Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oliorgie ofte de Zotte Zuiperij
30-09-2018, 07:36 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-09-2018 om 07:44 PM door Fre.)
Bericht: #4
RE: Oliorgie ofte de Zotte Zuiperij
Welwelwel, den Oli is 40 geworden. En hij ging 's trakteren voor z'n wijnmaatjes respect
NIet echt genoteerd, vooral genoten. Hieronder mijn impressies in 't rood

(30-09-2018 02:47 PM)vinejo schreef:  Zowel Vince, Fre als ik hadden de laatste dagen het gevoel dat er iets stond aan te komen. Olivier was 40 geworden en wou dit met ons viertjes vieren.
Fre had opgevangen dat onze kersverse 40-er eens "zot" wou doen en fluisterde dat hij voelde aan zijn lever dat het wel eens een zeer speciale namiddag kon worden.
En ja, het wérd een zotte zuiperij.

We begonnen buiten in het zonnetje met een heerlijke Champagne, Les 7 Crus van Agrapart.. Deze zalige blend van 90% chardonnay en 10% pinot noir kon zelfs de minst enthousiaste Champagnefan (ikke Blush ) honderd procent overtuigen. Niet in het minst omdat hij zo fris en vooral vineus was.
ik dacht dat ik de minst enthousiaste champagneliefhebber was, maar desalniettemin vond ik dit wel de beste ooit gedronken. Zo vineus inderdaad. En ik heb nog wat bijgevraagd, wat toch veelzeggend is in mijn geval Tongue

Bij de eerste witte wijn waren de reacties al even enthousiast, we dachten aan een Noordelijke Rhone, waarom geen Hermitage zelfs? Tot onze verrassing- we hadden Bourgogne al uitgesloten (Chardonnay echter nog niet) bleek dit een Chassagne Montrachet van Coffinet-Duvernay, Les Blanchot dessus 2011. Het goede jaar voor wit zorgde voor een gulle wijn met volrijp fruit maar dit in combinatie met een lichtvoetige elegantie en een hele mooie afdronk. Meteen al een 93 er tegenaan! Die fijnheid en elegantie, met ditto zuurtjes. Ik dacht aan een italiaan omwille van de rondeur, maar dat bleek later van het millesime. We zaten dus in één, zoniet de beste 1cru in wit uit Chassagne. Een perceel gelegen net naast Le Montrachet en boven Criot-Batard. De klasse straalde ie alvast ook uit.

Wit nummer twee kwam in het glas, en de eerste snuif maakte me onmiddellijk blij. En ik wás al zo blij! wijn
Dolgelukkig snoof ik verder en ervaarde een mineraal genot uit de zuiverste pot berglucht. Riesling zoals hij moet zijn, riesling die de rieslingofilie van Marc en zijn vrienden doet begrijpen. Zeer lang in de mond, op geen enkel moment opdringerig, eten en drinken tegelijk. Het lichte toetsje restzoet gaf de wijn nét dat tikje volume dat hij nodig heeft om ons-totaal in evenwicht- totaal uit ons evenwicht te brengen. Deze Marcus Molitor NiedermenningerHurenberg Auslese 2010 scoorde également 93 points from the Pintse jury. pure mineraliteit in de neus (vuursteen) en gene petrol. Een indrukwekkende balans tussen het lichtvoetige én een enorme lengte. Zoals alleen echte grote dat kunnen. Qua stijl heb ik 'm persoonlijk liever wat strakker/droger, maar in zijn categorie wel 'au sommet'.

Verrassend genoeg kregen we plots een rosé in het glas. Mooie ajuinschil kleur, deed denken aan Provence. In de neus behoorlijk kruidig, Vince ontwaarde gehakt (jawel, gepeperde tartaar!). Heel droog in de mond, chalky, redelijk strak en droog, mooie balans. We gokten op elke druif en streek maar vergaten....Bourgogne watte
Dit bleek een curiosum van topwijnmaker Hubert Lignier, le Cuvee du Grand Cedre 2017. Zeer verrassend en poeplekker. 91 Wat een knappe rosé zeg. Zeer atypisch in vgl met Bandol rosés. Strakker en fijnzinniger.

Zoals Robbe de Hert zou uitroepen in Antwerpen: Tijd voor de rooj!

Elke niet-zotte wino begint dan met een opwarmertje. Een wijn pour faire le pallet.
Niet zo Olivier.
In de neus een aardse toets, bos, leder en eerder zwart fruit. De mond is enorm verrassend. Superzacht (niét vol!), lieflijk bijna, of eerder: Gracieus. De wijn smelt na een seconde of 20 op je tong. Ik dacht onmiddellijk aan een premier cru uit de Cote de Nuits, het bleek zelfs...een Grand Cru! Latricieres Chambertin van Drouhin Larose 2011. Ok, mooie starter Oli! watte 93
Archetype van een Gevrey voor mij met bovengenoemde kenmerken. Wel niet het volume van een GC, maar wel de klasse en lengte.

Rood 2 zat in dezelfde stijl. Iets meer alcohol, warmte. In de neus vlezig, ceder, dennebos, asbak, grafiet. Compléx! In de mond een heel stuk sáppiger dan vorige wijn, veel materie maar ook iets meer voelbare tannines die wat droogtrekken naar het einde toe. We dachten allen aan een tweede Bourgondische topper maar het bleek een zuid Italiaanse lookalike. Eerder werd op dit forum al de gelijkenis geschetst tussen de pinot en de nerello mascalese, hier werd deze waarneming 100% bevestigd. Goé forum hé manne! Smile Deze Tenuta delle Terre Nera Il Quadro delle Rose 2010 kreeg unaniem 94 points from zee Belgian Djoerie. 93-94 Enkel het ietwat warme gevoel was redelijk atypisch voor Bourgogne. Voor de rest klopte alles. Maar Bourgognofielen weten nu al een tijdje dat je voor Bourgogneske wijnen ook aan de voet van de etna pareltjes kan terugvinden. Qua materie ging ie over de vorige. Qua lengte weet ik niet meer Smile. Weeral die knappe fijne zuurtjes. Complete wijn.

De volgende rooje had een florale neus, beetje peper, champignons, wel weer wat alcohol, maar uiteindelijk een heel hedonistisch puur snuffelaroma. In de mond was de wijn énorm subtiel, met een Bourgondische finesse. Een echt hemels gevoel, vederlicht maar enorm lang, delicaat, perfect evenwichtig (ondanks de hele lichte droogtrekking ), een waar genot. Man man, wij drinken hier onze tweede GC op één namiddag, Oli Oli, wat doe je nu?
Wel lieve vrienden, het ís helemaal geen Bourgogne...stelde Oli heel professioneel.
watte
Vince had nochtans al nebiolo genoemd maar we overtuigden hem van de typisch Bourgondische finesse. Niet dus.
Nebiolo it is!
Hmmm..Barolo?
Nope.
Tja, Barbaresco dan.
Yep.
Hmmm
Producent... Oli spreekt van een bekende naam...
Er vallen enkele namen maar zoals je bij een Bourgogne nooit de naam Romanee Conti zal laten vallen, ga je ook voor een nebiolo niet aan...GAJA denken!!
En toch...
Wij dronken onze eerste (en wellicht ook enige) Gaja Barbaresco 2013!!
Werden wij high? Ja!
95
Efkes uitpakken, dacht Olivier. Een risicootje toch, gezien de jeugdige leeftijd. Maar het draaide verdomd goed uit. Pure klasse. Beste Italiaan ooit gedronken. PUNT

Even concentreren jongens, daar is al de volgende wijn!
Hier direct een Italiaans gevoel, mede door het kenmerkende rubbertje. Ja hoor, dit is sangiovese! Heel rijke wijn die toch niet zwaar overkomt, een lichte droogtrekking ook. Wellicht een Brunello?
Nope, t is alweer nebiolo, nu wél Barolo. Die florale toets had onze frank moeten doen vallen. Gianfranco Allesandro San Giovanni, Barolo 2006, zeer mooi. 93
NIets stugs of weerbarstig zoals menig Barolo. Grote wijn. Alweer.

Hopa, de volgende wijn herkennen we wél onmiddellijk. De typische reductietoetsen van de syrah, gecombineerd met bosaardbeitjes, zwarte bes en peper doen ons direct aan de Noordelijke Rhone denken. Er komen nog wat gerookte toetsen bij, tabak en toast ook, die wijzen op gedegen houtlagering. Een neus die je endorfines stimuleert.
In de mond is de wijn ongelooflijk zacht en soepel, met ultiem rijpe tannines, de versmelting van de Gaja. Alweer een dijk van een wijn, deze Chapoutier Hermitage 2012. Verdient eveneens 95. Zonder de Gaja was deze zeker de WOTN, nu is het inderdaad close, al geef ik Gaja wel het voordeel. Zeer puur en enorm hedonistisch. Complex en perfect op dronk voor mij. Opnieuw een bewijs dat de meeste Hermitages gewoon na 5-6 jaar al gedronken kunnen worden.

Nét voor het heerlijke konijn met rode kool en kroketjes kregen we nog de icoonwijn uit de Rousillon in het glas, de wijn van ex-RVF journalist en sterk karakter Hervé Bizeul. Ik schatte de Clos des Fees Les Clos 2005 een paar jaar oud, het bleken er 13 te zijn..! Heerlijk rijpe wijn, warm maar in balans. 92
Koffie! Gebald zwart fruit. Redelijk koel voor een Rousillon. Een trapje lager inderdaad dan de vorige rode, maar toch weer boenk erop.

Ideale begeleider van het heerlijke eten was de Kreuzberg Arhweiler 2010
In de stijl van de GG. Hij was blijkbaar van plan deze Arhweiler tot een GG te dopen, maar hij wilde toch solidair zijn met zijn collega's die er in 2010 niet in slaagden een GG te produceren. Had ook wel de kenmerken van een grote spätburgunder. Ging eigenlijk perfect bij Fluffy, het konijn.

, de superlekkere taart werd vergezeld door een sublieme zoete wijn, Domaine du Cinquau " La part des Hommes" 2012 (heerlijke naam).


Daarna volgde nog een supersympathieke crash van de gastheer, die alles uit zijn kast had gehaald om ons een onvergetelijke namiddag te bezorgen maar daar rond 21 uur de rekening voor betaalde...
We trokken de voordeur zachtjes maar net hard genoeg achter ons dicht, in de hoop er binnen afzienbare tijd weer eens te mogen aankloppen. Verlangend naar verdere zotternijen...

thank you Olivier!! tzal wel zijn. AMEN TO THAT!


Berichten in deze discussie
Oliorgie ofte de Zotte Zuiperij - vinejo - 30-09-2018, 02:47 PM
RE: Oliorgie ofte de Zotte Zuiperij - Fre - 30-09-2018 07:36 PM
RE: Oliorgie ofte de Zotte Zuiperij - Bert - 01-10-2018, 08:04 PM
RE: Oliorgie ofte de Zotte Zuiperij - Benz - 01-10-2018, 08:08 PM
RE: Oliorgie ofte de Zotte Zuiperij - Dc - 02-10-2018, 09:54 AM
RE: Oliorgie ofte de Zotte Zuiperij - wvd - 02-10-2018, 11:17 AM
RE: Oliorgie ofte de Zotte Zuiperij - wvd - 26-08-2022, 11:14 AM
RE: Oliorgie ofte de Zotte Zuiperij - Fre - 27-08-2022, 12:09 PM

Ga naar locatie: