Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Chateau Lascombes, Margaux
04-10-2012, 07:29 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-10-2012 om 09:24 AM door jr02.)
Bericht: #1
Chevalier de Lascombes
In de aanloop naar de Margaux avond morgen... een Chevalier de Lascombes 2004 een kopje kleiner gemaakt.

Typische vrouwelijke Margaux?
Licht van kleur, zacht maar gedomineerd door een geur die me doet denken aan de walm die in onze kazerne hangt na het blussen van een vuurtje.
Het fruit zit verscholen in een brandend huis, rokerige, eik, vanillevleugje... Maar het fruit komt er maar niet uit. Kort van stof en geeft mij een 'fletse' indruk. Tannines wel mooi geïntegreerd.

Morgenavond zal hij ook van de partij zijn, 'k zal hem eerst een uurtje of 2 in de karaf laten luchten en hopen om zo het fruit uit de brand te slepen.
Onder voorbehoud Pnt 83
06-10-2012, 09:31 AM
Bericht: #2
RE: Chevalier de Lascombes
(04-10-2012 07:29 PM)jr02 schreef:  In de aanloop naar de Margaux avond morgen... een Chevalier de Lascombes 2004 een kopje kleiner gemaakt.

Typische vrouwelijke Margaux?
Licht van kleur, zacht maar gedomineerd door een geur die me doet denken aan de walm die in onze kazerne hangt na het blussen van een vuurtje.
Het fruit zit verscholen in een brandend huis, rokerige, eik, vanillevleugje... Maar het fruit komt er maar niet uit. Kort van stof en geeft mij een 'fletse' indruk. Tannines wel mooi geïntegreerd.

Morgenavond zal hij ook van de partij zijn, 'k zal hem eerst een uurtje of 2 in de karaf laten luchten en hopen om zo het fruit uit de brand te slepen.
Onder voorbehoud Pnt 83

2° shot

Ook niet echt vol in de roos, na vele uren in de karaf gelogeerd te hebben begon het fruit te herleven maar de 'smoke en turf' bleef de bovenhand nemen. Gaat niet hand in hand tesamen, uit balans, vermoeiend drinken. Bij momenten dacht ik aan een jong geweld uit de Pomerol.
Is aan de kant geschoven ten voordele van de ander 3 wijnen.
06-10-2012, 10:27 AM
Bericht: #3
RE: Chevalier de Lascombes
(04-10-2012 07:29 PM)jr02 schreef:  Licht van kleur, zacht maar gedomineerd door een geur die me doet denken aan de walm die in onze kazerne hangt na het blussen van een vuurtje.
Het fruit zit verscholen in een brandend huis, rokerige, eik, vanillevleugje...

Morgenavond zal hij ook van de partij zijn, 'k zal hem eerst een uurtje of 2 in de karaf laten luchten en hopen om zo het fruit uit de brand te slepen.

Ik vond dit trouwens schitterende beeldspraak!
thumbsup

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
11-08-2013, 10:58 PM
Bericht: #4
Chateau Lascombes, Margaux
Dit wijnhuis heeft enkele moeilijke periodes meegemaakt, zeker in de jaren 90 zijn status van 3eme GCC niet waar, beter vanaf 2000, dan weer té veel hout via Michel Roland maar momenteel gewoon pure top. Dit laatste schrijf ik op basis van de degustatie van de 2008- merci Tienne- die ik subliem vond. Eigenlijk had hij veel van een Bourgogne, floraal, subtiel, zacht, lang, 92-93 voor mij.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
12-08-2013, 08:13 AM
Bericht: #5
RE: Chateau Lascombes, Margaux
(11-08-2013 10:58 PM)vinejo schreef:  Dit wijnhuis heeft enkele moeilijke periodes meegemaakt, zeker in de jaren 90 zijn status van 3eme GCC niet waar, beter vanaf 2000, dan weer té veel hout via Michel Roland maar momenteel gewoon pure top. Dit laatste schrijf ik op basis van de degustatie van de 2008- merci Tienne- die ik subliem vond. Eigenlijk had hij veel van een Bourgogne, floraal, subtiel, zacht, lang, 92-93 voor mij.

Heb ik liggen ! YES !!! ;-)
12-08-2013, 11:31 AM
Bericht: #6
RE: Chateau Lascombes, Margaux
(12-08-2013 08:13 AM)Dave schreef:  
(11-08-2013 10:58 PM)vinejo schreef:  Dit wijnhuis heeft enkele moeilijke periodes meegemaakt, zeker in de jaren 90 zijn status van 3eme GCC niet waar, beter vanaf 2000, dan weer té veel hout via Michel Roland maar momenteel gewoon pure top. Dit laatste schrijf ik op basis van de degustatie van de 2008- merci Tienne- die ik subliem vond. Eigenlijk had hij veel van een Bourgogne, floraal, subtiel, zacht, lang, 92-93 voor mij.

Heb ik liggen ! YES !!! ;-)

De wijn was de dag ervoor geopend, even gekarafeerd, teruggegoten, koel geplaatst, de dag zelf 5 uur voordien gekarafeerd, koel gezet en dan uitgeschonken en gedronken.
Kwestie van de juiste procedure te kennen als je er eentje wil proeven ;-)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
12-08-2013, 11:50 AM
Bericht: #7
RE: Chateau Lascombes, Margaux
(12-08-2013 11:31 AM)vinejo schreef:  
(12-08-2013 08:13 AM)Dave schreef:  
(11-08-2013 10:58 PM)vinejo schreef:  Dit wijnhuis heeft enkele moeilijke periodes meegemaakt, zeker in de jaren 90 zijn status van 3eme GCC niet waar, beter vanaf 2000, dan weer té veel hout via Michel Roland maar momenteel gewoon pure top. Dit laatste schrijf ik op basis van de degustatie van de 2008- merci Tienne- die ik subliem vond. Eigenlijk had hij veel van een Bourgogne, floraal, subtiel, zacht, lang, 92-93 voor mij.

Heb ik liggen ! YES !!! ;-)

De wijn was de dag ervoor geopend, even gekarafeerd, teruggegoten, koel geplaatst, de dag zelf 5 uur voordien gekarafeerd, koel gezet en dan uitgeschonken en gedronken.
Kwestie van de juiste procedure te kennen als je er eentje wil proeven ;-)

Ik heb er maar 1 liggen, dus zal nog ni voor direct zijn ;-)
12-08-2013, 03:24 PM
Bericht: #8
RE: Chateau Lascombes, Margaux
(12-08-2013 11:50 AM)Dave schreef:  
(12-08-2013 11:31 AM)vinejo schreef:  
(12-08-2013 08:13 AM)Dave schreef:  
(11-08-2013 10:58 PM)vinejo schreef:  Dit wijnhuis heeft enkele moeilijke periodes meegemaakt, zeker in de jaren 90 zijn status van 3eme GCC niet waar, beter vanaf 2000, dan weer té veel hout via Michel Roland maar momenteel gewoon pure top. Dit laatste schrijf ik op basis van de degustatie van de 2008- merci Tienne- die ik subliem vond. Eigenlijk had hij veel van een Bourgogne, floraal, subtiel, zacht, lang, 92-93 voor mij.

Heb ik liggen ! YES !!! ;-)

De wijn was de dag ervoor geopend, even gekarafeerd, teruggegoten, koel geplaatst, de dag zelf 5 uur voordien gekarafeerd, koel gezet en dan uitgeschonken en gedronken.
Kwestie van de juiste procedure te kennen als je er eentje wil proeven ;-)

Ik heb er maar 1 liggen, dus zal nog ni voor direct zijn ;-)

Idem hier, een 2005, gaat ook nog een paar jaartjes blijven rusten. Ik las hier al behoorlijk postitieve commentaar van deze 2005.

Buvez du vin et vivez joyeux !
12-08-2013, 08:50 PM
Bericht: #9
RE: Chateau Lascombes, Margaux
(12-08-2013 03:24 PM)doc schreef:  
(12-08-2013 11:50 AM)Dave schreef:  
(12-08-2013 11:31 AM)vinejo schreef:  
(12-08-2013 08:13 AM)Dave schreef:  
(11-08-2013 10:58 PM)vinejo schreef:  Dit wijnhuis heeft enkele moeilijke periodes meegemaakt, zeker in de jaren 90 zijn status van 3eme GCC niet waar, beter vanaf 2000, dan weer té veel hout via Michel Roland maar momenteel gewoon pure top. Dit laatste schrijf ik op basis van de degustatie van de 2008- merci Tienne- die ik subliem vond. Eigenlijk had hij veel van een Bourgogne, floraal, subtiel, zacht, lang, 92-93 voor mij.

Heb ik liggen ! YES !!! ;-)

De wijn was de dag ervoor geopend, even gekarafeerd, teruggegoten, koel geplaatst, de dag zelf 5 uur voordien gekarafeerd, koel gezet en dan uitgeschonken en gedronken.
Kwestie van de juiste procedure te kennen als je er eentje wil proeven ;-)

Ik heb er maar 1 liggen, dus zal nog ni voor direct zijn ;-)

Idem hier, een 2005, gaat ook nog een paar jaartjes blijven rusten. Ik las hier al behoorlijk postitieve commentaar van deze 2005.

Ik kocht deze wijn na enkele zeer positieve 2008 bordeauxervaringen.
Deze past perfect in dit rijtje.
Het wordt moeilijk om de vinger op de knip te houden.
29-09-2013, 06:30 PM
Bericht: #10
RE: Chateau Lascombes, Margaux
Lascombes 2004
Bespreking door de aanwezigen rond de tafel, ik noteer de halfzatte uitspraken:
Lijkt wel Noordelijke Rhone
In de neus een fijne houttoets
Brood, getoast, enfin ik heb eigenlijk honger.
Frisse neus maar weelderig
Rood fruit maar ook blauwe bes
In de mond
Enorme stuctuur
Vlezig
Rijk
Zacht
Fraicheur
Veel maar fijne en rijpe tannines.
Score: 92

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
30-09-2013, 03:21 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-10-2013 om 09:08 PM door Tienne.)
Bericht: #11
RE: Chateau Lascombes, Margaux
(29-09-2013 06:30 PM)vinejo schreef:  Lascombes 2004
Bespreking door de aanwezigen rond de tafel, ik noteer de halfzatte uitspraken:
Lijkt wel Noordelijke Rhone
In de neus een fijne houttoets
Brood, getoast, enfin ik heb eigenlijk honger.
Frisse neus maar weelderig
Rood fruit maar ook blauwe bes
In de mond
Enorme stuctuur
Vlezig
Rijk
Zacht
Fraicheur
Veel maar fijne en rijpe tannines.
Score: 92

Eigenlijk had ik hier toch direct een Bordeauxgevoel.
Mijn bevindingen bij de 2004-bordeauxwijnen die ik reeds dronk, was dat ze koel en klassiek waren. Ik was dan compleet verrast dat dit een 2004 was.
Ik vond dit een moderne sexy wijn.
Dit moet waarschijnlijk de mooiste 2004 zijn die ik reeds dronk.
06-04-2014, 07:00 PM
Bericht: #12
Chateau Lascombes 2003, Margaux
Nog wat rfood fruit maar ook al wat leer, sigarenkistje, gebrande speculaasaroma's, cacao. Goede frisheid in de mond met hogere zuren en zelfs een licht groene kant die ik wel kan waarderen. Hout is niet te dominant. Medium bodied. Wel eerder moderne stijl Bordeaux. 89

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
14-02-2016, 09:11 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-02-2016 om 09:17 PM door Benz.)
Bericht: #13
RE: Chateau Lascombes, Margaux
Valentijn, een mooie gelegenheid om iets moois uit de kelder te halen. En het werd Chateau Lascombes 1983. Niet toevallig het geboortejaar van mijn vrouwke. Wijn 5 uurtjes op voorhand geopend. Kurk in perfecte staat. Mooie steenrode kleur met licht bruin randje. En dan komt het mooiste die neus...... in het begin vooral rood fruit, kersen, poepegatjes, even later natte bosgrond, leder, kruiden, na een uurtje komt het zwart fruit ook nog eens opzetten, cassis, even later tertaire toetsen met vooral stallucht. Kortom SCHITTEREND...... In de mond een mooie evenwichtige zachte wijn met mooie versmolten tannines en perfecte lichte zuren die deze wijn TOP maken. Mooie lange afdronk, op het einde heel licht rokerig. Ja jongens wat een wijn en wat een evolutie deze wijn ondergaat tijdens de avond, hier zijn geen woorden voor. Oude Bordeaux Heart ! 93-94 cheers

   

Save water drink wine!
14-02-2016, 09:25 PM
Bericht: #14
RE: Chateau Lascombes, Margaux
(14-02-2016 09:11 PM)Benz schreef:  Valentijn, een mooie gelegenheid om iets moois uit de kelder te halen. En het werd Chateau Lascombes 1983. Niet toevallig het geboortejaar van mijn vrouwke. Wijn 5 uurtjes op voorhand geopend. Kurk in perfecte staat. Mooie steenrode kleur met licht bruin randje. En dan komt het mooiste die neus...... in het begin vooral rood fruit, kersen, poepegatjes, even later natte bosgrond, leder, kruiden, na een uurtje komt het zwart fruit ook nog eens opzetten, cassis, even later tertaire toetsen met vooral stallucht. Kortom SCHITTEREND...... In de mond een mooie evenwichtige zachte wijn met mooie versmolten tannines en perfecte lichte zuren die deze wijn TOP maken. Mooie lange afdronk, op het einde heel licht rokerig. Ja jongens wat een wijn en wat een evolutie deze wijn ondergaat tijdens de avond, hier zijn geen woorden voor. Oude Bordeaux Heart ! 93-94 cheers

Mooi! En alweer een bewijs dat 1983 een beter jaar is dan algemeen aangenomen (vooral door de schaduw van 82, net zoals bij 2001-2000..)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
15-02-2016, 12:01 AM
Bericht: #15
RE: Chateau Lascombes, Margaux
(14-02-2016 09:11 PM)Benz schreef:  Valentijn, een mooie gelegenheid om iets moois uit de kelder te halen. En het werd Chateau Lascombes 1983. Niet toevallig het geboortejaar van mijn vrouwke. Wijn 5 uurtjes op voorhand geopend. Kurk in perfecte staat. Mooie steenrode kleur met licht bruin randje. En dan komt het mooiste die neus...... in het begin vooral rood fruit, kersen, poepegatjes, even later natte bosgrond, leder, kruiden, na een uurtje komt het zwart fruit ook nog eens opzetten, cassis, even later tertaire toetsen met vooral stallucht. Kortom SCHITTEREND...... In de mond een mooie evenwichtige zachte wijn met mooie versmolten tannines en perfecte lichte zuren die deze wijn TOP maken. Mooie lange afdronk, op het einde heel licht rokerig. Ja jongens wat een wijn en wat een evolutie deze wijn ondergaat tijdens de avond, hier zijn geen woorden voor. Oude Bordeaux Heart ! 93-94 cheers

Schitterend... Ge hebt uw vrouw toch even veel aandacht gegeven als de wijn, he Benz? Tongue

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
15-02-2016, 12:10 AM
Bericht: #16
RE: Chateau Lascombes, Margaux
(15-02-2016 12:01 AM)Olivier schreef:  
(14-02-2016 09:11 PM)Benz schreef:  Valentijn, een mooie gelegenheid om iets moois uit de kelder te halen. En het werd Chateau Lascombes 1983. Niet toevallig het geboortejaar van mijn vrouwke. Wijn 5 uurtjes op voorhand geopend. Kurk in perfecte staat. Mooie steenrode kleur met licht bruin randje. En dan komt het mooiste die neus...... in het begin vooral rood fruit, kersen, poepegatjes, even later natte bosgrond, leder, kruiden, na een uurtje komt het zwart fruit ook nog eens opzetten, cassis, even later tertaire toetsen met vooral stallucht. Kortom SCHITTEREND...... In de mond een mooie evenwichtige zachte wijn met mooie versmolten tannines en perfecte lichte zuren die deze wijn TOP maken. Mooie lange afdronk, op het einde heel licht rokerig. Ja jongens wat een wijn en wat een evolutie deze wijn ondergaat tijdens de avond, hier zijn geen woorden voor. Oude Bordeaux Heart ! 93-94 cheers

