Welkom, gast!

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kunnen we het nog?
07-01-2018, 04:03 PM
Bericht: #7
RE: Kunnen we het nog?
(07-01-2018 12:49 PM)Fre schreef:  Een heerlijke vrijdagavond in leuk gezelschap. Geen nota's genomen. Gewoon de impressies die me zijn bijgebleven.

Jean-Claude Bachelet Chassagne Montrachet 1cru les Macherelles
Zeer fijne neus. Ietwat zoetig. Kweepeer. Obv de neus zou dit wel 's chenin kunnen zijn. Op basis van de mond niet. Mooie frisse wijn met ragfijne zuren. Klassewijnen. In het begin vroeg ik me nog af welke kant deze wijn zou uitgaan, gezien er ook een lichte nootjesgeur waarneembaar was. Het antwoord was: de goeie kant. De wijn won alleen nog maar aan lengte en complexiteit met openstaan. Topwijn.

Jean-Marc Burgaud Les Vignes de Thulon 2016
Was al dag 3 (er was nog maar erg weinig uit). Was de beste dag van de 3. Vin gourmand. Eentje waar je lichtgekoeld op een terras gans de fles van leegzuipt. Een zeer goed gemaakte Bojo villages.

Daarna een zeer schoon duo:
Coteau de Noiré van Alliet 2013 tegen La Croix boissée van Baudry uit hetzelfde jaar De vraag is hier op 't forum al een paar keer gesteld: welke is de beste. Moeilijke bevalling. De Coteau was m.i iets langer maar ook iets minder toegankelijk. Iets hoekiger. De Croix Boissée was in de neus en mond iets Bourgondischer maar dus iets korter. Ik verkoos de eerste maar da's een kwestie van stijlvoorkeur. Close call.

Aloxe Corton van Pierre Bize 2001
Een charmeur in de neus. Redelijk zoetig. Nog veel primaire en secundaire aroma's, het tertiaire was nog niet echt aanwezig. Leuke wijn

Daarna een duo 2007
Auxey Duresses van Comte Armand tegen Morey SD 1cru Les Faconniers van Lignier Michelot
De Comte Armand, een naam in Pommard, maakte het niet helemaal waar. Beetje putje, redelijk gesloten en zelfs al wat bos aroma's.
De Lignier Michelot deed me eerst denken aan een Duitse Spätburgunder: ietwat zoetig rood fruit en vrij kruidig. Redelijk modern gemaakt.
Ikzelf had een Volnay van Michel Lafarge , eveneens uit 2007 mee. Ernaast was de Lafarge meer de klassieke stijl. Finesserijk, een wijn waarin je moet 'duiken' om te ontdekken. Redelijk kort (jaar speelt hier wel mee). Daarna opnieuw de Ligier Michelot ernaast gedronken: de wijn had al een redelijke metamorfose ondergaan: duidelijk veel meer materie (ook een 1cru in Morey dan nog) en ging eigenlijk wel vlot over de Volnay.

Chicotot - Nuits St Georges Les Plantes au Baron 2010
Ik herkende de stijl van het huis wel vrij snel. Iedere keer een serieuze teleurstelling als ik CHicotot drink... want telkens besef ik dat hun wijnen top zijn maar (stilaan)
ontbetaalbaar (de Village kost nu 38 EUR per plekke). Spijtig want opnieuw was de conclusie: alles wat ik zoek in Bourgogne. Absoluut ontegensprekelijk topwijn. Die finesse gekoppeld aan subtiele kracht en terroir. Die gasten kennen hun vak.

Domaine Tollot Beaut Corton Bressandes 2009
Geen jammy geval (gezien het erg warme jaar) maar een koele topper. Nu al erg drinkbaar en dat voor een Grand Cru. Like this style. Ik herinner me veel materie, opnieuw de terroir en een heerlijke afdronk. (of was het nu toch Forey ;-)

Heerlijke avond.

Veel dank Fre voor het mooie en bijzonder accurate verslag!
Inderdaad een avond zonder "gewone" wijnen, Vince trapte al meteen af met de kwintessens van wat een mooi geëvolueerde chardonnay kan zijn.
Ook de Aloxe van Bize vond ik heel mooi en verfijnd, echt die typisch elegante floraliteit en frivoliteit van een Bourgogne op dronk.
Het duo Chinons wou ik al lang eens uitproberen, we gaan er meestal van uit dat Alliet nog nét iets boven Baudry gaat maar het bleek toch niet zo duidelijk te zijn.
Alliet vond ik heel speciaal in de neus, met een Bourgogne putje, fumé en kruidigheid. In de mond ook redelijk licht met een heel lichte onrijpheid. 2013 was dan ook wel een van de moeilijkste jaren van het laatste decennium in de Loire.
De Baudry had meer fruit, leek korter bij aanvang, maar kon de dag erop makkelijk mee met (en zelfs over)(edit) Alliet.
Een test om eens te herhalen in een beter jaar, momenteel geen duidelijke winnaar. (Als die er al moet zijn, t zijn gewoon de twee beste wijnbouwers van Chinon denk ik).
Persoonlijk vond ik de Volnay van Lafarge getuigen van een ongelooflijke finesse en precisie. Echt de Bourgognestijl waar ik van hou. De Lignier Michelot (nochtans ook mijn ding qua stijl) had precies nog wat jeugdigheid in zich, een beetje houtlagering die de rest wat maskeerde. Toch was het mondgevoel ook hier top.
De Comte Armand viel dan toch wat tegen, met inderdaad een wat vermoeide neus en wel nog genoeg maar geen verdreven stoffage in de mond.
Chicotot? Tja, t was "maar" de Villages maar in een topjaar zijn die premier cru waard (we dachten aan de Vaucrains).
En de laatste, de Corton Bressandes van Tollot Beaut,die situeerde ik evenzeer in de Nuits, man, wat een evenwicht en klasse. Blijkbaar kost die ondertussen ook 75 euro, we zijn blij dat we dat toch af en toe nog eens mogen drinken.
thank you Vince en co, weer heel wat vitamientjes opgedaan om het harde leven weer aan te kunnen Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)

Berichten in deze discussie
Kunnen we het nog? - Olivier - 16-12-2017, 04:23 PM
RE: Kunnen we het nog? - troisetoiles - 16-12-2017, 05:54 PM
RE: Kunnen we het nog? - vinejo - 16-12-2017, 07:08 PM
RE: Kunnen we het nog? - Olivier - 16-12-2017, 09:46 PM
RE: Kunnen we het nog? - Fre - 17-12-2017, 07:44 PM
RE: Kunnen we het nog? - Fre - 07-01-2018, 12:49 PM
RE: Kunnen we het nog? - vinejo - 07-01-2018 04:03 PM
RE: Kunnen we het nog? - Olivier - 08-01-2018, 12:23 PM
RE: Kunnen we het nog? - troisetoiles - 08-01-2018, 09:20 PM
RE: Kunnen we het nog? - FRANCISPICCART - 08-01-2018, 10:19 PM

Ga naar locatie: