Welkom, gast!

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Het is volbracht. UGCB: jaargang 2014
07-03-2017, 11:40 PM
Bericht: #2
RE: Het is volbracht. UGCB: jaargang 2014
(07-03-2017 09:24 PM)wvd schreef:  UGCB degustatie van jaargang 2014, iets meer dan 100 Châteaux aanwezig.

Eerste slok en ik dacht, tiens, beter dan verwacht, mooi aroma, intens, diepte, heel mooi midden, zeer verfijnde tannines en goede afdronk. Mooie wijn!
Helaas wat verder een heel ander beeld. Ik proefde wel een aantal echt geslaagde wijnen, maar ook veel wijnen met onvoldoende rijpheid en te weinig stuffing.
Koop niets zonder goed proeven en let dan vooral op de rijpheid van de tannines. Nogal wat wijnen tonen ook teveel bitter op de afdronk, dat komt nooit goed.

Het is mijn bedoeling om een beeld van het jaar te krijgen, niet om koopjes te vinden en daarom proef ik elk jaar een vaste selectie en daarbuiten maar enkele andere.

De verwachting was toch nog hoog gespannen na laaiend enthousiaste rapporten op Vinous, Parker en (minder)Quarin. De scores die ik daar zag kan ik met de beste wil van de wereld niet begrijpen en de commentaar van vele collega's was toch van dezelfde orde. Ondanks enkele echt wel zeer mooie wijnen nergens een WOW gevoel en ik was dan ook veel vroeger thuis dan verwacht.

Mijn favorieten: Malartic Lagravière, Domaine de Chevalier, Carmes Haut-Brion, La Gaffelière, Larcis-Ducasse, Trottevieille, Canon-La-Gaffelière,
Gazin, Léoville-Poyferré

Goed: Haut-Bailly,, Pavie-Macquin, Clos Fourtet, Troplong-Mondot, Marquis de Terme(!), Prieuré-Lichine,Lascombes, Saint-Pierre, Branaire, Lynch-Bages, Lafon-Rochet, Angludet,

(Niet) goed genoeg: Pape-Clement, Smith-Haut-Lafite, La Tour Martillac, Berliquet, La Dominique, Soutard, La Conseillante, Bon Pasteur, Clinet, Labegorce, Cantenac-Brown, Gloria, Lynch-Moussas, Clerc-Milon, Armailhac, Langoa-Barton, Beychevelle, Léoville-Barton

Triestig: Monbrison, Phélan-Ségur, La Lagune, Soutard, Durfort-Vivens, La Croix de Gay, Kirwan

Er stonden ook een aantal magnums van vorige jaren, altijd een mooi initiatief.
Goed: Giscours 2009, Canon-la-Gaffelière 2002, Berliquet 2008, Bon Pasteur 2005
tegenvallend: Gazin 1999, Pavie-Macquin 2012, Poyferré 2007, Angludet 2004, Langoa 2007, Clerc-Milon 2011, Lafon-Rochet 2008, SHL 2012.

De liquoreux zijn voor mij de meest prijswaardige wijnen van Bordeaux. Weinig Châteaux aanwezig helaas. De enkele gaven een beeld van een gemiddeld jaar, zeker minder dan 2013.
Goed:de Fargues, Guiraud, Clos Haut Peyraguey
OK: Rayne-Vigneau, Sigalas-Rabaud
lichte aperitiefwijn...: Bastor Lamontagne

Bedankt voor de notes!
Het blijft natuurlijk een momentopname he, een wijn beoordelen op een paar slokken tussen tal van anderen is niet makkelijk en doet sommige wijnen waarschijnlijk oneer aan (en omgekeerd).
Was Canon niet te proeven? En Sociando? (die vond ik heel mooi)

Berichten in deze discussie
RE: Het is volbracht. UGCB: jaargang 2014 - vinejo - 07-03-2017 11:40 PM

Ga naar locatie: