Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Il faut soigner la soif II
01-06-2013, 10:41 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-06-2013 om 04:33 PM door doc.)
Bericht: #1
Il faut soigner la soif II
[Afbeelding: dscn0143ns.jpg]

Uploaded with ImageShack.us

Deze namiddag kwamen Anne, Doc, Vincent en ik samen voor de eerste officiële proeverij van ons tastingclubje 'Il faut soigner la soif'.

Na een bijzonder lange winter en een kwakkelend voorjaar kregen we eindelijk wat zon en konden we lekker aperitieven op het terras. Terwijl goudhaan en zanglijster zongen, proefden we van de volgende wijnen:

1. Champagne Gonet-Medeville 1er Cru Brut Tradition (70 chardonnay, 25 pinot noir, 5 pinot meunier, gedegorgeerd in juni 2012): Perzik, abrikoos, toast, brioche. Mooi evenwicht, tikje zoet. Knappe, evenwichtige Champagne.

2. Yves Leccia Biancu Gentile 201 (Corsica): (reeds besproken op het forum) Men was aangenaam verrast door deze wijn. Zuidelijke Bourgogne werd geopperd. Doc dacht aan een iets zuiderse wijn maar Anne wist wel zeker dat het niet om een blend van marsanne en roussane ging. Is dit wel Frans? Neus: venkel-anijs, appel, florale accenten, honing, geel fruit, zoutig en bitter op het einde.

3. Doc toverde daarna deze fantastische riesling uit zijn hoed: Domaine Weinbach riesling Schlossberg grand cru 2007. Petrol, peer, zeste van pompelmoes, fijne zuren, mineraliteit (schist), vol en vettig.

Na de reeks witte was het tijd voor een bordje slakjes. Coulis van peterselie, ragout van escargots, asperges, Italiaanse ham, veldsla, grana padano en croutons. Wie lust er geen slakjes?

[Afbeelding: dscn0135of.jpg]

Uploaded with ImageShack.us

Daarna was het tijd voor rood:

4. Canon la Gaffelière 1999 Saint-Emilion grand cru classé: zoethout, sprokkelhout, colaspekjes, kaneel, sigarenkistje en ceder in de neus. Vlezig, ijzer, groen puntje, lichte stroefheid en zuurtjes in de mond. Zeer knappe wijn. (60 % Merlot
35 % Cabernet Franc
5 % Cabernet Sauvignon )

5. Piraat: Mijn laatste flesje Christine Vaselli Le Pògerre 2003 (IGT Lazio Montefiascone): Volgens de proevers duidelijk een Bordeaux-blend. Men dacht aan Zuid-Afrika en Argentinië maar het bleek een Italiaanse wijn te zijn maar geen supertuscan... . Neus met cocos, cassis, kruiden, zoethout, drop, mokka, braam, zwarte kers en gedroogde specerijen. Vollen bak!

6. Trotanoy 1999 Pomerol: Truffel, witte peper, frangipane, zoethout, sprokkelhout (nat bos), cassis, saline (dixit Doc: 'Knabbelteefje'). Een grootheid in het glas.

7. Beau-Séjour Bécot 1996 Saint-Emilion grand cru classé B: Aanvankelijk wat rabarber (maar de wijn kwam uit de kelder), en na wat opwarmen: cassis, kruiden, aardse toetsen, rijpe tannine, versmolten geheel. Zeer mooie wijn.

8. Vincent vond het toen tijd om een Richebourg 2001 van Bichot (Vosne-Romanée grand cru) op te diepen: Granaat, krieken, sprokkelhout, zwarte thee, kruiden, witte peper, ijzer, etc.. Geknoopte wijn. Bijzonder knap maar minstens 5 jaar te jong.

9. Lafaurie-Peyraguey 2007 sauternes 1er grand cru classé (halfje): gekurkt, The Beatles, Beach Boys, The Kinks, Horace Silver... .

Een bordje met groentjes (spicy tajine van ui, look, peper, paprika, venkel, courgette, aubergine) en een varkenshaasje versterkten de innerlijke mens.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
02-06-2013, 11:42 AM
Bericht: #2
RE: Il faut soigner la soif II
wat wil een mens nog meer... ik moet toegeven, dit was een namiddag die een glimlach op mijn smoel wist te geven... waarvoor dank mijn liefste vrienden.
02-06-2013, 01:22 PM
Bericht: #3
RE: Il faut soigner la soif II
We hadden daar nog lang kunnen zitten ! Maar dat ging niet goed aflopen ;-)
Super namiddagje idd, Mt merci voor de culinaire omlijsting ! De slakskes waren top en het varkenshaasje met de tajine ...Slurp
Morgen nog wat aanvulling bij de wijntjes...

Buvez du vin et vivez joyeux !
02-06-2013, 01:41 PM
Bericht: #4
RE: Il faut soigner la soif II
Mooi lijstje topwijnen. Moet samen met de culinaire omkadering idd een topmiddag en -avond geweest zijn. cheers

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
02-06-2013, 02:12 PM
Bericht: #5
RE: Il faut soigner la soif II
Citaat:Champagne Gonet-Medeville 1er Cru Brut Tradition (70 chardonnay, 25 pinot noir, 5 pinot meunier, gedegorgeerd in juni 2012): Perzik, abrikoos, toast, brioche. Mooi evenwicht, tikje zoet. Knappe, evenwichtige Champagne.

Tikje te zoet? Omwille van de (over)dosering of chaptalisatie?
Onlangs dronk ik deze champagne ook en deze kwam toch over als een champagne met een stevig karakter.( Herkomst 1jour1vin)

En hoe is het met de Pomerol Lafleur afgelopen?Wink

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
02-06-2013, 02:25 PM
Bericht: #6
RE: Il faut soigner la soif II
Voor mij persoonlijk zeker niet te zoet. Dosage is hier 7gr. Heel mooi evenwicht in deze Champagne. Vol en fris. Toast, brioche, breed, we dachten aan een Grand Cru...
De Lafleur 2001 stond er blijkbaar nog van de vorige keer Big Grin

http://www.vinejo.freebb.be/thread-2537-...l#pid36399

Buvez du vin et vivez joyeux !
02-06-2013, 03:44 PM
Bericht: #7
RE: Il faut soigner la soif II
(02-06-2013 02:25 PM)doc schreef:  Voor mij persoonlijk zeker niet te zoet. Dosage is hier 7gr. Heel mooi evenwicht in deze Champagne. Vol en fris. Toast, brioche, breed, we dachten aan een Grand Cru...
De Lafleur 2001 stond er blijkbaar nog van de vorige keer Big Grin

http://www.vinejo.freebb.be/thread-2537-...l#pid36399

Die staat vanaf nu op elke foto waarschijnlijk huhuh
Trotanoy 99 al verscheidene malen gedronken (elke kerst bij mijn schoonbroer) en idd, elke keer grote wijn. Laatste maal vond ik m zelfs bijna te jong.
En is die Canon werkelijk 60 % cabernet watte

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
02-06-2013, 03:58 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-06-2013 om 04:41 PM door doc.)
Bericht: #8
RE: Il faut soigner la soif II
(02-06-2013 03:44 PM)vinejo schreef:  
(02-06-2013 02:25 PM)doc schreef:  Voor mij persoonlijk zeker niet te zoet. Dosage is hier 7gr. Heel mooi evenwicht in deze Champagne. Vol en fris. Toast, brioche, breed, we dachten aan een Grand Cru...
De Lafleur 2001 stond er blijkbaar nog van de vorige keer Big Grin

http://www.vinejo.freebb.be/thread-2537-...l#pid36399

Die staat vanaf nu op elke foto waarschijnlijk huhuh
Trotanoy 99 al verscheidene malen gedronken (elke kerst bij mijn schoonbroer) en idd, elke keer grote wijn. Laatste maal vond ik m zelfs bijna te jong.
En is die Canon werkelijk 60 % cabernet watte

Er sloop een foutje,...Confused

Canon la Gaffeliè!re 1999:

60 % Merlot
35 % Cabernet Franc
5 % Cabernet Sauvignon

Toch blij dat ik de Trotanoy 1999 eens heb kunnen drinken, elke kerst watte

Buvez du vin et vivez joyeux !
02-06-2013, 05:18 PM
Bericht: #9
RE: Il faut soigner la soif II
Ja mannekes, niet mis! Schoonen hof ;-)

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere
02-06-2013, 09:46 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-06-2013 om 09:48 PM door don quichotte.)
Bericht: #10
RE: Il faut soigner la soif II
(02-06-2013 02:25 PM)doc schreef:  Voor mij persoonlijk zeker niet te zoet. Dosage is hier 7gr. Heel mooi evenwicht in deze Champagne. Vol en fris. Toast, brioche, breed, we dachten aan een Grand Cru...
De Lafleur 2001 stond er blijkbaar nog van de vorige keer Big Grin

http://www.vinejo.freebb.be/thread-2537-...l#pid36399

Inderdaad doc; ik vond deze Champagne alles behalve te zoet.
Spijtig genoeg maar 2 flesjes van gekocht.Sad
Wat betreft p/k werkelijk de moeite waard.
Kan ik er van jou wat afkopen?Wink

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
02-06-2013, 11:42 PM
Bericht: #11
RE: Il faut soigner la soif II
(02-06-2013 09:46 PM)don quichotte schreef:  
(02-06-2013 02:25 PM)doc schreef:  Voor mij persoonlijk zeker niet te zoet. Dosage is hier 7gr. Heel mooi evenwicht in deze Champagne. Vol en fris. Toast, brioche, breed, we dachten aan een Grand Cru...
De Lafleur 2001 stond er blijkbaar nog van de vorige keer Big Grin

http://www.vinejo.freebb.be/thread-2537-...l#pid36399

Inderdaad doc; ik vond deze Champagne alles behalve te zoet.
Spijtig genoeg maar 2 flesjes van gekocht.Sad
Wat betreft p/k werkelijk de moeite waard.
Kan ik er van jou wat afkopen?Wink

Smile Don, 't was een flesje uit mijn kelder. Ik kocht er ook exact 2 en heb al dezelfde bedenking gemaakt: veel te weinig.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
03-06-2013, 12:05 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-06-2013 om 12:09 PM door doc.)
Bericht: #12
RE: Il faut soigner la soif II
De Bianco Gentile van Leccia was inderdaad een verrassing. Heel complex, zoals reeds op het forum gelezen is de vgl met een Macon nooit ver weg. Goed evenwicht, beetje vettig maar niet alcoholisch (13.5%), blijft fris.

Heel minerale Riesling van Faller, zowel in de neus als in de mond, na een tijdje verdwenen de petroleumgeurtjes wel grotendeels en gaf hij al z'n complexiteit bloot. Nog heel wat bewaarpotentieel.

Canon la Gaffelière, heel mooi geëvolueerd, vegetaal toetsje,...grote wijn ! De Trotanoy 99 had nog enkele jaren te goed, vol, veel body, heel knap !

Christine Vaselli Le Pògerre 2003, terug een zeer verrassende wijn. We dachten inderdaad aan een supertoscaan, niet dus, uit Lazio.
http://www.vinejo.freebb.be/thread-274-page-1.html

Mt toverde nog een Beau-Séjour 1996 uit z'n kelder. Vond ik eigenlijk nog heel jeugdig ondanks z'n leeftijd. Knappe wijn.

Richebourg 2001 van Bichot. Vond ik nu toch al heel erg te genieten, nog enkele jaren te gaan, but i loved it. Terug hoed af voor deze négociant.

Nog een dikke merci aan de chefkok !!

Buvez du vin et vivez joyeux !
03-06-2013, 12:08 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-06-2013 om 12:09 PM door Mt.)
Bericht: #13
RE: Il faut soigner la soif II
(02-06-2013 03:44 PM)vinejo schreef:  Trotanoy 99 al verscheidene malen gedronken (elke kerst bij mijn schoonbroer) en idd, elke keer grote wijn. Laatste maal vond ik m zelfs bijna te jong.

Yep, mag voor mij ook nog liggen tot de ultieme à point-factor bereikt is Slurp.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
04-06-2013, 07:44 PM
Bericht: #14
RE: Il faut soigner la soif II
Matten, een dikke bedankt voor de zalige proeverij en de heerlijke gerechtjes! De boekjes zijn besteld en toegekomen!

Ik zat bij de De Bianco Gentile ook in de Mâcon. Dit is een eerste kennismaking met Corsica en het was er direct op! Zeer lekker en een lengte!

Voor de rest kan ik alleen maar akkoord gaan met de mannen!
05-06-2013, 01:28 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-06-2013 om 01:32 AM door don quichotte.)
Bericht: #15
RE: Il faut soigner la soif II
(03-06-2013 12:05 PM)doc schreef:  De Bianco Gentile van Leccia was inderdaad een verrassing. Heel complex, zoals reeds op het forum gelezen is de vgl met een Macon nooit ver weg. Goed evenwicht, beetje vettig maar niet alcoholisch (13.5%), blijft fris.

Heel minerale Riesling van Faller, zowel in de neus als in de mond, na een tijdje verdwenen de petroleumgeurtjes wel grotendeels en gaf hij al z'n complexiteit bloot. Nog heel wat bewaarpotentieel.

.......................
De Bianco Gentile van Leccia nog niet gedronken maar wel een andere wijn van Yves Leccia.
Onlangs dronk ik van zijn "Domaine d’E Croce" de Cuvée YL 2012 op basis van 100% Ugni Blanc.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik geen ervaring had naar mijn weten met deze cepage en ook niet met het domein.
Heb spijtig genoeg nog maar 2 flesjes van liggen.
Toen ik deze wijn dronk als aperitief en verder bij het eten kon mijn avond niet meer stuk.
Wie heeft er nog ervaring met dit domein E Croce ?

En wat betreft Faller; hun Rieslings van 90......95 zijn nu pico bello.Slurp


Bijlagen Afbeeldingen
   

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
05-06-2013, 07:16 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-06-2013 om 07:17 PM door doc.)
Bericht: #16
RE: Il faut soigner la soif II
(05-06-2013 01:28 AM)don quichotte schreef:  En wat betreft Faller; hun Rieslings van 90......95 zijn nu pico bello.Slurp

Jammer genoeg heb ik maar 1 flesje Faller 07 meer om de evolutie te kunnen ervaren. Ik kan daar toch zo moeilijk afblijven van een lekkere Riesling. Nochtans brengen de jaren veel meer complexiteit mee...of hengel ik om eens een flesje 90 te mogen proeven ? Big Grin Jij zoekt het uit, Don !

Buvez du vin et vivez joyeux !
05-06-2013, 08:42 PM
Bericht: #17
RE: Il faut soigner la soif II
(05-06-2013 07:16 PM)doc schreef:  
(05-06-2013 01:28 AM)don quichotte schreef:  En wat betreft Faller; hun Rieslings van 90......95 zijn nu pico bello.Slurp

Jammer genoeg heb ik maar 1 flesje Faller 07 meer om de evolutie te kunnen ervaren. Ik kan daar toch zo moeilijk afblijven van een lekkere Riesling. Nochtans brengen de jaren veel meer complexiteit mee...of hengel ik om eens een flesje 90 te mogen proeven ? Big Grin Jij zoekt het uit, Don !

Schaamteloos noem ik dat huhuh!

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
05-06-2013, 11:30 PM
Bericht: #18
RE: Il faut soigner la soif II
(05-06-2013 08:42 PM)Mt schreef:  
(05-06-2013 07:16 PM)doc schreef:  
(05-06-2013 01:28 AM)don quichotte schreef:  En wat betreft Faller; hun Rieslings van 90......95 zijn nu pico bello.Slurp

Jammer genoeg heb ik maar 1 flesje Faller 07 meer om de evolutie te kunnen ervaren. Ik kan daar toch zo moeilijk afblijven van een lekkere Riesling. Nochtans brengen de jaren veel meer complexiteit mee...of hengel ik om eens een flesje 90 te mogen proeven ? Big Grin Jij zoekt het uit, Don !

Schaamteloos noem ik dat huhuh!

Wie niet waagt ... wijn

Buvez du vin et vivez joyeux !
08-06-2013, 02:47 PM
Bericht: #19
RE: Il faut soigner la soif II
Dju man , ik zat in nen andere hof:-(

Wine is sunlight , held together by water !
08-06-2013, 04:00 PM
Bericht: #20
RE: Il faut soigner la soif II
Big Grin

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
09-06-2013, 04:13 PM
Bericht: #21
RE: Il faut soigner la soif II
Daar was het "Beyaz Sek Sarap" en "Kirmizi Sek Saran" :-)

Den hof was weel veel schoner...

Wine is sunlight , held together by water !
09-06-2013, 05:56 PM
Bericht: #22
RE: Il faut soigner la soif II
(09-06-2013 04:13 PM)Venne schreef:  Den hof was weel veel schoner...

Ow kameraad shoot.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
09-06-2013, 09:49 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-06-2013 om 09:54 PM door Venne.)
Bericht: #23
RE: Il faut soigner la soif II
en zeker de vogels daar in den hof ! :-)

Wine is sunlight , held together by water !
09-06-2013, 10:04 PM
Bericht: #24
RE: Il faut soigner la soif II
Da's mogelijk. Ik woon dan ook in de minst groene regio van Vlaanderen. Sad

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)


Ga naar locatie: