda (dus een kleine grote fles of een grote kleine fles :-) )
Omdat er heel veel reservaties waren hadden ze Diederik (de vroegere sommelier en nu werkzaam bij Pasqualinno) opgetrommeld.
Ze hebben immers (nog) geen echte vervanger.
26-02-2011, 07:25 PM
Bericht: #9
RE: Le Soula, Coteaux de Fenouillèdes, Roussillon
Jammer Roel, dat ge geen vrouw zijt, anders stond er hier dat ik u een "lekker konijn" vond, heb de laatste Soula's 07 gekocht bij niet nader vernoemd handelaar, cheers !!! En bedankt voor de tip !

Buvez du vin et vivez joyeux !
26-02-2011, 07:48 PM
Bericht: #10
RE: Le Soula, Coteaux de Fenouillèdes, Roussillon
@ Roeland V
Bedankt voor de tip! Ik was onder de indruk van je TN, ben onmiddellijk in actie geschoten en heb mezelf 6 flessen van de Soula Blanc 2001 cadeau gedaan!
Gekocht ergens diep in de bossen over de taalgrens.

Ben benieuwd! cheers cheers

The quality of a wine lies in the second half of the bottle.
26-02-2011, 08:58 PM
Bericht: #11
RE: Le Soula, Coteaux de Fenouillèdes, Roussillon
Sorry, da'k uw kopke zot gemaakt heb, Tom... Maar we vertrouwen op het konijn en de ervaring die we reeds met Gauby hebben, we zijn terug een gelukkig paar !!Slurp

Buvez du vin et vivez joyeux !
26-02-2011, 09:26 PM
Bericht: #12
RE: Le Soula, Coteaux de Fenouillèdes, Roussillon
Ge zult het jullie niet beklagen (voor zover dat je van dat rokerige in een wijn houdt natuurlijk, maar ik ben daar zot van).
Straf Tom, dat je nog 2001 gevonden hebt !

Ik durf mijn drie flessen 2004 niet voor 2013 te openen...
26-02-2011, 09:36 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-02-2011 om 09:37 PM door doc.)
Bericht: #13
RE: Le Soula, Coteaux de Fenouillèdes, Roussillon
Ik ook ! Ben daar ook zot van ! Van zodra er eentje opengaat (07) maar dat zal niet zo vlug zijn vrees ik, volgt hier een TN, zal eerder de 01 zijn van Tom ...
"Bossen over de taalgrens" Heart i like it !

Buvez du vin et vivez joyeux !
27-02-2011, 01:38 AM
Bericht: #14
RE: Le Soula, Coteaux de Fenouillèdes, Roussillon
aha , diederik terug aant werk daar...
Neem jij altijd wijnen a la carte daar ?

Wine is sunlight , held together by water !
27-02-2011, 01:43 AM
Bericht: #15
RE: Le Soula, Coteaux de Fenouillèdes, Roussillon
Ge zingt precies een lieke..

Buvez du vin et vivez joyeux !
27-02-2011, 02:00 AM
Bericht: #16
RE: Le Soula, Coteaux de Fenouillèdes, Roussillon
jawadde, idd ... concert van Laura en Kristof was top daarnet! :-)

Wine is sunlight , held together by water !
27-02-2011, 02:16 AM
Bericht: #17
RE: Le Soula, Coteaux de Fenouillèdes, Roussillon
ZOT !

Buvez du vin et vivez joyeux !
27-02-2011, 03:14 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-02-2011 om 03:15 PM door don quichotte.)
Bericht: #18
RE: Le Soula, Coteaux de Fenouillèdes, Roussillon
Aan de mannen van hierboven:

Ik moet eerlijk toegeven, aan de plaatsbepaling of verkoopspunt “Gekocht ergens diep in de bossen over de taalgrens” heb ik geen enkele boodschap.

Door wat concreter te zijn denk ik dat je zeker niet de commerciële toer opgaat en dat je de naam en de coördinaten van de leverancier(s) mag vernoemen.
Of zijn er redenen om dit confidentieel te houden?

Vinejo is de enige die hier informatie deelt in verband met het prijskaartje en een dealer.

@ Roeland V
Wat betaalde je voor deze fles van 2001 in het restaurant “Couvert Couvert” ?

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
27-02-2011, 03:42 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-02-2011 om 03:46 PM door doc.)
Bericht: #19
RE: Le Soula, Coteaux de Fenouillèdes, Roussillon
@Don, niks confidentieels, ik kocht de laatste 6 flesjes 2007 bij Provinovero. Wat betreft de bossen, te rade gaan bij Tom dus. Ben altijd zeer open wat betreft wijnhandelaars en verkooppunten, kreeg daar zelfs al enige kritiek op, wegens TE open !

Buvez du vin et vivez joyeux !
27-02-2011, 04:06 PM
Bericht: #20
RE: Le Soula, Coteaux de Fenouillèdes, Roussillon
Bedankt Doc.thumb

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
27-02-2011, 04:12 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-02-2011 om 04:12 PM door doc.)
Bericht: #21
RE: Le Soula, Coteaux de Fenouillèdes, Roussillon
@Mrs: sorry voor het off topic te gaan, maar forumleden vergeef het me voor één keer

http://www.youtube.com/watch?v=0Lk1FHXNo...re=related

Buvez du vin et vivez joyeux !
27-02-2011, 04:29 PM
Bericht: #22
RE: Le Soula, Coteaux de Fenouillèdes, Roussillon
@ Don

Mijn 6 flessen Le Soula Blanc 2001 gekocht bij Coté Terroir in Couvin.
Reden waarom de handelaar niet werd vermeld idem als voor Doc. We kregen eerder beiden al de raad van forumleden om niet té open te zijn inzake de vermelding van de handelaars.
Vandaar...

@ Roeland V
Ik betaalde er 3O euro de fles voor. Erover? of OK?

The quality of a wine lies in the second half of the bottle.
27-02-2011, 04:34 PM
Bericht: #23
RE: Le Soula, Coteaux de Fenouillèdes, Roussillon
De Gauby VV VdP Catalenes is ook 28 euro, 2001 op dronk , eerste millésime en de note van Konijn, uw geld is goed besteed, zie uit naar een degustatie, Tom ! Toch merkwaardig hoe de blends verschillen , cfr 2007 - 2001. Vermentino and so on.

Buvez du vin et vivez joyeux !
27-02-2011, 11:32 PM
Bericht: #24
RE: Le Soula, Coteaux de Fenouillèdes, Roussillon
Ik betaalde voor de Soula 2001 72 € in restaurant Couvert Couvert.

Was een correcte prijs want ik betaalde de 2004 eind in de twintig op het domein.

De 50 cl van Roda I Reserva Rioja 2005 betaalde ik 54 €.
28-02-2011, 12:30 AM
Bericht: #25
RE: Le Soula, Coteaux de Fenouillèdes, Roussillon
@ Tom & Roeland V

Bedankt voor jullie antwoord.

Info over handelaars in combinatie met hun prijspolitiek moet kunnen kenbaar gemaakt worden zolang dit niet in strijd is met wat ik noem “Conflict of interest”
En ik geloof ook dat de meesten onder de forumbezoekers niet de doelstelling hebben de één of andere wijnverdeler te promoten.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
18-03-2011, 01:27 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-03-2011 om 01:35 PM door doc.)
Bericht: #26
RE: Le Soula, Coteaux de Fenouillèdes, Roussillon
Gisteravond was het zover, Tom opende één van z'n Soula's 2001,op Tom's vraag een kort verslag.
Wijn was een vijftal uurtjes gekaraffeerd als ik me niet vergis.

Licht citroengele kleur. Een zeer expressieve minerale neus van inderdaad vuursteen, erg complex, een licht bittertje te merken. Tevens floraal. In de mond terug zeer mineraal. De verschillende cépages zijn hier duidelijk herkenbaar. Grassigheid van de SB , floraliteit van de CB en wat vettigheid en amandel van de Roussanne en Marsanne. Een fenomenaal verweven en versmolten blend. Gedragen door stevige ruggegraat van nog zeer veel puntige, fijne zuren aanwezig tot in de lange lengte. Uitmuntend is hier terug het adjectief.
De ondergrond van graniet en kalksteen en de hoogte van de wijngaard (400-550 m) beïnvloeden hier zeker de stijl van deze wijn.
Eén van de beste witte die ik ooit proefde, met zelfs nog heel wat bewaarpotentieel volgens mij (10 jaar en zeker meer). In onze fles hadden we geen oxidatieve kenmerken.
Conclusie: elegantie, finesse, mineraliteit en complexiteit.
We kwoteerden deze wijn met z'n drieën unaniem 95/100.
Nogmaals veel dank aan Tom, om m'n 2007 te proeven zullen we nog wat moeten wachten hé !
Uitermate dank aan Roeland voor deze gouden tip. respect
Tom heeft nog een verhaaltje van het domein....

Buvez du vin et vivez joyeux !
18-03-2011, 06:37 PM
Bericht: #27
RE: Le Soula, Coteaux de Fenouillèdes, Roussillon
Uitmuntend is hier terug het adjectief. Wink

-benieuwd naar het verhaaltje in bonus-

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
18-03-2011, 10:54 PM
Bericht: #28
RE: Le Soula, Coteaux de Fenouillèdes, Roussillon
In de eerste plaats bijzondere dank aan Roeland V die z'n tip met de forumleden wilde delen.
Ik kan de TN van den Doc enkel maar bijtreden.
Wat mij altijd zal bijblijven aan deze fles (Le Soula 2001): symfonie. Symfonie van Sauvignon Blanc, Chenin Blanc, Grenache Blanc én Marsanne en Roussane. Alles perfect in elkaar verweven! Geen enkel storend element.

In België verkocht (enkel) Provinovero Le Soula. Na telefonisch contact te horen gekregen dat ze ermee stoppen wegens te magere verkoop ondanks de sublieme kwaliteit (sic).
De Soula 2008 komt over een dikke maand uit en kreeg al 19/20 in de RVF. We zullen eens over de grens gaan neuzen.

The quality of a wine lies in the second half of the bottle.
19-03-2011, 09:47 PM
Bericht: #29
RE: Le Soula, Coteaux de Fenouillèdes, Roussillon
dank u gasten.

graag gedaan.

trouwens, ge moet niet de grens over:

thienpont (Hof te Cattebeke) http://www.thienpont-etikhove.be/index.php?/wines/show heeft de 2003 in aanbod aan slechts 23 Euro !

Go go go zou ik zeggen ! ik ga enkele flessen proberen op de kop te slaan!
19-03-2011, 10:42 PM
Bericht: #30
RE: Le Soula, Coteaux de Fenouillèdes, Roussillon
(19-03-2011 09:47 PM)Roeland V schreef:  da

thienpont (Hof te Cattebeke) http://www.thienpont-etikhove.be/index.php?/wines/show heeft de 2003 in aanbod aan slechts 23 Euro !

Zoals reeds gemeld in tweede postje van deze topic Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)


Ga naar locatie: