En wat drinkt men nu eigenlijk zelf thuis bij die van Leuvin?
|
26-09-2023, 07:45 PM
![]() |
|||
|
|||
RE: En wat drinkt men nu eigenlijk zelf thuis bij die van Leuvin?
(26-09-2023 06:00 PM)wvd schreef: Had ik dat al vermeld dat Verdicchio mooi kan rijpen? Labieno is de topcuvée van deze producent, en deze 2007 was mooi op dronk, nog frisse kleur zelfs. Complexe neus (na enkele uren), vol in de mond, doet zelfs zoet aan (15%!), met droge, saline afdronk. Objectief bezien zeer geslaagde wijn, alleen, .... hij deed me niets, de wijn "zong" niet voor mij en daar valt weinig aan te doen. Dan een pure Cabernet-Franc, een "vin nature" en dat proef je amper. Mooie, heel zuivere (!) wijn met goed mondvolume en zeker een mooie toekomst. Goede ontdekking dit. Dan een Taurasi Riserva 2007 die stilaan op kruissnelheid komt met heerlijk rijpe tonen, de kruidigheid, de lava, de donkere fruittonen, de zeer lange afdronk, grote wijn gewoonweg. Dan zin in Pinot en begonnen met een niet onverdienstelijke Forge 2015 van het Seneca meer. Acht jaar an nog altijd op de frissere aroma's, maar wat ronder geworden, rijker in de mond. Duidelijk Pinot toch, maar zo anders dan Bourgogne. De Mercurey al besproken en daarna een Fournier Marsannay Longeroies 2014, door Vera bestempeld als "de beste wijn van de laatste maanden". Vignamaggio's IGT Sangiovese 2016 is in mijn ogen een mooie Chianti Classico. Een "echte" zelfs, één die "kust en bijt", donkerder fruit, sterke structuur, lang, heel mooie "klassieke" Chianti en ik vraag me echt af waarom dit niet zo mag heten. Aan tafel lukt het al goed, een paar jaar fles zal hem verder verfijnen. Raar maar waar, ik heb Marengo's topwijn, zijn Brunate, altijd de minste van de drie gevonden. Ik weet, Brunate heeft tijd nodig, maar deze is al 12 jaar en andere 2011, zelfs de Riserva's van de Produttori, zijn al goed aanspreekbaar. Deze niet. Vier uur op voorhand gedecanteerd, geen avance, hoewel duidelijk groot volume, blijft de wijn te stroef en ontoegeeflijk monolithisch. Ik loop achter, er staat alweer een rij lege flessen.... Barolo, t blijft toch moeilijk hè.. Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans) |
|||
|