Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
WAT HEBBEN JULLIE VAN WIJN LIGGEN?
27-01-2013, 11:51 AM
Bericht: #1
WAT HEBBEN JULLIE VAN WIJN LIGGEN?
Deze morgen heb ik mijn wijnkast (ruim 300 flessen, twee rijen) geordend. Onderste lade Bordeaux (Sociando-Mallet, Lagrange, Cos, Léoville Barton, Meyney... en een heel klein beetje rechteroever Pomerol). Lade erboven de Bandols (Pradeaux, Pribarnon, Suffrène), Franse Syrahs (GT-S, Guigal, ..) Cahors (le Cèdre), Madiran (Berthoumieu, Montus, Laffont). Derde lade de Itallianen met Sagrantino en Chianti (Isole e Olena, Poliziano,...), Barbera's, Dolcetto en heel klein beetje Amarone en Barolo. Champagne dekt dit compartiment af (Roederer, Jacquesson,...). In de vierde lade mijn Zuid -Afrikaanse Pinotages voor rijping (Kanonkop, Diemersfontein, Laibach, Allée Bleue) en wat Z.A. blends, bedolven onder Beaujolais (die Bojo-collectie wordt deze namiddag aangevuld, Roilette, Vermorel, Descombes, Lapierre...) en een beetje zoete Bordeaux, paar flessen gerijpt Argentijns en Australisch en een paar prachtige Grenaches uit Priorato en Aragon. Helemaal bovenaan ligt wit: Riesling en Chenin (de meeste pareltjes liggen 10 km verwijderd, uit handbereik in een onhandige maar voor de wijn ideale kruipkelder, beslaan een vierde van mijn wijnvoorraad), oude Italiaanse Verdicchio (Mirum!!), Greco di Tufo, Assyrtiko, paar Nieuw-Zeelandse Sauvignons, Pessac-Léognan (Clos Floridène, La Louvière...), Savoie, Jura (ook die twee streken liggen grotendeels veilig verwijderd, in rood en wit, aanzienlijke voorraad Gringet, Bergeron, Altesse, Mondeuse) en Roussanne-Marsanne blends uit de Languedoc. Enfin, een mens moet kiezen wat hij bewaart. Ge kunt niet alles hebben nietwaar (maar wat ik echt lekker vind, dat heb ik ongeveer).
27-01-2013, 12:55 PM
Bericht: #2
RE: WAT HEBBEN JULLIE VAN WIJN LIGGEN?
Eerste rij: Médoc
Tweede rij: Bandol
En nog een fles Beaujolais Nouveau 1999 + een Chileen (gekregen).

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
27-01-2013, 01:06 PM
Bericht: #3
RE: WAT HEBBEN JULLIE VAN WIJN LIGGEN?
Net alles in de Kellermeister-app gestoken. Niet super, maar ok genoeg voor een gratis app. Na mijn zwerftochten in Slovenië uiteraard veel Sloveens, wit en rood. En uitermate weinig Frans. Wat Loire en een mini beetje Rhône. Verder zijn Spaans en Italiaans (Toscaans) de meest vertegenwoordigende landen. De uitbouw van mijn kelder staat dus nog volop in de kinderschoenen Smile Met slechts een 130-tal flessen so far (wel 88 veschillende referenties - veel loners dus in de frigo Smile ).
Maar nu ik 1 jour 1 vin heb ontdekt, zou de uitbreiding wel eens sneller kunnen komen dan verwacht :-)

"Quickly, bring me a beaker of wine so that I may wet my mind and say something clever" (Aristophanes)
27-01-2013, 01:29 PM
Bericht: #4
RE: WAT HEBBEN JULLIE VAN WIJN LIGGEN?
Een bijna uitsluitend Franse kelder uit alle streken. Van Loire tot Jura van Sud-Ouest tot Languedoc...en wat Italiaanse. Het aandeel Bourgogne en Bordeaux stijgt terug.

Buvez du vin et vivez joyeux !
27-01-2013, 01:51 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-01-2013 om 01:52 PM door jazzper.)
Bericht: #5
RE: WAT HEBBEN JULLIE VAN WIJN LIGGEN?
te veel :-) heb altijd wat vintage champagne, gewone champagne, madeira, porto, sherry, vin jaune en wat zoete dessertwijnen liggen.
Voor de rest: vrij veel Amerikaanse wijnen, franse, italiaanse en tegenwoordig veel duits en oostenrijks en wat wereldwijnen (israel, argentinie, chili). Veel wijnen die nog niet op dronk zijn maar waar ik de komende 20 jaar van wil genieten. Mijn whiskey- en gincollectie even on hold gezet wegens klachten van de madame :-)
Veel belangrijker vind ik eigenlijk: wat is jullie koopgedrag vandaag?
Ik heb een aantal BDX en Bourgogne die ik blijf kopen maar momenteel meer interesse in Bandol en zuidelijke wijnen. Italië wordt steeds belangrijker en tegenwoordig is Duitsland/Oostenrijk mijn nr 1 in aankoop (vooral de rieslings dan :-)
bijna spanje vergeten: voornamelijk priorato/monsant en af en toe wat toro (voor rijping), heb nog wat belgjes liggen maar da's meer voor de fun om eens te laten proeven

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
27-01-2013, 02:11 PM
Bericht: #6
RE: WAT HEBBEN JULLIE VAN WIJN LIGGEN?
(27-01-2013 01:51 PM)jazzper schreef:  te veel :-) heb altijd wat vintage champagne, gewone champagne, madeira, porto, sherry, vin jaune en wat zoete dessertwijnen liggen.
Voor de rest: vrij veel Amerikaanse wijnen, franse, italiaanse en tegenwoordig veel duits en oostenrijks en wat wereldwijnen (israel, argentinie, chili). Veel wijnen die nog niet op dronk zijn maar waar ik de komende 20 jaar van wil genieten. Mijn whiskey- en gincollectie even on hold gezet wegens klachten van de madame :-)
Veel belangrijker vind ik eigenlijk: wat is jullie koopgedrag vandaag?
Ik heb een aantal BDX en Bourgogne die ik blijf kopen maar momenteel meer interesse in Bandol en zuidelijke wijnen. Italië wordt steeds belangrijker en tegenwoordig is Duitsland/Oostenrijk mijn nr 1 in aankoop (vooral de rieslings dan :-)
bijna spanje vergeten: voornamelijk priorato/monsant en af en toe wat toro (voor rijping), heb nog wat belgjes liggen maar da's meer voor de fun om eens te laten proeven
@JAZZPER Die Amerikanen intrigeren me, wat heb je daar van allemaal? Ik heb al gezocht naar goeie, zelfs naar Gent voor gereden, maar dat was niet het goeie adres. Vind sommige Zinfandels wel zeer lekker, zoals die van Francis Coppola. Met Amerika heb ik gewoon veel te weinig ervaring. Wil er meer van leren, maar waar?
27-01-2013, 02:26 PM
Bericht: #7
RE: WAT HEBBEN JULLIE VAN WIJN LIGGEN?
Iets meer dan de helft Frans, waarvan merendeel Bdx, gevolgd door Rhone en ander zuid-frans. Andere helft vooral duitse riesling (duh..)


(27-01-2013 12:55 PM)vinejo schreef:  En nog een fles Beaujolais Nouveau 1999.
Cool

(27-01-2013 01:06 PM)Somers schreef:  Maar nu ik 1 jour 1 vin heb ontdekt, zou de uitbreiding wel eens sneller kunnen komen dan verwacht :-)
Tim, goede ervaringen mee? Ik krijg hiervan ook erg verleidelijke mails. Kan je kleine bestellingen plaatsen, of moet het altijd veel zijn (verzendingskost?)

(27-01-2013 01:51 PM)jazzper schreef:  te veel :-)
We willen wel helpen om dit probleem uit de wereld te krijgen... Wink
27-01-2013, 02:53 PM
Bericht: #8
RE: WAT HEBBEN JULLIE VAN WIJN LIGGEN?
Marc, ik heb al een behoorlijk aantal bestellingen achter de rug en je kunt er volledig vertrouwen in hebben. Kleine bestellingen zijn zeker geen probleem ! De forfait verzendingskosten is relatief gezien natuurlijk iets duurder bij een kleine bestelling. Probeer desnoods te groeperen met andere forumleden uit de buurt.

Buvez du vin et vivez joyeux !
27-01-2013, 02:53 PM
Bericht: #9
RE: WAT HEBBEN JULLIE VAN WIJN LIGGEN?
(27-01-2013 02:11 PM)de populist schreef:  [quote='jazzper' pid='33442' dateline='1359287463']
Ik heb al gezocht naar goeie, zelfs naar Gent voor gereden, maar dat was niet het goeie adres. Vind sommige Zinfandels wel zeer lekker, zoals die van Francis Coppola. Met Amerika heb ik gewoon veel te weinig ervaring. Wil er meer van leren, maar waar?

Vinam..?
Coppola vind ik ook wel zeer oké!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
27-01-2013, 02:59 PM
Bericht: #10
RE: WAT HEBBEN JULLIE VAN WIJN LIGGEN?
(27-01-2013 02:53 PM)vinejo schreef:  
(27-01-2013 02:11 PM)de populist schreef:  [quote='jazzper' pid='33442' dateline='1359287463']
Ik heb al gezocht naar goeie, zelfs naar Gent voor gereden, maar dat was niet het goeie adres. Vind sommige Zinfandels wel zeer lekker, zoals die van Francis Coppola. Met Amerika heb ik gewoon veel te weinig ervaring. Wil er meer van leren, maar waar?

Vinam..?
Coppola vind ik ook wel zeer oké!

Inderdaad Jo, toen ik vroeg naar wijnen met meer zuren, zeiden ze dat ze die bewust niet hadden. Allé dan. Wit vond ik echt om bij te huilen. Cuvaison vind ik wel heel goed, dat moet ik wel zeggen. Enfin, mijn smaak niet, blijkbaar zijn er veel mensen die deze wijnen wel appreciëren.
27-01-2013, 03:18 PM
Bericht: #11
RE: WAT HEBBEN JULLIE VAN WIJN LIGGEN?
(27-01-2013 02:53 PM)vinejo schreef:  
(27-01-2013 02:11 PM)de populist schreef:  [quote='jazzper' pid='33442' dateline='1359287463']
Ik heb al gezocht naar goeie, zelfs naar Gent voor gereden, maar dat was niet het goeie adres. Vind sommige Zinfandels wel zeer lekker, zoals die van Francis Coppola. Met Amerika heb ik gewoon veel te weinig ervaring. Wil er meer van leren, maar waar?

Vinam..?
Coppola vind ik ook wel zeer oké!

veel vinam inderdaad: oude zoeten wijnen van jaren '80 en '90, weinig californie maar meer washington state, wat five fingers lake riesling, chateau st michelle sparkling wine en riesling en nog wat flessen die ik zelf uit oregon heb meegebracht. mijn kelder is pure chaos (vroeger in het resto behoorlijk goed geordend zoals je zelf hebt kunnen zien maar tegenwoordig verspreid over twee kelders en twee klimaatkasten )maar zo heb ik dat graag dan ontdek ik af en toe nog iets "nieuws" applaus

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
27-01-2013, 03:23 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-01-2013 om 03:34 PM door carl.)
Bericht: #12
RE: WAT HEBBEN JULLIE VAN WIJN LIGGEN?
Ik heb slechts een kleine kelder onder 1 kamer van mijn huis die qua toegankelijkheid nogal te wensen overlaat. Ik zit momenteel iets boven de 400 flessen waarvan het merendeel (70 %) Frans. De Bordeaux-streek neemt daarvan een klein derde voor zijn rekening . Ik heb vooral recentere (vanaf 2004) jaargangen liggen. De linkeroever wordt vertegenwoordigt door Cantemerle, Durfort-Vivens, Lascombes, Leoville Barton, Pontet Canet, Sociando, Haut-Batailley, Cos d'Estournel, Agassac, ... Van de rechteroever heb ik vooral Beau-Sejour Becot, Fombrauge, Grand pontet en Magdelaine. Ook het zoetere werk komt aan bod met Suduiraut, Sigalas Rabaud, Doisy vedrines, Liot. Ook enkele witte en rode Graves ontbreken niet : Domaine de Chevalier, Carbonnieux en Chantegrive. De Loire met de onvergetelijke chenins van Le Rocher des Violettes, Juchepie, Chidaine en Baudry mag natuurlijk ook niet over het hoofd gezien worden. Ok heb ik een mooi aantal rode Loirewijnen van topproducenten Amirault, Baudry, Germain en Alliet. Een streek die ook rond de 50 flessen schommelt is de Zuidelijke Rhone, vooral in rood dan. Viret, Santa Duc, Charvin, Beaucastel, Fondreche en de la Janasse zijn hier de vaandeldragers. Momenteel op de 4e plaats in mijn kelderranglijst van Frankrijk komt het Zuid-Westen zowel in rood, wit als zoet. Met als belangrijkste vertegenwoordigers in aantallen Ancienne Cure, Tirecul la Graviere,Laffitte-Teston, Cosse Maisonneuve en Tour des Gendres. Andere Franse streken die momenteel wat ondervertegenwoordigd zijn : Bourgogne (Pattes Loup, Joblot, Monnier) + Beaujolais (Foillard, Lapalu, Marrans)en Languedoc (Lacroix-Vanel, La Peira, de la Negly) met elk een kleine 20 flessen en voorts de Provence (Simone, Milan, du Deffends, Bellet) , Savoie (Carrel, Peillot) en Alsace (Schlumberger, Buecher) met elk een kleine 10 flessen.
Duitsland is als land een mooie 2e met een kleine 60 flessen wat betekent dat ik ongeveer 15 % van mijn kelder met rieslings, silvaners, Weisburgunders en Chardonnays maar ook Spatburgunders, Fruhburgunders en Cabernet Dorzas heb gevuld. Rheinhessen (24 flessen) is hier de grote winnaar met vooral een groot aandeel Wittmann en Geil (beide 10 flessen) maar ook Sander en Gehring laten zich niet onbetuigd. Daarna komt de Nahe met een 15-tal flessen van de onvermijdelijke Schafer-Frohlich die momenteel van de mooiste rielsings in Duitsland maakt. In Baden maken Alexander Laible en Weingut Knab het mooie weer in het gezelschap van Shelter Winery. De Moezel (Cluserath, Busch en Molitor), Pfalz (Von Winning, Burklin-Wolf en Schneider), Rheingau (Fricke) en Franken (Am Stein) hinken met aantallen van een 5-tal flessen per streek wat achterop.
Zuid-Afrika (15 flessen) met de Badenhorst-brothers , Hamilton Russell en Springfield Estate komt zowel in rood als wit aan bod. Verder heb ik nog kleinere aantallen rode en witte Spaanse wijn, Oostenrijk toont ook zijn troeven met de typische Gruner Veltliners (Huber en Fritsch) in wit en Blaufrankisch (Igler)in rood een ook ons eigen Belgenlandje krijgt een kleine vertegenwoordiging in mijn kelder in de persoon van Entre-Deux-Monts en Bon Baron. De eerste met witte wijn en de laatste met rode wijnen. Portugal, Argentinië, Italië, Australië en Hongarije zitten allen onder de 5 flessen en sluiten de rij.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
27-01-2013, 03:23 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-01-2013 om 03:24 PM door doc.)
Bericht: #13
RE: WAT HEBBEN JULLIE VAN WIJN LIGGEN?
(27-01-2013 03:18 PM)jazzper schreef:  
(27-01-2013 02:53 PM)vinejo schreef:  
(27-01-2013 02:11 PM)de populist schreef:  [quote='jazzper' pid='33442' dateline='1359287463']
Ik heb al gezocht naar goeie, zelfs naar Gent voor gereden, maar dat was niet het goeie adres. Vind sommige Zinfandels wel zeer lekker, zoals die van Francis Coppola. Met Amerika heb ik gewoon veel te weinig ervaring. Wil er meer van leren, maar waar?

Vinam..?
Coppola vind ik ook wel zeer oké!

veel vinam inderdaad: oude zoeten wijnen van jaren '80 en '90, weinig californie maar meer washington state, wat five fingers lake riesling, chateau st michelle sparkling wine en riesling en nog wat flessen die ik zelf uit oregon heb meegebracht. mijn kelder is pure chaos (vroeger in het resto behoorlijk goed geordend zoals je zelf hebt kunnen zien maar tegenwoordig verspreid over twee kelders en twee klimaatkasten )maar zo heb ik dat graag dan ontdek ik af en toe nog iets "nieuws" applaus

Chaos...zeer herkenbaar Jazz Wink 'k Zou ook eens wat meer moeten inventariseren ...ik koop teveel !

Buvez du vin et vivez joyeux !
27-01-2013, 03:37 PM
Bericht: #14
RE: WAT HEBBEN JULLIE VAN WIJN LIGGEN?
(27-01-2013 03:23 PM)carl schreef:  Ik heb slechts een kleine kelder onder 1 kamer van mijn huis die qua toegankelijkheid nogal te wensen overlaat. Ik zit momenteel iets boven de 400 flessen waarvan het merendeel (70 %) Frans. De Bordeaux-streek neemt daarvan een klein derde voor zijn rekening . Ik heb vooral recentere (vanaf 2004) jaargangen liggen. De linkeroever wordt vertegenwoordigt door Cantemerle, Durfort-Vivens, Lascombes, Leoville Barton, Pontet Canet, Sociando, Haut-Batailley, Cos d'Estournel, Agassac, ... Van de rechteroever heb ik vooral Beau-Sejour Becot, Fombrauge, Grand pontet en Magdelaine. Ook het zoetere werk komt aan bod met Suduiraut, Sigalas Rabaud, Doisy vedrines, Liot. Ook enkele witte en rode Graves ontbreken niet : Domaine de Chevalier, Carbonnieux en Chantegrive. De Loire met de onvergetelijke chenins van Le Rocher des Violettes, Juchepie, Chidaine en Baudry mag natuurlijk ook niet over het hoofd gezien worden. Ok heb ik een mooi aantal rode Loirewijnen van topproducenten Amirault, Baudry, Germain en Alliet. Een streek die ook rond de 50 flessen schommelt is de Zuidelijke Rhone, vooral in rood dan. Viret, Santa Duc, Charvin, Beaucastel, Fondreche en de la Janasse zijn hier de vaandeldragers. Momenteel op de 4e plaats in mijn kelderranglijst van Frankrijk komt het Zuid-Westen zowel in rood, wit als zoet. Met als belangrijkste vertegenwoordigers in aantallen Ancienne Cure, Tirecul la Graviere,Laffitte-Teston, Cosse Maisonneuve en Tour des Gendres. Andere Franse streken die momenteel wat ondervertegenwoordigd zijn : Bourgogne (Pattes Loup, Joblot, Monnier) + Beaujolais (Foillard, Lapalu, Marrans)en Languedoc (Lacroix-Vanel, La Peira, de la Negly) met elk een kleine 20 flessen en voorts de Provence (Simone, Milan, du Deffends, Bellet) , Savoie (Carrel, Peillot) en Alsace (Schlumberger, Buecher) met elk een kleine 10 flessen.
Duitsland is als land een mooie 2e met een kleine 60 flessen wat betekent dat ik ongeveer 15 % van mijn kelder met rieslings, silvaners, Weisburgunders en Chardonnays maar ook Spatburgunders, Fruhburgunders en Cabernet Dorzas. Rheinhessen (24 flessen) is hier de grote winnaar met vooral een groot aandeel Wittmann en Geil (beide 10 flessen) maar ook Sander en Gehring laten zich niet onbetuigd. Daarna komt de Nahe met een 15-tal flessen van de onvermijdelijke Schafer-Frohlich die momenteel van de mooiste rielsings in Duitsland maakt. In Baden maken Alexander Laible en Weingut Knab het mooie weer in het gezelschap van Shelter Winery. De Moezel (Cluserath, Busch en Molitor), Pfalz (Von Winning, Burklin-Wolf en Schneider), Rheingau (Fricke) en Franken (Am Stein) hinken met aantallen van een 5-tal flessen per streek wat achterop.
Zuid-Afrika (15 flessen) met de Badenhorst-brothers , Hamilton Russell en Springfield Estate komt zowel in rood als wit aan bod. Verder heb ik nog kleinere aantallen rode en witte Spaanse wijn, Oostenrijk toont ook zijn troeven met de typische Gruner Veltliners (Huber en Fritsch) in wit en Blaufrankisch (Igler)in rood een ook ons eigen Belgenlandje krijgt een kleine vertegenwoordiging in mijn kelder in de persoon van Entre-Deux-Monts en Bon Baron. De eerste met witte wijn en de laatste met rode wijnen. Portugal, Argentinië, Italië, Australië en Hongarije zitten allen onder de 5 flessen en sluiten de rij.

@carl,van een gevarieerde kelder gesprokenapplaus Zou ik beter een voorbeeld aan nemen... ik ben en blijf een ouden belg:
- 90% Bordeaux: waarvan 70% Linkeroever en 20% Rechts en 10% Sauternes
- 10% mix: Italië, Spanje, Madeira, Duitsland...
(wel collectie vintaga port 82-83-94...)
Alles samen goed voor +/-200fl denk ikHuh
27-01-2013, 03:46 PM
Bericht: #15
RE: WAT HEBBEN JULLIE VAN WIJN LIGGEN?
Chaos...zeer herkenbaar Jazz Wink 'k Zou ook eens wat meer moeten inventariseren ...ik koop teveel !
[/quote]

Wat is teveel hé. Volgens mij koop je teveel als er zaken zullen kapot gaan in de kelder (maar dat is natuurlijk niet gemakkelijk in te schatten van te voren...). Ik moet zeggen dat dit bij mij weinig gebeurt, tot nu toeBlush. Mijn Rieslings zijn onsterfelijk (bijna allemaal Moezel en Saar), daar moet ik me al geen zorgen over maken.
27-01-2013, 04:30 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-01-2013 om 05:11 PM door vinejo.)
Bericht: #16
RE: WAT HEBBEN JULLIE VAN WIJN LIGGEN?
(27-01-2013 03:37 PM)jr02 schreef:  @carl,van een gevarieerde kelder gesproken)-)- Zou ik beter een voorbeeld aan nemen...

Je kan het ook bekijken als volgt : Hij kan niet kiezen ;)

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
27-01-2013, 04:40 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-01-2013 om 06:18 PM door doc.)
Bericht: #17
RE: WAT HEBBEN JULLIE VAN WIJN LIGGEN?
(27-01-2013 03:46 PM)doc schreef:  Chaos...zeer herkenbaar Jazz Wink 'k Zou ook eens wat meer moeten inventariseren ...ik koop teveel !

(27-01-2013 03:46 PM)de populist schreef:  Wat is teveel hé. Volgens mij koop je teveel als er zaken zullen kapot gaan in de kelder (maar dat is natuurlijk niet gemakkelijk in te schatten van te voren...). Ik moet zeggen dat dit bij mij weinig gebeurt, tot nu toeBlush. Mijn Rieslings zijn onsterfelijk (bijna allemaal Moezel en Saar), daar moet ik me al geen zorgen over maken.

Ik had het eigenlijk meer over budgettering. De flessen die ik koop kunnen zeker nog jaren mee. Maar het budget zou ik moeten minderen. Blush Ik lust gewoon alles en ben te nieuwsgierig naar flesjes...Confused
Dat zou een andere topic kunnen zijn. Kopen per 6 of laat staan per 12, ik doe het al lang niet meer.

Buvez du vin et vivez joyeux !
27-01-2013, 06:35 PM
Bericht: #18
RE: WAT HEBBEN JULLIE VAN WIJN LIGGEN?
(27-01-2013 04:40 PM)doc schreef:  
(27-01-2013 03:46 PM)doc schreef:  Chaos...zeer herkenbaar Jazz Wink 'k Zou ook eens wat meer moeten inventariseren ...ik koop teveel !

(27-01-2013 03:46 PM)de populist schreef:  Wat is teveel hé. Volgens mij koop je teveel als er zaken zullen kapot gaan in de kelder (maar dat is natuurlijk niet gemakkelijk in te schatten van te voren...). Ik moet zeggen dat dit bij mij weinig gebeurt, tot nu toeBlush. Mijn Rieslings zijn onsterfelijk (bijna allemaal Moezel en Saar), daar moet ik me al geen zorgen over maken.

Ik had het eigenlijk meer over budgettering. De flessen die ik koop kunnen zeker nog jaren mee. Maar het budget zou ik moeten minderen. Blush Ik lust gewoon alles en ben te nieuwsgierig naar flesjes...Confused

Dat zou een andere topic kunnen zijn. Kopen per 6 of laat staan per 12, ik doe het al lang niet meer.

Hmmm, budgettering... Ik heb een zichtrekening die ik alleen gebruik voor wijnaankopen en restaurantbezoeken, zo hou ik alles nauwgezet in het oog. Misschien overdreven, maar het werkt wel (en niemand anders heeft inkijk in deze rekening applaus )
27-01-2013, 06:41 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-01-2013 om 07:03 PM door doc.)
Bericht: #19
RE: WAT HEBBEN JULLIE VAN WIJN LIGGEN?
(27-01-2013 06:35 PM)de populist schreef:  
(27-01-2013 04:40 PM)doc schreef:  
(27-01-2013 03:46 PM)doc schreef:  Chaos...zeer herkenbaar Jazz Wink 'k Zou ook eens wat meer moeten inventariseren ...ik koop teveel !

(27-01-2013 03:46 PM)de populist schreef:  Wat is teveel hé. Volgens mij koop je teveel als er zaken zullen kapot gaan in de kelder (maar dat is natuurlijk niet gemakkelijk in te schatten van te voren...). Ik moet zeggen dat dit bij mij weinig gebeurt, tot nu toeBlush. Mijn Rieslings zijn onsterfelijk (bijna allemaal Moezel en Saar), daar moet ik me al geen zorgen over maken.

Ik had het eigenlijk meer over budgettering. De flessen die ik koop kunnen zeker nog jaren mee. Maar het budget zou ik moeten minderen. Blush Ik lust gewoon alles en ben te nieuwsgierig naar flesjes...Confused

Dat zou een andere topic kunnen zijn. Kopen per 6 of laat staan per 12, ik doe het al lang niet meer.

Hmmm, budgettering... Ik heb een zichtrekening die ik alleen gebruik voor wijnaankopen en restaurantbezoeken, zo hou ik alles nauwgezet in het oog. Misschien overdreven, maar het werkt wel (en niemand anders heeft inkijk in deze rekening applaus )

Goeie tip ! Ga ik eens over nadenken ...cheers Maar er zal waarschijnlijk altijd te weinig op die rekening staan of die gaat altijd rood zien.

Buvez du vin et vivez joyeux !
27-01-2013, 08:46 PM
Bericht: #20
RE: WAT HEBBEN JULLIE VAN WIJN LIGGEN?
(27-01-2013 06:35 PM)de populist schreef:  Hmmm, budgettering... Ik heb een zichtrekening die ik alleen gebruik voor wijnaankopen en restaurantbezoeken, zo hou ik alles nauwgezet in het oog. Misschien overdreven, maar het werkt wel (en niemand anders heeft inkijk in deze rekening applaus )
Inderdaad goeie tip!
Vereist natuurlijk wel ijzeren discipline om niet onder nul te gaan. En hoe beslis je hoeveel je op die rekening zet, maw welk budget ben je bereid om aan wijn uit te geven. Is geen vraag, Stefan, (zou een beetje te privé zijn) , gewoon een bedenking dat deze manier van werken een heel duidelijk beeld geeft van omgang met wijn. Om over na te denken..
27-01-2013, 09:02 PM
Bericht: #21
RE: WAT HEBBEN JULLIE VAN WIJN LIGGEN?
(27-01-2013 02:11 PM)de populist schreef:  
(27-01-2013 01:51 PM)jazzper schreef:  te veel :-) heb altijd wat vintage champagne, gewone champagne, madeira, porto, sherry, vin jaune en wat zoete dessertwijnen liggen.
Voor de rest: vrij veel Amerikaanse wijnen, franse, italiaanse en tegenwoordig veel duits en oostenrijks en wat wereldwijnen (israel, argentinie, chili). Veel wijnen die nog niet op dronk zijn maar waar ik de komende 20 jaar van wil genieten. Mijn whiskey- en gincollectie even on hold gezet wegens klachten van de madame :-)
Veel belangrijker vind ik eigenlijk: wat is jullie koopgedrag vandaag?
Ik heb een aantal BDX en Bourgogne die ik blijf kopen maar momenteel meer interesse in Bandol en zuidelijke wijnen. Italië wordt steeds belangrijker en tegenwoordig is Duitsland/Oostenrijk mijn nr 1 in aankoop (vooral de rieslings dan :-)
bijna spanje vergeten: voornamelijk priorato/monsant en af en toe wat toro (voor rijping), heb nog wat belgjes liggen maar da's meer voor de fun om eens te laten proeven
@JAZZPER Die Amerikanen intrigeren me, wat heb je daar van allemaal? Ik heb al gezocht naar goeie, zelfs naar Gent voor gereden, maar dat was niet het goeie adres. Vind sommige Zinfandels wel zeer lekker, zoals die van Francis Coppola. Met Amerika heb ik gewoon veel te weinig ervaring. Wil er meer van leren, maar waar?
@depopulist: al de wijnen van http://www.maquinze.be (Oostende) geprobeerd? Kleine wijnhandel/kunstgallerij met enkel Californische wijnen. De volgende vind ik kwalitatief stukken beter dan Coppola: Joel Gott, Nappa Cellars en Trinchero. Anders even stoppen onderweg bij Wijnen Matthys (Brugge) voor Bogle, Frog's Leap of Argyle.
28-01-2013, 09:16 AM
Bericht: #22
RE: WAT HEBBEN JULLIE VAN WIJN LIGGEN?
@depopulist: al de wijnen van http://www.maquinze.be (Oostende) geprobeerd? Kleine wijnhandel/kunstgallerij met enkel Californische wijnen. De volgende vind ik kwalitatief stukken beter dan Coppola: Joel Gott, Nappa Cellars en Trinchero. Anders even stoppen onderweg bij Wijnen Matthys (Brugge) voor Bogle, Frog's Leap of Argyle.
[/quote]

thank you Lieven2! Alleen Bogle ken ik (Petit Syrah, jammie). Gezien ik van Brugge ben, no problem om bij Matthys te passeren.Sleepy
28-01-2013, 12:17 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-01-2013 om 01:10 PM door Vinogan(s).)
Bericht: #23
RE: WAT HEBBEN JULLIE VAN WIJN LIGGEN?
Interessante topic; is eigenlijk het verlengstuk van deze http://www.vinejo.freebb.be/thread-636.html, maar gaat meer in detail over de inhoud van de kelder.

Randopmerking: ik heb de petite syrah van Coppola geprobeerd op Megavino en ik was persoonlijk helemaal niet onder de indruk. Echt mijn ding niet. Was veel te zoet en jammy.

On topic: Voor de gemakkelijkheid van het rekenen laat ik mijn totaal aantal flessen afronden op 360 (da's lekker deelbaar door 6). Praktisch werk ik nl. met 2 "kelders" wegens plaatsgebrek: het stuk dat bij mij ligt - dat op dronk is - van +- 160 flessen en het stuk dat nog wat rijping nodig heeft - deze liggen bij de ouders in de kelder. Omwille van die split ben ik ook geneigd om in dozen van 6 te kopen of dozen van 6 samen te stellen; dat scheelt in de verhuis en stapelt lekker makkelijk (of het qua bewaring de meest ideale situatie is is een ander paar mouwen).

Qua land is het voor mij simpel - daar moet je geen variatie in zoeken bij mij. Zit +- 95% in Italië. Dan 4% Duitsland (Riesling + wat zoet afkomstig van Vinikus) en 1% Frankrijk (BDX dan, en flessen zijn geschenken).

Qua onderverdeling: de lijst hieronder is ff uit het blote hoofd, dus de onderverdeling is ongeveer.

+- 10% Guidalberto - Tenuta San Guido. (Koop ik elk jaar.)

+- 15% Brunello (Fuligni, Ciacci, Argiano en ook wat Friggiali).

+- 15% Chianti (geen Classico) [Riserva] en Shiraz; lokale producent uit Toscane, geen verdeler in België. Worden gebruikt als "huiswijnen".

+-15% klassieke BDX blends (of toch ongeveer) uit Toscane en Campania (bv. Nambrot van Ghizzano, Giusto di notri van Tua Rita, Solengo van Argiano en Montevetrano).

+-10% Morellino di Scansano [Riserva] (Le Pupille en Tenuta Belguardo)

+-10% Chianti Classico [Riserva] (Marchese Antinori, Fonterutoli, Ama, Fontodi en Quercheto)

+-5% Vino Nobile [Riserva] (Asinone, Boscarelli)

+-5% Taurasi (Feudi en Mastroberardino)

+-2% Franciacorta en Champagne

+-5% Supertoscanen in meer of mindere mate met Sangiovese (bv. Perlato del Bosco van Tua Rita, Torrione van Petrolo en Veneroso van Ghizzano)

+-2% Rosso di Montefalco

+-1% Allerlei dingen die niet echt te catalogeren vallen en zeer kleine hoeveelheden (restjes) - bv. Syrah van Ciacci, Aglianico uit Basilicata van Cantine del Notaio.

De leeftijd van de kelder is relatief jong - begint pas "op dreef" te komen vanaf 04; oudste fles (1) is van 2000, en die gaat de komende maanden gekraakt worden. Daarna dan dadelijk sprong naar 04.

Vinogan(s)
28-01-2013, 02:44 PM
Bericht: #24
RE: WAT HEBBEN JULLIE VAN WIJN LIGGEN?
Allez, Vinogans, geen Sagrantino?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
28-01-2013, 03:00 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-01-2013 om 03:02 PM door Fab.)
Bericht: #25
RE: WAT HEBBEN JULLIE VAN WIJN LIGGEN?
(27-01-2013 02:11 PM)de populist schreef:  
(27-01-2013 01:51 PM)jazzper schreef:  te veel :-) heb altijd wat vintage champagne, gewone champagne, madeira, porto, sherry, vin jaune en wat zoete dessertwijnen liggen.
Voor de rest: vrij veel Amerikaanse wijnen, franse, italiaanse en tegenwoordig veel duits en oostenrijks en wat wereldwijnen (israel, argentinie, chili). Veel wijnen die nog niet op dronk zijn maar waar ik de komende 20 jaar van wil genieten. Mijn whiskey- en gincollectie even on hold gezet wegens klachten van de madame :-)
Veel belangrijker vind ik eigenlijk: wat is jullie koopgedrag vandaag?
Ik heb een aantal BDX en Bourgogne die ik blijf kopen maar momenteel meer interesse in Bandol en zuidelijke wijnen. Italië wordt steeds belangrijker en tegenwoordig is Duitsland/Oostenrijk mijn nr 1 in aankoop (vooral de rieslings dan :-)
bijna spanje vergeten: voornamelijk priorato/monsant en af en toe wat toro (voor rijping), heb nog wat belgjes liggen maar da's meer voor de fun om eens te laten proeven
@JAZZPER Die Amerikanen intrigeren me, wat heb je daar van allemaal? Ik heb al gezocht naar goeie, zelfs naar Gent voor gereden, maar dat was niet het goeie adres. Vind sommige Zinfandels wel zeer lekker, zoals die van Francis Coppola. Met Amerika heb ik gewoon veel te weinig ervaring. Wil er meer van leren, maar waar?

Van Francis Coppola heb ik dit weeken een aantal Pinot Noir gekocht van 2008 en 2010. Zeer lekker!
Van Zinfandel heb ik de Sonoma en Black Chicken. Deze laatste is echt spek naar mijn bek, Jan Declercq verkoopt die.
28-01-2013, 03:11 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-01-2013 om 03:35 PM door koen.)
Bericht: #26
RE: WAT HEBBEN JULLIE VAN WIJN LIGGEN?
FR 80%
Bordeaux 20,5%, Rhone 18%, Loire 8%, Provence 8%, Languedoc 5%, Bourgogne 5%, Champagne 4%, Roussillon 2%, Corse 1.7%, Jura 1.5%, Elzas 0.8%

IT 8.6%
Toscana 5%, Piemonte 2%, Noord 1%

ES 6.5%
Rioja 2,1%, Priorato 0.75%, Ribera 0.7%,

AUS 2.3%
SLOV 0.8%
DU 0.6%
HO 0.35%
NZ 0.35%


Zit hier in totaal met een 400-tal verschillende domeinen/cuvées/jaargangen ... van veel maar 1 of 2 fleskes dus op gebied van inventaris een serieus boeltje Wink

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
28-01-2013, 03:16 PM
Bericht: #27
RE: WAT HEBBEN JULLIE VAN WIJN LIGGEN?
@Vinejo: neen. Tot voor kort kocht ik enkel bij Licata, en de Sagrantino's in hun assortiment (Arnaldo Caprai) zijn echte Hulken die de 1e tien jaar ondrinkbaar zijn (en later is nog maar de vraag of dat goed komt). We hebben het hier al eens over gehad met de populist/Stefaan. En de andere Sagrantino producenten ken ik nog niet genoeg om flessen te kopen. Zal dringend eens in Geel (wijnwinkel gespecialiseerd in Umbrië) moeten passeren als ze nog eens een proeverij doen om mijn kennis bij te schaven. En dan, wie weet...

Vinogan(s)
28-01-2013, 05:02 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-01-2013 om 05:02 PM door de populist.)
Bericht: #28
RE: WAT HEBBEN JULLIE VAN WIJN LIGGEN?
(28-01-2013 03:16 PM)Vinogan(s) schreef:  @Vinejo: neen. Tot voor kort kocht ik enkel bij Licata, en de Sagrantino's in hun assortiment (Arnaldo Caprai) zijn echte Hulken die de 1e tien jaar ondrinkbaar zijn (en later is nog maar de vraag of dat goed komt). We hebben het hier al eens over gehad met de populist/Stefaan. En de andere Sagrantino producenten ken ik nog niet genoeg om flessen te kopen. Zal dringend eens in Geel (wijnwinkel gespecialiseerd in Umbrië) moeten passeren als ze nog eens een proeverij doen om mijn kennis bij te schaven. En dan, wie weet...

Vinogan(s)

Geel is ver natuurlijk maar mannen van http://www.umbrie.be doen ook een paar festivals. Op het wijnfestival van Leuven, februari-maart denk ik komt er ieder jaar een Umbrië-verdeler met wijnen van een zéér goede producent, Napolini, 21 euro voor een zachte Sagrantino. Perticaia is het fijnste dat ik al geproefd heb en daarvoor moet ge in Geel zijn, over de 30 natuurlijk... Ik heb er nu een stuk of 8 liggen.
28-01-2013, 05:18 PM
Bericht: #29
RE: WAT HEBBEN JULLIE VAN WIJN LIGGEN?
thank you voor de tip
28-01-2013, 08:48 PM
Bericht: #30
RE: WAT HEBBEN JULLIE VAN WIJN LIGGEN?
Hier nog een oude belg, figuurlijk dan: 150 flessen waarvan zo'n 80% Bordeaux, vooral linkeroevers die een tijdje rust verdragen (Sociando, Meyney, Chasse-Spleen,...). De meeste zijn nog niet op dronk, tijd dus om in afwachting de horizon eens te verbreden.


Ga naar locatie: