wijnliefhebbers
Wijnglazen - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Interessante Topic (/forum-41.html)
+--- Forum: klik hier om bijzonder interessante topics te ontdekken! (/forum-42.html)
+--- Discussie: Wijnglazen (/thread-2062.html)


Wijnglazen - Johan M. - 23-08-2012 12:24 AM

Ik ben aan het uitkijken naar een set nieuwe wijnglazen. In je zoektocht kom je dan al heel snel uit bij Riedel of toch maar het iets prijsvriendelijkere Schott Zwiesel...

Ik heb enkele Riedel Vinum glazen die ikzelf graag gebruik maar als je begint te tellen voor een ganse set om de tafel mooi te dekken lijken de Cru Classic of Classico-serie van Schott Zwiesel verleidelijke alternatieven.

Vandaar dus mijn vraag... Wat zijn jullie ervaringen met wijnglazen en vernoemde merken in het bijzonder. Welke glazen (merk, types,...) verkiezen jullie? Enz...


RE: Wijnglazen - 33S - 23-08-2012 11:03 AM

Mijn zes proefglazen van Stölzle zijn op 3 jaar tijd allemaal gesneuveld bij 't afwassen.

Ik ben wel heel tevreden over mijn Schott Zwiesel glazen. Worden dagelijks (Blush) gebruikt en is niks aan te zien, en het allerbelangrijkste: ik drink er graag uit. Bovendien zijn ze niet al te duur, dus kan je er wat meer kopen voor als reserve.


RE: Wijnglazen - Filip Ragolle - 23-08-2012 11:06 AM

(23-08-2012 11:03 AM)33S schreef:  Mijn zes proefglazen van Stölzle zijn op 3 jaar tijd allemaal gesneuveld bij 't afwassen.

Ik ben wel heel tevreden over mijn Schott Zwiesel glazen. Worden dagelijks (Blush) gebruikt en is niks aan te zien, en het allerbelangrijkste: ik drink er graag uit. Bovendien zijn ze niet al te duur, dus kan je er wat meer kopen voor als reserve.

Ook ik ben zeer tevreden over mijn Schott Zwiesel glazen. Onbreekbaar.


RE: Wijnglazen - claret - 23-08-2012 11:18 AM

Heb zowel Schott Zwiesel als Spiegelau staan en prefereer de Spiegelau. Rand om van te drinken is heel dun (itt Schott Zwiesel). Op de één of andere manier vind ek dit leuker om uit te drinken. Prijs en duurzaamheid van beide merken is vergelijkbaar denk ek.


RE: Wijnglazen - koen - 23-08-2012 11:35 AM

De Zwiesels zijn werkpaardjes (bij mij ook dagelijks, de Taste reeks geloof ik) en heb er nog maar eentje kapot gekregen (en dan was 't enkel de steel die gebroken was). Als het is om als "mooie" tafel glazen te gebruiken zou ik gewoon naar een mooi budgetvriendelijk glas zoeken. Riedel is hier overkill ... alhoewel hangt van 't uitgenodigde publiek af zekers Wink


RE: Wijnglazen - Marc - 26-08-2012 01:11 AM

Schott Zwiesel Fortissimo.
Ik gebruik het "witte wijn" glas dagelijks (dus ook voor rode wijn). Heel sterk (ook nog maar eentje gebroken aan de steel).
In de Colruyt Collishop verkrijkbaar, soms met korting...
Vooral: het glas doet eer aan de wijn. (Is dat een goede uitdrukking?)


RE: Wijnglazen - VLC - 26-08-2012 04:29 PM

Voor dagelijks gebruik:
Schott Zwiesel Classico - bordeaux - 645ml
Bohemia Cristal Grand Gourmet - bordeaux - 630ml

Van de Zwiesels heb ik er al 4 stuk op 4 jaar - 3x aan de voet gebroken 1x glas gebroken met 2 glazen tegen mekaar te tikken tijdens het afwassen.
Bohemia Cristal Grand Gourmet nog geen enkel stuk (nog maar een jaar in gebruik)


RE: Wijnglazen - don quichotte - 26-08-2012 09:11 PM

(26-08-2012 04:29 PM)VLC schreef:  .......................
Bohemia Cristal Grand Gourmet nog geen enkel stuk (nog maar een jaar in gebruik)

Carl,

Waar te koop of wie is je leverancier van deze glazen?


RE: Wijnglazen - VLC - 27-08-2012 11:40 AM

(26-08-2012 09:11 PM)don quichotte schreef:  
(26-08-2012 04:29 PM)VLC schreef:  .......................
Bohemia Cristal Grand Gourmet nog geen enkel stuk (nog maar een jaar in gebruik)

Carl,

Waar te koop of wie is je leverancier van deze glazen?

Dit zijn de glazen:
http://www.shop.bohemiacristal.de/index.php/essen-trinken/kelche-becher-co/weinkelche-glatt/bordeaux-630ml-gk-grand-gourmet.html#
Heb deze is meegebracht van Duitsland tijdens een verlofperiode. (naam van winkel schiet me op dit ogenblik niet meer te binnen)
In België te vinden bij (volgens google):
http://www.horecamaterialen-demeester.be/producten/zaalmateriaal/glas/?product=663


RE: Wijnglazen - Marc - 12-01-2014 11:51 AM

Ik kocht nieuwe wijnglazen...
Omdat ik mijn Schott-Zwiesels liever niet meer heen-en-weer neem op wijncursus. Dat moet ooit eens misgaan. Tijdens de feestdagen zijn er 2 gesneuveld thuis, mijn voorraad slinkt.
De nieuwe glazen zijn goedkoper, maar de kelk is van tulpvorm nagenoeg hetzelfde. De test: slokje wijn in elk glas, ruiken en proeven.
WAT EEN VERSCHIL!
In het nieuwe glas wat intenser maar minder nuance, ik zou het bijna wollig noemen. Schott-Zwiesel veel fijner, puntiger, to the point, meer definitie.

Is het dan niet moeilijk om op cursus aroma's van wijn te definiëren als niet iedereen hetzelfde glas gebruikt?
[attachment=576]


RE: Wijnglazen - vinejo - 12-01-2014 05:50 PM

(12-01-2014 11:51 AM)Marc schreef:  Ik kocht nieuwe wijnglazen...
Omdat ik mijn Schott-Zwiesels liever niet meer heen-en-weer neem op wijncursus. Dat moet ooit eens misgaan. Tijdens de feestdagen zijn er 2 gesneuveld thuis, mijn voorraad slinkt.
De nieuwe glazen zijn goedkoper, maar de kelk is van tulpvorm nagenoeg hetzelfde. De test: slokje wijn in elk glas, ruiken en proeven.
WAT EEN VERSCHIL!
In het nieuwe glas wat intenser maar minder nuance, ik zou het bijna wollig noemen. Schott-Zwiesel veel fijner, puntiger, to the point, meer definitie.

Is het dan niet moeilijk om op cursus aroma's van wijn te definiëren als niet iedereen hetzelfde glas gebruikt?

Het belang van het wijnglas mag niet onderschat worden. Wel verrassend is het kleine verschil van vorm bij beide glazen. Maar wat wil het toeval? Heb die allebei ook staan Wink Dus ga dat straks eens uitproberen!

PS: Welke wijn had je in het glas?


RE: Wijnglazen - Marc - 12-01-2014 07:17 PM

Omdat het verschil zo groot was, heb ik 2 wijnen geprobeerd. Met hetzelfde resultaat, trouwens.
Aiguilhe Querre Cotes de Castillon 2005 en Mas de la Garrigue 2010 van Força Real. Die laatste is trouwens ongelooflijk veel wijn voor een kleine prijs.
De AQ 2005 mooi op dronk nu, helemaal op zijn top. Jammer genoeg mijn laatste fles.

De Schottt-Zwiesel glazen zijn trouwens de "Fortissimo witte wijn".


RE: Wijnglazen - Terretoir - 12-01-2014 09:06 PM

Ik heb zowel de Fortissimo's als de Taste's. Zou ze eens naast elkaar moeten zetten met dezelfde wijn...
In ieder geval super glazen voor weinig geld!


RE: Wijnglazen - Olivier - 12-01-2014 10:19 PM

dat vind ik nu toch wel straf dat het verschil zo groot is. Ik kan begrijpen dat de vorm van het glas een invloed heeft op hoe je de aroma's waarneemt, maar hoe kan dit de smaak beïnvloeden? Bij een heel breed glas zou je nog kunnen veronderstellen dat het oppervlak groter is en dat de wijn sneller evolueert, maar ik neem aan dat je de wijnen niet lang hebt laten staan in het glas?


RE: Wijnglazen - vinejo - 12-01-2014 11:50 PM

(12-01-2014 10:19 PM)Olivier schreef:  dat vind ik nu toch wel straf dat het verschil zo groot is. Ik kan begrijpen dat de vorm van het glas een invloed heeft op hoe je de aroma's waarneemt, maar hoe kan dit de smaak beïnvloeden? Bij een heel breed glas zou je nog kunnen veronderstellen dat het oppervlak groter is en dat de wijn sneller evolueert, maar ik neem aan dat je de wijnen niet lang hebt laten staan in het glas?

Hey Olivier,
Ik vermoed dat Marc het enkel over het aroma had. En dat kan wel erg verschillen naargelang het glas. Nu moet ik zeggen, ik heb de test gedaan met twee identieke glazen als die van Marc en kon weinig verschil merken. Mijn vrouw vond zelfs het bolle glas beter van aroma, maar dat kan dan weer Marc zijn stelling staven dat het aroma wel intenser was maar minder fijn (waarmee ik dus niet bedoel dat mijn vrouw geen fijne aroma s kan ontwaren, ze nam er gewoon minder tijd voor) Ik kon Marc s waarneming met een beetje goede wil enigszins volgen, maar t was toch een miniem verschil en ik was mss wat bevooroordeeld. t Was ook niet de meest ideale wijn, t ging om een restje van de middelmatige Grands Maréchaux 2008.
Ik test dit binnenkort sowieso nog eens uit...!


RE: Wijnglazen - don quichotte - 13-01-2014 12:15 AM

(12-01-2014 10:19 PM)Olivier schreef:  dat vind ik nu toch wel straf dat het verschil zo groot is. Ik kan begrijpen dat de vorm van het glas een invloed heeft op hoe je de aroma's waarneemt, maar hoe kan dit de smaak beïnvloeden? Bij een heel breed glas zou je nog kunnen veronderstellen dat het oppervlak groter is en dat de wijn sneller evolueert, maar ik neem aan dat je de wijnen niet lang hebt laten staan in het glas?

Voor wat het waard is.

Voor mij speelt de vorm of soort glas een belangrijke rol bij het genieten van wijn.
Om een paar extremen van mijn benadering hierbij te verwoorden.
Ik beoordeel een restaurant op het soort glazen die op tafel komen zelfs als ik dit restaurant nog niet heb aangedaan.
De introductie en acceptatie van het INAO glas vind ik een van de grote blunders is de wijnwereld.
Ik haat wijnglazen met die verdikte ronde rand aan de opening.

Gedurende mijn wijnloopbaan heb ik honderden vormen van wijnglazen onder mijn neus en in mijn mond gehad.

Voor rode wijn kwam ik tot volgende bevindingen

Telkens val ik terug op glazen die een opening hebebben van 58….59….60 mm en een hellingshoek voor de wand van 7..8…9 graden.
Een glas moet niet alleen comfortabel in de hand liggen maar moet ook aangenaam aanvoelen als je dit in de mond of aan neus brengt en dit zal wel eens van persoon tot persoon verschillen. WinkCool
Het glas moet dun en licht zijn.
Het glas moet evenwichtig in de hand liggen.

Onlangs was ik nog in een restaurant waar ik een witte Bourgogne geserveerd kreeg in een typisch Bourgogne glas van het merk Stözle model “QUATROPHIL”. De wijn was lekker maar het glas voelde oncomfortabel in mijn mond.
Opening te klein en helling van de wand helde naar een cognacglas over.

En ik moet eerlijk zijn als ik in een esthetisch glas (persoonlijke beoordeling) een wijn kan proeven is dat altijd een pluspunt maar heeft dan niets met de kwaliteit te maken die in het glas komt.

Voor de geïnteresseerden; ben op dit ogenblik aan ’t experimenteren met wijnglazen van Zalto.(model “Universal”)
Deze glazen vind ik een zeer geslaagd maar hebben spijtig genoeg hun prijskaartje.Cool


RE: Wijnglazen - Vinogan(s) - 13-01-2014 11:08 AM

En maakt het een groot verschil of het kristal is of gewoon glas?

Ik denk dat mijn wederhelft niet zo blij zal zijn als ik voor de "gewone" wijn in de week ook altijd kristallen glazen ga gebruiken...


RE: Wijnglazen - shiraz - 13-01-2014 12:59 PM

(13-01-2014 12:15 AM)don quichotte schreef:  
(12-01-2014 10:19 PM)Olivier schreef:  dat vind ik nu toch wel straf dat het verschil zo groot is. Ik kan begrijpen dat de vorm van het glas een invloed heeft op hoe je de aroma's waarneemt, maar hoe kan dit de smaak beïnvloeden? Bij een heel breed glas zou je nog kunnen veronderstellen dat het oppervlak groter is en dat de wijn sneller evolueert, maar ik neem aan dat je de wijnen niet lang hebt laten staan in het glas?

Voor wat het waard is.

Voor mij speelt de vorm of soort glas een belangrijke rol bij het genieten van wijn.
Om een paar extremen van mijn benadering hierbij te verwoorden.
Ik beoordeel een restaurant op het soort glazen die op tafel komen zelfs als ik dit restaurant nog niet heb aangedaan.
De introductie en acceptatie van het INAO glas vind ik een van de grote blunders is de wijnwereld.
Ik haat wijnglazen met die verdikte ronde rand aan de opening.

Gedurende mijn wijnloopbaan heb ik honderden vormen van wijnglazen onder mijn neus en in mijn mond gehad.

Voor rode wijn kwam ik tot volgende bevindingen

Telkens val ik terug op glazen die een opening hebebben van 58….59….60 mm en een hellingshoek voor de wand van 7..8…9 graden.
Een glas moet niet alleen comfortabel in de hand liggen maar moet ook aangenaam aanvoelen als je dit in de mond of aan neus brengt en dit zal wel eens van persoon tot persoon verschillen. WinkCool
Het glas moet dun en licht zijn.
Het glas moet evenwichtig in de hand liggen.

Onlangs was ik nog in een restaurant waar ik een witte Bourgogne geserveerd kreeg in een typisch Bourgogne glas van het merk Stözle model “QUATROPHIL”. De wijn was lekker maar het glas voelde oncomfortabel in mijn mond.
Opening te klein en helling van de wand helde naar een cognacglas over.

En ik moet eerlijk zijn als ik in een esthetisch glas (persoonlijke beoordeling) een wijn kan proeven is dat altijd een pluspunt maar heeft dan niets met de kwaliteit te maken die in het glas komt.

Voor de geïnteresseerden; ben op dit ogenblik aan ’t experimenteren met wijnglazen van Zalto.(model “Universal”)
Deze glazen vind ik een zeer geslaagd maar hebben spijtig genoeg hun prijskaartje.Cool

30€ / glas is inderdaad wel een stevig prijs, maar wat voor nut heeft het om op zoek te gaan naar kwaliteitswijnen en ze dan uit een minder goed glas te drinken.
Volgens Peter Leirens smaakt de wijn totaal anders uit een Zalto glas dan uit bv een spiegelau glas. Zelf nog niet geprobeerd o.a omwille van het prijskaartje.


RE: Wijnglazen - Olivier - 13-01-2014 01:29 PM

Citaat:wat voor nut heeft het om op zoek te gaan naar kwaliteitswijnen en ze dan uit een minder goed glas te drinken.

bij mij valt dat best wel mee Cool

Ik heb trouwens nog altijd geen objectieve argumenten gehoord die een smaakverschil kunnen verklaren.


RE: Wijnglazen - Corto - 13-01-2014 01:37 PM

(13-01-2014 12:59 PM)shiraz schreef:  30€ / glas is inderdaad wel een stevig prijs, maar wat voor nut heeft het om op zoek te gaan naar kwaliteitswijnen en ze dan uit een minder goed glas te drinken.
Daar heb je zeker een punt. Maar het is wel jammer dat als je een glas breekt -wat ooit wel eens gebeurt- je niet gewoon 1 glas ter vervanging kan bijkopen.
Als je zo een Zalto glas breekt, moet je 2 glazen kopen. Bij Riedel zit je aan 6 stuks.
(13-01-2014 12:15 AM)don quichotte schreef:  Voor de geïnteresseerden; ben op dit ogenblik aan ’t experimenteren met wijnglazen van Zalto.(model “Universal”)
Deze glazen vind ik een zeer geslaagd maar hebben spijtig genoeg hun prijskaartje.Cool
Zowel bij Zalto als Bij Riedel pakken ze uit met Bordeaux én Bourgogne glazen. Voor elk een aparte soort glas kopen lijkt me teveel van het goede. Don, heb je de Zalto Universalis ook getest met rode wijn? Wat zijn je bevindingen?


RE: Wijnglazen - shiraz - 13-01-2014 02:26 PM

(13-01-2014 01:29 PM)Olivier schreef:  
Citaat:wat voor nut heeft het om op zoek te gaan naar kwaliteitswijnen en ze dan uit een minder goed glas te drinken.

bij mij valt dat best wel mee Cool

Ik heb trouwens nog altijd geen objectieve argumenten gehoord die een smaakverschil kunnen verklaren.

Het is misschien een idee om op een volgende degustatie eens verschillende wijnglazen te proberen.
Ik denk dat het een combinatie is van verschillende factoren --> de dikte van het glas, de doorsnede van de kelkrand, de grootte van het glas,.....


RE: Wijnglazen - don quichotte - 14-01-2014 02:03 AM

(13-01-2014 11:08 AM)Vinogan(s) schreef:  En maakt het een groot verschil of het kristal is of gewoon glas?
........

Of het nu kristal is (> 10 % looddioxyde) of gewoon glas is maakt voor mij niet veel uit.
Maar geef me a.u.b. geen goede wijn in een oud vergeeld mat glas van Durobor.Wink
(13-01-2014 01:29 PM)Olivier schreef:  
Citaat:wat voor nut heeft het om op zoek te gaan naar kwaliteitswijnen en ze dan uit een minder goed glas te drinken.

bij mij valt dat best wel mee Cool

Ik heb trouwens nog altijd geen objectieve argumenten gehoord die een smaakverschil kunnen verklaren.

@Olivier,

Ik denk ook dat aan het glas niet direct elementen op parameters zijn verbonden die een smaakverschil kunnen verklaren.
Maar de totale impressie van wijn wordt niet alleen bepaald door het smaakpalet maar ook door de geur. En de geur die je in de neus waarneemt wordt wel ( gedeeltelijk) door de vorm en grootte van het glas bepaald.
Je moet eens de proef doen van wijn(en) te proeven met een knijper op je neus.( geen wasspeld) Echt een ervaring. Wink

Dat de voorkeur voor vorm van wijnglazen een subjectieve zaak is zal ik zeker beamen. Ik refereer hier bv hoe historisch gezien het ideale glas voor champagne is geëvolueerd van volledige open coupe naar flut naar...........
Ik las daar onlangs nog een artikel over op “Wine-Seacher”
(13-01-2014 01:37 PM)Corto schreef:  .......... Don, heb je de Zalto ook getest met rode wijn? Wat zijn je bevindingen?

Heb deze Zalto Universal glazen getest zowel voor witte als rode wijn en ook voor Champagne en krijgen van mij een hoge score .
Geeft Parker daar ook punten aan? Wink Sad
Dronk deze avond onder meer de rode Vaugelas 2005 in dit Zalto glas.

Het blijkt dat deze glazen van Zalto een hoge breukvastheid hebben niettegenstaande hun dunne en lichte structuur. De toekomst zal het uitwijzen.


RE: Wijnglazen - Jeroen - 14-01-2014 08:55 AM

Ik gebruik het SENSIS PLUS - glas.
Glas ligt goed in de hand en is zeer dun en bovendien zeer sterk.
Mocht er toch één breken komt de winkel waar ik ze koop voor de helft tussen in een nieuw glas.
Zijn wel niet goedkoop iets van een 30 euro per glas, maar goede glazen geven toch wel een extra dimensie aan de wijn beleving.


RE: Wijnglazen - claret - 14-01-2014 11:03 AM

(14-01-2014 02:03 AM)don quichotte schreef:  
(13-01-2014 11:08 AM)Vinogan(s) schreef:  En maakt het een groot verschil of het kristal is of gewoon glas?
........

Of het nu kristal is (> 10 looddioxyde) of gewoon glas is maakt voor mij niet veel uit.
Maar geef me a.u.b. geen goede wijn in een oud vergeeld mat glas van Durobor.Wink
(13-01-2014 01:29 PM)Olivier schreef:  
Citaat:wat voor nut heeft het om op zoek te gaan naar kwaliteitswijnen en ze dan uit een minder goed glas te drinken.

bij mij valt dat best wel mee Cool

Ik heb trouwens nog altijd geen objectieve argumenten gehoord die een smaakverschil kunnen verklaren.

@Olivier,

Ik denk ook dat aan het glas niet direct elementen op parameters zijn verbonden die een smaakverschil kunnen verklaren.
Maar de totale impressie van wijn wordt niet alleen bepaald door het smaakpalet maar ook door de geur. En de geur die je in de neus waarneemt wordt wel ( gedeeltelijk) door de vorm en grootte van het glas bepaald.
Je moet eens de proef doen van wijn(en) te proeven met een knijper op je neus.( geen wasspeld) Echt een ervaring. Wink

Dat de voorkeur voor vorm van wijnglazen een subjectieve zaak is zal ik zeker beamen. Ik refereer hier bv hoe historisch gezien het ideale glas voor champagne is geëvolueerd van volledige open coupe naar flut naar...........
Ik las daar onlangs nog een artikel over op “Wine-Seacher”

Denk ooit ergens gelezen te hebben dat wijnglazen van hoge kwaliteit (handgeblazen loodkristal) een ruwer/poreuzer (micro)oppervlak hebben. Dit zou mogelijke verklaring zijn van expressievere aroma's.


RE: Wijnglazen - Benz - 21-03-2014 10:05 PM

Hier glazen van Luigi Bormioli (Atelier). Zijn zeer grote stevige glazen maar drink graag rode wijn uit een groot stevig glas! Ook ik vind het glas zeer belangrijk om een mooie wijn uit te drinkenWink
http://www.luigibormioli.com/products/view/collection/3/item/158/


RE: Wijnglazen - Terretoir - 21-03-2014 10:47 PM

Ik heb de Fortissimo's en de Taste's van Schott Zwiesel. Voor mij zalige glaasjes voor een mooie prijs. Je moet geen schrik hebben om er eens eentje te breken, 30eu voor 6st en makkelijk te krijgen. Maar zo snel breken ze niet ;-) Zeer stevig maar fijn glas!


RE: Wijnglazen - Tienne - 25-04-2014 01:19 PM

Ikzelf kocht aanvankelijk Schott Zwiesel Diva. Zeer elegante glazen maar iets brozer en duurder dan onderstaande.

Omwille van het prijskaartje ben ik overgestapt naar de Classico's.
Ik heb 6 x 31cl, 6 x 41cl, 6 x 55cl en 6 x 81cl.
Deze kosten bij colruyt nu 38.95 per set.

In de huidige voorjaarspromoties (haalde net de folder uit de brievenbus) worden deze vier in één pakket aangeboden à honderdvijfenvijftig wijn euro.
Deze "lenteprijs" Rolleyes blijkt op de site 99 euro te zijn.
Als je promocode G445 ingeeft ( tot 11/5), gaat daar nog 10% van af.
Ik heb slechts enkele glazen stuk maar bestel me toch preventief deze set.

NB: De Promocode (10% vanaf 70 euro) geldt op het volledige glazenaanbod van Colruyt.


RE: Wijnglazen - vinejo - 25-04-2014 05:24 PM

(25-04-2014 01:19 PM)Tienne schreef:  Ikzelf kocht aanvankelijk Schott Zwiesel Diva. Zeer elegante glazen maar iets brozer en duurder dan onderstaande.

Omwille van het prijskaartje ben ik overgestapt naar de Classico's.
Ik heb 6 x 31cl, 6 x 41cl, 6 x 55cl en 6 x 81cl.
Deze kosten bij colruyt nu 38.95 per set.

In de huidige voorjaarspromoties (haalde net de folder uit de brievenbus) worden deze vier in één pakket aangeboden à honderdvijfenvijftig wijn euro.
Deze "lenteprijs" Rolleyes blijkt op de site 99 euro te zijn.
Als je promocode G445 ingeeft ( tot 11/5), gaat daar nog 10% van af.
Ik heb slechts enkele glazen stuk maar bestel me toch preventief deze set.

NB: De Promocode (10% vanaf 70 euro) geldt op het volledige glazenaanbod van Colruyt.

thank you voor de waardevolle tip!!


RE: Wijnglazen - Dc - 21-05-2014 03:48 PM

(25-04-2014 01:19 PM)Tienne schreef:  Ikzelf kocht aanvankelijk Schott Zwiesel Diva. Zeer elegante glazen maar iets brozer en duurder dan onderstaande.

Omwille van het prijskaartje ben ik overgestapt naar de Classico's.
Ik heb 6 x 31cl, 6 x 41cl, 6 x 55cl en 6 x 81cl.
Deze kosten bij colruyt nu 38.95 per set.

In de huidige voorjaarspromoties (haalde net de folder uit de brievenbus) worden deze vier in één pakket aangeboden à honderdvijfenvijftig wijn euro.
Deze "lenteprijs" Rolleyes blijkt op de site 99 euro te zijn.
Als je promocode G445 ingeeft ( tot 11/5), gaat daar nog 10% van af.
Ik heb slechts enkele glazen stuk maar bestel me toch preventief deze set.

NB: De Promocode (10% vanaf 70 euro) geldt op het volledige glazenaanbod van Colruyt.

Te zaterdag gaan afhalen seSmile


RE: Wijnglazen - don quichotte - 14-06-2014 11:11 PM

(21-03-2014 10:47 PM)Tom T schreef:  Ik heb de Fortissimo's en de Taste's van Schott Zwiesel. Voor mij zalige glaasjes voor een mooie prijs. Je moet geen schrik hebben om er eens eentje te breken, 30eu voor 6st en makkelijk te krijgen. Maar zo snel breken ze niet ;-) Zeer stevig maar fijn glas!

De degustatie die ik gisteren bijwoonde gebeurde ook met de wijnglazen Fortissimo van Schott Zwiesel.
Tom, ik geloof dat je niet alleen een goede smaak voor wijn hebt maar ook voor glazen. Deze Fortissimo glazen stralen inderdaad klasse en elegantie uit.
Waar gekocht voor 30 Euro?
Bij Collishop Colruyt kosten deze € 38,95 voor 6.( ongeacht het witte, rode of waterglas)


RE: Wijnglazen - Venne - 15-06-2014 10:28 AM

Gisteren is er hier ne riedel syrah gesneuveld :-(
Mijn standaard glas is de Schott Zwiesel Pure Beaujolais


RE: Wijnglazen - vinejo - 15-06-2014 10:59 AM

(14-06-2014 11:11 PM)don quichotte schreef:  
(21-03-2014 10:47 PM)Tom T schreef:  Ik heb de Fortissimo's en de Taste's van Schott Zwiesel. Voor mij zalige glaasjes voor een mooie prijs. Je moet geen schrik hebben om er eens eentje te breken, 30eu voor 6st en makkelijk te krijgen. Maar zo snel breken ze niet ;-) Zeer stevig maar fijn glas!

De degustatie die ik gisteren bijwoonde gebeurde ook met de wijnglazen Fortissimo van Schott Zwiesel.
Tom, ik geloof dat je niet alleen een goede smaak voor wijn hebt maar ook voor glazen. Deze Fortissimo glazen stralen inderdaad klasse en elegantie uit.
Waar gekocht voor 30 Euro?
Bij Collishop Colruyt kosten deze € 38,95 voor 6.( ongeacht het witte, rode of waterglas)

Net even gekeken, zien er idd zeer elegant uit. Dun glas ook, Don?

@Venne aauw, een Riedl breken doet altijd pijn hé...


RE: Wijnglazen - Innesto - 15-06-2014 11:21 AM

Ik ben zeer tevreden van de Cru Classic reeks van Schott Zwiesel. Ik zie wel net dat de prijs van deze reeks bij Collishop om één of andere reden geëxplodeerd is. Afhankelijk van het type glas 64,40 tot 73,50 euro voor 6 stuks. Ik pikte ze vorig jaar in rode prijs op onder de 40 euro. Nu het kan zijn dat het in een periode was dat er nog een extra korting op de rode prijzen was. Gelukkig sloeg ik een voorraadje in.


RE: Wijnglazen - don quichotte - 15-06-2014 12:30 PM

(15-06-2014 10:59 AM)vinejo schreef:  
(14-06-2014 11:11 PM)don quichotte schreef:  
(21-03-2014 10:47 PM)Tom T schreef:  Ik heb de Fortissimo's en de Taste's van Schott Zwiesel. Voor mij zalige glaasjes voor een mooie prijs. Je moet geen schrik hebben om er eens eentje te breken, 30eu voor 6st en makkelijk te krijgen. Maar zo snel breken ze niet ;-) Zeer stevig maar fijn glas!

De degustatie die ik gisteren bijwoonde gebeurde ook met de wijnglazen Fortissimo van Schott Zwiesel.
Tom, ik geloof dat je niet alleen een goede smaak voor wijn hebt maar ook voor glazen. Deze Fortissimo glazen stralen inderdaad klasse en elegantie uit.
Waar gekocht voor 30 Euro?
Bij Collishop Colruyt kosten deze € 38,95 voor 6.( ongeacht het witte, rode of waterglas)

Net even gekeken, zien er idd zeer elegant uit. Dun glas ook, Don?

@Venne aauw, een Riedl breken doet altijd pijn hé...

De dikte van de wand van het glas van de reeks Fortissimo moet ongeveer gelijk zijn aan die van de reeks Vinium van Riedel.( had geen schuifmaat of micrometer bij me. Wink )
Maar de dikte is meer dan bij de reeks Sommelier van Riedel en zeker meer dan bij de glazen van Zalto.


RE: Wijnglazen - Terretoir - 18-06-2014 09:54 PM

(15-06-2014 12:30 PM)don quichotte schreef:  
(15-06-2014 10:59 AM)vinejo schreef:  
(14-06-2014 11:11 PM)don quichotte schreef:  
(21-03-2014 10:47 PM)Tom T schreef:  Ik heb de Fortissimo's en de Taste's van Schott Zwiesel. Voor mij zalige glaasjes voor een mooie prijs. Je moet geen schrik hebben om er eens eentje te breken, 30eu voor 6st en makkelijk te krijgen. Maar zo snel breken ze niet ;-) Zeer stevig maar fijn glas!

De degustatie die ik gisteren bijwoonde gebeurde ook met de wijnglazen Fortissimo van Schott Zwiesel.
Tom, ik geloof dat je niet alleen een goede smaak voor wijn hebt maar ook voor glazen. Deze Fortissimo glazen stralen inderdaad klasse en elegantie uit.
Waar gekocht voor 30 Euro?
Bij Collishop Colruyt kosten deze € 38,95 voor 6.( ongeacht het witte, rode of waterglas)

Net even gekeken, zien er idd zeer elegant uit. Dun glas ook, Don?

@Venne aauw, een Riedl breken doet altijd pijn hé...

De dikte van de wand van het glas van de reeks Fortissimo moet ongeveer gelijk zijn aan die van de reeks Vinium van Riedel.( had geen schuifmaat of micrometer bij me. Wink )
Maar de dikte is meer dan bij de reeks Sommelier van Riedel en zeker meer dan bij de glazen van Zalto.

Merci voor het complimentje, Don ;-)
Het zijn zeker geen dunne glazen, maar zeker niet zo dik dat ze de smaak teniet doen. Ze zijn dan ook onbreekbaar als je ze normaal gebruikt, je kan er eens deftig met klinken! Ik heb ze bij Coolblue.be gekocht toen ze er in promo stonden (cfr 30eu voor 6). Ik koop er zeker nog bij maar dan een iets kleiner formaat.


RE: Wijnglazen - Marc - 02-07-2014 09:32 PM

(14-06-2014 11:11 PM)don quichotte schreef:  
(21-03-2014 10:47 PM)Tom T schreef:  Ik heb de Fortissimo's en de Taste's van Schott Zwiesel. Voor mij zalige glaasjes voor een mooie prijs. Je moet geen schrik hebben om er eens eentje te breken, 30eu voor 6st en makkelijk te krijgen. Maar zo snel breken ze niet ;-) Zeer stevig maar fijn glas!

De degustatie die ik gisteren bijwoonde gebeurde ook met de wijnglazen Fortissimo van Schott Zwiesel.
Tom, ik geloof dat je niet alleen een goede smaak voor wijn hebt maar ook voor glazen. Deze Fortissimo glazen stralen inderdaad klasse en elegantie uit.
Waar gekocht voor 30 Euro?
Bij Collishop Colruyt kosten deze € 38,95 voor 6.( ongeacht het witte, rode of waterglas)

Don, het is de moment.
Een set van 24 Fortissimo glazen (4 x 6) bij bol.com voor 59,5€.
Daar kan je niet voor bedrogen zijn.
http://www.bol.com/nl/p/schott-zwiesel-fortissimo-wijnglazen-24-delig/9200000023789650/


RE: Wijnglazen - Dc - 03-07-2014 07:58 AM

Dju, heb onlangs de Classico gekocht toen die in promo was bij ColruytSmile


RE: Wijnglazen - Corto - 03-07-2014 09:47 AM

(02-07-2014 09:32 PM)Marc schreef:  Don, het is de moment.
Een set van 24 Fortissimo glazen (4 x 6) bij bol.com voor 59,5€.
Daar kan je niet voor bedrogen zijn.
http://www.bol.com/nl/p/schott-zwiesel-fortissimo-wijnglazen-24-delig/9200000023789650/
Inderdaad. Normaal gezien in Collishop 38,95 euro voor 6 stuks. Een mooie aanvulling bij mijn zeer fragiele Riedel Vinum glazen.


RE: Wijnglazen - Smaakatleet - 03-07-2014 09:44 PM

(02-07-2014 09:32 PM)Marc schreef:  
(14-06-2014 11:11 PM)don quichotte schreef:  
(21-03-2014 10:47 PM)Tom T schreef:  Ik heb de Fortissimo's en de Taste's van Schott Zwiesel. Voor mij zalige glaasjes voor een mooie prijs. Je moet geen schrik hebben om er eens eentje te breken, 30eu voor 6st en makkelijk te krijgen. Maar zo snel breken ze niet ;-) Zeer stevig maar fijn glas!

De degustatie die ik gisteren bijwoonde gebeurde ook met de wijnglazen Fortissimo van Schott Zwiesel.
Tom, ik geloof dat je niet alleen een goede smaak voor wijn hebt maar ook voor glazen. Deze Fortissimo glazen stralen inderdaad klasse en elegantie uit.
Waar gekocht voor 30 Euro?
Bij Collishop Colruyt kosten deze € 38,95 voor 6.( ongeacht het witte, rode of waterglas)

Don, het is de moment.
Een set van 24 Fortissimo glazen (4 x 6) bij bol.com voor 59,5€.
Daar kan je niet voor bedrogen zijn.
http://www.bol.com/nl/p/schott-zwiesel-fortissimo-wijnglazen-24-delig/9200000023789650/

Besteld !

Hartelijk dank om het hier te posten .
De goedkoopste prijs die ik tot nu toe vond Smile .


RE: Wijnglazen - Marc - 03-07-2014 10:19 PM

Ik ook besteld, trouwens.
Gisteren is er een Fortissimo Witte Wijn gebroken hier. Stomweg laten vallen.
Volgende week heb ik weer een geruststellende reserve. Wink


RE: Wijnglazen - don quichotte - 03-07-2014 10:51 PM

(03-07-2014 09:47 AM)Corto schreef:  
(02-07-2014 09:32 PM)Marc schreef:  Don, het is de moment.
Een set van 24 Fortissimo glazen (4 x 6) bij bol.com voor 59,5€.
Daar kan je niet voor bedrogen zijn.
http://www.bol.com/nl/p/schott-zwiesel-fortissimo-wijnglazen-24-delig/9200000023789650/
Inderdaad. Normaal gezien in Collishop 38,95 euro voor 6 stuks. Een mooie aanvulling bij mijn zeer fragiele Riedel Vinum glazen.

Inderdaad, 59,5€ voor 24 glazen is een spot prijs.

Inderdaad normaal gezien in Collishop 38,95 euro voor 6 stuks maar als je ze voor 32,50 euro wil, leveren ze die ook voor die prijs. huhuh

Inderdaad zeer fragiele Riedel Vinum glazen, vandaag nog een barst van 9 cm in zo'n glas tijdens het afdrogen.
Maar de serie "Sommelier" is nog een grotere ramp.


RE: Wijnglazen - Smaakatleet - 06-07-2014 07:50 AM

Gisterenochtend al geleverd Smile .

Ondertussen al getest en goedgekeurd !


RE: Wijnglazen - Marc - 08-07-2014 05:21 PM

Hier ook toegekomen. In een doos van bijna een kubieke meter. Schitterend zeg!


RE: Wijnglazen - Smaakatleet - 09-07-2014 01:54 AM

(08-07-2014 05:21 PM)Marc schreef:  Hier ook toegekomen. In een doos van bijna een kubieke meter. Schitterend zeg!

Was ook zo hier .
Dan allemaal mooi in aparte doosjes wel handig zo Smile .


RE: Wijnglazen - Smaakatleet - 14-09-2014 03:00 PM

Het eerste glas is al gesneuveld ...

Ik behandel die altijd zo zacht en teder bij den afwas en ik was aant afdrogen .
PATS een barst erin !


RE: Wijnglazen - Biff - 14-09-2014 11:37 PM

Dat kennen we, de laatste die ik gebroken heb, dito , bij het afdrogen....
Voorzichtigheid genoeg en dan plots paf, stuk eruit...Confused


RE: Wijnglazen - Biff - 18-09-2014 07:04 PM

Voor wie regelmatig gaat winkelen bij Delhaize, inruilactie met hun 5 eurobonnen!! 1 bon =2 wijnglazen...
Schott Zwiesel Tritan...
Zowel wit als bordeaux als bourgogne glazen!


RE: Wijnglazen - Olivier - 19-09-2014 12:04 AM

(18-09-2014 07:04 PM)Biff schreef:  Voor wie regelmatig gaat winkelen bij Delhaize, inruilactie met hun 5 eurobonnen!! 1 bon =2 wijnglazen...
Schott Zwiesel Tritan...
Zowel wit als bordeaux als bourgogne glazen!

Thanks voor de info Biff! Is dit enkel online te bestellen of kan je in gelijk welke Delhaize terecht met je bon?


RE: Wijnglazen - Biff - 19-09-2014 08:44 AM

(19-09-2014 12:04 AM)Olivier schreef:  
(18-09-2014 07:04 PM)Biff schreef:  Voor wie regelmatig gaat winkelen bij Delhaize, inruilactie met hun 5 eurobonnen!! 1 bon =2 wijnglazen...
Schott Zwiesel Tritan...
Zowel wit als bordeaux als bourgogne glazen!

Thanks voor de info Biff! Is dit enkel online te bestellen of kan je in gelijk welke Delhaize terecht met je bon?

Online heb ik nog niet gecheckt...
Ik had het gezien in onze folder!
Actie loopt nog tot 02/2015 dus we hebben nog evenSmile
1bon van 5 euro voor 2 glazen is wel hele cavacheers
Anders kosten ze 10 voor 2...


RE: Wijnglazen - don quichotte - 19-09-2014 01:25 PM

(19-09-2014 08:44 AM)Biff schreef:  
(19-09-2014 12:04 AM)Olivier schreef:  
(18-09-2014 07:04 PM)Biff schreef:  Voor wie regelmatig gaat winkelen bij Delhaize, inruilactie met hun 5 eurobonnen!! 1 bon =2 wijnglazen...
Schott Zwiesel Tritan...
Zowel wit als bordeaux als bourgogne glazen!

Thanks voor de info Biff! Is dit enkel online te bestellen of kan je in gelijk welke Delhaize terecht met je bon?

Online heb ik nog niet gecheckt...
Ik had het gezien in onze folder!
Actie loopt nog tot 02/2015 dus we hebben nog evenSmile
1bon van 5 euro voor 2 glazen is wel hele cavacheers
Anders kosten ze 10 voor 2...

In onze Delhaize zijn ze te krijgen voor de bons van 5 euro.
Heb al 4 glazen voor witte wijn .Ze mogen en zeker zijn.


RE: Wijnglazen - Olivier - 19-09-2014 08:44 PM

et voilà, ben 2 bourgogneglazen gaan halen. Blijkbaar zijn deze glazen ook vaatwasbestendig!


RE: Wijnglazen - don quichotte - 19-09-2014 09:55 PM

(19-09-2014 08:44 PM)Olivier schreef:  et voilà, ben 2 bourgogneglazen gaan halen. Blijkbaar zijn deze glazen ook vaatwasbestendig!

Vaatwasbestendig? Dat zeggen en schrijven sommigen.
Maar wil je na een jaar nog een helder glas dan zou ik je toch aanraden handarbeid eens hoog in het vaandel te plaatsen. Wink


RE: Wijnglazen - vinejo - 20-09-2014 12:33 AM

(19-09-2014 09:55 PM)don quichotte schreef:  
(19-09-2014 08:44 PM)Olivier schreef:  et voilà, ben 2 bourgogneglazen gaan halen. Blijkbaar zijn deze glazen ook vaatwasbestendig!

Vaatwasbestendig? Dat zeggen en schrijven sommigen.
Maar wil je na een jaar nog een helder glas dan zou ik je toch aanraden handarbeid eens hoog in het vaandel te plaatsen. Wink

Geen probleem, Olivier is bij het drinken nooit helder genoeg om een helder van een niet- helder glas te onderscheiden... Big Grin


RE: Wijnglazen - Biff - 20-09-2014 09:53 AM

(20-09-2014 12:33 AM)vinejo schreef:  
(19-09-2014 09:55 PM)don quichotte schreef:  
(19-09-2014 08:44 PM)Olivier schreef:  et voilà, ben 2 bourgogneglazen gaan halen. Blijkbaar zijn deze glazen ook vaatwasbestendig!

Vaatwasbestendig? Dat zeggen en schrijven sommigen.
Maar wil je na een jaar nog een helder glas dan zou ik je toch aanraden handarbeid eens hoog in het vaandel te plaatsen. Wink

Geen probleem, Olivier is bij het drinken nooit helder genoeg om een helder van een niet- helder glas te onderscheiden... Big Grin

Big Grin
Hahaha, machtig....


RE: Wijnglazen - Olivier - 20-09-2014 02:10 PM

(20-09-2014 12:33 AM)vinejo schreef:  
(19-09-2014 09:55 PM)don quichotte schreef:  
(19-09-2014 08:44 PM)Olivier schreef:  et voilà, ben 2 bourgogneglazen gaan halen. Blijkbaar zijn deze glazen ook vaatwasbestendig!

Vaatwasbestendig? Dat zeggen en schrijven sommigen.
Maar wil je na een jaar nog een helder glas dan zou ik je toch aanraden handarbeid eens hoog in het vaandel te plaatsen. Wink

Geen probleem, Olivier is bij het drinken nooit helder genoeg om een helder van een niet- helder glas te onderscheiden... Big Grin

Ik zal ze houden voor natuurlijke wijnen Slurp


RE: Wijnglazen - Smaakatleet - 21-09-2014 12:11 PM

(19-09-2014 09:55 PM)don quichotte schreef:  
(19-09-2014 08:44 PM)Olivier schreef:  et voilà, ben 2 bourgogneglazen gaan halen. Blijkbaar zijn deze glazen ook vaatwasbestendig!

Vaatwasbestendig? Dat zeggen en schrijven sommigen.
Maar wil je na een jaar nog een helder glas dan zou ik je toch aanraden handarbeid eens hoog in het vaandel te plaatsen. Wink

Het mij was nog niet afdroog bestendig .
Toevallig ook een Bourgogne glas van schott zwiesel Smile


RE: Wijnglazen - Olivier - 21-09-2014 06:51 PM

(21-09-2014 12:11 PM)gertjeuh schreef:  
(19-09-2014 09:55 PM)don quichotte schreef:  
(19-09-2014 08:44 PM)Olivier schreef:  et voilà, ben 2 bourgogneglazen gaan halen. Blijkbaar zijn deze glazen ook vaatwasbestendig!

Vaatwasbestendig? Dat zeggen en schrijven sommigen.
Maar wil je na een jaar nog een helder glas dan zou ik je toch aanraden handarbeid eens hoog in het vaandel te plaatsen. Wink

Het mij was nog niet afdroog bestendig .
Toevallig ook een Bourgogne glas van schott zwiesel Smile

Ook zo'n tritan? Want die zijn wel heel stevig. Een beetje op het logge af, vind ik zelfs...


RE: Wijnglazen - Gaudendo - 21-09-2014 11:45 PM

Gebruik Schott Zwiesel tritan als een paar jaar. De Pure- reeks.
En inderdaad vaatwas bestendig ( als je ze erin krijgt)


RE: Wijnglazen - Smaakatleet - 22-09-2014 06:53 AM

(21-09-2014 06:51 PM)Olivier schreef:  
(21-09-2014 12:11 PM)gertjeuh schreef:  
(19-09-2014 09:55 PM)don quichotte schreef:  
(19-09-2014 08:44 PM)Olivier schreef:  et voilà, ben 2 bourgogneglazen gaan halen. Blijkbaar zijn deze glazen ook vaatwasbestendig!

Vaatwasbestendig? Dat zeggen en schrijven sommigen.
Maar wil je na een jaar nog een helder glas dan zou ik je toch aanraden handarbeid eens hoog in het vaandel te plaatsen. Wink

Het mij was nog niet afdroog bestendig .
Toevallig ook een Bourgogne glas van schott zwiesel Smile

Ook zo'n tritan? Want die zijn wel heel stevig. Een beetje op het logge af, vind ik zelfs...

Neen het was wel een uit de fortissimo reeks .


RE: Wijnglazen - Biff - 22-09-2014 10:03 AM

(19-09-2014 08:44 PM)Olivier schreef:  Ook zo'n tritan? Want die zijn wel heel stevig. Een beetje op het logge af, vind ik zelfs...
Ja, dat vind ik ook wel, desalnietemin ga ik deze week mn bourgogneglazen halen cheers


RE: Wijnglazen - Benz - 22-09-2014 04:56 PM

Vandaag ook met men bon men glazen Schott Zwiesel Taste bij delhaize gaan halen, ben voor de gewone rode wijnglazen gegaan vind deze van grote perfect. Meteen ook een karton Champagne Castellane en Casillero del Diablo Reserva Privada meegenomen aan -30% en inmiddels weer een bon van 5 euro gekregen dus weer 2 wijnglazen extra Wink


RE: Wijnglazen - VLC - 02-11-2014 11:14 AM

Merk: SCHOTT ZWIESEL
Type: 24-delige glazenset Fortissimo
Kleur: Transparant

Professioneel glaswerk
Stralende glans en breukvastheid
Vaatwasmachinebestendig; krasvast
http://www.ibood.com/home-living-be/nl/product-specs/30/94/24-delige-glazenset.html

24-delige glazenset
€ 119,95 42% korting
Nu! € 69,95

€ 8,95 verzending

Materiaal: Tritan-Kristalglas

Inhoud set:
6 witte wijnglazen (No. 0) inhoud 404ml - hoogte: 217 mm
6 bordeauxglazen (No. 130) inhoud 633ml - hoogte: 271mm
6 bourgogneglazen (No. 140) inhoud 727ml - hoogte: 221 mm
6 waterglazen (No. 1) inhoud 505ml – hoogte 258 mm


RE: Wijnglazen - don quichotte - 04-11-2014 03:17 PM

In een bijlage "Check" van het Nieuwsblad Zaterdag 18, Zondag 19 Oktober stond er een artikel van de sommelier Sepideh Sedaghatnia van het restaurant 't Zilte in Antwerpen met als titel "Rode wijngalzen"

Heeft iemand dit gelezen, eventuele bemerkingen?


RE: Wijnglazen - Benz - 04-11-2014 04:51 PM

(04-11-2014 03:17 PM)don quichotte schreef:  In een bijlage "Check" van het Nieuwsblad Zaterdag 18, Zondag 19 Oktober stond er een artikel van de sommelier Sepideh Sedaghatnia van het restaurant 't Zilte in Antwerpen met als titel "Rode wijngalzen"

Heeft iemand dit gelezen, eventuele bemerkingen?

http://m.nieuwsblad.be/cnt/DMF20141016_01325065


RE: Wijnglazen - TimmyR - 05-11-2014 03:20 PM

Zou ook wel eens willen investeren in deftige wijnglazen. Zalto lijkt niet echt betaalbaar voor mij. Iemand enige tips voor een goed en betaalbaar (zeg maar max. 10 -15 EUR / glas) setje basisglazen? (Ikea heb ik al Blush)


RE: Wijnglazen - Benz - 05-11-2014 06:14 PM

(05-11-2014 03:20 PM)TimmyR schreef:  Zou ook wel eens willen investeren in deftige wijnglazen. Zalto lijkt niet echt betaalbaar voor mij. Iemand enige tips voor een goed en betaalbaar (zeg maar max. 10 -15 EUR / glas) setje basisglazen? (Ikea heb ik al Blush)

Schott Zwiesel is zeer goed, veel keuze, sterke glazen en zeker niet duurWink


RE: Wijnglazen - koen - 05-11-2014 06:24 PM

De uitleg van Zalto waarom de wijn zo mooi tot uiting komt in hun glazen "The development of the Denk`Art series was as influenced by the earth as by the universe beyond. The curve of the bowls are tilted at the angles of 24°, 48° and 72°, which are in accordance to the tilt angles of the Earth. The ancient Romans utilized this triumvirate of angles with their supply repositories, finding that produce stayed fresh for a longer time, and that it also showed improved taste. Due to these cosmic parallels, we believe that a wine can reach its utmost potential in a Denk`Art glass, developing everything that is possible in the nose as well as on palate, due to these cosmic parallels. "
Biodynamie, cosmocultuur .... alles komt te samen in een Zalto Wink nu alleen nog zorgen dat je ze op een fruitdag drinkt


RE: Wijnglazen - vinejo - 05-11-2014 07:18 PM

(05-11-2014 06:24 PM)koen schreef:  nu alleen nog zorgen dat je ze op een fruitdag drinkt

Big Grin


RE: Wijnglazen - Terretoir - 05-11-2014 07:54 PM

(05-11-2014 06:14 PM)Benz schreef:  
(05-11-2014 03:20 PM)TimmyR schreef:  Zou ook wel eens willen investeren in deftige wijnglazen. Zalto lijkt niet echt betaalbaar voor mij. Iemand enige tips voor een goed en betaalbaar (zeg maar max. 10 -15 EUR / glas) setje basisglazen? (Ikea heb ik al Blush)

Schott Zwiesel is zeer goed, veel keuze, sterke glazen en zeker niet duurWink


I second that, vooral de Fortissimo's vallen hier in de smaak. Taste's zijn ook goed, maar de andere genieten mijn voorkeur. (beide in bezit)


RE: Wijnglazen - Kris - 05-11-2014 08:08 PM

Hier ook Schott Zwiesel, Pure en Taste. Heel content van. En een aparte serie Ikea voor mijn pa want die zwiert met de regelmaat van de klok iets op de grond...


RE: Wijnglazen - don quichotte - 05-11-2014 11:31 PM

(05-11-2014 06:24 PM)koen schreef:  De uitleg van Zalto waarom de wijn zo mooi tot uiting komt in hun glazen "The development of the Denk`Art series was as influenced by the earth as by the universe beyond. The curve of the bowls are tilted at the angles of 24°, 48° and 72°, which are in accordance to the tilt angles of the Earth. The ancient Romans utilized this triumvirate of angles with their supply repositories, finding that produce stayed fresh for a longer time, and that it also showed improved taste. Due to these cosmic parallels, we believe that a wine can reach its utmost potential in a Denk`Art glass, developing everything that is possible in the nose as well as on palate, due to these cosmic parallels. "
Biodynamie, cosmocultuur .... alles komt te samen in een Zalto Wink nu alleen nog zorgen dat je ze op een fruitdag drinkt

Wel Koen, ik heb ook Zalto glazen naast nog vele andere.
En specifiek heb ik van Zalto het type "Universal" dat van Sepideh Sedaghatnia een 10/10 kreeg; een zeer goed glas maar duur en deze keer gelukkig toch relatief sterk.
Maar gans die alternatieve benadering (Biodynamie, cosmocultuur...) is voor mij de reinste bullshit.
Ik weet niet dat iemand het volledige artikel heeft gelezen van deze sommelier Sepideh Sedaghatnia maar ik heb wel een aantal bedenkingen hierover.

BTW:
Voor de specialisten doe eens de volgende test.
Schenk dezelfde wijn eens in minimum van drie verschillende glazen en laat deze beoordelen ( blind) door 4 wijnamateurs.
En stel dan de vraag welke wijn zit er in ieders glas en welke vind je de beste.
Echt een plezante oefening. huhuh


RE: Wijnglazen - Olivier - 06-11-2014 12:01 AM

(05-11-2014 03:20 PM)TimmyR schreef:  Zou ook wel eens willen investeren in deftige wijnglazen. Zalto lijkt niet echt betaalbaar voor mij. Iemand enige tips voor een goed en betaalbaar (zeg maar max. 10 -15 EUR / glas) setje basisglazen? (Ikea heb ik al Blush)

ik ben wel blij met de Stölzle Lausitz Weinland die ik heb, geen speciaal design, maar dun en toch sterk. Hetgeen gezegd wordt in het artikel over dikke glazen, kan ik me goed in vinden. Daarom vind ik het Tritan bourgogneglas van Schott niet zo aangenaam.


RE: Wijnglazen - TimmyR - 06-11-2014 10:46 AM

Bedankt voor de feedback allen! Ik ga eens beginnen met een setje van Schott Zwiesel, denk ik.


RE: Wijnglazen - Biff - 12-11-2014 09:19 PM

Hier ook nieuwe aangeschaft van Schott Zwiesel, reeks die bij Delhaize te krijgen is...
Heb momenteel 6 Bordeaux, 8 Bourgogne (2 teveel meeConfused), en 4 witte wijn glazen mee!
Van zodra ik mn volgende bon van 5 euro te pakken heb, haal ik nog 2 witte wijn erbij!


RE: Wijnglazen - Benz - 15-11-2014 04:10 PM

(12-11-2014 09:19 PM)Biff schreef:  Hier ook nieuwe aangeschaft van Schott Zwiesel, reeks die bij Delhaize te krijgen is...
Heb momenteel 6 Bordeaux, 8 Bourgogne (2 teveel meeConfused), en 4 witte wijn glazen mee!
Van zodra ik mn volgende bon van 5 euro te pakken heb, haal ik nog 2 witte wijn erbij!

Zeer goede keuze, ben zeer tevreden over mijn Schott Zwiesel Taste glazen cheers


RE: Wijnglazen - Biff - 15-11-2014 11:32 PM

(15-11-2014 04:10 PM)Benz schreef:  
(12-11-2014 09:19 PM)Biff schreef:  Hier ook nieuwe aangeschaft van Schott Zwiesel, reeks die bij Delhaize te krijgen is...
Heb momenteel 6 Bordeaux, 8 Bourgogne (2 teveel meeConfused), en 4 witte wijn glazen mee!
Van zodra ik mn volgende bon van 5 euro te pakken heb, haal ik nog 2 witte wijn erbij!

Zeer goede keuze, ben zeer tevreden over mijn Schott Zwiesel Taste glazen cheers
Hebben ze al veel gebruiktapplaus
Maar ik was ze wel telkens af met de hand, ze kunnen blijkbaar in de vaatwas maar ik vertrouw het toch niet helemaalSmile
We vinden ze ook super!!
En als we eerlijk zijn, 2 glazen voor 5 eurothumbsup


RE: Wijnglazen - Innesto - 08-12-2014 10:45 PM

Voor wie graag wat glazen wil inslaan of een schoon "pakje" onder de boom wil leggen...

http://www.wijnglazenstore.be/product/396780/category-205453/schott-zwiesel-fortissimo-wijnglazenset-24-delig.html


RE: Wijnglazen - Benz - 10-12-2014 06:11 PM

(15-11-2014 11:32 PM)Biff schreef:  
(15-11-2014 04:10 PM)Benz schreef:  
(12-11-2014 09:19 PM)Biff schreef:  Hier ook nieuwe aangeschaft van Schott Zwiesel, reeks die bij Delhaize te krijgen is...
Heb momenteel 6 Bordeaux, 8 Bourgogne (2 teveel meeConfused), en 4 witte wijn glazen mee!
Van zodra ik mn volgende bon van 5 euro te pakken heb, haal ik nog 2 witte wijn erbij!

Zeer goede keuze, ben zeer tevreden over mijn Schott Zwiesel Taste glazen cheers
Hebben ze al veel gebruiktapplaus
Maar ik was ze wel telkens af met de hand, ze kunnen blijkbaar in de vaatwas maar ik vertrouw het toch niet helemaalSmile
We vinden ze ook super!!
En als we eerlijk zijn, 2 glazen voor 5 eurothumbsup

Idd zeer goede glazen, ik vind persoonlijk dat je een wijnglas met de hand moet afwassen! Vind de glazen minstens even belangrijk als de wijn die er in komt! Pak zelfs steeds een nieuwe handdoek om mijn pareltjes op te blinken, elke wijn verdiend op zijn minst een perfect blinkend glasWink


RE: Wijnglazen - Corto - 19-06-2015 09:51 AM

Van Don weet ik al dat hij de Zalto Universal glazen in zijn bezit heeft.
Zijn er nog andere forumleden met Zalto glazen?
Welke (Universal-Bordeaux-Bourgogne-Champagne)?
Voor welke wijnen gebruik je deze?
En vind je deze de aanschaf waard?

Alvast bedankt voor de feedback. (Ik twijfel zelf tussen de aanschaf van de Bordeaux of Bourgogne glazen).


RE: Wijnglazen - don quichotte - 19-06-2015 01:58 PM

(19-06-2015 09:51 AM)Corto schreef:  Van Don weet ik al dat hij de Zalto Universal glazen in zijn bezit heeft.
Zijn er nog andere forumleden met Zalto glazen?
Welke (Universal-Bordeaux-Bourgogne-Champagne)?
Voor welke wijnen gebruik je deze?
En vind je deze de aanschaf waard?

Alvast bedankt voor de feedback. (Ik twijfel zelf tussen de aanschaf van de Bordeaux of Bourgogne glazen).

Een bezoekje brengen aan " DEVIN" en de glazen daar uitproberen met de overeenkomstige wijnen.
Het zou wel eens kunnen dat je rekening eens met de prijs van een paar glazen zou overeenkomen.huhuh

Het type " Bourgogne" werd door specialisten ook gebruikt om de wijn de Meone13 van ons "Gieke" te beoordelen.
Zie: http://www.hln.be/hln/nl/922/Nieuws/article/detail/2290602/2015/04/18/Dit-vinden-wijnkenners-van-Guy-Verhofstadts-wijn.dhtml

Een schandaal voor deze glazen. aaarggl


RE: Wijnglazen - Corto - 22-06-2015 09:48 AM

(19-06-2015 01:58 PM)don quichotte schreef:  Een bezoekje brengen aan " DEVIN" en de glazen daar uitproberen met de overeenkomstige wijnen.
Het zou wel eens kunnen dat je rekening eens met de prijs van een paar glazen zou overeenkomen.huhuh
Daar vrees ik ook voor. Je verslag en dat van Bruno Vanspauwen over een bezoek aan Divin in aanmerking genomen, kan ik evengoed zo al een paar glazen aanschaffen. ;-)


RE: Wijnglazen - nicksn - 22-06-2015 01:23 PM

Heb deze gekregen van een goeie vriend die mij in de wijnwereld getrokken heeft.

[Afbeelding: TwoGlass_1.jpg]

http://gabriel-glasinternational.com/product/two-glass-gift-box-gold-edition-mouth-blown/

Verkies dat glas boven alle die ik ooit in mn handen gehad heb, zelfs Zalto's. Vederlicht en vrij delicaat om af te wassen wel. Als ik echt een breed Bourgogne glas wil ga ik voor een schott zwiesel maar vaak eindigt elke wijn in mijn gabriel. Champagne, wit, rood, rosé, alles erin Smile


RE: Wijnglazen - Corto - 22-06-2015 01:37 PM

Een mooi cadeau !!!


RE: Wijnglazen - Mick - 22-06-2015 08:13 PM

Ik hou het op ikea wijnglazen, ik ken mezelf...Blush
Heb er al meer dan één laten vallen of weggesjot, ja je leest het goed. (per ongeluk welliswaar) banghead
Rode spatten tot anderhalve meter hoog op de muur, die gelukkig nog moet behangen worden.


RE: Wijnglazen - UC - 20-11-2017 10:38 PM

Wellicht trek ik een wel heel oud topic uit de sloot, maar vond het ook zonde om een volledig nieuw topic aan te maken.

Ook op zoek naar een nieuw paar (universele) glazen. Afgelopen jaren met veel plezier uit Spiegelau Authentis Bourgogne, maar vriendin heeft allergie ontwikkelt voor rode wijn, dus dat word nu iets minder gedronken. Ik denk dat ik voor de Gabriel Glas Standart ga, goed betaalbaar en goede recensies. Iemand hier ervaringen met dat glas?

Onlangs trouwens bij de Blokker (in Nederland) voor 5 euro een setje van 6 Royal Leerdam Finesse Experts Collection Round & Mature wijnglazen op de kop getikt. Normaal gesproken 20 euro, nu opeens van 7,50 voor 5. Ga uit van een foutje want er staat ook dat het 4 glazen zijn, maar werd een set van 6 geleverd. Lijken me prima glazen voor een verjaardag voor deze prijs.

http://www.blokker.nl/nl/blknl/royal-leerdam-finesse-experts-collection-wijnglas-round-en-mature-42-cl-4-stuks?previousSearchTerm=round%20&%20mature


RE: Wijnglazen - Olivier - 21-11-2017 10:59 AM

(20-11-2017 10:38 PM)UC schreef:  Wellicht trek ik een wel heel oud topic uit de sloot, maar vond het ook zonde om een volledig nieuw topic aan te maken.

Ook op zoek naar een nieuw paar (universele) glazen. Afgelopen jaren met veel plezier uit Spiegelau Authentis Bourgogne, maar vriendin heeft allergie ontwikkelt voor rode wijn, dus dat word nu iets minder gedronken. Ik denk dat ik voor de Gabriel Glas Standart ga, goed betaalbaar en goede recensies. Iemand hier ervaringen met dat glas?

Onlangs trouwens bij de Blokker (in Nederland) voor 5 euro een setje van 6 Royal Leerdam Finesse Experts Collection Round & Mature wijnglazen op de kop getikt. Normaal gesproken 20 euro, nu opeens van 7,50 voor 5. Ga uit van een foutje want er staat ook dat het 4 glazen zijn, maar werd een set van 6 geleverd. Lijken me prima glazen voor een verjaardag voor deze prijs.

http://www.blokker.nl/nl/blknl/royal-leerdam-finesse-experts-collection-wijnglas-round-en-mature-42-cl-4-stuks?previousSearchTerm=round%20&%20mature

ik ken die glazen niet van Gabriel Glas, maar ze zien er alleszins mooi uit. Ik zie ook dat ze wat groter zijn dan de Royal Leerdam glazen. Als je er zowel wit als rood uit wil drinken, neem je beter de grotere.
Ik heb ooit een doosje royal leerdam glazen gehad en die waren zeer fragiel. Zijn allemaal gesneuveld, soms gewoon door ergens tegen aan te tikken. Het waren wel niet dezelfde, dus kan voor de rest niet oordelen.


RE: Wijnglazen - UC - 21-11-2017 01:01 PM

(21-11-2017 10:59 AM)Olivier schreef:  
(20-11-2017 10:38 PM)UC schreef:  Wellicht trek ik een wel heel oud topic uit de sloot, maar vond het ook zonde om een volledig nieuw topic aan te maken.

Ook op zoek naar een nieuw paar (universele) glazen. Afgelopen jaren met veel plezier uit Spiegelau Authentis Bourgogne, maar vriendin heeft allergie ontwikkelt voor rode wijn, dus dat word nu iets minder gedronken. Ik denk dat ik voor de Gabriel Glas Standart ga, goed betaalbaar en goede recensies. Iemand hier ervaringen met dat glas?

Onlangs trouwens bij de Blokker (in Nederland) voor 5 euro een setje van 6 Royal Leerdam Finesse Experts Collection Round & Mature wijnglazen op de kop getikt. Normaal gesproken 20 euro, nu opeens van 7,50 voor 5. Ga uit van een foutje want er staat ook dat het 4 glazen zijn, maar werd een set van 6 geleverd. Lijken me prima glazen voor een verjaardag voor deze prijs.

http://www.blokker.nl/nl/blknl/royal-leerdam-finesse-experts-collection-wijnglas-round-en-mature-42-cl-4-stuks?previousSearchTerm=round%20&%20mature

ik ken die glazen niet van Gabriel Glas, maar ze zien er alleszins mooi uit. Ik zie ook dat ze wat groter zijn dan de Royal Leerdam glazen. Als je er zowel wit als rood uit wil drinken, neem je beter de grotere.
Ik heb ooit een doosje royal leerdam glazen gehad en die waren zeer fragiel. Zijn allemaal gesneuveld, soms gewoon door ergens tegen aan te tikken. Het waren wel niet dezelfde, dus kan voor de rest niet oordelen.

Ach voor 5 euro zal ik me geen buil vallen aan die Royal Leerdam glazen voor een verjaardag.


RE: Wijnglazen - wvd - 21-11-2017 02:05 PM

(21-11-2017 01:01 PM)UC schreef:  
(21-11-2017 10:59 AM)Olivier schreef:  
(20-11-2017 10:38 PM)UC schreef:  Wellicht trek ik een wel heel oud topic uit de sloot, maar vond het ook zonde om een volledig nieuw topic aan te maken.

Ook op zoek naar een nieuw paar (universele) glazen. Afgelopen jaren met veel plezier uit Spiegelau Authentis Bourgogne, maar vriendin heeft allergie ontwikkelt voor rode wijn, dus dat word nu iets minder gedronken. Ik denk dat ik voor de Gabriel Glas Standart ga, goed betaalbaar en goede recensies. Iemand hier ervaringen met dat glas?

Onlangs trouwens bij de Blokker (in Nederland) voor 5 euro een setje van 6 Royal Leerdam Finesse Experts Collection Round & Mature wijnglazen op de kop getikt. Normaal gesproken 20 euro, nu opeens van 7,50 voor 5. Ga uit van een foutje want er staat ook dat het 4 glazen zijn, maar werd een set van 6 geleverd. Lijken me prima glazen voor een verjaardag voor deze prijs.

http://www.blokker.nl/nl/blknl/royal-leerdam-finesse-experts-collection-wijnglas-round-en-mature-42-cl-4-stuks?previousSearchTerm=round%20&%20mature

ik ken die glazen niet van Gabriel Glas, maar ze zien er alleszins mooi uit. Ik zie ook dat ze wat groter zijn dan de Royal Leerdam glazen. Als je er zowel wit als rood uit wil drinken, neem je beter de grotere.
Ik heb ooit een doosje royal leerdam glazen gehad en die waren zeer fragiel. Zijn allemaal gesneuveld, soms gewoon door ergens tegen aan te tikken. Het waren wel niet dezelfde, dus kan voor de rest niet oordelen.

Ach voor 5 euro zal ik me geen buil vallen aan die Royal Leerdam glazen voor een verjaardag.

Wij gebruiken nu al jaren tot grote tevredenheid glazen van Zwiesel. Thuis zijn dat Vina en voor degustatie en in de winkel Taste. Ik heb ook allerlei andere gehad o.a. Riedel Ouverture, Spiegelau Authentis, Royal Leerdam enz., allemaal erg fragiel. Tot nog toe ( afkloppen) nog geen enkel gebroken.
Ik weet dat je volgens de laatste hype moet zeggen dat Zaalto de beste zijn, maar ik drink er nu eenmaal niet graag uit. Ik vind ze te dun en onhandig om uit te drinken, de hoek zit fout en de wijn komt niet goed de mond binnen. Zal wel aan mijn b..... liggen, maar zo is het. Bovendien, als je er te straf naar kijkt zijn ze stuk.
Ook de onzin van dit glas voor deze dat glas voor gene wijn vind ik, op enkele uitzonderingen na, vrij grote onzin. Goede wijn proeft goed uit elk goed glas (Taste is vrij ideaal). Ik heb als Bourgogne / Barolo liefhebber ook de fe-no-me-nale Riedel 4400/16. Dat is inderdaad een magnifiek glas, ze liggen ook heerlijk in de hand, maar....we gebruiken ze nooit! Het bouquet komt ook meer als een "totaalgebeuren", minder gedifferentieerd, en de meeste geuren komen volgens Vera eerder in je oren terecht en daar ruik je eerder minder. En ze kosten 80€/stuk. Daar koop ik bijna 20 Zwiesels voor.


RE: Wijnglazen - don quichotte - 21-11-2017 09:41 PM

(21-11-2017 02:05 PM)wvd schreef:  
(21-11-2017 01:01 PM)UC schreef:  
(21-11-2017 10:59 AM)Olivier schreef:  
(20-11-2017 10:38 PM)UC schreef:  Wellicht trek ik een wel heel oud topic uit de sloot, maar vond het ook zonde om een volledig nieuw topic aan te maken.

Ook op zoek naar een nieuw paar (universele) glazen. Afgelopen jaren met veel plezier uit Spiegelau Authentis Bourgogne, maar vriendin heeft allergie ontwikkelt voor rode wijn, dus dat word nu iets minder gedronken. Ik denk dat ik voor de Gabriel Glas Standart ga, goed betaalbaar en goede recensies. Iemand hier ervaringen met dat glas?

Onlangs trouwens bij de Blokker (in Nederland) voor 5 euro een setje van 6 Royal Leerdam Finesse Experts Collection Round & Mature wijnglazen op de kop getikt. Normaal gesproken 20 euro, nu opeens van 7,50 voor 5. Ga uit van een foutje want er staat ook dat het 4 glazen zijn, maar werd een set van 6 geleverd. Lijken me prima glazen voor een verjaardag voor deze prijs.

http://www.blokker.nl/nl/blknl/royal-leerdam-finesse-experts-collection-wijnglas-round-en-mature-42-cl-4-stuks?previousSearchTerm=round%20&%20mature

ik ken die glazen niet van Gabriel Glas, maar ze zien er alleszins mooi uit. Ik zie ook dat ze wat groter zijn dan de Royal Leerdam glazen. Als je er zowel wit als rood uit wil drinken, neem je beter de grotere.
Ik heb ooit een doosje royal leerdam glazen gehad en die waren zeer fragiel. Zijn allemaal gesneuveld, soms gewoon door ergens tegen aan te tikken. Het waren wel niet dezelfde, dus kan voor de rest niet oordelen.

Ach voor 5 euro zal ik me geen buil vallen aan die Royal Leerdam glazen voor een verjaardag.

Wij gebruiken nu al jaren tot grote tevredenheid glazen van Zwiesel. Thuis zijn dat Vina en voor degustatie en in de winkel Taste. Ik heb ook allerlei andere gehad o.a. Riedel Ouverture, Spiegelau Authentis, Royal Leerdam enz., allemaal erg fragiel. Tot nog toe ( afkloppen) nog geen enkel gebroken.
Ik weet dat je volgens de laatste hype moet zeggen dat Zaalto de beste zijn, maar ik drink er nu eenmaal niet graag uit. Ik vind ze te dun en onhandig om uit te drinken, de hoek zit fout en de wijn komt niet goed de mond binnen. Zal wel aan mijn b..... liggen, maar zo is het. Bovendien, als je er te straf naar kijkt zijn ze stuk.
Ook de onzin van dit glas voor deze dat glas voor gene wijn vind ik, op enkele uitzonderingen na, vrij grote onzin. Goede wijn proeft goed uit elk goed glas (Taste is vrij ideaal). Ik heb als Bourgogne / Barolo liefhebber ook de fe-no-me-nale Riedel 4400/16. Dat is inderdaad een magnifiek glas, ze liggen ook heerlijk in de han, maar....we gebruiken ze nooit! Het bouquet komt ook meer als een "totaalgebeuren", minder gedifferentieerd, en de meeste geuren komen volgens Vera eerder in je oren terecht en daar ruik je eerder minder. En ze kosten 80€/stuk. Daar koop ik bijna 20 Zwiesels voor.

wvd, een zoveelste zaak die subjectief is.
Lees maar eens al mijn reacties in deze rubriek.

Eén advies; eens ne babbel voeren met Sepideh Sedaghatnia.
De scherven zouden dan eens in het rond vliegen.Wink
Ter info Sepi gaf de Zalto; model Universal een 10 op 10.Cool

Mijn gebruik:
Voor alle dagen :
Riedel: model Vinum (37cl) en Veritas (39,5 cl)
Voor de betere wijnen en speciale gelegenheden:
Zalto: model Universal (53 cl) en White (40ml)
En deze laatste had ik al voor Sepi haar wijnbar Devin in Antwerpen opende waar ze ook Zalto gebruikt (te)
En ik betaal liever 33€ aan een Zalto glas dan 33€ teveel voor een wijn.


RE: Wijnglazen - Mathijs81 - 21-11-2017 09:52 PM

Zelf Spiegelau liggen voor dagelijks gebruik ... ooit bij Ed vande Vyver te Sluis gekocht.
Regelmatig doen ze daar opruiming en checken ze niet altijd grondig hun stock qua prijszetting Sleepy.

Voor de rest glazen her en der gekocht op de Chateaus in Bordeaux zelf ... als souvenir.

En voor de degustaties onderweg een set goedkope ARC glazen ( ooit gratis gekregen ).

Nu enkel nog eens goeie glazen inkopen voor champagne en dan compleet ...

Mathijs


RE: Wijnglazen - wvd - 22-11-2017 04:58 PM

(21-11-2017 09:52 PM)Mathijs81 schreef:  Zelf Spiegelau liggen voor dagelijks gebruik ... ooit bij Ed vande Vyver te Sluis gekocht.
Regelmatig doen ze daar opruiming en checken ze niet altijd grondig hun stock qua prijszetting Sleepy.

Voor de rest glazen her en der gekocht op de Chateaus in Bordeaux zelf ... als souvenir.

En voor de degustaties onderweg een set goedkope ARC glazen ( ooit gratis gekregen ).

Nu enkel nog eens goeie glazen inkopen voor champagne en dan compleet ...

Mathijs

Champagne vind ik een beetje een probleem. De mode is nu eerder om die uit "gewone" glazen, type Zwiesel Vina / Riedel Ouverture of zoiets te drinken, maar ik heb liever een wat kleiner glas, beetje type "flute", maar dan met puntje onderaan (waar de mousse dan mooi aanzet) en breder naar boven en dan terug iets smaller. Bollinger verkocht dergelijke vroeger en daar heb ik er nog wel enkele van, maar bij de bekende merken heb ik mijn gading nog niet gevonden. Suggesties welkom.


RE: Wijnglazen - Benz - 22-11-2017 05:20 PM

(22-11-2017 04:58 PM)wvd schreef:  Champagne vind ik een beetje een probleem. De mode is nu eerder om die uit "gewone" glazen, type Zwiesel Vina / Riedel Ouverture of zoiets te drinken, maar ik heb liever een wat kleiner glas, beetje type "flute", maar dan met puntje onderaan (waar de mousse dan mooi aanzet) en breder naar boven en dan terug iets smaller. Bollinger verkocht dergelijke vroeger en daar heb ik er nog wel enkele van, maar bij de bekende merken heb ik mijn gading nog niet gevonden. Suggesties welkom.

Luigi Bormioli Atelier glazen zijn TOP, perfecte vorm en ook heel sterk! Wink


RE: Wijnglazen - wvd - 22-11-2017 05:40 PM

(22-11-2017 05:20 PM)Benz schreef:  
(22-11-2017 04:58 PM)wvd schreef:  Champagne vind ik een beetje een probleem. De mode is nu eerder om die uit "gewone" glazen, type Zwiesel Vina / Riedel Ouverture of zoiets te drinken, maar ik heb liever een wat kleiner glas, beetje type "flute", maar dan met puntje onderaan (waar de mousse dan mooi aanzet) en breder naar boven en dan terug iets smaller. Bollinger verkocht dergelijke vroeger en daar heb ik er nog wel enkele van, maar bij de bekende merken heb ik mijn gading nog niet gevonden. Suggesties welkom.

Luigi Bormioli Atelier glazen zijn TOP, perfecte vorm en ook heel sterk! Wink

Bedankt voor de tip!


RE: Wijnglazen - FRANCISPICCART - 22-11-2017 06:42 PM

(22-11-2017 04:58 PM)wvd schreef:  
(21-11-2017 09:52 PM)Mathijs81 schreef:  Zelf Spiegelau liggen voor dagelijks gebruik ... ooit bij Ed vande Vyver te Sluis gekocht.
Regelmatig doen ze daar opruiming en checken ze niet altijd grondig hun stock qua prijszetting Sleepy.

Voor de rest glazen her en der gekocht op de Chateaus in Bordeaux zelf ... als souvenir.

En voor de degustaties onderweg een set goedkope ARC glazen ( ooit gratis gekregen ).

Nu enkel nog eens goeie glazen inkopen voor champagne en dan compleet ...

Mathijs

Champagne vind ik een beetje een probleem. De mode is nu eerder om die uit "gewone" glazen, type Zwiesel Vina / Riedel Ouverture of zoiets te drinken, maar ik heb liever een wat kleiner glas, beetje type "flute", maar dan met puntje onderaan (waar de mousse dan mooi aanzet) en breder naar boven en dan terug iets smaller. Bollinger verkocht dergelijke vroeger en daar heb ik er nog wel enkele van, maar bij de bekende merken heb ik mijn gading nog niet gevonden. Suggesties welkom.

Ik koop mijn champagneglazen bij de wijnbouwers ter plaatse. Op dit ogenblik worden de glazen van LEHMANN veel gebruikt. Ik heb de JAMESSE en uit de omschrijving die je geeft denk ik dat dit de glazen zijn die je zoekt.


RE: Wijnglazen - wvd - 23-11-2017 11:03 AM

(22-11-2017 06:42 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(22-11-2017 04:58 PM)wvd schreef:  
(21-11-2017 09:52 PM)Mathijs81 schreef:  Zelf Spiegelau liggen voor dagelijks gebruik ... ooit bij Ed vande Vyver te Sluis gekocht.
Regelmatig doen ze daar opruiming en checken ze niet altijd grondig hun stock qua prijszetting Sleepy.

Voor de rest glazen her en der gekocht op de Chateaus in Bordeaux zelf ... als souvenir.

En voor de degustaties onderweg een set goedkope ARC glazen ( ooit gratis gekregen ).

Nu enkel nog eens goeie glazen inkopen voor champagne en dan compleet ...

Mathijs

Champagne vind ik een beetje een probleem. De mode is nu eerder om die uit "gewone" glazen, type Zwiesel Vina / Riedel Ouverture of zoiets te drinken, maar ik heb liever een wat kleiner glas, beetje type "flute", maar dan met puntje onderaan (waar de mousse dan mooi aanzet) en breder naar boven en dan terug iets smaller. Bollinger verkocht dergelijke vroeger en daar heb ik er nog wel enkele van, maar bij de bekende merken heb ik mijn gading nog niet gevonden. Suggesties welkom.

Ik koop mijn champagneglazen bij de wijnbouwers ter plaatse. Op dit ogenblik worden de glazen van LEHMANN veel gebruikt. Ik heb de JAMESSE en uit de omschrijving die je geeft denk ik dat dit de glazen zijn die je zoekt.

Ik ken die wel, vind de vorm goed maar het glas dan weer iets te dik.
('t Is ook nooit goed...)


RE: Wijnglazen - FRANCISPICCART - 23-11-2017 06:20 PM

(23-11-2017 11:03 AM)wvd schreef:  
(22-11-2017 06:42 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(22-11-2017 04:58 PM)wvd schreef:  
(21-11-2017 09:52 PM)Mathijs81 schreef:  Zelf Spiegelau liggen voor dagelijks gebruik ... ooit bij Ed vande Vyver te Sluis gekocht.
Regelmatig doen ze daar opruiming en checken ze niet altijd grondig hun stock qua prijszetting Sleepy.

Voor de rest glazen her en der gekocht op de Chateaus in Bordeaux zelf ... als souvenir.

En voor de degustaties onderweg een set goedkope ARC glazen ( ooit gratis gekregen ).

Nu enkel nog eens goeie glazen inkopen voor champagne en dan compleet ...

Mathijs

Champagne vind ik een beetje een probleem. De mode is nu eerder om die uit "gewone" glazen, type Zwiesel Vina / Riedel Ouverture of zoiets te drinken, maar ik heb liever een wat kleiner glas, beetje type "flute", maar dan met puntje onderaan (waar de mousse dan mooi aanzet) en breder naar boven en dan terug iets smaller. Bollinger verkocht dergelijke vroeger en daar heb ik er nog wel enkele van, maar bij de bekende merken heb ik mijn gading nog niet gevonden. Suggesties welkom.

Ik koop mijn champagneglazen bij de wijnbouwers ter plaatse. Op dit ogenblik worden de glazen van LEHMANN veel gebruikt. Ik heb de JAMESSE en uit de omschrijving die je geeft denk ik dat dit de glazen zijn die je zoekt.

Ik ken die wel, vind de vorm goed maar het glas dan weer iets te dik.
('t Is ook nooit goed...)

Dan probeer ik het nog één keer met de ITALESSE BALLOON. Italesse geeft ook zeer goede resultaten qua mousse vorming.


RE: Wijnglazen - Fre - 23-11-2017 07:26 PM

(22-11-2017 05:20 PM)Benz schreef:  Luigi Bormioli Atelier glazen zijn TOP, perfecte vorm en ook heel sterk! Wink
Heb ik ook. Sterk maar wel redelijk dikke rand toch.

Ik drink tegenwoordig altijd uit Zalto Bourgogne glazen. Aan 33 EUR zijn dit niet de goedkoopste, maar wat hierboven staat dat goede wijn altijd smaakt, klopt mss wel, maar de details, zowel positief als negatief, worden in een Zalto uitvergroot.
Voor delicate wijnen, waartoe pinot noir toch behoort, geeft dit een meerwaarde. Ooit eens de test gedaan met een non-believer, en we hebben 'm kunnen overtuigen.

Voor mij is het gewoon een must om ze in huis te hebben. Zet jezelf gewoon een weekje (of 2) op wijndieet en je heb ze al terug


RE: Wijnglazen - wvd - 24-11-2017 12:12 PM

(23-11-2017 07:26 PM)Fre schreef:  
(22-11-2017 05:20 PM)Benz schreef:  Luigi Bormioli Atelier glazen zijn TOP, perfecte vorm en ook heel sterk! Wink
Heb ik ook. Sterk maar wel redelijk dikke rand toch.

Ik drink tegenwoordig altijd uit Zalto Bourgogne glazen. Aan 33 EUR zijn dit niet de goedkoopste, maar wat hierboven staat dat goede wijn altijd smaakt, klopt mss wel, maar de details, zowel positief als negatief, worden in een Zalto uitvergroot.
Voor delicate wijnen, waartoe pinot noir toch behoort, geeft dit een meerwaarde. Ooit eens de test gedaan met een non-believer, en we hebben 'm kunnen overtuigen.

Voor mij is het gewoon een must om ze in huis te hebben. Zet jezelf gewoon een weekje (of 2) op wijndieet en je heb ze al terug

Heb je het dan over deze? Waar vind je ze aan 33€?
[attachment=3021]


RE: Wijnglazen - Fre - 24-11-2017 12:38 PM

(24-11-2017 12:12 PM)wvd schreef:  
(23-11-2017 07:26 PM)Fre schreef:  
(22-11-2017 05:20 PM)Benz schreef:  Luigi Bormioli Atelier glazen zijn TOP, perfecte vorm en ook heel sterk! Wink
Heb ik ook. Sterk maar wel redelijk dikke rand toch.

Ik drink tegenwoordig altijd uit Zalto Bourgogne glazen. Aan 33 EUR zijn dit niet de goedkoopste, maar wat hierboven staat dat goede wijn altijd smaakt, klopt mss wel, maar de details, zowel positief als negatief, worden in een Zalto uitvergroot.
Voor delicate wijnen, waartoe pinot noir toch behoort, geeft dit een meerwaarde. Ooit eens de test gedaan met een non-believer, en we hebben 'm kunnen overtuigen.

Voor mij is het gewoon een must om ze in huis te hebben. Zet jezelf gewoon een weekje (of 2) op wijndieet en je heb ze al terug

Heb je het dan over deze? Waar vind je ze aan 33€?
Ja, inderdaad. Ik kocht ze bij Vitisvins. Weet wel dat deze zeer moeilijk af te wassen zijn. Blijkbaar zou er een natuurlijk product bestaan om je glazen helemaal proper te krijgen. Heeft iemand hier weet van?


RE: Wijnglazen - vinejo - 24-11-2017 03:45 PM

(24-11-2017 12:38 PM)Fre schreef:  Blijkbaar zou er een natuurlijk product bestaan om je glazen helemaal proper te krijgen. Heeft iemand hier weet van?

Yep!

[Afbeelding: when-youre-so-close-to-the-weekend-baby-...611924.jpg]


RE: Wijnglazen - don quichotte - 24-11-2017 11:56 PM

(24-11-2017 03:45 PM)vinejo schreef:  
(24-11-2017 12:38 PM)Fre schreef:  Blijkbaar zou er een natuurlijk product bestaan om je glazen helemaal proper te krijgen. Heeft iemand hier weet van?

Yep!

[Afbeelding: when-youre-so-close-to-the-weekend-baby-...611924.jpg]

Zorgde je wederhelft daar niet voor? Wink


RE: Wijnglazen - Fre - 25-11-2017 10:43 AM

(24-11-2017 11:56 PM)don quichotte schreef:  
(24-11-2017 03:45 PM)vinejo schreef:  [quote='Fre' pid='76903' dateline='1511519931']
Blijkbaar zou er een natuurlijk product bestaan om je glazen helemaal proper te krijgen. Heeft iemand hier weet van?
[/quote

Zorgde je wederhelft daar niet voor? Wink


Die mag daar nie aankomen, jong!


RE: Wijnglazen - TheWineVet - 26-11-2017 09:43 PM

(23-11-2017 07:26 PM)Fre schreef:  Zet jezelf gewoon een weekje (of 2) op wijndieet en je heb ze al terug
2 wekenwatte Is dat geen SM?


RE: Wijnglazen - don quichotte - 26-11-2017 11:33 PM

(21-11-2017 02:05 PM)wvd schreef:  ..........
Wij gebruiken nu al jaren tot grote tevredenheid glazen van Zwiesel. Thuis zijn dat Vina en voor degustatie en in de winkel Taste. Ik heb ook allerlei andere gehad o.a. Riedel Ouverture, Spiegelau Authentis, Royal Leerdam enz., allemaal erg fragiel. Tot nog toe ( afkloppen) nog geen enkel gebroken.
Ik weet dat je volgens de laatste hype moet zeggen dat Zaalto de beste zijn, maar ik drink er nu eenmaal niet graag uit. Ik vind ze te dun en onhandig om uit te drinken, de hoek zit fout en de wijn komt niet goed de mond binnen. Zal wel aan mijn b..... liggen, maar zo is het. Bovendien, als je er te straf naar kijkt zijn ze stuk.
Ook de onzin van dit glas voor deze dat glas voor gene wijn vind ik, op enkele uitzonderingen na, vrij grote onzin. Goede wijn proeft goed uit elk goed glas (Taste is vrij ideaal). Ik heb als Bourgogne / Barolo liefhebber ook de fe-no-me-nale Riedel 4400/16. Dat is inderdaad een magnifiek glas, ze liggen ook heerlijk in de hand, maar....we gebruiken ze nooit! Het bouquet komt ook meer als een "totaalgebeuren", minder gedifferentieerd, en de meeste geuren komen volgens Vera eerder in je oren terecht en daar ruik je eerder minder. En ze kosten 80€/stuk. Daar koop ik bijna 20 Zwiesels voor.

Het klopt wat je zegt althans wat de prijs betreft en sommigen doen daar nog een schepje boven op.Wink

The Best Way to Get Into Wine: Invest in a Glass
It wasn't wine that got me into wine. It was a wineglass. At a café I was served a red in a glass so thin, so delicate, so lightweight that it seemed like the stem would snap as I swirled it. (For the record, I had no idea why I was swirling it.) With a really thin glass, you can sense the weight of the wine because the glass weighs so little. The wine also tastes more intense because there's less of a barrier between you and the liquid. Most important: It feels good in your hands, like a brass pen or a wad of money. I started buying wine just to have something to put in the glass.
Of course, nice glasses are pricey. Just one from Riedel's new Superleggero series costs $139. (The popular, crazy-thin Universal glass by Zalto is $60.) But it's worth it. Especially if you're not yet a wino. —Ross MaCammon



RE: Wijnglazen - Olivier - 29-11-2017 07:47 PM

Een verdediger van de flute voor champagne :

http://www.winemag.com/2017/11/27/champagne-flute/


RE: Wijnglazen - UC - 09-12-2017 03:58 PM

Aangezien ik degene was die dit topic weer omhoog had geschopt, ook wel weer netjes om te laten weten waar mijn keuze op is gevallen.

Uiteindelijk de Gabriel Glas Standart glazen besteld. Op basis van onderzoek lijken die de beste prijs-kwaliteit te hebben en waren in NL per 6 zonder verzendkosten te bestellen. Wellicht dat er op een later moment nog een paar Zalto's of de Gold Edition in huis komt, maar voorlopig zouden deze moeten voldoen.

Nu nog de proef op de som nemen als ze binnenkomen.


RE: Wijnglazen - Olivier - 11-12-2017 10:42 AM

Citaat:Aangezien ik degene was die dit topic weer omhoog had geschopt, ook wel weer netjes om te laten weten waar mijn keuze op is gevallen.

thumbsup

Succes ermee! en benieuwd naar je ervaring ermee.


RE: Wijnglazen - Dave - 13-12-2017 10:12 PM

Ik gebruik deze, eerder gewone, glazen al een paar jaar:

https://www.bol.com/nl/p/leonardo-daily-bordeauxglas-6-stuks/9200000005039968/?suggestionType=typedsearch

Ben ik nu een (wijnglas-)barbaar ? Wink

Neen serieus, ik weet dat het niks speciaals is, maar ik drink graag uit die glazen.

Ik geloof wel dat glazen verschil maken, dus ik overweeg eventueel wel om
eens wat geld aan betere glazen te geven, maar dat zou dan alleen zijn voor als
ik alleen drink, want 24 Zaalto's kopen is er toch wat over Confused


RE: Wijnglazen - wvd - 14-12-2017 12:03 PM

(13-12-2017 10:12 PM)Dave schreef:  Ik gebruik deze, eerder gewone, glazen al een paar jaar:

https://www.bol.com/nl/p/leonardo-daily-bordeauxglas-6-stuks/9200000005039968/?suggestionType=typedsearch

Ben ik nu een (wijnglas-)barbaar ? Wink

Neen serieus, ik weet dat het niks speciaals is, maar ik drink graag uit die glazen.

Ik geloof wel dat glazen verschil maken, dus ik overweeg eventueel wel om
eens wat geld aan betere glazen te geven, maar dat zou dan alleen zijn voor als
ik alleen drink, want 24 Zaalto's kopen is er toch wat over Confused

2 heb je er zeker nodig Dave, twee.
Alleen drinken, hmm, geen goed idee. Drink je beste wijnen uit mooie glazen samen met je lief/vrouw/(wijn)vriend(en), daar dient dat voor, niet?


RE: Wijnglazen - Dave - 14-12-2017 12:11 PM

(14-12-2017 12:03 PM)wvd schreef:  
(13-12-2017 10:12 PM)Dave schreef:  Ik gebruik deze, eerder gewone, glazen al een paar jaar:

https://www.bol.com/nl/p/leonardo-daily-bordeauxglas-6-stuks/9200000005039968/?suggestionType=typedsearch

Ben ik nu een (wijnglas-)barbaar ? Wink

Neen serieus, ik weet dat het niks speciaals is, maar ik drink graag uit die glazen.

Ik geloof wel dat glazen verschil maken, dus ik overweeg eventueel wel om
eens wat geld aan betere glazen te geven, maar dat zou dan alleen zijn voor als
ik alleen drink, want 24 Zaalto's kopen is er toch wat over Confused

2 heb je er zeker nodig Dave, twee.
Alleen drinken, hmm, geen goed idee. Drink je beste wijnen uit mooie glazen samen met je lief/vrouw/(wijn)vriend(en), daar dient dat voor, niet?

Mijn vrouw drinkt zelden mee, dus daarvoor moet ik het niet doen. Ik drink thuis dus regelmatig alleen. En als ik niet alleen drink is het meteen met een 10-tal mensen als de familie er bij is en 't is net op die momenten dat ik mijn beste wijnen bovenhaal.


RE: Wijnglazen - wvd - 14-12-2017 12:14 PM

(14-12-2017 12:11 PM)Dave schreef:  
(14-12-2017 12:03 PM)wvd schreef:  
(13-12-2017 10:12 PM)Dave schreef:  Ik gebruik deze, eerder gewone, glazen al een paar jaar:

https://www.bol.com/nl/p/leonardo-daily-bordeauxglas-6-stuks/9200000005039968/?suggestionType=typedsearch

Ben ik nu een (wijnglas-)barbaar ? Wink

Neen serieus, ik weet dat het niks speciaals is, maar ik drink graag uit die glazen.

Ik geloof wel dat glazen verschil maken, dus ik overweeg eventueel wel om
eens wat geld aan betere glazen te geven, maar dat zou dan alleen zijn voor als
ik alleen drink, want 24 Zaalto's kopen is er toch wat over Confused

2 heb je er zeker nodig Dave, twee.
Alleen drinken, hmm, geen goed idee. Drink je beste wijnen uit mooie glazen samen met je lief/vrouw/(wijn)vriend(en), daar dient dat voor, niet?

Mijn vrouw drinkt zelden mee, dus daarvoor moet ik het niet doen. Ik drink thuis dus regelmatig alleen. En als ik niet alleen drink is het meteen met een 10-tal mensen als de familie er bij is en 't is net op die momenten dat ik mijn beste wijnen bovenhaal.

Oei, dat is jammer (van je vrouw bedoel ik), maar je bent wel heerlijk gul voor je vrienden! En ik heb intussen je link eens gevolgd en zover ik kan zien lijken die glazen me erg OK.


RE: Wijnglazen - bowmore - 19-12-2017 12:30 PM

(14-12-2017 12:03 PM)wvd schreef:  Alleen drinken, hmm, geen goed idee. Drink je beste wijnen uit mooie glazen samen met je lief/vrouw/(wijn)vriend(en), daar dient dat voor, niet?
Wat een onzin. Ik drink meer alleen dan met iemand. Ik geniet er niet minder van.
(14-12-2017 12:03 PM)wvd schreef:  Alleen drinken, hmm, geen goed idee. Drink je beste wijnen uit mooie glazen samen met je lief/vrouw/(wijn)vriend(en), daar dient dat voor, niet?
Wat een onzin. Ik drink meer alleen dan met iemand. Ik geniet er niet minder van.


RE: Wijnglazen - Dave - 19-12-2017 12:56 PM

(19-12-2017 12:30 PM)bowmore schreef:  
(14-12-2017 12:03 PM)wvd schreef:  Alleen drinken, hmm, geen goed idee. Drink je beste wijnen uit mooie glazen samen met je lief/vrouw/(wijn)vriend(en), daar dient dat voor, niet?
Wat een onzin. Ik drink meer alleen dan met iemand. Ik geniet er niet minder van.
(14-12-2017 12:03 PM)wvd schreef:  Alleen drinken, hmm, geen goed idee. Drink je beste wijnen uit mooie glazen samen met je lief/vrouw/(wijn)vriend(en), daar dient dat voor, niet?
Wat een onzin. Ik drink meer alleen dan met iemand. Ik geniet er niet minder van.

Tja, ik vind het ook wel plezanter om een fles te delen (al was het maar om er dan 2 te kunnen drinken Slurp ).

Maar als ik alleen drink geniet ik inderdaad niet minder van de wijn.


RE: Wijnglazen - don quichotte - 19-12-2017 01:51 PM

(19-12-2017 12:56 PM)Dave schreef:  
(19-12-2017 12:30 PM)bowmore schreef:  
(14-12-2017 12:03 PM)wvd schreef:  Alleen drinken, hmm, geen goed idee. Drink je beste wijnen uit mooie glazen samen met je lief/vrouw/(wijn)vriend(en), daar dient dat voor, niet?
Wat een onzin. Ik drink meer alleen dan met iemand. Ik geniet er niet minder van.
(14-12-2017 12:03 PM)wvd schreef:  Alleen drinken, hmm, geen goed idee. Drink je beste wijnen uit mooie glazen samen met je lief/vrouw/(wijn)vriend(en), daar dient dat voor, niet?
Wat een onzin. Ik drink meer alleen dan met iemand. Ik geniet er niet minder van.

Tja, ik vind het ook wel plezanter om een fles te delen (al was het maar om er dan 2 te kunnen drinken Slurp ).

Maar als ik alleen drink geniet ik inderdaad niet minder van de wijn.

Als ik alleen drink schenk ik meer aandacht aan het kwalitatieve aspect van de wijn die in het glas zit.
Het is zeker plezierig dat er dan iemand in de buurt is die de wijn ook kan appreciëren en het genoegen delen.


RE: Wijnglazen - Dave - 19-12-2017 03:06 PM

(19-12-2017 01:51 PM)don quichotte schreef:  
(19-12-2017 12:56 PM)Dave schreef:  
(19-12-2017 12:30 PM)bowmore schreef:  
(14-12-2017 12:03 PM)wvd schreef:  Alleen drinken, hmm, geen goed idee. Drink je beste wijnen uit mooie glazen samen met je lief/vrouw/(wijn)vriend(en), daar dient dat voor, niet?
Wat een onzin. Ik drink meer alleen dan met iemand. Ik geniet er niet minder van.
(14-12-2017 12:03 PM)wvd schreef:  Alleen drinken, hmm, geen goed idee. Drink je beste wijnen uit mooie glazen samen met je lief/vrouw/(wijn)vriend(en), daar dient dat voor, niet?
Wat een onzin. Ik drink meer alleen dan met iemand. Ik geniet er niet minder van.

Tja, ik vind het ook wel plezanter om een fles te delen (al was het maar om er dan 2 te kunnen drinken Slurp ).

Maar als ik alleen drink geniet ik inderdaad niet minder van de wijn.

Als ik alleen drink schenk ik meer aandacht aan het kwalitatieve aspect van de wijn die in het glas zit.
Het is zeker plezierig dat er dan iemand in de buurt is die de wijn ook kan appreciëren en het genoegen delen.

Inderdaad Don ! Als ik alleen drink analyseer ik veel meer dan tijdens een familiale maaltijd bv. Dan moet het vooral lekker zijn en goed bij het eten passen.


RE: Wijnglazen - bowmore - 20-12-2017 03:56 PM

(19-12-2017 01:51 PM)don quichotte schreef:  Als ik alleen drink schenk ik meer aandacht aan het kwalitatieve aspect van de wijn die in het glas zit.
Het is zeker plezierig dat er dan iemand in de buurt is die de wijn ook kan appreciëren en het genoegen delen.

Dus: beter alleen te drinken wijn...


RE: Wijnglazen - don quichotte - 20-12-2017 06:22 PM

(20-12-2017 03:56 PM)bowmore schreef:  
(19-12-2017 01:51 PM)don quichotte schreef:  Als ik alleen drink schenk ik meer aandacht aan het kwalitatieve aspect van de wijn die in het glas zit.
Het is zeker plezierig dat er dan iemand in de buurt is die de wijn ook kan appreciëren en het genoegen delen.

Dus: beter alleen te drinken wijn...

Die boodschap wil ik zeker niet geven.
Maar als je alleen drinkt kan je je aandacht 100% concentreren op de wijn zelf.
In het bijzijn van anderen wordt ik gemakkelijk afgeleid door wat ze vinden over de wijn of door wat ze te vertellen hebben.
Daarom zal ik ook meestal een wijn die ik goed vond op een degustatie, alvorens tot aankoop over te gaan, eerst daarvan een fleske thuis openen en het eerste glas beoordelen en ervan ( hopelijk)genieten in alle rust. (volgens mijn eigen standaarden) Rolleyes
Pas daarna zal ik meestal ook een glas uitschenken voor de wederhelft die dan haar bevindingen kan loslaten.
De echte discussie kan dan beginnen.Wink
Maar ik heb ook geen enkel probleem een specifieke wijn uit te schenken waar ik zeer goede ervaring mee heb en dan hiervan te genieten te samen met anderen.


RE: Wijnglazen - Mathijs81 - 23-12-2017 06:34 PM

Vandaag eindelijk eens een set champagne glazen gekocht.

Het zijn Schott Zwiesel Viña Champagne geworden ( 42,28 Euro / 6 ).
Een goeie vriend gebruikt ze ook en hij was er zeer tevreden over.
Zelf ook al paar keer mousserende wijnen eruit gedronken en klopt idd.

[attachment=3100]

Mathijs


RE: Wijnglazen - FRANCISPICCART - 23-12-2017 07:45 PM

(23-12-2017 06:34 PM)Mathijs81 schreef:  Vandaag eindelijk eens een set champagne glazen gekocht.

Het zijn Schott Zwiesel Viña Champagne geworden ( 42,28 Euro / 6 ).
Een goeie vriend gebruikt ze ook en hij was er zeer tevreden over.
Zelf ook al paar keer mousserende wijnen eruit gedronken en klopt idd.



Mathijs

Goeie keuze Mathijs. Prima glazen!


RE: Wijnglazen - Olivier - 18-07-2019 10:08 PM

Is iemand ooit al de glazen van Sophienwald tegengekomen in België? Hun glas voor witte wijn staat mij heel erg aan, moet ik zeggen. Maar kost ook 30€, zie ik. Confused


RE: Wijnglazen - Rsport - 06-12-2019 10:38 PM

(18-07-2019 10:08 PM)Olivier schreef:  Is iemand ooit al de glazen van Sophienwald tegengekomen in België? Hun glas voor witte wijn staat mij heel erg aan, moet ik zeggen. Maar kost ook 30€, zie ik. Confused

Dat zijn hele mooie volledig handgemaakte glazen! Handgemaakte wijnglazen kosten eenmaal vanaf een euro of 30.


RE: Wijnglazen - rood - 30-12-2019 02:43 PM

(18-07-2019 10:08 PM)Olivier schreef:  Is iemand ooit al de glazen van Sophienwald tegengekomen in België? Hun glas voor witte wijn staat mij heel erg aan, moet ik zeggen. Maar kost ook 30€, zie ik. Confused

Hoi Olivier, een vriend van me heeft Sophienwald en dat is een fijne ervaring. Ikzelf heb Zalto en vind de twee (zalto & sophienwald) gelijkwaardig. De glazen van Sophienwald zijn ivgl met Zalto compacter.

Op hun website kan je ze bestellen of via Vini Ronaldo in Knokke.
http://www.tenequodbene.be/library/tarief%204-2019.pdf?1572417688


RE: Wijnglazen - Olivier - 30-12-2019 02:55 PM

(30-12-2019 02:43 PM)rood schreef:  
(18-07-2019 10:08 PM)Olivier schreef:  Is iemand ooit al de glazen van Sophienwald tegengekomen in België? Hun glas voor witte wijn staat mij heel erg aan, moet ik zeggen. Maar kost ook 30€, zie ik. Confused

Hoi Olivier, een vriend van me heeft Sophienwald en dat is een fijne ervaring. Ikzelf heb Zalto en vind de twee (zalto & sophienwald) gelijkwaardig. De glazen van Sophienwald zijn ivgl met Zalto compacter.

Op hun website kan je ze bestellen of via Vini Ronaldo in Knokke.
http://www.tenequodbene.be/library/tarief%204-2019.pdf?1572417688

Bedankt! Ik heb me ondertussen 2 Zalto Universals aangeschaft. Zeer leuke glazen, maar bij het afwassen breekt iedere keer toch weer het angstzweet uit...


RE: Wijnglazen - Fre - 30-12-2019 02:57 PM

(30-12-2019 02:55 PM)Olivier schreef:  
(30-12-2019 02:43 PM)rood schreef:  
(18-07-2019 10:08 PM)Olivier schreef:  Is iemand ooit al de glazen van Sophienwald tegengekomen in België? Hun glas voor witte wijn staat mij heel erg aan, moet ik zeggen. Maar kost ook 30€, zie ik. Confused

Hoi Olivier, een vriend van me heeft Sophienwald en dat is een fijne ervaring. Ikzelf heb Zalto en vind de twee (zalto & sophienwald) gelijkwaardig. De glazen van Sophienwald zijn ivgl met Zalto compacter.

Op hun website kan je ze bestellen of via Vini Ronaldo in Knokke.
http://www.tenequodbene.be/library/tarief%204-2019.pdf?1572417688

Bedankt! Ik heb me ondertussen 2 Zalto Universals aangeschaft. Zeer leuke glazen, maar bij het afwassen breekt iedere keer toch weer het angstzweet uit...
Dat gaat wel over. Ik drink al 4 jaar uit mijn Zalto’s. Nog nooit eentje gebroken


RE: Wijnglazen - Olivier - 30-12-2019 03:03 PM

(30-12-2019 02:57 PM)Fre schreef:  
(30-12-2019 02:55 PM)Olivier schreef:  
(30-12-2019 02:43 PM)rood schreef:  
(18-07-2019 10:08 PM)Olivier schreef:  Is iemand ooit al de glazen van Sophienwald tegengekomen in België? Hun glas voor witte wijn staat mij heel erg aan, moet ik zeggen. Maar kost ook 30€, zie ik. Confused

Hoi Olivier, een vriend van me heeft Sophienwald en dat is een fijne ervaring. Ikzelf heb Zalto en vind de twee (zalto & sophienwald) gelijkwaardig. De glazen van Sophienwald zijn ivgl met Zalto compacter.

Op hun website kan je ze bestellen of via Vini Ronaldo in Knokke.
http://www.tenequodbene.be/library/tarief%204-2019.pdf?1572417688

Bedankt! Ik heb me ondertussen 2 Zalto Universals aangeschaft. Zeer leuke glazen, maar bij het afwassen breekt iedere keer toch weer het angstzweet uit...
Dat gaat wel over. Ik drink al 4 jaar uit mijn Zalto’s. Nog nooit eentje gebroken

Maar jij hebt de bourgogneglazen. Daar kan je nog in met je hand waarschijnlijk? In de universele is het altijd wat wringen geblazen en ik heb schrik dat ze op een dag eens uit elkaar gaan spetten.


RE: Wijnglazen - rood - 30-12-2019 03:12 PM

(30-12-2019 03:03 PM)Olivier schreef:  
(30-12-2019 02:57 PM)Fre schreef:  
(30-12-2019 02:55 PM)Olivier schreef:  
(30-12-2019 02:43 PM)rood schreef:  
(18-07-2019 10:08 PM)Olivier schreef:  Is iemand ooit al de glazen van Sophienwald tegengekomen in België? Hun glas voor witte wijn staat mij heel erg aan, moet ik zeggen. Maar kost ook 30€, zie ik. Confused

Hoi Olivier, een vriend van me heeft Sophienwald en dat is een fijne ervaring. Ikzelf heb Zalto en vind de twee (zalto & sophienwald) gelijkwaardig. De glazen van Sophienwald zijn ivgl met Zalto compacter.

Op hun website kan je ze bestellen of via Vini Ronaldo in Knokke.
http://www.tenequodbene.be/library/tarief%204-2019.pdf?1572417688

Bedankt! Ik heb me ondertussen 2 Zalto Universals aangeschaft. Zeer leuke glazen, maar bij het afwassen breekt iedere keer toch weer het angstzweet uit...
Dat gaat wel over. Ik drink al 4 jaar uit mijn Zalto’s. Nog nooit eentje gebroken

Maar jij hebt de bourgogneglazen. Daar kan je nog in met je hand waarschijnlijk? In de universele is het altijd wat wringen geblazen en ik heb schrik dat ze op een dag eens uit elkaar gaan spetten.
Ik heb nu een jaar Zalto en ze overleven.
Bourgogne is fragieler dan de Universele hoor.
Gewoon de twee spelregels hanteren die deze mens toelicht bij het afdrogen: https://www.youtube.com/watch?v=h3bd2DYnpco&t=19s
Nooit afdrogen door je glas vast te houden aan de voet
Nooit je volledige droogdoek in je glas steken


RE: Wijnglazen - vinejo - 30-12-2019 04:49 PM

(30-12-2019 03:12 PM)rood schreef:  
(30-12-2019 03:03 PM)Olivier schreef:  
(30-12-2019 02:57 PM)Fre schreef:  
(30-12-2019 02:55 PM)Olivier schreef:  
(30-12-2019 02:43 PM)rood schreef:  
(18-07-2019 10:08 PM)Olivier schreef:  Is iemand ooit al de glazen van Sophienwald tegengekomen in België? Hun glas voor witte wijn staat mij heel erg aan, moet ik zeggen. Maar kost ook 30€, zie ik. Confused

Hoi Olivier, een vriend van me heeft Sophienwald en dat is een fijne ervaring. Ikzelf heb Zalto en vind de twee (zalto & sophienwald) gelijkwaardig. De glazen van Sophienwald zijn ivgl met Zalto compacter.

Op hun website kan je ze bestellen of via Vini Ronaldo in Knokke.
http://www.tenequodbene.be/library/tarief%204-2019.pdf?1572417688

Bedankt! Ik heb me ondertussen 2 Zalto Universals aangeschaft. Zeer leuke glazen, maar bij het afwassen breekt iedere keer toch weer het angstzweet uit...
Dat gaat wel over. Ik drink al 4 jaar uit mijn Zalto’s. Nog nooit eentje gebroken

Maar jij hebt de bourgogneglazen. Daar kan je nog in met je hand waarschijnlijk? In de universele is het altijd wat wringen geblazen en ik heb schrik dat ze op een dag eens uit elkaar gaan spetten.
Ik heb nu een jaar Zalto en ze overleven.
Bourgogne is fragieler dan de Universele hoor.
Gewoon de twee spelregels hanteren die deze mens toelicht bij het afdrogen: https://www.youtube.com/watch?v=h3bd2DYnpco&t=19s
Nooit afdrogen door je glas vast te houden aan de voet
Nooit je volledige droogdoek in je glas steken

Inderdaad, idem voor mijn riedls. Ik heb er een drietal gebroken gedurende de jaren en telkens was het de steel die het begaf.
t Is echt wel kwestie van geconcentreerd af te drogen. Mijn zaltos nog geen probleem gehad. Maar die durf ik wel eens een paar weken onafgewassen laten staan Rolleyes


RE: Wijnglazen - Olivier - 30-12-2019 08:19 PM

Citaat:Ik heb nu een jaar Zalto en ze overleven.
Bourgogne is fragieler dan de Universele hoor.
Gewoon de twee spelregels hanteren die deze mens toelicht bij het afdrogen: https://www.youtube.com/watch?v=h3bd2DYnpco&t=19s
Nooit afdrogen door je glas vast te houden aan de voet
Nooit je volledige droogdoek in je glas steken

Thanks, ook al eens een glas aan de steel gebroken. Gelukkig geen Zalto.


RE: Wijnglazen - Benz - 06-01-2022 09:39 PM

Eindelijk heb ik mijn Zalto Bordeaux glazen, mooi kerstcadeau van mijn vrouwke.
Staan nu in de kast te blinken naast mijn Schott Zweisel en Luigi Bermioli glazen. cheers


RE: Wijnglazen - vinejo - 06-01-2022 09:53 PM

(06-01-2022 09:39 PM)Benz schreef:  Eindelijk heb ik mijn Zalto Bordeaux glazen, mooi kerstcadeau van mijn vrouwke.
Staan nu in de kast te blinken naast mijn Schott Zweisel en Luigi Bermioli glazen. cheers

Extra genieten, sowieso! thumbsup


RE: Wijnglazen - Biff - 06-01-2022 11:05 PM

Een heerlijke wijn uit een prachtig glas geeft toch nog dat ietjes meer, vind ik persoonlijk Smile
Geniet ervan Benz thumbsup


RE: Wijnglazen - vinejo - 18-02-2022 07:46 AM

Uit DM door Onno Kleyn

Hoe belangrijk is een goed wijnglas?

Weleens naar wijnglazen gekeken in een brocantewinkel of bij een antiquair? Ze zijn steevast klein en lopen naar boven toe wat uit. Mooi, maar compleet fout in de ogen van de moderne wijnliefhebber. Kloeke ‘bekers’ op een lange steel moeten het zijn, zo groot dat een normale hoeveelheid wijn een kwart of hooguit een derde van het glas inneemt.

Oude wijnglazen hebben soms een inhoud van niet meer dan 70 ml, terwijl dat tegenwoordig 400 of 500 ml kan zijn: een halve liter. Waarom? Om te kunnen walsen. Zo noemen de wijnliefhebbers het ronddraaien van de wijn in het glas. Het maakt de aroma’s los doordat er een groter oppervlak nat wordt, van waaruit geurmoleculen kunnen verdampen. Dan ruik je meer. En om het maar eens op z’n Nederlands te zeggen: daar heb je ook voor betaald.

Vroeger dronk men vooral oude wijn, waarvan het bouquet het best tot zijn recht kwam als hij in de mond was – we ruiken geuren immers ook achterlangs, omdat er een open verbinding is tussen keel- en neusholte. Maar in de 20ste eeuw werden de fruitige geuren van jonge wijn steeds meer gewaardeerd. In 1930 kwam het Gildeglas van de Glasfabriek Leerdam op de markt, ontwikkeld in samenwerking met de Vereeniging van Nederlandse Wijnhandelaren. Ontwerper, glaskunstenaar A. Copier, hanteerde de ‘gulden snede’ voor de verhoudingen, maar opvallend was de vorm met de naar boven toe iets toelopende beker. Precies zoals we vandaag de dag als ideaal beschouwen, alleen was het glas piepklein. Sindsdien werd het Gildeglas groter en vanaf de jaren vijftig maakten ook andere glasfabrieken steeds vaker wijnglazen met de moderne vorm.

Heel wat wijndrinkers drinken uit kroesjes. Vooral het model Picardie van Duralex was vanaf de jaren tachtig populair bij francofielen, aangezien dat werd gebruikt in eenvoudige bistrots. Net zo gebruikelijk waren de ‘ballons’, glazen met een steel en een bolvormige kelk of vaker kelkje.

Francofiel zijn draagt ongetwijfeld bij aan het wijnplezier, maar die glazen doen dat niet. De vorm van het glas is een belangrijke factor in de waardering van wijn. Sinds 1973 maakt de firma Riedel onder de noemer ‘sommelier’ glazen in een duizelingwekkende variatie: voor elk wijntype apart. Hoog en smal voor Riesling, breed voor bourgogne enzovoorts. Wanneer je erbij bedenkt dat dergelijke glazen meer dan 40 euro per stuk kosten, zie je in dat het voor een gewone liefhebber ondoenlijk is om in die optocht mee te lopen.

Proeverijen lieten echter zien dat de vorm van het glas wel degelijk effect heeft op de smaak van de wijn en dan doel ik niet op het glas dat toeloopt, zodat je ermee kunt walsen. Toelopen doen goede, moderne wijnglazen allemaal. Hoe dun het glas aan de rand is, is van betekenis, net als de grootte van de opening. Die laatste bepaalt hoe de wijn de mond binnenkomt en zich op de tong presenteert. Houtgerijpte wijnen zijn beter af met het model ‘vissenkom op een steel’, frisse wijnen als Sauvignon Blanc en Riesling met hoge, smallere vormen. Het idee dat witte wijn in een kleiner glas moet dan rode slaat nergens op.

Als wijncriticus gebruik ik één standaardglas om alle wijnen te proeven: wit, rood én mousserend. Dat is van Spiegelau, een nog redelijk betaalbaar merk. De top van dit moment zijn Riedel en Zalto, maar Schott Zwiesel is ook uitstekend en er zijn meer goede merken. Dikwijls hebben ze voordeligere en duurdere series, de eerste van gewoon glas, de tweede van kristal, tegenwoordig vaak loodvrij. Het verschil in wijnbeleving is nul, maar kristal geeft wel een veel mooiere toon bij het klinken. Daarbij is kristal sterker, het gaat langer mee en soms zijn de randen chic dun, wat heerlijk aanvoelt. Moderne glazen zijn meestal geschikt voor de vaatwasmachine, maar ik was ze desalniettemin af met de hand.

Ikea, Blokker, Action en dergelijke aanbieders (en supermarkten met spaaracties) hebben glazen van de goede vorm, maar de randen zijn dikker en ze gaan snel kapot. Maar alles is beter dan kroesjes, plastic bekers en fantasieglaswerk. Een redelijke wijn uit een goed glas smaakt beter dan een grootse wijn uit een Duralexglaasje.


RE: Wijnglazen - BartS - 18-02-2022 10:35 AM

(18-02-2022 07:46 AM)vinejo schreef:  Uit DM door Onno Kleyn

Hoe belangrijk is een goed wijnglas?

Weleens naar wijnglazen gekeken in een brocantewinkel of bij een antiquair? Ze zijn steevast klein en lopen naar boven toe wat uit. Mooi, maar compleet fout in de ogen van de moderne wijnliefhebber. Kloeke ‘bekers’ op een lange steel moeten het zijn, zo groot dat een normale hoeveelheid wijn een kwart of hooguit een derde van het glas inneemt.

Oude wijnglazen hebben soms een inhoud van niet meer dan 70 ml, terwijl dat tegenwoordig 400 of 500 ml kan zijn: een halve liter. Waarom? Om te kunnen walsen. Zo noemen de wijnliefhebbers het ronddraaien van de wijn in het glas. Het maakt de aroma’s los doordat er een groter oppervlak nat wordt, van waaruit geurmoleculen kunnen verdampen. Dan ruik je meer. En om het maar eens op z’n Nederlands te zeggen: daar heb je ook voor betaald.

Vroeger dronk men vooral oude wijn, waarvan het bouquet het best tot zijn recht kwam als hij in de mond was – we ruiken geuren immers ook achterlangs, omdat er een open verbinding is tussen keel- en neusholte. Maar in de 20ste eeuw werden de fruitige geuren van jonge wijn steeds meer gewaardeerd. In 1930 kwam het Gildeglas van de Glasfabriek Leerdam op de markt, ontwikkeld in samenwerking met de Vereeniging van Nederlandse Wijnhandelaren. Ontwerper, glaskunstenaar A. Copier, hanteerde de ‘gulden snede’ voor de verhoudingen, maar opvallend was de vorm met de naar boven toe iets toelopende beker. Precies zoals we vandaag de dag als ideaal beschouwen, alleen was het glas piepklein. Sindsdien werd het Gildeglas groter en vanaf de jaren vijftig maakten ook andere glasfabrieken steeds vaker wijnglazen met de moderne vorm.

Heel wat wijndrinkers drinken uit kroesjes. Vooral het model Picardie van Duralex was vanaf de jaren tachtig populair bij francofielen, aangezien dat werd gebruikt in eenvoudige bistrots. Net zo gebruikelijk waren de ‘ballons’, glazen met een steel en een bolvormige kelk of vaker kelkje.

Francofiel zijn draagt ongetwijfeld bij aan het wijnplezier, maar die glazen doen dat niet. De vorm van het glas is een belangrijke factor in de waardering van wijn. Sinds 1973 maakt de firma Riedel onder de noemer ‘sommelier’ glazen in een duizelingwekkende variatie: voor elk wijntype apart. Hoog en smal voor Riesling, breed voor bourgogne enzovoorts. Wanneer je erbij bedenkt dat dergelijke glazen meer dan 40 euro per stuk kosten, zie je in dat het voor een gewone liefhebber ondoenlijk is om in die optocht mee te lopen.

Proeverijen lieten echter zien dat de vorm van het glas wel degelijk effect heeft op de smaak van de wijn en dan doel ik niet op het glas dat toeloopt, zodat je ermee kunt walsen. Toelopen doen goede, moderne wijnglazen allemaal. Hoe dun het glas aan de rand is, is van betekenis, net als de grootte van de opening. Die laatste bepaalt hoe de wijn de mond binnenkomt en zich op de tong presenteert. Houtgerijpte wijnen zijn beter af met het model ‘vissenkom op een steel’, frisse wijnen als Sauvignon Blanc en Riesling met hoge, smallere vormen. Het idee dat witte wijn in een kleiner glas moet dan rode slaat nergens op.

Als wijncriticus gebruik ik één standaardglas om alle wijnen te proeven: wit, rood én mousserend. Dat is van Spiegelau, een nog redelijk betaalbaar merk. De top van dit moment zijn Riedel en Zalto, maar Schott Zwiesel is ook uitstekend en er zijn meer goede merken. Dikwijls hebben ze voordeligere en duurdere series, de eerste van gewoon glas, de tweede van kristal, tegenwoordig vaak loodvrij. Het verschil in wijnbeleving is nul, maar kristal geeft wel een veel mooiere toon bij het klinken. Daarbij is kristal sterker, het gaat langer mee en soms zijn de randen chic dun, wat heerlijk aanvoelt. Moderne glazen zijn meestal geschikt voor de vaatwasmachine, maar ik was ze desalniettemin af met de hand.

Ikea, Blokker, Action en dergelijke aanbieders (en supermarkten met spaaracties) hebben glazen van de goede vorm, maar de randen zijn dikker en ze gaan snel kapot. Maar alles is beter dan kroesjes, plastic bekers en fantasieglaswerk. Een redelijke wijn uit een goed glas smaakt beter dan een grootse wijn uit een Duralexglaasje.

Grote ergernis bij familiefeesten.


RE: Wijnglazen - wvd - 18-02-2022 01:27 PM

(18-02-2022 10:35 AM)BartS schreef:  Grote ergernis bij familiefeesten.

Als ze je Zalto platknijpen? Angry


RE: Wijnglazen - BartS - 18-02-2022 01:35 PM

(18-02-2022 01:27 PM)wvd schreef:  
(18-02-2022 10:35 AM)BartS schreef:  Grote ergernis bij familiefeesten.

Als ze je Zalto platknijpen? Angry

Nee, miniglaasjes gelijk op receptie in jaren 90. Geen wijndrinkers in de familie. Derhalve altijd ongepaste glazen.


RE: Wijnglazen - wvd - 18-02-2022 02:39 PM

(18-02-2022 01:35 PM)BartS schreef:  
(18-02-2022 01:27 PM)wvd schreef:  
(18-02-2022 10:35 AM)BartS schreef:  Grote ergernis bij familiefeesten.

Als ze je Zalto platknijpen? Angry

Nee, miniglaasjes gelijk op receptie in jaren 90. Geen wijndrinkers in de familie. Derhalve altijd ongepaste glazen.

Dat valt niet eenvoudig op te lossen met een doosje Zwiesel Vina onder de kerstboom? Wink


RE: Wijnglazen - Corto - 18-02-2022 04:51 PM

(18-02-2022 10:35 AM)BartS schreef:  [quote='vinejo' pid='108289' dateline='1645163195']
Uit DM door Onno Kleyn

Hoe belangrijk is een goed wijnglas?

Grote ergernis bij familiefeesten.

Of in vakantiehuisjes waar ze enkel zo van die "ballon" glaasjes hebben.


RE: Wijnglazen - BartS - 18-02-2022 08:36 PM

(18-02-2022 04:51 PM)Corto schreef:  
(18-02-2022 10:35 AM)BartS schreef:  [quote='vinejo' pid='108289' dateline='1645163195']
Uit DM door Onno Kleyn

Hoe belangrijk is een goed wijnglas?

Grote ergernis bij familiefeesten.

Of in vakantiehuisjes waar ze enkel zo van die "ballon" glaasjes hebben.

Idd, exact die dus. Maar dan neem ik eigen wijnglazen mee.

@ wvd: ik kan niet voor + 30 personen wijnglazen beginnen kopen. En dan nog staan ze verspreid. En eigen wijnglazen meenemen vind ik toch wat degoutant Rolleyes


RE: Wijnglazen - Kupers - 18-02-2022 08:52 PM

(18-02-2022 01:35 PM)BartS schreef:  
(18-02-2022 01:27 PM)wvd schreef:  
(18-02-2022 10:35 AM)BartS schreef:  Grote ergernis bij familiefeesten.

Als ze je Zalto platknijpen? Angry

Nee, miniglaasjes gelijk op receptie in jaren 90. Geen wijndrinkers in de familie. Derhalve altijd ongepaste glazen.

Op basis van de glazen beslis ik vaak al of ik de bob van dienst ben of niet Blush.


RE: Wijnglazen - wvd - 19-02-2022 01:00 AM

(18-02-2022 08:36 PM)BartS schreef:  
(18-02-2022 04:51 PM)Corto schreef:  
(18-02-2022 10:35 AM)BartS schreef:  [quote='vinejo' pid='108289' dateline='1645163195']
Uit DM door Onno Kleyn

Hoe belangrijk is een goed wijnglas?

Grote ergernis bij familiefeesten.

Of in vakantiehuisjes waar ze enkel zo van die "ballon" glaasjes hebben.

Idd, exact die dus. Maar dan neem ik eigen wijnglazen mee.

@ wvd: ik kan niet voor + 30 personen wijnglazen beginnen kopen. En dan nog staan ze verspreid. En eigen wijnglazen meenemen vind ik toch wat degoutant Rolleyes

Op reis natuurlijk..... niet voor 30 familieleden.Rolleyes


RE: Wijnglazen - vinejo - 19-02-2022 09:08 AM

(18-02-2022 08:52 PM)Kupers schreef:  
(18-02-2022 01:35 PM)BartS schreef:  
(18-02-2022 01:27 PM)wvd schreef:  
(18-02-2022 10:35 AM)BartS schreef:  Grote ergernis bij familiefeesten.

Als ze je Zalto platknijpen? Angry

Nee, miniglaasjes gelijk op receptie in jaren 90. Geen wijndrinkers in de familie. Derhalve altijd ongepaste glazen.

Op basis van de glazen beslis ik vaak al of ik de bob van dienst ben of niet Blush.

Haha, snap ik.
Jammer genoeg is er dan veelal het alternatief van een Westmalle… Rolleyes


RE: Wijnglazen - Mathijs81 - 19-02-2022 10:44 PM

(18-02-2022 08:36 PM)BartS schreef:  Idd, exact die dus. Maar dan neem ik eigen wijnglazen mee.
@ wvd: ik kan niet voor + 30 personen wijnglazen beginnen kopen. En dan nog staan ze verspreid. En eigen wijnglazen meenemen vind ik toch wat degoutant Rolleyes

Ben ik alvast niet de enige die zijn wijnglazen mee zeult op reis Rolleyes

Maar ook op familiefeestjes breng ik eigen glazen en wijn mee als ik weet dat het niets gaat worden Tongue


RE: Wijnglazen - Benz - 19-02-2022 10:50 PM

(19-02-2022 10:44 PM)Mathijs81 schreef:  
(18-02-2022 08:36 PM)BartS schreef:  Idd, exact die dus. Maar dan neem ik eigen wijnglazen mee.
@ wvd: ik kan niet voor + 30 personen wijnglazen beginnen kopen. En dan nog staan ze verspreid. En eigen wijnglazen meenemen vind ik toch wat degoutant Rolleyes

Ben ik alvast niet de enige die zijn wijnglazen mee zeult op reis Rolleyes

Maar ook op familiefeestjes breng ik eigen glazen en wijn mee als ik weet dat het niets gaat worden Tongue

Idem hier, niets zo belangrijk als een goed wijnglas! cheers


RE: Wijnglazen - 150pk - 07-03-2022 01:57 PM

en welke glazen of merk van glazen is aan te raden bij witte wijn?


RE: Wijnglazen - Benz - 07-03-2022 06:07 PM

(07-03-2022 01:57 PM)150pk schreef:  en welke glazen of merk van glazen is aan te raden bij witte wijn?

Mijn betere witte wijnen die ik drink gaan bijna altijd in mijn grote rode wijnglazen. Elke heerlijke wijn of het nu wit of rood is verdiend een goed wijnglas! Wink


RE: Wijnglazen - 150pk - 11-03-2022 01:36 PM

(07-03-2022 06:07 PM)Benz schreef:  
(07-03-2022 01:57 PM)150pk schreef:  en welke glazen of merk van glazen is aan te raden bij witte wijn?

Mijn betere witte wijnen die ik drink gaan bijna altijd in mijn grote rode wijnglazen. Elke heerlijke wijn of het nu wit of rood is verdiend een goed wijnglas! Wink

thank you


RE: Wijnglazen - Corto - 11-03-2022 02:24 PM

(07-03-2022 06:07 PM)Benz schreef:  
(07-03-2022 01:57 PM)150pk schreef:  en welke glazen of merk van glazen is aan te raden bij witte wijn?

Mijn betere witte wijnen die ik drink gaan bijna altijd in mijn grote rode wijnglazen. Elke heerlijke wijn of het nu wit of rood is verdiend een goed wijnglas! Wink

Nu ben ik wel benieuwd welke "grote rode wijnglazen" je gebruikt.


RE: Wijnglazen - Benz - 11-03-2022 05:36 PM

(11-03-2022 02:24 PM)Corto schreef:  
(07-03-2022 06:07 PM)Benz schreef:  
(07-03-2022 01:57 PM)150pk schreef:  en welke glazen of merk van glazen is aan te raden bij witte wijn?

Mijn betere witte wijnen die ik drink gaan bijna altijd in mijn grote rode wijnglazen. Elke heerlijke wijn of het nu wit of rood is verdiend een goed wijnglas! Wink

Nu ben ik wel benieuwd welke "grote rode wijnglazen" je gebruikt.

Schott Zwiesel Taste, Luigi Bormioli Atelier of zelfs heel soms voor een hele goede witte wijn de Zalto Bordeaux glazen!Wink


RE: Wijnglazen - UC - 10-01-2023 01:36 PM

Ik heb tijdje terug een 6-tal Spiegelau Definition Bordeaux glazen gekocht (14,95 per stuk) voor gezelschap thuis Zalto over algemeen weinig voorraad en deze zijn significant goedkoper en om nou enkel zelf uit een Zalto glas te drinken en de rest uit iets anders vind ik ook niet kunnen.

Ik ben onder de indruk! Machinegemaakt, maar heel dichtbij het Zalto glas. Op mijn weegschaal 5 gram zwaarder, wat zwaarder lijkt in de hand omdat het zwaartepunt ergens anders ligt. Als je ze niet naast elkaar hebt, merk je dat echter niet. Zowel in geur als smaak merk ik geen verschil met de Zalto, maar uiteraard blijven we dat proefondervindelijk testen.

Het is dat ik nog een hele set Gabriel Glas heb staan voor normaal gebruik die uitstekend werken voor wit (eigenlijk voor alles om eerlijk te zijn, maar rood is gewoon leuker uit een groter glas), anders had ik ook al de witte of universele aangeschaft.


RE: Wijnglazen - redacteur - 10-01-2023 02:37 PM

Ik heb de witte, Bordeaux- en Bourgogneglazen uit de Definition-reeks en ben er ook echt tevreden van.
P/K zeer mooie glazen.


RE: Wijnglazen - jr02 - 10-01-2023 03:46 PM

(10-01-2023 01:36 PM)UC schreef:  Ik heb tijdje terug een 6-tal Spiegelau Definition Bordeaux glazen gekocht (14,95 per stuk) voor gezelschap thuis Zalto over algemeen weinig voorraad en deze zijn significant goedkoper en om nou enkel zelf uit een Zalto glas te drinken en de rest uit iets anders vind ik ook niet kunnen.

Ik ben onder de indruk! Machinegemaakt, maar heel dichtbij het Zalto glas. Op mijn weegschaal 5 gram zwaarder, wat zwaarder lijkt in de hand omdat het zwaartepunt ergens anders ligt. Als je ze niet naast elkaar hebt, merk je dat echter niet. Zowel in geur als smaak merk ik geen verschil met de Zalto, maar uiteraard blijven we dat proefondervindelijk testen.

Het is dat ik nog een hele set Gabriel Glas heb staan voor normaal gebruik die uitstekend werken voor wit (eigenlijk voor alles om eerlijk te zijn, maar rood is gewoon leuker uit een groter glas), anders had ik ook al de witte of universele aangeschaft.

Toeval wil dat ik deze morgen de Definition Bourgogne opzocht. 15€/stuk. Pak minder dan Zalto Denk Art 50€/glas


RE: Wijnglazen - wvd - 10-01-2023 06:05 PM

(10-01-2023 03:46 PM)jr02 schreef:  
(10-01-2023 01:36 PM)UC schreef:  Ik heb tijdje terug een 6-tal Spiegelau Definition Bordeaux glazen gekocht (14,95 per stuk) voor gezelschap thuis Zalto over algemeen weinig voorraad en deze zijn significant goedkoper en om nou enkel zelf uit een Zalto glas te drinken en de rest uit iets anders vind ik ook niet kunnen.

Ik ben onder de indruk! Machinegemaakt, maar heel dichtbij het Zalto glas. Op mijn weegschaal 5 gram zwaarder, wat zwaarder lijkt in de hand omdat het zwaartepunt ergens anders ligt. Als je ze niet naast elkaar hebt, merk je dat echter niet. Zowel in geur als smaak merk ik geen verschil met de Zalto, maar uiteraard blijven we dat proefondervindelijk testen.

Het is dat ik nog een hele set Gabriel Glas heb staan voor normaal gebruik die uitstekend werken voor wit (eigenlijk voor alles om eerlijk te zijn, maar rood is gewoon leuker uit een groter glas), anders had ik ook al de witte of universele aangeschaft.

Toeval wil dat ik deze morgen de Definition Bourgogne opzocht. 15€/stuk. Pak minder dan Zalto Denk Art 50€/glas
Zalti Bourgogne kan je ook perfect vervangen door quasi identieke glas van Lehmann. Die zitten rond de 100€ voor een doosje van 6.


RE: Wijnglazen - BartS - 10-01-2023 08:23 PM

(10-01-2023 02:37 PM)redacteur schreef:  Ik heb de witte, Bordeaux- en Bourgogneglazen uit de Definition-reeks en ben er ook echt tevreden van.
P/K zeer mooie glazen.

Ik heb ook al meer dan jaar de Definition reeks van Spiegelau (had eerder - enfin heb nog steeds - de Authentis reeks). Geweldige glazen! Heb ze ooit op Amazon DE aan belachelijke prijs (297 EUR voor 24 glazen - 12 van elk) gekocht. Geweldige koop! Al vele malen medeproevers die zeiden: amai Zalto glazen. Je ziet het nauwelijks. Enkel bij controle op details merk je het... kenner zijnde. Ik wil gerust geloven dat kwaliteit van het glas/kristal verschillend is en dat de levensduurte van Zalto langer is, maar dat verantwoordt het prijsverschil niet.

Ik gebruik ze voor quasi alle wijnen, ook de witte drink ik uit deze volumineuze glazen.


RE: Wijnglazen - BramC - 10-01-2023 10:16 PM

(10-01-2023 02:37 PM)redacteur schreef:  Ik heb de witte, Bordeaux- en Bourgogneglazen uit de Definition-reeks en ben er ook echt tevreden van.
P/K zeer mooie glazen.

Ik heb enkel de Bourgogneglazen, maar ben daar ook zeer over te spreken.
@WVD, welke glazen van Lehmann zijn vergelijkbaar dan?


RE: Wijnglazen - UC - 10-01-2023 10:49 PM

(10-01-2023 02:37 PM)redacteur schreef:  Ik heb de witte, Bordeaux- en Bourgogneglazen uit de Definition-reeks en ben er ook echt tevreden van.
P/K zeer mooie glazen.

Gebruik je de bourgogneglazen veel? Ik merk dat ik standaard steeds meer naar de Bordeaux glazen grijp en enkel als ik specifiek een pinot noir of nebbiolo voor een avondje heb ik naar het Bourgogneglas grijp.

(10-01-2023 08:23 PM)BartS schreef:  
(10-01-2023 02:37 PM)redacteur schreef:  Ik heb de witte, Bordeaux- en Bourgogneglazen uit de Definition-reeks en ben er ook echt tevreden van.
P/K zeer mooie glazen.

Ik heb ook al meer dan jaar de Definition reeks van Spiegelau (had eerder - enfin heb nog steeds - de Authentis reeks). Geweldige glazen! Heb ze ooit op Amazon DE aan belachelijke prijs (297 EUR voor 24 glazen - 12 van elk) gekocht. Geweldige koop! Al vele malen medeproevers die zeiden: amai Zalto glazen. Je ziet het nauwelijks. Enkel bij controle op details merk je het... kenner zijnde. Ik wil gerust geloven dat kwaliteit van het glas/kristal verschillend is en dat de levensduurte van Zalto langer is, maar dat verantwoordt het prijsverschil niet.

Ik gebruik ze voor quasi alle wijnen, ook de witte drink ik uit deze volumineuze glazen.

Gouden deal!


RE: Wijnglazen - wvd - 10-01-2023 11:31 PM

(10-01-2023 10:16 PM)BramC schreef:  
(10-01-2023 02:37 PM)redacteur schreef:  Ik heb de witte, Bordeaux- en Bourgogneglazen uit de Definition-reeks en ben er ook echt tevreden van.
P/K zeer mooie glazen.

Ik heb enkel de Bourgogneglazen, maar ben daar ook zeer over te spreken.
@WVD, welke glazen van Lehmann zijn vergelijkbaar dan?

Tja, hoe heten die nu ook alweer ....? Ze zien er in ieder zowat hetzelfde uit. Doe le er aan denken als ik terug thuis ben (geniet korte vakantie in Italië).
Zelf gebruik ik Riedel Heart to Heart (=Extreme) Pinot Noir voor al mijn Bourgognes, Nebbiolo, Beaujolais en zelfs Amarone en sommige Rhône. Ik heb een paar Conterno's, maar die komen zelden uit de kast.


RE: Wijnglazen - redacteur - 11-01-2023 12:17 AM

(10-01-2023 10:49 PM)UC schreef:  
(10-01-2023 02:37 PM)redacteur schreef:  Ik heb de witte, Bordeaux- en Bourgogneglazen uit de Definition-reeks en ben er ook echt tevreden van.
P/K zeer mooie glazen.

Gebruik je de bourgogneglazen veel? Ik merk dat ik standaard steeds meer naar de Bordeaux glazen grijp en enkel als ik specifiek een pinot noir of nebbiolo voor een avondje heb ik naar het Bourgogneglas grijp.

Steeds voor PN en gamay, en dat staat hier wel geregeld op het menu Wink Ook voor nebbiolo zou ik ze gebruiken.
De rest is meestal in de bdx-glazen.

Al zou ik eigenlijk ook alles uit mijn Riedel Vinum PN glazen drinken.


RE: Wijnglazen - BramC - 11-01-2023 02:20 PM

(10-01-2023 11:31 PM)wvd schreef:  
(10-01-2023 10:16 PM)BramC schreef:  
(10-01-2023 02:37 PM)redacteur schreef:  Ik heb de witte, Bordeaux- en Bourgogneglazen uit de Definition-reeks en ben er ook echt tevreden van.
P/K zeer mooie glazen.

Ik heb enkel de Bourgogneglazen, maar ben daar ook zeer over te spreken.
@WVD, welke glazen van Lehmann zijn vergelijkbaar dan?

Tja, hoe heten die nu ook alweer ....? Ze zien er in ieder zowat hetzelfde uit. Doe le er aan denken als ik terug thuis ben (geniet korte vakantie in Italië).
Zelf gebruik ik Riedel Heart to Heart (=Extreme) Pinot Noir voor al mijn Bourgognes, Nebbiolo, Beaujolais en zelfs Amarone en sommige Rhône. Ik heb een paar Conterno's, maar die komen zelden uit de kast.

Ik heb zelf ook even gecheckt op de website, maar kreeg ze niet echt gevonden. Geniet van jouw vakantie!


RE: Wijnglazen - Jef - 11-01-2023 04:51 PM

Wij drinken onze Bourgogne en Rhone uit Scott Zwiesel Fortissimo.
Als ook onze Bordeaux.


RE: Wijnglazen - wvd - 30-04-2023 10:46 AM

[attachment=6552]
Bijzonder interessante degustatie vorige maandag met Maximilian Riedel.
Ik wist uiteraard dat een glas een verschil kan uitmaken, maar deze begeleide degustatie was een echte openbaring. Zelfs het verschil in appreciatie van een "oaked Chardonnay" in het Chardonnay glas t.o.v. het Pinot Noir glas was verbluffend. Om dan maar niet te spreken over een Sauvignon in "eigen glas" (het linkse) en dan in het Chardonnay glas. Leek totaal andere wijn. Het omgekeerde lukte ook niet. Wat nu? Voor elke wijn een aangepast glas....? Confused


RE: Wijnglazen - claret - 30-04-2023 11:12 AM

(30-04-2023 10:46 AM)wvd schreef:  Bijzonder interessante degustatie vorige maandag met Maximilian Riedel.
Ik wist uiteraard dat een glas een verschil kan uitmaken, maar deze begeleide degustatie was een echte openbaring. Zelfs het verschil in appreciatie van een "oaked Chardonnay" in het Chardonnay glas t.o.v. het Pinot Noir glas was verbluffend. Om dan maar niet te spreken over een Sauvignon in "eigen glas" (het linkse) en dan in het Chardonnay glas. Leek totaal andere wijn. Het omgekeerde lukte ook niet. Wat nu? Voor elke wijn een aangepast glas....? Confused

En hoe is ‘Maxi’ in real life? Moet toch altijd m’n wenkbrauwen fronsen wanneer ik een filmpje zie passeren waarin dit heerschap in tweed jasje vanop een terras in Sankt Moritz of Gstaad een magnum Lafitte in een patserige decanteerkan zie gieten. Je zal als werknemer maar glazen staan blazen in die z’n fabriek en dat zien passeren.


RE: Wijnglazen - wvd - 30-04-2023 01:58 PM

(30-04-2023 11:12 AM)claret schreef:  
(30-04-2023 10:46 AM)wvd schreef:  Bijzonder interessante degustatie vorige maandag met Maximilian Riedel.
Ik wist uiteraard dat een glas een verschil kan uitmaken, maar deze begeleide degustatie was een echte openbaring. Zelfs het verschil in appreciatie van een "oaked Chardonnay" in het Chardonnay glas t.o.v. het Pinot Noir glas was verbluffend. Om dan maar niet te spreken over een Sauvignon in "eigen glas" (het linkse) en dan in het Chardonnay glas. Leek totaal andere wijn. Het omgekeerde lukte ook niet. Wat nu? Voor elke wijn een aangepast glas....? Confused

En hoe is ‘Maxi’ in real life? Moet toch altijd m’n wenkbrauwen fronsen wanneer ik een filmpje zie passeren waarin dit heerschap in tweed jasje vanop een terras in Sankt Moritz of Gstaad een magnum Lafitte in een patserige decanteerkan zie gieten. Je zal als werknemer maar glazen staan blazen in die z’n fabriek en dat zien passeren.

Vlotte, sympathieke man.
Weet je, het zal mij worst wezen wie er Lafite (of bedoel je Laffitte...? Wink ) in een leuke karaf giet. Hij vertelde o.a. dat ze geen personeel meer vinden, net als overal dus. Niemand wil in Europa nog in een fabriek gaan werken. Op enkele na, worden alle glazen dan ook machine geblazen. Die machines zijn echt enorm verbeterd, waardoor de huidige glazen ook vormvaster zijn. Deze machinaal gemaakte nieuwe Veloce lijn is echt heel mooi afgewerkt. En de prijzen vallen geweldig mee vind ik. Ik denk dat ik de Veloce reeks kan vastkrijgen aan minder dan 20€/gl btwin. Is dat niet minder dan Zalto? En ik vind ze echt, echt heel goed. Ik heb er nu 4 staan, die van de foto, en we zijn ze volop aan het testen. Het Chardonnay glas werkte alvast heel goed met een Chablis Grand Cru die ook wat hout gezien heeft. Het Sauvignon glas is identiek aan het Rosé glas en bijna identiek aan het Champagne glas en dat werkte ook heel goed voor een Cherubini Levis Rosé van 100% Pinot Noir.


RE: Wijnglazen - vinejo - 30-04-2023 02:04 PM

(30-04-2023 11:12 AM)claret schreef:  
(30-04-2023 10:46 AM)wvd schreef:  Bijzonder interessante degustatie vorige maandag met Maximilian Riedel.
Ik wist uiteraard dat een glas een verschil kan uitmaken, maar deze begeleide degustatie was een echte openbaring. Zelfs het verschil in appreciatie van een "oaked Chardonnay" in het Chardonnay glas t.o.v. het Pinot Noir glas was verbluffend. Om dan maar niet te spreken over een Sauvignon in "eigen glas" (het linkse) en dan in het Chardonnay glas. Leek totaal andere wijn. Het omgekeerde lukte ook niet. Wat nu? Voor elke wijn een aangepast glas....? Confused

En hoe is ‘Maxi’ in real life? Moet toch altijd m’n wenkbrauwen fronsen wanneer ik een filmpje zie passeren waarin dit heerschap in tweed jasje vanop een terras in Sankt Moritz of Gstaad een magnum Lafitte in een patserige decanteerkan zie gieten. Je zal als werknemer maar glazen staan blazen in die z’n fabriek en dat zien passeren.

Haha, schitterend! Big Grin


RE: Wijnglazen - rlin - 30-04-2023 02:55 PM

(30-04-2023 11:12 AM)claret schreef:  En hoe is ‘Maxi’ in real life? Moet toch altijd m’n wenkbrauwen fronsen wanneer ik een filmpje zie passeren waarin dit heerschap in tweed jasje vanop een terras in Sankt Moritz of Gstaad een magnum Lafitte in een patserige decanteerkan zie gieten. Je zal als werknemer maar glazen staan blazen in die z’n fabriek en dat zien passeren.
Tja, het is glazen geblazen bij Riedel.


RE: Wijnglazen - Innesto - 02-12-2023 02:16 PM

Net als WVD testen we ook hier al geruime tijd, bijna een jaar ondertussen, de Riedel Veloces. Ik kan de bevindingen van WVD alleen maar beamen, tot op heden zeer onder de indruk, in die mate dat ik een tijd geleden een aantal glazen bijbestelde zodat ik in (beperkt) gezelschap niet moet teruggrijpen naar mijn Schott Zwiesels.

Ik drink momenteel quasi al mijn wijnen uit deze glazen van Riedel, het verschil in beleving en smaakervaring met de Schott Zwiesel Cru Classic is toch wel redelijk groot vind ik persoonlijk.

Ik opteerde voor Riesling-glas, het Syrah-glas en het glas voor Pinot Noir/Nebbiolo omdat ze, volgens onze vriend Max, geschikt zijn voor een heel breed spectrum aan druivensoorten en wijnstijlen. Als veel Italiaans in het glas komt dan dekken deze drie de grootste lading volgens de website van Riedel.

Qua design, afwerking, glaskwaliteit en drinkplezier is dit echt top! Superdun en ogenschijnlijk ook super fragiel maar toch verbazend sterk. Wat mij opvalt is dat, als het water maar warm (heet) genoeg is, ze zich veel makkelijker laten afwassen en vooral afdrogen dan bijvoorbeeld de Schott Zwielsels. Dus veel minder handelingen, wringen en wrijven en kans op ‘accidenten’.

Het meest gebruikte glas is het Riesling-glas. Voor mij echt een universeel glas waarin een breed scala witte wijnen maar ook rode tot hun recht komen. Ik grijp voor jonge niet te zware rode wijnen heel snel naar dit glas. Een fruitige Barbera of Chianti, een Valpolicella drink ik eigenlijk liever uit dit glas dan uit het door Riedel aanbevolen Syrah-glas. En ja, dit glas werkt inderdaad voor geen meter met Sauvignon Blanc.

Het glas voor Pinot Noir/Nebbiolo is niet alleen perfect voor Pinot Noir, Nebbiolo en wijnen van de Etna… maar liet bijvoorbeeld laatst de mousserende Alta Langa Pas Dosé van Contratto veel beter tot zijn recht komen dan de klassieke Champagne flute. Ik vind het glas ook witte Bourgognes geen oneer aandoen, maar deze komen hier nog maar zelden op tafel en ik kan niet vergelijken met het specifieke glas voor Chardonnay.

Misschien bij gelegenheid toch maar eens een Sauvignon Blanc-glas bestellen om te testen?


RE: Wijnglazen - wvd - 02-12-2023 03:01 PM

(02-12-2023 02:16 PM)Innesto schreef:  Net als WVD testen we ook hier al geruime tijd, bijna een jaar ondertussen, de Riedel Veloces. Ik kan de bevindingen van WVD alleen maar beamen, tot op heden zeer onder de indruk, in die mate dat ik een tijd geleden een aantal glazen bijbestelde zodat ik in (beperkt) gezelschap niet moet teruggrijpen naar mijn Schott Zwiesels.

Ik drink momenteel quasi al mijn wijnen uit deze glazen van Riedel, het verschil in beleving en smaakervaring met de Schott Zwiesel Cru Classic is toch wel redelijk groot vind ik persoonlijk.

Ik opteerde voor Riesling-glas, het Syrah-glas en het glas voor Pinot Noir/Nebbiolo omdat ze, volgens onze vriend Max, geschikt zijn voor een heel breed spectrum aan druivensoorten en wijnstijlen. Als veel Italiaans in het glas komt dan dekken deze drie de grootste lading volgens de website van Riedel.

Qua design, afwerking, glaskwaliteit en drinkplezier is dit echt top! Superdun en ogenschijnlijk ook super fragiel maar toch verbazend sterk. Wat mij opvalt is dat, als het water maar warm (heet) genoeg is, ze zich veel makkelijker laten afwassen en vooral afdrogen dan bijvoorbeeld de Schott Zwielsels. Dus veel minder handelingen, wringen en wrijven en kans op ‘accidenten’.

Het meest gebruikte glas is het Riesling-glas. Voor mij echt een universeel glas waarin een breed scala witte wijnen maar ook rode tot hun recht komen. Ik grijp voor jonge niet te zware rode wijnen heel snel naar dit glas. Een fruitige Barbera of Chianti, een Valpolicella drink ik eigenlijk liever uit dit glas dan uit het door Riedel aanbevolen Syrah-glas. En ja, dit glas werkt inderdaad voor geen meter met Sauvignon Blanc.

Het glas voor Pinot Noir/Nebbiolo is niet alleen perfect voor Pinot Noir, Nebbiolo en wijnen van de Etna… maar liet bijvoorbeeld laatst de mousserende Alta Langa Pas Dosé van Contratto veel beter tot zijn recht komen dan de klassieke Champagne flute. Ik vind het glas ook witte Bourgognes geen oneer aandoen, maar deze komen hier nog maar zelden op tafel en ik kan niet vergelijken met het specifieke glas voor Chardonnay.

Misschien bij gelegenheid toch maar eens een Sauvignon Blanc-glas bestellen om te testen?

Het Sauvignon Blanc glas is hetzelfde als het Champagne glas en dat werkt prima voor de meeste schuimwijnen behalve voor die echt heel veel lucht moeten om open te komen zoals die van Cherubini. Die giet ik zelf liefst in Lehmann Jamesse.
Nu, ik ben grote fan van het Pinot-Nebiolo glas voor allerhande lichter gekleurde wijnen. Onlangs wat Sangiovese gedronken uit dit glas in vergelijking met het glas dat ik daar tot nog toe voor gebruikte, Spiegelau Authentis Bordeaux en ik vond effectief alles uit Montalcino beter uit de Veloce, maar twijfelde voor de Chianti's.


RE: Wijnglazen - Innesto - 02-12-2023 04:23 PM

(02-12-2023 03:01 PM)wvd schreef:  Het Sauvignon Blanc glas is hetzelfde als het Champagne glas en dat werkt prima voor de meeste schuimwijnen behalve voor die echt heel veel lucht moeten om open te komen zoals die van Cherubini. Die giet ik zelf liefst in Lehmann Jamesse.
Nu, ik ben grote fan van het Pinot-Nebiolo glas voor allerhande lichter gekleurde wijnen. Onlangs wat Sangiovese gedronken uit dit glas in vergelijking met het glas dat ik daar tot nog toe voor gebruikte, Spiegelau Authentis Bordeaux en ik vond effectief alles uit Montalcino beter uit de Veloce, maar twijfelde voor de Chianti's.

Chianti vind ik, afhankelijk van de stijl en leeftijd, het best in het Riesling-glas of Syrah-glas. Voor Montalcino steevast gekozen voor het Syrah-glas, volgde keer eens het Pinot/Nebbiolo proberen.


RE: Wijnglazen - vinejo - 02-12-2023 09:39 PM

Van dit te lezen krijg ik goesting om zo n paar glazen te kopen..
Zijn ze goedkoper dan Zalto s? Waar te vinden..?


RE: Wijnglazen - wvd - 03-12-2023 12:37 AM

(02-12-2023 09:39 PM)vinejo schreef:  Van dit te lezen krijg ik goesting om zo n paar glazen te kopen..
Zijn ze goedkoper dan Zalto s? Waar te vinden..?

Ik denk het wel. Ik zal anders eens polsen bij de nieuwe collega's want die doen iets met Riedel glazen. Ik weet niet of ze aan alles geraken, meestal steviger reeksen voor horeca denk ik.


RE: Wijnglazen - Olivier - 03-12-2023 11:11 AM

(02-12-2023 09:39 PM)vinejo schreef:  Van dit te lezen krijg ik goesting om zo n paar glazen te kopen..
Zijn ze goedkoper dan Zalto s? Waar te vinden..?

Bij VitisVin. Toch niet veel goedkoper.

Als ik het Sauvignon blanc glas zie van de Veloce reeks denk ik wel meteen : moeilijk af te drogen dat spits einde. Net zoals mijn Jamesse champagneglazen.

De Performance glazen van Riedel hebben dan wel een ronde kuip onderaan.


RE: Wijnglazen - wvd - 03-12-2023 11:43 AM

(03-12-2023 11:11 AM)Olivier schreef:  
(02-12-2023 09:39 PM)vinejo schreef:  Van dit te lezen krijg ik goesting om zo n paar glazen te kopen..
Zijn ze goedkoper dan Zalto s? Waar te vinden..?

Bij VitisVin. Toch niet veel goedkoper.

Als ik het Sauvignon blanc glas zie van de Veloce reeks denk ik wel meteen : moeilijk af te drogen dat spits einde. Net zoals mijn Jamesse champagneglazen.

De Performance glazen van Riedel hebben dan wel een ronde kuip onderaan.

Ter info: dat spits einde, zo werd mij jaren geleden eens uitgelegde door iemand bij Bollinger, dient eigenlijk om de belletjes van daar te doen opstijgen. Daarom zou daar dan best altijd een heel klein beetje "vuil" moeten in blijven, dat zou helpen. Maar bij de meeste glazen kan je daar nog net aan met een wattenstaafje.
Dat heb ik niet alleen voor met de Jamesse, ook met de Bollinger glaasjes die wij quasi altijd gebruiken voor schuimwijnen en Champagnes.
En ook de Extreme / Heart-to-Heart Pinot Noir glazen. Die hebben dezelfde vorm en grootte als het overeenkomstige Veloce model, maar die laatste zijn fijner, dunnere steel, beter afgewerkt en.... duurder natuurlijk.


RE: Wijnglazen - Jef - 03-12-2023 12:38 PM

Ik heb Scott Zwiesel Fortissimo glazen.
Voor mij voldoende.
Voor "dagelijks" gebruik heb ik Scott Zwiesel Classico.


RE: Wijnglazen - wvd - 03-12-2023 12:56 PM

Prijzen Veloce op de Riedel site: € 59 per set van 2.
Ik kan ze hebben aan € 139 per doos van 6 identieke glazen, dat is dan toch al 20% goedkoper.


RE: Wijnglazen - Rik Martens - 03-12-2023 07:30 PM

Wij hebben glazen van Val St-Lambert (effen, ongeslepen), maar die breken al als je er te wild een rode wijn in schenkt, dus de resten zitten ingepakt in de oorspronkelijke dozen. Intussen hebben we allerlei glasserviezen en stukken ervan gekocht op onze eigen veiling en we beschikken nu op een stevige, elegante kristallen set met voldoende volume en bovendien ook nog afkomstig van een bekende Belgische familie uit de "100 tijkste Belgen"-reeks... Voor de prijs van een paar Riedel glazen en zonder enige stress om er al eens eentje kapot te doen (al zullen we daar moeite moeten voor doen).

Bref, we gaan hier geen prijzen aan glazen geven, waarvoor je een grand cru classé kan kopen.


RE: Wijnglazen - wvd - 04-12-2023 03:46 PM

(03-12-2023 07:30 PM)Rik Martens schreef:  Wij hebben glazen van Val St-Lambert (effen, ongeslepen), maar die breken al als je er te wild een rode wijn in schenkt, dus de resten zitten ingepakt in de oorspronkelijke dozen. Intussen hebben we allerlei glasserviezen en stukken ervan gekocht op onze eigen veiling en we beschikken nu op een stevige, elegante kristallen set met voldoende volume en bovendien ook nog afkomstig van een bekende Belgische familie uit de "100 tijkste Belgen"-reeks... Voor de prijs van een paar Riedel glazen en zonder enige stress om er al eens eentje kapot te doen (al zullen we daar moeite moeten voor doen).

Bref, we gaan hier geen prijzen aan glazen geven, waarvoor je een grand cru classé kan kopen.

Het staat uiteraard iedereen vrij te drinken uit het glas dat hem best bevalt en ik heb geen flauw idee hoe je Val St. Lambert's eruit zien.
Al wat ik wel met zekerheid weet is dat het glas wel degelijk een verschil maakt in de appreciatie van de wijn. Voor "eenvoudigere" wijnen misschien net iets minder, maar toch.
Ik zal beginnen met te vertellen dat, toen ik dat eerst hoorde beweren, ik dat ook allemaal quatsch vond, maar ik heb mijn mening moeten herzien.
Ergens in de jaren 80 was ik geabonneerd op Decanter en daar stond dan op een dag een degustatie van....glazen! Een toenmalige vriend van ons vond dat ook allemaal zever. Hij beweerde dat het recipiënt niet uitmaakte.... tot ik hem zijn wijn uitschonk in een Seca-beker, jij kent die zeker nog wel. Toen vond hij toch dat hij minder genoot van de wijn dan uit het glas ernaast.
Ik werd er pas echt een eerste keer mee geconfronteerd op 1 van de eerste Vinexpo's waar ik was. De wijnen van Oostenrijk stonden daar toen samen in een apart deel van de zaal en ze gebruikten allemaal Riedel glazen. Ik proefde enkele wijnen en plots ging het gesprek over de glazen. De man zei me dat zij andere glazen gebruikten voor andere types wijn, enfin, het bleek dat de maker aanwezig was en ik werd voorgesteld en heb een ganse tijd kunnen van gedachten wisselen met Georg Riedel, de vader van Max. Dat gesprek en bijhorende testjes hebben me toen veel geleerd, niet dat ik toen naar de winkel ging om heel der reeksen Riedels aan te schaffen, ik had daar noch de plaats, noch het budget voor toen, maar ik ben wel op zoek gegaan naar echt betere glazen. Mijn eega was ook nogal wantrouwig, maar begin dit jaar werden we uitgenodigd voor een degustatie met Max Riedel en dat heeft haar ook deftig over de streep getrokken.
Ik vind niet dat je echt glazen voor elk soort wijn moet hebben, 1 voor jonge Riesling, 1 voor belegen droge Riesling, 1 voor zoete Riesling, 1 voor New World Sauvignon en een ander voor Sancerre enz., dat is erover, maar geloof me, een Pinot Noir uit een Bordeaux glas, je mist wel wat en omgekeerd ook.
Als liefhebber van vooral rode wijnen van minder diep gekleurde druiven vind ik het Pinot Noir glas onontbeerlijk. Velen zijn het met me eens, anderen vinden bvb. het Conterno Sensory glas je van het. Wij hebben enkele wijnen getest uit een viertal glazen naast mekaar: Spiegelau Authentis Bordeaux, Riedel Pinot Noir, Sensory en Riedel Sommelier Burgundy Grand Cru. Voor zowel Bourgogne als Nebbiolo (Langhe en Alto-Piëmonte) ging ons beider voorkeur steeds uit naar dat glas. Ik heb het dan niet over Veloce, maar over Extreme. Dat heeft exact dezelfde vorm, maar is minder fijn, dikkere steel en..... goedkoper! Je koopt dat op hun site aan € 45 per set van 4 en dat lijkt me echt geen slechte investering.

Nog straffer: als je hun website bekijkt en Extreme gevonden hebt, zul je zien dat er naast het Pinot glas ook een glas is voor "oaked Chardonnay" dat er erg op gelijkt, alleen wat lager. Wat een onzin..... nee? Op de degustatie met Max kwam dat uiteraard ter sprake want beide glazen stonden ter tafel (naast de Syrah en Sauvignon glazen). Ik verzeker je, de daar geproefde Chardonnay was echt mooier uit dat glas dan uit het Pinot glas, al was het verschil uiteraard minder geprononceerd dan toen w de Chardonnay uit het Sauvignon glas moesten proeven. Dat was echt niet goed, en omgekeerd lukt ook niet al te best.


RE: Wijnglazen - Rik Martens - 05-12-2023 10:49 AM

Die VSL glazen zijn van uiterst licht krital, er zijn er voor rode bordeaux, rode bourgogne, witte bordeaux, champagne etc. Ze zijn bijzonder wijnvriendelijke maar veel te broos.

Dat artikel van Decanter heb ik destijds ook gelezen en ik ben overtuigd dat ze een punt hadden. Maar in de dagdagelijkse praktijk moet je een modus vivendi vinden waar je zelf mee kan leven. We zijn uitgekomen op lichtjes tulpvormig, effen kleurloos kristal, geen confituurpotten maar ook niet te fragiel, voor dagelijks gebruik, dus niet overdreven duur. Et voilà. En als er iemand me nog wijn in een "boule de Paris" aanbiedt, dan zal ik wel beleefd om een fruitsapke vragen.


RE: Wijnglazen - wvd - 05-12-2023 05:46 PM

(05-12-2023 10:49 AM)Rik Martens schreef:  Die VSL glazen zijn van uiterst licht kristal, er zijn er voor rode bordeaux, rode bourgogne, witte bordeaux, champagne etc. Ze zijn bijzonder wijnvriendelijke maar veel te broos.

Dat artikel van Decanter heb ik destijds ook gelezen en ik ben overtuigd dat ze een punt hadden. Maar in de dagdagelijkse praktijk moet je een modus vivendi vinden waar je zelf mee kan leven. We zijn uitgekomen op lichtjes tulpvormig, effen kleurloos kristal, geen confituurpotten maar ook niet te fragiel, voor dagelijks gebruik, dus niet overdreven duur. Et voilà. En als er iemand me nog wijn in een "boule de Paris" aanbiedt, dan zal ik wel beleefd om een fruitsapke vragen.
Zo is het hier ook. Onze meest gebruikte glazen zijn Zwiesel Vina, ook niet de duurste, maar stevig, klassieke vorm en goede "passe-partout".


RE: Wijnglazen - UC - 17-12-2023 11:45 AM

Na een jaar gebruik van de Spiegelau Definition Bordeaux kan ik enkel zeggen dat ik onder de indruk ben. Eigenlijk standaardglas voor meeste rood en de Zalto's komen buiten speciale gelegenheiden/flessen zelden nog uit de kast. Standaard glas voor wit blijft Gabriel Glas, vooral uitstekende allrounder.


Test glazen voor schuimwijn in Bourgogne Aujourd'hui - wvd - 17-12-2023 12:48 PM

Zeer, zeer interessant artikel in Bourgogne Aujourd'hui 174. Vijf glazen voor schuimwijnen getest met - uiteraard - Crémant de Bourgogne, maar zal wel zelfde resultaat zijn met Champagne en andere schuimwijnen denk ik. Ik heb zelf o.a. Lehmann Jamesse dat me hetzelfde lijkt als het ook hier geteste Lehmann Synergie 60 en ik ben het voor 10% eens met hun analyse. Het mooiste glas (vind ik toch) komt ook als algemeen beste uit de test, maar ik vind vooral de beschrijvingen van het waarom interessant. Want, u raadt het al, het komt dikwijls aan op waar u zelf de voorkeur aan geeft. Heel goed en professioneel gedaan vind ik, maar dat verwacht ik ook van dit tijdschrift.
[attachment=6781]


RE: Wijnglazen - wvd - 18-12-2023 03:16 PM

[attachment=6784]


RE: Wijnglazen - wvd - 22-12-2023 03:41 PM

[attachment=6790]


RE: Wijnglazen - wvd - 23-12-2023 12:27 PM

[attachment=6792]
Ziezo, het ganse artikel geplaatst... Gisteren 2 erg verschillende Champagnes in het glas, allebei in Riedel Veloce en dat vind ik zelf een perfect glas.


RE: Wijnglazen - WhyAlwaysMe - 10-01-2024 05:49 PM

Iemand hier ervaring met Nude Stem Zero (https://eu.nudeglass.com/pages/introducing-stem-zero)?

Op zoek naar nieuwe glazen kwam ik dit tegen en ze zien er niet alleen heel fijn en elegant uit, maar (op de marketing video's) ook nog eens stevig.

Alternatief is de Sophienwald Grand Cru (Bourgogne + Bordeaux + Champagne + Phoenix white wine)

of

Riedel Veloce (Pinot Noir/Nebbiolo + Cabernet/Merlot + Champagne + Riesling of Sauvignon Blanc - welke zouden jullie aanraden?)

De Riedel Veloce zijn ongeveer de helft van de prijs van Nude en Sophienwald. Decisions, decisions, ....


RE: Wijnglazen - Jef - 10-01-2024 05:55 PM

Het Sophienwald Grand Cru glas Bourgogne lijkt op Zalto.


RE: Wijnglazen - wvd - 10-01-2024 07:03 PM

(10-01-2024 05:49 PM)WhyAlwaysMe schreef:  Iemand hier ervaring met Nude Stem Zero (https://eu.nudeglass.com/pages/introducing-stem-zero)?

Op zoek naar nieuwe glazen kwam ik dit tegen en ze zien er niet alleen heel fijn en elegant uit, maar (op de marketing video's) ook nog eens stevig.

Alternatief is de Sophienwald Grand Cru (Bourgogne + Bordeaux + Champagne + Phoenix white wine)

of

Riedel Veloce (Pinot Noir/Nebbiolo + Cabernet/Merlot + Champagne + Riesling of Sauvignon Blanc - welke zouden jullie aanraden?)

De Riedel Veloce zijn ongeveer de helft van de prijs van Nude en Sophienwald. Decisions, decisions, ....

Riedel's Pinot Noir/Nebbiolo in de Extreme of Veloce lijn is m.i. het beste glas voor wijnen van die druiven. Ik durf ze ook gebruiken voor sommige Chianti's en (beter) Brunello. Wij kunnen die echt niet missen...


RE: Wijnglazen - WhyAlwaysMe - 10-01-2024 07:04 PM

(10-01-2024 05:55 PM)Jef schreef:  Het Sophienwald Grand Cru glas Bourgogne lijkt op Zalto.
Puur qua looks gaat mijn voorkeur naar Sophienwald.
Qua breekbaarheid gaat de voorkeur naar Nude en voor de portemonnee gaat de voorkeur naar Riedel Veloce :-).


RE: Wijnglazen - Olivier - 10-01-2024 08:48 PM

(10-01-2024 07:04 PM)WhyAlwaysMe schreef:  
(10-01-2024 05:55 PM)Jef schreef:  Het Sophienwald Grand Cru glas Bourgogne lijkt op Zalto.
Puur qua looks gaat mijn voorkeur naar Sophienwald.
Qua breekbaarheid gaat de voorkeur naar Nude en voor de portemonnee gaat de voorkeur naar Riedel Veloce :-).

Ik heb ooit uit het witte wijn glas van Sophienwald gedronken en vond dat een heel mooi glas. Leek mij vrij stevig ook. Is al enkele jaren geleden en ben toen op zoek gegaan naar een verdeler in België en niet meteen gevonden, maar het heeft mij wel geïnspireerd om het Universal glas van Zalto te kopen, dat er erg op lijkt. Daar ben ik heel blij mee.

Mocht ik nu iets kopen, zou ik wellicht voor de Spiegelau Definition gaan. Nauwelijks te onderscheiden van Zalto, maar helft van de prijs.

Qua breekbaarheid valt dat allemaal toch goed mee, ook de mondgeblazen glazen. Zolang je ze nergens tegen botst en correct afdroogt…

Ook Gabriel Glas heeft een mooi glas (Standart) dat P/K interessant lijkt.


RE: Wijnglazen - WhyAlwaysMe - 10-01-2024 09:00 PM

(10-01-2024 07:03 PM)wvd schreef:  
(10-01-2024 05:49 PM)WhyAlwaysMe schreef:  Iemand hier ervaring met Nude Stem Zero (https://eu.nudeglass.com/pages/introducing-stem-zero)?

Op zoek naar nieuwe glazen kwam ik dit tegen en ze zien er niet alleen heel fijn en elegant uit, maar (op de marketing video's) ook nog eens stevig.

Alternatief is de Sophienwald Grand Cru (Bourgogne + Bordeaux + Champagne + Phoenix white wine)

of

Riedel Veloce (Pinot Noir/Nebbiolo + Cabernet/Merlot + Champagne + Riesling of Sauvignon Blanc - welke zouden jullie aanraden?)

De Riedel Veloce zijn ongeveer de helft van de prijs van Nude en Sophienwald. Decisions, decisions, ....

Riedel's Pinot Noir/Nebbiolo in de Extreme of Veloce lijn is m.i. het beste glas voor wijnen van die druiven. Ik durf ze ook gebruiken voor sommige Chianti's en (beter) Brunello. Wij kunnen die echt niet missen...
Grappig, dat is nu net het glas dat mij het minste aanspreekt qua vorm (ik spreek puur esthetisch gezien, ik geloof best dat de juiste wijn er goed in smaakt) en dus ook de enige reden waarom ik niet voor de Veloce lijn zou gaan!
(10-01-2024 08:48 PM)Olivier schreef:  
(10-01-2024 07:04 PM)WhyAlwaysMe schreef:  
(10-01-2024 05:55 PM)Jef schreef:  Het Sophienwald Grand Cru glas Bourgogne lijkt op Zalto.
Puur qua looks gaat mijn voorkeur naar Sophienwald.
Qua breekbaarheid gaat de voorkeur naar Nude en voor de portemonnee gaat de voorkeur naar Riedel Veloce :-).

Ik heb ooit uit het witte wijn glas van Sophienwald gedronken en vond dat een heel mooi glas. Leek mij vrij stevig ook. Is al enkele jaren geleden en ben toen op zoek gegaan naar een verdeler in België en niet meteen gevonden, maar het heeft mij wel geïnspireerd om het Universal glas van Zalto te kopen, dat er erg op lijkt. Daar ben ik heel blij mee.

Mocht ik nu iets kopen, zou ik wellicht voor de Spiegelau Definition gaan. Nauwelijks te onderscheiden van Zalto, maar helft van de prijs.

Qua breekbaarheid valt dat allemaal toch goed mee, ook de mondgeblazen glazen. Zolang je ze nergens tegen botst en correct afdroogt…

Ook Gabriel Glas heeft een mooi glas (Standart) dat P/K interessant lijkt.
Ja Sophienwald is echt wel kwaliteit. Prachtige glazen.

Drink je alles uit de Universals? Ook pinot noir? Zoja, heb je nooit het gevoel dat je iets mist?

Spiegelau Definition stond ook op het lijstje, maar de prijszetting schrikt me af. Iets met 'als het te mooi is om waar te zijn...'. Ik heb het glas nog nooit in het echt gezien, maar op foto's ziet het er prachtig uit, zowel het Universal glas als het Burgundy glas en alle recensies die ik erover gelezen heb zijn super positief, maar toch zegt mijn gevoel iets uit het hogere segment te kopen. Raar, ik weet het.

Gabriel Glas vind ik de Gold reeks mooie glazen, het Standart glas lijkt mij iets te lomp/dik.


RE: Wijnglazen - redacteur - 10-01-2024 09:16 PM

Ik gebruik nu al een tijdje de Spiegelau Definitions (wit / bdx / bourgogne) en vind die p/k echt top.
Heb ook nog Riedel Vinum Pinot Noir glazen en terwijl dat zeker goede glazen zijn, zijn de Spiegelaus wel mooier/lichter/verfijnder. En best ook stevig bovendien.


RE: Wijnglazen - Olivier - 10-01-2024 09:26 PM

Citaat: Drink je alles uit de Universals? Ook pinot noir? Zoja, heb je nooit het gevoel dat je iets mist?

Ja, zelfs de pinot noirs. Ik weet het, het is hier een beetje vloeken in de kerk, maar het werkt voor mij. En er zijn wel degelijk verschillen hoor. Hoe vaak hebben we hier al niet glazen vergeleken, en vast gesteld dat de aroma’s toch anders zijn in de Bourgogne- en Universalglazen. Maar ik vind het Universalglas niet per definitie minder geschikt. Gewoon anders.

Maar het concept van een ander glas voor andere types wijnen is ook gewoon fun voor de wijnnerds zoals wij. Dus als je een paar verschillende wil kopen, gewoon doen! Daar ga je veel plezier aan beleven in het vergelijken en piekeren welk glas je gaat pakken voor welke wijn Wink


RE: Wijnglazen - Thomas - 10-01-2024 09:37 PM

(10-01-2024 09:16 PM)redacteur schreef:  Ik gebruik nu al een tijdje de Spiegelau Definitions (wit / bdx / bourgogne) en vind die p/k echt top.

+1

Eén van de vele mooie trouvailles die ik gedaan heb dankzij dit forum!


RE: Wijnglazen - BartS - 11-01-2024 10:50 AM

(10-01-2024 09:37 PM)Thomas schreef:  
(10-01-2024 09:16 PM)redacteur schreef:  Ik gebruik nu al een tijdje de Spiegelau Definitions (wit / bdx / bourgogne) en vind die p/k echt top.

+1

Eén van de vele mooie trouvailles die ik gedaan heb dankzij dit forum!

Ik heb ook de hele Definition reeks. Ooit bij lancering aan spotprijs gekocht. Beste koop ooit! Topglazen! Geloof mij.

Moest je nog twijfelen: dit jaar zowel in Pure C, Meliefste en Le Grand Verre wijn uit deze (hele) collectie gekregen. Alle sommeliers lovend. Unaniem: Zalto, maar dan aan de helft van de prijs.

PS: ik heb geen financiële banden met Spiegelau. Ik deel enkel mijn enthousiasme Smile


RE: Wijnglazen - claret - 11-01-2024 03:15 PM

Idem. Na een tijdje Zalto’s gehad te hebben, nu sinds een paar jaar de Spiegelau definition. Zelfde feel als de Zalto’s, quasi niet te onderscheiden. Goedkoper en iets minder fragiel (al m’n Zalto’s gebroken binnen het jaar, heb de Spzigelau’s al geruime tijd langer dan dat zonder brokken). Niet twijfelen.


RE: Wijnglazen - Fre - 11-01-2024 06:10 PM

Niet twijfelen inderdaad. Ik heb deze Kerstvakantie gans mijn glazenreeks (voor gasten) vervangen door Spiegelau Definition: Bourgogne en Universal. Elk 12x. Een deel van de rode glazen was teloor gegaan en ik was 't beu om mijn gasten uit een dik lomp glas te laten drinken. Dan schenk je eens een betere wijn maar de ervaring is toch anders.

Ik heb dezelfde reeks in Zalto en ik kan bevestigen dat er een verschil is. Maar die is zeer miniem en rechtvaardigt het verschil in prijs zeker niet. Dus zeker doen!

Wel goed checken waar je ze koopt. Ik heb ze online zien staan aan 20EUR, 25EUR, 17EUR...


RE: Wijnglazen - Corto - 12-01-2024 12:27 PM

Ik heb momenteel al enkele tientallen jaren Riedel Vinum glazen (champagne, bordeaux, chardonnay).
En ook ooit aan een spotprijs Schott Zwiesel Fortissimo wijnglazen gekocht.

Nu begint het toch wel te kriebelen om enkele Spiegelau Definition glazen te kopen ...

Het is inderdaad wel opvallend hoezeer de prijzen online verschillen!


RE: Wijnglazen - 150pk - 12-01-2024 05:19 PM

Net ook even aan het opzoeken.

Die prijzen zijn toch echt nie normaal qua verschil.
Gaat van €35 tot €18/glas.

Dat zijn toch allemaal dezelfde glazen?

Raden jullie de volledige reeks aan?
Is altijd wel leuk als je glazen van dezelfde reeks zijn.


RE: Wijnglazen - wvd - 12-01-2024 06:49 PM

(12-01-2024 05:19 PM)150pk schreef:  Net ook even aan het opzoeken.

Die prijzen zijn toch echt nie normaal qua verschil.
Gaat van €35 tot €18/glas.

Dat zijn toch allemaal dezelfde glazen?

Raden jullie de volledige reeks aan?
Is altijd wel leuk als je glazen van dezelfde reeks zijn.

Het ideaal is als je ze zelf kan testen met wijnen die je kent. Wij deden thuis al zoveel degustaties van allerlei wijnen telkens in verschillende glazen en Vera en ik hadden niet altijd dezelfde voorkeur qua glas. En voor een andere wijn is het soms net andersom.
Je kan daar blijven mee experimenteren, maar op de duur wordt het mij een beetje te verregaand want uiteindelijk ben je de zaak aan het uitrafelen en lijkt het of de wijn maar op de tweede plaats komt.
Ik zou me gewoon enkele "universele" glazen aanschaffen en dan een paar specifieke voor de wijnen die je liefst drinkt.


RE: Wijnglazen - vinejo - 12-01-2024 07:22 PM

Dju toch hé, dezen topic doet mijne bestelvinger wreed jeuken banghead


RE: Wijnglazen - Innesto - 13-01-2024 06:27 PM

(10-01-2024 05:49 PM)WhyAlwaysMe schreef:  Iemand hier ervaring met Nude Stem Zero (https://eu.nudeglass.com/pages/introducing-stem-zero)?

Op zoek naar nieuwe glazen kwam ik dit tegen en ze zien er niet alleen heel fijn en elegant uit, maar (op de marketing video's) ook nog eens stevig.

Alternatief is de Sophienwald Grand Cru (Bourgogne + Bordeaux + Champagne + Phoenix white wine)

of

Riedel Veloce (Pinot Noir/Nebbiolo + Cabernet/Merlot + Champagne + Riesling of Sauvignon Blanc - welke zouden jullie aanraden?)

De Riedel Veloce zijn ongeveer de helft van de prijs van Nude en Sophienwald. Decisions, decisions, ....

Als het echt iets mag (of moet?) kosten is Josephinenhütte misschien wel het overwegen waard. Is het nieuwe project van Kurt Josef Zalto na zijn breuk met de huidige eigenaars van Zalto Denk’Art.

Ik deel Werner zijn bevindingen over Riedel Veloce.

Ik sprak afgelopen jaar met Pieter Verheyde, en die was ook zwaar onder de indruk van de Veloce's en de nieuwe Superleggero's van Riedel.


RE: Wijnglazen - WhyAlwaysMe - 13-01-2024 10:42 PM

(13-01-2024 06:27 PM)Innesto schreef:  
(10-01-2024 05:49 PM)WhyAlwaysMe schreef:  Iemand hier ervaring met Nude Stem Zero (https://eu.nudeglass.com/pages/introducing-stem-zero)?

Op zoek naar nieuwe glazen kwam ik dit tegen en ze zien er niet alleen heel fijn en elegant uit, maar (op de marketing video's) ook nog eens stevig.

Alternatief is de Sophienwald Grand Cru (Bourgogne + Bordeaux + Champagne + Phoenix white wine)

of

Riedel Veloce (Pinot Noir/Nebbiolo + Cabernet/Merlot + Champagne + Riesling of Sauvignon Blanc - welke zouden jullie aanraden?)

De Riedel Veloce zijn ongeveer de helft van de prijs van Nude en Sophienwald. Decisions, decisions, ....

Als het echt iets mag (of moet?) kosten is Josephinenhütte misschien wel het overwegen waard. Is het nieuwe project van Kurt Josef Zalto na zijn breuk met de huidige eigenaars van Zalto Denk’Art.

Ik deel Werner zijn bevindingen over Riedel Veloce.

Ik sprak afgelopen jaar met Pieter Verheyde, en die was ook zwaar onder de indruk van de Veloce's en de nieuwe Superleggero's van Riedel.
Josephinenhütte zijn inderdaad mooie glazen, maar ik zoek iets met een traditionelere vorm.

Ik ben er nog steeds niet aan uit, lol.


RE: Wijnglazen - Dc - 15-01-2024 09:43 AM

Ik heb al 2-3 jaar de Riedel Performance Cabernet glazen. Zeer tevreden van.
Elegant, ligt goed in de hand en niet zo broos als da ene Zalto glas dat ik heb, maar nooit durf aan te raken...

Sinds een goed half jaar heb me ook een set Spiegelau Definition Borgogne glazen aangeschaft aangezezien mijn kelder de laatste 2j zich vooral vult met oa Bourgogne. Naar Spiegelau overgestapt op aanraden van + de pinot reeks van Riedel Performance ligt me zo niet...
Topglazen. Zeer licht, een genot om uit te drinken.
Ze lijken me iets fragieler dan de Riedel glazen, maar nog geen stukken gehad met afwasen Smile. Door de vorm is afdrogen soms wel een kunste vind ik persoonlijk.

Met deze 2 sets heb ik, in mijn ogen, topglazen voor het merendeel van de wijnen.


RE: Wijnglazen - BartS - 15-01-2024 05:42 PM

(11-01-2024 06:10 PM)Fre schreef:  Niet twijfelen inderdaad. Ik heb deze Kerstvakantie gans mijn glazenreeks (voor gasten) vervangen door Spiegelau Definition: Bourgogne en Universal. Elk 12x. Een deel van de rode glazen was teloor gegaan en ik was 't beu om mijn gasten uit een dik lomp glas te laten drinken. Dan schenk je eens een betere wijn maar de ervaring is toch anders.

Ik heb dezelfde reeks in Zalto en ik kan bevestigen dat er een verschil is. Maar die is zeer miniem en rechtvaardigt het verschil in prijs zeker niet. Dus zeker doen!

Wel goed checken waar je ze koopt. Ik heb ze online zien staan aan 20EUR, 25EUR, 17EUR...

Ik heb het even opgezocht: ik betaalde in oktober 2021 267 EUR voor 24 Spiegelau Definition glazen. Crazy eigenlijk. Toen gekocht online bij barstuff.com.


RE: Wijnglazen - WhyAlwaysMe - 22-01-2024 09:23 PM

Net 2 stuks Spiegelau Definition Burgundy gekocht om eens uit te testen en voor die prijs (€15/stuk) is dit inderdaad wel een ongelooflijk koopje! Heel mooi glas.

Iemand ervaring met de champagne glazen van dezelfde reeks?
(15-01-2024 05:42 PM)BartS schreef:  
(11-01-2024 06:10 PM)Fre schreef:  Niet twijfelen inderdaad. Ik heb deze Kerstvakantie gans mijn glazenreeks (voor gasten) vervangen door Spiegelau Definition: Bourgogne en Universal. Elk 12x. Een deel van de rode glazen was teloor gegaan en ik was 't beu om mijn gasten uit een dik lomp glas te laten drinken. Dan schenk je eens een betere wijn maar de ervaring is toch anders.

Ik heb dezelfde reeks in Zalto en ik kan bevestigen dat er een verschil is. Maar die is zeer miniem en rechtvaardigt het verschil in prijs zeker niet. Dus zeker doen!

Wel goed checken waar je ze koopt. Ik heb ze online zien staan aan 20EUR, 25EUR, 17EUR...

Ik heb het even opgezocht: ik betaalde in oktober 2021 267 EUR voor 24 Spiegelau Definition glazen. Crazy eigenlijk. Toen gekocht online bij barstuff.com.
Barstuff.com is nog steeds de goedkoopste aanbieder trouwens! Iets duurder dan in 2021, maar nog steeds ongelooflijk geprijsd (14.5€/stuk)