Schitterend... Ge hebt uw vrouw toch even veel aandacht gegeven als de wijn, he Benz? Tongue

Natuurlijk, we hebben ze samen leeggedronken Smile

Save water drink wine!
15-02-2016, 12:11 AM
Bericht: #17
RE: Chateau Lascombes, Margaux
(15-02-2016 12:10 AM)Benz schreef:  
(15-02-2016 12:01 AM)Olivier schreef:  
(14-02-2016 09:11 PM)Benz schreef:  Valentijn, een mooie gelegenheid om iets moois uit de kelder te halen. En het werd Chateau Lascombes 1983. Niet toevallig het geboortejaar van mijn vrouwke. Wijn 5 uurtjes op voorhand geopend. Kurk in perfecte staat. Mooie steenrode kleur met licht bruin randje. En dan komt het mooiste die neus...... in het begin vooral rood fruit, kersen, poepegatjes, even later natte bosgrond, leder, kruiden, na een uurtje komt het zwart fruit ook nog eens opzetten, cassis, even later tertaire toetsen met vooral stallucht. Kortom SCHITTEREND...... In de mond een mooie evenwichtige zachte wijn met mooie versmolten tannines en perfecte lichte zuren die deze wijn TOP maken. Mooie lange afdronk, op het einde heel licht rokerig. Ja jongens wat een wijn en wat een evolutie deze wijn ondergaat tijdens de avond, hier zijn geen woorden voor. Oude Bordeaux Heart ! 93-94 cheers

Schitterend... Ge hebt uw vrouw toch even veel aandacht gegeven als de wijn, he Benz? Tongue

Natuurlijk, we hebben ze samen leeggedronken Smile

thumbsup er zijn slechtere manieren om valentijn te vieren!

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
15-10-2016, 09:10 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-10-2016 om 09:57 PM door Benz.)
Bericht: #18
RE: Chateau Lascombes, Margaux
Vanavond Chateau Lascombes 1990 in het glas. Wijn gisteren uit de kelder gehaald en een dagje op een koele plek laten rusten. Vandaag de fles 5 uur op voorhand geopend, kurk in perfecte staat. In het glas een hele mooie baksteenrode kleur. Prachtige zachte neus van werkelijk alles... maar heel licht en niks overheersend, rood fruit, frambozen, bessen, kruiden, aarde, leder, eik, tabbak, rokerig.... In de mond nog zeer mooie aanwezige tannines en zuren die perfect evenwichtig zijn. Dit is een prachtige harmonieuze wijn die zacht en heel lief begint en zich stilaan omzet in een mooie lange sterke finish die hemels lang en fruitig is, beetje licht rokerig. mooi 91! cheers

   

Save water drink wine!
16-10-2016, 12:49 AM
Bericht: #19
RE: Chateau Lascombes, Margaux
(15-10-2016 09:10 PM)Benz schreef:  Vanavond Chateau Lascombes 1990 in het glas. Wijn gisteren uit de kelder gehaald en een dagje op een koele plek laten rusten. Vandaag de fles 5 uur op voorhand geopend, kurk in perfecte staat. In het glas een hele mooie baksteenrode kleur. Prachtige zachte neus van werkelijk alles... maar heel licht en niks overheersend, rood fruit, frambozen, bessen, kruiden, aarde, leder, eik, tabbak, rokerig.... In de mond nog zeer mooie aanwezige tannines en zuren die perfect evenwichtig zijn. Dit is een prachtige harmonieuze wijn die zacht en heel lief begint en zich stilaan omzet in een mooie lange sterke finish die hemels lang en fruitig is, beetje licht rokerig. mooi 91! cheers

"Een neus van werkelijk alles..." Geniaal applaus

Had je die fles al lang liggen, Benz?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
16-10-2016, 09:59 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-10-2016 om 10:02 AM door Benz.)
Bericht: #20
RE: Chateau Lascombes, Margaux
(16-10-2016 12:49 AM)vinejo schreef:  
(15-10-2016 09:10 PM)Benz schreef:  Vanavond Chateau Lascombes 1990 in het glas. Wijn gisteren uit de kelder gehaald en een dagje op een koele plek laten rusten. Vandaag de fles 5 uur op voorhand geopend, kurk in perfecte staat. In het glas een hele mooie baksteenrode kleur. Prachtige zachte neus van werkelijk alles... maar heel licht en niks overheersend, rood fruit, frambozen, bessen, kruiden, aarde, leder, eik, tabbak, rokerig.... In de mond nog zeer mooie aanwezige tannines en zuren die perfect evenwichtig zijn. Dit is een prachtige harmonieuze wijn die zacht en heel lief begint en zich stilaan omzet in een mooie lange sterke finish die hemels lang en fruitig is, beetje licht rokerig. mooi 91! cheers

"Een neus van werkelijk alles..." Geniaal applaus

Had je die fles al lang liggen, Benz?

Ik kon er echt niets specifieks uithalen wat sterk was (kan aan mij liegen ook natuurlijk) maar hij had werkelijk van alles iets al was het heel licht, de neus van de 83 was bv veel sterker met na een tijdje open te staan het zwart fruit dat mooi kwam opzetten wat ik heel graag heb, dat had deze 90 niet. Flessen komen uit de kelder waar hij al 25 jaar lang gelegen heeft, nog 2 flesjes te gaan, ook nog 2 fllesjes 83 liggen die ik nog veel mooier vond. Wink

Save water drink wine!
16-10-2016, 10:11 AM
Bericht: #21
RE: Chateau Lascombes, Margaux
(16-10-2016 09:59 AM)Benz schreef:  
(16-10-2016 12:49 AM)vinejo schreef:  
(15-10-2016 09:10 PM)Benz schreef:  Vanavond Chateau Lascombes 1990 in het glas. Wijn gisteren uit de kelder gehaald en een dagje op een koele plek laten rusten. Vandaag de fles 5 uur op voorhand geopend, kurk in perfecte staat. In het glas een hele mooie baksteenrode kleur. Prachtige zachte neus van werkelijk alles... maar heel licht en niks overheersend, rood fruit, frambozen, bessen, kruiden, aarde, leder, eik, tabbak, rokerig.... In de mond nog zeer mooie aanwezige tannines en zuren die perfect evenwichtig zijn. Dit is een prachtige harmonieuze wijn die zacht en heel lief begint en zich stilaan omzet in een mooie lange sterke finish die hemels lang en fruitig is, beetje licht rokerig. mooi 91! cheers

"Een neus van werkelijk alles..." Geniaal applaus

Had je die fles al lang liggen, Benz?

Ik kon er echt niets specifieks uithalen wat sterk was (kan aan mij liegen ook natuurlijk) maar hij had werkelijk van alles iets al was het heel licht, de neus van de 83 was bv veel sterker met na een tijdje open te staan het zwart fruit dat mooi kwam opzetten wat ik heel graag heb, dat had deze 90 niet. Flessen komen uit de kelder waar hij al 25 jaar lang gelegen heeft, nog 2 flesjes te gaan, ook nog 2 fllesjes 83 liggen die ik nog veel mooier vond. Wink

83 was in Margaux dan ook een schitterende jaargang, Parker vond het zelfs het beste oogstjaar van het decennium (en dat wil wat zeggen, denk maar aan 82, 85, 86, 88, 89)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
21-11-2016, 10:24 AM
Bericht: #22
RE: Chateau Lascombes, Margaux
Heb zelf ooit ook enkele flesjes van 1982 op de kop kunnen tikken aan 30Euro/fles. Laatste fles een half jaar geleden soldaat gemaakt en deze was subliem. Is eigenlijk raar dat deze wijn in de jaren 80 toch wel ondergewaardeerd is.
Dit weekend de chevalier de Lascombes 2009 open getrokken. Heeft duidelijk nog veel lucht nodig. Was de 2de dag opmerkelijk beter dan de eerste dag. 90pnt.[/u]
21-11-2016, 12:45 PM
Bericht: #23
RE: Chateau Lascombes, Margaux
(21-11-2016 10:24 AM)Jeroen schreef:  Heb zelf ooit ook enkele flesjes van 1982 op de kop kunnen tikken aan 30Euro/fles. Laatste fles een half jaar geleden soldaat gemaakt en deze was subliem. Is eigenlijk raar dat deze wijn in de jaren 80 toch wel ondergewaardeerd is.
Dit weekend de chevalier de Lascombes 2009 open getrokken. Heeft duidelijk nog veel lucht nodig. Was de 2de dag opmerkelijk beter dan de eerste dag. 90pnt.[/u]

Inderdaad, was door Parker tot kneusje uitgeroepen maar dronk er ook al een paar uit die periode die heel mooi waren... Mss een beetje het Figeac-syndroom toen (hij kreeg pas betere punten toen men extra ging extraheren en lageren dacht ik)
30 euro voor die 82, wat een koopje,, mss wel dankzij Parker ;-)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
31-12-2019, 09:48 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-01-2020 om 01:57 PM door Benz.)
Bericht: #24
RE: Chateau Lascombes, Margaux
(14-02-2016 09:11 PM)Benz schreef:  Valentijn, een mooie gelegenheid om iets moois uit de kelder te halen. En het werd Chateau Lascombes 1983. Niet toevallig het geboortejaar van mijn vrouwke. Wijn 5 uurtjes op voorhand geopend. Kurk in perfecte staat. Mooie steenrode kleur met licht bruin randje. En dan komt het mooiste die neus...... in het begin vooral rood fruit, kersen, poepegatjes, even later natte bosgrond, leder, kruiden, na een uurtje komt het zwart fruit ook nog eens opzetten, cassis, even later tertaire toetsen met vooral stallucht. Kortom SCHITTEREND...... In de mond een mooie evenwichtige zachte wijn met mooie versmolten tannines en perfecte lichte zuren die deze wijn TOP maken. Mooie lange afdronk, op het einde heel licht rokerig. Ja jongens wat een wijn en wat een evolutie deze wijn ondergaat tijdens de avond, hier zijn geen woorden voor. Oude Bordeaux Heart ! 93-94 cheers

Vanavond nogmaals deze 1983 in het glas en aan deze TN valt werkelijk niet veel aan toe te voegen, hij is er zeker en vast niet slechter op geworden! Blush. Schitterend....absolute topwijn die doorheen de dag werkelijk alle gedaantes vertoond, afdronk is hemelslang!
Een dikke 95-96!!
Bordeaux Censor! cheers

Save water drink wine!
11-02-2020, 04:32 PM
Bericht: #25
RE: Chateau Lascombes, Margaux
Lascombes 2008

Zaterdag met mijn broer en een paar andere wijnvrienden nog eens wat kleppers bovengehaald en dit was er één van.

Wàt een wijn! Je kent dat wel: neus in het glas: WOW, eerste slok: OLALALA........
30 seconden stilte.....

Toch al wat bruine randen in het glas, maar in de neus niks van te merken: heel mooi rijp bessenfruit en luxueuse houttoetsen, in de mond een ongelooflijke gelaagdheid en diepte: romig, fris, zijdezacht, gul fruit, en wat een afdronk.

Fenomenale wijn! (93 ptn).

Tegenwoordig niet meer voor mijn portemonnee helaas, maar wél heel erg van genoten.
29-10-2020, 10:20 PM
Bericht: #26
RE: Chateau Lascombes, Margaux
(29-09-2013 06:30 PM)vinejo schreef:  Lascombes 2004
Bespreking door de aanwezigen rond de tafel, ik noteer de halfzatte uitspraken:
Lijkt wel Noordelijke Rhone
In de neus een fijne houttoets
Brood, getoast, enfin ik heb eigenlijk honger.
Frisse neus maar weelderig
Rood fruit maar ook blauwe bes
In de mond
Enorme stuctuur
Vlezig
Rijk
Zacht
Fraicheur
Veel maar fijne en rijpe tannines.
Score: 92

Bovenstaande TN is 7 jaar geleden gemaakt.
In een bevlieging trok ik gisterenavond dezelfde 2004 open.
Heb ik spijt van.
Vee toen ze rook: Koffie.
“Ene van vroeger”.
Alle twee spot on.
Echt de stijl Michel Roland van begin van deze eeuw. Hout té dominant.
Op dag twee was er pas beterschap bij glas 2, in de mond was dit lang en fris, met wel nog wat grip vd tannines.
Ik heb hier nog 1 flesje van, minstens drie jaar wachten.
Verschoten van het gebrek aan evolutie voor een 2004.
89+

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
30-12-2020, 09:30 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-12-2020 om 05:27 AM door Sur la Table.)
Bericht: #27
RE: Chateau Lascombes, Margaux
Mijn tante komt voor het eten binnen. Ik heb nog wat flessen uit de kelder gehaald. Is het wat? Zaten 2 potentiële knappe tussen van dit huis.

Chateau Lascombes 1975.

Nog steeds goed!

Neus: tertiaire geuren uiteraard. Aards, grond, boers. Maar heerlijk. Cederhout.

In de smaak: Rijp fruit. Nog zuren en zelfs nog wat rest tannine. Ongelofelijk.

Afdronk met zuren en rozijnen. Wat een verrassing.

Dit hadden we niet verwacht een paar uur terug.


Bijlagen Afbeeldingen
       

Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen
30-12-2020, 10:07 PM
Bericht: #28
RE: Chateau Lascombes, Margaux
(30-12-2020 09:30 PM)Sur la Table schreef:  Mijn tante komt voor het eten binnen. Ik heb nog wat flessen uit de kelder gehaald. Is het watwatte Zaten 2 potentiële knappe tussen van dit huis.

Chateau Lascombes 1975.

Nog steeds goed!

Neus: tertiaire geuren uiteraard. Aards, grond, boers. Maar heerlijk. Cederhout.

In de smaak: Rijp fruit. Nog zuren en zelfs nog wat rest tannine. Ongelofelijk.

Afdronk met zuren en rozijnen. Wat een verrassing.

Dit hadden we niet verwacht een paar uur terug.

Schitterend! cheers

Save water drink wine!
31-12-2020, 12:38 PM
Bericht: #29
RE: Chateau Lascombes, Margaux
Het was heel mooi inderdaad! En die afdronk, zo lang en vol. Dit was onverwachts mijn beste ervaring met een hele oude Bordeaux.

De laatste halve cm kurk was nog net in tact. Er ligt nu nog 1 fles van, hopelijk is die ook nog goed. Daar gaan we niet te lang mee wachten.

Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen
31-12-2020, 01:35 PM
Bericht: #30
RE: Chateau Lascombes, Margaux
(31-12-2020 12:38 PM)Sur la Table schreef:  Het was heel mooi inderdaad! En die afdronk, zo lang en vol. Dit was onverwachts mijn beste ervaring met een hele oude Bordeaux.

De laatste halve cm kurk was nog net in tact. Er ligt nu nog 1 fles van, hopelijk is die ook nog goed. Daar gaan we niet te lang mee wachten.

1975 in Margaux blijkt, 45 jaar na dato, toch wel een dikke meevaller geweest te zijn. Ik dronk eerder ook een schitterende Brane Cantenac.
Parker schreef trouwens dat 1975 mogelijks wel een topjaar zou kunnen worden, voor de wijnen die genoeg “vlees” hadden om de tannines te weerstaan. 30 jaar of meer, noteerde hij.
Deze 1975 gaf hij trouwens 88 punten, de beste score van Lascombes in die (mindere) periode. Krachtig, gestoffeerd, tanninerijk, was zijn commentaar.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)


Ga naar locatie: