Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Chateau Pellebouc, Bordeaux
15-07-2013, 09:56 PM
Bericht: #1
Chateau Pellebouc, Bordeaux
Dit Chateau is sedert 2006 in handen van een telg van de Thienpont-dynastie. Baudouin en Pascale Thienpont trachten er elk jaar wijnen van betere kwaliteit te maken met de hulp van wijnbouwer Ludovic Roussillon (sic).

Ik haalde bij de uiterst sympathieke Jacques Thienpont in Etikhove een aantal flesjes van de rosé van dit huis, Le Roc de Chateau Pellebouc 2012
Fiona Morrisson vertelde dat de wijn wordt gemaakt volgens de saignée-methode (zoals het gros van de Bordeauxrosés) van vooral merlotdruiven.

Deze rosé heeft een verleidelijke neus, met aardbeitjes en framboosjes maar ook een zeer zuivere mineraliteit. Een slok dringt zich op. Klaterend zacht, mooie rondeur, genoeg aciditeit hoewel niet erg droog eindigend. Plots dringen meerdere slokken zich op.

Een genereuze rosé die perfect kan dienen als aperitief maar genoeg body heeft om een gerecht te begeleiden. Zoals de risotto met tomaten en scampies deze avond. Wink


Bijlagen Afbeeldingen
   

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
17-07-2013, 08:20 AM
Bericht: #2
RE: Chateau Pellebouc, Bordeaux
Ik heb hier soms de witte van in huis. Meer dan ok wijn ook.
08-09-2013, 01:41 PM
Bericht: #3
RE: Chateau Pellebouc, Bordeaux
(17-07-2013 08:20 AM)claret schreef:  Ik heb hier soms de witte van in huis. Meer dan ok wijn ook.

Zeker en vast goeie wijn, prijs/kwaliteit absoluut top en bij Delhaize verkrijgbaar voor +/-10 Euro. Ik ga der mij alvast een paar gaan halen.
12-09-2013, 10:54 PM
Bericht: #4
RE: Chateau Pellebouc, Bordeaux
Vanavond de rode Roc de Pellebouc 2010 gedronken, fraaie wijn hoor. Fruit en kruiden, zacht en vol maar mooie structuur die bewaarkracht doet vermoeden. 75% merlot, 25 C Sauvignon. Knappe afdronk.
Momenteel in promotie in Delhaize, een waar koopje voor minder dan 6 euro.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
13-09-2013, 11:40 AM
Bericht: #5
RE: Chateau Pellebouc, Bordeaux
In de winkel verkrijgbaar of via wineworld?

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
13-09-2013, 11:52 AM
Bericht: #6
RE: Chateau Pellebouc, Bordeaux
(13-09-2013 11:40 AM)koen schreef:  In de winkel verkrijgbaar of via wineworld?

In de winkel zonder probleem verkrijgbaar, bij ons hier toch in Ronse en Flobecq. Denk dat het winkelassortiment van Delhaize overal hetzelfde is. Wij hebben hier een Proxy-Delhaize en zelfs daar kan je hem vinden, in het beperkte aanbod. Een aanrader, al veel goeds over gehoord. Thienpont wijntje Wink
15-09-2013, 02:48 PM
Bericht: #7
RE: Chateau Pellebouc, Bordeaux
Ook eens de 2010 geprobeerd. Goed gemaakt maar voor mij overheerst de merlot wat teveel.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
15-09-2013, 08:59 PM
Bericht: #8
RE: Chateau Pellebouc, Bordeaux
Inderdaad Jo! Mooi wijntje voor aardige prijs. Dit weekend een kartonnetje gehaald. Bedankt voor de tip!
18-09-2013, 12:19 PM
Bericht: #9
RE: Chateau Pellebouc, Bordeaux
(12-09-2013 10:54 PM)vinejo schreef:  Vanavond de rode Roc de Pellebouc 2010 gedronken, fraaie wijn hoor. Fruit en kruiden, zacht en vol maar mooie structuur die bewaarkracht doet vermoeden. 75% merlot, 25 C Sauvignon. Knappe afdronk.
Momenteel in promotie in Delhaize, een waar koopje voor minder dan 6 euro.

Is dit een wijn die nu kan gedronken worden? Ik ben op zoek naar een wijn (niet te duur) voor oudejaar. Dan houden wij naar jaarlijkse gewoonte een feest met nen man of 50.
[Afbeelding: 7500.gif]

My tastes are simple, I am easily satisfied with the best.
Winston Churchil
18-09-2013, 01:39 PM
Bericht: #10
RE: Chateau Pellebouc, Bordeaux
(18-09-2013 12:19 PM)shiraz schreef:  
(12-09-2013 10:54 PM)vinejo schreef:  Vanavond de rode Roc de Pellebouc 2010 gedronken, fraaie wijn hoor. Fruit en kruiden, zacht en vol maar mooie structuur die bewaarkracht doet vermoeden. 75% merlot, 25 C Sauvignon. Knappe afdronk.
Momenteel in promotie in Delhaize, een waar koopje voor minder dan 6 euro.

Is dit een wijn die nu kan gedronken worden? Ik ben op zoek naar een wijn (niet te duur) voor oudejaar. Dan houden wij naar jaarlijkse gewoonte een feest met nen man of 50.
[Afbeelding: 7500.gif]

Lijkt me perfect voor die gelegenheid. Allemansvriend maar genoeg structuur om ook de freak content te stellen ;-)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
18-09-2013, 01:53 PM
Bericht: #11
RE: Chateau Pellebouc, Bordeaux
(15-09-2013 02:48 PM)koen schreef:  Goed gemaakt maar voor mij overheerst de merlot wat teveel.

Hmmm, dat kan niet nono. Eerder te weinig denk ik.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
18-09-2013, 07:00 PM
Bericht: #12
RE: Chateau Pellebouc, Bordeaux
(18-09-2013 01:53 PM)Mt schreef:  
(15-09-2013 02:48 PM)koen schreef:  Goed gemaakt maar voor mij overheerst de merlot wat teveel.

Hmmm, dat kan niet nono. Eerder te weinig denk ik.

Geef toe, heb toch mijn best gedaan om het diplomatisch te verwoorden Wink

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
18-09-2013, 08:05 PM
Bericht: #13
RE: Chateau Pellebouc, Bordeaux
(18-09-2013 07:00 PM)koen schreef:  
(18-09-2013 01:53 PM)Mt schreef:  
(15-09-2013 02:48 PM)koen schreef:  Goed gemaakt maar voor mij overheerst de merlot wat teveel.

Hmmm, dat kan niet nono. Eerder te weinig denk ik.

Geef toe, heb toch mijn best gedaan om het diplomatisch te verwoorden Wink
Absoluut! Ben net een 100% merlot aan het proeven cheers!

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
19-09-2013, 07:05 AM
Bericht: #14
RE: Chateau Pellebouc, Bordeaux
Heb me enkele '08 en '10 ingelegd. Mooi wijntje voor idd een miniem prijsje. Dit vind ik persoonlijk een wijn om te drinken met familie en vrienden, hij zal iedereen kunnen bekoren. Ideaal voor de eindejaarsfeesten dus! En zowel de witte als rode Roc de Pellebouc zijn aangename wijntjes. Dus zowel voor bij het voor- als bij het hoofdgerecht een passende wijn. ps. heb nog één flesje Chateau Pellebouc 2009 liggen ook maar die ga ik nog wat houden.
20-09-2013, 08:31 PM
Bericht: #15
RE: Chateau Pellebouc, Bordeaux
Deze avond ook deze wijn in het glas.
Is inderdaad een zeer mooie creatie voor die prijs en zal nog verbeteren met een aantal jaren kelderrust.( 5 à 10 jaar ? )
Morgen een dozijntje er van gaan halen.

Thanks voor de suggestie.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
10-10-2013, 07:02 PM
Bericht: #16
RE: Chateau Pellebouc, Bordeaux
Roc de Pellebouc 2010 rood in het glas?zeer lekker,maar de beschrijving op het etiket aan de achterkant geeft wel een andere wijn aan?Sauvignon Blanc,Semillon,sauvignon gris, Entre Deux Mers 2011.
Wat ben ik aan het drinken nu,buiten het feit dat het rood is Huh
10-10-2013, 11:22 PM
Bericht: #17
RE: Chateau Pellebouc, Bordeaux
(10-10-2013 07:02 PM)Jef schreef:  Roc de Pellebouc 2010 rood in het glas?zeer lekker,maar de beschrijving op het etiket aan de achterkant geeft wel een andere wijn aan?Sauvignon Blanc,Semillon,sauvignon gris, Entre Deux Mers 2011.
Wat ben ik aan het drinken nu,buiten het feit dat het rood is Huh

Foutje bij t etiketeren precies.. Strange. Vooral merlot in t glas dus.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
02-01-2014, 07:40 PM
Bericht: #18
RE: Chateau Pellebouc, Bordeaux
(18-09-2013 01:39 PM)vinejo schreef:  
(18-09-2013 12:19 PM)shiraz schreef:  
(12-09-2013 10:54 PM)vinejo schreef:  Vanavond de rode Roc de Pellebouc 2010 gedronken, fraaie wijn hoor. Fruit en kruiden, zacht en vol maar mooie structuur die bewaarkracht doet vermoeden. 75% merlot, 25 C Sauvignon. Knappe afdronk.
Momenteel in promotie in Delhaize, een waar koopje voor minder dan 6 euro.

Is dit een wijn die nu kan gedronken worden? Ik ben op zoek naar een wijn (niet te duur) voor oudejaar. Dan houden wij naar jaarlijkse gewoonte een feest met nen man of 50.
[Afbeelding: 7500.gif]

Lijkt me perfect voor die gelegenheid. Allemansvriend maar genoeg structuur om ook de freak content te stellen ;-)

Schot in de roos, nu al heel lekker, maar kan nog wel wat jaartjes mee en dat aan 5.9€ / fles. applaus

My tastes are simple, I am easily satisfied with the best.
Winston Churchil
06-01-2014, 09:40 AM
Bericht: #19
RE: Chateau Pellebouc, Bordeaux
Na de rode en de rosé die ik vroeger dronk, kreeg ik gisteren de witte versie ih glas. Mooi gestructureerde wijn, zuurtjes en (subtiel) fruit evenwichtig ook. Ongelooflijk voor zo'n 6,5 EUR.
07-01-2014, 12:28 AM
Bericht: #20
RE: Chateau Pellebouc, Bordeaux
(06-01-2014 09:40 AM)Fre schreef:  Na de rode en de rosé die ik vroeger dronk, kreeg ik gisteren de witte versie ih glas. Mooi gestructureerde wijn, zuurtjes en (subtiel) fruit evenwichtig ook. Ongelooflijk voor zo'n 6,5 EUR.

In december ook gedronken, volledig akkoord!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
07-01-2014, 09:15 PM
Bericht: #21
RE: Chateau Pellebouc, Bordeaux
Eigenaardig genoeg kon de fles mij een pak meer bekoren nadat deze een hele tijd open stond (de witte) vlak na openen komt deze wat gesloten over vond ik.
Maar na wat lucht zn geld dubbel en dik waard
08-01-2014, 01:33 AM
Bericht: #22
RE: Chateau Pellebouc, Bordeaux
(07-01-2014 09:15 PM)Hugel schreef:  Eigenaardig genoeg kon de fles mij een pak meer bekoren nadat deze een hele tijd open stond (de witte) vlak na openen komt deze wat gesloten over vond ik.
Maar na wat lucht zn geld dubbel en dik waard

@ Hugel,

Je moet eens het experiment doen van een witte wijn te drinken op temperaturen tussen 5..........12.......14°C.
Dan realiseer je pas hoe het geur en smaakpatroon zich zo opmerkelijk verandert.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
28-02-2014, 02:31 PM
Bericht: #23
RE: Chateau Pellebouc, Bordeaux
(02-01-2014 07:40 PM)shiraz schreef:  
(18-09-2013 01:39 PM)vinejo schreef:  
(18-09-2013 12:19 PM)shiraz schreef:  
(12-09-2013 10:54 PM)vinejo schreef:  Vanavond de rode Roc de Pellebouc 2010 gedronken, fraaie wijn hoor. Fruit en kruiden, zacht en vol maar mooie structuur die bewaarkracht doet vermoeden. 75% merlot, 25 C Sauvignon. Knappe afdronk.
Momenteel in promotie in Delhaize, een waar koopje voor minder dan 6 euro.

Is dit een wijn die nu kan gedronken worden? Ik ben op zoek naar een wijn (niet te duur) voor oudejaar. Dan houden wij naar jaarlijkse gewoonte een feest met nen man of 50.
[Afbeelding: 7500.gif]

Lijkt me perfect voor die gelegenheid. Allemansvriend maar genoeg structuur om ook de freak content te stellen ;-)

Schot in de roos, nu al heel lekker, maar kan nog wel wat jaartjes mee en dat aan 5.9€ / fles. applaus

Staat momenteel in den delhaize in promotie aan 5.08€/ fles bij aankoop van 12 flessen
--> http://nl.delhaizewineworld.com/F-10002-...-pellebouc

My tastes are simple, I am easily satisfied with the best.
Winston Churchil
28-02-2014, 04:45 PM
Bericht: #24
RE: Chateau Pellebouc, Bordeaux
bam, nog nooit geproefd maar niet getwijfeld; voor 60.9€ heb ik binnenkort 12 flessen.

Ik heb niet zo goede ervaringen met op gevoel zonder proeven of enige verdere info flessen van deze prijs in de supermarkt te kiezen maar ik vertouw ondertussen wel op het oordeel van dit forum. ;-)

merci voor de tip, zal zo snel mogelijk proeven en hier iets laten weten!
28-02-2014, 05:46 PM
Bericht: #25
RE: Chateau Pellebouc, Bordeaux
Citaat:Staat momenteel in den delhaize in promotie aan 5.08€/ fles bij aankoop van 12 flessen
--> http://nl.delhaizewineworld.com/F-10002-...-pellebouc

Toch nog even ter herinnering.
Diegenen die enkel geïnteresseerd zijn in 6 flessen is er de mogelijkheid nu in een afdeling van Delhaize deze aan dezelfde prijs te kopen (5.075 €). Er geldt namelijk nu de promotie van 5 kopen en de 6de gratis.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
06-05-2015, 09:20 PM
Bericht: #26
RE: Chateau Pellebouc, Bordeaux
Chateau Pellebouc 2010
Rood
Direct na openen nogal wat hout in de neus, een uurtje later komt dit heel mooi open met bramen, marsepein, zoethout, wat peper en grafiet. Heel aantrekkelijke neus. In de mond wat dunnetjes bij de eerste slok maar ook dit verbetert bij open staan.
Heel evenwichtig, perfect rijpe tanninetjes.
Drinkt heerlijk weg bij een stukje Munster en een toefje Messi.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
06-05-2015, 09:43 PM
Bericht: #27
RE: Chateau Pellebouc, Bordeaux
(06-05-2015 09:20 PM)vinejo schreef:  Chateau Pellebouc 2010
Rood
Direct na openen nogal wat hout in de neus, een uurtje later komt dit heel mooi open met bramen, marsepein, zoethout, wat peper en grafiet. Heel aantrekkelijke neus. In de mond wat dunnetjes bij de eerste slok maar ook dit verbetert bij open staan.
Heel evenwichtig, perfect rijpe tanninetjes.
Drinkt heerlijk weg bij een stukje Munster en een toefje Messi.

In dat segment toch één van m'n lievelingswijnen: echte genietwijn. Kocht toen in het wijnfestival 2 jaar geleden gans hun voorraadje (Delhaize Wontergem, als ik me niet vergis) op Smile
08-01-2016, 11:30 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-01-2016 om 11:33 PM door Hugel.)
Bericht: #28
RE: Chateau Pellebouc, Bordeaux
(06-05-2015 09:20 PM)vinejo schreef:  Chateau Pellebouc 2010
Rood
Direct na openen nogal wat hout in de neus, een uurtje later komt dit heel mooi open met bramen, marsepein, zoethout, wat peper en grafiet. Heel aantrekkelijke neus. In de mond wat dunnetjes bij de eerste slok maar ook dit verbetert bij open staan.
Heel evenwichtig, perfect rijpe tanninetjes.
Drinkt heerlijk weg bij een stukje Munster en een toefje Messi.

Roc de Pellebouc 2010 rood.
Gelijke TN als vinejo, al heb ik het hout niet zo opvallend gemerkt, wel alcoholtoetsje dat na een uurtje gaat liggen. Rijpe tannines inderdaad, die nog wat zachter mogen worden. Heeft nog wat reserve, waarschijnlijk volgend jaar pas op zn top. Voor deze prijsklasse heel veel wijn.
26-12-2016, 11:26 PM
Bericht: #29
RE: Chateau Pellebouc, Bordeaux
(07-01-2014 09:15 PM)Hugel schreef:  Eigenaardig genoeg kon de fles mij een pak meer bekoren nadat deze een hele tijd open stond (de witte) vlak na openen komt deze wat gesloten over vond ik.
Maar na wat lucht zn geld dubbel en dik waard

Hah, just hetzelfde meegemaakt met de 2011 in wit. In t begin leek ie wat karakterloos zelfs. Maar na een tijdje openstaan toch mooi, al zijn de zuurtjes wel wat minder dan vroeger. Mooi maar mag op (wat bij deze ook is gebeurd)
27-12-2016, 01:04 AM
Bericht: #30
RE: Chateau Pellebouc, Bordeaux
(08-01-2016 11:30 PM)Hugel schreef:  
(06-05-2015 09:20 PM)vinejo schreef:  Chateau Pellebouc 2010
Rood
Direct na openen nogal wat hout in de neus, een uurtje later komt dit heel mooi open met bramen, marsepein, zoethout, wat peper en grafiet. Heel aantrekkelijke neus. In de mond wat dunnetjes bij de eerste slok maar ook dit verbetert bij open staan.
Heel evenwichtig, perfect rijpe tanninetjes.
Drinkt heerlijk weg bij een stukje Munster en een toefje Messi.

Roc de Pellebouc 2010 rood.
Gelijke TN als vinejo, al heb ik het hout niet zo opvallend gemerkt, wel alcoholtoetsje dat na een uurtje gaat liggen. Rijpe tannines inderdaad, die nog wat zachter mogen worden. Heeft nog wat reserve, waarschijnlijk volgend jaar pas op zn top. Voor deze prijsklasse heel veel wijn.

Was van plan mijn flesjes van de 2010 beginnen te ontkurken rond 2020.
Terecht of onterecht?

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)


Ga naar locatie: