Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Domaine Sylvie Esmonin, Gevrey Chambertin
03-03-2011, 09:15 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-07-2011 om 09:24 AM door doc.)
Bericht: #1
Domaine Sylvie Esmonin, Gevrey Chambertin
Premier Cru Clos St.-Jacques 2006

Voorheen Domein Michel Esmonin. Sylvie startte na haar studies in Dijon en enkele jaren omzwervingen haar eerste vintage op het domein in 1990. Het domeint telt 5 ha in Gevrey-Chambertin waarvan een kleiner perceel (ommuurd) in de achtertuin van hun woonplaats- de "Clos St- Jacques" -genoemd naar de route die de pelgrims hier passeren op weg naar Compostella. Enkel deze cuvée ziet 75% nieuw hout. Deze Premier Cru zou het niveau benaderen van een Grand Cru volgens een artikel in RVF.

Licht oranjebruine rand, en volledig geëgaliseerde kleur. Boslucht meer bepaald varens, sprokkelhout, champignons. Aardse geuren, met wat ledertoetsen.
Suave wijn met fluwelige tannines. Opvallend op dronk, mooi afgerond. Rood fruit (aalbesjes) aanwezig maar niet prominent. Terug meer evolutieve smaakindrukken. Zuren zijn quasi volledig geïntegreerd. Toch mist de wijn wat volume of diepgang in vgl met de VV.
Zeer zachte pinot noir, opvallend reeds ver geëvolueerd voor een 2006. Wijn met grote finesse en complexiteit.

Liefhebbers van meer gecorseerde wijn, richten zich beter tot de Gevrey Chambertin Vielles Vignes dus.

Buvez du vin et vivez joyeux !
03-03-2011, 10:25 PM
Bericht: #2
RE: Domaine Sylvie Esmonin, Gevrey Chambertin
Mooie TN.
tnx !
krijg er goesting van !
03-03-2011, 11:15 PM
Bericht: #3
RE: Domaine Sylvie Esmonin, Gevrey Chambertin
(03-03-2011 10:25 PM)Roeland V schreef:  Mooie TN.
tnx !
krijg er goesting van !

Inderdaad! Maar toch wel op t randje van je budget...? Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
04-03-2011, 12:46 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-03-2011 om 12:52 AM door doc.)
Bericht: #4
RE: Domaine Sylvie Esmonin, Gevrey Chambertin
@Jo,had deze inderdaad verwacht maar.. heb hem gelukkig niet zelf betaald ! Anders er ferm over Wink

Buvez du vin et vivez joyeux !
04-03-2011, 10:43 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-03-2011 om 10:46 AM door koen.)
Bericht: #5
RE: Domaine Sylvie Esmonin, Gevrey Chambertin
(03-03-2011 11:15 PM)vinejo schreef:  Inderdaad! Maar toch wel op t randje van je budget...? Wink

Was net hetzelfde aan 't denken toen ik de TN aan 't lezen was Rolleyes, had het artikel in RVF gelezen en er zouden slechts enkele van deze super 1er crus binnen het budget vallen (net diegene die op enkele maanden tijd uitverkocht zijn Big Grin )

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
04-03-2011, 12:34 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-03-2011 om 12:38 PM door doc.)
Bericht: #6
RE: Domaine Sylvie Esmonin, Gevrey Chambertin
Wees gerust Koen, kreeg hem in de tijd cadeau ! Ken nochtans wel paar handelaars die ze verkopen hoor ... Mijn eigen Bourgogne koop ik uit Côte Macconaise of Chalonnaise....Chablis enz. Bedankt voor jullie bezorgdheid rond mijn budget Big Grin

Buvez du vin et vivez joyeux !
04-03-2011, 01:21 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-03-2011 om 01:22 PM door koen.)
Bericht: #7
RE: Domaine Sylvie Esmonin, Gevrey Chambertin
Graag gedaan, als je ooit nog eens hulp nodig hebt met het degustatieve gedeelte ... laat maar weten Wink

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
04-03-2011, 01:55 PM
Bericht: #8
RE: Domaine Sylvie Esmonin, Gevrey Chambertin
(04-03-2011 01:21 PM)koen schreef:  Graag gedaan, als je ooit nog eens hulp nodig hebt met het degustatieve gedeelte ... laat maar weten Wink

Je bent zeker welkom , Koen !!

Buvez du vin et vivez joyeux !
22-01-2012, 12:46 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-01-2012 om 12:43 PM door doc.)
Bericht: #9
RE: Domaine Sylvie Esmonin, Gevrey Chambertin
Clos 2006

Op heden blijft de bovenstaande TN overeind. Helemaal niks droogte cfr WVL tasting. Ik zou toch wat bescheidener zijn dan de RVF. Een heel goeie Premier Cru maar voor dit millésime geen GC allures, misschien wel voor betere millésimes. Mist de diepgang van een GC. Toch ga ik intekenen voor 09. Is en blijft een heerlijk domein. Vooral finesse hier.

Buvez du vin et vivez joyeux !
24-06-2012, 07:18 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-06-2012 om 07:19 PM door Terretoir.)
Bericht: #10
RE: Domaine Sylvie Esmonin, Gevrey Chambertin
2006

Dacht aan een veel oudere wijn, leek veel evolutie te hebben ondergaan. Finesse, zacht maar zeker niet flets, complex maar niet te ingewikkeld. Voor mij een zeer mooie inhoud! Mijne meug... Dag 2 en deze is nog niet platgevallen!

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere
25-06-2012, 11:03 AM
Bericht: #11
RE: Domaine Sylvie Esmonin, Gevrey Chambertin
Ter aanvulling bovenstaande TN.
Ijzer, witte peper, champignon, framboos, krieken, fluwelig, zachte zuren. Finesse !
Stond als laatste in de rij in de tasting dit weekend, zorgde voor een aangename verfrissing.

Buvez du vin et vivez joyeux !
25-06-2012, 12:50 PM
Bericht: #12
RE: Domaine Sylvie Esmonin, Gevrey Chambertin
Premier Cru Clos St.-Jacques 2006

Laatste van een hele mooie rij en duidelijk van hetzelfde hoge niveau. Vrij duidelijk Pinot Noir en dan meer bepaald Bourgogne. Komt zeer geëvolueerd over maar is nog maar 6 jaar oud.

Varens, boslucht, pinot-fruit, kruidigheid, krieken, fluwelige structuur. 92+

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
04-08-2012, 10:05 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-08-2012 om 10:08 PM door doc.)
Bericht: #13
RE: Domaine Sylvie Esmonin, Gevrey Chambertin
Clos St. Jacques 2005

Vanavond bij het kalfsgebraad met morieljes en mousse van broccoli, met kalfsjus.

Deze wijn begint zich vanaf nu mooi te geven. Ik ga cool blijven en niet vervallen in lyrische superlatieven alhoewel dit wel mocht voor dit millésime. De wijn is een toppunt van subtiele finesse en moeilijk te benoemen. Laat staan om er onmiddellijk een PN uit te halen...
Zacht en fluwelig zoals we gewoon zijn van Esmonin in deze cuvée. Ook in de neus zit alles in elkaar en niet naast elkaar. Ingetogen, subtiele aroma's van framboos, bos en heel veel friste. In de mond dezelfde kenmerken. Perfecte balans en mooi versmolten geheel.
Een satijnen trouwjurkje van een wijn ! Groots in al z'n bescheidenheid. Mrs gaf 93, ik gaf 92 maar ik dronk er meer van Wink

Buvez du vin et vivez joyeux !
04-08-2012, 10:10 PM
Bericht: #14
RE: Domaine Sylvie Esmonin, Gevrey Chambertin
(04-08-2012 10:05 PM)doc schreef:  Clos St. Jacques 2005

Vanavond bij het kalfsgebraad met morieljes en mousse van broccoli, met kalfsjus.

Deze wijn begint zich vanaf nu mooi te geven. Ik ga cool blijven en niet vervallen in lyrische superlatieven alhoewel dit wel mocht voor dit millésime. De wijn is een toppunt van subtiele finesse en moeilijk te benoemen. Laat staan om er onmiddellijk een PN uit te halen...
Zacht en fluwelig zoals we gewoon zijn van Esmonin in deze cuvée. Ook in de neus zit alles in elkaar en niet naast elkaar. Ingetogen, subtiele aroma's van framboos, bos en heel veel friste. In de mond dezelfde kenmerken. Perfecte balans en mooi versmolten geheel.
Een satijnen trouwjurkje van een wijn ! Groots in al z'n bescheidenheid. Mrs gaf 93, ik gaf 92.

Mooi! Silvieke in een topjaar, amai.
En vanaf nu noemen we je dus Denominazione di Origine Controllata. Ssssuits you !
cheers

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
04-08-2012, 10:15 PM
Bericht: #15
RE: Domaine Sylvie Esmonin, Gevrey Chambertin
(04-08-2012 10:10 PM)vinejo schreef:  
(04-08-2012 10:05 PM)doc schreef:  Clos St. Jacques 2005

Vanavond bij het kalfsgebraad met morieljes en mousse van broccoli, met kalfsjus.

Deze wijn begint zich vanaf nu mooi te geven. Ik ga cool blijven en niet vervallen in lyrische superlatieven alhoewel dit wel mocht voor dit millésime. De wijn is een toppunt van subtiele finesse en moeilijk te benoemen. Laat staan om er onmiddellijk een PN uit te halen...
Zacht en fluwelig zoals we gewoon zijn van Esmonin in deze cuvée. Ook in de neus zit alles in elkaar en niet naast elkaar. Ingetogen, subtiele aroma's van framboos, bos en heel veel friste. In de mond dezelfde kenmerken. Perfecte balans en mooi versmolten geheel.
Een satijnen trouwjurkje van een wijn ! Groots in al z'n bescheidenheid. Mrs gaf 93, ik gaf 92.

Mooi! Silvieke in een topjaar, amai.
En vanaf nu noemen we je dus Denominazione di Origine Controllata. Ssssuits you !
cheers

et Garantita ! Smile
Zat er al een tijdje aan te komen die afkorting, als iedereen je doc noemt, dan pas je dat beter aan. En ik vind dat eigenlijk wel leuker zo. De familienaam bij Mrs blijft. Zo is 't niet allemaal passé hè !
'k Ga eigenlijk ook een beetje moeten wennen....

Buvez du vin et vivez joyeux !
04-08-2012, 10:25 PM
Bericht: #16
RE: Domaine Sylvie Esmonin, Gevrey Chambertin
Medoc had ook nog gekund hé! Big GrinBig Grin
04-08-2012, 10:38 PM
Bericht: #17
RE: Domaine Sylvie Esmonin, Gevrey Chambertin
(04-08-2012 10:25 PM)mrs_magooo schreef:  Medoc had ook nog gekund hé! Big GrinBig Grin

Smile

Toch een goede beslissing hoor, doc ! Eindelijk wat eenvormigheid.

De 2006 die ik van hetzelfde huis al mocht proeven was ook al schitterend. Had deze wijn ook al die evolutieve toetsen zoals de 2006?

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
04-08-2012, 10:50 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-08-2012 om 11:21 PM door doc.)
Bericht: #18
RE: Domaine Sylvie Esmonin, Gevrey Chambertin
(04-08-2012 10:38 PM)carl schreef:  
(04-08-2012 10:25 PM)mrs_magooo schreef:  Medoc had ook nog gekund hé! Big GrinBig Grin

Smile

Toch een goede beslissing hoor, doc ! Eindelijk wat eenvormigheid.

De 2006 die ik van hetzelfde huis al mocht proeven was ook al schitterend. Had deze wijn ook al die evolutieve toetsen zoals de 2006?

thank you..applaus
Nee bijlange niet die evolutieve kenmerken van een 06...
In die zin is de 05 nog een "jongere" wijn maar...nu al perfect drinkklaar. Maar toch verwacht ik hier nog veel van binnen enkele jaren, gaat toch complexer worden. Ik moet dringend ook eens de meer gecorseerde VV drinken.
Moet eerlijk toegeven dat ik de Jacques toch niet echt de Grand Cru status zou toemeten, eerder een top Premier. Enfin, dit in tegenstelling tot RVF ea...ik breek een lans.

Buvez du vin et vivez joyeux !
04-08-2012, 11:08 PM
Bericht: #19
RE: Domaine Sylvie Esmonin, Gevrey Chambertin
(04-08-2012 10:25 PM)mrs_magooo schreef:  Medoc had ook nog gekund hé! Big GrinBig Grin

Eerder voor jezelf dan... al jarenlang mé Doc... Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
04-08-2012, 11:13 PM
Bericht: #20
RE: Domaine Sylvie Esmonin, Gevrey Chambertin
(04-08-2012 11:08 PM)vinejo schreef:  
(04-08-2012 10:25 PM)mrs_magooo schreef:  Medoc had ook nog gekund hé! Big GrinBig Grin

Eerder voor jezelf dan... al jarenlang mé Doc... Wink

thumbsup !

Buvez du vin et vivez joyeux !
18-07-2013, 10:05 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-07-2013 om 10:34 PM door doc.)
Bericht: #21
RE: Domaine Sylvie Esmonin, Gevrey Chambertin
Clos 2007

Bos, putje, ijzer, witte peper, beetje zadel, een streepje luxehout en een vegetaal puntje naast minerale toetsen. Fluwelige mond van zwarte bramen en framboos. Stevige maar tegelijk sappige backbone met zachte tannine en fijne zuurtjes. Nog een paar jaartjes te gaan maar momenteel perfect te genieten. Goh een superwijntje dat er in slaagde me eindelijk wat op te peppen! Hoe teder kan een Gevrey zijn als van Sylvie gemaakt...92+
De Populist had hier bij moeten zijn ! He'd finally love Burgundy Wink

Buvez du vin et vivez joyeux !
19-07-2013, 04:21 PM
Bericht: #22
RE: Domaine Sylvie Esmonin, Gevrey Chambertin
(18-07-2013 10:05 PM)doc schreef:  Clos 2007

Bos, putje, ijzer, witte peper, beetje zadel, een streepje luxehout en een vegetaal puntje naast minerale toetsen. Fluwelige mond van zwarte bramen en framboos. Stevige maar tegelijk sappige backbone met zachte tannine en fijne zuurtjes. Nog een paar jaartjes te gaan maar momenteel perfect te genieten. Goh een superwijntje dat er in slaagde me eindelijk wat op te peppen! Hoe teder kan een Gevrey zijn als van Sylvie gemaakt...92+
De Populist had hier bij moeten zijn ! He'd finally love Burgundy Wink
Ik heb hier weer iets essentieels gemist, de dju toch. Sad
19-07-2013, 05:52 PM
Bericht: #23
RE: Domaine Sylvie Esmonin, Gevrey Chambertin
Same here Confused.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
19-07-2013, 09:49 PM
Bericht: #24
RE: Domaine Sylvie Esmonin, Gevrey Chambertin
(19-07-2013 05:52 PM)Mt schreef:  Same here Confused.

@beide: de fleskes zijn nog niet op ! Ik hou er wel eentje aan de kant Tongue

Buvez du vin et vivez joyeux !
20-07-2013, 01:08 AM
Bericht: #25
RE: Domaine Sylvie Esmonin, Gevrey Chambertin
(19-07-2013 09:49 PM)doc schreef:  
(19-07-2013 05:52 PM)Mt schreef:  Same here Confused.

@beide: de fleskes zijn nog niet op ! Ik hou er wel eentje aan de kant Tongue

Doe er maar 2 applaus!

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
20-07-2013, 08:50 PM
Bericht: #26
RE: Domaine Sylvie Esmonin, Gevrey Chambertin
(20-07-2013 01:08 AM)Mt schreef:  
(19-07-2013 09:49 PM)doc schreef:  
(19-07-2013 05:52 PM)Mt schreef:  Same here Confused.

@beide: de fleskes zijn nog niet op ! Ik hou er wel eentje aan de kant Tongue

Doe er maar 2 applaus!

Hebt ge er nog genoeg misschien? ;-) Wil de vergelijking met de 06 wel maken anders! De 06 was voor mij de schoonste Bourgogne tot hiertoe, staat hier trouwens op de kast te pronken (leeg weliswaar)...

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere
21-07-2013, 01:32 AM
Bericht: #27
RE: Domaine Sylvie Esmonin, Gevrey Chambertin
(20-07-2013 08:50 PM)Tom T schreef:  
(20-07-2013 01:08 AM)Mt schreef:  
(19-07-2013 09:49 PM)doc schreef:  
(19-07-2013 05:52 PM)Mt schreef:  Same here Confused.

@beide: de fleskes zijn nog niet op ! Ik hou er wel eentje aan de kant Tongue

Doe er maar 2 applaus!

Hebt ge er nog genoeg misschien? ;-) Wil de vergelijking met de 06 wel maken anders! De 06 was voor mij de schoonste Bourgogne tot hiertoe, staat hier trouwens op de kast te pronken (leeg weliswaar)...

Ik las ergens dat ze stillekes aan het niveau van Bize-Leroy evenaart, straffe quote leek het mij ! Genoeg ? Toch niet zu ...;-)

Buvez du vin et vivez joyeux !
15-12-2013, 03:00 PM
Bericht: #28
RE: Domaine Sylvie Esmonin, Gevrey Chambertin
Na het foutje in de Bize, ...dju. Een Esmonin Clos Saint Jacques 07 open getrokken. Waw, wat een wijn. Evenwicht, finesse...een wijn die zich mooi laat genieten. Jammer van het prijskaartje, maar van dit wijntje koop ik er elk jaar een paar. Bourgogne, ik hou er van !

Buvez du vin et vivez joyeux !
15-06-2014, 04:38 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-06-2014 om 04:40 PM door Venne.)
Bericht: #29
RE: Domaine Sylvie Esmonin, Gevrey Chambertin
De cdn villages 2010
Tweede dag vandaag en wat een schone pinot noir! De prijs voor de villages is dan ook bijna 1cru niveau:-) eerste dag had hij wel wat reductiefs
Dat gaat wat geven voor de hogere cuvées v 2010 voor ons NN !!! Wie mij ne clos saint jacques 2010 kan bezorgen maakt v mij nen enorm gelukkige mens....
Weet iemand wat t verschil is met de cuvée sylvie?

Wine is sunlight , held together by water !
15-06-2014, 05:32 PM
Bericht: #30
RE: Domaine Sylvie Esmonin, Gevrey Chambertin
(15-06-2014 04:38 PM)Venne schreef:  De cdn villages 2010
Tweede dag vandaag en wat een schone pinot noir! De prijs voor de villages is dan ook bijna 1cru niveau:-) eerste dag had hij wel wat reductiefs
Dat gaat wat geven voor de hogere cuvées v 2010 voor ons NN !!! Wie mij ne clos saint jacques 2010 kan bezorgen maakt v mij nen enorm gelukkige mens....
Weet iemand wat t verschil is met de cuvée sylvie?

Doc is daar de ideale man voor maar hij post hier blijkbaar niet meer... Sad

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)


Ga naar locatie: