Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Op een avond aan zee
22-07-2012, 07:53 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-07-2012 om 01:19 PM door Mt.)
Bericht: #1
Op een avond aan zee
[Afbeelding: lineupz.jpg]

Gisteren zat ik in de late namiddag samen met Dr & Mrs Magoo op een zonnig terras: staalblauwe hemel, verse zeelucht en veel goesting in het leven. Terwijl allerlei lekkers uit de zee op tafel getoverd werd, besloten we om een memorabele wijnproeverij te houden. Euh, memorabel, en ik wik mijn woorden Exclamation.

(wijnlijst en tasting notes worden asap aangevuld)

WIT:

La Pépière, Muscadet Clos des Briords 2010: Niet zo beendroog als Ecu, fris en vooral fruitig ! Oesters en Muscadet als intro...

Huet, Vin Pétillant 2002:
Een buitenbeentje, schuimende Chenin, complex en verrassend. Nootjes en honing in de neus. Who needs Champagne if you got this?

Boulay, Beaujeu 2007: Kurk (Kwaliteit duidelijk merkbaar)

Veneau, Pouilly Fumé 2010:
Van 't beste uit Pouilly! 90 Dit domein is een vaste waarde voor mij en dit millésime blinkt uit ! Verfijnde neus van Sauvignon s. Perfect evenwicht: rijp en krokant.

Overnoy, Pupillin, Savagnin 2005 (stond open): Words don't come easy...Wink Niks Sav, fruit, zuurkes, wax, beestig lekker !

ROOD:

*Pape Clément 2002:
Kurk!

*Pape Clément 2003: Vijftal uur in de karaf. Heerlijke, romige wijn, formidabel geparfumeerd door de houtlagering.
Koffie, leer, zoethout, cassis, gekonfijt fruit, groen boontje, salie, rijpe, zachte tannines. Beetje warmte. Zwarte olijven, fumé, zwarte woudham. Teer. Kirsch. Nu al heel versmolten en mooi om te drinken. Toekomstperspectief is zeer mooi! Opvallende, krokante zuren voor een 2003. Très, très Magrez. (93+)

*Smith Haut Lafitte 1994:"natte hond", groen boontje, leer, champignons, humus, zachte tannines, hoog in zuren met nog heel aantrekkelijk fruit. Beetje het karakter en de charme van een grand cru uit Bourgogne. Moet nu gedronken worden. 90


*La Mission Haut-Brion 2001: Aanvankelijk toch wat gesloten neus. Na een tijdje gaf hij zich wat meer. Animaal, nog heel mooi op het fruit. Ultieme balans tussen kracht en finesse. Zijdig, fluwelig, lengte. Man wat een wijn. De 2001 proefde ik +-3 jaar geleden al eens eerder. Ik herinner me dat pas 's anderendaags de echte charme naar bovenkwam. En dat die stevige structuur zeer weinig veranderd is op drie jaar tijd. Zeer robuuste jongen (met veel charme) en op dat vlak ook de grootste klasbak tijdens "Op een avond aan zee". (93, binnen 10 jaar met gemak meer)

Het verschil met de andere Pessacs? De extra punch. Structuur. De twee jongere Papes ('03 en '02) verbleekten op dat vlak: La Mission speelt in een andere liga.


*La Conseillante 1996: Uitblinker van formaat. Heel fijne wijn, alles wat je van een Pomerol verwacht. Rechtlijnig, alles harmonieus en toch met heel wat spankracht. Perfect versmolten. WOTN.
Volledig akkoord: de wijn van de avond voor mij. Tekenend is dat Parker deze wijn slechts 88 punten heeft toebedeeld. (laatst geproefd in '99) Neil Martin proefde 'm in 2003 en gaf 93-94 punten. Time is on our side.

N.Martin: Backward and broody when first tasted in April 1998, yet lacking some charm. Tasted again in November 2003 at La Tupina in Bordeaux. This wine has really come out of its shell. A lovely earthy nose with rustic red fruits. Seamless tannins on the palate, which displays a divine balance. Still youthful but you could drink this now. Delicious and understated. A great success considering this is a weak Right Bank vintage.

*Trotanoy 2003:

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
22-07-2012, 07:59 PM
Bericht: #2
RE: Op een avond aan zee
watte
(en ik was al zo trots op ne simpele Leoville Barton!!)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
22-07-2012, 08:04 PM
Bericht: #3
RE: Op een avond aan zee
We hebben eigenlijk nog overwogen om niet te veel ruchtbaarheid aan gisteren te geven Confused Big Grin.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
22-07-2012, 08:56 PM
Bericht: #4
RE: Op een avond aan zee
Schoon reekske Slurp

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
22-07-2012, 10:12 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-07-2012 om 10:15 PM door doc.)
Bericht: #5
RE: Op een avond aan zee
Tja, vree tasting. Conseillante was top, de Mission lekkere brok plezier. Trotanoy was precies orangina watte Jammer van de kurk in de PC02, was aanvankelijk mogelijk om er naast te drinken maar na een tijdje kwam de kurk toch heel erg boven drijven. Dju.
De Beaujeu van Boulay had er ook last van...

Buvez du vin et vivez joyeux !
22-07-2012, 11:50 PM
Bericht: #6
RE: Op een avond aan zee
ruchtbaarheid...ook eens over nadenken de komende week:-)
wel een BDX reekske eh... en dan 1 wit loireke? Betwijfel of er voor de rest niks opengegaan is.. al is het een cara pils:-)

Wine is sunlight , held together by water !
22-07-2012, 11:53 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-07-2012 om 11:57 PM door doc.)
Bericht: #7
RE: Op een avond aan zee
(22-07-2012 11:50 PM)Venne schreef:  ruchtbaarheid...ook eens over nadenken de komende week:-)
wel een BDX reekske eh... en dan 1 wit loireke? Betwijfel of er voor de rest niks opengegaan is.. al is het een cara pils:-)

La Pepière 2010
Huet, Vin Pétillant 2002
Veneau, Pouilly Fumé 2010
Overnoy, Savaganin 2005 (stond open)

Buvez du vin et vivez joyeux !
22-07-2012, 11:56 PM
Bericht: #8
RE: Op een avond aan zee
witte Chimay?:-)

Wine is sunlight , held together by water !
22-07-2012, 11:58 PM
Bericht: #9
RE: Op een avond aan zee
(22-07-2012 11:56 PM)Venne schreef:  witte Chimay?:-)

Deze keer niet, witte zie vorige post Cool

Buvez du vin et vivez joyeux !


Ga naar locatie: